ELDRUP kommisionen

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 8. sep 2020, 10:24

Thor-thor skrev:
8. sep 2020, 10:18
martinta skrev:
8. sep 2020, 09:32

Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
Kender en der overvejer udskiftning i en lidt ældre elbil. Skal give 50k for nyt batt. som er dobbelt så stort som det originale. Får 15k for det gamle.

Så 35k i bytte og samtidig dobbelt så stort batteri. Lyder ikke hårrejsende i min bog.....
Er det Nissan?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tange » 8. sep 2020, 10:51

BrianDS skrev:
7. sep 2020, 21:17
Thor-thor skrev:Nu er forskellen jo også at Sverige og Tyskland har egen bilproduktion, så for DK er biler penge ud af landet, hvor DE/SE får indtægter/jobs ud af det.
Så det er et lidt større regnestykke, hvor man ikke bare kan sammenligne landene
Norge har vist heller ikke mere bilproduktion end Danmark, men her kan de godt finde ud af det?

Registreringsafgiften kan ikke være en kompensation for at det ikke er attraktivt at producere biler i Danmark (ud over fx Zenvo)
Registreringsafgift er en brandbeskatning på biler.

Skulle Sverige så lægge ekstra afgifter på biler der ikke kommer fra Sverige? Ellers holder logikken ikke
Nej de har de ikke men de har stor indtægt på olie og har en af verdens rigeste fond. Så de har ikke behov for beskatning på biler og deres strøm er i øvrigt stort set gratis at producere pga deres dæmninger. Men en eller anden dag vil Norge få samme problem som Danmark når efterspørgslen på olie er mindre end udbuddet...
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 8. sep 2020, 10:51

Thor-thor skrev:
8. sep 2020, 10:18
martinta skrev:
8. sep 2020, 09:32

Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
Kender en der overvejer udskiftning i en lidt ældre elbil. Skal give 50k for nyt batt. som er dobbelt så stort som det originale. Får 15k for det gamle.

Så 35k i bytte og samtidig dobbelt så stort batteri. Lyder ikke hårrejsende i min bog.....
Især ikke ift. hvad dyser, turboer, vandpumper, tandremme, topstykker og hvad ved jeg koster i en ICE-bil.
Senest rettet af Dakota 8. sep 2020, 10:54, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 8. sep 2020, 10:54

Korreborg skrev:
8. sep 2020, 08:01
Mathiasen skrev:
8. sep 2020, 07:09
Hvor er min motivation til at skifte til en el-bil fremfor at beholde min gamle dieselmaskine?
Det er jo også forkert tænkt.

Din diesel hakker dør nok på et tidspunkt mellem 2020 og 2030.
De skal så have dig til at vælge en Elbil når det sker. Så du skal sammenligne med hvad du havde tænkt dig at gøre i den situation.
Præcis, det er jo en 10-årig strategi vi kigger på. Så der vil være nogle, for hvem det giver mening at købe en elbil allerede nu, via incitamenter som direkte tilskud, lav registreringsafgift, mulighed for "gratis" brændstof via solceller, gratis parkering i storbyer, kørsel i busbaner osv. Og så vil der være nogle, der ikke har behovet nu, men når deres nuværende bil skal udskiftes er markedet så tilpas anderledes at det alligevel giver mening, enten via ovenstående incitamenter eller via straffe på fossile brændstoffer, co-2udledninger osv.
Senest rettet af Dakota 8. sep 2020, 12:07, rettet i alt 1 gang.

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af cshp » 8. sep 2020, 11:49

Årligt sender billisterne små 50mia kr i statens kasse, for den nuværende samlede danske bilpark. Brændstof, moms, afgifter osv osv. Hvor skal de mange penge fra afgifter på brændstof, afgifter på olie til service osv komme fra i fremtiden?

Der er RIGTIG mange forhandlere der har biler stående som skal "foræres" væk, pga de bliver usælgelig. Jeg forestiller mig de kan mærke danskerne holder tilbage med bilkøbet, allerede fra i dag, pga denne kommisions rapport. En problematik der iøvrigt også gælder for din og min bil, medmindre det er en elbil...
Manglende service på elbiler, kontra alm biler, vil koste arbejdspladser. Jeg kan slet ikke se man kan beskæftige så mange mekanikkere der er i arbejde i dag, på at holde elbiler kørende.

Infrastrukturen, hele det danske elnet, skal de også have givet en overhaling, hvis alle skal kan lade deres bil på samme tid.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af martinta » 8. sep 2020, 12:02

cshp skrev:
8. sep 2020, 11:49
Årligt sender billisterne små 50mia kr i statens kasse, for den nuværende samlede danske bilpark. Brændstof, moms, afgifter osv osv. Hvor skal de mange penge fra afgifter på brændstof, afgifter på olie til service osv komme fra i fremtiden?

Der er RIGTIG mange forhandlere der har biler stående som skal "foræres" væk, pga de bliver usælgelig. Jeg forestiller mig de kan mærke danskerne holder tilbage med bilkøbet, allerede fra i dag, pga denne kommisions rapport. En problematik der iøvrigt også gælder for din og min bil, medmindre det er en elbil...
Manglende service på elbiler, kontra alm biler, vil koste arbejdspladser. Jeg kan slet ikke se man kan beskæftige så mange mekanikkere der er i arbejde i dag, på at holde elbiler kørende.

Infrastrukturen, hele det danske elnet, skal de også have givet en overhaling, hvis alle skal kan lade deres bil på samme tid.
Du har en god række pointer i det du skriver, det eneste men jeg har på denne, er at man må formode at der skal betales afgifter af el på lige fod med dit hjemmeforbrug på sigt - så derfra bør der jo alt andet lige komme penge i kassen, om de penge så skal finansiere udbygning af elnettet eller bliver lagt ind i finansloven må tiden vise.

Men ellers har du ret, der vil jo være konsekvenser ved en omskiftning som denne.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 8. sep 2020, 12:10

cshp skrev:
8. sep 2020, 11:49
Årligt sender billisterne små 50mia kr i statens kasse, for den nuværende samlede danske bilpark. Brændstof, moms, afgifter osv osv. Hvor skal de mange penge fra afgifter på brændstof, afgifter på olie til service osv komme fra i fremtiden?
Nu betales der jo også afgifter på el i dag. Hvis du er i tvivl, kan du kigge på din elregning ;) Derudover betales der moms på lige fod med andre biler og da produktionsprisen typisk er højere på elbiler end på ICE-biler, er momsen også tilsvarende højere. Derudover lægger kommissionen - som nævnt - op til at der også indføres progressive, værdibaserede afgifter på elbiler.

Jeg ville ønske folk ville læse rapporten, eller i hvert fald dens konklusioner. Eller bare læse denne tråd :)

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1250
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 642 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af VWAU » 8. sep 2020, 12:28

Prisen på et nyt batteri har været vendt i denne tråd.
Renault siger, at et 52 kWh batteri til en Zoe koster cirka 8.100 € i euro-lande.
Bloomberg sagde i 2019 at et batteri koster cirka 140 € / kWh og at prisen vil falde til cirka 90 € i 2024.
Så et stort batteri på 95 kWh skulle koste cirka 13.300 € i euro-lande. Med den typisk højere moms og højre avance vi har i DK er prisen vel omkring 110 - 120.000 DKK.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 13:10

DanielB12 skrev:
8. sep 2020, 10:24
Thor-thor skrev:
8. sep 2020, 10:18
martinta skrev:
8. sep 2020, 09:32

Men det problem er vel lidt en skrøne, er det ikke? Så vidt jeg har læst er det moduler i dag, så du skifter en relativt lille del af batteriet i stedet for det hele som før i tiden.

Så der er vel ikke større risiko end at du køber en brugt bil og gearkassen står af efter 1 år.
Kender en der overvejer udskiftning i en lidt ældre elbil. Skal give 50k for nyt batt. som er dobbelt så stort som det originale. Får 15k for det gamle.

Så 35k i bytte og samtidig dobbelt så stort batteri. Lyder ikke hårrejsende i min bog.....
Er det Nissan?
Jep

Brugeravatar
Mathiasen
Medlem
Indlæg: 516
Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 167 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Mathiasen » 8. sep 2020, 13:40

VWAU skrev:
8. sep 2020, 12:28
Prisen på et nyt batteri har været vendt i denne tråd.
Renault siger, at et 52 kWh batteri til en Zoe koster cirka 8.100 € i euro-lande.
Bloomberg sagde i 2019 at et batteri koster cirka 140 € / kWh og at prisen vil falde til cirka 90 € i 2024.
Så et stort batteri på 95 kWh skulle koste cirka 13.300 € i euro-lande. Med den typisk højere moms og højre avance vi har i DK er prisen vel omkring 110 - 120.000 DKK.
Det er virkeligt spændende hvordan batteri-spørgsmålet kommer til at påvirke brugtpriserne på biler i fremtiden. Standen på batteriet bliver jo altoverskyggende på prisen.

Med de priser, hvordan stiller det så en 10-12år gammel bil i markedet? Er den ubrugelig? Står den overfor en kæmpe regning bliver den jo skrottet i stedet for at få nyt batteri. Ingen vil da smide så mange penge efter en gammel mellemklassebil.
These users thanked the author Mathiasen for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af AU-R8 » 8. sep 2020, 13:55

Mathiasen skrev:
8. sep 2020, 13:40
VWAU skrev:
8. sep 2020, 12:28
Prisen på et nyt batteri har været vendt i denne tråd.
Renault siger, at et 52 kWh batteri til en Zoe koster cirka 8.100 € i euro-lande.
Bloomberg sagde i 2019 at et batteri koster cirka 140 € / kWh og at prisen vil falde til cirka 90 € i 2024.
Så et stort batteri på 95 kWh skulle koste cirka 13.300 € i euro-lande. Med den typisk højere moms og højre avance vi har i DK er prisen vel omkring 110 - 120.000 DKK.
Det er virkeligt spændende hvordan batteri-spørgsmålet kommer til at påvirke brugtpriserne på biler i fremtiden. Standen på batteriet bliver jo altoverskyggende på prisen.

Med de priser, hvordan stiller det så en 10-12år gammel bil i markedet? Er den ubrugelig? Står den overfor en kæmpe regning bliver den jo skrottet i stedet for at få nyt batteri. Ingen vil da smide så mange penge efter en gammel mellemklassebil.
Til den tid koster et batteri vel kun 30-50 € per kwh.
Det kommer til at gå så stærkt og max konkurrence.
Men en lille el bil skal vel også kun holde 10 år i snit som en lille ICE bil. I princippet.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 8. sep 2020, 13:58

Det er værd at tage med, at brugte elbilbatterier ikke bare smides ud, men genbruges i andre industrier/brancher. Man kan læse lidt om det her:
https://www.mckinsey.com/business-funct ... -batteries#
https://blog.ucsusa.org/hanjiro-ambrose ... -batteries
These users thanked the author Dakota for the post:
Mathiasen

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1250
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 642 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af VWAU » 8. sep 2020, 14:04

En 7 år gammel Renault Zoe handles for 55 - 65.000,-. Hvis batteriet skal skiftes "dør" bilen sandsynligvis.
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

Tange
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 6. okt 2014, 16:04
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 29 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Tange » 8. sep 2020, 14:33

cshp skrev:
8. sep 2020, 11:49

Infrastrukturen, hele det danske elnet, skal de også have givet en overhaling, hvis alle skal kan lade deres bil på samme tid.
Tror ikke vi skal forvente et el-net der kan bære at alle oplader samtidigt - slet ikke om 5-10 år med potentielt mange elbiler på gaden og koncentreret fx. i Nordsjælland. Det vil være forventeligt, at det bliver et mere "smart" system, hvor bilerne kan lade i perioder eller at der vil være "X" kwh til rådig i et område/vej som man må dele. Så man kan risikere, at man ikke kun man lade om natten pga. den manglende kapacitet og evt. må supplere med egen forsyning (sol), hvis man vil være sikker på at få nok på bilen.
Nuværende: BMW iX3 M-Sport Plus
Tidligere: 2018 Passat 2.0TDI 4motion Variant Highline DSG7 (mit alles)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 18:45

AU-R8 skrev:Man kan ikke lægge afgift på de varer der. De har ikke nummerplader :lol:
Selvfølgelig kan man det, der er også afgift på spiritus og tobak - samt sukker og nødder, det har heller ikke nummerplader Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Korreborg » 8. sep 2020, 18:53

BrianDS skrev:
8. sep 2020, 18:45
AU-R8 skrev:Man kan ikke lægge afgift på de varer der. De har ikke nummerplader :lol:
Selvfølgelig kan man det, der er også afgift på spiritus og tobak - samt sukker og nødder, det har heller ikke nummerplader Billede
Men det henter man jo så i stor stil i udlandet ;)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 19:02

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
8. sep 2020, 05:54
.......
Nå, men der er stadig flere analyser der har været fremme og vise at med de dynamiske effekter af en fjernelse af registreringsafgiften, så er det ikke så dyrt igen. Jeg mener det var Ole Birk Olesen der nævnte 9 milliarder, som det samlet ville koste at fjerne registreringsafgiften.
.......
Hvis vi kigger på andet vi køber, så er det meget få tv producenter der er i Danmark, og den der er producerer dem ikke længere selv, og heller ikke i Danmark, bør vi så også lægge 85-150% afgift på køb af et tv?
Hvad med computere? Telefoner?
Jeg ville nok omgås ethvert udsagn fra Birk Olesen, med en vis forsigtighed ;)

Men helt klart, man kan sagtens afskaffe reg. afgift. Men der skal bare findes nogle penge andre steder? (og det har nogle effekter på betalingsbalancen etc) Men hvis man hellere vil betale de skattekroner et andet sted (eller lave nedskæringer), så er det jo muligt.
FDM lavede et meget interessant forslag, så vidt jeg husker omkring 2004, hvor de foreslog at sænke reg afgiften og til gengæld hæve den grønne afgift. Dette vile give selvfølgelig give lavere nypriser, men til gengæld højere løbende omkostninger. Men overordnet set virkede det rigtigt fornuftigt med lavere priser, mindre lånebehov etc. og gav i øvrigt samme indtægt til statskassen. Dette link er mange år senere, men giver en ide om hvad forslaget gik ud på: https://fdm.dk/node/3915
Forslaget er nævnt her: https://fdm.dk/nyheder/fdm-mener/2006-1 ... t-facelift Men kan ikke finde det på nettet...

Afgift på på andre ting er også en mulighed. Men så skal det formentlig knyttes til anvendelsen af den, så man ikke ryger ind i diskussioner om toldmure/handelsindringer etc. Så TV/mobil kan importeres/købes uden afgift. Men hvis du ønsker at modtage et signal på det, skal du betale en brugsafgift for at anvende nettet (lidt som licensen ;) bare meget dyrere :D
Toldmure og handelshindringer? Hvordan er det forskelligt på en bil og et tv?

Her har du en artikel om hvor lidt det koster at sænke afgiften til den laveste takst

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-04-s ... t-pa-biler

Og det er ikke alene Ole Birk Olesen der skriver omkring en forholdsmæssig billig afskaffelse af hele registreringsafgiften.

https://www.liberalalliance.dk/politik/ ... safgiften/

Og nej, jeg mener helt klart ikke at hverken de 50 eller de 8-9 milliarder skal findes andre steder, man kunne passende begynde med at kigge på bureaukrati og pseudoarbejde (ofte forårsaget af politiske kompromiser og kludetæpper, samt manglende tillid til offentligt ansatte)
Der er meget der kan fjernes uden at man kommer til at mærke det på velfærden.

Det er helt vanvittigt hvor meget spild der er i det offentlige - også indenfor kernevelfærd som børnepasning, skoler og ældre, det er bare ikke populært for politikerne at foreslå reduktioner der. Husk vi har et statsbudget omkring 1.150 milliarder om året - det er vanvittigt mange penge.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 4):
TargetjansomPassatg 3cMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 19:09

Letten skrev:En lidt anden vinkel: hvorfor skal hele vognparkeskiftet tvinges igennem med magt nu? er det ikke klogest at DK starter med at skifte små bil nr2 ud med små “billige” el-biler og venter lidt med familiebilerne?

DK mister mange penge på både betalingsbalance og skattekroner til sygehusdrift, på at folk køber dyre afgiftsfrie elbiler. Ikke så meget på de små som de store.

Om 10 år, er el-biler og deres batterier så forventeligt billigere og mindre miljøbelastende, så kan vi begynde at skifte familiebilerne ud.

Jeg ved godt at mange familier kun har én bil, de kan så køre deres ICE i fred og ro de næste 10 år indtil priserne på el-familiebilerne er kommet ned i en pris hvor de naturligt kan konkurrere.
Hold hold hold - det er ikke 50 milliarder der mistes hvis vi får fjernet registreringsafgiften.

Miljømæssigt er afgifterne en skidt ting.
Samfundsmæssigt er omkostningerne større - altså vi betaler mere end det koster at fjerne afgiften (både i sparet besvær og dynamiske effekter af flere job og andre indtægter som fx mere moms på dyrere og sikrere biler).
Bilparken bliver ældre med afgifterne, sikkerheden bliver ikke bedre, så sandsynligheden for flere tilskadekomne i trafikken stiger med alderen på bilparken.

Den eneste logiske grund til at bibeholde høje registreringsafgifter også på elbiler, det er ren jantelov.

Vil vi gøre noget godt for miljøet, så behold afgifterne som de er på andre biler, og fjern dem på elbiler (eller behold det nuværende niveau), så kommer der ro på markedet og vi skal nok få en “grøn omstilling”, problemet er at venstrefløjen er mere rød end grøn og janteloven betyder mere end miljøet.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 21:00

BrianDS skrev:
8. sep 2020, 19:02

............
Og nej, jeg mener helt klart ikke at hverken de 50 eller de 8-9 milliarder skal findes andre steder, man kunne passende begynde med at kigge på bureaukrati og pseudoarbejde (ofte forårsaget af politiske kompromiser og kludetæpper, samt manglende tillid til offentligt ansatte)
Der er meget der kan fjernes uden at man kommer til at mærke det på velfærden.

Det er helt vanvittigt hvor meget spild der er i det offentlige - også indenfor kernevelfærd som børnepasning, skoler og ældre, det er bare ikke populært for politikerne at foreslå reduktioner der. Husk vi har et statsbudget omkring 1.150 milliarder om året - det er vanvittigt mange penge.
Men de besparelser skal vel så findes uanset, hvis der er så meget spild?

Kan du komme nærmere ind på, hvor det "vanvittige spild" er i det off.?

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 8. sep 2020, 21:18

Thor-thor skrev:
8. sep 2020, 21:00
Kan du komme nærmere ind på, hvor det "vanvittige spild" er i det off.?
Jeg er selv slem til at gå off-topic, men skal vi ikke prøve at holde os til emnet elbiler nu?
These users thanked the author Dakota for the post (total 4):
BrianDSDanielB12HansHKevinff

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 21:23

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
8. sep 2020, 19:02

............
Og nej, jeg mener helt klart ikke at hverken de 50 eller de 8-9 milliarder skal findes andre steder, man kunne passende begynde med at kigge på bureaukrati og pseudoarbejde (ofte forårsaget af politiske kompromiser og kludetæpper, samt manglende tillid til offentligt ansatte)
Der er meget der kan fjernes uden at man kommer til at mærke det på velfærden.

Det er helt vanvittigt hvor meget spild der er i det offentlige - også indenfor kernevelfærd som børnepasning, skoler og ældre, det er bare ikke populært for politikerne at foreslå reduktioner der. Husk vi har et statsbudget omkring 1.150 milliarder om året - det er vanvittigt mange penge.
Men de besparelser skal vel så findes uanset, hvis der er så meget spild?

Kan du komme nærmere ind på, hvor det "vanvittige spild" er i det off.?
Jeg tror ikke dette er tråden hvor vi skal diskutere hvor og hvorfor der er meget spild i det offentlige.

Jeg er ikke ansat i det offentlige men har tæt kontakt med fx kommunale anliggender, og der er ekstremt meget spild af tid og meget tangerer til “Corporate theatre” hvis du kender den term.

Penge er der rigeligt af, det handler om hvordan de bruges, og så se den store og hele sammenhæng. Desværre er der så mange der skal have “en bid af kagen” i folketinget, alt alle løsninger bliver kompromiser og sjældent rigtigt gode.

Eldrup kommissionen er ikke bedre, og jeg tvivler på at politikerne hører andet end det de ønsker at høre.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
TargetjansomMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 8. sep 2020, 21:33

BrianDS skrev:
8. sep 2020, 21:23
Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
8. sep 2020, 19:02
.....
Det er helt vanvittigt hvor meget spild der er i det offentlige - også indenfor kernevelfærd som børnepasning, skoler og ældre, det er bare ikke populært for politikerne at foreslå reduktioner der. Husk vi har et statsbudget omkring 1.150 milliarder om året - det er vanvittigt mange penge.
Kan du komme nærmere ind på, hvor det "vanvittige spild" er i det off.?
Jeg tror ikke dette er tråden hvor vi skal diskutere hvor og hvorfor der er meget spild i det offentlige.
..........
Enig. Men så burde "man" måske lade være med at indrage det? ;)

Bliver bare lidt træt af de totalt udokumenterede påstande der, fuldstændig "gratis", bliver slynget rundt herinde til tider...

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 8. sep 2020, 21:38

Thor-thor skrev:
BrianDS skrev:
8. sep 2020, 21:23
Thor-thor skrev: Kan du komme nærmere ind på, hvor det "vanvittige spild" er i det off.?
Jeg tror ikke dette er tråden hvor vi skal diskutere hvor og hvorfor der er meget spild i det offentlige.
..........
Enig. Men så burde "man" måske lade være med at indrage det? ;)

Bliver bare lidt træt af de totalt udokumenterede påstande der, fuldstændig "gratis", bliver slynget rundt herinde til tider...
Udokumenteret er det ikke, men det er ikke relevant for tråden her.

Jeg mener stadig ikke at det er nødvendigt at finde de angiveligt 8-9 milliarder en fjernelse af registreringsafgiften vil koste.

Omvendt holder man der nuværende niveau og får ro på markedet (for alle biltyper), så vil prisen være mindre, og ligeledes vil omkostningerne for staten i forhold til miljøforebyggelse ikke være de samme med elbiler som med benzin og diesel.

At holde afgiften provenu neutral er rød politik, og tager ikke nødvendigvis højde for de samfundsøkonomiske konsekvenser.

Det tangerer til socialisme og jantelov
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
TargetjansomMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 9. sep 2020, 11:20

BrianDS skrev:
8. sep 2020, 21:38
......
At holde afgiften provenu neutral er rød politik, og tager ikke nødvendigvis højde for de samfundsøkonomiske konsekvenser.

Det tangerer til socialisme og jantelov
Nu giver det jo nok altid billige point at slå på de røde herinde? ;)
Personligt har jeg ingen følelser i klemme i den anledning, men synes at det er lidt "nemt" med diverse uunderbyggede påstande.
Hvis det var så billigt, simpelt, fornuftigt etc. at afskaffe reg afgift, så kan de vel undre at de blå regeringer vi har haft fornylig ikke bare har fået den fjernet?

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Target » 9. sep 2020, 12:37

Thor-thor skrev:
9. sep 2020, 11:20
Hvis det var så billigt, simpelt, fornuftigt etc. at afskaffe reg afgift, så kan de vel undre at de blå regeringer vi har haft fornylig ikke bare har fået den fjernet?
Det skyldes vel også ene og alene, at de "blå" regeringer har været afhængige af DF's mandater. Og når det kommer til økonomisk politik, så er DF jo ræverøde. :-D
These users thanked the author Target for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af BrianDS » 9. sep 2020, 13:31

Target skrev:
Thor-thor skrev:
9. sep 2020, 11:20
Hvis det var så billigt, simpelt, fornuftigt etc. at afskaffe reg afgift, så kan de vel undre at de blå regeringer vi har haft fornylig ikke bare har fået den fjernet?
Det skyldes vel også ene og alene, at de "blå" regeringer har været afhængige af DF's mandater. Og når det kommer til økonomisk politik, så er DF jo ræverøde. :-D
Lige præcis, de blå regeringer har været afhængig af DF og flere gange også social demokratiet.

Venstre slår på at være Danmarks liberale parti, men er forholdsvis midtersøgende.
Dertil kommer stor splittelse i blå blok.

Så reelt set er det længe siden vi har haft en reelt blå regering med 90 mandater til at rydde op.

[mention]Thor thor [/mention] om det er nemt at slå på rød politik herinde ved jeg ikke, jeg synes der er mange holdninger til begge sider - især når der tales afgifter og grønne biler.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Target
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

HamDenFede
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2010, 19:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af HamDenFede » 9. sep 2020, 15:35

Jeg smider lige en on-topic holdning, i håb om at få tråden tilbage på sporet.

Det eneste elbilerne kan i den her diskussion er at flytte forureningen (CO2/NOX) ud af byerne. Thats it. At høre tosserne fra Enhedslisten bræge om, at det kan frelse vores klima, kan få mig til at krumme så meget tær, at de næsten ikke kan rettes ud igen. I det store billede flytter vi nogle problemer rundt, men løser dem jo ikke med et trylleslag.

Når det er sagt, så er der fortsat så mange ubesvarede elementer i det forslag, at det virker useriøst. De mangler lige at løse at alle skal kunne lade samtidig, at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu, at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?), hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?, hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter, at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)) etc.

Det er en interessant snak, og elbiler kan helt sikkert noget benzin/diesel ikke kan (og også omvendt), men jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som forslaget ligger lige nu.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Thor-thor » 9. sep 2020, 15:46

BrianDS skrev:
9. sep 2020, 13:31
Target skrev:
Thor-thor skrev:
9. sep 2020, 11:20
Hvis det var så billigt, simpelt, fornuftigt etc. at afskaffe reg afgift, så kan de vel undre at de blå regeringer vi har haft fornylig ikke bare har fået den fjernet?
Det skyldes vel også ene og alene, at de "blå" regeringer har været afhængige af DF's mandater. Og når det kommer til økonomisk politik, så er DF jo ræverøde. :-D
Lige præcis, de blå regeringer har været afhængig af DF og flere gange også social demokratiet.
..........
DF er helt klart "røde" på nogle områder. Men samtidig er de super pragmatiske. De er klar til at handle, hvis de får et godt tilbud.
Så havde det været vigtigt nok for V/K mfl. så havde de tilbudt DF en god byttehandel og så var det sket. (måske med den parentes at det en overgang var en selvstændig pointe for DF, at LA ikke skulle have nogen mærkesager igennem)

Så det korte af det lange er, at det ikke er sket, fordi det ikke er vigtigt nok (og/eller måske ikke er så nemt at finansiere, som nogen mener ;) )

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af DanielB12 » 9. sep 2020, 15:50

HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Jeg smider lige en on-topic holdning, i håb om at få tråden tilbage på sporet.

Det eneste elbilerne kan i den her diskussion er at flytte forureningen (CO2/NOX) ud af byerne. Thats it. At høre tosserne fra Enhedslisten bræge om, at det kan frelse vores klima, kan få mig til at krumme så meget tær, at de næsten ikke kan rettes ud igen. I det store billede flytter vi nogle problemer rundt, men løser dem jo ikke med et trylleslag.

Når det er sagt, så er der fortsat så mange ubesvarede elementer i det forslag, at det virker useriøst. De mangler lige at løse at alle skal kunne lade samtidig, at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu, at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?), hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?, hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter, at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)) etc.

Det er en interessant snak, og elbiler kan helt sikkert noget benzin/diesel ikke kan (og også omvendt), men jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som forslaget ligger lige nu.
Omkring udvalget, så er vi altså stadigvæk i elbilens tidlige ungdom - selvom grundteknologien er gammel. Der kommer et vælg af udgaver indenfor de næste år. Det er klart at man starter med dem man ved sælger, før man kommer med område-specifikke udgaver, som en stationcar i høj grad er.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: ELDRUP kommisionen

Indlæg af Dakota » 9. sep 2020, 15:52

HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Jeg smider lige en on-topic holdning, i håb om at få tråden tilbage på sporet.
Tak! Ingen grund til at vi begynder at diskutere rød vs blå i denne tråd.
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Det eneste elbilerne kan i den her diskussion er at flytte forureningen (CO2/NOX) ud af byerne. Thats it.
Personbilerne bidrager med ca. 1/8 af Danmarks samlede CO2-udslip. Dvs. at vi fjerner alle personbiler, nedsætter vi "kun" vores CO2-udslip med 12,5%. Det kan man så diskutere om er rimeligt eller ej. Men selv 12,5% er meget og vi har allerede nået halvdelen af vores 2030-mål (da det er 70% reduktion ift. 1990-tal) via andre sektorer, primært energi. De områder, vi fortsat kan finde forbedring på er det man kan "biler, boliger og bønder" (dvs. landbrug).
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
Når det er sagt, så er der fortsat så mange ubesvarede elementer i det forslag, at det virker useriøst.
Jeg vil igen-igen understrege at folk læser rapporten, hvor man rent faktisk kan finde en hel del brugbare svar, i stedet for at påstå diverse ting på nettet.
HamDenFede skrev:
9. sep 2020, 15:35
De mangler lige at løse;
at alle skal kunne lade samtidig
at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu
at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?)
hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?
hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter
at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)) etc.

Det er en interessant snak, og elbiler kan helt sikkert noget benzin/diesel ikke kan (og også omvendt), men jeg synes der er mange ubesvarede spørgsmål som forslaget ligger lige nu.
Mange af de spørgsmål du rejser, findes besvares i rapporten og ellers andetsteds på internettet. Hvis vi skal gennemgå dem ét for ét, er svarene:

- at alle skal kunne lade samtidig".
Dette bliver aldrig aktuelt. Alle folk tanker heller ikke samtidig i dag og det er de færreste, der vil have behov for at lade mere end 1-2 gange om ugen. Der vil formentlig laves forskellige "throttling" systemer, således bilerne ikke lader ved max kapacitet konstant, men i stedet på forskellige tidspunkter, med forskellig hastighed.

- at langt fra alle vil have råd til at købe en elbil som det ser ud nu.
I takt med at udbuddet stiger og produktionsomkostningerne falder, vil elbiler nærme sig prisen på benzindrevne biler. Med lavere driftsomkostninger, vil formentlig lige så mange have råd til en elbil om 10 år, som har råd til en ICE-bil i dag.

- at man kan få en bil der matcher ens behov (hvor kan jeg købe en pendant til en alm. stationcar?).
Du har simpelthen ikke fantasi til at forestille dig, at der kommer elbiler som stationcars inden for de næste 10 år..?! Den var alligevel ny ;)

- hvilken effekt har det på vores infrastruktur, at alle biler fremover skal veje 50% mere?.
Dette er faktisk et interessant spørgsmål, jeg ikke har set stillet før. Det vil give noget mere slid på belægninger, men det bliver først rigtig interessant når man taler færgetransport. Der vil formentlig være nogle krav til færre biler end vi ser i dag, men det er trods alt en meget lille del af transporten der i 2030 vil foregå pr færge.

- hvordan lapper vi det kæmpe hul der bliver på finansloven årligt pga. manglende bilafgifter.
Kommissionen lægger IKKE op til at elbiler skal være afgiftsfrie, tværtimod lægges der op til de skal beskattes på samme måde som ICE-biler, dvs. en kombination af klimabelastningbeskatning og værdibeskatning. Det er vist nu tredje gang jeg pointerer det i denne tråd, så det ville være fedt hvis folk begyndte at læse med ;)

- at de ikke bryder i brand under opladning (ok, den var tarvelig :)).
Den tror jeg ikke jeg behøver svare på, men efterhånden som der kommer styr på teknikken, er der betydeligt mindre der kan gå galt ved en elbil, end ved en ICE-bil.

Jeg var selv skuffet over rapporten, da den kom frem, men efter at have læst den, synes jeg faktisk de italesætter nogle vigtige pointer - og samtidig skal man huske på hvad deres opdrag var; nemlig at sikre der IKKE kom hul i statskassen.
These users thanked the author Dakota for the post:
Passatg 3c

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"