Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af kitora » 5. nov 2020, 19:15

Jeg har Teslaen til salg. I weekenden ringede en person som gerne ville se bilen, og det fik han naturligvis lov til. Han stillede nogle af de sædvanlige spørgsmål, og lidt underligt ville han se registreringsattesten. Det fik han lov til og checkede at VIN passede med registreringsattesten. Jeg lod ham naturligvis ikke tage billeder af den. Han bad ikke om at få lov at prøve bilen.

I går ringede han fra hemmeligt nummer og sagde at han nu havde fået grøn lys fra banken til den fulde pris jeg forlanger for bilen. Vi lavede ikke en aftale da han ringede (mit valg). Jeg sendte ham i morges en SMS med følgende ordlyd:

For at sikre os begge to har jeg nogle krav til en handel:
1. Vi laver en slutseddel (standard fra FDM). Til det skal jeg bruge en kopi af dit pas og dit kørekort.
2. Betalingen overføres til min konto.
3. Når jeg har bekræftet betalingen på min konto kan du hente bilen. Du skal omregistrere den online til dig selv inden du kører afsted i den.
OK?


Han ringede for lidt siden og sagde at han skulle have en slutseddel i banken og når det var på plads og lånet blev udbetalt, så kunne han overføre pengene. Han var ikke meget for at give mig kopi af kørekort/pas, for så har jeg hans personnummer (forståligt nok). Jeg sagde at det var OK, for så vil jeg sende ham en udfyldt slutseddel, og så kunne han efterfølgende sætte et møde op i sin bank med hans rådgiver, så mødes vi der og overfører penge og omregistrerer bilen sammen med hans bankrådgiver. Det accepterede han og har nu sendt navn, adresse og de første 6 cifre af sit personnummer, så jeg kan maile en slutseddel tilbage.

Min mavefornemmelse er ikke god, så jeg har lige googlet ham på nettet:

- Hans telefonnummer er ikke at finde på Krak eller andre steder
- Hans navn giver ikke noget hit på facebook eller Krak i den by han bor i
- Krak har ikke noget navn på den opgivne adresse (en boligblok i Brønshøj)

Alle alarmklokker bimler og bamler, og det har jeg det virkelig træls med. Jeg vil gerne tro på det bedste i alle mennesker, og selv om manden har en dialekt, så vil jeg gerne have tiltro til at han virkelig vil købe min bil, og ikke være fuld af fordomme. Jeg tænker det bedste er at jeg skriver at jeg er mere komfortabel med at ordne papirarbejdet direkte med hans bankrådgiver, men det er sgu også en træls ting at sige.

Hvad ville I gøre?
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Jesper_christiansen » 5. nov 2020, 19:20

kitora skrev:Jeg har Teslaen til salg. I weekenden ringede en person som gerne ville se bilen, og det fik han naturligvis lov til. Han stillede nogle af de sædvanlige spørgsmål, og lidt underligt ville han se registreringsattesten. Det fik han lov til og checkede at VIN passede med registreringsattesten. Jeg lod ham naturligvis ikke tage billeder af den. Han bad ikke om at få lov at prøve bilen.

I går ringede han fra hemmeligt nummer og sagde at han nu havde fået grøn lys fra banken til den fulde pris jeg forlanger for bilen. Vi lavede ikke en aftale da han ringede (mit valg). Jeg sendte ham i morges en SMS med følgende ordlyd:

For at sikre os begge to har jeg nogle krav til en handel:
1. Vi laver en slutseddel (standard fra FDM). Til det skal jeg bruge en kopi af dit pas og dit kørekort.
2. Betalingen overføres til min konto.
3. Når jeg har bekræftet betalingen på min konto kan du hente bilen. Du skal omregistrere den online til dig selv inden du kører afsted i den.
OK?


Han ringede for lidt siden og sagde at han skulle have en slutseddel i banken og når det var på plads og lånet blev udbetalt, så kunne han overføre pengene. Han var ikke meget for at give mig kopi af kørekort/pas, for så har jeg hans personnummer (forståligt nok). Jeg sagde at det var OK, for så vil jeg sende ham en udfyldt slutseddel, og så kunne han efterfølgende sætte et møde op i sin bank med hans rådgiver, så mødes vi der og overfører penge og omregistrerer bilen sammen med hans bankrådgiver. Det accepterede han og har nu sendt navn, adresse og de første 6 cifre af sit personnummer, så jeg kan maile en slutseddel tilbage.

Min mavefornemmelse er ikke god, så jeg har lige googlet ham på nettet:

- Hans telefonnummer er ikke at finde på Krak eller andre steder
- Hans navn giver ikke noget hit på facebook eller Krak i den by han bor i
- Krak har ikke noget navn på den opgivne adresse (en boligblok i Brønshøj)

Alle alarmklokker bimler og bamler, og det har jeg det virkelig træls med. Jeg vil gerne tro på det bedste i alle mennesker, og selv om manden har en dialekt, så vil jeg gerne have tiltro til at han virkelig vil købe min bil, og ikke være fuld af fordomme. Jeg tænker det bedste er at jeg skriver at jeg er mere komfortabel med at ordne papirarbejdet direkte med hans bankrådgiver, men det er sgu også en træls ting at sige.

Hvad ville I gøre?
Du skriver selv du vil have det bedst med at ordne det hele med bankrådgiver, altså har du selv svaretBillede

Det er dælme mange penge og det er bare at følge mavefornemmelsen.

Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk

These users thanked the author Jesper_christiansen for the post:
edbepOct3

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af diskoboy » 5. nov 2020, 19:20

Mit nr står ikke på krak og har ikke gjort i over 15 år. Du kan ikke se noget som helst om mig på Facebook. Jo måske mit profil + cover billede.

Jeg havde heller ikke på forhånd givet mit CPR nr ud.

Hvis I begge møder op i banken og laver en straksoverførsel kan jeg ikke se problemet.
These users thanked the author diskoboy for the post (total 10):
BrianDSDanielB12peter wTargetThe Micktrix / DkAAMSMikkel KJay-JayJonas AndresenKBoesen
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Lasse R
Medlem
Indlæg: 584
Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 82 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Lasse R » 5. nov 2020, 19:21

Hvad vil du bruge hans pas og kørekort til?

Hvis du har en underskrevet slutseddel og pengene på kontoen, så ville jeg ellers være bedøvende ligeglad med resten. Om han så har stjålet pengene, så kan de ikke jo ikke komme og kræve de penge udleveret i de butikker hvor de er brugt ( i dette tilfælde dig).
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af kitora » 5. nov 2020, 19:23

diskoboy skrev:
5. nov 2020, 19:20
Mit nr står ikke på krak og har ikke gjort i over 15 år. Du kan ikke se noget som helst om mig på Facebook. Jo måske mit profil + cover billede.

Jeg havde heller ikke på forhånd givet mit CPR nr ud.

Hvis I begge møder op i banken og laver en straksoverførsel kan jeg ikke se problemet.
Min største bekymring er at sende en slutseddel med mit navn, adresse og VIN på. Jeg tænker ikke det er umuligt at omregistrere en anden persons bil til sig selv hvis man virkelig vil.

Måske er jeg schizo! :(
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Madmax » 5. nov 2020, 19:24

Jeg synes det lyder reelt nok hvis i mødes i banken og overfører derfra. Så laver i slutseddel og du får penge, han kan omregistrere. Der er vidst sågar kommet en app til det.

Du går hjem og alle er glade.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af BrianDS » 5. nov 2020, 19:24

Hvis i begge kommer i banken og du lægger nøglen når hans bank overfører pengene - så ser jeg ingen problem i det
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Monze1980 » 5. nov 2020, 19:30

kitora skrev:
5. nov 2020, 19:23
diskoboy skrev:
5. nov 2020, 19:20
Mit nr står ikke på krak og har ikke gjort i over 15 år. Du kan ikke se noget som helst om mig på Facebook. Jo måske mit profil + cover billede.

Jeg havde heller ikke på forhånd givet mit CPR nr ud.

Hvis I begge møder op i banken og laver en straksoverførsel kan jeg ikke se problemet.
Min største bekymring er at sende en slutseddel med mit navn, adresse og VIN på. Jeg tænker ikke det er umuligt at omregistrere en anden persons bil til sig selv hvis man virkelig vil.

Måske er jeg schizo! :(
Har han ikke allerede været på din adresse,og ved hvad du hedder? VIN er ikke hemmeligt, så det har han jo også allerede.

Hvis bare du får nogle penge og bytter med en nøgle er det ikke helt skidt.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Mogens K
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. okt 2020, 18:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 11 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Mogens K » 5. nov 2020, 19:30

Jeg har prøvet det samme (dårlig mavefornemmelse trods en god fremvisning), og derfor valgte jeg at mødes i banken (en filial af din bank). No problem - pengene blev overført, og bilen kunne omregistreres...
———-
/Mogens
Audi A3 e-tron TFSI-e Sportback S-line
Tidligere biler: 2001 Porsche 911 turbo, 2014 BMW 435d M-sport, 2010 BMW 335i M-sport cabriolet, BMW 120d cabriolet, BMW 530d M-sport Touring og flere Alfa Romeo V6’ere

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Tommy » 5. nov 2020, 19:31

Money talks.... Send blot dit udkast til slutseddel uden underskrift. Så kan banken checke bilen for gæld og lave lånet til ham. Så kan I jo mødes enten i banken, eller er andet sted, hvor han ringer til banken så de kan overføre pengene (du kan evt tale med bankmand-damen).... check din konto og hvis pengene er der, så er der en handel 👍

Jeg har i sommer solgt en knap så dyr bil.... der kom et ungt par i sweats og kunne kun tale dårligt engelsk (og østeuropæisk).... klarede det på ovenstående metode uden problemer, men ikke uden betænkeligheder
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af mojo » 5. nov 2020, 19:34

Han kan vel i teorien omregistre bare han har kontrol koden på del 2 af reg att.
Og den har du jo nok selv vist ham.
Følg din mavefornemelse.
These users thanked the author mojo for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Marshall
Nyt medlem
Indlæg: 330
Tilmeldt: 12. nov 2008, 10:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 25 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Marshall » 5. nov 2020, 20:20

Var det ikke SteffenR der boede i en boligblok i Brønshøj?! :lol: :lol:

Men tilbage til sagen. Hvis du er bekymret, så tag slutsedlen med ned i banken og pengene overføres der, hvor du kan straks tjekke din konto?
These users thanked the author Marshall for the post:
DanielB12

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af kitora » 5. nov 2020, 20:24

Tak for alle inputs. Jeg downloadede FDM's slutseddel, og der står ikke noget derpå som vedkommende ikke selv kan finde frem til. Nu har jeg udfyldt den og mailet den til ham, og bedt om at hand bankrådgiver kontakter mig så jeg har en konkret garanti for betalingen (verbalt om ikke andet), så jeg kan holde bilen tilbage til ham.

Jeg krydser fingre for at det går godt.
These users thanked the author kitora for the post (total 2):
diskoboyMadmax
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

steffenc
Nyt medlem
Indlæg: 344
Tilmeldt: 10. sep 2010, 08:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af steffenc » 5. nov 2020, 20:36

Jeg ville mødes i banken, så du møder hans rådgiver fysisk.
Der er pt. desværre en del svindel, hvor personer udgiver sig for at være fra banken og de kan virkelig lyde overbevisende.
En mail kan der laves fusk med, men et direkte møde er svært at fuske med.
Golf 7 R

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af kitora » 5. nov 2020, 21:34

steffenc skrev:
5. nov 2020, 20:36
Jeg ville mødes i banken, så du møder hans rådgiver fysisk.
Der er pt. desværre en del svindel, hvor personer udgiver sig for at være fra banken og de kan virkelig lyde overbevisende.
En mail kan der laves fusk med, men et direkte møde er svært at fuske med.
Da jeg solgte min 911 i USA var det mig der ringede til køberens bank via bankens hovednummer.

I første omgang vil jeg bare have en bekræftelse på at det er en reel kunde med en aftale med sin bank. Jeg vil stadig holde fast i at lave overførsel og indregistrering fysisk i køberens bank når den tid kommer.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Ice Fox » 5. nov 2020, 21:54

Jeg havde valgt at mødes nede i banken med køber, bakrådgiver, dokumenter, nøgler osv.
Så kan der komme ro i alle de tanker man kan have og man er sikker på pengene inden overdragelse af nøgler.

Det er mange penge der er på spil, HVIS der ikke er rent mel i posen.
Svindlerne er dygtige i dag. De fusker alt på et splitsekundt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Realtor » 5. nov 2020, 22:19

Jeg har handlet mange biler privat, og enkelte handler har da været lidt skumle. Men så længe der kommer cash på din konto først, så kan du udlevere bilen og ikke før.

Banken giver jeg ikke meget for, det kan ligeså godt klares hjemme ved køkkenbordet med en straksoverførsel. De kan ikke trækkes tilbage. Tvinger han nøglerne fra dig er det røveri, også er det dækket af forsikringen, men det sker næppe. Er du i tvivl, så bed ham sende kopi af kørekort og sygesikring, evt. med dækket cpr hvis han ikke vil det.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Tonny » 5. nov 2020, 22:23

Han må bare ikke få nøgle, underskrevet slutseddel eller koderne fra din reg attest inden du har penge. Og det må du ikke fravige!
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
DanielB12Mikkel K

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af JerrilD » 5. nov 2020, 22:42

Sidst jeg solgte min bil ordnede jeg det i banken. Jeg fik pengene og banken lavede en overførsel på restgælden til det finanseringsselvskab jeg havde.

Ringede til finanseringsselvskabet 15 min efter og de bekræftede en modtagelse på at de havde fået pengene. Fik en mail som han fik en kopi af.

Nemt og bekvemt.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Thor-thor » 5. nov 2020, 22:46

Kan heller ikke se at møde i banken skulle gøre den store forskel, men virker måske lidt "officielt".
Det afgørende er at du skal have mulighed for at checke din konto på netbank/app og kontrollere at der er gået penge ind, inden du overdrager køretøjet

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af majland » 6. nov 2020, 08:21

Det med banken er af hensyn til køber - Banken vil sikkert ikke frigive pengene for lånet før de har en underskrevet slutseddel - så de kan tinglyse gælden på stelnummeret. Ikke alle kan låne til en nyere bil uden sikkerhed....

Enig i at det er nemt som sælger idag hvor man kan se en straksoverførsel nærmest øjeblikkeligt i sin netbank.
  • Køber skal have mulighed for at undersøge og prøvekøre bilen (ellers kan man ikke fraskrive sig reklamationsret - det går ikke med en Låsbyu Svensen finte at sælge en fin bil uden motor uden at give køber mulighed for at kontrollere det)
  • Begge underskriver slutseddel - Så er handlen juridisk på plads.
  • Sælger overfører pengene
  • Køber kontrollerer at de er modtaget
  • Køber udleverer nøgler og registereringsattest
  • Evt omregistrerer man køretøjet med det samme sammen, mem man kan også give køber de 3 uger til at gøre det. Med et dyrt køretøj er det også i købers interesse at det er kasko forsikret. I de 3 uger efter salg er det kun sælgers ansvarsforsikring der dækker
I princippet behøver man kun mødes for udlevering af nøgler
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 51 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af baconbaronen » 6. nov 2020, 09:11

Plus 1 på at mødes i banken, hvis der er en dårlig mavefornemmelse - det giver lidt ekstra (mental sikkerhed).
Og som Tonny skriver længere oppe, så er der ingen nøgle, underskrevet slutseddel eller koder fra reg attest, før du har penge.
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af majland » 6. nov 2020, 09:21

baconbaronen skrev:
6. nov 2020, 09:11
Plus 1 på at mødes i banken, hvis der er en dårlig mavefornemmelse
Banken giver lidt mere sikkerhed mod at køber har vennerne med og ønske at lave en for dem meget fordelagtig handel med betaling via (fake) western union overførsel og lign ....

Jo større værdi på bilen, des større risiko for kreative svindlere ...
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Mikkel K
Medlem
Indlæg: 1155
Tilmeldt: 23. jun 2008, 20:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 29 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Mikkel K » 6. nov 2020, 09:37

Er hele problematikken ikke, at han skal have taget et lån i banken? Og det lån vil banken sikkert ikke bare udbetale, idet de sikkert skal have pant eller anden sikkerhed i bilen? Hvordan det gøres bedst, må I aftale med banken.

Men som koret siger:
Udlever ikke underskrevet slutseddel, hvor det fremgår du har modtaget betaling.
Udlever ikke registreringsattest.
Udlever ikke nøgler og bil før der står penge på din konto.

Så kan det ikke gå helt galt.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Tonny » 6. nov 2020, 09:41

Og husk lige at giv os en opfølgning ;)
These users thanked the author Tonny for the post (total 3):
BrianDSTargetDanielB12

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Rasbi » 6. nov 2020, 10:21

Er der er en MobilePay bruger tilknyttet hans nr. og passer navnet med hvad der opgives?

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Peder » 6. nov 2020, 10:49

Da vi købte passaten kom jeg i joggintøj sammen med min kæreste. Vi var kørende i en aldrende hvid kassebil med rigeligt rust. Vi snakker dog fint dansk 😂

Alle alarmklokker burde måske have ringet ved sælger - men de lod os prøvekøre den, og vi efterlod for 20.000 kr Peugeot expert hos dem.

Den var som den skulle være - og jeg havde forud printet udfyldt FDMs slutseddel hjemmefra og slået bilen op for gæld mv.
Vi skrev under begge to - jeg straksoverførte pengene til ham og han tjekkede kontoen, de var gået ind.
Derefter omregistrerede vi bilen via skats hjemmeside og jeg trillede hjem.

Det er svært at gøre det forkert.

Det var en bil til ca en kvart million og sælger havde fordelen af jeg betalte inden vi omregistrerede
These users thanked the author Peder for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af Tonny » 6. nov 2020, 11:22

Peder skrev:
6. nov 2020, 10:49

Det var en bil til ca en kvart million og sælger havde fordelen af jeg betalte inden vi omregistrerede
Altid betaling før omregistrering! Jeg har en nær erfaring om en der fik omregistreret og så glemte køber lige at sætte fluebenet i straksoverførsel. Shit en omgang rod.

Der findes jo også en app til omregistrering nu ;) https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-11-n ... -bilhandel

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af ij6210 » 6. nov 2020, 11:48

Købte en bil privat til 290.000 kr.

Prøvekørte den kun meget lidt (den var ret ny), så tog vi ned i min bank og jeg overførte pengene og fik reg. attest og nøgler.

Der var gæld i bilen, denne lovede sælger at få indfriet. Her valgte jeg efter grundig research at stole på sælger. Det ville jeg nok ikke gør med alle, men der var ingen alarmklokker overhovedet.

Solgte bilen 3 år senere for 200.000. Køber besøgte mig og skulle så lave straks-overførsel. Men man kunne ikke overføre så stort et beløb (max var 100.000), så i huj og hast måtte vi kl. 15.55 ringe til kundens bank og få hævet loftet. Vi nåede det lige, og så kunne han køre væk i bilen.

Hvis ikke jeg havde fået det fulde beløb straks-overført, så havde jeg ikke udleveret nøgler og bil.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Salg af bil - skal jeg trække stikket?

Indlæg af HansH » 6. nov 2020, 12:12

Også en lille anekdote herfra...

Da jeg solgte min B6'er var det til et ungt par, som i øvrigt havde et par små størrelser på 1 og 3 år med. Mor passede dem mens far prøvede bil :)
Far kunne lide prøveturen, og ville have den med hjem med det samme, så vi fik skrevet en slutseddel.

Da det så kom til pengeoverførsel, løb han i samme problem som ij6210 melder - max loft på hvad han kunne føre over via sin netbank.
Systemet i hans bank (tror det var Nordea?) er så sådan indrettet, at det sender en kode til det mobiltlf nummer han har registreret i sin netbank profil.
Imidlertid var det hans arbejdstlf .... som lå hjemme i privaten.
Så det var lidt lige meget hvor mange koder der blev sendt til den, så kom han ikke videre.
Det gik op for ham efter et par forsøg, hvor han ikke kunne forstå at koden ikke kom til mobilos, selv om han sad med den i hånden.
"Nårrr for h******* da ! Det er sgu nok min arbejdstlf der står inde i netbank".. :D

Næste skridt var så at han forsøgte at ringe sin nabo op, som så skulle gå ind i deres hus, finde den arbejdstlf og formidle koden videre.
Nabo var imidlertid ikke til at få fat i.
Det måtte således også opgives.

Derefter ringede han til bankens kundeservice og forklarede sin nød.
Dermed startede den proces, hvor medarbejderen i den anden ende skulle sikre sig at manden var den han gav sig ud for at være, inden overførselsloftet blev hævet.
Så køber sad i vores køkken og svarede på alle mulige og umulige personlige spørgsmål, mens vi stod og hørte på, og moderen stod og skulle tage sig af de 2 små, som jo ikke lige fandt interesse i hvad der foregik.
Han var en smule stresset til sidst den unge mand, og det tror jeg for så vidt også moderen var :D

Til sidst troede kundeservice på ham og hævede loftet, og så var der penge på min konto få minutter efter :)

Det var et 100% troværdigt og bundhæderligt par, helt almindelige mennesker, som jeg er helt sikker på at jeg sagtens kunne have ladet køre hjem, og så kunne vi have ordnet sagerne når han var landet på sin bopæl.
Meen alligevel ..... jeg bakker helt op om rådet her i tråden, om ikke at udlevere noget før der er styr på finanserne. Money talks.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSij6210
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"