Side 30 af 39

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 13:44
af GaSelle
Ang. prøveture, så er det stadig restriktivt. Jeg har spurgt en lokal forhandler om en prøvetur. Svaret var, at det kun var noget de gjorde, hvis man var klar til at skrive under, og bare lige skulle sikre sig, at der nu også var den rigtige bil. Og det var chefen hos en aut. forhandler...

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 13:52
af Halvleg
GaSelle skrev:
12. jan 2021, 13:44
Ang. prøveture, så er det stadig restriktivt. Jeg har spurgt en lokal forhandler om en prøvetur. Svaret var, at det kun var noget de gjorde, hvis man var klar til at skrive under, og bare lige skulle sikre sig, at der nu også var den rigtige bil. Og det var chefen hos en aut. forhandler...
Jeg blev bare bedt om at møde op på en nærliggende parkeringsplads, hvor jeg vil få nøglerne.

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 17:02
af Bopjensen
BrianDS skrev:
12. jan 2021, 12:38
Bopjensen skrev:
tintin skrev:
11. jan 2021, 16:58
Mht til hybridbiler i premium klassen som eks en Audi TFSIe, som ser ud til at koste ca. 510.000 i 2021 kommer til at koste ca. 100.000 mere i afgift i 2025. Batterifradraget forsvinder og afgiften stiger fra 0,45 til 0,65
Gad vide hvad det kan betyde når man vil sælge den som brugt i 2025?
Har elbilerne overtaget til den tid, og en hybrid måske ikke er særlig interessant?
Dårlig ry fordi mere kan gå i stykker?
Med den udvikling der sker på ren elbil lige nu, så tror jeg man skal forvente et ret seriøst værditab på sådan en hybrid.
Helt ærligt, så skal der til at ske noget med lademuligheder, hastighed og reel rækkevidde (også med 130 km/t) før elbiler virkelig skal tage fat.
Det tror jeg simpelthen ikke på.

Vi har en I3 som bil "nummer 2" Den kører faktisk mere end bil nummer 1.

Om vinteren er der 230km på en tank og om sommeren er der 300

Lader på 4 timer hvis den er helt tom fra 2-6 om natten.

Det koster ikke en skid at holde kørende sammenlignet med min gamle A3.

Problemet er hvis man ikke kan lade hjemme så bliver det noget lort.

Fatter ikke folk der har 2 biler hvor begge er ICE. Det giver INGEN mening.

Vores I3 kørte i 2020 21.000km og det var begrænset pga corona. Havde der ikke været corona så havde den kørt

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 17:43
af BrianDS
Bopjensen skrev:
BrianDS skrev:
12. jan 2021, 12:38
Bopjensen skrev: Med den udvikling der sker på ren elbil lige nu, så tror jeg man skal forvente et ret seriøst værditab på sådan en hybrid.
Helt ærligt, så skal der til at ske noget med lademuligheder, hastighed og reel rækkevidde (også med 130 km/t) før elbiler virkelig skal tage fat.
Det tror jeg simpelthen ikke på.

Vi har en I3 som bil "nummer 2" Den kører faktisk mere end bil nummer 1.

Om vinteren er der 230km på en tank og om sommeren er der 300

Lader på 4 timer hvis den er helt tom fra 2-6 om natten.

Det koster ikke en skid at holde kørende sammenlignet med min gamle A3.

Problemet er hvis man ikke kan lade hjemme så bliver det noget lort.

Fatter ikke folk der har 2 biler hvor begge er ICE. Det giver INGEN mening.

Vores I3 kørte i 2020 21.000km og det var begrænset pga corona. Havde der ikke været corona så havde den kørt
I mit tilfælde er bil nummer 2 en mindre og billigere bil (Polo) og jeg kan ikke på nogen måde forsvare at flerdoble den værdi vi har bundet i den ved at skifte den til en elbil. Den koster os et lille service, grøn ejerafgift, forsikring og forbrug - en elbil vil være dyrere i forsikring, måske billigere i service og forbrug. Til gengæld meget dyrere i indkøb.
Poloen kan ikke tjene som primær bil.

Den anden bil er pt en Touran, og det ville være fint med en elbil der nu kunne erstatte den, men vi skal minimum op i noget der ligner ID.4, ENYAQ eller lignende, selvom de stadig vil have mindre praktisk bagagerum.
Disse biler vil være en ekstra udgift i forhold til finansiering, men kan sandsynligvis holdes til nogenlunde samme pris som en ICEV eller PHEV.

Jeg venter og ser hvad de kan med 77 kWh batteri, men ser jeg på de erfaringer der pt skrives om med ID.3, så er der ned til 40-45% rækkevidde om vinteren, og med den ladeinfrastruktur der er lige nu, så er det ganske simpelt for lidt.
Om sommeren kan det måske blive mere acceptabelt på 70-90% af lovede rækkevidde alt efter hvor og hvordan man kører.

Dertil kommer begrænsede muligheder for trailer og campingvogn, en jungle af forskellige måder at aktivere en opladning, mangel på muligheder for opladning, mange forskellige hensyn der skal tages til bilen.

Skulle man komme i tanke om en tur sydpå, så skal man planlægge via en app for måske at kunne gøre det nogenlunde acceptabelt (ABRP). Noget tyder på at rækkevidden på motorvejen er horribel, når man ser diverse test og videoer. Man skal lade inden batteriet er afladt for meget, og man lader ikke helt op, for det tager for lang tid (det er ikke effektivt), mange rapporterer med opladning på 30-45 kW selv på en 300 kW lader, fordi batteriet ikke lige er varmt nok, der er for meget eller for lidt tilbage - eller....
ladekurven er ikke jævn og stabil.

Det kan godt være du ikke fatter at alle ikke bare skifter til elbil, men indgangsudgiften til det er forholdsvist høj og der er mange kompromiser hvis ikke elbilen passer præcis til dine behov. Det er ligesom om det ikke længere handler om at finde en bil til familiens behov, men at tilpasse behovet til den bil der nu er populær i politik.

Skulle det være realistisk at alle kan bruge en elbil som de er i dag? Hvorfor er ambitionen så kun 775.000 el- OG hybridbiler i 2030?

Kunne jeg se mig selv køre fx en Skoda ENYAQ? Ja, helt bestemt, det ser ud til at blive en fin bil.
Kommer jeg til at købe en elbil næste gang? Ikke hvis tendensen fortsætter som den gør nu, og der ikke sker noget seriøst med elbiler og lademulighederne.

Så jeg tror der stadig vil blive solgt både ICEV og PHEV også i 2025 og sandsynligvis også i 2030 - til gengæld vil det også være usikkert hvad der sker med de nuværende elbiler hvis man får lavet noget der er bedre.

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 17:54
af Bopjensen
Ved ikke lige om jeg er enig..

Vi kiggede på en ny polo som bil nummer to og den er jo heller ikke gratis.

Så hentede jeg en 1 år gammel I3 i tyskland der havde kørt 6800km.

Den endte med at koste 249k. Det er tæt på samme pris som for poloen.

I3 eren har stor navi, adaptive LED forlygter og en hel masse andet.

Men ja 249k er selvfølgelig en del at have bundet i bil nummer to. Det synes min kone også :-)

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 18:06
af BrianDS
Bopjensen skrev:Ved ikke lige om jeg er enig..

Vi kiggede på en ny polo som bil nummer to og den er jo heller ikke gratis.

Så hentede jeg en 1 år gammel I3 i tyskland der havde kørt 6800km.

Den endte med at koste 249k. Det er tæt på samme pris som for poloen.

I3 eren har stor navi, adaptive LED forlygter og en hel masse andet.

Men ja 249k er selvfølgelig en del at have bundet i bil nummer to. Det synes min kone også :-)
Altså nu er vores Polo fra 2015, den har kørt knap 21.000 km, men helt nødvendige 21.000 km (den har i to perioder kørt meget lidt pga. barsel), alligevel tænker jeg ikke den på noget tidspunkt kommer i nærheden af en kvart million i værdi Billede

En e-Golf ville da være interessant, og både størrelse og rækkevidde ville være rigeligt til nummer to bil, men den vil aldrig kunne tjene merprisen hjem når der ikke køres mere.
Miljømæssigt kan jeg heller ikke forsvare at skifte den med en elbil.

Bil nummer 1 er langt mere interessant at skifte - men om det så bliver en elbil, det kommer an på hvad der sker i nærmeste fremtid

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 19:04
af Bopjensen
Ja ok, vi har også et større kørselsbehov. Derfor giver det nok mere mening for os.

Vi kører sammenlagt 70k km om året på de to biler.

Bil nummer 1 skal også trække en 2000kg campingvogn så der er udvalget af el ikke så stort.

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 19:30
af xbn
Bopjensen skrev:
12. jan 2021, 17:54
Ved ikke lige om jeg er enig..

Vi kiggede på en ny polo som bil nummer to og den er jo heller ikke gratis.

Så hentede jeg en 1 år gammel I3 i tyskland der havde kørt 6800km.

Den endte med at koste 249k. Det er tæt på samme pris som for poloen.

I3 eren har stor navi, adaptive LED forlygter og en hel masse andet.

Men ja 249k er selvfølgelig en del at have bundet i bil nummer to. Det synes min kone også :-)
Sådan er folk så forskellige, 249k er mere end bil 1 har kostet her.
Da vi skiftede bil 2 for lidt over 2 år siden kunne det da have været interessant med en elbil, og måske endda med tilsvarende eller bedre totaløkonomi med en brugt eGolf.

Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 19:44
af BrianDS
Bopjensen skrev:Ja ok, vi har også et større kørselsbehov. Derfor giver det nok mere mening for os.

Vi kører sammenlagt 70k km om året på de to biler.

Bil nummer 1 skal også trække en 2000kg campingvogn så der er udvalget af el ikke så stort.
Jeg kører 25-30.000 km i min Touran, det er lige på vippen til om en elbil kan betale sig sådan rent råt og økonomisk.
Elbilerne er på vej ned i samme prisleje, både fordi der er afgiftrabat og hævede priser på ICE, det er nok til at jeg overvejer Hybrid fremfor diesel - fx en Octavia RS iV bliver billigere med udstyr end en Octavia Style TDI 150 DSG - sidstnævnte nærmer sig endda Superb Sportline iV og så er vi også i elbil-“land”, men det løser bare ikke rækkevidde og opladning

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 19:53
af DanielB12
Vores bil nr 2 bliver en i3 de 180-230 km passer godt til pendling Køge <-> Amager.

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 19:53
af SVK
HondaChris skrev:
11. jan 2021, 21:45
Vi leaser igennem netop Nordania og vi venter stadig i spænding på beskatningspriser
Leaseplan har frigivet priser på visse modeller i deres beregner, så mon ikke Nordania også har gjort det eller gør det snart?

Re: Bilafgifter 2021

: 12. jan 2021, 22:05
af HondaChris
SVK skrev:
HondaChris skrev:
11. jan 2021, 21:45
Vi leaser igennem netop Nordania og vi venter stadig i spænding på beskatningspriser
Leaseplan har frigivet priser på visse modeller i deres beregner, så mon ikke Nordania også har gjort det eller gør det snart?
Det håber jeg, jeg er nok bare blevet utålmodig efterhånden Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Bilafgifter 2021

: 13. jan 2021, 22:02
af ReneJ
Hej

Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 09:01
af chrstn_olsen
ReneJ skrev:
13. jan 2021, 22:02
Hej

Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)
Som jeg forstår det er batteriet fx 12 KW, men man kan kun køre ren el på de 10KW, så den gemmer altid en lille reserve til et boost. Derfor bør alle hypper være hjemme til en overhaling hele tiden som jeg forstår det.

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 09:45
af VWAU
ReneJ skrev:
13. jan 2021, 22:02
Hej
Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)
AutoBild der udkommer i dag har en test at Golf 8 GTE versus GTI. På en strækning på 155 km havde en GTI stort set det lovede forbrug (+4%) hvorimod en GTE havde et merforbrug på 564% :roll: og dermed næsten samme forbrug som en GTI. Med fuld opladet batteri kan en GTE hænge med op til 100 km/h med derefter trækker en GTI fra i overlegen stil.
Efter godt 40 km´s kørsel taber GTE helt "pusten" ved alle hastigheder.
AutoBild har GTI som en klar vinder.

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 12:13
af majland
Bopjensen skrev:
12. jan 2021, 17:02

Fatter ikke folk der har 2 biler hvor begge er ICE. Det giver INGEN mening.
Måske ikke hvis man er typen ofte køber "ny" bil og kun beholder dem i 3-4år

Troede egenligt vi skulle have en PHEV ved årsskiftet 2018/2019 - det blev det ikke men en kodiaq benziner.

Den erstatter Superb'en som primært familiebil. Det giver så ikke så meget mening at sælge den for at købe en elbil, da jeg i normale år næsten ugenligt har lange ture over 400km hvor jeg i de fleste "billige" elbiler vil skulle bruge offentlige ladestandere (bøvl). Kodiaq'en kunne selvfølgelig også nemt tage de lange ture, men så skulle superb'en erstattes af en anden "stor" bil der gerne skulle have en rækkevidde over 300km. Selvom den er ved at være gammel er den stadig ganske behagelig at opholde sig i og da den fik ny rem ved 210.000km for godt et år siden er der ikke lige store serviceudgifter i nær fremtid.

Den lille citigo bruges nu mest af sønnike til/fra arbejde - Den kunne til gengæld nemt skiftes ud for han kunne bare låne en af de andre de få gange han har brug for at køre langt. Men økonomisk tror jeg ikke på at købet af en ny/nyere elbil vil være billigere end at fortsætte med at gøre i en 5år gammel citigo.

Men jeg holder da bestemt øje med afgifterne. Jeg forventer ikke at næste bil vil være med brændstof motor - Der har vi jo kodiaq'en der dækker os ind, med rimelig rækkevidde og kan trække campingvognen.

Men en af de to ældre vil med de aktuelle politiske vinde nok bliver erstattet af en ellert indenfor de næste par år. Men måske jeg lige skal have en fossilbrændende mc skiftet i mellemtiden - Der er batteriteknologien heller ikke endnu til en lang rækkevidde ...Tror der går 10år endnu inden touring på en el mc giver mening

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 21:42
af tintin

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 21:54
af ReneJ
chrstn_olsen skrev:
14. jan 2021, 09:01
ReneJ skrev:
13. jan 2021, 22:02
Hej

Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)
Som jeg forstår det er batteriet fx 12 KW, men man kan kun køre ren el på de 10KW, så den gemmer altid en lille reserve til et boost. Derfor bør alle hypper være hjemme til en overhaling hele tiden som jeg forstår det.
Det er også sådan som jeg har forstået det, men lidt svært nøjagtigt at finde ud af. Nu er det ikke fordi jeg skal køre ræs, men vil gerne have alle hypper til rådighed når jeg ønsker, og det uden at skulle tænke på hvor meget strøm der skal være på batteriet.

Re: Bilafgifter 2021

: 14. jan 2021, 21:56
af ReneJ
VWAU skrev:
14. jan 2021, 09:45
ReneJ skrev:
13. jan 2021, 22:02
Hej
Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)
AutoBild der udkommer i dag har en test at Golf 8 GTE versus GTI. På en strækning på 155 km havde en GTI stort set det lovede forbrug (+4%) hvorimod en GTE havde et merforbrug på 564% :roll: og dermed næsten samme forbrug som en GTI. Med fuld opladet batteri kan en GTE hænge med op til 100 km/h med derefter trækker en GTI fra i overlegen stil.
Efter godt 40 km´s kørsel taber GTE helt "pusten" ved alle hastigheder.
AutoBild har GTI som en klar vinder.
Øv, så det vil sige når batteriet er ved at være fladt, så kan man ikke forvente fuld performance☹️☹️

Re: Bilafgifter 2021

: 15. jan 2021, 10:02
af chrstn_olsen
ReneJ skrev:
14. jan 2021, 21:56
VWAU skrev:
14. jan 2021, 09:45
ReneJ skrev:
13. jan 2021, 22:02
Hej
Jeg overvejer den nye golf gte. Men hvordan virker hybriddelen. Vil man altid kunne have alle 245 hk til rådighed? Eller skal batteriet være ladt op til et hvis punkt? Har prøvet at Google det, men kan ikke lige finde svaret :)
AutoBild der udkommer i dag har en test at Golf 8 GTE versus GTI. På en strækning på 155 km havde en GTI stort set det lovede forbrug (+4%) hvorimod en GTE havde et merforbrug på 564% :roll: og dermed næsten samme forbrug som en GTI. Med fuld opladet batteri kan en GTE hænge med op til 100 km/h med derefter trækker en GTI fra i overlegen stil.
Efter godt 40 km´s kørsel taber GTE helt "pusten" ved alle hastigheder.
AutoBild har GTI som en klar vinder.
Øv, så det vil sige når batteriet er ved at være fladt, så kan man ikke forvente fuld performance☹️☹️
Det er klart at tæver man den på bane eller vej, så kan man dræne batteriet helt, spørgsmålet er hvor meget der skal til. På almindelig motorvej, tror jeg ikke man kommer til at mærke problemet.

Re: Bilafgifter 2021

: 15. jan 2021, 18:29
af chrstn_olsen
Hold da op konsekvensen af at ryge over de 50mg/l CO2 kan ses. En GLE 300e (under) koster 730.000, BMW X5 45e (under) koster 865.000 og Audi Q7 55tfsi e (over) koster 1.1 mDKK. Den kommer til at koste salg på Audi siden..

Tror i det hele taget at jeg lige slår koldt vand i blodet på hele hybrid tanken. Læste at ny Mercedes C-klasse hybrid der kommer i efteråret får ca. 100km rækkevidde på ren el. Så kan det være de også har løst puklen i bagagerummet til den tid :)

Re: Bilafgifter 2021

: 15. jan 2021, 18:44
af kitora
Så er der en ny tidsplan for lovbehandlingen.

Re: Bilafgifter 2021

: 15. jan 2021, 22:58
af Lau16
chrstn_olsen skrev:
15. jan 2021, 18:29
Så kan det være de også har løst puklen i bagagerummet til den tid :)
Det er en hylde ;)

Re: Bilafgifter 2021

: 16. jan 2021, 09:08
af eichmeier
kitora skrev:
15. jan 2021, 18:44
Så er der en ny tidsplan for lovbehandlingen.
FEDT, men trist at forhandlere stadig skal betale den gamle afgift ind da systemet tidligst til juni kan håndtere de nye regler.

Så der er et vakuum i forhold til penge der skal komme et sted fra i 4 måneder

/eichmeier

Re: Bilafgifter 2021

: 18. jan 2021, 10:27
af CJ2110
Audi har nu tilrettet priser på ekstraudstyr til A3 TFSIe, så de er faldet med 33% i forhold til benzin og diesel modellerne.
Det gør jo bare PHEV modellen endnu mere attraktiv :-)
I min foretrukne konfiguration er der kr. 55.131 i forskel mellem TFSI og TFSIe, så der er ikke så meget at spekulere på.

Re: Bilafgifter 2021

: 19. jan 2021, 10:04
af chrstn_olsen
eichmeier skrev:
16. jan 2021, 09:08
kitora skrev:
15. jan 2021, 18:44
Så er der en ny tidsplan for lovbehandlingen.
FEDT, men trist at forhandlere stadig skal betale den gamle afgift ind da systemet tidligst til juni kan håndtere de nye regler.

Så der er et vakuum i forhold til penge der skal komme et sted fra i 4 måneder

/eichmeier
Syntes jeg så at staten har givet henstand med afgiftsbetaling indtil november, så forhandlerne i princippet bærer den højere afgift, men kan vente med at afregne. Så netto bør der ikke komme noget til betaling af den højere afgift.

Re: Bilafgifter 2021

: 19. jan 2021, 10:07
af chrstn_olsen
CJ2110 skrev:
18. jan 2021, 10:27
Audi har nu tilrettet priser på ekstraudstyr til A3 TFSIe, så de er faldet med 33% i forhold til benzin og diesel modellerne.
Det gør jo bare PHEV modellen endnu mere attraktiv :-)
I min foretrukne konfiguration er der kr. 55.131 i forskel mellem TFSI og TFSIe, så der er ikke så meget at spekulere på.
Står man og skal købe ny bil lige nu og kan undvære lidt bagageplads, så er der pt ingen vej uden om en hybrid i mine øjne (med mindre man kører meget langt).

Mercedes har dog meldt ud at deres nye C-klasse der skulle komme i efteråret får 100km elektrisk rækkevidde - og så begynder de jo også at se spændende ud for dem der kører lidt længere. Især i samspil med deres 2.0 dieselmotor.

Jeg vipper imellem lige nu at springe på med det samme eller lige vente til efteråret, hvis "næste generation" med dobbelt el-rækkevidde ikke er længere væk.

Re: Bilafgifter 2021

: 19. jan 2021, 11:47
af Hybridbilen
Mercedes har vel ikke officielt meldt det ud om næste generation C? Jeg har kun set det som rygter. På samme vis som med GLC som jeg er mere interesseret i. Hvis den får ca samme batteri som GLE der er større/tungere, så bliver det virklig interessant. Så vil jeg kunne køre 90% på ren el :-)

Re: Bilafgifter 2021

: 19. jan 2021, 11:54
af Jannik
ReneJ skrev:
14. jan 2021, 21:56

Øv, så det vil sige når batteriet er ved at være fladt, så kan man ikke forvente fuld performance☹️☹️
Jeg kørte igår batteriet tomt (1%) i min Cupra Leon ST med identisk drivlinje, og den booster stadig rigtigt fint selvom batteriet indikeres at være fladt.
Som skrevet ovenfor, reserveres en del af batteriets kapacitet til bl.a. sådanne situationer samt at kunne drive klimakompressoren, samt at undgå at batteriet køres helt fladt.

I min tidligere Golf GTE fra ´18, mener jeg ikke at den ville booste i GTE-mode, hvis jeg havde kørt batteriet ned på 0%.

Re: Bilafgifter 2021

: 19. jan 2021, 11:56
af Roeden
Hybridbilen skrev:
19. jan 2021, 11:47
Mercedes har vel ikke officielt meldt det ud om næste generation C? Jeg har kun set det som rygter. På samme vis som med GLC som jeg er mere interesseret i. Hvis den får ca samme batteri som GLE der er større/tungere, så bliver det virklig interessant. Så vil jeg kunne køre 90% på ren el :-)
vil være imponerende hvis de får skohornet det ned bag i GLC'en :) men i det tilfælde må den da ramme et absurd lavt afgift niveau! til info så er der pt 7-12mdr levringstid på GLE hybriderne :S

Roeden