Bopjensen skrev:BrianDS skrev: ↑12. jan 2021, 12:38
Bopjensen skrev:
Med den udvikling der sker på ren elbil lige nu, så tror jeg man skal forvente et ret seriøst værditab på sådan en hybrid.
Helt ærligt, så skal der til at ske noget med lademuligheder, hastighed og reel rækkevidde (også med 130 km/t) før elbiler virkelig skal tage fat.
Det tror jeg simpelthen ikke på.
Vi har en I3 som bil "nummer 2" Den kører faktisk mere end bil nummer 1.
Om vinteren er der 230km på en tank og om sommeren er der 300
Lader på 4 timer hvis den er helt tom fra 2-6 om natten.
Det koster ikke en skid at holde kørende sammenlignet med min gamle A3.
Problemet er hvis man ikke kan lade hjemme så bliver det noget lort.
Fatter ikke folk der har 2 biler hvor begge er ICE. Det giver INGEN mening.
Vores I3 kørte i 2020 21.000km og det var begrænset pga corona. Havde der ikke været corona så havde den kørt
I mit tilfælde er bil nummer 2 en mindre og billigere bil (Polo) og jeg kan ikke på nogen måde forsvare at flerdoble den værdi vi har bundet i den ved at skifte den til en elbil. Den koster os et lille service, grøn ejerafgift, forsikring og forbrug - en elbil vil være dyrere i forsikring, måske billigere i service og forbrug. Til gengæld meget dyrere i indkøb.
Poloen kan ikke tjene som primær bil.
Den anden bil er pt en Touran, og det ville være fint med en elbil der nu kunne erstatte den, men vi skal minimum op i noget der ligner ID.4, ENYAQ eller lignende, selvom de stadig vil have mindre praktisk bagagerum.
Disse biler vil være en ekstra udgift i forhold til finansiering, men kan sandsynligvis holdes til nogenlunde samme pris som en ICEV eller PHEV.
Jeg venter og ser hvad de kan med 77 kWh batteri, men ser jeg på de erfaringer der pt skrives om med ID.3, så er der ned til 40-45% rækkevidde om vinteren, og med den ladeinfrastruktur der er lige nu, så er det ganske simpelt for lidt.
Om sommeren kan det måske blive mere acceptabelt på 70-90% af lovede rækkevidde alt efter hvor og hvordan man kører.
Dertil kommer begrænsede muligheder for trailer og campingvogn, en jungle af forskellige måder at aktivere en opladning, mangel på muligheder for opladning, mange forskellige hensyn der skal tages til bilen.
Skulle man komme i tanke om en tur sydpå, så skal man planlægge via en app for måske at kunne gøre det nogenlunde acceptabelt (ABRP). Noget tyder på at rækkevidden på motorvejen er horribel, når man ser diverse test og videoer. Man skal lade inden batteriet er afladt for meget, og man lader ikke helt op, for det tager for lang tid (det er ikke effektivt), mange rapporterer med opladning på 30-45 kW selv på en 300 kW lader, fordi batteriet ikke lige er varmt nok, der er for meget eller for lidt tilbage - eller....
ladekurven er ikke jævn og stabil.
Det kan godt være du ikke fatter at alle ikke bare skifter til elbil, men indgangsudgiften til det er forholdsvist høj og der er mange kompromiser hvis ikke elbilen passer præcis til dine behov. Det er ligesom om det ikke længere handler om at finde en bil til familiens behov, men at tilpasse behovet til den bil der nu er populær i politik.
Skulle det være realistisk at alle kan bruge en elbil som de er i dag? Hvorfor er ambitionen så kun 775.000 el- OG hybridbiler i 2030?
Kunne jeg se mig selv køre fx en Skoda ENYAQ? Ja, helt bestemt, det ser ud til at blive en fin bil.
Kommer jeg til at købe en elbil næste gang? Ikke hvis tendensen fortsætter som den gør nu, og der ikke sker noget seriøst med elbiler og lademulighederne.
Så jeg tror der stadig vil blive solgt både ICEV og PHEV også i 2025 og sandsynligvis også i 2030 - til gengæld vil det også være usikkert hvad der sker med de nuværende elbiler hvis man får lavet noget der er bedre.