Q3 tfsi e PHEV

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 14. feb 2021, 12:03

Halløj

Ny her på forummet, men kigget forbi en del gange i årenes løb, da jeg har kørt VAG i mange år. Mest Skoda, men nu Audi.

Jeg kigger lige nu på en ny Q3 phev, som med de nye afgifter er ret attraktivt prissat.
Sådan grundlæggende er det et paradoks med en PHEV, da jeg ikke har adgang til daglig ladning, men af samme grund vil jeg heller ikke gå ren elbil :?

Anhway, jeg kigger på den med det skrabede udseende, altså ikke S-Line.
Men til gengæld kigger jeg på S-Line kabine, pga. sportssæder og dellæder.

Jeg synes de der S-Line logoer på rat og sæder er lidt “tacky”, specielt når resten af bilen ikke er S-Line.
Hvad ville du tænke?

Der er mange andre detaljer jeg går ocd over, men lige nu er det logoerne :D

Glad for al input, også på andet end sæderne.

Tak
Vh. Peter

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Halvleg » 14. feb 2021, 12:15

Vi overvejer selv en Q3 hybrid, dog en SPortback. Den skal også have S-Line kabine, trods eksteriøret ikke er S-Line (økonomien tillader det ikke helt) Synes ikke det er galt, det er jo kun S-Line og ikke en RS rat og sæder man smider i, for at narre fjenden.

Men en Q3 med komplet S-Line, den står altså fin 😀
Vedhæftede filer
9B78C248-B2B2-4E50-8981-F8F481A74EB9.jpeg
9B78C248-B2B2-4E50-8981-F8F481A74EB9.jpeg (169.81 KiB) Vist 1215 gange
A8CDA97A-79C4-4D75-A086-F3B5755BB267.jpeg
A8CDA97A-79C4-4D75-A086-F3B5755BB267.jpeg (354.25 KiB) Vist 1215 gange
75C76840-5DB5-4C8E-8B25-362EC09BEC56.jpeg
75C76840-5DB5-4C8E-8B25-362EC09BEC56.jpeg (433.53 KiB) Vist 1215 gange
These users thanked the author Halvleg for the post:
PedeFUP
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Brugeravatar
Fanoe
Nyt medlem
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 39 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Fanoe » 14. feb 2021, 12:32

Inden du køber en plugin som du ikke kan lade dagligt, så check lige hvordan motoren lyder når den skal lade batteriet. Jeg kan høre når vores bruger motoren til at lade, den brummer lidt som om den sejtrækker. Det er en lav brummen, men nok til at jeg, men ikke fruen, hører det.

Og overvej også om benzintanken er stor nok, hvis I ikke kan lade dagligt men i stedet skal tanke jævnligt.

Men ellers er PHEV en vinder i min verden, da man får det bedste fra begge verdener.
These users thanked the author Fanoe for the post:
PedeFUP
Jacob F.

PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 14. feb 2021, 13:23

Halvleg skrev:
14. feb 2021, 12:15
Vi overvejer selv en Q3 hybrid, dog en SPortback. Den skal også have S-Line kabine, trods eksteriøret ikke er S-Line (økonomien tillader det ikke helt) Synes ikke det er galt, det er jo kun S-Line og ikke en RS rat og sæder man smider i, for at narre fjenden.

Men en Q3 med komplet S-Line, den står altså fin 😀
Helt sikkert.
Men det er et ekstrakryds, der er lidt rigeligt dyrt. Jeg var også ude og køre dem sidste uge.
Vh. Peter

PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 14. feb 2021, 13:25

Fanoe skrev:
14. feb 2021, 12:32
Inden du køber en plugin som du ikke kan lade dagligt, så check lige hvordan motoren lyder når den skal lade batteriet. Jeg kan høre når vores bruger motoren til at lade, den brummer lidt som om den sejtrækker. Det er en lav brummen, men nok til at jeg, men ikke fruen, hører det.

Og overvej også om benzintanken er stor nok, hvis I ikke kan lade dagligt men i stedet skal tanke jævnligt.

Men ellers er PHEV en vinder i min verden, da man får det bedste fra begge verdener.
Tak. Godt input.
Jeg forventer dog at kunne lade den regelmæssigt, trods alt.
Tanken er vist på 45l, det er ikke galt synes jeg.
Vh. Peter

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af TorbenRasmussen » 14. feb 2021, 15:23

Kommer den til at trille rundt med tomt batteri? For så bliver det vist en ret uøkonomisk og halvtam fornøjelse.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Roeden » 14. feb 2021, 15:30

Mener ikke Audi tillader brug af motor til at lade batteriet?

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 14. feb 2021, 15:36

TorbenRasmussen skrev:
14. feb 2021, 15:23
Kommer den til at trille rundt med tomt batteri? For så bliver det vist en ret uøkonomisk og halvtam fornøjelse.
Nej, det var ikke planen.
Jeg skrev bare at jeg ikke kan komme til at lade den hver dag.
These users thanked the author PedeFUP for the post:
TorbenRasmussen
Vh. Peter

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af kuno » 14. feb 2021, 18:51

TorbenRasmussen skrev:
14. feb 2021, 15:23
Kommer den til at trille rundt med tomt batteri? For så bliver det vist en ret uøkonomisk og halvtam fornøjelse.
Er det noget du ved noget - jeg har lidt erfaring med min Ford Kuga Hybrid som jeg ikke må lade p.t. - nyt batteri om 14 dage heldigvis - den går p.t. ca. 16-18 km/L og da det var varmere var den oppe på næsten 20 km/L
These users thanked the author kuno for the post:
PedeFUP
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af TorbenRasmussen » 14. feb 2021, 19:05

Men kører den ikke længere med batteri? Ellers forstår jeg ikke motivationen for at købe den. Og alt andet lige, må den være mere bovlam med et tomt batteridæk end med fuld opladning.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Thor-thor » 14. feb 2021, 19:16

kuno skrev:
14. feb 2021, 18:51
TorbenRasmussen skrev:
14. feb 2021, 15:23
Kommer den til at trille rundt med tomt batteri? For så bliver det vist en ret uøkonomisk og halvtam fornøjelse.
jeg har lidt erfaring med min Ford Kuga Hybrid som jeg ikke må lade p.t. - nyt batteri om 14 dage heldigvis - den går p.t. ca. 16-18 km/L og da det var varmere var den oppe på næsten 20 km/L
Det mest interessante er vel, at sammenligne med, hvor langt en ikke-hybrid kører på literen. Hvad koster det at slæbe rundt på batteri/eldrivlinje, når batteriet er tomt. Dødvægt er ikke gratis.

Forstår ikke hybrid, medmindre man har meget specifikke behov. I retning af tunge ting på krogen, eller en overvægt af korte ture, men alligevel behov for en del lange ture (evt. med noget på krogen).
Derudover kan der selvfølgelig også være noget afgiftsspekulation i det...

Men to systemer, med service/vedligehold og med dobbelt mulighed for tekniske problemer. Hmmmm...

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af kuno » 14. feb 2021, 20:23

Min gamle Ford Fuga 1,5 gik vel ca. 13-14 km/L - så min nye Hybrid går væsentlig længere - også uden opladning. På en tur til arbejde 16km - uden opladning - så er der ca. 4-6 km. på El - det er grunden til den er mere økonomisk - altså oparbejdet el som ellers ikke ville blive udnyttet.
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af TorbenRasmussen » 14. feb 2021, 20:29

Men generer det dig ikke, at du kunne have kørt væsentlig længere pr. liter og have haft mere kraftoverskud, hvis der havde været juice på batteriet?

Audis hybrider har vel, ligesom VW, kun 30-40 km elkørsel, så uden daglig ladning, så ender man ofte med at køre rundt med dødvægt og så er motoren pludselig alt for lille.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af xbn » 14. feb 2021, 20:30

kuno skrev:
14. feb 2021, 18:51

Er det noget du ved noget - jeg har lidt erfaring med min Ford Kuga Hybrid som jeg ikke må lade p.t. - nyt batteri om 14 dage heldigvis - den går p.t. ca. 16-18 km/L og da det var varmere var den oppe på næsten 20 km/L
Kommer det ikke meget an på hvordan/hvor man kører? Det må være begrænset hvor meget regen der er på motor/landeveje.
Billede

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Halvleg » 14. feb 2021, 20:31

TorbenRasmussen skrev:
14. feb 2021, 20:29

Audis hybrider har vel, ligesom VW, kun 30-40 km elkørsel, så uden daglig ladning, så ender man ofte med at køre rundt med dødvægt og så er motoren pludselig alt for lille.
En GLE hybrid kører immervæk over det dobbelte på en opladning. Rated til 94 km.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 14. feb 2021, 20:33

kuno skrev:
14. feb 2021, 18:51
TorbenRasmussen skrev:
14. feb 2021, 15:23
Kommer den til at trille rundt med tomt batteri? For så bliver det vist en ret uøkonomisk og halvtam fornøjelse.
Er det noget du ved noget - jeg har lidt erfaring med min Ford Kuga Hybrid som jeg ikke må lade p.t. - nyt batteri om 14 dage heldigvis - den går p.t. ca. 16-18 km/L og da det var varmere var den oppe på næsten 20 km/L
Godt indspark. Tak for det.

Det var også min opfattelse at en phev, kører som hybrid selv når den ikke er ladet.
Vh. Peter

Brugeravatar
Fanoe
Nyt medlem
Indlæg: 407
Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 39 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Fanoe » 14. feb 2021, 21:07

Den kører jo kun som hybrid så længe den får lidt kW til at holde batteriet "levende", enten fra lader eller den smule den gemmer når man bremser. I koldt vejr er batteriet jo yderlige udfordret, så muligheden for at lade dagligt vil jeg sætte meget højt.

At mangle batteridelen hjælper hverken på forbrug eller ydelse, vi vil f.eks. gå fra 700 nm til 350 nm, og det mærker i en relativ tung bil. Ændringen i forbrug er jo forskelligt pga. kørselsmønster, men hos os kørte fruen i fjorten uger (altså cirka 100 dage) uden at tanke. Hun kører 2 x 13 km fire til fem gange i ugen.

Om der kommer øgede serviceudgifter over tid aner jeg ikke, og sætter den daglige glæde højere end den bekymring.
Jacob F.

ReneJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af ReneJ » 14. feb 2021, 22:17

https://m.youtube.com/watch?v=bpKN-mJnjQM

Den nye Octavia RS hybrid testet 0-100 og 0-topfart. Den er testet med fuldt og tomt batteri. Forskellen er ikke stor, men imponerende er det ikke med 245hk og 400nm😱😎

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af CJ2110 » 15. feb 2021, 08:25

ReneJ skrev:
14. feb 2021, 22:17
https://m.youtube.com/watch?v=bpKN-mJnjQM

Den nye Octavia RS hybrid testet 0-100 og 0-topfart. Den er testet med fuldt og tomt batteri. Forskellen er ikke stor, men imponerende er det ikke med 245hk og 400nm😱😎
Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener ?
Boost-funktionen ved acceleration er kun aktiv i 10 sek - du skal slippe speederen for at aktivere den igen, ellers ser du kun performance under ren benzindrift
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

PedeFUP
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. feb 2021, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af PedeFUP » 27. feb 2021, 22:42

Jeg har sat den i bestilling.
Så er det jo bare at vente :)
Vh. Peter

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af Fabianen » 28. feb 2021, 09:11

Nå. Nu får plug in hybriderne slag.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-02-n ... id-groenne

cyklisten
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 16 times

Re: Q3 tfsi e PHEV

Indlæg af cyklisten » 2. mar 2021, 22:27

Har lidt erfaring med Passat GTE som har cirka samme drivlinje som Q3 hybrid. Du har mest glæde af bilen, hvis du kan lade hver dag. Bykørsel og køkørsel i el er suverænt, og fåregår mere vibrationsfrit end 12 cylindre,,,.. Vi har mange dage hvor der bliver kørt 20-40 km om dagen på ren el, så benzinforbruget er i hvert fald halveret, total set. Der bliver så brugt 369kr/ mdr på Clever. så hvis der spares 500kr om måneden på benzin, skal der jo nok også lægges 200kr til side hver måned for lidt hyppigere service, som er for hver 15000km.
De første 3 uger havde vi ikke ladestander og så var det nærmest som at have en alm benzinbil. Jeg har ikke oplevet at den ikke kunne levere kræfterne på fladt batteri, gte programmet sørger for at der altid er effekt til stede i en rum tid (kørekortet mistes inden jeg får testet grænserne, så det lader jeg være med...)
Hvis du kører fast 200 km om dagen er diesel nok sagen.... hvis du kun kører langt et par gange om ugen, kan du fint have gavn af hybrid drivlinjen, og glæde dig over at du har to biler i en, rent temperementsmæssigt,
Da man i Danmark ikke skal betale mere for en hybrid med rigelige kræfter ift. den mindste benzin variant er det en no brainer at vælge hybriden, hvis du spørger mig.
Ps jeg har bemærket at hvis man smider udstyr i en q3 hybrid kommer den tæt på startprisen for en q5 hybrid....
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"