Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Hejsa.
Har brug for en stationcar inden alt for længe, og kigger derfor meget på Octavia.
Krav:
* Årgang 2016 og frem
* DSG
* Max 100.000km på klokken (vi kører årligt ca. 25.000km)
* Budget op til 225k.
Der er jo mange 1.6/2.0 TDI'er til salg indenfor de krav, men jeg må indrømme jeg aner hat om hvad man skal være opmærksom på, og hvad der måske typisk bliver af reparationer fra de 100.000 til 200.000 på tælleren.
Der er jo også hele snakken om om diesel er "dumt" at købe nu, men det er vel mere helt nye biler...
Alternativet er jo at finde en 1.4 TSI, men hvordan er holdbarheden af dem når vi runder de 100.000km og frem ?
Kom med al jeres ekspertviden
Har brug for en stationcar inden alt for længe, og kigger derfor meget på Octavia.
Krav:
* Årgang 2016 og frem
* DSG
* Max 100.000km på klokken (vi kører årligt ca. 25.000km)
* Budget op til 225k.
Der er jo mange 1.6/2.0 TDI'er til salg indenfor de krav, men jeg må indrømme jeg aner hat om hvad man skal være opmærksom på, og hvad der måske typisk bliver af reparationer fra de 100.000 til 200.000 på tælleren.
Der er jo også hele snakken om om diesel er "dumt" at købe nu, men det er vel mere helt nye biler...
Alternativet er jo at finde en 1.4 TSI, men hvordan er holdbarheden af dem når vi runder de 100.000km og frem ?
Kom med al jeres ekspertviden
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S
2020 KTM 790 Adventure S
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Personligt ville jeg ikke være bange et sekund for at tage en TDI der har taget de første hårde slag på afskrivningen.
Hvis I påtænker at beholde den længe, så er der ingen problemer i det.
Spørgsmålet om hvorvidt I "passer til diesel" er primært kørselsmønster og kun sekundært totalt antal km pr. år.
Hvis de 25.000 km er mange koldstarter og korte ture, så dur det ikke med diesel.
Hvis den kører langt nok (dvs minimum>30 km) de fleste gange den bliver startet, så er diesel fint.
TSI'erne er der ikke nævneværdige problemer med på selve motoren.
Udfordringen KAN være noget gearkasse/kobling. Men den (lille) risiko er der også på 1.6TDI, da de bruger samme gearkasse.
Hvis det skal være diesel kiggede jeg kun efter 2.0TDI.
Skal det være benzin, er du fint kørende med en 1.4TSI. Jeg ville ikke gå op i en 1.8TSI ... de er noget mere tørstige.
Og helt generelt:
En Octavia er en fantastisk bil, der i min bog vinder foran alle andre på værdi for pengene i forhold til praktikalitet og daglig brug.
Har en 2010 1.4TSI med nu 180.000km på klokken og vi er stadig lige så glade for den som første dag.
Dens rummelighed er unik i klassen, hvilket også gør den let at omsætte igen. Der er altid en køber til en Octavia kombi.
Personligt ville jeg ikke være bange et sekund for at tage en TDI der har taget de første hårde slag på afskrivningen.
Hvis I påtænker at beholde den længe, så er der ingen problemer i det.
Spørgsmålet om hvorvidt I "passer til diesel" er primært kørselsmønster og kun sekundært totalt antal km pr. år.
Hvis de 25.000 km er mange koldstarter og korte ture, så dur det ikke med diesel.
Hvis den kører langt nok (dvs minimum>30 km) de fleste gange den bliver startet, så er diesel fint.
TSI'erne er der ikke nævneværdige problemer med på selve motoren.
Udfordringen KAN være noget gearkasse/kobling. Men den (lille) risiko er der også på 1.6TDI, da de bruger samme gearkasse.
Hvis det skal være diesel kiggede jeg kun efter 2.0TDI.
Skal det være benzin, er du fint kørende med en 1.4TSI. Jeg ville ikke gå op i en 1.8TSI ... de er noget mere tørstige.
Og helt generelt:
En Octavia er en fantastisk bil, der i min bog vinder foran alle andre på værdi for pengene i forhold til praktikalitet og daglig brug.
Har en 2010 1.4TSI med nu 180.000km på klokken og vi er stadig lige så glade for den som første dag.
Dens rummelighed er unik i klassen, hvilket også gør den let at omsætte igen. Der er altid en køber til en Octavia kombi.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Mange tak for et godt svar Hans
Jeg har 2x25km på job, som er landevej + motorvej, der er ingen bykørsel/kø.
Det ved jeg godt er "under de 30k/30min" man altid siger, meen vi kommer også til at få længere ture udover det.
Lidt additiver i tanken kan vel også hjælpe med at pleje - det vil jeg nu gøre uanset om det er benzin eller diesel.
Jeg har 2x25km på job, som er landevej + motorvej, der er ingen bykørsel/kø.
Det ved jeg godt er "under de 30k/30min" man altid siger, meen vi kommer også til at få længere ture udover det.
Lidt additiver i tanken kan vel også hjælpe med at pleje - det vil jeg nu gøre uanset om det er benzin eller diesel.
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S
2020 KTM 790 Adventure S
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
OK.
Jeg vil sige det er lige på kanten i forhold til diesel.....
Det jeg sigter efter, er den tid den skal bruge på at lave en aktiv regenerering af partikelfilter.
Den skal op på fuld drifttemperatur (olietemp) og fart/omdrejninger skal op - og helst blive deroppe over en strækning, som når du kører motorvej.
Når jeg starter fra min opvarmede garage, har jeg 5 min kørsel og så er jeg på motorvej.
Med det mønster bruger den de første 10km indtil den er oppe på >80 grader, og derefter yderligere ca 16 km på en fuld regenerering.
Det er blot et eksempel på hvordan scenariet KAN se ud. I mit tilfælde ville de 25km være lige i underkanten til at den kom helt i mål med regen, hvilket vil sige at den så bare vil starte forfra næste gang den bliver varm ..... og så blive færdig der.
Men i den ideelle verden får den lov til at færdiggøre sin regen hver gang den er begyndt på det, uden at blive afbrudt midtvejs.
Hvis jeres længere ture forekommer jævnligt / med korte mellemrum, så vil det løse "problemet", for så vil den bare fikse det der.
Jeg vil sige det er lige på kanten i forhold til diesel.....
Det jeg sigter efter, er den tid den skal bruge på at lave en aktiv regenerering af partikelfilter.
Den skal op på fuld drifttemperatur (olietemp) og fart/omdrejninger skal op - og helst blive deroppe over en strækning, som når du kører motorvej.
Når jeg starter fra min opvarmede garage, har jeg 5 min kørsel og så er jeg på motorvej.
Med det mønster bruger den de første 10km indtil den er oppe på >80 grader, og derefter yderligere ca 16 km på en fuld regenerering.
Det er blot et eksempel på hvordan scenariet KAN se ud. I mit tilfælde ville de 25km være lige i underkanten til at den kom helt i mål med regen, hvilket vil sige at den så bare vil starte forfra næste gang den bliver varm ..... og så blive færdig der.
Men i den ideelle verden får den lov til at færdiggøre sin regen hver gang den er begyndt på det, uden at blive afbrudt midtvejs.
Hvis jeres længere ture forekommer jævnligt / med korte mellemrum, så vil det løse "problemet", for så vil den bare fikse det der.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Med mit nye arbejde har jeg 24 km til arbejde.
Her om vinteren bliver min 2.0 TDI ikke altid varm før jeg er kommet på arbejde (olie temp). Så jeg vil sige at det er for kort.
Her om vinteren bliver min 2.0 TDI ikke altid varm før jeg er kommet på arbejde (olie temp). Så jeg vil sige at det er for kort.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jeg ville klart kigge benzin.
Kan ikke se hvad der taler for diesel i dit tilfælde. Dine køreture er generelt i underkanten til diesel og i forhold til økonomi er diesel dyrere i grøn afgift, hvilket så helst skal “spares” på diesels lavere literpris, men det kræver nok lidt flere km.
Lyder også som om du tror at benzinmotoren er mindre solid? Personligt ville jeg være langt mere bekymret for evt. problemer med tilsodning, regenerering etc. på en diesel, der ikke kører langt nok, end evt. problemer på en 1,4 tsi.
1,4’eren burde uden problemer kunne runde 200k km
Så en klar stemme på benzin herfra.
Vælg en med adaptiv fartpilot, det bliver du glad for sammen med DSG....
Kan ikke se hvad der taler for diesel i dit tilfælde. Dine køreture er generelt i underkanten til diesel og i forhold til økonomi er diesel dyrere i grøn afgift, hvilket så helst skal “spares” på diesels lavere literpris, men det kræver nok lidt flere km.
Lyder også som om du tror at benzinmotoren er mindre solid? Personligt ville jeg være langt mere bekymret for evt. problemer med tilsodning, regenerering etc. på en diesel, der ikke kører langt nok, end evt. problemer på en 1,4 tsi.
1,4’eren burde uden problemer kunne runde 200k km
Så en klar stemme på benzin herfra.
Vælg en med adaptiv fartpilot, det bliver du glad for sammen med DSG....
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jaaa I lyder jo som om jeg skal gå væk fra diesel - det passer mig nu også fint nok, det er bare dem der er flest af med lidt udstyr synes jeg Og ja så er jeg måske lidt kilometerforskrækket over benzinmotorer...
Havde adaptiv fartpilot i en leaset Polo, og selvom det var med manuel gear var det stadig suuuper lækkert, så det kunne helt sikkert være fedt at få med i Octaviaen oveni DSG.
Havde adaptiv fartpilot i en leaset Polo, og selvom det var med manuel gear var det stadig suuuper lækkert, så det kunne helt sikkert være fedt at få med i Octaviaen oveni DSG.
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S
2020 KTM 790 Adventure S
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jeg hælder meget til at være enig med Thor-thor i at dit kørselsmønster og behov ikke er optimalt til diesel.
Du behøver ikke være km-forskrækket på TSI'erne.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jeg kørte gerne en omvej, for at få TDI'en med den gode gearkasse.
- These users thanked the author i-s for the post (total 3):
- BrianDS • Morten Hedensted • Sander2300
/Søren.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Helt enig - tag en omvej hjem en gang i mellem, så skal TDI nok være et fornuftigt valg til 25.000 km/år.i-s skrev:Jeg kørte gerne en omvej, for at få TDI'en med den gode gearkasse.
Jeg har selv kørt TDI siden 2007, og det er gode maskiner - hvis bare de får lov at varme ordentligt op med jævne mellemrum
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 42 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jeg købte min 2.0 sidste år (så den er 2 år gammel nu) den gav jeg 239 for så mon ikke du kan finde den inden for budgettet nu. Hvis altså dq381 klassificere som en ok gearkasse
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Enig. Ingen diesel med det køremønster.Thor-thor skrev: ↑22. feb 2021, 09:56Jeg ville klart kigge benzin.
Kan ikke se hvad der taler for diesel i dit tilfælde. Dine køreture er generelt i underkanten til diesel og i forhold til økonomi er diesel dyrere i grøn afgift, hvilket så helst skal “spares” på diesels lavere literpris, men det kræver nok lidt flere km.
Lyder også som om du tror at benzinmotoren er mindre solid? Personligt ville jeg være langt mere bekymret for evt. problemer med tilsodning, regenerering etc. på en diesel, der ikke kører langt nok, end evt. problemer på en 1,4 tsi.
1,4’eren burde uden problemer kunne runde 200k km
Så en klar stemme på benzin herfra.
Vælg en med adaptiv fartpilot, det bliver du glad for sammen med DSG....
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Nu har jeg selv skiftet til en benziner men jeg kørte tidligere Octavia 2.0 TDI. Godt nok en noget ældre model end trådstarter kigger på men min var selv ved vinterkørsel (>5 frostgrader) fin varm (olie) efter 25km, særligt hvis der var lidt motorvej indblandet.
Rigtig nok, 25km landevej hvor man lige akkurat vipper omkring de 80-85 km/t så tager det længere tid men med 110-140 km/t på motorvejen så har der aldrig været problemer, ikke for mig i hvert fald. Jeg kører måske også lidt frisk.
Jeg ville ikke være nervøs.
Rigtig nok, 25km landevej hvor man lige akkurat vipper omkring de 80-85 km/t så tager det længere tid men med 110-140 km/t på motorvejen så har der aldrig været problemer, ikke for mig i hvert fald. Jeg kører måske også lidt frisk.
Jeg ville ikke være nervøs.
- These users thanked the author magre for the post (total 2):
- Morten Hedensted • BrianDS
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Det er min anden TDi 2.0 siden 2014. Jeg har kørt mange korte ture, også mange lange og mellemkorte og mellemlange ture med dem, og fælles for begge biler er at jeg ALDRIG har haft problemer der relatere til diesel drift.
Mit råd er, prøvekør flere biler med begge motorer, og så køb den du synes der kører bedst efter din mening. Husk at tage køreglæde med i dine overvejelser. Glem alt andet. Du kommer ikke til at tjene penge på den når du skal sælge den igen, medmindre du er er en brugtvognsforhandler. Afskrivning er stort uanset om det sidder en diesel eller en benzin motor i.
Mit råd er, prøvekør flere biler med begge motorer, og så køb den du synes der kører bedst efter din mening. Husk at tage køreglæde med i dine overvejelser. Glem alt andet. Du kommer ikke til at tjene penge på den når du skal sælge den igen, medmindre du er er en brugtvognsforhandler. Afskrivning er stort uanset om det sidder en diesel eller en benzin motor i.
- These users thanked the author mobilos for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Synes at det er et rigtigt dårligt råd at anbefale diesel, for en som ikke har kørsel der passer til det.
For at undgå DQ200? Der kører tusindvis af biler rundt med DQ200 uden problemer. Så selvom der er DQ200 ejere der har haft problemer, er løsningen i min bog ikke at vælge den "forkerte" motor.....
Så må man da hellere kigge på en Benzin uden for VAG efter min mening....
For at undgå DQ200? Der kører tusindvis af biler rundt med DQ200 uden problemer. Så selvom der er DQ200 ejere der har haft problemer, er løsningen i min bog ikke at vælge den "forkerte" motor.....
Så må man da hellere kigge på en Benzin uden for VAG efter min mening....
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Har du haft dårlige erfaringer med en diesel?Thor-thor skrev: ↑23. feb 2021, 13:15Synes at det er et rigtigt dårligt råd at anbefale diesel, for en som ikke har kørsel der passer til det.
For at undgå DQ200? Der kører tusindvis af biler rundt med DQ200 uden problemer. Så selvom der er DQ200 ejere der har haft problemer, er løsningen i min bog ikke at vælge den "forkerte" motor.....
Så må man da hellere kigge på en Benzin uden for VAG efter min mening....
- These users thanked the author mobilos for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jeg har kørt diesel med 15.000 km/år, men jeg kørte en del lange ture, det var helt uden problemer.Thor-thor skrev:Synes at det er et rigtigt dårligt råd at anbefale diesel, for en som ikke har kørsel der passer til det.
For at undgå DQ200? Der kører tusindvis af biler rundt med DQ200 uden problemer. Så selvom der er DQ200 ejere der har haft problemer, er løsningen i min bog ikke at vælge den "forkerte" motor.....
Så må man da hellere kigge på en Benzin uden for VAG efter min mening....
Kører man 2x25 km/dag til arbejde er det 10.800 km/år, så hvis man skal køre de resterende 14.200 km op til 25.000 km/år, så vil der skulle køres en del mere udenfor, og det er nok lidt mere end småture til købmanden
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- i-s • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
@mobilos @BrianDS
Jeg forstår bare ikke motivationen for at råde en bilkøber til at købe diesel, når hans kørselsmønster ikke passer til det og der i øvrigt ikke er noget der trækker i den retning?
Jeg forstår bare ikke motivationen for at råde en bilkøber til at købe diesel, når hans kørselsmønster ikke passer til det og der i øvrigt ikke er noget der trækker i den retning?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 424
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 74 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Du kan nappe min O3 combi style med DSG og ACC. 97.000 1,4 tsi fra april 2017
Stadig 14 mdr. fabriksgaranti fortsat
190.000
Kører ikke alligevel pga. corona
Stadig 14 mdr. fabriksgaranti fortsat
190.000
Kører ikke alligevel pga. corona
ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208
Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Har du nogensinde selv kørt diesel?Thor-thor skrev:[mention]mobilos[/mention] [mention]BrianDS[/mention]
Jeg forstår bare ikke motivationen for at råde en bilkøber til at købe diesel, når hans kørselsmønster ikke passer til det og der i øvrigt ikke er noget der trækker i den retning?
Om valget falder på benzin eller diesel er måske ikke så vigtigt ved 25.000 km, det er sådan lige på grænsen til at gå lige op.
Min nuværende bil har kørt 92.000 km på snart 4 år, det er en diesel og den har primært kørt længere ture hvor den er blevet varm nok, typisk 50-60 km ad gangen, men driftstemperatur nås efter 15-20 km alt efter vejret, så 25 km er ikke noget problem, 25 km er også nok til at den kan nå at regenerere dieselpartikelfilter (og husk de nyeste benzinbiler har også partikelfilter)
Min forrige bil var en Octavia 1.6 TDI manuel (105 hk) - jeg prøvede også en 1.4 TSI manuel (150 hk), jeg synes at dieselbilen kørte bedre i forhold til mine behov, og den var mere økonomisk, den kørte 62.000 km på tre år imens jeg havde den, og sjovt nok var den billigere i service end vores sekundære bil som er en 1.2 TSI, primært pga tændrør.
Jeg har endnu ikke haft motorrelaterede ekstraudgifter på de dieselbiler jeg har haft, så i min statistik er benzinbilerne vi har haft klart dyrere at holde kørende med service
Så rådet er at tage den bil som trådstarter bedst kan lide at køre i
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- mobilos • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1735
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Jep, har brændt en del olie. Har rullet knap 400.000 km i diesel over de sidste 10 år (men det er slut nu, Ellert FTW ). Men kørte stort set udelukkende lange ture som regel 80-90 km.BrianDS skrev: ↑23. feb 2021, 23:55Har du nogensinde selv kørt diesel?Thor-thor skrev:@mobilos @BrianDS
Jeg forstår bare ikke motivationen for at råde en bilkøber til at købe diesel, når hans kørselsmønster ikke passer til det og der i øvrigt ikke er noget der trækker i den retning?
..... Så rådet er at tage den bil som trådstarter bedst kan lide at køre i
Men forstår nok bare ikke "forelskelsen" i diesel. Bevares det kører ganske udmærket og kører man langt er det en fin ide pga. økonomien.
Men jeg ville aldrig råde nogen til at gøre det, hvis kørslen var på vippen. For hvorfor?
Moderne turbobenz har masser af bundtræk/godt moment, kører harmonisk etc.
Medmindre mange km. tilsiger diesel ville jeg klart foretrække benz ....
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Når jeg skifter imellem vores to biler, så irriterer det mig altid at selvom der er turbo på TSI motoren, så skal den køres meget længere ud i gearene, og den er mindre økonomisk end den store bil med dieselmotor.Thor-thor skrev:Jep, har brændt en del olie. Har rullet knap 400.000 km i diesel over de sidste 10 år (men det er slut nu, Ellert FTW ). Men kørte stort set udelukkende lange ture som regel 80-90 km.BrianDS skrev: ↑23. feb 2021, 23:55Har du nogensinde selv kørt diesel?Thor-thor skrev:@mobilos @BrianDS
Jeg forstår bare ikke motivationen for at råde en bilkøber til at købe diesel, når hans kørselsmønster ikke passer til det og der i øvrigt ikke er noget der trækker i den retning?
..... Så rådet er at tage den bil som trådstarter bedst kan lide at køre i
Men forstår nok bare ikke "forelskelsen" i diesel. Bevares det kører ganske udmærket og kører man langt er det en fin ide pga. økonomien.
Men jeg ville aldrig råde nogen til at gøre det, hvis kørslen var på vippen. For hvorfor?
Moderne turbobenz har masser af bundtræk/godt moment, kører harmonisk etc. Så medmindre mange km. tilsiger diesel ville jeg altid vælge benz....
Jeg er ikke så fascineret af de små benzinmotorer med turbo (1,0, 1,2, 1,4, 1,5 ...)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1331
- Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 157 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Min far kørte 250.000km i en Golf 5 2.0TDI DSG. Kørte cirka 25.000km/årligt - primært korte ture til købmanden eller ind til nærmeste storby, som de bor i en forstad til.
Den fik ét partikelfilter og én EGR køler i den tid.
Nu er han hoppet på en Golf 7 2.0TDI DSG. Samme kørselsmønster.
Det er ikke just anbefalelsesværdigt til en diesel, men de har leveret varen uden rigtigt at bøvle over det.
Den fik ét partikelfilter og én EGR køler i den tid.
Nu er han hoppet på en Golf 7 2.0TDI DSG. Samme kørselsmønster.
Det er ikke just anbefalelsesværdigt til en diesel, men de har leveret varen uden rigtigt at bøvle over det.
- These users thanked the author AAMS for the post:
- Morten Hedensted
Det man siger, er man selv
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Nu er butikkerne jo åbne igen, så nu skal vi ud og prøve skidtet
Men noget helt andet:
Hvad vil I mene man skal afsætte til service/vedligehold om måneden på de to typer?
Altså 1.4TSI og 2.0TDI.
Service vil være ved skorstensgaard eller Skoda hvis de kan matche samme prisniveau.
Men noget helt andet:
Hvad vil I mene man skal afsætte til service/vedligehold om måneden på de to typer?
Altså 1.4TSI og 2.0TDI.
Service vil være ved skorstensgaard eller Skoda hvis de kan matche samme prisniveau.
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S
2020 KTM 790 Adventure S
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Min 1.4TSI koster i grove træk :dk22 skrev: ↑1. mar 2021, 09:14Nu er butikkerne jo åbne igen, så nu skal vi ud og prøve skidtet
Men noget helt andet:
Hvad vil I mene man skal afsætte til service/vedligehold om måneden på de to typer?
Altså 1.4TSI og 2.0TDI.
Service vil være ved skorstensgaard eller Skoda hvis de kan matche samme prisniveau.
- 4.200 for de service der ligger med 60.000km interval, dvs hvor der er tændrør med
- 2.100 for de mellemliggende
Det er ved aut. værksted og omfatter kun service.
Derudover skifter jeg selv motorolie+filter hvor hver 15.000km og det koster ca 500 kr i materialer.
Hvad det giver pr måned ? Well, det kommer jo helt an på hvor lang tid man bruger på at køre 30.000km..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 17
- Tilmeldt: 22. feb 2021, 07:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 3 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Hej HansH.HansH skrev: ↑1. mar 2021, 09:52Min 1.4TSI koster i grove træk :dk22 skrev: ↑1. mar 2021, 09:14Nu er butikkerne jo åbne igen, så nu skal vi ud og prøve skidtet
Men noget helt andet:
Hvad vil I mene man skal afsætte til service/vedligehold om måneden på de to typer?
Altså 1.4TSI og 2.0TDI.
Service vil være ved skorstensgaard eller Skoda hvis de kan matche samme prisniveau.
- 4.200 for de service der ligger med 60.000km interval, dvs hvor der er tændrør med
- 2.100 for de mellemliggende
Det er ved aut. værksted og omfatter kun service.
Derudover skifter jeg selv motorolie+filter hvor hver 15.000km og det koster ca 500 kr i materialer.
Hvad det giver pr måned ? Well, det kommer jo helt an på hvor lang tid man bruger på at køre 30.000km..
Tak for info om priserne på de to service
Hvis vi regner med at køre 25.000 om året, så kan man vel "runde lidt op" og sige 60.000km på to år, og derfor kunne lave denne udregning?
4200 + 2100 = 6300kr for 24 mdr = 262,5kr pr. mdr.
Min tanke var selv at sige 500kr/mdr. til vedligehold, så der også er en smule sparet op til uforudsete ting.
2020 Octavia Combi 1.5 TSI Celebration DSG 'Race blue'
2020 KTM 790 Adventure S
2020 KTM 790 Adventure S
-
- Medlem
- Indlæg: 1159
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 226 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Så er der lige om du vælger DSG, for den ene model skal have skiftet gearolie for hver 60.000 km. Det koster ca. 3.000 kr.
Skoda Ejby har deres service priser liggende på deres hjemmeside.
https://www.skoda-ejby.dk/Vaerksted/Bed ... a-service/
Og når bilen er over 5 år så er det lidt billigerer
Skoda Ejby har deres service priser liggende på deres hjemmeside.
https://www.skoda-ejby.dk/Vaerksted/Bed ... a-service/
Og når bilen er over 5 år så er det lidt billigerer
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 265
- Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
- Geografisk region: Tyskland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holland
- Has thanked: 174 times
- Been thanked: 51 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Husk dæk, vinduesviskere osv også skal regnes med i vedligeholdelse...
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Brugt Octavia 2.0 TDI, dumt? 1.4 TSI i stedet?
Min, nu tidligere, Octavia 1.4 Tsi 150hk har kostet 270kr om måneden i serviceudgifter, i de 65 måneder/141.000km jeg havde den (fra ny og til i lørdags). Det er regulære service, alle lavet hos Skoda.
Derudover kommer udgifter til dæk og vinduesviskere, som baconbaronen også nævner.
Derudover kommer udgifter til dæk og vinduesviskere, som baconbaronen også nævner.