Konens bil skal have nye dæk.
Sådan totalt standard 205/55R16.
Når jeg kigger støj, så er der enorm forskel.
Goodyear Efficient Grip ligger på 67 db. Conti Ecocontact ligger 70/71 db.
I følge min lære om lyd, så er 3 db. = fordobling i det hørbare lydtryk. I hvor stor grad vil det opleves som stilhed eller støj inde i bilen?
Og er det ikke noget med at støjen på mærkningen er målt i forhold til forbikørsel, så det er støj i forhold til omverden?
Støj fra nye dæk i forhold til mærkningsordningen.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Støj fra nye dæk i forhold til mærkningsordningen.
3 dB øgning høres ikke som en fordobling af lyden. Det gør ca. 10 dB. 3 dB er en fordobling af lydeffekten. 6 dB er en fordobling af amplituden.nielshm skrev: ↑25. feb 2021, 14:24Konens bil skal have nye dæk.
Sådan totalt standard 205/55R16.
Når jeg kigger støj, så er der enorm forskel.
Goodyear Efficient Grip ligger på 67 db. Conti Ecocontact ligger 70/71 db.
I følge min lære om lyd, så er 3 db. = fordobling i det hørbare lydtryk. I hvor stor grad vil det opleves som stilhed eller støj inde i bilen?
Og er det ikke noget med at støjen på mærkningen er målt i forhold til forbikørsel, så det er støj i forhold til omverden?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1249
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Støj fra nye dæk i forhold til mærkningsordningen.
Korrekt.
Om lyden så trænger ind i kaninen er en helt anden sag. På en bil der generelt har god dæmpning af hjulstøj betyder 3 - 4 dB stort set intet inde i kabinen. På biler med udpræget hjulstøj ville jeg helt sikkert vælge det mest lydsvage dæk der findes.