Tiguan ell. Tarraco PHEV

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 15. mar 2021, 08:06

Hej vag-folk, jeg søger lidt indspark til beslutningen om det skal være Seat ell. VW da vi tager konsekvensen af at bilen i 95 % af turene køre mindre end 1 km. til og fra fruens job, og hvis det går vildt for sig 600 m. mere forbi Brutto på vejen hjem :oops: og da markede for brugte biler pt. er rimeligt godt, må vores Kodiaq finde nye græsgange.
Har været inde og prøve at bygge de biler vi gerne vil have, og der bliver en diff. på omkring 35000,- desværre ikke i Tiguan's favør! Hvad tænker i :?:
Senest rettet af DUC-fan 15. mar 2021, 11:43, rettet i alt 1 gang.
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af BrianDS » 15. mar 2021, 09:12

Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men jeg fandt personligt ud af at jeg tabte mere på en Seat end en tilsvarende VW da jeg købte en Altea XL fremfor en Touran tilbage i 2007.
De var godt nok begge på gule plader, udstyret var nogenlunde det samme, dog havde Touran træk, og det havde Altea XL ikke (og jeg havde ikke brug for det), begge var nye demobiler.
Jeg da jeg solgte ville skæbnen det at vedkommende der havde købt Touran også solgte, begge biler havde kørt 80-90.000 km.

Touran havde kostet 75.000 kr i værditab, og Altea XL kostede 119.000 kr i værditab, prisforskellen fra køb var 26.000 kr mere for Touran.

Det er kun et enkelt eksempel, så det er ikke retningsvisende.

Det der taler for Seat i dette tilfælde er hvis man bedre kan lide designet, og beholder man bilen længe udgør prisforskellen måske lidt mindre?

Jeg har selv kigget lidt på Tiguan eHybrid, men det er sat på hold pga jeg synes batteriet tager meget af bagagerummet, og jeg er i tvivl om hvad der passer bedst til mig.
Tiguan er ved at være lidt gammel, selvom den er nyligt faceliftet.

Så alt i alt, tag den bil du synes passer bedst til dig

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk

These users thanked the author BrianDS for the post:
DUC-fan
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

toldbod
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af toldbod » 15. mar 2021, 09:34

Jeg bestilte en Tiguan eHybrid for en månedes tid siden og jeg var lidt i samme dilemma som dig - Men valgte Tiguan pga. afskrivningen. Jeg er bange for at Tarraco vil tage et ordenligt skrald ned ad simpelthen pga. det er en Seat. I mine konfigurationer var Tarraco 25.000kr billigere. Hvad udstyr kigger du? Husk at alt sikkerhedsudstyret Travel assist mv. er ekstraudstyr på Tarraco - det er standart i Tiguan.

Jeg valgte følgende til Tiguan:
- Pure white
- Svingbart træk
- Ergo Active sæder
- Bakkamera inkl. Areaview.
- Discover Pro (Som er inkl. head up display og trådløs lader)
These users thanked the author toldbod for the post:
BrianDS

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af ij6210 » 15. mar 2021, 11:16

Er begge biler 5-personers? Plejede den normale Tarraco (ikke hybrid) ikke altid at være 7-pers. i Danmark?

Er der nogle af disse biler der kan lade op mens de kører?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Jannik » 15. mar 2021, 11:36

De kan begge lade på batteriet op mens de kører, men det er en ekstrem uøkonomisk måde, at benytte bilerne på.
De udnytter benzinmotoren til at lade batteriet op, samtidig med kørsel på via benzinmotoren.

Der klatlades også på batteriet ved nedbremsninger, men det er ikke noget, der bidrager med ret meget i det daglige.
For at udnytte potentialet i en PHEV, skal den lades op via ladeboks (wallbox eller mormorlader).
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

toldbod
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 10 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af toldbod » 15. mar 2021, 11:58

ij6210 skrev:
15. mar 2021, 11:16
Er begge biler 5-personers? Plejede den normale Tarraco (ikke hybrid) ikke altid at være 7-pers. i Danmark?

Er der nogle af disse biler der kan lade op mens de kører?
Tarraco kan normalt være både 5 og 7 personers men hybriden er kun 5 personers da tanken ligger i bagagerummet hvor de ekstra sæder normalt ville være.

Brugeravatar
Mogens K
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18. okt 2020, 18:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 11 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Mogens K » 15. mar 2021, 13:40

Jannik skrev:
15. mar 2021, 11:36
1) Der klatlades også på batteriet ved nedbremsninger, men det er ikke noget, der bidrager med ret meget i det daglige.
2) For at udnytte potentialet i en PHEV, skal den lades op via ladeboks (wallbox eller mormorlader).
Dit indlæg bærer ikke præg af, at du har ret meget erfaring med plug-in hybrid 🙂
1) jeg er meget overrasket over, hvor meget bilen lader under kørslen vha nedbremsninger mv. Det forlænger kørslen på batteri ret betragteligt (og jeg taler ikke om at lade batteriet vha motoren)
2) jep, ellers kan det være lige meget
———-
/Mogens
Audi A3 e-tron TFSI-e Sportback S-line
Tidligere biler: 2001 Porsche 911 turbo, 2014 BMW 435d M-sport, 2010 BMW 335i M-sport cabriolet, BMW 120d cabriolet, BMW 530d M-sport Touring og flere Alfa Romeo V6’ere

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 15. mar 2021, 14:42

Mine tanker ang. denne udskiftning af Kodiaq'en går lidt på det samme ang. værditabet, udseende er svært at discutere (konen kan bedst lide Tiguan indvendig 8-) men jeg blev godt nok ramt af claussor's indlæg I Golf GTE vs. Octavia RS, nyt for mig at der har været problemer med gearkasserne i denne type bil, spørgsmålet er jo om denne bil type er langtids holdbar nok??
Som han skriver, man mister lysten til at lave selv den mindste service hvis konsekvensen kan blive omkring 100 af de lange :x
ang. ovenstående: så mener jeg ikke disse PHEV overhovedet lader via motor, derfor navnet "plug in" hybrid ;)
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Jannik » 15. mar 2021, 15:27

Mogens K skrev:
Jannik skrev:
15. mar 2021, 11:36
1) Der klatlades også på batteriet ved nedbremsninger, men det er ikke noget, der bidrager med ret meget i det daglige.
2) For at udnytte potentialet i en PHEV, skal den lades op via ladeboks (wallbox eller mormorlader).
Dit indlæg bærer ikke præg af, at du har ret meget erfaring med plug-in hybrid Billede
1) jeg er meget overrasket over, hvor meget bilen lader under kørslen vha nedbremsninger mv. Det forlænger kørslen på batteri ret betragteligt (og jeg taler ikke om at lade batteriet vha motoren)
2) jep, ellers kan det være lige meget
Tjoh, jeg har da kørt PHEV (Golf GTE og Cupra Leon ST) siden februar 2018, ialt 45.000km.
Om det er erfaring nok i din bog, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg står ved mine udtalelser du refererer til.
Den smule klatladning du opnår ved nedbremsninger, er ikke noget der batter noget i det store billede.
Bilen skal lades op eksternt, ellers bliver den temmelig dyr i drift.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1841
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Jannik » 15. mar 2021, 15:44

DUC-fan skrev:
15. mar 2021, 14:42
....men jeg blev godt nok ramt af claussor's indlæg I Golf GTE vs. Octavia RS, nyt for mig at der har været problemer med gearkasserne i denne type bil, spørgsmålet er jo om denne bil type er langtids holdbar nok??
Som han skriver, man mister lysten til at lave selv den mindste service hvis konsekvensen kan blive omkring 100 af de lange :x
ang. ovenstående: så mener jeg ikke disse PHEV overhovedet lader via motor, derfor navnet "plug in" hybrid ;)
Som claussor skrev i en anden en anden tråd, så har der været udfordringer med DQ400e gearkassen af forskellig slags.
I starten var tesen fra VW, at var der noget med den gearkasse, skulle hele enheden skiftes.
Dette har man ændret holdning til, og man skifter nu i begrænset omfang enkelte komponenter, der har været fejlbehæftede.

I mit eget tilfælde, blev der skiftet en o-ring i gearkassen i min Golf GTE fra '18 pga. oliespild. Et par måneder forinden var proceduren, at hele gearkassen skulle skiftes.

Som du selv skriver, ville jeg ikke spille hasard med garantien eller evt. kulance for at spare på serviceomkostningerne.
Og det er vel også hele ulempen ved PHEV drivlinjen som koncept. Du har teknikken fra begge teknologier, og dermed også de medfølgende ulemper.
Jeg kører selv PHEV på 3 år, og er fint tilfreds. Har dog købt mine PHEV biler nye, og har derfor ikke bekymringerne vedr. garantien.

Du kan godt bede VAG's PHEV drivlinje om at lade batteriet helt op ved kørsel via benzinmotoren.
Det giver bare et rigtigt skidt driftsøkonomisk regnskab.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 16. mar 2021, 14:48

Takker for indspark, altid godt med lidt forskellige synspunkter :) og så kom jeg lidt rundt på vores "fine" forum igen. Der blev jeg gjort opmærksom på Volvi XC40 T5 recharge. Ved godt det er uden for emne :oops: men den er godt nok fin, så det skal prøves 8-) Altså test kørsel :P
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Swoelf » 16. mar 2021, 17:44

DUC-fan skrev:
16. mar 2021, 14:48
Takker for indspark, altid godt med lidt forskellige synspunkter :) og så kom jeg lidt rundt på vores "fine" forum igen. Der blev jeg gjort opmærksom på Volvi XC40 T5 recharge. Ved godt det er uden for emne :oops: men den er godt nok fin, så det skal prøves 8-) Altså test kørsel :P
Jeg prøvede samme forbudte bil, og endte med at køben den lige på stedet... Kvaliteten virker bare noget bedre, end hvad du oplever i mange af vag’s biler i dag....
Og så passede kørselsmønstret også glimrende, så kører ca. 70% el.
Kører en gang i mellem til sommerhuset, som ligger 160 km fra hjemmet. Her ligger vi ca. på et forbrug på 20-22 på vejen dertil, hvor der så er fuld juice på batteriet, og 16-18 på vejen hjem, hvor der sp ikke er ladt op. Det er blandet motorvej og landevej med klart mest landevej, hvilket jeg synes er ret så flot egentligt.
Men afsted til en prøvetur, og du kan selv opleve det. Og til prisen nu, hvor den er knap 100.000 billigere end hvad jeg gav, så er det sgu et fund!

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af SkodiaqDK » 16. mar 2021, 18:43

Duc, hvad har du fået af bud på din kodiaq? Eller er du ikke kommet dertil endnu?

Xc40 er jo så også en størrelse eller to mindre end kodiaq/tarraco. Og tiguan ind imellem dem.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af BrianDS » 16. mar 2021, 18:53

Swoelf skrev:
DUC-fan skrev:
16. mar 2021, 14:48
Takker for indspark, altid godt med lidt forskellige synspunkter :) og så kom jeg lidt rundt på vores "fine" forum igen. Der blev jeg gjort opmærksom på Volvi XC40 T5 recharge. Ved godt det er uden for emne :oops: men den er godt nok fin, så det skal prøves 8-) Altså test kørsel Billede
Jeg prøvede samme forbudte bil, og endte med at køben den lige på stedet... Kvaliteten virker bare noget bedre, end hvad du oplever i mange af vag’s biler i dag....
Og så passede kørselsmønstret også glimrende, så kører ca. 70% el.
Kører en gang i mellem til sommerhuset, som ligger 160 km fra hjemmet. Her ligger vi ca. på et forbrug på 20-22 på vejen dertil, hvor der så er fuld juice på batteriet, og 16-18 på vejen hjem, hvor der sp ikke er ladt op. Det er blandet motorvej og landevej med klart mest landevej, hvilket jeg synes er ret så flot egentligt.
Men afsted til en prøvetur, og du kan selv opleve det. Og til prisen nu, hvor den er knap 100.000 billigere end hvad jeg gav, så er det sgu et fund!
Som @SkodiaqDK nævner, så er XC40 nærmere på størrelse med en T-Roc (eller måske T-Cross)? Hvor Tiguan er nærmere XC60?

Men hvis man ikke har brug for pladsen er det jo nok ligegyldigt hvis prisen er rimelig BilledeBillede

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Swoelf
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 14. jul 2013, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 28 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af Swoelf » 16. mar 2021, 19:09

Nu skal vi heller ikke gøre xc40’eren mindre end den er... Den er faktisk bredere og har længere akselafstand end en tiguan, men ja, bagagerummet er af en helt anden størrelse...
Og så ellers tilbage til Tiguan og Tarraco.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af SkodiaqDK » 16. mar 2021, 19:29

Så er det bare at bukke hovedet og klemme ballerne sammen på bagsædet og nyde at bilen ser stor ud udefra.

Ej, det er en fin bil og man sidder godt på forsæderne. Kan ikke huske bagsæderne. Størrelsesmæssigt (indvendigt) er det en karoq den bør sammenlignes med hos skoda. og karoqen har et større bagagerum. (Ca 20%) jeg har ikke kigget på phev modeller.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 17. mar 2021, 08:20

SkodiaqDK skrev:
16. mar 2021, 18:43
Duc, hvad har du fået af bud på din kodiaq? Eller er du ikke kommet dertil endnu
Har fået bud, og havde det været i DBA havde jeg ikke værdiget det et svar :evil: men nu var den flinke unge mand der ringede repræsentant for en VW forhandler, og der var endda en plan om at købe en helt ny Tiguan Elegance “mit alles”. Ved godt at det skal ses som et forhandlings oplæg, ved også godt at de skal leve / lave penge, men det er helt sikker ikke der jeg kommer til at sælge min bil, 340,- ville de “give”, den har ikke rundet 37000 km endnu :o.
Hvad er en realistisk pris i privat handel, 7personer's med fuld læder, org. træk, Columbus navi, Style +, Dinetrol behandlet, olieskift altid ved 12500 km. :) (dok. på alt der er lavet) ATE ceramic OSV
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

HenrikH
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 143 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af HenrikH » 17. mar 2021, 10:14

DUC-fan skrev:
17. mar 2021, 08:20
SkodiaqDK skrev:
16. mar 2021, 18:43
Duc, hvad har du fået af bud på din kodiaq? Eller er du ikke kommet dertil endnu
Har fået bud, og havde det været i DBA havde jeg ikke værdiget det et svar :evil: men nu var den flinke unge mand der ringede repræsentant for en VW forhandler, og der var endda en plan om at købe en helt ny Tiguan Elegance “mit alles”. Ved godt at det skal ses som et forhandlings oplæg, ved også godt at de skal leve / lave penge, men det er helt sikker ikke der jeg kommer til at sælge min bil, 340,- ville de “give”, den har ikke rundet 37000 km endnu :o.
Hvad er en realistisk pris i privat handel, 7personer's med fuld læder, org. træk, Columbus navi, Style +, Dinetrol behandlet, olieskift altid ved 12500 km. :) (dok. på alt der er lavet) ATE ceramic OSV
Du kan jo prøve at taste data på din bil ind på bilpriser.dk for at få en indikation af prisniveau.
Hvad har den kostet fra ny? 550K?

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 17. mar 2021, 10:40

570K. - bilpriser.dk, den kendte jeg ikke - skal prøves ;). Takker for info.
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af ij6210 » 17. mar 2021, 12:46

Jeg ville nok overveje at beholde bilen, hvis ikke der kommer et fornuftigt bud. Den er jo voldsomt lækker. Hvis benzinbiler bliver dyrere i reg. afgift kan du jo så glæde dig over at i allerede har betalt dette.
These users thanked the author ij6210 for the post:
BrianDS
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 17. mar 2021, 12:57

ij6210 skrev:
17. mar 2021, 12:46
Jeg ville nok overveje at beholde bilen, hvis ikke der kommer et fornuftigt bud. Den er jo voldsomt lækker. Hvis benzinbiler bliver dyrere i reg. afgift kan du jo så glæde dig over at i allerede har betalt dette.
Jow, du kunne have en pointe der, hvis jeg nu kiggede godt efter i spejlet kunne jeg måske godt få øje på en der var gået hen og blevet lidt forlystelses syg :oops: og på den anden side, så krummer jeg tæer hver gang fruen laver stuntet frem og til bage på job og så lige netto også, for så er det nødvendig at tage bilen. Det gør SGU nærmest ondt at tænke på hvordan motoren har af at blive pis lunken en 8-10 gange om ugen!
Uanset - vil ud og prøve den Volvi :)
Senest rettet af DUC-fan 17. mar 2021, 13:22, rettet i alt 1 gang.
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af BrianDS » 17. mar 2021, 13:10

DUC-fan skrev:
ij6210 skrev:
17. mar 2021, 12:46
Jeg ville nok overveje at beholde bilen, hvis ikke der kommer et fornuftigt bud. Den er jo voldsomt lækker. Hvis benzinbiler bliver dyrere i reg. afgift kan du jo så glæde dig over at i allerede har betalt dette.
Jow, du kunne have en pointe der, hvis jeg nu kiggede godt efter i spejlet kunne jeg måske godt få øje på en der var gået hen og blevet lidt forlystelses syg :oops:
Uanset - vil ud og prøve den Volvi :)
Hvad regner du selv med at få for bilen? Den har ikke kørt meget, men den er på papiret 3 år gammel (2018-2021), og derfor tager den et fald. Nypris uden ekstraudstyr ligger omkring 500.000 kr, så et sted mellem 350-400.000 kr er måske at forvente?
Ekstraudstyret får man ikke specielt meget for.

En 190 HK diesel med lidt flere kilometer går for 400.000 kr ved en forhandler. Og de store biler i benzin er måske ikke dem der ryger flest af.

Jeg tror den bedste forretning for dig, og med det lave kørselsbehov er at beholde bilen.
Ellers kan er du nok nødt til at lukke øjnene når du skriver under på en slutseddel på salg af Kodiaq ?

Sendt fra min KB2003 med Tapatalk

These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af GaSelle » 17. mar 2021, 14:02

…eller gemme konens nøgle, så hun må cykle eller gå på arbejde, så bilen bliver skånet lidt. Hvis der er 1km lyder det helt tosset at tage bilen.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 17. mar 2021, 16:04

Jow! har været ned af den vej :o, ikke så nemt når jeg tit er på landevejen en uge ell. mere ad gangen. Men tror godt nok det ender med at jeg beholder den, og så montere digi. instrument i stedet, så føler man man har fået lidt nyt :D
These users thanked the author DUC-fan for the post:
Passatg 3c
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

nicolade
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 30. jun 2010, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af nicolade » 23. mar 2021, 20:08

Nu ved jeg jo slet ikke om der stadig tales om Tiguan eller Tarraco i denne tråd... :D

Vi har været ude i samme snak her på hjemmefronten, da knægten vokser med lynets hast og ikke "gider" at sidde bagi mere og hustruen også vil sidde godt og ikke mases ind på bagsædet - og da rygterne går på at Kodiaq slet ikke kommer i en PHEV-version, så er valget også faldet på enten Tiguan eller Tarraco. Når jeg har figureret de to biler næsten helt ens - Tiguan dog med Head-Up og Tarraco med El-førersæde og sort himmel, så er Tiguan ca. 50.000 kr. dyrere end Tarraco.

Det der så spiller en del ind for os er, at Tarraco er ca. 22-25 cm. længere og nu er begrænset til kun at have 615 liters bagagerum; bliver som nævnt mindre med det ekstra batteri i PHEV, men Tiguan er helt nede på 476 liters bagagerum i PHEV; det er dæleme ikke meget i en relativ stor bil. Til sammenligning har en Skoda Octavia ca. 600 liter.

Så vi er tæt på at lande på en Tarraco. Som andre har nævnt, har jeg også hørt at Seat falder mere i pris. På den anden side, så må markeret være oversvømmet af Tiguan'er (der sælges årligt ca. 1 mio. af modellen alene i Europa). Om det så taler for eller imod, når der er så mange af en model, skal jeg lade være usagt - men igen, biler har aldrig været billige i drift, så tror begge har et relativt stort tab ved salg. Seat er dog steget markant i salgstal fra 2019, og der er faktisk flere på vejene end man lige tænker over (hvilket vi jo så gør nu :lol: ), så helt upopulært kan mærket ikke være, som måske bare for 10 år siden. En ting er sikkert, med de lave afgifter i øjeblikket på fx PHEV, så vil vi spare ca. 163.000 kr. på at vælge en PHEV med 245 HK i stedet for en 1,5 TSI med 150 HK; det er jo også en slags penge :ugeek: .

Og så kan man sige Tarraco er helt opdateret i nyeste udgave fra 2021, hvor linjerne blødes lidt op, hvorimod Tiguan vel snart skal have et helt nyt udseende, i seneste faceliftede model fra 2020, har VW bevæget sig lidt mod Seat og gjort deres linjer lidt skarpere på Tiguan - er nok første gang jeg lige har hørt om at det er gået den vej. Ellers har VW-koncernen faktisk åbnet for HELE PALETTEN til Seat, så alt fra nyeste model klimaanlæg til soltag og opkoblinger er ret så ens på de to modeller.

Da vi talte med sælgeren hos Seat nævnte han, at Skoda stadig primært samles i Tjekkiet og VW selvfølgelig primært samles i Tyskland, og det sjove med Seat, at fra tidligere nærmest kun at være samlet i Spanien, så samles der nu mange steder i Europa, og specifikt modellen Tarraco på samlebåndet ved siden af Tiguan i Wolfsburg 8-) ; og de kører pt. i døgndrift på fabrikken, for at kunne "opnå" en indfrielse af deres CO2-mål, så meget af deres produktion er pt. af hybrid- og elbiler - måske de stadig slikker lidt Diesel-skandale-sår.. :!:

Sikke en masse... ved ikke om det gav noget, men nu fik jeg da givet mit besyv med. :D
These users thanked the author nicolade for the post (total 2):
DUC-fanHansH
Nicolai G-T
_________________
2021- Seat Tarraco, FR, Dark Camouflage, eHybrid 245 hk, Model 2021
2014-2021 Skoda Octavia, Elegance, Sølv, 1.4 TSI 140 hk, Model 2014 Billede

Brugeravatar
DUC-fan
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 14. jan 2015, 19:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Djursland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 35 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af DUC-fan » 28. mar 2021, 05:57

Fint “besyv” :) gør nu desværre ingen forskel hvor bilen er bygget i forhold til værditabet, det er jo mere folks opfattelse af bil / mærke, og en gennemgang af tallene stoppede ihverfald min bilhandel :shock: det blev simpelthen for dyrt, som nævnt vil jeg istedet en tur forbi Vagservice og få VC monteret 8-), lidt godt er der kommet ud af at kigge ny bil, fruen kom med på “ det nye smarte instrument “ ;)
These users thanked the author DUC-fan for the post:
BrianDS
/Henrik
2021 Enyaq IV 80 Plus
2021 BMW X3 M40i van, mit alles På vej, må godt snart blive 17/5 :)
2015 Skoda Octavia Combi 1,6 TDI Ambition*Sønike's tysker*
2000 Honda VFR 800 FI *Sommer sjov*

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Tiguan ell. Tarraco PHEV

Indlæg af KMDTHY » 28. apr 2021, 22:18

Nogen der endte med at bestille en Tarraco? Syntes egentlig man får meget bil i sådan en FR konfiguration til 390k startpris.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"