Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6021
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af BrianDS » 27. apr 2021, 05:42

PL skrev:Er der ikke tale om 2 forskellige begreber? Galvanisk tæring er vel når der sker tæring i samlinger af 2 forskellige metaller gennem en elektrolyt, der eks kunne være alm. fugt. Jeg har set flere poste omkring spændskiver der ruster nærmest lige efter levering på Teslaforums.

Hvis en hel bund i samme materiale er korroderet i sig selv udenfor kontaktpunkter til andet metal, med saltvand som katalyt og udgangspunktet er at der er en ekstern stømkilde (krybestrøm) er der tale egentlig elektrolyse. Det kan vel snildt løses med en badass gang rust beskyttelse = elektrolytten er fjernet?
Det kommer vel an på om man bare lukker det inde og skjuler det, eller om man også standser processen?

Alt andet lige så lyder det som symptombehandling fremfor "helbredelse" Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

JSA
Medlem
Indlæg: 557
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 74 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af JSA » 27. apr 2021, 10:43

Strøm giver ikke i sig selv tæring. I så fald ville alle vores ledninger tære - luftledninger sider forholdsvis ubeskyttede ude i fri luft året rundt. Galvanisk tæring kommer fra en samling af to forskellige metaller som er nedsænket i en elektrolyt. På en bil er elektrolytten relativ nem at fjerne med rustbeskyttelse påført en tør bil. Man lukker ikke elektrolytten inde i rustbeskyttelsen. De fleste rustbeskyttelsesmidler "kryber" og fortrænger fugt. Ældre biler brugte altid karroseriet som returvej for strømmen. Konklusionen må være, at en bil ruster når den ikke er beskyttet godt nok af diverse rustbeskyttelsesmidler.
These users thanked the author JSA for the post (total 3):
TargetdonfetafulMorten Hedensted
Tesla Model Y LR
Volvo EX30 SR
Triumph Tiger 900 GT PRO (bliver snart sat til salg)
Honda NC 750 XAD (sat til salg)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"