Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 08:24

Vi kigger lidt på en mulig afløser for vores elskede Octavia, og i trådkorset er umiddelbart en 2020 Golf GTE.

Her til morgen afleverer jeg vores Passat til Dinitrol behandling, og chefen deroppe spørger hvad vi kigger efter.
Da jeg fortæller at det er en Golf GTE, siger han: "Fantastisk dejlig bil. Har selv haft en i 2,5 år. Men det er ikke en bil jeg skal blive gammel med ..."
Derefter viser han mig nogle billeder af plugin-hybrider de har haft inde.
Det mest grelle eksempel var en 2017 Passat, der under bunden lignede noget der havde været nedsænket på havets bund i 4 år 😳😳
Den ligner faktisk mest de billeder man ser af Titanic's skrog!

Lettere chokket spørger jeg hvad det handler om ?!??
"Galvanisk tæring", lyder svaret. "Gå hjem og googl det lidt. Men du finder ikke noget fra importører og forhandlere, for de nedtoner det.".

Iflg ham er det altså ikke et VW-problem, men generelt for elbiler og plugin'er. Alle dem med et stort batteri, hvor der "kryber strøm i karosseriet" ... tror det var de ord han brugte.
Iflg ham var det ikke en personlig erfaring, men noget de internt anerkendte blandt alle Dinitrol værkstederne i DK. Og formodentlig også hos de andre .. dvs Pava osv.
Han sagde dog også, at det var ikke alle! Så måske vi er ude i noget DQ200-agtigt..

Derfor spørger jeg nu:
Har dette noget på sig ??

Synes ikke jeg har hørt det nævnt herinde ... og hvis det ikke har været nævnt på vagcars, så findes det jo ikke.
Men jeg er hverken elektriker eller kemiker, så må jeg jo nok også alligevel erkende at der kunne findes en ting eller to derude, som jeg ikke har hørt om. Som f.eks. galvanisk tæring i biler med et stort batteri :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Kevinff » 26. apr 2021, 08:34

Det lyder interessant. Grunden til det ikke er nævnt herinde er vel at ingen af os har tænkt de baner eller tænkt over at spørge en dinitrol forhandler for det er godt nok specifikt det bliver en spændende tråd at følge


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Bopjensen » 26. apr 2021, 08:37

Det har jeg aldrig hørt om. Der løber da også strøm i alm karosseri.
Det sker der da ikke noget ved.

Godt min I3 er lavet af plastik så skal jeg da ikke bekymre mig om det 😀

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 08:39

Jeg spurgte om jeg måtte få billederne så jeg kunne slå dem op herinde.
Blandt "skræmmebillederne" var også en e-Golf fra Oslo, 3 år gammel og 70.000km, samt en fabriksny Ford Kuga der lige var leveret.
Trods lovning om ingen reference til ham og hans forretning, var han ikke stemt for det, da der var en risiko for at en kunde ville genkende billederne.
Og det synes jeg er helt fair.
Men tag mit ord for at det så forfærdeligt ud :(

Jeg er sådan set ikke i tvivl om at der er noget der hedder galvanisk tæring. Det kan man jo google på 5 sekunder, og samtidig få en forklaring på hvad det rent kemisk er der sker.
Men i forhold til biler ....... søger jeg at få en fornemmelse af om det er noget man bør tænke over, eller om det mere er sådan noget a la risikoen for blodprop ved en Johnson vaccine-agtigt....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af GaSelle » 26. apr 2021, 09:07

Jeg har aldrig hørt det nævnt, og jeg følger/ser da et par kanaler på Youtube med folk der skruer i elbiler (Rich Rebuilds fx skiller en del Tesla ad).

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af ascaria » 26. apr 2021, 09:28

Nu er jeg ikke ingeniør, men at der skulle "krybe strøm i karrosseriet" lyder temmelig mærkeligt. Mente han at batteriet skulle skabe overgang til karrossen? Det lyder - udover en anelse far fetched - også farligt. Galvanisk tæring er vel reelt når de forskellige metaller er i kontakt med hinanden via en forbindelse der leder strøm, fx vand. Der er jo ikke strøm på karrosseridelene, men kun motor/batteri, så det giver ikke mening i mit hoved.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 09:34

Jeg kastede samme spørgsmål ind i facebook-gruppen "VW GTE Danmark" og har bl.a. fået flg. svar:

Den øgede rustdannelse skyldes, ifølge Teknologisk Institut, de såkaldte krybestrømme, der sætter gang i en katalytisk virkning. Bilimportørerne tror ikke selv på fænomenet, men Teknologisk Institut har set den øgede rustdannelse i praksis på f.eks el-tog, og derfor bør undervognsbehandling af elbiler og hybridbiler være det første man får foretaget.

Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller:
"Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10867
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1897 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af GaSelle » 26. apr 2021, 09:38

Well, vi kommer vel til at høre om det, hvis det er et reelt issue. Jeg kommer ikke til at ændre adfærd og jeg mener stadig, at undervognsbehandling er spild af penge medmindre man har bilen fra "vugge til grav" - og det har jeg ikke. Desuden er der flere undervognscentre og forhandlere, der slet ikke vil undervognsbehandle elbiler (set i ID grupperne på FB), så forvirringen er total. Jeg har ikke mine biler så længe uanset, at det bliver et problem.
These users thanked the author GaSelle for the post:
jansom

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af ascaria » 26. apr 2021, 09:42

HansH skrev:
26. apr 2021, 09:34
Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2760
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Nicklossi » 26. apr 2021, 12:12

Kan lige se det for mig i VW’s brochure for ekstraudstyr 2025:

Offeranode i zink - 3495,-
Offeranode HIGH - 7995,-

😂😂
These users thanked the author Nicklossi for the post (total 3):
ascariaTorslundei-s

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 12:19

Nicklossi skrev:
26. apr 2021, 12:12
Kan lige se det for mig i VW’s brochure for ekstraudstyr 2025:

Offeranode i zink - 3495,-
Offeranode HIGH - 7995,-

😂😂
Haha.. :D

Og lur mig;
VW vil påberåbe sig at du har en RUSTgaranti. Men ikke en TÆRINGSgaranti.
Da det er to forskellige former for nedbrydning, kan du stikke din rustgaranti ......... osv :?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 691 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Thor-thor » 26. apr 2021, 12:26

Problemet er vel primært anvendelsen af forskellige metaller? Mindes meget svagt noget om spændingsrækkefølge eller lign. Strøm (og en lækker saltvandsblanding om vinteren) kan sikkert fremme processen.
Men grundproblemet er vel blanding af "byggematerialer"?

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Henrik2800 » 26. apr 2021, 12:37

Når forskellige metaller kommer i elektrisk kontakt med hinanden ved tilstedeværelse af en elektrolyt,
så opstår der galvanisk tæring. Det mest ”uædle” metal vil tæres op.

Forskellige materialer er OK, hvis de forsegles, så de ikke kommer i kontakt med elektrolytten (f.eks. saltvand).
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af DanielB12 » 26. apr 2021, 13:20

Der var problemer med første version af GTE'erne. Den membran/materiale der skulle ligge mellem to typer af materialer var ikke god nok, så batterikassen blev ødelagt af tæring inden for kort tid.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 13:37

DanielB12 skrev:
26. apr 2021, 13:20
Der var problemer med første version af GTE'erne. Den membran/materiale der skulle ligge mellem to typer af materialer var ikke god nok, så batterikassen blev ødelagt af tæring inden for kort tid.
Aha!
Og dette kunne måske forklare den degraderede bund på den 2017 Passat GTE jeg så billeder af ... mens der måske kunne være et håb om at det problem kunne være løst på en 2020 produktion ?
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4948
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af DanielB12 » 26. apr 2021, 14:07

Som jeg forstod det, så var det enkelte biler, og ikke en serie-fejl.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

PhillOS
Medlem
Indlæg: 762
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af PhillOS » 26. apr 2021, 14:26

Som jeg forstod det, så var det enkelte biler, og ikke en serie-fejl.
PR-afdelingen hos SMC lige nu:
Billede

I'll see myself out.
These users thanked the author PhillOS for the post (total 15):
TonnyDanielB12GaSelleSyndicateKorreborgKevinffBrianDSdonfetafulKMDTHYThe Micktrix / Dk and 5 more users
.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af BrianDS » 26. apr 2021, 16:28

ascaria skrev:
HansH skrev:
26. apr 2021, 09:34
Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?
De mange Tesla biler der er lavet i aluminium?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af BrianDS » 26. apr 2021, 16:30

Ang. undervognsbehandling, så ved jeg ikke lige hvordan en undervognsbehandling kan hjælpe på metaller der arbejder kemisk under den udvendige "beskyttelse"?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af ascaria » 26. apr 2021, 17:12

BrianDS skrev:
26. apr 2021, 16:28
ascaria skrev:
HansH skrev:
26. apr 2021, 09:34
Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?
De mange Tesla biler der er lavet i aluminium?
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Halvleg » 26. apr 2021, 18:15

Nu har vi endelig købt en hybrid og så læser man dette :D Må håbe VAG har fået lidt mere styr på situationen, for det er da ikke fed læsning både her og i GTE gruppen, hvor jeg lige har læst dit opslag.
These users thanked the author Halvleg for the post:
BrianDS
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af HansH » 26. apr 2021, 19:34

Halvleg skrev:
26. apr 2021, 18:15
Nu har vi endelig købt en hybrid og så læser man dette :D Må håbe VAG har fået lidt mere styr på situationen..
Tja.. who knows :)

Jeg vil sige det sådan, at i forhold til overvejelser ved at gå på sådan en GTE, så synes jeg Daniels indlæg lagde en udmærket dæmper på den betænkning historien om galvanisk tæring havde vakt for mit vedkommende.
Den kendsgerning at næsten ingen har hørt om det, og at Daniel skriver at det kun var enkelte modeller .. det er fint nok for mig til at parkere den.

Lige pt synes jeg min største skrupel er garantien.
Adskillige af dem jeg har talt med, har uafhængigt af hinanden og uopfordret sagt noget i retning af - "jeg ville ikke turde gå på den drivlinje, hvis jeg ikke havde de ekstra 3 års fabriksgaranti tilvalgt på bilen"
Det handler primært om mechatronic-problemet med dakadak-raslelyde ved lav hastighed, samt pakdåsen i gearkassen.
Hvis man pludselig skulle stå med de ting selv på en importbil, hvor kulance er en ubekendt ...... hmm...

Vejen til en lang udstyrsliste med stort rabatafslag fra den danske stat er ikke snorlige, lader det til :D

Nå! Det var et sidespor i forhold til hvad tråden her handler om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Hallas » 26. apr 2021, 19:38

Hm hm, det lyder da ikke rart, men hvis det er galvanisk tæring, skal der vel bare montere zink anoder som på en båd...spøg til side..det er da snart heller ikke til at købe nyt, uden der er problemer..
Men må indrømme, at jeg sværger til Dinitrol og det er blevet lavet i Fredericia fra jeg begyndte at få undervognsbehandlet..normalt 1 gang fra ny..derefter fylder jeg godt efter med årene.
Men rigtig, ved heller ikke hvad undervognsbehandling skulle hjælpe mod galvanisk tæring..bliver spændende når de begynder at skære bilerne op til rust eftersyn ved den svenske Swerea Kimab

Denne her er pga Dinitrol´s udmelding.

https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/aud ... -i-elbiler

Ka selvfølgelig også være betinget af at sælge flere undervognsbehandlinger, det er jo en forretning,,,
These users thanked the author Hallas for the post:
BrianDS
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

lennert andersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 19. jul 2008, 10:20
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 7 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af lennert andersen » 26. apr 2021, 20:30

Det må være magnesium anode man skal bruge, for det bruges på ferskvandsbåde og zink og alu på saltvandsbåde
På større skibe har man skilletraffo osv på alt, og sender og en meget lille dc spænding gennem Skriget for at “styre/minimere” den galvaniske tæring. Men tænker det med de ligger i vand hele tiden har meget at sige


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af Halvleg » 26. apr 2021, 20:35

HansH skrev:
26. apr 2021, 19:34
Halvleg skrev:
26. apr 2021, 18:15
Nu har vi endelig købt en hybrid og så læser man dette :D Må håbe VAG har fået lidt mere styr på situationen..
Lige pt synes jeg min største skrupel er garantien.
Adskillige af dem jeg har talt med, har uafhængigt af hinanden og uopfordret sagt noget i retning af - "jeg ville ikke turde gå på den drivlinje, hvis jeg ikke havde de ekstra 3 års fabriksgaranti tilvalgt på bilen"
Det handler primært om mechatronic-problemet med dakadak-raslelyde ved lav hastighed, samt pakdåsen i gearkassen.
Hvis man pludselig skulle stå med de ting selv på en importbil, hvor kulance er en ubekendt ...... hmm...
Vi har netop også tilvalgt udvidet garanti :D skal ikke ende i en dyr situation. Var ret uheldig med mechatronic og DSG i den tidligere bil :lol: Det er de bedste 7000 givet ud.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af BrianDS » 26. apr 2021, 20:43

ascaria skrev:
BrianDS skrev:
26. apr 2021, 16:28
ascaria skrev: Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?
De mange Tesla biler der er lavet i aluminium?
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?
Jo, men er det det der ruster/undervognsbehandles?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1247
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af VWAU » 26. apr 2021, 21:17

ascaria skrev:
26. apr 2021, 17:12
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?
På en Model 3 er mindst 80% af karrosseriet af stål. De farvede dele er stål. De grå er aluminium.
Vedhæftede filer
screen-shot-2017-08-22-at-3-54-03-pm.png
screen-shot-2017-08-22-at-3-54-03-pm.png (117.28 KiB) Vist 629 gange
screen-shot-2017-08-22-at-3-53-55-pm.png
screen-shot-2017-08-22-at-3-53-55-pm.png (451.4 KiB) Vist 629 gange
These users thanked the author VWAU for the post:
DanielB12

ascaria
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af ascaria » 26. apr 2021, 21:48

VWAU skrev:
26. apr 2021, 21:17
ascaria skrev:
26. apr 2021, 17:12
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?
På en Model 3 er mindst 80% af karrosseriet af stål. De farvede dele er stål. De grå er aluminium.
Tak. Men du er med i øvrigt med på jeg taler om Model S, ift. kommentarerne rettet mod mig i tråden?
These users thanked the author ascaria for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af BrianDS » 26. apr 2021, 22:44


VWAU skrev:
ascaria skrev:
26. apr 2021, 17:12
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?
På en Model 3 er mindst 80% af karrosseriet af stål. De farvede dele er stål. De grå er aluminium.
Model 3 var der ikke så mange af i 2014-2015 Billede

Men det hele handler vel om hvorvidt undervognsbehandling overhovedet kan påvirke hvis fænomenet eksisterer
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

PL
Nyt medlem
Indlæg: 142
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?

Indlæg af PL » 26. apr 2021, 23:11

Er der ikke tale om 2 forskellige begreber? Galvanisk tæring er vel når der sker tæring i samlinger af 2 forskellige metaller gennem en elektrolyt, der eks kunne være alm. fugt. Jeg har set flere poste omkring spændskiver der ruster nærmest lige efter levering på Teslaforums.

Hvis en hel bund i samme materiale er korroderet i sig selv udenfor kontaktpunkter til andet metal, med saltvand som katalyt og udgangspunktet er at der er en ekstern stømkilde (krybestrøm) er der tale egentlig elektrolyse. Det kan vel snildt løses med en badass gang rust beskyttelse = elektrolytten er fjernet?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"