Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Vi kigger lidt på en mulig afløser for vores elskede Octavia, og i trådkorset er umiddelbart en 2020 Golf GTE.
Her til morgen afleverer jeg vores Passat til Dinitrol behandling, og chefen deroppe spørger hvad vi kigger efter.
Da jeg fortæller at det er en Golf GTE, siger han: "Fantastisk dejlig bil. Har selv haft en i 2,5 år. Men det er ikke en bil jeg skal blive gammel med ..."
Derefter viser han mig nogle billeder af plugin-hybrider de har haft inde.
Det mest grelle eksempel var en 2017 Passat, der under bunden lignede noget der havde været nedsænket på havets bund i 4 år
Den ligner faktisk mest de billeder man ser af Titanic's skrog!
Lettere chokket spørger jeg hvad det handler om ?!??
"Galvanisk tæring", lyder svaret. "Gå hjem og googl det lidt. Men du finder ikke noget fra importører og forhandlere, for de nedtoner det.".
Iflg ham er det altså ikke et VW-problem, men generelt for elbiler og plugin'er. Alle dem med et stort batteri, hvor der "kryber strøm i karosseriet" ... tror det var de ord han brugte.
Iflg ham var det ikke en personlig erfaring, men noget de internt anerkendte blandt alle Dinitrol værkstederne i DK. Og formodentlig også hos de andre .. dvs Pava osv.
Han sagde dog også, at det var ikke alle! Så måske vi er ude i noget DQ200-agtigt..
Derfor spørger jeg nu:
Har dette noget på sig ??
Synes ikke jeg har hørt det nævnt herinde ... og hvis det ikke har været nævnt på vagcars, så findes det jo ikke.
Men jeg er hverken elektriker eller kemiker, så må jeg jo nok også alligevel erkende at der kunne findes en ting eller to derude, som jeg ikke har hørt om. Som f.eks. galvanisk tæring i biler med et stort batteri
Her til morgen afleverer jeg vores Passat til Dinitrol behandling, og chefen deroppe spørger hvad vi kigger efter.
Da jeg fortæller at det er en Golf GTE, siger han: "Fantastisk dejlig bil. Har selv haft en i 2,5 år. Men det er ikke en bil jeg skal blive gammel med ..."
Derefter viser han mig nogle billeder af plugin-hybrider de har haft inde.
Det mest grelle eksempel var en 2017 Passat, der under bunden lignede noget der havde været nedsænket på havets bund i 4 år
Den ligner faktisk mest de billeder man ser af Titanic's skrog!
Lettere chokket spørger jeg hvad det handler om ?!??
"Galvanisk tæring", lyder svaret. "Gå hjem og googl det lidt. Men du finder ikke noget fra importører og forhandlere, for de nedtoner det.".
Iflg ham er det altså ikke et VW-problem, men generelt for elbiler og plugin'er. Alle dem med et stort batteri, hvor der "kryber strøm i karosseriet" ... tror det var de ord han brugte.
Iflg ham var det ikke en personlig erfaring, men noget de internt anerkendte blandt alle Dinitrol værkstederne i DK. Og formodentlig også hos de andre .. dvs Pava osv.
Han sagde dog også, at det var ikke alle! Så måske vi er ude i noget DQ200-agtigt..
Derfor spørger jeg nu:
Har dette noget på sig ??
Synes ikke jeg har hørt det nævnt herinde ... og hvis det ikke har været nævnt på vagcars, så findes det jo ikke.
Men jeg er hverken elektriker eller kemiker, så må jeg jo nok også alligevel erkende at der kunne findes en ting eller to derude, som jeg ikke har hørt om. Som f.eks. galvanisk tæring i biler med et stort batteri
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Det lyder interessant. Grunden til det ikke er nævnt herinde er vel at ingen af os har tænkt de baner eller tænkt over at spørge en dinitrol forhandler for det er godt nok specifikt det bliver en spændende tråd at følge
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Det har jeg aldrig hørt om. Der løber da også strøm i alm karosseri.
Det sker der da ikke noget ved.
Godt min I3 er lavet af plastik så skal jeg da ikke bekymre mig om det
Det sker der da ikke noget ved.
Godt min I3 er lavet af plastik så skal jeg da ikke bekymre mig om det
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Jeg spurgte om jeg måtte få billederne så jeg kunne slå dem op herinde.
Blandt "skræmmebillederne" var også en e-Golf fra Oslo, 3 år gammel og 70.000km, samt en fabriksny Ford Kuga der lige var leveret.
Trods lovning om ingen reference til ham og hans forretning, var han ikke stemt for det, da der var en risiko for at en kunde ville genkende billederne.
Og det synes jeg er helt fair.
Men tag mit ord for at det så forfærdeligt ud
Jeg er sådan set ikke i tvivl om at der er noget der hedder galvanisk tæring. Det kan man jo google på 5 sekunder, og samtidig få en forklaring på hvad det rent kemisk er der sker.
Men i forhold til biler ....... søger jeg at få en fornemmelse af om det er noget man bør tænke over, eller om det mere er sådan noget a la risikoen for blodprop ved en Johnson vaccine-agtigt....
Blandt "skræmmebillederne" var også en e-Golf fra Oslo, 3 år gammel og 70.000km, samt en fabriksny Ford Kuga der lige var leveret.
Trods lovning om ingen reference til ham og hans forretning, var han ikke stemt for det, da der var en risiko for at en kunde ville genkende billederne.
Og det synes jeg er helt fair.
Men tag mit ord for at det så forfærdeligt ud
Jeg er sådan set ikke i tvivl om at der er noget der hedder galvanisk tæring. Det kan man jo google på 5 sekunder, og samtidig få en forklaring på hvad det rent kemisk er der sker.
Men i forhold til biler ....... søger jeg at få en fornemmelse af om det er noget man bør tænke over, eller om det mere er sådan noget a la risikoen for blodprop ved en Johnson vaccine-agtigt....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10867
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1897 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Jeg har aldrig hørt det nævnt, og jeg følger/ser da et par kanaler på Youtube med folk der skruer i elbiler (Rich Rebuilds fx skiller en del Tesla ad).
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Nu er jeg ikke ingeniør, men at der skulle "krybe strøm i karrosseriet" lyder temmelig mærkeligt. Mente han at batteriet skulle skabe overgang til karrossen? Det lyder - udover en anelse far fetched - også farligt. Galvanisk tæring er vel reelt når de forskellige metaller er i kontakt med hinanden via en forbindelse der leder strøm, fx vand. Der er jo ikke strøm på karrosseridelene, men kun motor/batteri, så det giver ikke mening i mit hoved.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Jeg kastede samme spørgsmål ind i facebook-gruppen "VW GTE Danmark" og har bl.a. fået flg. svar:
Den øgede rustdannelse skyldes, ifølge Teknologisk Institut, de såkaldte krybestrømme, der sætter gang i en katalytisk virkning. Bilimportørerne tror ikke selv på fænomenet, men Teknologisk Institut har set den øgede rustdannelse i praksis på f.eks el-tog, og derfor bør undervognsbehandling af elbiler og hybridbiler være det første man får foretaget.
Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller:
"Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Den øgede rustdannelse skyldes, ifølge Teknologisk Institut, de såkaldte krybestrømme, der sætter gang i en katalytisk virkning. Bilimportørerne tror ikke selv på fænomenet, men Teknologisk Institut har set den øgede rustdannelse i praksis på f.eks el-tog, og derfor bør undervognsbehandling af elbiler og hybridbiler være det første man får foretaget.
Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller:
"Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10867
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1897 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Well, vi kommer vel til at høre om det, hvis det er et reelt issue. Jeg kommer ikke til at ændre adfærd og jeg mener stadig, at undervognsbehandling er spild af penge medmindre man har bilen fra "vugge til grav" - og det har jeg ikke. Desuden er der flere undervognscentre og forhandlere, der slet ikke vil undervognsbehandle elbiler (set i ID grupperne på FB), så forvirringen er total. Jeg har ikke mine biler så længe uanset, at det bliver et problem.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?HansH skrev: ↑26. apr 2021, 09:34Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2760
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Kan lige se det for mig i VW’s brochure for ekstraudstyr 2025:
Offeranode i zink - 3495,-
Offeranode HIGH - 7995,-
Offeranode i zink - 3495,-
Offeranode HIGH - 7995,-
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Haha..
Og lur mig;
VW vil påberåbe sig at du har en RUSTgaranti. Men ikke en TÆRINGSgaranti.
Da det er to forskellige former for nedbrydning, kan du stikke din rustgaranti ......... osv
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 691 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Problemet er vel primært anvendelsen af forskellige metaller? Mindes meget svagt noget om spændingsrækkefølge eller lign. Strøm (og en lækker saltvandsblanding om vinteren) kan sikkert fremme processen.
Men grundproblemet er vel blanding af "byggematerialer"?
Men grundproblemet er vel blanding af "byggematerialer"?
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1385
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Når forskellige metaller kommer i elektrisk kontakt med hinanden ved tilstedeværelse af en elektrolyt,
så opstår der galvanisk tæring. Det mest ”uædle” metal vil tæres op.
Forskellige materialer er OK, hvis de forsegles, så de ikke kommer i kontakt med elektrolytten (f.eks. saltvand).
så opstår der galvanisk tæring. Det mest ”uædle” metal vil tæres op.
Forskellige materialer er OK, hvis de forsegles, så de ikke kommer i kontakt med elektrolytten (f.eks. saltvand).
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Der var problemer med første version af GTE'erne. Den membran/materiale der skulle ligge mellem to typer af materialer var ikke god nok, så batterikassen blev ødelagt af tæring inden for kort tid.
- These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
- BrianDS • Morten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Aha!
Og dette kunne måske forklare den degraderede bund på den 2017 Passat GTE jeg så billeder af ... mens der måske kunne være et håb om at det problem kunne være løst på en 2020 produktion ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Som jeg forstod det, så var det enkelte biler, og ikke en serie-fejl.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 762
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
PR-afdelingen hos SMC lige nu:Som jeg forstod det, så var det enkelte biler, og ikke en serie-fejl.
I'll see myself out.
.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
De mange Tesla biler der er lavet i aluminium?ascaria skrev:Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?HansH skrev: ↑26. apr 2021, 09:34Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Ang. undervognsbehandling, så ved jeg ikke lige hvordan en undervognsbehandling kan hjælpe på metaller der arbejder kemisk under den udvendige "beskyttelse"?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?BrianDS skrev: ↑26. apr 2021, 16:28De mange Tesla biler der er lavet i aluminium?ascaria skrev:Skulle de mange Tesla'er fra 2014-2015 så ikke være ved at ruste op nu?HansH skrev: ↑26. apr 2021, 09:34Artikel i bil magasinet fra 2019, hvor Teknologisk institut fortæller: "Det er sandsynligt, at der som følge af væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i almindelige biler. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje," siger Jan Ole Helbo, seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut.
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Nu har vi endelig købt en hybrid og så læser man dette Må håbe VAG har fået lidt mere styr på situationen, for det er da ikke fed læsning både her og i GTE gruppen, hvor jeg lige har læst dit opslag.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Tja.. who knows
Jeg vil sige det sådan, at i forhold til overvejelser ved at gå på sådan en GTE, så synes jeg Daniels indlæg lagde en udmærket dæmper på den betænkning historien om galvanisk tæring havde vakt for mit vedkommende.
Den kendsgerning at næsten ingen har hørt om det, og at Daniel skriver at det kun var enkelte modeller .. det er fint nok for mig til at parkere den.
Lige pt synes jeg min største skrupel er garantien.
Adskillige af dem jeg har talt med, har uafhængigt af hinanden og uopfordret sagt noget i retning af - "jeg ville ikke turde gå på den drivlinje, hvis jeg ikke havde de ekstra 3 års fabriksgaranti tilvalgt på bilen"
Det handler primært om mechatronic-problemet med dakadak-raslelyde ved lav hastighed, samt pakdåsen i gearkassen.
Hvis man pludselig skulle stå med de ting selv på en importbil, hvor kulance er en ubekendt ...... hmm...
Vejen til en lang udstyrsliste med stort rabatafslag fra den danske stat er ikke snorlige, lader det til
Nå! Det var et sidespor i forhold til hvad tråden her handler om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Hm hm, det lyder da ikke rart, men hvis det er galvanisk tæring, skal der vel bare montere zink anoder som på en båd...spøg til side..det er da snart heller ikke til at købe nyt, uden der er problemer..
Men må indrømme, at jeg sværger til Dinitrol og det er blevet lavet i Fredericia fra jeg begyndte at få undervognsbehandlet..normalt 1 gang fra ny..derefter fylder jeg godt efter med årene.
Men rigtig, ved heller ikke hvad undervognsbehandling skulle hjælpe mod galvanisk tæring..bliver spændende når de begynder at skære bilerne op til rust eftersyn ved den svenske Swerea Kimab
Denne her er pga Dinitrol´s udmelding.
https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/aud ... -i-elbiler
Ka selvfølgelig også være betinget af at sælge flere undervognsbehandlinger, det er jo en forretning,,,
Men må indrømme, at jeg sværger til Dinitrol og det er blevet lavet i Fredericia fra jeg begyndte at få undervognsbehandlet..normalt 1 gang fra ny..derefter fylder jeg godt efter med årene.
Men rigtig, ved heller ikke hvad undervognsbehandling skulle hjælpe mod galvanisk tæring..bliver spændende når de begynder at skære bilerne op til rust eftersyn ved den svenske Swerea Kimab
Denne her er pga Dinitrol´s udmelding.
https://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/aud ... -i-elbiler
Ka selvfølgelig også være betinget af at sælge flere undervognsbehandlinger, det er jo en forretning,,,
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 47
- Tilmeldt: 19. jul 2008, 10:20
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 7 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Det må være magnesium anode man skal bruge, for det bruges på ferskvandsbåde og zink og alu på saltvandsbåde
På større skibe har man skilletraffo osv på alt, og sender og en meget lille dc spænding gennem Skriget for at “styre/minimere” den galvaniske tæring. Men tænker det med de ligger i vand hele tiden har meget at sige
Sent from my iPhone using Tapatalk
På større skibe har man skilletraffo osv på alt, og sender og en meget lille dc spænding gennem Skriget for at “styre/minimere” den galvaniske tæring. Men tænker det med de ligger i vand hele tiden har meget at sige
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Halvleg
- Medlem
- Indlæg: 580
- Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 164 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Vi har netop også tilvalgt udvidet garanti skal ikke ende i en dyr situation. Var ret uheldig med mechatronic og DSG i den tidligere bil Det er de bedste 7000 givet ud.HansH skrev: ↑26. apr 2021, 19:34Lige pt synes jeg min største skrupel er garantien.
Adskillige af dem jeg har talt med, har uafhængigt af hinanden og uopfordret sagt noget i retning af - "jeg ville ikke turde gå på den drivlinje, hvis jeg ikke havde de ekstra 3 års fabriksgaranti tilvalgt på bilen"
Det handler primært om mechatronic-problemet med dakadak-raslelyde ved lav hastighed, samt pakdåsen i gearkassen.
Hvis man pludselig skulle stå med de ting selv på en importbil, hvor kulance er en ubekendt ...... hmm...
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Jo, men er det det der ruster/undervognsbehandles?ascaria skrev:De er vel næppe lavet i 100% aluminium. Så vidt jeg ved er der også stål og titanium forskellige steder i ophæng og undervogn?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1247
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 641 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
På en Model 3 er mindst 80% af karrosseriet af stål. De farvede dele er stål. De grå er aluminium.
- Vedhæftede filer
-
- screen-shot-2017-08-22-at-3-54-03-pm.png (117.28 KiB) Vist 629 gange
-
- screen-shot-2017-08-22-at-3-53-55-pm.png (451.4 KiB) Vist 629 gange
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Tak. Men du er med i øvrigt med på jeg taler om Model S, ift. kommentarerne rettet mod mig i tråden?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Model 3 var der ikke så mange af i 2014-2015
Men det hele handler vel om hvorvidt undervognsbehandling overhovedet kan påvirke hvis fænomenet eksisterer
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 81 times
- Been thanked: 70 times
Re: Elbiler og Plugin'er - Galvanisk tæring ?
Er der ikke tale om 2 forskellige begreber? Galvanisk tæring er vel når der sker tæring i samlinger af 2 forskellige metaller gennem en elektrolyt, der eks kunne være alm. fugt. Jeg har set flere poste omkring spændskiver der ruster nærmest lige efter levering på Teslaforums.
Hvis en hel bund i samme materiale er korroderet i sig selv udenfor kontaktpunkter til andet metal, med saltvand som katalyt og udgangspunktet er at der er en ekstern stømkilde (krybestrøm) er der tale egentlig elektrolyse. Det kan vel snildt løses med en badass gang rust beskyttelse = elektrolytten er fjernet?
Hvis en hel bund i samme materiale er korroderet i sig selv udenfor kontaktpunkter til andet metal, med saltvand som katalyt og udgangspunktet er at der er en ekstern stømkilde (krybestrøm) er der tale egentlig elektrolyse. Det kan vel snildt løses med en badass gang rust beskyttelse = elektrolytten er fjernet?