SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
TheMudi58
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jan 2020, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af TheMudi58 » 6. jun 2021, 22:50

Hejsa!

Jeg og kone har kigget på en Leon ST FR 1.8 TSi 180 HK DSG fra 2018 årgang.

Vi synes at den kører rigtigt godt og ser sgu godt ud
Men vi er lidt i tvivl om den har "sygdom"?
Har læst masser forum omkring 1.8 TSi..
Det ser ud ikke som om vi finder nogle svarer endnu..


Er der kendt problem omkring kæder / tandrem, olie osv..
Vi overvejer stærkt at købe den... Men vi vll gerne høre jeres erfaringer omkring 1.8 TSI..

Hav go dag !

Mvh
TheMudi58 :-)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af HansH » 7. jun 2021, 07:24

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Ift. olieforbrug;
Den designfejl der var på stempler og olieskraberinge tilbage på årgangene 2008-2012 (noget i den stil..), og som har givet stof til alle rædselshistorierne om komplet motorrenovering (eller helt ny motor), er fortid.
Når det er sagt, så lyder det fra erfarne folk herinde, at man som udgangspunkt kan påregne en smule olieforbrug på en TSI motor.
Jeg har en 2010 1.4TSI med 186.000km på klokken, som bruger ca 1L på 5000km.

Mht kæde/tandrem;
Den 1.8TSI er en EA888 gen3 og har kæde.
Der gælder vel de sædvanlige checkpoints mht kæde ... lyt efter raslen ved opstart. Den må skraldre lidt i max 2 sek efter start, derefter skal den falde til ro. Bliver den ved med at rasle lidt, er det et faresignal. Bliver der stille så snart der er kommet olietryk på strammerne, bør der ikke være aktuelle problemer med den.

Lavede denne post - viewtopic.php?f=70&t=149284 - da jeg fik skiftet kæder mm.
I bunden af første indlæg finder du to videoer med kædelyd hh.vis før og efter kædeskift. Dem kan du evt tjekke og bruge som et referencepunkt.
Min raslede på ingen måde ekstremt, men der er alligevel tydeligt forskel på de to videoer.


Du kan læse lidt om EA888 og dens generationer og deres problemer her - https://engineswork.com/engines/volkswa ... ngine.html
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Anders DGrazig
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

TheMudi58
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jan 2020, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af TheMudi58 » 7. jun 2021, 15:54

HansH skrev:
7. jun 2021, 07:24
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Ift. olieforbrug;
Den designfejl der var på stempler og olieskraberinge tilbage på årgangene 2008-2012 (noget i den stil..), og som har givet stof til alle rædselshistorierne om komplet motorrenovering (eller helt ny motor), er fortid.
Når det er sagt, så lyder det fra erfarne folk herinde, at man som udgangspunkt kan påregne en smule olieforbrug på en TSI motor.
Jeg har en 2010 1.4TSI med 186.000km på klokken, som bruger ca 1L på 5000km.

Mht kæde/tandrem;
Den 1.8TSI er en EA888 gen3 og har kæde.
Der gælder vel de sædvanlige checkpoints mht kæde ... lyt efter raslen ved opstart. Den må skraldre lidt i max 2 sek efter start, derefter skal den falde til ro. Bliver den ved med at rasle lidt, er det et faresignal. Bliver der stille så snart der er kommet olietryk på strammerne, bør der ikke være aktuelle problemer med den.

Lavede denne post - viewtopic.php?f=70&t=149284 - da jeg fik skiftet kæder mm.
I bunden af første indlæg finder du to videoer med kædelyd hh.vis før og efter kædeskift. Dem kan du evt tjekke og bruge som et referencepunkt.
Min raslede på ingen måde ekstremt, men der er alligevel tydeligt forskel på de to videoer.


Du kan læse lidt om EA888 og dens generationer og deres problemer her - https://engineswork.com/engines/volkswa ... ngine.html


Olieforbrug: Det lyder som om det er intet problem omkring oliebrug, når det er 1 liter pr 5000 km, lyder meget normalt..

Kæde / Tandrem: Der er intet kædelyd, så det skulle være godt tegn :D

EA888: Øhm, jeg er ikke ekspert omkring motortype men jeg har lige tjekket omkring motorkode, fra denne 1.8 TSI (CJSA).. Men ifølge din link, CJSA motorkode, ser ikke godt ud, vis jeg fatter det rigtigt?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af HansH » 7. jun 2021, 16:46

TheMudi58 skrev:
7. jun 2021, 15:54
EA888: Øhm, jeg er ikke ekspert omkring motortype men jeg har lige tjekket omkring motorkode, fra denne 1.8 TSI (CJSA).. Men ifølge din link, CJSA motorkode, ser ikke godt ud, vis jeg fatter det rigtigt?
EA888 er tysk forkortelse for "EntwicklungsAuftrag 888" - VAG's interne projektkode for udviklingen af den motortype.
EA888 findes så i en række forskellige varianter, som alle har forskellige motorkoder - den 4-bogstavskode du snakker om (CJSA).
Kært barn har mange navne :)

Nu ved jeg ikke hvorpå du baserer din konklusion om at "det ikke ser for godt ud" .. ?

Men hav blot in mente, at artiklen jeg har linket til, blot er en tilfældig valgt fra nettet .. så du havde lidt at læse :)
Konklusionerne deri står jo for skribentens egen regning. Det er ikke en veldefineret naturlov han dokumenterer.

Hvis du fortæller mig, at den bil du kigger på, ikke har (for meget) raslelyd fra kæden, så ville jeg ikke være særligt bekymret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

TheMudi58
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jan 2020, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af TheMudi58 » 7. jun 2021, 19:34

HansH skrev:
7. jun 2021, 16:46
TheMudi58 skrev:
7. jun 2021, 15:54
EA888: Øhm, jeg er ikke ekspert omkring motortype men jeg har lige tjekket omkring motorkode, fra denne 1.8 TSI (CJSA).. Men ifølge din link, CJSA motorkode, ser ikke godt ud, vis jeg fatter det rigtigt?
EA888 er tysk forkortelse for "EntwicklungsAuftrag 888" - VAG's interne projektkode for udviklingen af den motortype.
EA888 findes så i en række forskellige varianter, som alle har forskellige motorkoder - den 4-bogstavskode du snakker om (CJSA).
Kært barn har mange navne :)

Nu ved jeg ikke hvorpå du baserer din konklusion om at "det ikke ser for godt ud" .. ?

Men hav blot in mente, at artiklen jeg har linket til, blot er en tilfældig valgt fra nettet .. så du havde lidt at læse :)
Konklusionerne deri står jo for skribentens egen regning. Det er ikke en veldefineret naturlov han dokumenterer.

Hvis du fortæller mig, at den bil du kigger på, ikke har (for meget) raslelyd fra kæden, så ville jeg ikke være særligt bekymret.


Jeg skrev: Det ser ikke godt, vis jeg fatter det rigtigt.. Skal lige siges at jeg er nok dårlig til engelsk :D

Men spørgsmål er at er det værdi at eje 1.8 TSI 180 HK - DSG?
Vi synes at pris er god og lav km og ikke så gamle osv.. Forhandler sælger til os til 229.000 / 47.000 KM... 2018 Årgang...
Men men jeg kan se at der er meget få 1.8 TSI, Leon til salg i markedet lige nu

TheMudi58
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. jan 2020, 09:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: SEAT Leon ST FR - 1.8 TSI 180 HK DSG

Indlæg af TheMudi58 » 8. jun 2021, 16:26

Vi søger gerne flere svar omkring 1.8 TSI.. bare hit med jeres erfaringer og tanker. 😊😊

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"