Side 2 af 2

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 06:06
af bjarkec
Dennis2k skrev:
6. jul 2021, 20:23
Refusionen og abb. følger laderen - Så 2 stk. biler som deler 1 stk. lader = 1 stk. Abb. :)
Igen, tusind tak for svaret :D. Jeg må lige så stille i gang med at indhente tilbud :).

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 06:15
af magre
Men problemet omkring refusion er der vel stadig hvis man har solceller?

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 06:21
af Dennis2k
Ja eller hvis man på anden måde har nedsat el-afgift, i dét tilfælde så er Clever ikke helt dumt. De udbetaler "refusion" selvom staten ikke giver noget :)

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 06:42
af bjarkec
Dennis2k skrev:
7. jul 2021, 06:21
Ja eller hvis man på anden måde har nedsat el-afgift, i dét tilfælde så er Clever ikke helt dumt. De udbetaler "refusion" selvom staten ikke giver noget :)
Men ved Clever giver man ikke et fast beløb hver mdr. 749kr for fri ladning. Ved du, hvordan det fungere med refusion via dem?
Er det så 749kr for abo + man betaler yderligere for de kw man bruger? :shock:
Vi har ikke nedsat el-afgift :).

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 07:20
af Kevinff
Er der mulighed for direkte afregning ude i byen? Hvis man nu bruger evdk eller whatever derhjemme og mod forventning skal lade ude i byen. Hvad gør man så?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 07:22
af martinta
bjarkec skrev:
7. jul 2021, 06:42
Dennis2k skrev:
7. jul 2021, 06:21
Ja eller hvis man på anden måde har nedsat el-afgift, i dét tilfælde så er Clever ikke helt dumt. De udbetaler "refusion" selvom staten ikke giver noget :)
Men ved Clever giver man ikke et fast beløb hver mdr. 749kr for fri ladning. Ved du, hvordan det fungere med refusion via dem?
Er det så 749kr for abo + man betaler yderligere for de kw man bruger? :shock:
Vi har ikke nedsat el-afgift :).
Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.

Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.

Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.

Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)

Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.

Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 07:26
af martinta
Kevinff skrev:
7. jul 2021, 07:20
Er der mulighed for direkte afregning ude i byen? Hvis man nu bruger evdk eller whatever derhjemme og mod forventning skal lade ude i byen. Hvad gør man så?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan du sagtens, de fleste har en app eller en brik som du kan bestille..

But be warned, der er en vanvittig variation på priserne på el, så man skal tjekke prisen inden man "tanker"

Sådan kort sagt:
Teslas ladere = Kun tesla, ingen mulighed for at andre kan lade, koster 2,95 kr/kwh
Clever ladere = kører 2 takster, 3,5 kr/kwh for "langsomme ladere", 5 kr/kwh for hurtigladere - grænser ligger på 99 kw ladere, under 99 kw= langsom, over 99 kw = hurtig
Alt mulig andet = https://www.plugsurfing.com/map?locatio ... rk&lang=en find selv, og se prisen - men du var advaret om priserne.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 08:14
af Dennis2k
Hyundai, VW, Audi, Skoda, Seat og sikkert nogle flere har en aftale med Clever så du får oprettelsen for 2500,- (i stedet for 7500,-) og måneden all-inclusive for 749,- (istedet for 799).

Fuldstændig som martinta så starter du med at betale både Clever Abonnementet og den strøm du bruger derhjemme.
Clever tilbage betaler så den forbrugte strøm for hver kvartal, efter en gennemsnit afregningspris.

Lige nu er den feks. 1,95 pr. kwh. Hvis du så kan købe strømmen billigere end gennemsnittet, så laver du en gevinst på differencen. Hvis du derimod køber strøm dyrere end gennemsnittet, så betaler du mere end de 749 (eller 799).

VAG gruppen har worldwide lavet et selskab (Elli) som giver adgang til rabataftaler på forskelige operatører, det hedder både Wecharge (VW), Skoda Powerpass (Skoda:-)) - Det første års abonnement følger med bilen hvis du køber den for ny, og det giver ret fine priser på ladninger udenfor hjemmet. Ionity kan feks. komme helt ned på 2,30 DKK/kWh, hvilket er ret billigt målt mod hvad andre operatører ellers tilbyder.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 09:41
af mobilos
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 09:43
af martinta
mobilos skrev:
7. jul 2021, 09:41
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.
Det var et eksempel på hvordan det udregnes, og hvis du gad læse hvad der står vil du også fange at vi IKKE diskuterer hvor mange solceller du skal have for at generere strøm. :roll:

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 10:04
af bjarkec
martinta skrev:
7. jul 2021, 07:22
bjarkec skrev:
7. jul 2021, 06:42
Dennis2k skrev:
7. jul 2021, 06:21
Ja eller hvis man på anden måde har nedsat el-afgift, i dét tilfælde så er Clever ikke helt dumt. De udbetaler "refusion" selvom staten ikke giver noget :)
Men ved Clever giver man ikke et fast beløb hver mdr. 749kr for fri ladning. Ved du, hvordan det fungere med refusion via dem?
Er det så 749kr for abo + man betaler yderligere for de kw man bruger? :shock:
Vi har ikke nedsat el-afgift :).
Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.

Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.

Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.

Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)

Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.

Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.

Tusind tusind tak for svaret, giver rigtig god mening og super opsætning i forhold til dit eget regnestykke :)

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 10:10
af HansH
martinta skrev:
7. jul 2021, 07:22
Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.

Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.

Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.

Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)

Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.

Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.
Virkelig fin lille " 'clever or not' guide " 👍

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 10:54
af mobilos
martinta skrev:
7. jul 2021, 09:43
mobilos skrev:
7. jul 2021, 09:41
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.
Det var et eksempel på hvordan det udregnes, og hvis du gad læse hvad der står vil du også fange at vi IKKE diskuterer hvor mange solceller du skal have for at generere strøm. :roll:
Jamen, din beregning kan ikke bruges til noget.
Du kan oplade med max. 2 kW i timen med solcelleanlæg, ergo efter 30 timer er den fuld opladet. :lol:
Men okay, det er ikke alle der har brug for bilen hver dag.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 11:19
af martinta
mobilos skrev:
7. jul 2021, 10:54
martinta skrev:
7. jul 2021, 09:43
mobilos skrev:
7. jul 2021, 09:41


Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.
Det var et eksempel på hvordan det udregnes, og hvis du gad læse hvad der står vil du også fange at vi IKKE diskuterer hvor mange solceller du skal have for at generere strøm. :roll:
Jamen, din beregning kan ikke bruges til noget.
Du kan oplade med max. 2 kW i timen med solcelleanlæg, ergo efter 30 timer er den fuld opladet. :lol:
Men okay, det er ikke alle der har brug for bilen hver dag.
Du fanger slet ikke pointen.

Jeg prøver igen, tallene i beregningen i forhold til genereret strøm er fuldstændig ligemeget, om du kan lade 10kw eller 60 kw har ingen relevans i forhold til metoden der bliver brugt. Indlægget forklarer hvordan det bliver beregnet når du får refundering. skift de 60 kw ud med 2,5 eller 10 hvis du bedre kan lide det, det tal er udelukkende placeret der for at vise hvordan det hænger sammen, og har således INGEN relevans til solceller direkte.

Og som jeg skriver til dig i mit svar, så er emnet ikke hvor meget solceller genererer, de er udelukkende nævnt for at forklare afregningsmodellen hvis du har clever.

Så jo, beregningen kan sagtens bruges til noget, og den fejler intet. Men du skal læse eksemplet som en forklaring på hvordan det udregnes, ikke på den faktiske virkelighed af hvor meget du kan generere på dit hjemme 6 kwh solcelle anlæg - det har absolut intet med emnet at gøre.

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 11:36
af HansH
mobilos skrev:
7. jul 2021, 10:54
Jamen, din beregning kan ikke bruges til noget.
Du kan oplade med max. 2 kW i timen med solcelleanlæg, ergo efter 30 timer er den fuld opladet. :lol:
Men okay, det er ikke alle der har brug for bilen hver dag.
Forklaringen er fin. Men det kræver at man kan tænke lidt abstrakt, og ikke fokusere på det - tilfældigt valgte - kWh-tal.

Det svarer til hvis jeg skal forklare dig hvor meget du har tilbage til dig selv, når du har solgt dit hus.
Så kunne jeg finde på at skrive "du sælger dit hus for 100 kr og mægler skal have 5 kr - ergo er der 95 kr tilbage til dig selv"
... og du så svarer: "Jeg vil da ikke sælge mit hus for kun 100 kr!! så jeg kan ikke bruge din forklaring til noget.." :)

Re: Ladeløsning

: 7. jul 2021, 12:04
af magre
mobilos skrev:
7. jul 2021, 10:54
Du kan oplade med max. 2 kW i timen med solcelleanlæg...
Hvordan dælen kom du frem til det?

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 09:58
af LasseL
Vi har købt en ladeboks via FDM - Zaptec hedder den. Nogle andre der har erfaringer med denne boks?

Man køber en samlet pakke med boks og installation (op til 22kw) og så har man et abbonnement til 79/mdr hos et firma der hedder Spirii hvilket står for eventuelle service samt refusion af elafgift. så betaler man selv for strømmen og ejer også selv boksen. så kan skifte abbonnement til anden udbyder efter 6mdr.

Jeg er dog lidt skuffet over den tilhørende app. jeg kan ikke sætte opladningen til at starte på et specifikt tidspunkt, fx om natten mens man sover, og kan heller ikke låse kablet til boksen når der ikke lades. dette ville fx være smart hvis man har kablet hængede ved boksen i stedet for at pakke det i bilen.

Er der nogle der har erfaringer med andre abonnementsordninger eller disse zaptec bokse?

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 10:51
af GaSelle
martinta skrev:
7. jul 2021, 07:22
bjarkec skrev:
7. jul 2021, 06:42
Dennis2k skrev:
7. jul 2021, 06:21
Ja eller hvis man på anden måde har nedsat el-afgift, i dét tilfælde så er Clever ikke helt dumt. De udbetaler "refusion" selvom staten ikke giver noget :)
Men ved Clever giver man ikke et fast beløb hver mdr. 749kr for fri ladning. Ved du, hvordan det fungere med refusion via dem?
Er det så 749kr for abo + man betaler yderligere for de kw man bruger? :shock:
Vi har ikke nedsat el-afgift :).
Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.

Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.

Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.

Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)

Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.

Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.
Tredje scenarie er vel os med reduceret elafgift; der skal der køres knapt så langt før det giver go’ mening. Den billige installation er værd at regne med uanset; hvis man opsiger efter 6 mdr. lader de jo alt andet end ladeboksen blive ;)

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:14
af DanielB12
Hvis alt går vel, og de tyske måner og stjerner står rigtigt, så er vi forhåbentlig ejere af en elbil om et par uger..

Hvordan oplader vi den smartest og sikrest indtil hus og garage står færdigt?
Vi har en byggestrømstavle (vores egen), med både almindelige 220V stik, og et blåt caravan stik og et par røde 16A stik.

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:17
af mertodinlo
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:14
Hvis alt går vel, og de tyske måner og stjerner står rigtigt, så er vi forhåbentlig ejere af en elbil om et par uger..

Hvordan oplader vi den smartest og sikrest indtil hus og garage står færdigt?
Vi har en byggestrømstavle (vores egen), med både almindelige 220V stik, og et blåt caravan stik og et par røde 16A stik.
Tjek lige kwh prisen på byggestrømsaftalen, den kan godt være noget højere end normal takst.
Ellers er det bare at få sat et rødt CEE stik på ladeboksen og så i tavlen med den.

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:27
af DanielB12
mertodinlo skrev:
21. jul 2021, 11:17
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:14
Hvis alt går vel, og de tyske måner og stjerner står rigtigt, så er vi forhåbentlig ejere af en elbil om et par uger..

Hvordan oplader vi den smartest og sikrest indtil hus og garage står færdigt?
Vi har en byggestrømstavle (vores egen), med både almindelige 220V stik, og et blåt caravan stik og et par røde 16A stik.
Tjek lige kwh prisen på byggestrømsaftalen, den kan godt være noget højere end normal takst.
Ellers er det bare at få sat et rødt CEE stik på ladeboksen og så i tavlen med den.
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Vi får dog refusion (pga pavillon der er elopvarmet), så det gør ikke så ondt som det kunne. Mener prisen med afgifter er 2,30 eller sådan noget.

Ladeboks? Mener du mormorladeren?

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:36
af mertodinlo
Jeg formodede du ville ha en boks op
Mormorladeren kan du sætte direkte i tavlen, men var der ikke noget med at den helst skulle være ladet helt i top inden afgang hver dag? Kan godt ske mormor kommer på en hård opgave så.

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:37
af diskoboy
LasseL skrev:
21. jul 2021, 09:58
Vi har købt en ladeboks via FDM - Zaptec hedder den. Nogle andre der har erfaringer med denne boks?

Man køber en samlet pakke med boks og installation (op til 22kw) og så har man et abbonnement til 79/mdr hos et firma der hedder Spirii hvilket står for eventuelle service samt refusion af elafgift. så betaler man selv for strømmen og ejer også selv boksen. så kan skifte abbonnement til anden udbyder efter 6mdr.

Jeg er dog lidt skuffet over den tilhørende app. jeg kan ikke sætte opladningen til at starte på et specifikt tidspunkt, fx om natten mens man sover, og kan heller ikke låse kablet til boksen når der ikke lades. dette ville fx være smart hvis man har kablet hængede ved boksen i stedet for at pakke det i bilen.

Er der nogle der har erfaringer med andre abonnementsordninger eller disse zaptec bokse?
Vi har en Easee ladeboks. Abo via Monta - egentlig er det Ampera (70 kr/mdr) som ‘ligger bag’. Det virker meget godt efter deres udviklere fik fixet integrationen til Easee som har været rimelig ustabil i et stykke tid.

Monta gætter selv på afgangstid og start på opladning. Det virker egentlig okay. Alt vedr afgangstid har jeg slået fra i Golfen - der er udelukkende Monta der styrer dette.

Kablet er konsekvent låst i laderen - men det er vist en Easee indstilling.

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:41
af DanielB12
mertodinlo skrev:
21. jul 2021, 11:36
Jeg formodede du ville ha en boks op Billede
Mormorladeren kan du sætte direkte i tavlen, men var der ikke noget med at den helst skulle være ladet helt i top inden afgang hver dag? Kan godt ske mormor kommer på en hård opgave så.
Nej, det bliver formentlig sådan at kæresten - i hvert fald ind til nytår - kan lade gratis på arbejdet, og så der skal den oplades primært. Og hvis vi får en 120Ah, så behøver den ikke være toppet op hele tiden.

Så hjemmeladning er til weekenden eller hvis laderen på jobbet er optaget.

Vi har ikke rigtig nogen steder at sætte en boks pt, så det var mormorladeren jeg havde i tankerne :)

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:54
af HansH
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:41
.. hvis vi får en 120Ah
OT:
Hvad er historien bag at BMW opgiver batterikapacitet i Ah ... når alle andre (dem jeg har hørt om) bruger kWh ?

Mht sammenlignelighed er det da lidt noller..

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 11:58
af DanielB12
HansH skrev:
21. jul 2021, 11:54
OT:
Hvad er historien bag at BMW opgiver batterikapacitet i Ah ... når alle andre (dem jeg har hørt om) bruger kWh ?

Mht sammenlignelighed er det da lidt noller..
Hørte på en video, at "it sounds like at lot more" ... ved ikke om det vitterligt er grunden..

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 12:03
af HansH
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:58
Hørte på en video, at "it sounds like at lot more" ... ved ikke om det vitterligt er grunden..
Makes sense.
Så kunne de jo også gå skridtet videre og opgive det i mAh .. :)
Potentialet er stort (no pun intended).

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 12:54
af kGlerup
HansH skrev:
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:41
.. hvis vi får en 120Ah
OT:
Hvad er historien bag at BMW opgiver batterikapacitet i Ah ... når alle andre (dem jeg har hørt om) bruger kWh ?

Mht sammenlignelighed er det da lidt noller..
Har jeg også undret mig. Det er jo et ubrugeligt tal hvis man ikke kender batterispændingen.. Billede

Re: Ladeløsning

: 21. jul 2021, 19:00
af tbnilen
kGlerup skrev:
21. jul 2021, 12:54
HansH skrev:
DanielB12 skrev:
21. jul 2021, 11:41
.. hvis vi får en 120Ah
OT:
Hvad er historien bag at BMW opgiver batterikapacitet i Ah ... når alle andre (dem jeg har hørt om) bruger kWh ?

Mht sammenlignelighed er det da lidt noller..
Har jeg også undret mig. Det er jo et ubrugeligt tal hvis man ikke kender batterispændingen.. Billede
Ja 120Ah lyder også af meget mere end 42 kWh (brutto)som er kapaciteten på batteriet..