Re: Ladeløsning
: 7. jul 2021, 06:06
Men ved Clever giver man ikke et fast beløb hver mdr. 749kr for fri ladning. Ved du, hvordan det fungere med refusion via dem?
Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.
Det kan du sagtens, de fleste har en app eller en brik som du kan bestille..
Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Det var et eksempel på hvordan det udregnes, og hvis du gad læse hvad der står vil du også fange at vi IKKE diskuterer hvor mange solceller du skal have for at generere strøm.mobilos skrev: ↑7. jul 2021, 09:41Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
martinta skrev: ↑7. jul 2021, 07:22Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.
Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)
Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.
Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.
Virkelig fin lille " 'clever or not' guide "martinta skrev: ↑7. jul 2021, 07:22Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.
Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)
Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.
Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.
Jamen, din beregning kan ikke bruges til noget.martinta skrev: ↑7. jul 2021, 09:43Det var et eksempel på hvordan det udregnes, og hvis du gad læse hvad der står vil du også fange at vi IKKE diskuterer hvor mange solceller du skal have for at generere strøm.mobilos skrev: ↑7. jul 2021, 09:41Du kan under ingen omstændigheder tanke 60 kW på batterier fra solcellerne på en lørdag.Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Du fanger slet ikke pointen.mobilos skrev: ↑7. jul 2021, 10:54Jamen, din beregning kan ikke bruges til noget.
Du kan oplade med max. 2 kW i timen med solcelleanlæg, ergo efter 30 timer er den fuld opladet.
Men okay, det er ikke alle der har brug for bilen hver dag.
Forklaringen er fin. Men det kræver at man kan tænke lidt abstrakt, og ikke fokusere på det - tilfældigt valgte - kWh-tal.
Tredje scenarie er vel os med reduceret elafgift; der skal der køres knapt så langt før det giver go’ mening. Den billige installation er værd at regne med uanset; hvis man opsiger efter 6 mdr. lader de jo alt andet end ladeboksen blivemartinta skrev: ↑7. jul 2021, 07:22Ikke helt, ved Clever kigger de ikke på refusions taksten, men giver dig 1,95 kr/kwh retur, så vidt jeg ved varierer beløbet fra kvartal til kvartal.
Og for det betaler du en fast pris per måned - prisen varierer alt efter hvordan du har tegnet din aftale, nogle mærker (bla vw) har præsteret at få special priser, mener dog kun det var på 1.st modellerne.
Så hvis du nu har solceller og lader bilen stå hjemme en solrig lørdag, og du har "tanket" 60 kwh på batterier fra solcellerne, så har du "tjent" 117,- fordi du har fået strømmen gratis, mens clever stadig udbetaler din refundering (altså. 60x1,95) Hvis du så derimod har en aftale hvor du betaler 2,5 kr/kwh og henter strøm fra elnettet til den pris, ja, så koster det dig stadig 55 øre på kwh du lader, selv efter refundering.
Håber det giver mening, det skal dog siges, at der hvor clever i min verden kan svare sig er i 2 scenarier:
1) Du kører rigtig mange kilometer, og tanker voldsomt meget derhjemme (mener jeg regnede mig frem til at vi skal over 40.000km om året).
2) Du tanker meget ude. (eks, din arbejdsgiver har en lader fra clever, og du bruger den hver dag)
Årsagen til nummer 2, er at du til gengæld tanker "gratis" på alle clevers ladestandere, en ladestander fra clever koster på supercharger 5 kr/kwh. Så hvis du i gennemsnit lader 134 kwh om måneden ude, ja, så har du allerede der tjent det hjem.
Dertil hører, at clever faktisk er ok billige med deres ladestandere på brik priser, andre tager op til 10 kr/kwh, og dem skal man naturligvis stadig betale til.
Tjek lige kwh prisen på byggestrømsaftalen, den kan godt være noget højere end normal takst.DanielB12 skrev: ↑21. jul 2021, 11:14Hvis alt går vel, og de tyske måner og stjerner står rigtigt, så er vi forhåbentlig ejere af en elbil om et par uger..
Hvordan oplader vi den smartest og sikrest indtil hus og garage står færdigt?
Vi har en byggestrømstavle (vores egen), med både almindelige 220V stik, og et blåt caravan stik og et par røde 16A stik.
Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Vi får dog refusion (pga pavillon der er elopvarmet), så det gør ikke så ondt som det kunne. Mener prisen med afgifter er 2,30 eller sådan noget.mertodinlo skrev: ↑21. jul 2021, 11:17Tjek lige kwh prisen på byggestrømsaftalen, den kan godt være noget højere end normal takst.DanielB12 skrev: ↑21. jul 2021, 11:14Hvis alt går vel, og de tyske måner og stjerner står rigtigt, så er vi forhåbentlig ejere af en elbil om et par uger..
Hvordan oplader vi den smartest og sikrest indtil hus og garage står færdigt?
Vi har en byggestrømstavle (vores egen), med både almindelige 220V stik, og et blåt caravan stik og et par røde 16A stik.
Ellers er det bare at få sat et rødt CEE stik på ladeboksen og så i tavlen med den.
Vi har en Easee ladeboks. Abo via Monta - egentlig er det Ampera (70 kr/mdr) som ‘ligger bag’. Det virker meget godt efter deres udviklere fik fixet integrationen til Easee som har været rimelig ustabil i et stykke tid.LasseL skrev: ↑21. jul 2021, 09:58Vi har købt en ladeboks via FDM - Zaptec hedder den. Nogle andre der har erfaringer med denne boks?
Man køber en samlet pakke med boks og installation (op til 22kw) og så har man et abbonnement til 79/mdr hos et firma der hedder Spirii hvilket står for eventuelle service samt refusion af elafgift. så betaler man selv for strømmen og ejer også selv boksen. så kan skifte abbonnement til anden udbyder efter 6mdr.
Jeg er dog lidt skuffet over den tilhørende app. jeg kan ikke sætte opladningen til at starte på et specifikt tidspunkt, fx om natten mens man sover, og kan heller ikke låse kablet til boksen når der ikke lades. dette ville fx være smart hvis man har kablet hængede ved boksen i stedet for at pakke det i bilen.
Er der nogle der har erfaringer med andre abonnementsordninger eller disse zaptec bokse?
Nej, det bliver formentlig sådan at kæresten - i hvert fald ind til nytår - kan lade gratis på arbejdet, og så der skal den oplades primært. Og hvis vi får en 120Ah, så behøver den ikke være toppet op hele tiden.mertodinlo skrev: ↑21. jul 2021, 11:36Jeg formodede du ville ha en boks op
Mormorladeren kan du sætte direkte i tavlen, men var der ikke noget med at den helst skulle være ladet helt i top inden afgang hver dag? Kan godt ske mormor kommer på en hård opgave så.
Har jeg også undret mig. Det er jo et ubrugeligt tal hvis man ikke kender batterispændingen..