Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 18. sep 2021, 22:10

PL skrev:
18. sep 2021, 21:35
martinta skrev:
18. sep 2021, 20:22
jespert skrev:
18. sep 2021, 19:21
Den billigste S koster 900.000. Det kan man også få en taycan RWD performance for. Men teslaen er hurtigere og oplyser længere rækkevidde. Men jeg ved godt hvad jeg ville vælge (har valgt).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Baseret på dit avatar vil jeg gætte på tesla'en? :lol: :D

Just kidding - men hvornår endte emnet med at diskutere de enkelte mærkers placering i hvilket segment?

Den diskussion der kører lige nu har vi jo haft 1.000 gange, den kan deles op i en flok som synes tesla er l*** og en flok som ikke synes. Og uanset hvor længe i diskuterer det, så er der næppe nogen der skifter mening af den grund - så skal vi ikke bare blive enige om at definitionen på kvalitet tydeligvis er forskellig?
Der blev linket til en tysk undersøgelse hvor Tesla S indgik, nogen mener så at den slet ikke kan sammenlignes med de andre modeller i selvsamme. Det er da helt fair at der så efterspørges argumenter på hvorfor, når nu de prismæssigt (I tyskland) ligger på samme niveau.
Det er da også helt fair at man kan debattere selvom man ikke har en tro på at blive enige, så længe det foregår nogenlunde sobert, det er vel præmissen for et debatforum?

PS: jeg er selv mest hooked på Mercedes i mine tanker om at skifte vogntøj pt.
Er som sådan enig langt hen af vejen, men halvdelen af tråden ser efterhånden ud til at sammenligne Tesla med alle andre mærker… og den ender samme sted hver gang, så om der introduceres en ny kilde, hvorefter alle skriver det de har skrevet 5 gange tidligere vil jeg personligt ikke sige giver mening.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
PLHansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 18. sep 2021, 22:11


SteffenR skrev:
Jeg blev oprigtigt skuffet over enyaq og måden den køre på, plus jeg synes bla bakkamera var kamp elendigt, så sammenlignet med hvad en MY standard range med RWD vil lande i, så skal man være 2 skridt fra sankt hans, hvis man vælger Skoda.
Jeg forstår ikke din "to skridt fra Sankt Hans"?
Men skulle jeg vælge imellem ENYAQ eller Model Y så ville jeg ikke engang kigge på Model Y - men det fulde ENYAQ program er så heller ikke lige rundt om hjørnet endnu, og jeg er ligeledes skuffet over dem jeg har prøvet, men endnu mere skuffet over alt jeg har set fra Tesla til nu (drivline og batteriteknologi er selvfølgelig forrest hos Tesla, men resten... )

SteffenR skrev:
BrianDS skrev:
18. sep 2021, 17:41

Hvis den var fuldt beskattet ville salgstallene nærme sig 0 Billede
Hvilket de gjorde, da tosserne på borgen lavede den manøvre.
Og der var det ikke engang fuld afgift - men næsten bare det niveau vi har nu (40% af fuld afgift, forskellen nu er fradrag) - tænk sig hvad vi finder os i i Danmark
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 240 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 18. sep 2021, 22:29

BrianDS skrev:
SteffenR skrev:
Jeg blev oprigtigt skuffet over enyaq og måden den køre på, plus jeg synes bla bakkamera var kamp elendigt, så sammenlignet med hvad en MY standard range med RWD vil lande i, så skal man være 2 skridt fra sankt hans, hvis man vælger Skoda.
Jeg forstår ikke din "to skridt fra Sankt Hans"?
Men skulle jeg vælge imellem ENYAQ eller Model Y så ville jeg ikke engang kigge på Model Y - men det fulde ENYAQ program er så heller ikke lige rundt om hjørnet endnu, og jeg er ligeledes skuffet over dem jeg har prøvet, men endnu mere skuffet over alt jeg har set fra Tesla til nu (drivline og batteriteknologi er selvfølgelig forrest hos Tesla, men resten... )

SteffenR skrev:
BrianDS skrev:
18. sep 2021, 17:41

Hvis den var fuldt beskattet ville salgstallene nærme sig 0 Billede
Hvilket de gjorde, da tosserne på borgen lavede den manøvre.
Og der var det ikke engang fuld afgift - men næsten bare det niveau vi har nu (40% af fuld afgift, forskellen nu er fradrag) - tænk sig hvad vi finder os i i Danmark
Selvfølgelig er du skuffet over det, alt andet havde skuffet mig.
Jeg har fornyelig kørt den “nye” Q3 2.0 TDI og min svigerfars SQ2 - de skuffer fælt når man har kørt Tesla eller Porsche Taycan.
At du kan lide den sløje igangsætning og det smalle effekt bånd er mig en gåde, men sådan er vi heldigvis så forskellige, dertil vibrationerne fra motoren og det håbløs ryk i bilen ved start / stop.
SQ2 er i det mindste lidt sjov, men stadig langt fra så smooth.
Begge lider under lidt filen på koblingen og lidt langsom reaktion når jeg bakker dem ud af den smalle indkørsel i sommerhuset.
En lækker V8 og derover, ja tak - men en 150 hk diesel med en dsg gearkasse det vil jeg helst være fri for.
Dertil en elendig Lane assist i SQ2’eren og besværlig betjening.
Jeg kan styre næsten alt med voice command, fra klima til viskerne - i Audien er ting gemt i håbløse undermenuer der ikke just giver mening


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
Kevinff

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Nicklossi » 18. sep 2021, 22:34

BrianDS skrev:
18. sep 2021, 22:11
SteffenR skrev:
Jeg blev oprigtigt skuffet over enyaq og måden den køre på, plus jeg synes bla bakkamera var kamp elendigt, så sammenlignet med hvad en MY standard range med RWD vil lande i, så skal man være 2 skridt fra sankt hans, hvis man vælger Skoda.
Jeg forstår ikke din "to skridt fra Sankt Hans"?
Men skulle jeg vælge imellem ENYAQ eller Model Y så ville jeg ikke engang kigge på Model Y - men det fulde ENYAQ program er så heller ikke lige rundt om hjørnet endnu, og jeg er ligeledes skuffet over dem jeg har prøvet, men endnu mere skuffet over alt jeg har set fra Tesla til nu (drivline og batteriteknologi er selvfølgelig forrest hos Tesla, men resten... )

SteffenR skrev:
BrianDS skrev:
18. sep 2021, 17:41

Hvis den var fuldt beskattet ville salgstallene nærme sig 0 Billede
Hvilket de gjorde, da tosserne på borgen lavede den manøvre.
Og der var det ikke engang fuld afgift - men næsten bare det niveau vi har nu (40% af fuld afgift, forskellen nu er fradrag) - tænk sig hvad vi finder os i i Danmark
Du kan kun blive skuffet, hvis du har en forventning - hvad har din forventning til Tesla været?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 18. sep 2021, 22:34


mortenmol skrev:
BrianDS skrev:
SteffenR skrev:
Jeg blev oprigtigt skuffet over enyaq og måden den køre på, plus jeg synes bla bakkamera var kamp elendigt, så sammenlignet med hvad en MY standard range med RWD vil lande i, så skal man være 2 skridt fra sankt hans, hvis man vælger Skoda.
Jeg forstår ikke din "to skridt fra Sankt Hans"?
Men skulle jeg vælge imellem ENYAQ eller Model Y så ville jeg ikke engang kigge på Model Y - men det fulde ENYAQ program er så heller ikke lige rundt om hjørnet endnu, og jeg er ligeledes skuffet over dem jeg har prøvet, men endnu mere skuffet over alt jeg har set fra Tesla til nu (drivline og batteriteknologi er selvfølgelig forrest hos Tesla, men resten... )

SteffenR skrev: Hvilket de gjorde, da tosserne på borgen lavede den manøvre.
Og der var det ikke engang fuld afgift - men næsten bare det niveau vi har nu (40% af fuld afgift, forskellen nu er fradrag) - tænk sig hvad vi finder os i i Danmark
Selvfølgelig er du skuffet over det, alt andet havde skuffet mig.
Jeg har fornyelig kørt den “nye” Q3 2.0 TDI og min svigerfars SQ2 - de skuffer fælt når man har kørt Tesla eller Porsche Taycan.
At du kan lide den sløje igangsætning og det smalle effekt bånd er mig en gåde, men sådan er vi heldigvis så forskellige, dertil vibrationerne fra motoren og det håbløs ryk i bilen ved start / stop.
SQ2 er i det mindste lidt sjov, men stadig langt fra så smooth.
Begge lider under lidt filen på koblingen og lidt langsom reaktion når jeg bakker dem ud af den smalle indkørsel i sommerhuset.
En lækker V8 og derover, ja tak - men en 150 hk diesel med en dsg gearkasse det vil jeg helst være fri for.
Dertil en elendig Lane assist i SQ2’eren og besværlig betjening.
Jeg kan styre næsten alt med voice command, fra klima til viskerne - i Audien er ting gemt i håbløse undermenuer der ikke just giver mening


Sent from my iPhone using Tapatalk
Og du læser som sædvanlig kun det du synes du gider læse - lige præcis drivline og batteri nævnte jeg som Teslas positive side, og så farer du op og kritiserer andre biler for det.

Jeg kigger på andet end stor kraft i en bil, for jeg har desværre ikke råd til at køre i en bil der passer til mit behov og samtidig har stor kraft.
At det vigtigste for dig er at køre 0-100 km/t hurtigt må du selv om, jeg vil også gerne have en hurtig bil, men ikke en Tesla.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

PL
Nyt medlem
Indlæg: 141
Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 70 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af PL » 18. sep 2021, 22:36

martinta skrev:
18. sep 2021, 22:10
PL skrev:
18. sep 2021, 21:35
martinta skrev:
18. sep 2021, 20:22


Baseret på dit avatar vil jeg gætte på tesla'en? :lol: :D

Just kidding - men hvornår endte emnet med at diskutere de enkelte mærkers placering i hvilket segment?

Den diskussion der kører lige nu har vi jo haft 1.000 gange, den kan deles op i en flok som synes tesla er l*** og en flok som ikke synes. Og uanset hvor længe i diskuterer det, så er der næppe nogen der skifter mening af den grund - så skal vi ikke bare blive enige om at definitionen på kvalitet tydeligvis er forskellig?
Der blev linket til en tysk undersøgelse hvor Tesla S indgik, nogen mener så at den slet ikke kan sammenlignes med de andre modeller i selvsamme. Det er da helt fair at der så efterspørges argumenter på hvorfor, når nu de prismæssigt (I tyskland) ligger på samme niveau.
Det er da også helt fair at man kan debattere selvom man ikke har en tro på at blive enige, så længe det foregår nogenlunde sobert, det er vel præmissen for et debatforum?

PS: jeg er selv mest hooked på Mercedes i mine tanker om at skifte vogntøj pt.
Er som sådan enig langt hen af vejen, men halvdelen af tråden ser efterhånden ud til at sammenligne Tesla med alle andre mærker… og den ender samme sted hver gang, så om der introduceres en ny kilde, hvorefter alle skriver det de har skrevet 5 gange tidligere vil jeg personligt ikke sige giver mening.
Jeg kan sagtens følge dig, jeg mener bare at Tesla sammenligningen er helt naturlig, de ER jo benchmark når vi snakker elbiler.

Det fede er så imo at vi snakker Tesla for 117. gang fordi der kommer flere og flere alternativer på banen der rent faktisk KAN noget :)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 18. sep 2021, 22:40


Nicklossi skrev:
BrianDS skrev:
18. sep 2021, 22:11
...
Du kan kun blive skuffet, hvis du har en forventning - hvad har din forventning til Tesla været?
En bil i den prisklasse?
Minimum Audi/BMW/Volvo kvalitet, jeg ved Tesla har mere power, men de har også meget lidt afgift, og jeg kigger på den samlede pakke.

En Tesla Model Y forventede jeg også en lasteevne på minimum 550-650 kg - desværre er virkeligheden 390-430 kg og så skal man ikke læse begrænsningerne i manualen...

Når jeg sætter mig ind i en Model 3 så føler jeg ikke at jeg sætter mig ind i luksus, tværtimod føler jeg kabinen virker skrabet, og jeg sidder ikke specielt godt, slet ikke bagi.

Er det virkelig for meget at forvente af biler fra 400.000 kr til 1.400.000 kr (delvist afgift fritaget)?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 00:33

martinta skrev:
18. sep 2021, 22:10
Den diskussion der kører lige nu har vi jo haft 1.000 gange, den kan deles op i en flok som synes tesla er l*** og en flok som ikke synes. Og uanset hvor længe i diskuterer det, så er der næppe nogen der skifter mening af den grund - så skal vi ikke bare blive enige om at definitionen på kvalitet tydeligvis er forskellig?
Jep, smag og behag er forskelligt.
Men for nogen er diskussionen vel også farvet en smule af, at det er en smule svært at acceptere, at man nu i nogle år med jævne mellemrum har spået at, "om et øjeblik" kom der noget der klart overgik Tesla og det er stadig ikke sket.
Bevares på nogle områder er der konkurrenter, der gør det rigtig godt og kan overgå Tesla og "de gamle" kan også noget med at få tingene til at føles lidt mere gedigne (uagtet at det indimellem primært handler om lidt flere gummilister etc).
Men ud fra en samlet betragtning: pris, udstyr, effektivitet, drivlinje, software, bruger interface, ladenetværk etc. har konkurrenterne stadig svært ved at følge med.
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 3):
tintinmartintaKevinff

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 460 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af KMDTHY » 19. sep 2021, 07:35

Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 00:33
Men ud fra en samlet betragtning: pris, udstyr, effektivitet, drivlinje, software, bruger interface, ladenetværk etc. har konkurrenterne stadig svært ved at følge med.
Efter Hyundai/KIAs Electric-Global Modular Platform (E-GMP) med 800V op til 350 kW opladning, der endda kan købes fra 320.000 kr, føles VAGs MEB platform da allerede outdated :?
These users thanked the author KMDTHY for the post:
Kevinff
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. sep 2021, 07:54

Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 00:33
martinta skrev:
18. sep 2021, 22:10
Den diskussion der kører lige nu har vi jo haft 1.000 gange, den kan deles op i en flok som synes tesla er l*** og en flok som ikke synes. Og uanset hvor længe i diskuterer det, så er der næppe nogen der skifter mening af den grund - så skal vi ikke bare blive enige om at definitionen på kvalitet tydeligvis er forskellig?
Jep, smag og behag er forskelligt.
Men for nogen er diskussionen vel også farvet en smule af, at det er en smule svært at acceptere, at man nu i nogle år med jævne mellemrum har spået at, "om et øjeblik" kom der noget der klart overgik Tesla og det er stadig ikke sket.
Bevares på nogle områder er der konkurrenter, der gør det rigtig godt og kan overgå Tesla og "de gamle" kan også noget med at få tingene til at føles lidt mere gedigne (uagtet at det indimellem primært handler om lidt flere gummilister etc).
Men ud fra en samlet betragtning: pris, udstyr, effektivitet, drivlinje, software, bruger interface, ladenetværk etc. har konkurrenterne stadig svært ved at følge med.
Jeg er helt enig - som jeg tidligere har skrevet (og været i diverse diskussioner om), så har jeg intet mod tesla, kører trodsalt selv i en. Den har nogle fordele, og den har nogle ulemper. Men hver gang det mærke nævnes herinde går der rent pegen fingre i debatten.

Og der er ingen der skifter mening af at folk nævner deres holdning for/imod et specifikt mærke 8 gange i træk. :D
These users thanked the author martinta for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 08:02


martinta skrev:
Thor-thor skrev:...
Jeg er helt enig - som jeg tidligere har skrevet (og været i diverse diskussioner om), så har jeg intet mod tesla, kører trodsalt selv i en. Den har nogle fordele, og den har nogle ulemper. Men hver gang det mærke nævnes herinde går der rent pegen fingre i debatten.
Er det så underligt på et VAG forum?
Prøv lige at gøre det modsatte på et Tesla forum - vend gerne tilbage med resultatet BilledeBillede
martinta skrev: Og der er ingen der skifter mening af at folk nævner deres holdning for/imod et specifikt mærke 8 gange i træk. :D
Det gælder jo selvfølgelig begge veje BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
KorreborgjansomMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. sep 2021, 08:32

BrianDS skrev:
19. sep 2021, 08:02
martinta skrev:
Thor-thor skrev:...
Jeg er helt enig - som jeg tidligere har skrevet (og været i diverse diskussioner om), så har jeg intet mod tesla, kører trodsalt selv i en. Den har nogle fordele, og den har nogle ulemper. Men hver gang det mærke nævnes herinde går der rent pegen fingre i debatten.
Er det så underligt på et VAG forum?
Prøv lige at gøre det modsatte på et Tesla forum - vend gerne tilbage med resultatet BilledeBillede
Hvis jeg finder et emne om elbiler GENERELT! på et tesla forum, så vil jeg stadig have en forventning om at debatten kan flyde frit.

Beklager du mener at det kun er vag der laver og må lave elbiler, eller i hvert fald at det kun deres biler som må diskuteres herinde :roll:
BrianDS skrev:
19. sep 2021, 08:02
martinta skrev: Og der er ingen der skifter mening af at folk nævner deres holdning for/imod et specifikt mærke 8 gange i træk. :D
Det gælder jo selvfølgelig begge veje BilledeBillede
Hvad gælder begge veje? for/imod burde dække begge veje? Glemte du igen at læse hvad der stod før du kommenterede?

Du dækker faktisk ret godt ind over dem jeg nævner tidligere, hvis folk ikke har din holdning, så tager de per definition fejl, hver gang en roser eks. en tesla så er du der som en ninja for at konstatere at de tager fejl. Du respekterer ikke at folk kan have andre holdninger end dig. Så i min verden er du definitionen på hvad der går galt i debatter, for du er der som en sur gammel mand HVER GANG nogen ikke er enig med dig for at slå med den store stok.

Og så lukker jeg den her, jeg ved godt dit ego ikke tillader at denne står ubesvaret, og at du igen sender en bredside, men at diskutere videre på et emne vi ved vi ikke er enige om svarer til at diskutere med en dør.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
DanielB12mortenmol

Fonne
Medlem
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 165 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Fonne » 19. sep 2021, 08:55

Når nogle snakker med andre om el biler, kommer de så nogensinde ind på hvor effektive driv linjen er?

Syntes kun der bliver snakket rækkevidde ø, og om man kan nå til grænsen uden at lade, men hvad turen koster virker ikke til at komme op.

Snakker man fossil biler snakkes der omvendt ikke rigtig om du kan kører 900 km på en tank, men derimod hvad km/l den kører.

Bare mig der undre mig over at den del mangler ved el bil snak ofte?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 09:04

Fonne skrev:
19. sep 2021, 08:55
Når nogle snakker med andre om el biler, kommer de så nogensinde ind på hvor effektive driv linjen er?

Syntes kun der bliver snakket rækkevidde ø, og om man kan nå til grænsen uden at lade, men hvad turen koster virker ikke til at komme op.

Snakker man fossil biler snakkes der omvendt ikke rigtig om du kan kører 900 km på en tank, men derimod hvad km/l den kører.

Bare mig der undre mig over at den del mangler ved el bil snak ofte?
Jeg synes det har været oppe mange gange, jeg giver dig ret i at man taler mere om rækkevidde på elbiler, men jeg ser det som en konsekvens af at det er en generel bekymring.

Kan du i din benzinbil køre 900 km på en tankfuld der tager 5 minutter og så kan du køre 900 km igen, så er det ikke noget spørgsmål, ingen tænker over det. Kan du derimod køre 400 km, for derefter at lade i 20-45 minutter, og så fortsætte 300 km, for at du så skal ... så bliver det lige pludselig et spørgsmål, selvom de færreste har det behov i hverdagen.

Rækkevidden på en dieselbil der kan køre 20 km/l på 50 liter diesel er således 1.000 km
En elbil der kan køre 500 km på 75 kWh giver et forbrug på 0,150 kWh/km - eller 6,66 km/kWh eller 15 kWh/100 km
Du finder en tråd kun om det - lige her: https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?p=1762249

Anyway, rækkevidde, effektivitet og forbrug hænger uhjælpeligt sammen, og der har været lange dialoger omkring forskellen når det er sommer og vinter, hvor det i mange tilfælde mærkes mere i en elbil, fordi elbilen er mere effektiv i forhold til hvor meget energi den egentlig bruger, og ICE bilen "taber" mere i varme generelt - opfattelsen er dog at ICE bilen påvirkes mindre, fordi den har relativt længere rækkevidde ...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Fonne
Medlem
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 165 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Fonne » 19. sep 2021, 09:10

Det ikke så meget herinde, men snakker man med en tilfældig kollega der overvejer el bil er det godt nok sjældent jeg har oplevet de har haft andet end total rækkevidde i tankerne.

Spørger man derimod om de har tænkt på hvad det koster at kører pr km har jeg generelt kun oplevet at det har de ikke skænket ret meget

Virker som om at frygten for at undgå at lade på turen et større end hvad turen koster.
These users thanked the author Fonne for the post:
Morten Hedensted

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 19. sep 2021, 09:19

Fonne skrev:
19. sep 2021, 09:10
Det ikke så meget herinde, men snakker man med en tilfældig kollega der overvejer el bil er det godt nok sjældent jeg har oplevet de har haft andet end total rækkevidde i tankerne.

Spørger man derimod om de har tænkt på hvad det koster at kører pr km har jeg generelt kun oplevet at det har de ikke skænket ret meget
Som BrianDS skriver - det er jo genopfyldningstiden der for alvor adskiller en fossilbil og en elbil.
I og med at mange elbilsejere har den billige "tankstation" hjemme på husmuren, så vil man gerne hjem og holde for at genopfylde, og dermed bliver det et tema hvor langt du kan nå på den "tankfuld" du til enhver tid kører rundt med i elbilen.... "kan jeg nå rundt til det jeg skal og hjem til min base?"
Eller, hvis man er på langfart - "hvor ofte skal jeg holde stille og hvor længe, inden jeg kan komme videre".

Til gengæld er elbilens forbrug af strøm jo så meget billigere end fossilt brændstof, at det bliver mindre væsentligt hvor meget det koster at køre en km. I hvert fald så længe der er refusion inde i billedet. Den dag den forsvinder, forskubber regnestykket sig..
Nogen af dem med Clever abo oplever jo til tider negativ elafregning på den strøm de lader på bilen. De får simpelt hen penge tilbage for hver kWh de kan brænde af med bilen .. :roll:

Jeg synes egentlig det giver fint nok mening at vægtningen er sådan, når du taler med kollegaerne.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Kevinff » 19. sep 2021, 09:25

Er jeg den eneste der aldrig har skænket lasteevne en tanke når det kommer til bil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post (total 3):
BrianDSDanielB12mortenmol

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Fabianen » 19. sep 2021, 09:26

Er det ikke lidt et faktum at hele udviklingen egentlig blev “født” af Musk.
Ingen som i ingen af de andre bilfabrikker har lagt blod, sved og tårer i projektet el køretøj som han har.
At man ikke anerkender produktet som værende kvalitet eller en god bil er så sin egen sag.
Men det er stadig sjovt at se folk i tråden her bestiller en el bil og taler det vildt op , for så at afbestille og kigge nye veje og så tale det produkt vildt op.

De gamle sure kommentarer hvor alt er galt med elbiler og at de ikke er langt nok fremme er kommentarer der for mit eget vedkommende er ligegyldige. Jeg spørger heller ikke en vegetar , om hvilken bøf jeg skal købe.
These users thanked the author Fabianen for the post (total 2):
Morten HedenstedKevinff

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 09:38

Kevinff skrev:Er jeg den eneste der aldrig har skænket lasteevne en tanke når det kommer til bil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det ved jeg ikke, men det er i hvert tilfælde noget jeg har kigget på når jeg har haft behov for mere end bare et par personer.

Der er også maksimalt kugletryk på anhængertrækket og maksimal last på taget, og noget nyt for mig er maksimal last i dele af bagagerummet (det havde jeg ikke undersøgt tidligere)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 09:41


Fabianen skrev:...
Ingen som i ingen af de andre bilfabrikker har lagt blod, sved og tårer i projektet el køretøj ...
Der har altså været elbiler lige så længe der har været biler (der var elbiler før benzin og diesel)
Mange har forsøgt, men ikke fået succes.

VW har også haft en eludgave af Golf i flere omgange med Golf 1, 2 og 3 (og 7)

Så jeg ved ikke om det kan konkluderes at andre ikke har lagt energi i det?

Men Tesla er de første der har haft rigtig succes
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 09:51

KMDTHY skrev:
19. sep 2021, 07:35
Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 00:33
Men ud fra en samlet betragtning: pris, udstyr, effektivitet, drivlinje, software, bruger interface, ladenetværk etc. har konkurrenterne stadig svært ved at følge med.
Efter Hyundai/KIAs Electric-Global Modular Platform (E-GMP) med 800V op til 350 kW opladning, der endda kan købes fra 320.000 kr, føles VAGs MEB platform da allerede outdated :?
Opladning er klart en vigtig parameter hvor Hyu/Kia er med helt fremme og MEB er vel højst middelmådig

Der er faktisk en ny sammenlignende test i JP mellem Ioniq 5 - ID4. Ioniq 5 vinder klart.
Senest rettet af Thor-thor 19. sep 2021, 10:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 19. sep 2021, 10:03

Fonne skrev:
19. sep 2021, 09:10
Det ikke så meget herinde, men snakker man med en tilfældig kollega der overvejer el bil er det godt nok sjældent jeg har oplevet de har haft andet end total rækkevidde i tankerne.

Virker som om at frygten for at undgå at lade på turen et større end hvad turen koster.
Det er nok også på grund af diverse gamle katastrofehistorier. Som jo var reelle nok, da rækkevidden også var ringe og i nogle tilfælde nærmest ubrugelig.

Derudover er der også rigtig mange som tilsyneladende ikke har sat sig ind i Eldrift og er fanget i en "tankstations tankegang". Mange har ikke tænkt hjemmelader-ideen til ende og overvejet, hvor tit man reelt skal lade ude, hvis man har hjemmelader.

Personligt kan jeg se en temmelig voldsom besparelse. Har tidligere kørt i en relativ økonomisk diesel (20-22 km/l), hvor en tur til/fra job, (ca. 180 km), kostede ca. 80-90,-
I Ellerten kan samme tur klares til ca. 24-28,-
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 10:14

Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 10:03
Personligt kan jeg se en temmelig voldsom besparelse. Har tidligere kørt i en relativ økonomisk diesel (20-22 km/l), hvor en tur til/fra job, (ca. 180 km), kostede ca. 80-90,-
I Ellerten kan samme tur klares til ca. 24-28,-
Hvis du ikke fik refusion, hvordan så regnskabet så ud?
Var det "bare" dobbelt op, på elprisen, altså 48-56 kr? (så er der stadig en del at vinde)

Jeg selv har regnet på diesel vs el i forhold til min elpris og FDM's beregninger, og der var prisen pr kørt kilometer 0,50 kr/km
(reelle tal i nuværende bil og passer også med dit) vs 0,40 kr/km (FDM tal ved hjemmeladning - jeg har desværre ikke mulighed for refusion) - dette tager så udelukkende højde for brændstof/el, og ikke service, forsikring, grøn ejerafgift og finansiering som også kan variere en del begge veje.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 19. sep 2021, 10:34

BrianDS skrev:
19. sep 2021, 10:14
Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 10:03
Personligt kan jeg se en temmelig voldsom besparelse. Har tidligere kørt i en relativ økonomisk diesel (20-22 km/l), hvor en tur til/fra job, (ca. 180 km), kostede ca. 80-90,-
I Ellerten kan samme tur klares til ca. 24-28,-
Hvis du ikke fik refusion, hvordan så regnskabet så ud?
Var det "bare" dobbelt op, på elprisen, altså 48-56 kr? (så er der stadig en del at vinde)

Jeg selv har regnet på diesel vs el i forhold til min elpris og FDM's beregninger, og der var prisen pr kørt kilometer 0,50 kr/km
(reelle tal i nuværende bil og passer også med dit) vs 0,40 kr/km (FDM tal ved hjemmeladning - jeg har desværre ikke mulighed for refusion) - dette tager så udelukkende højde for brændstof/el, og ikke service, forsikring, grøn ejerafgift og finansiering som også kan variere en del begge veje.
Jeg er helt med på din udfordring i forhold til refusion - Er der nogen der ved hvor mange der er i samme situation - Altså er det et lille mindretal, eller er det en relativ stor gruppe?

Guderne skal vide, at jeg er så langt fra at være klimatosse som man kan være, og at jeg på ingen måde som sådan er vild med elbiler - Men når jeg anskuer det ud fra et rent økonomisk perspektiv, kan jeg ikke komme i nærheden af de samme tal med en fossilbil. Så ved jeg godt, at elbilerne er begunstiget af afgiftsfritagelse osv., men det er jo sådan virkeligheden er lige nu og så er vi nød til at tage udgangspunkt i den virkelighed.

Her i huset, pendler fruen 102 km dagligt i hendes ID.3, det er 50/50 motor og landevej. Hun kører 80-90 på landevej og 110-120 på motorvej. Forbruget på de første 2.100 km, hvor der også er noget hyggekørsel i weekenden, er på 15,4 kwh/100 km.

Pt. giver jeg 2,47 pr kwh - Så koster hendes 102 km dagligt knap 39 kr. Derfra skal trækkes refusionen fra Clever, der pt er på 1,95/kwh. Så er udgiften nede på lige over 8 kr. - Lige om lidt har jeg skiftet til en billigere elaftale og så har jeg overskud på det - Men selv uden refusion, har jeg svært ved at se, at det kan gøres billigere i en fossilbil.

Ja, man kan muligvis, med et råddent æg under speederen og hvis man tanker billigt, køre samme tur til 39 kr i en dieselbil - Men så tilkommer høj grøn afgift og udgifter til service - I vores tilfælde koster service 0 kroner de første 5 år.

Vi har kun valgt el fordi det er billigst. Jeg synes den kører fint, men jeg synes også den er røv kedelig. Oplevelsen af at køre bil er på ingen måde tilstede. Det er totalt kønsløst at køre el, omend det er komfortabelt.

Kunne vi ikke lade hjemme, gad jeg det slet ikke. Mit mindset er ikke til, at skulle planlægge i detaljer og så stå eller sidde og vente og spilde tiden her, der og allevegne for at lade.

EDIT: Nej, jeg har ikke glemt udgiften til Clever, jeg har gratis Clever de første 12 måneder. Der efter, vil udgiften være knap 30 øre/km. ved 30.000 km årligt. Det er stadig billigere end en dieselbil i samme størrelse.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
jansomBrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 11:03

Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 10:34
BrianDS skrev:
19. sep 2021, 10:14
Thor-thor skrev:
19. sep 2021, 10:03
Personligt kan jeg se en temmelig voldsom besparelse. Har tidligere kørt i en relativ økonomisk diesel (20-22 km/l), hvor en tur til/fra job, (ca. 180 km), kostede ca. 80-90,-
I Ellerten kan samme tur klares til ca. 24-28,-
Hvis du ikke fik refusion, hvordan så regnskabet så ud?
Var det "bare" dobbelt op, på elprisen, altså 48-56 kr? (så er der stadig en del at vinde)

Jeg selv har regnet på diesel vs el i forhold til min elpris og FDM's beregninger, og der var prisen pr kørt kilometer 0,50 kr/km
(reelle tal i nuværende bil og passer også med dit) vs 0,40 kr/km (FDM tal ved hjemmeladning - jeg har desværre ikke mulighed for refusion) - dette tager så udelukkende højde for brændstof/el, og ikke service, forsikring, grøn ejerafgift og finansiering som også kan variere en del begge veje.
Jeg er helt med på din udfordring i forhold til refusion - Er der nogen der ved hvor mange der er i samme situation - Altså er det et lille mindretal, eller er det en relativ stor gruppe?

Guderne skal vide, at jeg er så langt fra at være klimatosse som man kan være, og at jeg på ingen måde som sådan er vild med elbiler - Men når jeg anskuer det ud fra et rent økonomisk perspektiv, kan jeg ikke komme i nærheden af de samme tal med en fossilbil. Så ved jeg godt, at elbilerne er begunstiget af afgiftsfritagelse osv., men det er jo sådan virkeligheden er lige nu og så er vi nød til at tage udgangspunkt i den virkelighed.

Her i huset, pendler fruen 102 km dagligt i hendes ID.3, det er 50/50 motor og landevej. Hun kører 80-90 på landevej og 110-120 på motorvej. Forbruget på de første 2.100 km, hvor der også er noget hyggekørsel i weekenden, er på 15,4 kwh/100 km.

Pt. giver jeg 2,47 pr kwh - Så koster hendes 102 km dagligt knap 39 kr. Derfra skal trækkes refusionen fra Clever, der pt er på 1,95/kwh. Så er udgiften nede på lige over 8 kr. - Lige om lidt har jeg skiftet til en billigere elaftale og så har jeg overskud på det - Men selv uden refusion, har jeg svært ved at se, at det kan gøres billigere i en fossilbil.

Ja, man kan muligvis, med et råddent æg under speederen og hvis man tanker billigt, køre samme tur til 39 kr i en dieselbil - Men så tilkommer høj grøn afgift og udgifter til service - I vores tilfælde koster service 0 kroner de første 5 år.

Vi har kun valgt el fordi det er billigst. Jeg synes den kører fint, men jeg synes også den er røv kedelig. Oplevelsen af at køre bil er på ingen måde tilstede. Det er totalt kønsløst at køre el, omend det er komfortabelt.

Kunne vi ikke lade hjemme, gad jeg det slet ikke. Mit mindset er ikke til, at skulle planlægge i detaljer og så stå eller sidde og vente og spilde tiden her, der og allevegne for at lade.

EDIT: Nej, jeg har ikke glemt udgiften til Clever, jeg har gratis Clever de første 12 måneder. Der efter, vil udgiften være knap 30 øre/km. ved 30.000 km årligt. Det er stadig billigere end en dieselbil i samme størrelse.
Hvis jeg stadig skulle pendle 100+ km/dag, så ville regnestykket også blive nemmere, jeg kører bare ikke nok til at Clever kan betale sig, deraf ingen refusion. Jeg har et forbrug på omkring 450-550 kr/md i diesel lige nu, og mere når der er ferie og længere ture blandet ind i det (lidt lignende de situationer hvor jeg ville skulle lade ude)
Jeg har talt med nogle andre der er i samme situation, en enkelt har valgt at få frakoblet solcelleanlægget, således at anlægget stadig er på huset, men det er koblet fra, og afmeldt ved elleverandøren, besparelsen ved refusion og frakobling af solceller er isoleret set 3.000+ kr/år, det vil sige solcelleanlægget er hurtigere tjent hjem ved at afmelde det, end ved at have det i drift. Mange nye huse bliver bygget med solceller, primært pga. nogle fjollede regler i BR18.
Jeg synes da også solcellerne var en god ide - altså indtil jeg begyndte at kigge på elbil.
Det kan godt være jeg er i mindretal, for flertallet har helt sikkert ikke solceller på taget (og slet ikke så lille bidrag), men der er også dem der ikke kan lade hjemme, de er afhængige af abonnement, eller sindssyge priser på opladning (her vil offentlig opladning ikke være et problem, for der er absolut ingen ladestandere i byen).

Vi har to biler, og ja, de koster lidt i service, men før forsikringsselskaberne valgte at sænke prisen på elbiler, og der kom lidt flere modeller, så ville forsikringen æde besparelsen i både service og grøn ejerafgift - det er helt klart blevet bedre, og især de første år hvor flere producenter inkluderer service.

Skal jeg bytte en af vores biler til elbil, er der dog en anden ting i økonomien, da det vil blive en dyrere elbil, den del spiller også ind på økonomien (og bilen er ikke længere helt afgiftsfri). Derfor ser jeg desværre, endnu ikke den stor økonomiske gevinst - så incitamentet er ikke så stort (endnu).

Jeg synes det er svært når opladning er så forskelligt i forhold til hvor man bor, om man kan lade ude eller hjemme, med eller uden refusion, om man har elvarme eller...

Et holdbart ønskescenarie ville for mig være at elbiler blev sidestillet med elbaseret opvarmning, således at alt el over 4.000 kWh blev med nedsat afgift (eller uden), og tilsvarende opladning ude med klare priser, og så væk med roaming, det skal være ligeså nemt at vælge ladestander som tankstander.

Selve det at abonnere på opladning er åbenbart også noget der grundet processtrøm ordningen er mere udbredt i Danmark end andre steder - og det laver en skævvridning. Her er FDEL og jeg for en gangs skyld heller ikke helt uenige:
https://www.linkedin.com/pulse/elbil-an ... bdomain=dk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 19. sep 2021, 11:20

BrianDS skrev:
19. sep 2021, 11:03
Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 10:34
BrianDS skrev:
19. sep 2021, 10:14


Hvis du ikke fik refusion, hvordan så regnskabet så ud?
Var det "bare" dobbelt op, på elprisen, altså 48-56 kr? (så er der stadig en del at vinde)

Jeg selv har regnet på diesel vs el i forhold til min elpris og FDM's beregninger, og der var prisen pr kørt kilometer 0,50 kr/km
(reelle tal i nuværende bil og passer også med dit) vs 0,40 kr/km (FDM tal ved hjemmeladning - jeg har desværre ikke mulighed for refusion) - dette tager så udelukkende højde for brændstof/el, og ikke service, forsikring, grøn ejerafgift og finansiering som også kan variere en del begge veje.
Jeg er helt med på din udfordring i forhold til refusion - Er der nogen der ved hvor mange der er i samme situation - Altså er det et lille mindretal, eller er det en relativ stor gruppe?

Guderne skal vide, at jeg er så langt fra at være klimatosse som man kan være, og at jeg på ingen måde som sådan er vild med elbiler - Men når jeg anskuer det ud fra et rent økonomisk perspektiv, kan jeg ikke komme i nærheden af de samme tal med en fossilbil. Så ved jeg godt, at elbilerne er begunstiget af afgiftsfritagelse osv., men det er jo sådan virkeligheden er lige nu og så er vi nød til at tage udgangspunkt i den virkelighed.

Her i huset, pendler fruen 102 km dagligt i hendes ID.3, det er 50/50 motor og landevej. Hun kører 80-90 på landevej og 110-120 på motorvej. Forbruget på de første 2.100 km, hvor der også er noget hyggekørsel i weekenden, er på 15,4 kwh/100 km.

Pt. giver jeg 2,47 pr kwh - Så koster hendes 102 km dagligt knap 39 kr. Derfra skal trækkes refusionen fra Clever, der pt er på 1,95/kwh. Så er udgiften nede på lige over 8 kr. - Lige om lidt har jeg skiftet til en billigere elaftale og så har jeg overskud på det - Men selv uden refusion, har jeg svært ved at se, at det kan gøres billigere i en fossilbil.

Ja, man kan muligvis, med et råddent æg under speederen og hvis man tanker billigt, køre samme tur til 39 kr i en dieselbil - Men så tilkommer høj grøn afgift og udgifter til service - I vores tilfælde koster service 0 kroner de første 5 år.

Vi har kun valgt el fordi det er billigst. Jeg synes den kører fint, men jeg synes også den er røv kedelig. Oplevelsen af at køre bil er på ingen måde tilstede. Det er totalt kønsløst at køre el, omend det er komfortabelt.

Kunne vi ikke lade hjemme, gad jeg det slet ikke. Mit mindset er ikke til, at skulle planlægge i detaljer og så stå eller sidde og vente og spilde tiden her, der og allevegne for at lade.

EDIT: Nej, jeg har ikke glemt udgiften til Clever, jeg har gratis Clever de første 12 måneder. Der efter, vil udgiften være knap 30 øre/km. ved 30.000 km årligt. Det er stadig billigere end en dieselbil i samme størrelse.
Hvis jeg stadig skulle pendle 100+ km/dag, så ville regnestykket også blive nemmere, jeg kører bare ikke nok til at Clever kan betale sig, deraf ingen refusion. Jeg har et forbrug på omkring 450-550 kr/md i diesel lige nu, og mere når der er ferie og længere ture blandet ind i det (lidt lignende de situationer hvor jeg ville skulle lade ude)
Jeg har talt med nogle andre der er i samme situation, en enkelt har valgt at få frakoblet solcelleanlægget, således at anlægget stadig er på huset, men det er koblet fra, og afmeldt ved elleverandøren, besparelsen ved refusion og frakobling af solceller er isoleret set 3.000+ kr/år, det vil sige solcelleanlægget er hurtigere tjent hjem ved at afmelde det, end ved at have det i drift. Mange nye huse bliver bygget med solceller, primært pga. nogle fjollede regler i BR18.
Jeg synes da også solcellerne var en god ide - altså indtil jeg begyndte at kigge på elbil.
Det kan godt være jeg er i mindretal, for flertallet har helt sikkert ikke solceller på taget (og slet ikke så lille bidrag), men der er også dem der ikke kan lade hjemme, de er afhængige af abonnement, eller sindssyge priser på opladning (her vil offentlig opladning ikke være et problem, for der er absolut ingen ladestandere i byen).

Vi har to biler, og ja, de koster lidt i service, men før forsikringsselskaberne valgte at sænke prisen på elbiler, og der kom lidt flere modeller, så ville forsikringen æde besparelsen i både service og grøn ejerafgift - det er helt klart blevet bedre, og især de første år hvor flere producenter inkluderer service.

Skal jeg bytte en af vores biler til elbil, er der dog en anden ting i økonomien, da det vil blive en dyrere elbil, den del spiller også ind på økonomien (og bilen er ikke længere helt afgiftsfri). Derfor ser jeg desværre, endnu ikke den stor økonomiske gevinst - så incitamentet er ikke så stort (endnu).

Jeg synes det er svært når opladning er så forskelligt i forhold til hvor man bor, om man kan lade ude eller hjemme, med eller uden refusion, om man har elvarme eller...

Et holdbart ønskescenarie ville for mig være at elbiler blev sidestillet med elbaseret opvarmning, således at alt el over 4.000 kWh blev med nedsat afgift (eller uden), og tilsvarende opladning ude med klare priser, og så væk med roaming, det skal være ligeså nemt at vælge ladestander som tankstander.

Selve det at abonnere på opladning er åbenbart også noget der grundet processtrøm ordningen er mere udbredt i Danmark end andre steder - og det laver en skævvridning. Her er FDEL og jeg for en gangs skyld heller ikke helt uenige:
https://www.linkedin.com/pulse/elbil-an ... bdomain=dk
Vi er helt enige om, at man burde gøre det mere enkelt, fx som du nævner, ved at siestille med betingelserne for elvarme. Det ville være til at finde ud af - Vi er også enige om, at man burde ophæve roaming på ladenetværkene.

I forhold til udgiften til bil, har man jo selv ret stor indflydelse - Vi kunne sagtens ha fundet noget væsentligt billigere. Vi kigge let brugt e-Golf, men jeg var i tvivl om rækkevidden i vinterhalvåret. At der findes billigere alternativer end ID.3 er jo uden for debat. I vores tilfælde blev det unødvendigt dyrt, fordi hun gerne ville ha elsæder og det kunne vi kun få sammen med en masse andet, fordi det var lagerbiler vi så på.

Udfordringen med selve bilen er nok lidt, at hvis man er lidt biltosse, er man ikke ret god til, at lade sig nøjes med det der reelt lige præcis kunne dække behovet. Vi er i alt fald ikke. Det stikker altid af.

Forsikring var også lidt en udfordring, det medgiver jeg gerne, jeg endte med at skifte selskab. TopDanmark var helt på månen. De ville ha 1.062/md selvom jeg er superelite og har tingene samlet. Det ville ha ædt hele besparelsen på driften.
Men pyt skidt, så fik jeg kigget tingene igennem og endte med en besparelse på ca 10.000 årligt i forhold til hvis jeg var blevet.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 19. sep 2021, 11:39

Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 11:20
I forhold til udgiften til bil, har man jo selv ret stor indflydelse - Vi kunne sagtens ha fundet noget væsentligt billigere. Vi kigge let brugt e-Golf, men jeg var i tvivl om rækkevidden i vinterhalvåret. At der findes billigere alternativer end ID.3 er jo uden for debat. I vores tilfælde blev det unødvendigt dyrt, fordi hun gerne ville ha elsæder og det kunne vi kun få sammen med en masse andet, fordi det var lagerbiler vi så på.

Udfordringen med selve bilen er nok lidt, at hvis man er lidt biltosse, er man ikke ret god til, at lade sig nøjes med det der reelt lige præcis kunne dække behovet. Vi er i alt fald ikke. Det stikker altid af.
Enig, der er ret stor forskel på hvad man ønsker, som sagt har vi to biler, der vist ingen herinde der er i tvivl om hvad jeg primært kører i, men skal jeg have noget der kan afløse som minimum 1-til-1, så bliver det dyrt.
En e-Golf eller ID.3 kunne sagtens afløse vores sekundære bil, ingen tvivl om det, i dag har vi en Polo, og kunne godt bruge en der var lige et nummer større, når den engang skal skiftes. Men Polo'en er så billig i drift at jeg reelt set ikke har noget argument for at skifte den ud. Service er under 200 kr/md - altså de år hvor der skal skiftes olie, brændstof er under 500 kr/md, forsikring er tilsvarende under 200 kr/md (vi betaler dog helårligt), bilen er betalt, og selv en lettere brugt e-Golf vil kræve en større investering i forhold til hvad vi har.
Den store bil er udfordringen at finde god plads, stort bagagerum (og tilsvarende lasteevne), pænt med udstyr, og rimelig pris - jeg har ikke fundet en endnu - heller ikke udenfor VAG - men jeg er da overbevist om at det kommer...
Morten Hedensted skrev:
19. sep 2021, 11:20
Forsikring var også lidt en udfordring, det medgiver jeg gerne, jeg endte med at skifte selskab. TopDanmark var helt på månen. De ville ha 1.062/md selvom jeg er superelite og har tingene samlet. Det ville ha ædt hele besparelsen på driften.
Men pyt skidt, så fik jeg kigget tingene igennem og endte med en besparelse på ca 10.000 årligt i forhold til hvis jeg var blevet.
Forsikring er som sagt blevet meget bedre end det har været (Tesla er dog stadig dyr)

En Tesla Model Y vil til gengæld koste det dobbelte af min nuværende VW med de samme vilkår - cirka 10.800 kr.
En Skoda ENYAQ 204 Sportline vil koste 3.700 kr med de samme vilkår.
En VW ID.4 GTX vil med de samme vilkår ende i omkring 4.100 kr

Så VW og Skoda elbiler vil i dag være en besparelse på forsikringen - sådan var det ikke for et år siden, men det er positivt det går den vej.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GranTurismo » 19. sep 2021, 12:49

PL skrev:
18. sep 2021, 21:23
Fair nok, jeg hopper med på legen; men kan du så ikke relativisere lidt om beskrive hvad der så er mellem mellemklasse og høj mellemklasse, bare så vi har en benchmark?
Det hele kommer jo an på hvordan den enkelt opfatter begrebet luksus. Jeg baserer begrebet ud fra både lydniveauer, udstyr og ikke mindst kvaliteten heraf samt hvor gennembearbejdet bilen er.

Skal jeg give et eksempel på mellemklassen så kunne det være Opel og øvre mellemklasse VW. At jeg kategoriserer Tesla som nedre mellemklasse er baseret på ovenstående, herunder de tests jeg har set, hvor Teslaejere bliver overrasket over hvor lidt vindstøj der er i f.eks. I.D.3 og I.D.4.

Men Tesla har jo så også kun få års erfaring sammenlignet med Audi, Mercedes, Porsche og BMW. Så det er vel fair nok, at de ikke er højere i niveau endnu, når de ikke har nogle tidligere modeller at drage erfaringer fra. Jeg tænker at Tesla vil stige i niveau, når de engang får produceret en Model S Mk2, 3, 4 osv.
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af SteffenR » 19. sep 2021, 13:10

Der ligger allerede sammenligninger af ‘22 model s og ‘19 model s og det virker til den har fået et nyk op.

Bilsegmenter
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Car_classification
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Kevinff » 19. sep 2021, 13:17

BrianDS skrev:
Fabianen skrev:...
Ingen som i ingen af de andre bilfabrikker har lagt blod, sved og tårer i projektet el køretøj ...
Der har altså været elbiler lige så længe der har været biler (der var elbiler før benzin og diesel)
Mange har forsøgt, men ikke fået succes.

VW har også haft en eludgave af Golf i flere omgange med Golf 1, 2 og 3 (og 7)

Så jeg ved ikke om det kan konkluderes at andre ikke har lagt energi i det?

Men Tesla er de første der har haft rigtig succes
Altså hvis jeg ikke husker helt galt så har chefen hos VW været ude og sige at den eneste/primære grund til at de fleste bilmærker (vw inkl) fokuserer så hårdt på elbiler er pga teslas succes, så jeg tænker man roligt kan sige at det er elon/teslas skyld at elbiler er så langt fremme over hele linjen i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"