Mener også at pessimismen har taget lidt over.Sgh2008ejs skrev: ↑20. maj 2022, 15:35Er det ikke også lidt pessimistisk sat op? Eller, optimistisk for diesels vedkommende. Hvilken diesel i den størrelse bil kører reelt 20 km/l på motorvej over en 100-110 km distance hver dag?BrianDS skrev: ↑20. maj 2022, 10:18
Det går vel næsten lige op? cirka 30.000 km/år
Diesel
Ejerafgift 4500 kr/år
Forbrug 20 km/l
Pris/forbrug 15 kr/l
Forbrug pris 22500 kr/år
Lån/md 2500 kr/md
Lån/år 30000 kr/år
57000 kr/år
El
Ejerafgift 700 kr/år
Forbrug 5 km/kWh
Pris/forbrug 2 kr/kWh
Forbrug pris 12000 kr/år
Lån/md 3900 kr/md
Lån/år 46800 kr/år
59500 kr/år
Og så de 30.000 kr ekstra i udbetaling
Derudover er elprisen også sat højt. Husk du kan trække afgift fra. Nu er elprisen variabel for de fleste, men kommende nat er den eks. 1,23,- kr uden afgift på det billigste tidspunkt.
Jeg er sikker på at regnestykket i praksis vil tippe til elbilens favør
Kørte tidligere i en diesel der stod til 27 km/l. I praksis kørte den med min kørsel (mest landevej) omkring 22 km/l. Da jeg tidligere kørte TM3 kørte den knap 6 km/kWh ved samme kørselsmønster. Samtidig koster en kWh alt fra 0,- (-) til x,- kr. Mange har dog fastpris aftaler som gør at prisen er 1-1,5,- efter refusion.
Samtidig er brændstof-/el-priserne et øjebliksbillede.
Der er efter min mening væsentlig større chance for en mere "normaliseret"/lavere elpris inden for en nogenlunde nær fremtid, end for en væsentlig lavere pris på diesel.