Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af KMDTHY » 25. jan 2022, 12:53

Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Men kan vi ikke lige blive enige om, at WLTP ikke er noget de lover. De oplyser den værdi en uafhængig test har vist.

Lade hastighed er noget andet. Men de skriver jo også "op til", og så alt muligt med småt.
Fatter ikke at folk bare tager en sælgers ord for gode vare. Der fremhæver det positive, og taler meget lidt om det negative.

Jeg hoppede selv i den, med EV6. OTA kommer hen af vejen. Og gik så ud fra at det var som med alle andre biler, men nej.
Eller kunne i hvert fald kun få bekræftet OTA af infotainment, men ikke selve bilen. Så måske kommer det, måske gør det ikke.

Min P2 kører langt fra WLTP, men det havde jeg set i en masse test, så har købt den med åbne øjne :) Var helt nede på 25kWh/100km her til morgen. Og 22 på hjemturen i går, med godt med medvind :lol:
Det er bare ikke alle der kan gennemskue det. Det er svært for Hr. & Fru Danmark. For mig giver det sig selv da jeg kender til alle de tekniske aspekter i det at have en elbil. Men det er der dælme mange der ikke gør :) Forstår godt deres frustration.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

koden
Nyt medlem
Indlæg: 434
Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 72 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af koden » 25. jan 2022, 12:58

har heller aldrig kunnet få mine ICE'er til at køre det de var opgivet til.
den sidste 2014 1,4 tsi octavia kørte 14 men var vist opgivet til 20

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 13:35

Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Men kan vi ikke lige blive enige om, at WLTP ikke er noget de lover. De oplyser den værdi en uafhængig test har vist.
WLTP er som jeg ser det ganske rigtigt ikke noget der loves, i min verden er WLTP (og NEDC før det) brugbart, fordi det sammenligner alle biler på tværs på samme parametre under samme forhold.

Så du får ikke at vide hvad den i virkeligheden kører, men du burde få svaret på hvad den kører i forhold til andre biler.

Så hvis jeg kigger på en Ford Mondeo og den er opgivet til 22 km/l og en Passat der er opgivet til 23 km/l, så burde Passaten være den der kører længst literen. Ikke nødvendigvis de 23 km/l, men længere end en mondeo.

På samme måde, som hvis jeg kigger på en elbil som er opgivet til 500 km og en der er opgivet til 450 km på en tank, så vil jeg have en forventning om at den på 500 km kører længst
Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Lade hastighed er noget andet. Men de skriver jo også "op til", og så alt muligt med småt.
Jep, problemet med ladehastigheden, er nok nærmere at hr og fru danmark ikke sætter sig ind i det. hvis du ikke ved noget om det, og du læser "op til", så vil mange måske formode at det er pga, de mange forskellige hastigheder på opladeren, nærmere end at bilen peaker imellem x og xx procent.
Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Fatter ikke at folk bare tager en sælgers ord for gode vare. Der fremhæver det positive, og taler meget lidt om det negative.
Hovhov! Alle de biler jeg har haft har sælgeren kørt min. 30.000km i samme model, og det endda på tværs af både benzin og diesel. Så de kender jo bilen og alle fejl :lol:

Men enig, folk har dog også voldsomme forventninger til hvad sælgeren ved. En bil de har været på kursus i, og ved hvordan det i teorien burde virke er jo ikke det samme som at det rent faktisk hænger sådan sammen, og kender til den i dagligdags brug.

eks. der er kommet én elbil hjem, den kom i Juni måned. Sælgerne har den med hjem på skift for at lære den at kende, men hvordan i alverden skal de vide hvordan den performer om vinteren? De kan jo ikke tage alle biler med hjem og prøve dem en helt sæson for at vide hvordan alt virker på tværs af vejrfænomener mm.
Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Jeg hoppede selv i den, med EV6. OTA kommer hen af vejen. Og gik så ud fra at det var som med alle andre biler, men nej.
Eller kunne i hvert fald kun få bekræftet OTA af infotainment, men ikke selve bilen. Så måske kommer det, måske gør det ikke.
Vil så tillade mig at sige, at med det held der historisk har været hos eks. VW når de har opdateret min bil, så vil jeg egentlig sætte pris på at de spørger mig før de opdaterer den :oops:

Tesla er også langt fra fantastiske i den forbindelse, men de er dog så gode til at smide opdateringer ud, at det er for korte perioder. Hvorimod jeg godt kunne frygte at Kia, VW og mange andre vil forsøge at gøre pakkerne for "store" og derved med længere ventetid hver gang.
Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Min P2 kører langt fra WLTP, men det havde jeg set i en masse test, så har købt den med åbne øjne :) Var helt nede på 25kWh/100km her til morgen. Og 22 på hjemturen i går, med godt med medvind :lol:
Samme her, rækkevidden på min M3 er også langt under det officielle, men det er ikke noget jeg ikke kunne læse mig til inden. Og selvom jeg jævnligt bruger hele rækkeviden er det ikke noget som generer mig.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 25. jan 2022, 14:23

Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Men kan vi ikke lige blive enige om, at WLTP ikke er noget de lover. De oplyser den værdi en uafhængig test har vist.

Lade hastighed er noget andet. Men de skriver jo også "op til", og så alt muligt med småt.
Fatter ikke at folk bare tager en sælgers ord for gode vare. Der fremhæver det positive, og taler meget lidt om det negative.

Jeg hoppede selv i den, med EV6. OTA kommer hen af vejen. Og gik så ud fra at det var som med alle andre biler, men nej.
Eller kunne i hvert fald kun få bekræftet OTA af infotainment, men ikke selve bilen. Så måske kommer det, måske gør det ikke.

Min P2 kører langt fra WLTP, men det havde jeg set i en masse test, så har købt den med åbne øjne :) Var helt nede på 25kWh/100km her til morgen. Og 22 på hjemturen i går, med godt med medvind :lol:
Der er mange som bare stoler blindt på det sælgeren siger... uanset om det er en printer i Elgiganten til 399 eller elbil hos en aut. forhandler 399.995 kr..
og sælgerne er gode til at bøje sandheden, eller bare udelade den.. min mor fik at vide, hos Kia, at en Niro var nærmest gratis i service i hele levetiden, og man nærmest aldrig skulle forbi værkstedet med en elbil.. altså ud over hver 15.000 km..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af KMDTHY » 25. jan 2022, 14:49

DanielB12 skrev:
25. jan 2022, 14:23
aldrig skulle forbi værkstedet med en elbil.. altså ud over hver 15.000 km..
Hvilket er latterligt. Trods alt minimum 1500 kr hver gang. For ingenting....
These users thanked the author KMDTHY for the post (total 2):
jansomBrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 25. jan 2022, 15:17

DanielB12 skrev:
25. jan 2022, 14:23
Korreborg skrev:
25. jan 2022, 12:45
Men kan vi ikke lige blive enige om, at WLTP ikke er noget de lover. De oplyser den værdi en uafhængig test har vist.

Lade hastighed er noget andet. Men de skriver jo også "op til", og så alt muligt med småt.
Fatter ikke at folk bare tager en sælgers ord for gode vare. Der fremhæver det positive, og taler meget lidt om det negative.

Jeg hoppede selv i den, med EV6. OTA kommer hen af vejen. Og gik så ud fra at det var som med alle andre biler, men nej.
Eller kunne i hvert fald kun få bekræftet OTA af infotainment, men ikke selve bilen. Så måske kommer det, måske gør det ikke.

Min P2 kører langt fra WLTP, men det havde jeg set i en masse test, så har købt den med åbne øjne :) Var helt nede på 25kWh/100km her til morgen. Og 22 på hjemturen i går, med godt med medvind :lol:
Der er mange som bare stoler blindt på det sælgeren siger... uanset om det er en printer i Elgiganten til 399 eller elbil hos en aut. forhandler 399.995 kr..
og sælgerne er gode til at bøje sandheden, eller bare udelade den.. min mor fik at vide, hos Kia, at en Niro var nærmest gratis i service i hele levetiden, og man nærmest aldrig skulle forbi værkstedet med en elbil.. altså ud over hver 15.000 km..
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Æhh ja, det er det på alle biler ... altså anbefalet .. men det er vel altid op til ejeren.
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 15:30

i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Æhh ja, det er det på alle biler ... altså anbefalet .. men det er vel altid op til ejeren.
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Vil du ikke finde noget dokumentation på den der :-)

Det er med at slynge tal ud, som ikke er underbyggede eller linket til er noget så useriøst.
Billede

Hvis jeg kigger i service bogen til TM3 står det egentlig ganske tydeligt, og der er ikke nævnt noget der bare minder om det du beskriver her :-) Så du må da meget gerne komme med en kilde hvis du mener noget andet.
Service TM3.png
Service TM3.png (264.8 KiB) Vist 623 gange
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html
Senest rettet af martinta 25. jan 2022, 15:50, rettet i alt 2 gange.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 15:31

DanielB12 skrev:
25. jan 2022, 14:23
Der er mange som bare stoler blindt på det sælgeren siger... uanset om det er en printer i Elgiganten til 399 eller elbil hos en aut. forhandler 399.995 kr..
og sælgerne er gode til at bøje sandheden, eller bare udelade den.. min mor fik at vide, hos Kia, at en Niro var nærmest gratis i service i hele levetiden, og man nærmest aldrig skulle forbi værkstedet med en elbil.. altså ud over hver 15.000 km..
Den der med det service - det er satme også en underlig idé at føre et ICE service mønster (som i øvrig er totalt outdated i forhold til deres konkurrenter - selv på ICE biler) med over på en elbil..

Vi kiggede på EV6 og Ioniq 5 før de kom ud, dengang vi kiggede på elbil, og fik at vide at de forventede service intervaller på 15.000 km på dem også. Det er så senere lavet om - men stadig.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Tonny » 25. jan 2022, 16:17

i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17

Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Jeg er TM3 ejer. 36 punkter og faste intervaller er nyt for mig, kan du oplyse kilden? Jeg kan jo altid blive klogere :)
These users thanked the author Tonny for the post (total 2):
MarxDanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2022, 16:23


martinta skrev: ...

Så hvis jeg kigger på en Ford Mondeo og den er opgivet til 22 km/l og en Passat der er opgivet til 23 km/l, så burde Passaten være den der kører længst literen. Ikke nødvendigvis de 23 km/l, men længere end en mondeo.

På samme måde, som hvis jeg kigger på en elbil som er opgivet til 500 km og en der er opgivet til 450 km på en tank, så vil jeg have en forventning om at den på 500 km kører længst
...
Min erfaring er at det desværre ikke er så logisk, igennem hvert eneste køb af bil jeg har haft har jeg selvfølgelig undersøgt flere biler, og nogle har været bedre til at pynte på forbruget end andre, selvom det angiveligt er en uafhængig test.
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 25. jan 2022, 18:35

Tonny skrev:
25. jan 2022, 16:17
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17

Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Jeg er TM3 ejer. 36 punkter og faste intervaller er nyt for mig, kan du oplyse kilden? Jeg kan jo altid blive klogere :)
Sølbech auto har lagt det ud inkl. priser. Og beklager, det er 34 punkter.
De skriver: 34 Punkts gennemgang jf Tesla service forskrifter.
https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-3-service
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 25. jan 2022, 18:36

martinta skrev:
25. jan 2022, 15:30
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Æhh ja, det er det på alle biler ... altså anbefalet .. men det er vel altid op til ejeren.
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Vil du ikke finde noget dokumentation på den der :-)

Det er med at slynge tal ud, som ikke er underbyggede eller linket til er noget så useriøst.
Billede

Hvis jeg kigger i service bogen til TM3 står det egentlig ganske tydeligt, og der er ikke nævnt noget der bare minder om det du beskriver her :-) Så du må da meget gerne komme med en kilde hvis du mener noget andet.

Service TM3.png
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html
Se mit svar til Tonny.
/Søren.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 252 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af donfetaful » 25. jan 2022, 18:48

Nogen der laver en ny 2022 afstemning? 😇
These users thanked the author donfetaful for the post (total 4):
Targeti-sDanielB12BrianDS
Kør og vær glad 🛻💨

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 20:11

i-s skrev:
25. jan 2022, 18:35
Tonny skrev:
25. jan 2022, 16:17
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17

Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Jeg er TM3 ejer. 36 punkter og faste intervaller er nyt for mig, kan du oplyse kilden? Jeg kan jo altid blive klogere :)
Sølbech auto har lagt det ud inkl. priser. Og beklager, det er 34 punkter.
De skriver: 34 Punkts gennemgang jf Tesla service forskrifter.
https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-3-service
Mener du det der seriøst? Du har fundet ét enkelt uautoriseret værksted, som har opfundet et 34 punkts service - vi taler ét enkelt værksted. Og havde du valgt at bruge 30 sekunder på at google "34 punkts tesla service" ville du også hurtigt se at det kun er ét enkelt værksted der tilbyder det.

Jeg håber da ikke du har virket alt for overbevisende over for de bekendte som du jo ifølge dig selv nærmest har stønnet af i opgivelse, når det de har fortalt dig er noget tættere på korrekt, end det du har rettet dem til. At de så heller ikke har ret da bilen har nogle småting der skal skiftes (bla filtre) er en helt anden historie. Men det du skriver er jo lodret forkert.

Kan du ikke selv godt høre det? Nu har jeg lige læst mit indlæg igen, og lige det spørgsmål kan godt virke nedladende, men det er ikke meningen med det. Men du har jo tydeligvis søgt efter dine kilde, og ender med at poste det som "bevis" om man vil - så jeg er oprigtig interesseret i at vide om du virkelig stadig mener det du skrev tidligere.

At man kan google sig til en eller få søgninger gør ikke en historie til sandhed, og håber da du fortæller de bekendte du jo har villedt at det du sagde måske ikke var helt korrekt.


i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Dertil, så er der vel den væsentlige forskel, at VW vel ikke dækker noget på garanti hvis jeg ikke overholder deres service - så om det er en anbefaling vil jeg ikke kategorisere det som medmindre jeg er ligeglad med min garanti.
These users thanked the author martinta for the post:
Sace

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 252 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af donfetaful » 25. jan 2022, 20:23

Mon ikke de Ca 25 punkter er alm kontrol af lygter, støddæmpere osv.

Mit uautoriseret værksted havde også en standard formular fra deres bagland til kontrol af en elbil, 90% af de punkter var 'kryds af - videre'

Der var endda et punkt, hvor han skulle lade bilen op, det nægtede han. Nok fordi jeg har mobbet ham meget med, om hans biler bliver tanket op, når de er på fremmed værksted 😂 (han hader elbiler)
These users thanked the author donfetaful for the post:
martinta
Kør og vær glad 🛻💨

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 20:29

donfetaful skrev:
25. jan 2022, 20:23
Mon ikke de Ca 25 punkter er alm kontrol af lygter, støddæmpere osv.

Mit uautoriseret værksted havde også en standard formular fra deres bagland til kontrol af en elbil, 90% var 'kryds af - videre'
Det er jeg overbevist om - dog er det en anelse misvisende at kalde det "jf tesla forskrifter" hvis disse ikke findes.

Men hele humlen og det jeg mener der går helt galt i det i-s skriver, er jo den direkte forkerte information i forhold til både service krav og afstanden imellem services.

Hinnerup auto har lavet noget i samme stil, men her skriver de intet om at Tesla er indvolveret, men vælger at lave det som deres egne "pakker". Og så kan folk jo vælge at få det udført eller lade være.

https://www.teslatilbud.dk/ts/tesla-mod ... ersyn.aspx
donfetaful skrev:
25. jan 2022, 20:23
Der var endda et punkt, hvor han skulle lade bilen op, det nægtede han. Nok fordi jeg har mobbet ham meget med, om hans biler bliver tanket op, når de er på fremmed værksted 😂 (han hader elbiler)
:lol: Det er også et træls punkt med de nuværende strømpriser :lol:

Men når det er sagt, så forstår jeg godt hvorfor eks. Tesla ikke er særlig populære iblandt de mindre værksteder, fordi alting er proprietært - og specielt en som Tesla der laver rigtig mange dele selv, dem kan de ikke engang købe som 3. part uoriginalt som de kan til alle andre mærker.

Man kan jo håbe at de bliver tvunget til at åbne mere op, men jeg kan sagtens forstå at den lille mand er træt af dem.

Men jeg håber bare at de tænker konsekvenserne igennem. Vi har igennem de sidste par år fået lavet service ved et lokalt værksted, og egentlig været glade for det, men efter de fandt ud af vi havde skiftet den ene bil ud med en tesla var reaktionen først "åh nej, en af dem" og derefter har de aflyst og skubbet alle de tider vi har lavet hos dem på den anden bil - vi har pt. en passat der er gået 70 dage over service, fordi det er skubbet hver gang (og nej, er ikke så bekymret, det er det lille service, og den kører ikke i øjeblikket). Men hvis man bliver fornærmet på den måde så mister man kunder.

bilen har nu fået tid på et andet værksted, da jeg synes jeg har givet dem nok line til at jeg ikke kommer der længere.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af i-s » 25. jan 2022, 21:32

martinta skrev:
25. jan 2022, 20:11
i-s skrev:
25. jan 2022, 18:35
Tonny skrev:
25. jan 2022, 16:17

Jeg er TM3 ejer. 36 punkter og faste intervaller er nyt for mig, kan du oplyse kilden? Jeg kan jo altid blive klogere :)
Sølbech auto har lagt det ud inkl. priser. Og beklager, det er 34 punkter.
De skriver: 34 Punkts gennemgang jf Tesla service forskrifter.
https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-3-service
Mener du det der seriøst? Du har fundet ét enkelt uautoriseret værksted, som har opfundet et 34 punkts service - vi taler ét enkelt værksted. Og havde du valgt at bruge 30 sekunder på at google "34 punkts tesla service" ville du også hurtigt se at det kun er ét enkelt værksted der tilbyder det.

Jeg håber da ikke du har virket alt for overbevisende over for de bekendte som du jo ifølge dig selv nærmest har stønnet af i opgivelse, når det de har fortalt dig er noget tættere på korrekt, end det du har rettet dem til. At de så heller ikke har ret da bilen har nogle småting der skal skiftes (bla filtre) er en helt anden historie. Men det du skriver er jo lodret forkert.

Kan du ikke selv godt høre det? Nu har jeg lige læst mit indlæg igen, og lige det spørgsmål kan godt virke nedladende, men det er ikke meningen med det. Men du har jo tydeligvis søgt efter dine kilde, og ender med at poste det som "bevis" om man vil - så jeg er oprigtig interesseret i at vide om du virkelig stadig mener det du skrev tidligere.

At man kan google sig til en eller få søgninger gør ikke en historie til sandhed, og håber da du fortæller de bekendte du jo har villedt at det du sagde måske ikke var helt korrekt.


i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Dertil, så er der vel den væsentlige forskel, at VW vel ikke dækker noget på garanti hvis jeg ikke overholder deres service - så om det er en anbefaling vil jeg ikke kategorisere det som medmindre jeg er ligeglad med min garanti.
Ved ikke hvad det er ... Men hvorfor tænder Tesla ejere fuldstændig af, når man minder dem om bilen skal vedligeholdes. Lad nu være med at tage det som et personlig angreb, at din bil skal vedligeholdes - ligegyldig hvor mange checkpunkter der er.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
thetheBrianDS
/Søren.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 25. jan 2022, 21:36

i-s skrev:
25. jan 2022, 18:35
Tonny skrev:
25. jan 2022, 16:17
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Jeg er TM3 ejer. 36 punkter og faste intervaller er nyt for mig, kan du oplyse kilden? Jeg kan jo altid blive klogere :)
Sølbech auto har lagt det ud inkl. priser. Og beklager, det er 34 punkter.
De skriver: 34 Punkts gennemgang jf Tesla service forskrifter.
https://www.soelbeckauto.dk/tesla/tesla-3-service
Du skal da ikke beklage fejlen i antallet, du er jo ikke ansvarlig for et enkelt uautoriseret værksteds egne påfund.

Det du derimod bør beklage, er din ukritiske videreformidling af værkstedets påfund og at du serverer det, som om det er baseret på forskrifter fra producenten.

Samtidig undlader du behændigt at tage stilling til forskellen på, at en producent giver garanti uden specielle krav, hvor man selv kan udføre service efter behov og det generelle billede, hvor producenter forsøger at "motivere" ejerne til at få lavet service (helst aut.) med faste intervaller og overholdes dette ikke, er evt. garantidækning i fare....

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Thor-thor » 25. jan 2022, 21:39

i-s skrev:
25. jan 2022, 21:32

Ved ikke hvad det er ... Men hvorfor tænder Tesla ejere fuldstændig af, når man minder dem om bilen skal vedligeholdes. Lad nu være med at tage det som et personlig angreb, at din bil skal vedligeholdes - ligegyldig hvor mange checkpunkter der er.
Folk reagerer på at du spreder falske oplysninger? Vel ikke så underligt at folk reagerer på at du serverer en løgn?

Handler ikke om vedligehold, alle biler skal naturligvis vedligeholdes. Drop bare stråmanden...
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 3):
DanielB12martintaAagaard

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Tonny » 25. jan 2022, 22:07

i-s skrev:
25. jan 2022, 21:32
Ved ikke hvad det er ... Men hvorfor tænder Tesla ejere fuldstændig af, når man minder dem om bilen skal vedligeholdes. Lad nu være med at tage det som et personlig angreb, at din bil skal vedligeholdes - ligegyldig hvor mange checkpunkter der er.
Undskyld Søren, men jeg syntes ikke tænder af. Min bil skal selvfølgelig vedligeholdes, det skal alle. Men du omtaler et "service" endda med xx antal punkter på, og det er bare faktuelt forkert.
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Og når din reference så er et autoværksted der gerne vil lave service på Tesla biler, så virker det lidt biased, syntes du ikke?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 22:13

i-s skrev:
25. jan 2022, 21:32
Ved ikke hvad det er ... Men hvorfor tænder Tesla ejere fuldstændig af, når man minder dem om bilen skal vedligeholdes. Lad nu være med at tage det som et personlig angreb, at din bil skal vedligeholdes - ligegyldig hvor mange checkpunkter der er.
Du skubber det under det er tesla ejere igen.

Kig nu ind af - du har stået og løjet andre mennesker direkte op i ansigtet - og i din tone når du skriver det er du endda nedladende over for de samme mennesker - når folk så er kritiske for det du har skrevet, så er det dem der er totalt fan af Tesla, og ikke fordi det du skriver der er forkert.

Og du kan ikke selv se det, hvilket er skræmmende.

Og jeg har aldrig sagt nogen steder at bilen ikke skal vedligeholdes, mine biler bliver vedligeholdt efter forskrifterne (i hvert fald mens der er garanti på). Men hvis jeg har skrevet den ikke skal vedligeholdes må du da gerne finde det frem til mig.
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh? - de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Æhh ja, det er det på alle biler ... altså anbefalet .. men det er vel altid op til ejeren.
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Men lad os da løbe det igennem.
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Ja .. støn ... Har også mødt M3 ejere, der siger der slet ikke skal laves service på deres bil ... Ahhhhh?
Der skal ikke laves service på bilen, din garanti bliver ikke berørt om du får det gjort eller ej, men du kan ødelægge dine bremser, og få en træls lugt i kabinen hvis du ikke gør det - så - ja, de folk du har belært har ret, du tog fejl.

1/4 hvor du ikke har ret.
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
- de siger så det kun er anbefalet (Tesla's lange liste med 36 punkter for hver år eller 20.000 km).
Den liste findes ikke, igen løgn fra din side, når du så bliver gjort opmærksom på det, er det ikke dig der har taget fejl, det er derimod tesla ejere (spændende) som er skyld i at du har talt direkte usandt - I like the logic

Anyway, 2/4 hvor du ikke har ret
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Æhh ja, det er det på alle biler ... altså anbefalet .. men det er vel altid op til ejeren.
Nej, Hvis jeg ikke kører min passat til service for hver 30.000 km eller 2 år, så mister jeg min garanti, hvis jeg ikke vælger at køre min tesla til service så mister jeg ikke min garanti - derfor en anbefalign og ikke et krav.

Prøv du og kør til VW med en motor der er stået af uden du har overholdt dine services og se om det bliver taget på garantien - skal jeg fortælle dig svaret?

så, 3/4 hvor du tager fejl, det er en anbefaling ved tesla, og IKKE et krav, som det ellers ville være. Jeg er usikker på hvordan VW håndterer id.3 og Id.4 i forhold til services, men formodet det er et krav for overholdelse af garantien på de givne dele.
i-s skrev:
25. jan 2022, 15:17
Men smart, at marketing har fået flettet 'anbefalet' ind, så tror folk man ikke behøver vedligeholde bilen.
Marketing har jo intet med det at gøre, de har berettet sandheden i forhold til services.

4/4

Ovenstående er det du skriver - det er kun dig der har skrevet det, og folk reagerer fordi de naturligt gerne vil vide hvis de har misforstået noget. Da der ikke kan findes dokumentation på din påstand bliver du bedt om link - og så sender du et link til et enkelt værksted, og fremlægger det som "hvad sagde jeg". - men det er alle andre der bare er fjendtlige mod dig, jeg kan godt se det ja :roll:
These users thanked the author martinta for the post:
Aagaard

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2022, 23:06

Ikke for at puste til noget som helst, men fordi jeg blev nysgerrig - jeg tænkte der må da være en eller anden form for tjekliste, og hvis nogen skulle lægge den online så er det Tesla (hvem skulle ellers gøre det nemt tilgængeligt?)

Denne liste er vel en checkliste fra Tesla?
Jeg ved dog ingenting om hvilke biler fra Tesla den dækker, men jeg vil da forvente der er en tilsvarende liste til alle biler uanset mærke.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _en_eu.pdf

Der er mange simple punkter i listen, men det tager trods alt lige lidt tid at sætte alle de krydser BilledeBillede

I manualen står der også en del om vedligehold
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... B1D91.html

Der står da også i et afsnit af fejl eller skader der skyldes vedligehold udført at andre end Tesla ikke dækkes af garantien - gad vide om manglende vedligehold også dækkes ind under den klausul?
Billede

Tesla svarer måske delvist på det her
https://www.tesla.com/support/vehicle-warranty
Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 23:32

BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:06
Du må gerne puste til ilden ;)

Nu ved jeg ikke præcis hvor den liste er fra, men Tesla har jo kørt med intervaller i starten, men den blev fjernet for nogle år siden. Så om der stadig er nogle der har intervaller eller om det er legacy at den liste ligger der skal jeg lade være usagt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2022, 23:36

martinta skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:06
Du må gerne puste til ilden ;)

Nu ved jeg ikke præcis hvor den liste er fra, men Tesla har jo kørt med intervaller i starten, men den blev fjernet for nogle år siden. Så om der stadig er nogle der har intervaller eller om det er legacy at den liste ligger der skal jeg lade være usagt.
Men en tjekliste vil vel være at foretrække ligegyldigt hvem der laver et service.
I manualen står nogle af de samme ting at man selv kan/skal/bør gøre, bare ikke i listeform og lidt mere fyld omkring det - listen er mere overskuelig.

Man kan lade være (som manualen også siger), men får man en advarsel, så skal der bestilles tid ved Tesla omgående - ellers kan garantien bortfalder?
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mortenmol » 25. jan 2022, 23:37

martinta skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:06
Du må gerne puste til ilden ;)

Nu ved jeg ikke præcis hvor den liste er fra, men Tesla har jo kørt med intervaller i starten, men den blev fjernet for nogle år siden. Så om der stadig er nogle der har intervaller eller om det er legacy at den liste ligger der skal jeg lade være usagt.
Den referer til model X og S ikke model 3, den er sikkert legacy som du skriver.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Tonny » 25. jan 2022, 23:39

BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:36
Man kan lade være (som manualen også siger), men får man en advarsel, så skal der bestilles tid ved Tesla omgående - ellers kan garantien bortfalder?
Først - godt arbejde med at finde noget der er lidt officielt ;)

Det du omtaler ovenfor, tolker jeg som sådan en typisk amerikansk disclaimer. Altså skriver bilen at "der er fejl på elsystemet, kontakt service" og du undlader det - ja så dækker garantien ikke.
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 25. jan 2022, 23:47

Tonny skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:36
Man kan lade være (som manualen også siger), men får man en advarsel, så skal der bestilles tid ved Tesla omgående - ellers kan garantien bortfalder?
Først - godt arbejde med at finde noget der er lidt officielt ;)

Det du omtaler ovenfor, tolker jeg som sådan en typisk amerikansk disclaimer. Altså skriver bilen at "der er fejl på elsystemet, kontakt service" og du undlader det - ja så dækker garantien ikke.
Tak, og jeg er selvfølgelig enig i at det er en typisk amerikansk disclaimer, ikke desto mindre kan den ramme folk der måske tror de bare skal køre.

Om der er faste intervaller eller der er anbefalinger, så ville jeg nok selv altid følge anbefalingerne, og jeg ville også spørge efter det ved køb af en brugt bil - uanset mærke.
Det kan trods alt hindre ubehagelige overraskelser, hvis bilen får et tjek med jævne mellemrum - igen uanset mærke.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ReneJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af ReneJ » 25. jan 2022, 23:58

Hvor (Sjælland)kan man egenligt få lavet godkendt service af en Tesla? Er det kun i deres egne servicecentre?

Har nogle af jer erfaringer med at få dækket ting på garantien af Tesla? Kan læse der en del blandede oplevelser rundt omkring.

Men de kører super, så er så tæt på og bestille en 8-)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jan 2022, 00:16

ReneJ skrev:
25. jan 2022, 23:58
Hvor (Sjælland)kan man egenligt få lavet godkendt service af en Tesla? Er det kun i deres egne servicecentre?

Har nogle af jer erfaringer med at få dækket ting på garantien af Tesla? Kan læse der en del blandede oplevelser rundt omkring.

Men de kører super, så er så tæt på og bestille en 8-)
Så vidt jeg er informeret er der ikke noget godkendt service, ligesom der ikke er en godkendt service virksomhed. De ting der skal "skiftes" er ting som filtre, bremsevæske mm.

Omkring garantien, så har jeg virkelig svært ved at gennemskue hvor de ligger. Jeg har hørt rigtig mange forskellige historier, nogle der får dækket nærmest alt, og andre hvor de ikke er til at hugge eller stikke i.

På det punkt er Tesla og modellen de kører problematisk, for normalt kan du tage fat i en værkfører og have en dialog med dem, men ved Tesla rammer du et service center som du ikke kan ringe direkte til, men ofte kun skrive til, og så kan du snakke med dem i telefonen hvor det ikke er en dialog men nærmere en monolog fra service centret omkring hvad der kommer til at ske.

Til gengæld er det oftere optiske detaljer jeg har hørt der har været problemer med - de ting er ting som sæder der bliver slidt (de får "buler"), rat hvor "læderet" bliver slidt af for hurtigt og den slags.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 26. jan 2022, 00:18

BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:36
martinta skrev:
BrianDS skrev:
25. jan 2022, 23:06
Du må gerne puste til ilden ;)

Nu ved jeg ikke præcis hvor den liste er fra, men Tesla har jo kørt med intervaller i starten, men den blev fjernet for nogle år siden. Så om der stadig er nogle der har intervaller eller om det er legacy at den liste ligger der skal jeg lade være usagt.
Men en tjekliste vil vel være at foretrække ligegyldigt hvem der laver et service.
I manualen står nogle af de samme ting at man selv kan/skal/bør gøre, bare ikke i listeform og lidt mere fyld omkring det - listen er mere overskuelig.

Man kan lade være (som manualen også siger), men får man en advarsel, så skal der bestilles tid ved Tesla omgående - ellers kan garantien bortfalder?
Har ikke selv oplevet det, men ja, bilen skulle jo selv sige til hvis der er noget galt, hvorefter man skal kontakte tesla. Hvis du er heldig sender de en ranger ud og fikser det, hvis du er uheldig får du en lånebil, og din bil kan stå på værksted i 2-3 måneder mens de venter på dele.

Men er enig i en tjekliste vil være rar, men de har skruet så meget ned for de ting der skal laves at den nærmest er overflødig.. Så kan vi altid diskutere om de har skruet for meget ned.

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"