Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mertodinlo » 18. maj 2022, 16:40


ANAJ skrev: Men den ladestation i Erritsø er også bare åndssvagt designet og et stjerneeksempel på form over funktion. Og kø-anarkiet i rush hour er altid god underholdning
Helt enig, det er sku en ommer. Jeg har kun lige kørt forbi den nye i Køge, men den så ud til at have noget fornuft med en ind og udkørsel, så man kan holde ordentligt i kø. Det med at holde på p-pladsen i Erritsø er helt tossi

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 18. maj 2022, 16:44

mertodinlo skrev:
18. maj 2022, 16:02
martinta skrev:
jansom skrev:
18. maj 2022, 15:10
Kører du Tesla martinta?
Jeg kører Passat og Tesla - og ja, jeg er generelt træt af at folk stort set per defintion sviner de teslaer de kan komme efter.. Og på samme tid er jeg lige så træt af dem der taler tesla op til at være den hellige gral.

Begge dele er lige irriterende.
Der var et bredt udvalg af mærker forbi imens jeg holdte der, det var kun de 2 Tesla ejere der trængte til at øve noget Tetris. Resten fandt hurtigt ud af logikken, det er ikke super svært.
Undskyldningen med at Tesla er vant til deres beskyttede værksted, i form af superchargers, den køber jeg ikke.
Generelt er der en god ånd imellem el bils ejere, har ikke mødt nogen der blev sure over spørgsmål, kun en der blev lidt forskrækket da jeg kom springende og skulle se hans EV6 Billede
Godt råd, hvis de 2 ting kan irritere dig, så skal du nok logge af internettet eller på med pythatten! Tilsvingerne stopper ikke fordi du bliver lidt krænket på andres vegne Billede
Tak for dit indlæg og din analyse af om mit net skal være slukket eller ej. Jeg bliver ikke krænket på andres vegne, men jeg bliver irriteret af at fokus flyttes over på folks bias imod bestemte mærker. I samme omgang er du velkommen til at tage din holdning til hvad jeg skal gøre, og holde den inden for dine egne 4 vægge - jeg er fuldstændig ligeglad med en tilfældig person på nettes holdning om hvad jeg skal gøre,

Jeg kan som jeg har skrevet ikke se hvad der er skiltet, og forsvarer ikke nogen af de to, for mig virker det bare logisk at der kan være en sammenhæng. At du ikke er enig er jo så din holdning. Jeg kender ikke de 2 bilister, ligesom jeg ikke kender alle ejerne af VW jeg møder på tankstationen, så jeg skal ikke kunne forklare hvad årsagen er til at folk gør andet end det som er skiltet.

Jeg vil i samme omgang anbefale dig at gå over og tale med den person som tydeligvis gør noget forkert og fortælle hende at det ikke er korrekt i stedet for at tage billeder af andres biler med nummerplader og udstille dem på nettet. Du ved - ligesom vi andre gør når folk beder om hjælp med en ladestander eller ankommer første gang og har brug for hjælp. Eller jeg er måske den eneste der faktisk hjælper andre når de holder på ladestanderne?

Men jeg må hellere begynde at tage billeder af folk og ligge dem herind i stedet ;)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 18. maj 2022, 16:46

mertodinlo skrev:
18. maj 2022, 16:40
ANAJ skrev: Men den ladestation i Erritsø er også bare åndssvagt designet og et stjerneeksempel på form over funktion. Og kø-anarkiet i rush hour er altid god underholdning
Helt enig, det er sku en ommer. Jeg har kun lige kørt forbi den nye i Køge, men den så ud til at have noget fornuft med en ind og udkørsel, så man kan holde ordentligt i kø. Det med at holde på p-pladsen i Erritsø er helt tossi
Det er vidst en stakket frist - det område som er naturligt som kø, skal laves om på et senere tidspunkt, så man kommer til at køre direkte ind fra vejen..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 18. maj 2022, 16:49

DanielB12 skrev:
18. maj 2022, 16:46
mertodinlo skrev:
18. maj 2022, 16:40
ANAJ skrev: Men den ladestation i Erritsø er også bare åndssvagt designet og et stjerneeksempel på form over funktion. Og kø-anarkiet i rush hour er altid god underholdning
Helt enig, det er sku en ommer. Jeg har kun lige kørt forbi den nye i Køge, men den så ud til at have noget fornuft med en ind og udkørsel, så man kan holde ordentligt i kø. Det med at holde på p-pladsen i Erritsø er helt tossi
Det er vidst en stakket frist - det område som er naturligt som kø, skal laves om på et senere tidspunkt, så man kommer til at køre direkte ind fra vejen..
Var det ikke den i køge hvor der havde været noget ballade med biler som holdt i kø og hvem der kom først?

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mertodinlo » 18. maj 2022, 16:51


martinta skrev:Jaja han bliver ved
Pyt for fanden! Billede
These users thanked the author mertodinlo for the post:
ANAJ

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 18. maj 2022, 16:57

martinta skrev:
18. maj 2022, 16:49
DanielB12 skrev:
18. maj 2022, 16:46
mertodinlo skrev:
18. maj 2022, 16:40


Helt enig, det er sku en ommer. Jeg har kun lige kørt forbi den nye i Køge, men den så ud til at have noget fornuft med en ind og udkørsel, så man kan holde ordentligt i kø. Det med at holde på p-pladsen i Erritsø er helt tossi
Det er vidst en stakket frist - det område som er naturligt som kø, skal laves om på et senere tidspunkt, så man kommer til at køre direkte ind fra vejen..
Var det ikke den i køge hvor der havde været noget ballade med biler som holdt i kø og hvem der kom først?
Jo, det er vidst rigtig nok. Og chaufførerne i lastbilerne, til tank-anlægget hvor man pt. kører ind ad og hvor folk så holder og venter, har været ganske utilfredse med både at alle elbilerne (sikkert kun teslaer :mrgreen:) både spærer indkørslen, og så kører imod retningen, holder rundt omkring og venter etc. Så jeg går ud fra det er dét man vil ændre på en eller anden måde.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
martinta
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af majland » 18. maj 2022, 20:04

DanielB12 skrev:
18. maj 2022, 16:57
.... ad og hvor folk så holder og venter, har været ganske utilfredse med både at alle elbilerne (sikkert kun teslaer :mrgreen:) både spærer indkørslen, og så kører imod retningen, holder rundt omkring og venter etc. Så jeg går ud fra det er dét man vil ændre på en eller anden måde.
Det er mange år siden at tankstationerne med vaskeanlæg indså at det var nødvendigt med en tydelig ventebane ...

Og det er bestemt ikke alle ladestationer der er særligt genialt indrettede .... Til en start må de jo erkende at ikke alle biler har ladestikket samme sted. På en tankstation med stander med et udtag til højre og et til venstre går der jo ikke mange minutter inden der bliver en ledig til den rigtige side - og samtidige kan slangen som regel nå til den forkert side hvis man holder tæt på. Sådan er det ikke med el - der kan det nemt være 20-60 minutters ventetid hvis de andre også lige er ankommet. Og så burde det være muligt at komme til en vilkårlig ledig stander

Jeg har nogle gange benyttet IONITY, Snaremosevej 180, 7000 Fredericia (se den på google maps) og den simpelt hen for snæver. 2 relativt store biler ved siden af hinanden (Som Enyaq mod en ID4) og man kan nærmest ikke kommer ud af dørene. Samtidigt er der meget lidt plads at kante en bil den gale vej rundt for at komme til en lader. Dem der så holder i kø kan nærmes kun holde i ventebanen til vaskehallen medmindre de holder og delvist spærrer adgangsvejen ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Passatg 3c » 18. maj 2022, 20:58

majland skrev:
18. maj 2022, 20:04
Jeg har nogle gange benyttet IONITY, Snaremosevej 180, 7000 Fredericia (se den på google maps) og den simpelt hen for snæver. 2 relativt store biler ved siden af hinanden (Som Enyaq mod en ID4) og man kan nærmest ikke kommer ud af dørene. Samtidigt er der meget lidt plads at kante en bil den gale vej rundt for at komme til en lader. Dem der så holder i kø kan nærmes kun holde i ventebanen til vaskehallen medmindre de holder og delvist spærrer adgangsvejen ....
Ja, den er håbløst. Hvis de bare fjernede kantstenen ind mod tankstationen, ville det hjælpe en hel del. Man kan se de mangefarvede skæve "truck-værn" at der har været mange biler iunde i dem.... :cry:
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2022, 21:32

ANAJ skrev:
18. maj 2022, 16:35
mertodinlo skrev:
martinta skrev:
Jeg kører Passat og Tesla - og ja, jeg er generelt træt af at folk stort set per defintion sviner de teslaer de kan komme efter.. Og på samme tid er jeg lige så træt af dem der taler tesla op til at være den hellige gral.

Begge dele er lige irriterende.
Der var et bredt udvalg af mærker forbi imens jeg holdte der, det var kun de 2 Tesla ejere der trængte til at øve noget Tetris. Resten fandt hurtigt ud af logikken, det er ikke super svært.
Undskyldningen med at Tesla er vant til deres beskyttede værksted, i form af superchargers, den køber jeg ikke.
Generelt er der en god ånd imellem el bils ejere, har ikke mødt nogen der blev sure over spørgsmål, kun en der blev lidt forskrækket da jeg kom springende og skulle se hans EV6 Billede
Godt råd, hvis de 2 ting kan irritere dig, så skal du nok logge af internettet eller på med pythatten! Tilsvingerne stopper ikke fordi du bliver lidt krænket på andres vegne Billede
Men den ladestation i Erritsø er også bare åndssvagt designet og et stjerneeksempel på form over funktion. Og kø-anarkiet i rush hour er altid god underholdning


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det er heller ikke meget bedre ved Ionity på samme lokation, der er høje kantsten hele vejen rundt, ingen naturlig flow, og smalle passager.
Ionity ved Circle K i Stilling derimod fungerer noget bedre i forhold til samme mængde ladere.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 18. maj 2022, 21:54

Lav nu for h.... alle steder så man skal køre med snuden ind, eller bakke. Standeren i midten, og med et langt nok kabel, på arm, som kan nå til ca midt på bilerne på begge sider. Og lav så en tydelig kø, så der ikke er noget at være i tvivl om.
Var i kbh, og måtte både i Nyborg(Clever) og i Fredericia (Ionity) køre den forkerte vej ind, for at kunne lade :roll:

Og hvorfor er det at folk skal holde lige op af en anden bil, når der er 100 ledige pladser? Det sker satme næsten hver gang.
Er det fordi de ikke kan finde ud af at parkere, hvis ikke de kan se på bilen ved siden af?
Billede
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
BrianDSmartinta
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 18. maj 2022, 21:58

Korreborg skrev:
18. maj 2022, 21:54
Lav nu for h.... alle steder så man skal køre med snuden ind, eller bakke. Standeren i midten, og med et langt nok kabel, på arm, som kan nå til ca midt på bilerne på begge sider. Og lav så en tydelig kø, så der ikke er noget at være i tvivl om.
Var i kbh, og måtte både i Nyborg(Clever) og i Fredericia (Ionity) køre den forkerte vej ind, for at kunne lade :roll:

Og hvorfor er det at folk skal holde lige op af en anden bil, når der er 100 ledige pladser? Det sker satme næsten hver gang.
Er det fordi de ikke kan finde ud af at parkere, hvis ikke de kan se på bilen ved siden af?
Billede
Enig - begge fænomener der er svære at forstå.

Dog en positiv oplevelse her, jeg var forbi Biltema Herning i weekenden, bare for lige at se hvordan det så var, og her var oplevelsen at de havde lavet parkeringspladser til biler og ikke til legetøjsbiler, jeg fik en plads i enden, og holdte helt over til siden imod enden som jeg har for vane, og jeg kunne næsten åbne døren helt i førersiden uden at den kom ud over den hvide stribe - altså en parkeringsbås der hare en bredde som virkede bare lidt up-to-date - at der så var så mange andre ting der ikke helt virker gennemtænkt, det er en anden sag, men positiv oplevelse på parkeringspladsen :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Jannik » 19. maj 2022, 06:35

Så lige at Tesla har åbnet noget af deres supercharger netværk for ikke-Tesla biler i England.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2022, 06:50

Forstår simpelthen ikke, at de ikke har åbnet i Jylland endnu. De kunne have scoret kassen, på at det var en af de eneste muligheder.

Nu skyder der trods alt en del laderer op i det mørke Jylland
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af AU-R8 » 19. maj 2022, 07:02

martinta skrev:
16. maj 2022, 12:14
AU-R8 skrev:
16. maj 2022, 12:03
martinta skrev:
16. maj 2022, 08:29
Kald mig bare flueknepper..

Men er jeg den eneste der ikke kan forstå hvorfor lade effekten skulle have noget at gøre med rækkevidde? :? :shock:

Det svarer vel lidt til at sige "benzin bilen kan tanke 2 liter i sekundet, og derfor kan den køre 1.000 km på en fuld tank"
Korrekt
Forkert formuleret
Men ladeeffekten er da vild vigtig når man ingen tålmodighed ejer.
Ladede EQS i Karlslunde i går.
Der er 2 ladestandere på 170 kw.
Først skal man vente 20 min, begge optaget og så ladede den kun med 144 kw ret stabilt.
Flere ladestationer og 250 kw opladning fra 20-80%.
Så ligner det noget.
Ladeeffekten er meget vigtig, der er jeg helt enig.

Har ladet på et par ladere med 240-250 kw, men fælles for dem er at det altid er meget kort. Så den starter rigtig fint ud, og så stille og roligt falder den ned til 130-150 kw, og går man over 80% så dør den helt og lander på 50-70 kw.

Så jeg er på alle måder enig i at ladehastigheden har en kæmpe betydning.

Jeg vil så dog også sige, at ofte er det nok at hastigheden kun er så høj kortvarigt, da jeg personligt ofte kun mangler nogle få procent for at komme hjem, og i de tilfælde tager det måske 4-5 minutter at lade, og så kan man nå resten af vejen.

Lige nu skyder udviklingen lidt 2 forskellige retning. På den ene side har vi udvidere (IONITY, Clever, Tesla (på sigt)) som alle smider hurtigere og hurtigere ladere op, der kan lade med 200-300-400 kW. Men på samme tid har vi en del producenter som kun kan lade med 70-130 kW. Her kan nævnes de ældre Model S som er blevet begrænset og stort set alt der kommer fra VAG lige nu. Dog med den detalje at de så som jeg hører det har en mere stabil ladekurve.

Hvis det skal give mening skal de både kunne lade hurtigere og holde kurven mere stabil.
Det er bilen og ikke laderens effekt der daler grundet varmeudvikling i batteriet
These users thanked the author AU-R8 for the post:
martinta

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af ac242 » 19. maj 2022, 12:43

mertodinlo skrev:
18. maj 2022, 12:09
Imponerende parkeringsevner for Tesla ejere..
Der var ingen da den grå kørte til standeren og valgte at blokere indkørslen til laderen skråt bag mig.
Jeg kan ikke helt greje hvorfor den hvide skulle bakke ind foran mig for at lade og blokere min udkørsel.. Billede
Det er nok bare mig der ikke er avanceret nok til Tesla BilledeBillede
er der 2 eller 3 ladestik på den stander. hvis der er 3 så er der da en der har taget den forkerte ?
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 12:45

AU-R8 skrev:
19. maj 2022, 07:02
martinta skrev:
16. maj 2022, 12:14
.......
Lige nu skyder udviklingen lidt 2 forskellige retning. På den ene side har vi udvidere (IONITY, Clever, Tesla (på sigt)) som alle smider hurtigere og hurtigere ladere op, der kan lade med 200-300-400 kW. Men på samme tid har vi en del producenter som kun kan lade med 70-130 kW. Her kan nævnes de ældre Model S som er blevet begrænset og stort set alt der kommer fra VAG lige nu. Dog med den detalje at de så som jeg hører det har en mere stabil ladekurve.

Hvis det skal give mening skal de både kunne lade hurtigere og holde kurven mere stabil.
Det er bilen og ikke laderens effekt der daler grundet varmeudvikling i batteriet
Det er jeg klar over ;) Men det forandrer stadig ikke på at kurven er et problem når bilerne kun rammer deres peak i meget kort tid.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mertodinlo » 19. maj 2022, 13:50

ac242 skrev: er der 2 eller 3 ladestik på den stander. hvis der er 3 så er der da en der har taget den forkerte ?
Der er 3, der kan dog kun benyttes 2 af gangen. 1x Chademo og 2 CSS.
These users thanked the author mertodinlo for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 13:57

mertodinlo skrev:
19. maj 2022, 13:50
Der er 3, der kan dog kun benyttes 2 af gangen. 1x Chademo og 2 CSS.
Hvordan opdaterer den så det i app'en? Så hvis der holder 2 biler med hvert sit CCS stik i bilen, vil den så vise CHadeMO stikket som værende optaget? Eller er det bare tough cookie?

Ikke at der er specielt mange biler tilbage med CHadeMO, men det burde da kunne give lidt konflikt på ladepladsen.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 14:25

Kunne i ikke tage al den snak om det ligegyldige fnidder i tråden om ladeløsninger m.m.?
These users thanked the author jansom for the post:
peter w
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mertodinlo » 19. maj 2022, 14:41

jansom skrev:Kunne i ikke tage al den snak om det ligegyldige fnidder i tråden om ladeløsninger m.m.?
Jeg tænker ikke supercharging er en ladeløsning, så nej.
These users thanked the author mertodinlo for the post:
martinta

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 423 times
Been thanked: 228 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mertodinlo » 19. maj 2022, 14:43


martinta skrev:
mertodinlo skrev:
19. maj 2022, 13:50
Der er 3, der kan dog kun benyttes 2 af gangen. 1x Chademo og 2 CSS.
Hvordan opdaterer den så det i app'en? Så hvis der holder 2 biler med hvert sit CCS stik i bilen, vil den så vise CHadeMO stikket som værende optaget? Eller er det bare tough cookie?

Ikke at der er specielt mange biler tilbage med CHadeMO, men det burde da kunne give lidt konflikt på ladepladsen.
Jaa, vil tro hw melder retur til sw hvor mange udgange der er i brug og så opdaterer derefter.
Der holdte fakkertaget en Leaf derude og ladede, den er stadig forholdsvis meget udbredt.
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
martintaBrianDS

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 15:01

mertodinlo skrev:
jansom skrev:Kunne i ikke tage al den snak om det ligegyldige fnidder i tråden om ladeløsninger m.m.?
Jeg tænker ikke supercharging er en ladeløsning, så nej.
Det har ihvertfald intet med trådens oprindelige emne at gøre
These users thanked the author jansom for the post:
peter w
-No one is more hated than he who speaks the truth-

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 15:07

jansom skrev:
19. maj 2022, 15:01
mertodinlo skrev:
jansom skrev:Kunne i ikke tage al den snak om det ligegyldige fnidder i tråden om ladeløsninger m.m.?
Jeg tænker ikke supercharging er en ladeløsning, så nej.
Det har ihvertfald intet med trådens oprindelige emne at gøre
Det har vel ligeså meget med emnet at gøre som et spørgsmål om hvilken hybrid bil du bør købe og erfaringer med disse. ;) Eller gælder det med at holde sig til emnet kun for alle andre?
jansom skrev:
17. maj 2022, 19:04
Har nogen erfaringer med Kia Ceed SW pluginhybrid, Seat Leon Sportstourer hybrid samt BMW 225xe? Rækkevidde f.eks
Hvis du er utilfreds med et indlæg, så vil jeg foreslå dig at rapportere det til moderator og lade dem håndtere det.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
mertodinloDanielB12Aagaard

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af styker » 19. maj 2022, 15:08

Det skal nok blive rigtig sjovt på ladestationerne når det blive sommerferie.
Når jeg tænker på de lange køer der ofte er på autobahn for at tanke, som trods alt kun tager få min pr bil.
Så tør jeg ikke tænke på hvor lange køerne bliver på ladestationerne når ferietrafikken skal igennem og måske lade en time pr bil.
Det er har jo ikke rigtig været et issue hidtil pga det ret begrænsede antal elbiler, men det må man jo sige har ændret sig det sidste års tid.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 15:19

martinta skrev:
jansom skrev:
19. maj 2022, 15:01
mertodinlo skrev:Jeg tænker ikke supercharging er en ladeløsning, så nej.
Det har ihvertfald intet med trådens oprindelige emne at gøre
Det har vel ligeså meget med emnet at gøre som et spørgsmål om hvilken hybrid bil du bør købe og erfaringer med disse. ;) Eller gælder det med at holde sig til emnet kun for alle andre?
jansom skrev:
17. maj 2022, 19:04
Har nogen erfaringer med Kia Ceed SW pluginhybrid, Seat Leon Sportstourer hybrid samt BMW 225xe? Rækkevidde f.eks
Hvis du er utilfreds med et indlæg, så vil jeg foreslå dig at rapportere det til moderator og lade dem håndtere det.
Er en hybrid ikke en elbil? Vil du linke til den tråd der specifikt omhandler hybridbiler?
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 15:24

jansom skrev:
19. maj 2022, 15:19
martinta skrev:
jansom skrev:
19. maj 2022, 15:01
Det har ihvertfald intet med trådens oprindelige emne at gøre
Det har vel ligeså meget med emnet at gøre som et spørgsmål om hvilken hybrid bil du bør købe og erfaringer med disse. ;) Eller gælder det med at holde sig til emnet kun for alle andre?
jansom skrev:
17. maj 2022, 19:04
Har nogen erfaringer med Kia Ceed SW pluginhybrid, Seat Leon Sportstourer hybrid samt BMW 225xe? Rækkevidde f.eks
Hvis du er utilfreds med et indlæg, så vil jeg foreslå dig at rapportere det til moderator og lade dem håndtere det.
Er en hybrid ikke en elbil? Vil du linke til den tråd der specifikt omhandler hybridbiler?
Intet forhindrer dig i at oprette den ;) Den findes mig bekendt ikke endnu. Og nej, en hybrid bil er ikke en elbil. En hybrid benytter sig langt størstedelen af tiden af en benzin motor, og har så et batteri der kan fragte bilen 30-50 km max. Dertil, har den normalt vis ikke behov for at lade ude, da den vil kunne køre på benzin når batteriet løber tørt.

Men hvis du endelig skal afgrænse tråden til kun det overskriften dækker, og ikke alt rundt om elbiler (minus hjemmeladere), så er stort set hele tråden off topic.

Superladere er en væsentlig del af elbiler, og derfor mener jeg den er relevant her, og er den ikke tænker jeg Hans eller en af de andre kommer og informerer om det :)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 19. maj 2022, 15:26

Tusind tak for den fornemme forklaring omkring hybridbiler...
-No one is more hated than he who speaks the truth-

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 19. maj 2022, 15:28

styker skrev:
19. maj 2022, 15:08
Det skal nok blive rigtig sjovt på ladestationerne når det blive sommerferie.
Når jeg tænker på de lange køer der ofte er på autobahn for at tanke, som trods alt kun tager få min pr bil.
Så tør jeg ikke tænke på hvor lange køerne bliver på ladestationerne når ferietrafikken skal igennem og måske lade en time pr bil.
Det er har jo ikke rigtig været et issue hidtil pga det ret begrænsede antal elbiler, men det må man jo sige har ændret sig det sidste års tid.
Sommeren bliver rent kaos, det er jeg slet ikke i tvivl om. Mange rastepladser i tyskland lider stadig under de kun har 1-2 ladestandere med 2 udtag på hver - og ingen ordentlig mulighed for at holde i kø derhen til, så det skal nok blive godt. :lol:

Men tænker de ville blive overfyldt uanset om de havde 2 eller 16 udtag, alene fordi mængden af biler så vanvittig om sommeren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1893 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af GaSelle » 19. maj 2022, 16:05

Vi har været i Tjekkiet de sidste tre somre og har ikke oplevet kø ved de ladestandere vi kom forbi gennem Tyskland. Men jo, sådan generelt bliver det kaos i ferierne. Endnu mere herhjemme, hvor der som før nævnt er katastrofal mangel på ladere på nogle af turistdestinationerne.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
martintaBrianDSjansom

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Jannik » 19. maj 2022, 16:08

Var det ikke dig, martinta, der ikke brød sig om generaliseringer?
Hvad har du lige gjort med hybrider?

Iøvrigt enig med jansom. Den snak omkring superchargers hører da til ovre i ladeløsningstråden.
Min tidligere kommentar omkring Tesla supercharger netværks tilgængelighed for andre i UK skulle jeg nok også have placeret derovre, beklager.
Senest rettet af Jannik 19. maj 2022, 16:08, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Jannik for the post (total 3):
martintajansomMichaelSmed
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"