Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man

Afstemning sluttede 31. dec 2021, 20:28

Ja tak. Køber en snart
48
24%
Nej Tak
31
15%
Har allerede en elbil og det spiller
26
13%
Har en elbil og overvejer elbil som bil nr. 1/2 også
15
7%
Overvejer elbil som bil nr. 2
20
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift
2
1%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
18
9%
Venter til VAG kommer med nye og bedre ID modeller
13
6%
Kunne få dem som almindelig sedan/stationcar
15
7%
Andet, begrund med svar
16
8%
 
Afgivne stemmer: 204

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 1. aug 2022, 07:42

martinta skrev:
1. aug 2022, 06:26
Den med elbil haderne har jeg virkelig svært ved at forstå. Vi taler om et drivmiddel, og alligevel så er der en del der jo nærmest fanatisk sviner dem til hver gang de bliver nævnt - inkl. herinde. Tidligere kunne man godt foretrække benzin/diesel uden nogen løftede et øjenbryn eller nogen var højlydt utilfredse med det, men elbiler er der nogen der har et direkte had til
Forstår det heller ikke.. eller jo for har i og for sig selv været der, ift. de der langture og jeg bare ikke gad sidde glo ud på en Mark, eller endnu være holde i kø for at kunne glo på en Mark 😂 men med i3’eren har jeg jo opdaget det ikke helt er virkeligheden.. og at det egentlig ikke er så slemt de få gange vi var ladet ude.

Men det er lidt som da MacBooks sådan rigtig blev populære.. jeg var totalt first mover i min vennekreds, og var vidst også den første på hele htx der fik en (man fik udleveret en gratis Toshiba..).. der blev også hånet, og ja det var noget mere besværligt med Mac… men nu er Mac standarden i undervisningsverdenen.. tror måske der var 3 eller 4 da jeg læste på universitet for nogle år siden, der ikke kørte Mac ud af 40-50 studerende…

Så det skal nok komme når de har set lyset!
(👈 kommentar der ikke hjalp ved skift til MacBook, og nok heller ikke hjælper nu! 😅)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 1. aug 2022, 07:49

DanielB12 skrev:
1. aug 2022, 07:42
martinta skrev:
1. aug 2022, 06:26
Den med elbil haderne har jeg virkelig svært ved at forstå. Vi taler om et drivmiddel, og alligevel så er der en del der jo nærmest fanatisk sviner dem til hver gang de bliver nævnt - inkl. herinde. Tidligere kunne man godt foretrække benzin/diesel uden nogen løftede et øjenbryn eller nogen var højlydt utilfredse med det, men elbiler er der nogen der har et direkte had til
Forstår det heller ikke.. eller jo for har i og for sig selv været der, ift. de der langture og jeg bare ikke gad sidde glo ud på en Mark, eller endnu være holde i kø for at kunne glo på en Mark 😂 men med i3’eren har jeg jo opdaget det ikke helt er virkeligheden.. og at det egentlig ikke er så slemt de få gange vi var ladet ude.

Men det er lidt som da MacBooks sådan rigtig blev populære.. jeg var totalt first mover i min vennekreds, og var vidst også den første på hele htx der fik en (man fik udleveret en gratis Toshiba..).. der blev også hånet, og ja det var noget mere besværligt med Mac… men nu er Mac standarden i undervisningsverdenen.. tror måske der var 3 eller 4 da jeg læste på universitet for nogle år siden, der ikke kørte Mac ud af 40-50 studerende…

Så det skal nok komme når de har set lyset!
(👈 kommentar der ikke hjalp ved skift til MacBook, og nok heller ikke hjælper nu! 😅)
Det er ikke sikkert, at det er el-bilerne folk hader.Der er måske de personer, der køber el-biler og samtidig missionerer for dem. Sådan var det i hvert for mig ift. macbooks og mange macbook ejere tidligere. Jeg kan endda huske, at jeg var med i en facebookgruppe, der hed "the hardest thing about buying a macbook was telling my parents im gay" - et kontroversielt navn i disse tider.

det sidder staid så dybt i mig, at jeg aldrig har overvejet en macbook og indledningsvist nægtede at købe iphone. Den med iphonen har jeg dog overgivet mig på :).
These users thanked the author superbeszzz for the post:
BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af DanielB12 » 1. aug 2022, 08:01

superbeszzz skrev:
1. aug 2022, 07:49
DanielB12 skrev:
1. aug 2022, 07:42
martinta skrev:
1. aug 2022, 06:26
Den med elbil haderne har jeg virkelig svært ved at forstå. Vi taler om et drivmiddel, og alligevel så er der en del der jo nærmest fanatisk sviner dem til hver gang de bliver nævnt - inkl. herinde. Tidligere kunne man godt foretrække benzin/diesel uden nogen løftede et øjenbryn eller nogen var højlydt utilfredse med det, men elbiler er der nogen der har et direkte had til
Forstår det heller ikke.. eller jo for har i og for sig selv været der, ift. de der langture og jeg bare ikke gad sidde glo ud på en Mark, eller endnu være holde i kø for at kunne glo på en Mark 😂 men med i3’eren har jeg jo opdaget det ikke helt er virkeligheden.. og at det egentlig ikke er så slemt de få gange vi var ladet ude.

Men det er lidt som da MacBooks sådan rigtig blev populære.. jeg var totalt first mover i min vennekreds, og var vidst også den første på hele htx der fik en (man fik udleveret en gratis Toshiba..).. der blev også hånet, og ja det var noget mere besværligt med Mac… men nu er Mac standarden i undervisningsverdenen.. tror måske der var 3 eller 4 da jeg læste på universitet for nogle år siden, der ikke kørte Mac ud af 40-50 studerende…

Så det skal nok komme når de har set lyset!
(👈 kommentar der ikke hjalp ved skift til MacBook, og nok heller ikke hjælper nu! 😅)
Det er ikke sikkert, at det er el-bilerne folk hader.Der er måske de personer, der køber el-biler og samtidig missionerer for dem. Sådan var det i hvert for mig ift. macbooks og mange macbook ejere tidligere. Jeg kan endda huske, at jeg var med i en facebookgruppe, der hed "the hardest thing about buying a macbook was telling my parents im gay" - et kontroversielt navn i disse tider.

det sidder staid så dybt i mig, at jeg aldrig har overvejet en macbook og indledningsvist nægtede at købe iphone. Den med iphonen har jeg dog overgivet mig på :).
Det var dét jeg prøvede at illustrere ved den sidste kommentar :lol:

Da Model S kom ud, så blev el-biler også til public enemy no. 1 = skatteundgåelse for de rige.. Det var bestemt ikke for miljøet, insekterne og alt det pjat der gjorde man fik en elbil, men fordi man kunne få en bil til 1,5 million der kun kostede 600.000 kr. Det, synes jeg, fyldte meget dengang i medierne og den offentlige debat, og har nok ikke givet en nemmere fødsel.. og den hænger jo stadigvæk ved, særligt når det er de dyrere biler, f.eks. Porsche Taycan...
Har selv familiemedlemmer der synes det er halv-grotesk at vi sparer 150-200.000 kr. på at købe en el X3 i stedet for en diesel X3..
Den gode, gamle, jantelov..

og kan godt huske den gruppe der :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianB » 1. aug 2022, 08:19

Lidt et generelt spørgsmål, men er det typisk for el-biler at der er mere kabineplads i forhold til en tilsvarende størrelse benzin/diesel? Jeg har set et par reviews af bla. Kia EV6 hvor bagsædepladsen virker helt enormt, åbenbart grundet den store akselsfstand som er muligt når der nu ikke skal placeres en traditionel motor i bilen. Er dette også tilfældet i fx Enyaq/ID4?

Vi overvejer lidt om en el-bil kan være en løsning for os indenfor det næste års tid eller to. Garantien udløber på Golfen i år, og kabinepladsen kunne vi godt ønske os lidt mere af når vi nu har barnesæde mm. omme bagi.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1998
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af superbeszzz » 1. aug 2022, 08:25

Der ligger da et betydeligt økonomisk incitament for mig også. Jeg ville ikke have råd til en ICE Porsche (eller ville i hvert fald ikke prioritere det nok). Indkøb og drift af en Taycan ligger stadig, formentlig, under hvad jeg brugte på min A6 320 bitidi. Samtidig passer el-bil super ift. daglig brug af vores bil. Boede jeg i lejlighed, i vestjylland eller var kørende sælger ville jeg formentlig ikke have valgt el-bil.
These users thanked the author superbeszzz for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

molz
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 30 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af molz » 1. aug 2022, 08:37

DanielB12 skrev:
1. aug 2022, 08:01
Da Model S kom ud, så blev el-biler også til public enemy no. 1 = skatteundgåelse for de rige.. Det var bestemt ikke for miljøet, insekterne og alt det pjat der gjorde man fik en elbil, men fordi man kunne få en bil til 1,5 million der kun kostede 600.000 kr. Det, synes jeg, fyldte meget dengang i medierne og den offentlige debat, og har nok ikke givet en nemmere fødsel.. og den hænger jo stadigvæk ved, særligt når det er de dyrere biler, f.eks. Porsche Taycan...
Har selv familiemedlemmer der synes det er halv-grotesk at vi sparer 150-200.000 kr. på at købe en el X3 i stedet for en diesel X3..
Den gode, gamle, jantelov..

og kan godt huske den gruppe der :lol:
Der er mange ting der slet ikke hænger sammen i den debat. Kører ikke selv elbil (endnu) men forstår ikke folk kan have ondt i røven over at nogle køber en dyr elbil. I mange tilfælde bidragede de "dyre" elbiler mere til statskassen, alene via moms, end mange benzin/diesel biler. Kan iøvrigt heller ikke forstå man ikke benyttede lejligheden til at få omlagt reg afgiften så vi ikke forhøjer afgiften på elbiler år for år.
Når man forklarer folk fra andre lande at DK er førende indenfor grøn energi men samtidig gør det dyrere at køre på el, forstår folk det sgu ikke helt :?
These users thanked the author molz for the post:
DanielB12

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af peter w » 1. aug 2022, 08:40

Der er rigtig god plads i de biler, du nævner.
These users thanked the author peter w for the post:
BrianB
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 586
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 78 times
Been thanked: 104 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af mobworld » 1. aug 2022, 08:50

BrianB skrev:
1. aug 2022, 08:19
Lidt et generelt spørgsmål, men er det typisk for el-biler at der er mere kabineplads i forhold til en tilsvarende størrelse benzin/diesel? Jeg har set et par reviews af bla. Kia EV6 hvor bagsædepladsen virker helt enormt, åbenbart grundet den store akselsfstand som er muligt når der nu ikke skal placeres en traditionel motor i bilen. Er dette også tilfældet i fx Enyaq/ID4?
De elbiler som er lavet på en specifik elbils platform (bl.a. MEB bilerne ID4/Enyaq/Q4), har typisk mere plads/bedre udnyttelse af pladsen, da elmotor er mere kompakt end fossil motoren og man ikke skal bruge x cm på motor/gearkasse samt kardan tunnel
These users thanked the author mobworld for the post:
BrianB
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Korreborg » 1. aug 2022, 08:53

Altså du skal ud og prøve dem. Ikke at det er små biler, men ID4 var væsentligt mindre indeni end jeg forventede. Den virker enormt stor ude fra, så det er nok det der snyder. Det samme med Q4, den er bare mindre.

Og jer kommer trods alt fra en bil hvor man sidder klemt inde i "2 huller"
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianB
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 11:08

molz skrev:
1. aug 2022, 08:37
DanielB12 skrev:
1. aug 2022, 08:01
Da Model S kom ud, så blev el-biler også til public enemy no. 1 = skatteundgåelse for de rige.. Det var bestemt ikke for miljøet, insekterne og alt det pjat der gjorde man fik en elbil, men fordi man kunne få en bil til 1,5 million der kun kostede 600.000 kr. Det, synes jeg, fyldte meget dengang i medierne og den offentlige debat, og har nok ikke givet en nemmere fødsel.. og den hænger jo stadigvæk ved, særligt når det er de dyrere biler, f.eks. Porsche Taycan...
Har selv familiemedlemmer der synes det er halv-grotesk at vi sparer 150-200.000 kr. på at købe en el X3 i stedet for en diesel X3..
Den gode, gamle, jantelov..

og kan godt huske den gruppe der :lol:
Der er mange ting der slet ikke hænger sammen i den debat. Kører ikke selv elbil (endnu) men forstår ikke folk kan have ondt i røven over at nogle køber en dyr elbil. I mange tilfælde bidragede de "dyre" elbiler mere til statskassen, alene via moms, end mange benzin/diesel biler. Kan iøvrigt heller ikke forstå man ikke benyttede lejligheden til at få omlagt reg afgiften så vi ikke forhøjer afgiften på elbiler år for år.
Når man forklarer folk fra andre lande at DK er førende indenfor grøn energi men samtidig gør det dyrere at køre på el, forstår folk det sgu ikke helt :?
Delvist enig -

En elbil til 600.000 kr havde dengang ingen afgift, og bidrog derfor med 120.000 kr i moms, en dieselbil til 400.000 kr bidrog med cirka 200-250.000 kr i form af afgift og moms, givet der er nogle fradrag og tillæg er det ikke 100% nemt at regne ud.

Den elbil jeg har købt har bidraget med knap 100.000 kr i moms, den bil jeg købte i 2017 i samme prisleje bidrog med knap 300.000 kr i registreringsafgift og moms.
Nu jeg tænker over det, så var min nuværende elbil registreret i Tyskland først, og der nævnes ikke moms på fakturaen (dansk), så jeg ved ikke om den danske statskasse har fået momsen, eller det blev i Tyskland.
Skulle jeg købe en dieselbil med tilsvarende udstyr som den ENYAQ jeg har nu, så ville en Kodiaq med tilsvarende udstyr hurtigt blive 250-300.000 kr dyrere.

Så en del rabat er der da på elbiler, og meget af det er penge der ikke kommer i statskassen.

Jeg er helt enig i at afgiften burde være omlagt, men det er igen den omtalte jantelov på venstrefløjen som sikrer at vi ikke får en grøn registreringsafgift, men bibeholder den røde.
Havde man omlagt det således at afgiften var 100% afhængig af klimabelastningen, eventuelt med en basis afgift på 20.000 kr, og så en progressiv CO2 baseret afgift, så ville statskassen stadig få dækket udgifterne til privatbilisme, og der ville være stort incitament til at købe "grønne" biler. Men det vil selvfølgelig betyde at en elektrisk Porsche "kun" skulle betale 20.000 kr i afgift (og en frygtelig masse moms).
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af martinta » 1. aug 2022, 11:11

BrianDS skrev:
1. aug 2022, 11:08
....
Den elbil jeg har købt har bidraget med knap 100.000 kr i moms, den bil jeg købte i 2017 i samme prisleje bidrog med knap 300.000 kr i registreringsafgift og moms.
Nu jeg tænker over det, så var min nuværende elbil registreret i Tyskland først, og der nævnes ikke moms på fakturaen (dansk), så jeg ved ikke om den danske statskasse har fået momsen, eller det blev i Tyskland.
Skulle jeg købe en dieselbil med tilsvarende udstyr som den ENYAQ jeg har nu, så ville en Kodiaq med tilsvarende udstyr hurtigt blive 250-300.000 kr dyrere.
....
Hvis den har gået mere end 6.000 km og den er over 6 måneder, så er det den tyske stat der har fået momsen. Når det så er sagt, så er der vel noget brugtmoms eller sådan noget der skal regnes ind på den når den er solgt videre til dig? de kan vel ikke sælge den uden moms hvis de også har tjent lidt på den?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 11:20

superbeszzz skrev:
1. aug 2022, 07:49
DanielB12 skrev:
1. aug 2022, 07:42
martinta skrev:
1. aug 2022, 06:26
Den med elbil haderne har jeg virkelig svært ved at forstå. Vi taler om et drivmiddel, og alligevel så er der en del der jo nærmest fanatisk sviner dem til hver gang de bliver nævnt - inkl. herinde. Tidligere kunne man godt foretrække benzin/diesel uden nogen løftede et øjenbryn eller nogen var højlydt utilfredse med det, men elbiler er der nogen der har et direkte had til
Forstår det heller ikke.. eller jo for har i og for sig selv været der, ift. de der langture og jeg bare ikke gad sidde glo ud på en Mark, eller endnu være holde i kø for at kunne glo på en Mark 😂 men med i3’eren har jeg jo opdaget det ikke helt er virkeligheden.. og at det egentlig ikke er så slemt de få gange vi var ladet ude.

Men det er lidt som da MacBooks sådan rigtig blev populære.. jeg var totalt first mover i min vennekreds, og var vidst også den første på hele htx der fik en (man fik udleveret en gratis Toshiba..).. der blev også hånet, og ja det var noget mere besværligt med Mac… men nu er Mac standarden i undervisningsverdenen.. tror måske der var 3 eller 4 da jeg læste på universitet for nogle år siden, der ikke kørte Mac ud af 40-50 studerende…

Så det skal nok komme når de har set lyset!
(👈 kommentar der ikke hjalp ved skift til MacBook, og nok heller ikke hjælper nu! 😅)
Det er ikke sikkert, at det er el-bilerne folk hader.Der er måske de personer, der køber el-biler og samtidig missionerer for dem. Sådan var det i hvert for mig ift. macbooks og mange macbook ejere tidligere. Jeg kan endda huske, at jeg var med i en facebookgruppe, der hed "the hardest thing about buying a macbook was telling my parents im gay" - et kontroversielt navn i disse tider.

det sidder staid så dybt i mig, at jeg aldrig har overvejet en macbook og indledningsvist nægtede at købe iphone. Den med iphonen har jeg dog overgivet mig på :).
Jeg tror egentlig heller ikke at det er fordi mange hader elbiler, i hvert tilfælde ikke på samme vis som nogen fanatisk hader dieselbiler, og begge dele typisk på en baggrund uden for meget oplysning.

Elbiler har stadig nogle mangler, der er opgaver de ikke løser ligeså godt som fossilbiler, det være sig alt fra at tanke i områder hvor der endnu ikke er etableret tilstrækkelig infrastruktur, trække tunge anhængere, lasteevne, rækkevidde, og ja, vi må indse det er også nemmere at regne ud hvad det koster at køre i en fossilbil (undtaget for dem der kører Clever Unlimited med Clever Power)

I forhold til Macbook, så har jeg stadig ikke set lyset, og jeg hører stadig om mange der får sig et chok når de kommer ud af en given uddannelse, og får ansættelse i en virksomhed hvor de så får udleveret noget fra de billige hylder hos Lenovo, Dell eller HP - og Mac er udelukket, sådan er det stadig mange steder.

Jeg bliver så her mindet om at jeg er lidt gammel, for modsat @DanielB12s oplevelse på HTX, så havde vi på HTX stadig "computerrum", med dele computere, og nogle af os var så heldige at have sparet sammen til at købe en bærbar computer, imens andre brugte familiens stationære derhjemme - og dengang i 2000 var bærbare computere stadig meget dyre (min morfar havde heldigvis en kontakt til en HP medarbejder dengang, så han fik fat i en demo billigt til mig), men der var ingen der havde Macbook, og naturligvis heller ikke iPhone, for den fandtes ikke 😂

Jeg havde i laaang tid Nokia, en kort overgang over i Sony Ericsson, og så tilbage til Nokia, og fulgte med fra Symbian OS over i Windows Phone, og jeg var ret godt tilfreds, indtil Microsoft så købte Nokia og fortsatte turen ud over afgrunden.
Jeg fik så en iPhone efterfølgende, det var en begrænset succes, selvom jeg nåede at have to på godt 4 år - så de sidste 1½ år har jeg haft Android, og jeg savner ikke iOS på nogen måde, selvom jeg heller ikke er overbevist om at Android ikke kunne gøre det bedre end det er.

Så igen, jeg har nok bare ikke set lyset 😂 men jeg har jo så heller ikke set lyset mht. Tesla (selvom jeg anerkender deres drivline og opladning, det fungerer, det er resten jeg har lidt udfordringer med)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Dikal » 1. aug 2022, 11:22

BrianB skrev:
1. aug 2022, 08:19
Lidt et generelt spørgsmål, men er det typisk for el-biler at der er mere kabineplads i forhold til en tilsvarende størrelse benzin/diesel? Jeg har set et par reviews af bla. Kia EV6 hvor bagsædepladsen virker helt enormt, åbenbart grundet den store akselsfstand som er muligt når der nu ikke skal placeres en traditionel motor i bilen. Er dette også tilfældet i fx Enyaq/ID4?
Dem jeg har kigget på har haft fornuftig kabineplads.
Derimod synes jeg allesammen har et elendigt bagagerum (har hundebur bagi)
Enten er der høj læssekant eller også er rummet meget lille.
Så hvis I skal have barnevogn osv med, så husk at tjekke der også :)
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 11:24

martinta skrev:
1. aug 2022, 11:11
BrianDS skrev:
1. aug 2022, 11:08
....
Den elbil jeg har købt har bidraget med knap 100.000 kr i moms, den bil jeg købte i 2017 i samme prisleje bidrog med knap 300.000 kr i registreringsafgift og moms.
Nu jeg tænker over det, så var min nuværende elbil registreret i Tyskland først, og der nævnes ikke moms på fakturaen (dansk), så jeg ved ikke om den danske statskasse har fået momsen, eller det blev i Tyskland.
Skulle jeg købe en dieselbil med tilsvarende udstyr som den ENYAQ jeg har nu, så ville en Kodiaq med tilsvarende udstyr hurtigt blive 250-300.000 kr dyrere.
....
Hvis den har gået mere end 6.000 km og den er over 6 måneder, så er det den tyske stat der har fået momsen. Når det så er sagt, så er der vel noget brugtmoms eller sådan noget der skal regnes ind på den når den er solgt videre til dig? de kan vel ikke sælge den uden moms hvis de også har tjent lidt på den?
Det vil jeg også mene, men der står bare "brugtsalg" på fakturaen, ingen moms beløb, så det er sandsynligvis opgjort på anden vis. Bilen er registreret i Tyskland den 30-09-2021, og den er synet og indregistreret 11-11-2021 til mig i Danmark (der var lidt ventetid efter bilen kom til Danmark, fordi vi skulle vente på den tyske registreringsattest, som først skulle sendes til der hvor den var indregistreret, og derefter til Danmark.
Bilen er synet med 0 km på tælleren, selvom den reelt havde kørt 77 km da jeg så den første gang - og så efter lidt prøveture (af mig), og en tur i synshallen, så havde den kørt lidt over 100 km da jeg endelig overtog den ;-)
Så det var en helt ny bil dengang, så der burde være dansk moms, og i så tilfælde er det stadig under 100.000 kr.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 11:26

Dikal skrev:
1. aug 2022, 11:22
BrianB skrev:
1. aug 2022, 08:19
Lidt et generelt spørgsmål, men er det typisk for el-biler at der er mere kabineplads i forhold til en tilsvarende størrelse benzin/diesel? Jeg har set et par reviews af bla. Kia EV6 hvor bagsædepladsen virker helt enormt, åbenbart grundet den store akselsfstand som er muligt når der nu ikke skal placeres en traditionel motor i bilen. Er dette også tilfældet i fx Enyaq/ID4?
Dem jeg har kigget på har haft fornuftig kabineplads.
Derimod synes jeg allesammen har et elendigt bagagerum (har hundebur bagi)
Enten er der høj læssekant eller også er rummet meget lille.
Så hvis I skal have barnevogn osv med, så husk at tjekke der også :)
Du har ret, der er ikke ret meget med fornuftig bagagerum, og her gider jeg ikke engang snakke om Maxus som har et stort bagagerum, men fejler på stort set alt andet. Mercedes EQB kunne være en mulighed, den er trods alt op til 7 personers, så bagagerummet burde kunne blive forholdsvis stort.
Skoda ENYAQ er den jeg kunne finde indenfor mit budget, og med fornuftige egenskaber, og med størst muligt bagagerum - det er også lidt større end ID.4 og Q4
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af peter w » 1. aug 2022, 13:56

BrianDS skrev:
1. aug 2022, 11:08
Jeg er helt enig i at afgiften burde være omlagt, men det er igen den omtalte jantelov på venstrefløjen som sikrer at vi ikke får en grøn registreringsafgift, men bibeholder den røde.
Havde man omlagt det således at afgiften var 100% afhængig af klimabelastningen, eventuelt med en basis afgift på 20.000 kr, og så en progressiv CO2 baseret afgift, så ville statskassen stadig få dækket udgifterne til privatbilisme, og der ville være stort incitament til at købe "grønne" biler. Men det vil selvfølgelig betyde at en elektrisk Porsche "kun" skulle betale 20.000 kr i afgift (og en frygtelig masse moms).
Er det farveblindhed, der er ved at sætte ind ...
Venstrefløjen er pro afgiftslettelser for elbiler. Højrefløjen not so much - selv om nogle af dem har stemt ja, så er de fortsat skeptiske ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 14:13

peter w skrev:
1. aug 2022, 13:56
BrianDS skrev:
1. aug 2022, 11:08
Jeg er helt enig i at afgiften burde være omlagt, men det er igen den omtalte jantelov på venstrefløjen som sikrer at vi ikke får en grøn registreringsafgift, men bibeholder den røde.
Havde man omlagt det således at afgiften var 100% afhængig af klimabelastningen, eventuelt med en basis afgift på 20.000 kr, og så en progressiv CO2 baseret afgift, så ville statskassen stadig få dækket udgifterne til privatbilisme, og der ville være stort incitament til at købe "grønne" biler. Men det vil selvfølgelig betyde at en elektrisk Porsche "kun" skulle betale 20.000 kr i afgift (og en frygtelig masse moms).
Er det farveblindhed, der er ved at sætte ind ...
Venstrefløjen er pro afgiftslettelser for elbiler. Højrefløjen not so much - selv om nogle af dem har stemt ja, så er de fortsat skeptiske ...
Det ved jeg ikke med dig, men det er venstrefløjen der har vedtaget den seneste lov om registreringsafgift, og dermed stadfæstet at elbiler skal op på 150% afgift i år 2035, og indtil da stigende afgifter hele vejen igennem, måden de brugte til at gøre elbiler lidt mere attraktive der i 2020 da de vedtog loven, var at gøre fossilbiler dyrere ved at fjerne nogle fradrag.

Højrefløjen derimod er der et par partier der vil fjerne hele registreringsafgiften, imens de alle taler om CO2 afgift - og her skal CO2 afgiften selvfølgelig ikke være et "tillæg"/"fradrag", det skal erstatte den værdibaserede afgift.

Så jeg er ikke farveblind, det er rød blok der har gjort det dyrere at køre elbil indenfor de seneste tre år, og selvom de står på et pressemøde og kalder det en "grøn registreringsafgift", og lader statsministeren udtale at hun ikke længere er "rød før grøn", så er det stadig en rød registreringsafgiftslov.

Afgiften for elbiler var 0% indtil udgangen af 2015, det vil sige at de dengang troede at elbiler ville blive konkurrencedygtige med fossilbiler uden afgift rabat i 2020, derfor skulle det indfases med 20% i 2016, 40% i 2017, 65% i 2018, 90% i 2019 og 100% i 2020 - altså 100% af de op til 150%, det var en aftale der blev indgået med DF, R, S og V-regeringen dengang i 2015, man har så forlænget de 20% registreringsafgift af flere omgange, indtil den nu sidende regering sammen med de røde støttepartier fik indført en ny og mere kompleks lovgivning på området, med gradvis indføring over en længere årrække, og en dyrere afgift for alle andre biler - det vil sige de fleste biler blev dyrere.
Der er en grænse for hvornår de forskellige fradrag og tillæg udmønter sig i en afgift, men det er en stakket frist.

De andre partier på højrefløjen ville ikke være med i 2015, fordi de ville fjerne afgiften - ikke bare udskyde den.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
TargetMorten HedenstedJuhler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 1. aug 2022, 16:23

Korreborg skrev:
1. aug 2022, 08:53
Altså du skal ud og prøve dem. Ikke at det er små biler, men ID4 var væsentligt mindre indeni end jeg forventede. Den virker enormt stor ude fra, så det er nok det der snyder. Det samme med Q4, den er bare mindre.

Og jer kommer trods alt fra en bil hvor man sidder klemt inde i "2 huller"
Du har fuldstændig ret i, at der er mindre plads indeni fx ID4 end man regner med når man har set den udefra, men der er da mindst lige så meget plads som i en Passat. Faktisk er jeg overbevist om, at pladsen på bagsædet er betydeligt bedre end i Passat, bortset fra i højden - Jeg er 191 og jeg kan ikke være der uden at rage mod loftet.

Vi var ude og se på ID4/5 i går og noget af det der overraskede var især bagsædepladsen. I ID5 er jeg sikker på, at der var bedre plads bag rattet, det giver bare ikke helt mening, bilerne er jo ens, på nær marginalt større bagagerum i ID5, grundet den er marginalt længere.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Tonny » 1. aug 2022, 16:36

Morten Hedensted skrev:
1. aug 2022, 16:23
Du har fuldstændig ret i, at der er mindre plads indeni fx ID4 end man regner med når man har set den udefra, men der er da mindst lige så meget plads som i en Passat. Faktisk er jeg overbevist om, at pladsen på bagsædet er betydeligt bedre end i Passat, bortset fra i højden - Jeg er 191 og jeg kan ikke være der uden at rage mod loftet.
Sjovt det med højden på bagsædet overraskede også os, da vi så på ID.4. Junior på 15 kunne ikke sidde der uden han stødte imod taget (den var med panoramatag). Skoda Enyaq og BMW iX3 er bedre på det punkt ;) Audi Q4 ved jeg desværre ikke, for den var uden glastag den vi prøvede.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 1. aug 2022, 16:59

Tonny skrev: Sjovt det med højden på bagsædet overraskede også os, da vi så på ID.4. Junior på 15 kunne ikke sidde der uden han stødte imod taget (den var med panoramatag). Skoda Enyaq og BMW iX3 er bedre på det punkt ;) Audi Q4 ved jeg desværre ikke, for den var uden glastag den vi prøvede.
Jeg er lang i overkroppen og rammer loftet i mange biler. ID.5 går ikke, men der er intet problem i vores ID.4. Den er så uden glastag, hvilket nok er årsagen.
Synes generelt pladsen i ID.4 er fornem.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Madmax » 1. aug 2022, 19:21

Jeg har prøvet en Q4 Sportback med panoramatag, og jeg på beskedne 180 kunne ikke sidde på bagsædet uden at støde på loftet.
These users thanked the author Madmax for the post:
Tonny

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af peter w » 2. aug 2022, 07:44

BrianDS skrev:
1. aug 2022, 14:13
peter w skrev:
1. aug 2022, 13:56
BrianDS skrev:
1. aug 2022, 11:08
Jeg er helt enig i at afgiften burde være omlagt, men det er igen den omtalte jantelov på venstrefløjen som sikrer at vi ikke får en grøn registreringsafgift, men bibeholder den røde.
Havde man omlagt det således at afgiften var 100% afhængig af klimabelastningen, eventuelt med en basis afgift på 20.000 kr, og så en progressiv CO2 baseret afgift, så ville statskassen stadig få dækket udgifterne til privatbilisme, og der ville være stort incitament til at købe "grønne" biler. Men det vil selvfølgelig betyde at en elektrisk Porsche "kun" skulle betale 20.000 kr i afgift (og en frygtelig masse moms).
Er det farveblindhed, der er ved at sætte ind ...
Venstrefløjen er pro afgiftslettelser for elbiler. Højrefløjen not so much - selv om nogle af dem har stemt ja, så er de fortsat skeptiske ...
Det ved jeg ikke med dig, men det er venstrefløjen der har vedtaget den seneste lov om registreringsafgift, og dermed stadfæstet at elbiler skal op på 150% afgift i år 2035, og indtil da stigende afgifter hele vejen igennem, måden de brugte til at gøre elbiler lidt mere attraktive der i 2020 da de vedtog loven, var at gøre fossilbiler dyrere ved at fjerne nogle fradrag.

Højrefløjen derimod er der et par partier der vil fjerne hele registreringsafgiften, imens de alle taler om CO2 afgift - og her skal CO2 afgiften selvfølgelig ikke være et "tillæg"/"fradrag", det skal erstatte den værdibaserede afgift.

Så jeg er ikke farveblind, det er rød blok der har gjort det dyrere at køre elbil indenfor de seneste tre år, og selvom de står på et pressemøde og kalder det en "grøn registreringsafgift", og lader statsministeren udtale at hun ikke længere er "rød før grøn", så er det stadig en rød registreringsafgiftslov.

Afgiften for elbiler var 0% indtil udgangen af 2015, det vil sige at de dengang troede at elbiler ville blive konkurrencedygtige med fossilbiler uden afgift rabat i 2020, derfor skulle det indfases med 20% i 2016, 40% i 2017, 65% i 2018, 90% i 2019 og 100% i 2020 - altså 100% af de op til 150%, det var en aftale der blev indgået med DF, R, S og V-regeringen dengang i 2015, man har så forlænget de 20% registreringsafgift af flere omgange, indtil den nu sidende regering sammen med de røde støttepartier fik indført en ny og mere kompleks lovgivning på området, med gradvis indføring over en længere årrække, og en dyrere afgift for alle andre biler - det vil sige de fleste biler blev dyrere.
Der er en grænse for hvornår de forskellige fradrag og tillæg udmønter sig i en afgift, men det er en stakket frist.

De andre partier på højrefløjen ville ikke være med i 2015, fordi de ville fjerne afgiften - ikke bare udskyde den.
Tak for et fint indlæg. Godt, at vi er enige om, at det er den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for en meget begrænset afgift på elbiler. En afgiftslempelse, der i den grad har fremmet udbredelsen af elbiler.
Til din orientering kan jeg oplyse dig, at de borgerlige partier, der ville fjerne afgiften, var meget useriøse om dette, da de ikke ville oplyse finansiering af deres afgiftfjernelse. I virkelighedens verden betyder det, at de ikke selv støtter op om deres forslag.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2068 times
Been thanked: 673 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af jansom » 2. aug 2022, 13:24

I er da netop ikke enige. Og jeg er enig med Brian. Det er sgu ikke de røde partiers fortjeneste, tværtimod.
These users thanked the author jansom for the post (total 4):
DanielB12BrianDSMorten HedenstedKevinff
-No one is more hated than he who speaks the truth-

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2022, 13:37

peter w skrev:
2. aug 2022, 07:44
BrianDS skrev:
1. aug 2022, 14:13
...
Tak for et fint indlæg. Godt, at vi er enige om, at det er den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for en meget begrænset afgift på elbiler. En afgiftslempelse, der i den grad har fremmet udbredelsen af elbiler.
Til din orientering kan jeg oplyse dig, at de borgerlige partier, der ville fjerne afgiften, var meget useriøse om dette, da de ikke ville oplyse finansiering af deres afgiftfjernelse. I virkelighedens verden betyder det, at de ikke selv støtter op om deres forslag.
Tak, men nej tak, som @jansom skriver er vi netop helt uenige, de røde partier har i den grad gjort det dyrere at køre bil, også elbil, afgiften på elbiler har aldrig været højere end nu, om end bundfradraget er større.

Useriøst eller ej, så er den nuværende registreringsafgift rød og ikke grøn.
Det er nok ikke realistisk at få de røde overbevist om at vi kan leve uden afgifter, så lav en RIGTIG klimabaseret registreringsafgift, der afhænger af udledt CO2 og ikke andet.
Fx basis afgift på 20.000 kr for alle biler, og så progressivt baseret på antal g/km CO2 der bliver udledt, fx

1-50 g/km = 500 kr/g
51-100 g/km = 1.000 kr/g
101-150 g/km = 1.500 kr/g
151-200 g/km = 2.500 kr/g
201-250 g/km = 3.500 kr/g
251-300 g/km = 5.000 kr/g
300 g/km = 10.000 kr/g

Så vil en Bugatti Chiron der udleder 618 g/km CO2 koste 3,9 millioner i registreringsafgift, en Elbil vil koste 20.000 kr i registreringsafgift, en hybrid der udleder 29 g/km CO2 vil koste 34.500 kr i registreringsafgift
Den røde model med værdibaseret afgift er kun rød, ikke grøn, og hjælper ikke elbiler, modellen her anerkender de rødes behov for afgifter.

Ps. jo, der var beregnet at fjernelse af registreringsafgiften ville koste 8-9 milliarder, og der var penge til det, de penge har den siddende regering så brugt mange gange på andre ting.

Så jeg er enig med @jansom
jansom skrev:
2. aug 2022, 13:24
I er da netop ikke enige. Og jeg er enig med Brian. Det er sgu ikke de røde partiers fortjeneste, tværtimod.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 10):
DanielB12jansomHansHGaSelleMorten HedenstedkGlerupKevinffMichaelSmedMartinusJuhler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1625
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 201 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af peter w » 2. aug 2022, 13:57

Det jeg skriver er, at "vi er enige om, at det er den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for en meget begrænset afgift på elbiler". Måske jeg har læst det du har skrevet forkert, men det er jo den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for markant at begrænse afgiften på elbiler i forhold til fossile biler. Jeg tænkte bare, at det jo nærmest er en faktuel oplysning, som det er svært at være uenig i?
Noget ander er så, at det kan være, at I synes, at afgiftreduktionen er for lille, og det er jo fair nok, men stor er den.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af HansH » 2. aug 2022, 14:02

peter w skrev:
2. aug 2022, 13:57
.. har sørget for markant at begrænse afgiften på elbiler i forhold til fossile biler.
Tja.. Hvis man bare vælger det rigtige at sammenligne med, så kan man få alt til at fremstå i et positivt skær.

Altså som i : "Er du ikke glad for at jeg kun giver dig 4 hak i tuden? jeg kunne jo have givet dig 5..."

Jeg mener det er udenfor diskussion at nuværende model for registreringsafgift indeholder et stort element af "social balancering".
Misundelsesafgift, om du vil.
Dvs ubetinget en venstrefløjs-mærkesag.

Hvis man virkelig - virkelig! - ville den grønne omstilling, så ville der ikke være nogen afgift på elbiler.
dvs heller ikke på en Taycan Turbo S.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Morten HedenstedKevinffBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Morten Hedensted » 2. aug 2022, 16:23

kGlerup skrev:
1. aug 2022, 16:59
Tonny skrev: Sjovt det med højden på bagsædet overraskede også os, da vi så på ID.4. Junior på 15 kunne ikke sidde der uden han stødte imod taget (den var med panoramatag). Skoda Enyaq og BMW iX3 er bedre på det punkt ;) Audi Q4 ved jeg desværre ikke, for den var uden glastag den vi prøvede.
Jeg er lang i overkroppen og rammer loftet i mange biler. ID.5 går ikke, men der er intet problem i vores ID.4. Den er så uden glastag, hvilket nok er årsagen.
Synes generelt pladsen i ID.4 er fornem.
Forskellen i loftshøjde på ID.4/5 er 12 mm. Til gengæld fylder panoramatag nok en del. Begge dem vi prøvede var netop med Panorama, det har fruen så tilkendegivet, at hun fint kan leve uden, det tænker jeg vil give mening, hvis det skal være sådan en hun skal opgraderes til.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af kGlerup » 2. aug 2022, 17:25

Morten Hedensted skrev: Forskellen i loftshøjde på ID.4/5 er 12 mm. Til gengæld fylder panoramatag nok en del. Begge dem vi prøvede var netop med Panorama, det har fruen så tilkendegivet, at hun fint kan leve uden, det tænker jeg vil give mening, hvis det skal være sådan en hun skal opgraderes til.
Ja det er en beskeden forskel.. Der har nok været panorama i den ID.5 jeg var inde i Billede

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af Kevinff » 2. aug 2022, 17:34

peter w skrev:Det jeg skriver er, at "vi er enige om, at det er den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for en meget begrænset afgift på elbiler". Måske jeg har læst det du har skrevet forkert, men det er jo den nuværende regering, med støttepartier, der har sørget for markant at begrænse afgiften på elbiler i forhold til fossile biler. Jeg tænkte bare, at det jo nærmest er en faktuel oplysning, som det er svært at være uenig i?
Noget ander er så, at det kan være, at I synes, at afgiftreduktionen er for lille, og det er jo fair nok, men stor er den.
Du får det til at lyde som om det er en sejr for nuværende regering at der er meget begrænset afgift på elbiler? Der burde slet ikke være nogen afgift på elbiler.
These users thanked the author Kevinff for the post (total 3):
jansomBrianDSDanielB12

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021

Indlæg af farouche » 2. aug 2022, 17:43

Har været ude og prøve en Polestar 2 og overvejer seriøst at det skal være den næste vogn.

Der er ikke rigtigt noget i VAG kataloget der kommer på tale. ID modellerne og deres søstre siger mig ikke noget, de er for store og for space agtige og Audis blir for dyre lige som BMW.

Tesla har jeg aldrig været fan af, men synes Polestar rammer godt med en model der for mig virker som en rigtig bil, og tilpas premium og nok udstyr til at det for mig er et step op...

Prisen passer mig fint...
These users thanked the author farouche for the post:
DanielB12
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"