Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 2-021
: 16. nov 2022, 10:30
Jeg har desværre ikke en tid endnu (af flere årsager), men spørgsmålet er bare om det er hvad man kan forvente, eller der ligger noget andet bag...
Han er død - så han er heldigvis ikke inde i billedet, men autocorrect mente åbenbart at "faders pessimisme" var mere rigtigt end "laders pessimisme" - så intet du behøver at være forvirret over (ikke mere end mig i hvert tilfælde)
Motorvej og vintervejr har jeg haft min nede på omkring 260 km ved 100%, og det vel at mærke med en WLTP på 511 km med 20" hjul - hvor jeg på det pågældende tidspunkt kørte med 19" vinterhjul...Andy skrev: ↑20. nov 2022, 16:56Tiden er gået siden 1. april 2022 og jeg har nu lidt flere erfaringer med, at køre elbil - og særligt rækkevidde, resten fungerer formidabelt.
Jeg har kørt 17.500 kilometer og i den tid har det været nødvendigt, at lade ude 1 gang - resten af tiden på hjemmeladeren.
Det koldere vejr, som allerede starter omkring 10-14 grader (i forhold til rækkevidde), påvirker godt nok rækkevidden en del og det er bestemt noget man skal være opmærksom på ved valg af en el biler.
Min er opgivet til:
468 km. - med 21" 305 sommerhjul
480 km. - med 20" 285 vinterhjul
I sommerperioden gav 100% normalt en rækkevidde på cirka 380-400 km. Eller 83 % af opgivelsen. Op til 440 km. som det bedste.
I efterår giver 100 % normalt en rækkevide på cirka 300 km. Eller 62,5 % af opgivelsen. Den har været nede i cirka 270 km. Allerede ved 100 km. tilbage eller cirka 33-35 % begynder den, at reducere motorkraft.
Jeg oplader stort aldrig til mere end 80 %, og det giver så omkring 140 kilometer inden man rammer 100 km. Jeg kan godt forstå, at det for nogen ikke fungerer lige godt
Syntes også du skal også se på den totale tilbagebetaling i alle 4 tilfælde.Kevinff skrev: ↑21. nov 2022, 12:30Sidder og kigger efter model Y LR og har haft snakket med forskellige forhandlere ift byttepris på vores ældre Audi.
Forhandler 1: koster 480.000, vil give 60.000 for audien
forhandler 2: koster 495.000, vil give 65.000 for audien
forhandler 3: koster 475.000 kr, forhandler vil give 50-55.000 kr (kan måske presses op på 60)
forhandler 4: koster 529.000, vil give 100.000 kr for audien.
Er det mig der er helt på månen eller giver forhandler 4 mest mening økonomisk da vores nuværende bil næsten vil kunne bruges som udbetaling (20%)? Jeg ved godt afdragene er en smule lavere på de andre men så skal vi også have flere penge op af lommen selv i forbindelse med udbetaling.
jeps,det skal nok regnes efter hvis du ellers har de mønter der skal til udbetalingen ud over Audi'enAboje skrev: ↑21. nov 2022, 12:55Syntes også du skal også se på den totale tilbagebetaling i alle 4 tilfælde.Kevinff skrev: ↑21. nov 2022, 12:30Sidder og kigger efter model Y LR og har haft snakket med forskellige forhandlere ift byttepris på vores ældre Audi.
Forhandler 1: koster 480.000, vil give 60.000 for audien
forhandler 2: koster 495.000, vil give 65.000 for audien
forhandler 3: koster 475.000 kr, forhandler vil give 50-55.000 kr (kan måske presses op på 60)
forhandler 4: koster 529.000, vil give 100.000 kr for audien.
Er det mig der er helt på månen eller giver forhandler 4 mest mening økonomisk da vores nuværende bil næsten vil kunne bruges som udbetaling (20%)? Jeg ved godt afdragene er en smule lavere på de andre men så skal vi også have flere penge op af lommen selv i forbindelse med udbetaling.
Nr 4 har gået 8500 km. Set over hele linjen så har de gået 8500-19000 km. Jeg skal som i alle nævner nok lige regne total økonomien ud for en sikkerhedsskyld men det er jo ret afhængigt af hvor længe jeg beholder bilenTorbenRasmussen skrev:Men er nr. 4 så en bedre Model Y? Færre km, mere udstyr (hvis man overhovedet kan få mere/mindre)? For så havde jeg da også taget den med "mest", hvis jeg endte på samme pris total set.
Tak for indlægget. Det hjælper lidt at få nogle flere øjne og tal på vores bank tilbyder feks også 10% i udbetaling men så er afdraget jo bare højere og det har jeg svært ved at se pointen i.u_bull skrev:1: Mangler 36k for nå 20%
2: Mangler 16k for at nå 20%
3: Mangler 40k for at nå 20%
4: Mangler 6k for at nå 20%
6k og 16k er formodentlig muligt for de fleste (som kigger efter en Model Y) at finde.
Men 36k og 40k kan vel for mange mennesker nok gøre et solidt indhug i likviditeten...
Så ud fra de betragtninger alene kan 2 & 4 godt være de mest interessante...
Men selv hvis man finder de knaster der skal til for at nå 20%...
Restgæld 1: 384k
Restgæld 2: 396k
Restgæld 3: 380k
Restgæld 4: 423k
Så er der immervæk stadig op til 43k i forskel i finansieringsbehov.
Hvad er 43k over ~6 år?
Det er vel omkring 7-800kr/måneden
Er det 7-800kr om måneden værd at slippe for at skulle skrabe 35-40k frem nu?
Jeg kan godt se der er lidt at gå i tænkeboks over
Held og lykke...!
Ja- ydelsen vil selvsagt være højrere - men den pålydende rente vil formodentlig også være højere.
Kommer an på alder/km på de MY du kigger på og om det er 21/22 version. Én årgang og eks. +10.000 km skal jo flytte prisen en del.Kevinff skrev: ↑21. nov 2022, 12:30Sidder og kigger efter model Y LR og har haft snakket med forskellige forhandlere ift byttepris på vores ældre Audi.
Forhandler 1: koster 480.000, vil give 60.000 for audien
forhandler 2: koster 495.000, vil give 65.000 for audien
forhandler 3: koster 475.000 kr, forhandler vil give 50-55.000 kr (kan måske presses op på 60)
forhandler 4: koster 529.000, vil give 100.000 kr for audien.
Den til 529 (hvor forhandleren vil give 100 for min egen) er 22 model der har kørt 7-8000 km uden træk men mulighed for at få det (februar-marts model vist). Jeg har fået ham presset 5000 kr ned i pris så vi er på 524. Som udgangspunkt synes jeg ikke jeg kan finde en bedre handel? Medmindre jeg selv skal have en del flere penge op af lommen.Thor-thor skrev:Kommer an på alder/km på de MY du kigger på og om det er 21/22 version. Én årgang og eks. +10.000 km skal jo flytte prisen en del.Kevinff skrev: ↑21. nov 2022, 12:30Sidder og kigger efter model Y LR og har haft snakket med forskellige forhandlere ift byttepris på vores ældre Audi.
Forhandler 1: koster 480.000, vil give 60.000 for audien
forhandler 2: koster 495.000, vil give 65.000 for audien
forhandler 3: koster 475.000 kr, forhandler vil give 50-55.000 kr (kan måske presses op på 60)
forhandler 4: koster 529.000, vil give 100.000 kr for audien.
22` versionerne (er vist leveret fra DEC 21) har Ryzen processor og dobbeltlagsruder i siderne både for/bag og så vidt jeg husker fra primo/medio 22` også med fabriksmonteret hattehylde.
Samtidig skal du, særligt når du kigger på brugt MY til over 500k være opmærksom på at en helt ny, leveret primo 23` koster fra 561k Inkl. monteret anhængertræk (er blevet standard i DK). Så er en brugt "tysker" fra 22´ (evt. uden træk) for dyr til 530k.
Der har i øvrigt også været nogle historier om, at der mangler noget forberedelse til eftermontering af træk på nogle af de brugte leveret uden træk i Tyskland (og måske også dk?) (ved ikke om det bare er rygter)
Sådan synes jeg ikke nødvendigvis man kan stille det op. Jeg siger ikke det er forkert - men det er heller ikke nødvendigvis korrekt
Det koster dig ca. 59.000 euro at hente en uden træk i ren indkøb. Det er 442.000 kr - dertil afgift, syn, toldsyn mv. for ca. 25.000 kr og 3000 kr til at at hente den. Sammenlagt 470.000Kevinff skrev: ↑24. nov 2022, 08:59
Den til 529 (hvor forhandleren vil give 100 for min egen) er 22 model der har kørt 7-8000 km uden træk men mulighed for at få det (februar-marts model vist). Jeg har fået ham presset 5000 kr ned i pris så vi er på 524. Som udgangspunkt synes jeg ikke jeg kan finde en bedre handel? Medmindre jeg selv skal have en del flere penge op af lommen.
Jeg tvivler på jeg kan få mere for den privat da andre forhandleres bud har ligget på 50-65.000 kr og så dette på 100 (de har angiveligt en køber til den).Peder skrev:Det koster dig ca. 59.000 euro at hente en uden træk i ren indkøb. Det er 442.000 kr - dertil afgift, syn, toldsyn mv. for ca. 25.000 kr og 3000 kr til at at hente den. Sammenlagt 470.000Kevinff skrev: ↑24. nov 2022, 08:59
Den til 529 (hvor forhandleren vil give 100 for min egen) er 22 model der har kørt 7-8000 km uden træk men mulighed for at få det (februar-marts model vist). Jeg har fået ham presset 5000 kr ned i pris så vi er på 524. Som udgangspunkt synes jeg ikke jeg kan finde en bedre handel? Medmindre jeg selv skal have en del flere penge op af lommen.
Kan du måske få mere for din brugte bil privat og forsøge dig med at hente selv?
Sammenhængen med mængderabat på en forbrugsvare som småkager er vel lidt tvivlsom? Men er naturligvis med på, at der er flere parametre end ren pris.u_bull skrev: ↑24. nov 2022, 09:14Sådan synes jeg ikke nødvendigvis man kan stille det op. Jeg siger ikke det er forkert - men det er heller ikke nødvendigvis korrekt
For hvis de ekstra 30k skal smides up front, så kræver det jo at man både har og kan undvære den likviditet. Eller at man vil finansiere yderligere 30k - med dertilhørende højere månedlig ydelse.
Det er jo helt normalt at betale "mere" for "mindre" - det sker hver eneste dag.
Man køber én pakke småkager til 20kr i stedet for to pakker til 30. Enten fordi man ikke har brug for dem, eller fordi man ikke vil bruge mere end 20kr på småkager...
Så selvom 20kr objektivt set er "for dyrt" - så er der flere aspekter i spil...
Men hvad står brugte biler, tilsvarende din til på BB?Kevinff skrev: ↑24. nov 2022, 08:59Den til 529 (hvor forhandleren vil give 100 for min egen) er 22 model der har kørt 7-8000 km uden træk men mulighed for at få det (februar-marts model vist). Jeg har fået ham presset 5000 kr ned i pris så vi er på 524. Som udgangspunkt synes jeg ikke jeg kan finde en bedre handel? Medmindre jeg selv skal have en del flere penge op af lommen.Thor-thor skrev:Kommer an på alder/km på de MY du kigger på og om det er 21/22 version. Én årgang og eks. +10.000 km skal jo flytte prisen en del.Kevinff skrev: ↑21. nov 2022, 12:30Sidder og kigger efter model Y LR og har haft snakket med forskellige forhandlere ift byttepris på vores ældre Audi.
Forhandler 1: koster 480.000, vil give 60.000 for audien
forhandler 2: koster 495.000, vil give 65.000 for audien
forhandler 3: koster 475.000 kr, forhandler vil give 50-55.000 kr (kan måske presses op på 60)
forhandler 4: koster 529.000, vil give 100.000 kr for audien.
22` versionerne (er vist leveret fra DEC 21) har Ryzen processor og dobbeltlagsruder i siderne både for/bag og så vidt jeg husker fra primo/medio 22` også med fabriksmonteret hattehylde.
Samtidig skal du, særligt når du kigger på brugt MY til over 500k være opmærksom på at en helt ny, leveret primo 23` koster fra 561k Inkl. monteret anhængertræk (er blevet standard i DK). Så er en brugt "tysker" fra 22´ (evt. uden træk) for dyr til 530k.
Der har i øvrigt også været nogle historier om, at der mangler noget forberedelse til eftermontering af træk på nogle af de brugte leveret uden træk i Tyskland (og måske også dk?) (ved ikke om det bare er rygter)
Den eneste som kan sammenlignes med min har kørt omkring 100.000 km mindre og koster 108.000Thor-thor skrev:Men hvad står brugte biler, tilsvarende din til på BB?Kevinff skrev: ↑24. nov 2022, 08:59Den til 529 (hvor forhandleren vil give 100 for min egen) er 22 model der har kørt 7-8000 km uden træk men mulighed for at få det (februar-marts model vist). Jeg har fået ham presset 5000 kr ned i pris så vi er på 524. Som udgangspunkt synes jeg ikke jeg kan finde en bedre handel? Medmindre jeg selv skal have en del flere penge op af lommen.Thor-thor skrev: Kommer an på alder/km på de MY du kigger på og om det er 21/22 version. Én årgang og eks. +10.000 km skal jo flytte prisen en del.
22` versionerne (er vist leveret fra DEC 21) har Ryzen processor og dobbeltlagsruder i siderne både for/bag og så vidt jeg husker fra primo/medio 22` også med fabriksmonteret hattehylde.
Samtidig skal du, særligt når du kigger på brugt MY til over 500k være opmærksom på at en helt ny, leveret primo 23` koster fra 561k Inkl. monteret anhængertræk (er blevet standard i DK). Så er en brugt "tysker" fra 22´ (evt. uden træk) for dyr til 530k.
Der har i øvrigt også været nogle historier om, at der mangler noget forberedelse til eftermontering af træk på nogle af de brugte leveret uden træk i Tyskland (og måske også dk?) (ved ikke om det bare er rygter)
Der står flere MY 22` til under 500k, så kan du hente lidt mere på din egen, kan det jo sagtens være en bedre handel.
Ud fra dine 4 eksempler er nummer 3 vel billigst, 415-420 i bytte? (afhængig af alder/km)
Absolut ikke "lige før ... næsten lige så godt.. vente" i min bog Rent økonomisk giver det ikke mening at give nypris for en 22´Kevinff skrev: ↑25. nov 2022, 10:34Den eneste som kan sammenlignes med min har kørt omkring 100.000 km mindre og koster 108.000Thor-thor skrev:Men hvad står brugte biler, tilsvarende din til på BB?
Der står flere MY 22` til under 500k, så kan du hente lidt mere på din egen, kan det jo sagtens være en bedre handel.
Alternativet er at jeg køber den fabriksnye RWD til salg for 450.000 som så er samme pris som hos Tesla som måske kan levere januar-februar så det er lige før jeg næsten lige så godt kan vente på det selvom jeg er yderst utålmodig
Det har du nok ret i. Tesla Greve ringede tidligere at de har en model y rwd som lige er landet i dag ledig til omgående levering hvis jeg er interesseret. Så må vi se om utålmodigheden vinderThor-thor skrev: Absolut ikke "lige før ... næsten lige så godt.. vente" i min bog Rent økonomisk giver det ikke mening at give nypris for en 22´
Hvis du ikke har sagt ja, er det så ikke for sent, tror du?Kevinff skrev:Det har du nok ret i. Tesla Greve ringede tidligere at de har en model y rwd som lige er landet i dag ledig til omgående levering hvis jeg er interesseret. Så må vi se om utålmodigheden vinderThor-thor skrev: Absolut ikke "lige før ... næsten lige så godt.. vente" i min bog Rent økonomisk giver det ikke mening at give nypris for en 22´
Nej har snakket med dem. Det kunne fint vente til mandagPassatg 3c skrev:Hvis du ikke har sagt ja, er det så ikke for sent, tror du?Kevinff skrev:Det har du nok ret i. Tesla Greve ringede tidligere at de har en model y rwd som lige er landet i dag ledig til omgående levering hvis jeg er interesseret. Så må vi se om utålmodigheden vinderThor-thor skrev: Absolut ikke "lige før ... næsten lige så godt.. vente" i min bog Rent økonomisk giver det ikke mening at give nypris for en 22´
Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
Du kan vente lige som alle os andre!Kevinff skrev: ↑7. dec 2022, 11:04Spørge Jørgen har et spørgsmål mere til panelet
Sagen er den at jeg jo kan få leveret den november producerede Tesla (fra Tesla selv) nu her eller jeg kan vente til næste sending som forhåbentlig kommer januar-februar så spørgsmålet går på om jeg bare skal tage imod den nu eller vente til 2023 modellen? Logisk set burde jeg jo nok vente men min utålmodighed siger samtidig at jeg bare skal tage den der holder og venter
Nej du havde ej. Du er bare tvunget til detDanielB12 skrev:Du kan vente lige som alle os andre!Kevinff skrev: ↑7. dec 2022, 11:04Spørge Jørgen har et spørgsmål mere til panelet
Sagen er den at jeg jo kan få leveret den november producerede Tesla (fra Tesla selv) nu her eller jeg kan vente til næste sending som forhåbentlig kommer januar-februar så spørgsmålet går på om jeg bare skal tage imod den nu eller vente til 2023 modellen? Logisk set burde jeg jo nok vente men min utålmodighed siger samtidig at jeg bare skal tage den der holder og venter
Jeg havde ventet..