1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: 4. sep 2021, 23:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Som beskrevet i mit første indlæg, så skal jeg have min første store bil pga. Familieforøgelse.
Jeg kigger primært på passat, octavia eller superb årg. 18/19 med dsg.. Men...
Jeg hører og læser, at der typisk er fejl i dq200 gearkassen?
At 1.5 og 1.8tsi motorerne er dårlige, og kan skabe problemer.
Er det myter? Noget som der blev snakket om for 10 år siden?
Jeg ved fandme ikke hvilken motor jeg skal have, grundet al den snak.. Hvis fejlene er så udbredt, hvordan fanden kan man så ikke udbedre fejlene..
Hvilken motor skal jeg vælge!!!
Jeg kigger primært på passat, octavia eller superb årg. 18/19 med dsg.. Men...
Jeg hører og læser, at der typisk er fejl i dq200 gearkassen?
At 1.5 og 1.8tsi motorerne er dårlige, og kan skabe problemer.
Er det myter? Noget som der blev snakket om for 10 år siden?
Jeg ved fandme ikke hvilken motor jeg skal have, grundet al den snak.. Hvis fejlene er så udbredt, hvordan fanden kan man så ikke udbedre fejlene..
Hvilken motor skal jeg vælge!!!
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13248
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Jeg forstår din frustration over at læse om mulige problemer med det mekanik du har set dig varm på
Men jeg forstår ikke helt meningen med den tråd du starter her.
Hvad regner du med at opnå .... at der ligesom i en kriminalsag dukker ny viden og nye beviser op, som første gang ser dagens lys her ?
De ting du spørger til - især DQ200 - er noget at det mest fortærskede og gennemtrevlede emne herinde. Og andre steder.
Der er ikke noget nyt under solen, og alt hvad der kan skrives, er skrevet .. er min påstand.
Så jeg vil sige - desværre, det hjælper ikke rigtigt at stille samme spørgsmål en gang til, og så håbe på at høre et andet svar
Men jeg forstår ikke helt meningen med den tråd du starter her.
Hvad regner du med at opnå .... at der ligesom i en kriminalsag dukker ny viden og nye beviser op, som første gang ser dagens lys her ?
De ting du spørger til - især DQ200 - er noget at det mest fortærskede og gennemtrevlede emne herinde. Og andre steder.
Der er ikke noget nyt under solen, og alt hvad der kan skrives, er skrevet .. er min påstand.
Så jeg vil sige - desværre, det hjælper ikke rigtigt at stille samme spørgsmål en gang til, og så håbe på at høre et andet svar
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
DQ200 Skal du gå uden om.
1.5tsi går ikke ordentligt når den er kold. Der er kommet ny SW der løser noget af problemet men som jeg læser det ikke for alle.
1.8 tsi har der vidst ikke været problemer med siden 2011/2012 stykker.
Der var en maskine der havde problemer med at knasthjul kunne gå løs, men jeg kan ikke huske hvilken det var.
Hvis du skal have noget der er driftsikkert så skal du kigge efter 2.0TDI med DQ250.
Kræver selvfølgelig du har kørselsmønster der passer til det.
1.5tsi går ikke ordentligt når den er kold. Der er kommet ny SW der løser noget af problemet men som jeg læser det ikke for alle.
1.8 tsi har der vidst ikke været problemer med siden 2011/2012 stykker.
Der var en maskine der havde problemer med at knasthjul kunne gå løs, men jeg kan ikke huske hvilken det var.
Hvis du skal have noget der er driftsikkert så skal du kigge efter 2.0TDI med DQ250.
Kræver selvfølgelig du har kørselsmønster der passer til det.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Jeg har altså ikke haft problemer med de biler jeg har haft med 1.5 og ej heller DQ200. Men jeg har måske bare været heldig.
Jeg tror Hans summerer det meget godt op
Jeg tror Hans summerer det meget godt op
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 115
- Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 51 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Det er til gengæld en myte, at ALLE DQ200 laver ballade…
Men søg her på forum. Der er læsestof til flere dage og så kan du selv træffe en beslutning om hvad det skal være, eller ikke være.
Kører med DQ200 og siden 2017 (samme bil)
Virker og kører helt fint (med anden software selvfølgelig)
Seek, and you will find
Men søg her på forum. Der er læsestof til flere dage og så kan du selv træffe en beslutning om hvad det skal være, eller ikke være.
Kører med DQ200 og siden 2017 (samme bil)
Virker og kører helt fint (med anden software selvfølgelig)
Seek, and you will find
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5577
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 320 times
- Been thanked: 368 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Typisk kan man ikke kalde det. Måske med undtagelse af de tidligere generationer af 1,8 og 2,0 TSI som typisk får højt olieforbrug med tiden.
1,5 er ikke 10 år gammel. Det er en videreudvikling af 1,4 TSI ACT 150. De første generationer havde problemer med ujævn motorgang - vistnok primært i forbindelse med DSG. Det skulle så vidt jeg ved være løst via software.
Jeg har selv en DQ200 som jeg er super glad for. Den er nu 7 år gammel. Jeg har dog fået installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk efter garantien udløb, for at reducere risikoen for glidende koblinger som er det problem man oftest hører om på DQ200.
Der er for og imod på alle DSG-gearkasser. Jeg foretrækker DQ200 frem for versionerne med vådkobling og ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Uanset hvilken DSG-gearkasse jeg valgte, ville jeg vælge at få tredjepartssoftware installeret.
Det er mit indtryk at både 1,4 TSI ACT og efterfølgeren 1,5 TSI begge er ret solide og med få fejl
1,5 er ikke 10 år gammel. Det er en videreudvikling af 1,4 TSI ACT 150. De første generationer havde problemer med ujævn motorgang - vistnok primært i forbindelse med DSG. Det skulle så vidt jeg ved være løst via software.
Jeg har selv en DQ200 som jeg er super glad for. Den er nu 7 år gammel. Jeg har dog fået installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk efter garantien udløb, for at reducere risikoen for glidende koblinger som er det problem man oftest hører om på DQ200.
Der er for og imod på alle DSG-gearkasser. Jeg foretrækker DQ200 frem for versionerne med vådkobling og ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Uanset hvilken DSG-gearkasse jeg valgte, ville jeg vælge at få tredjepartssoftware installeret.
Det er mit indtryk at både 1,4 TSI ACT og efterfølgeren 1,5 TSI begge er ret solide og med få fejl
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 13
- Tilmeldt: 4. sep 2021, 23:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
GranTurismo skrev: ↑8. sep 2021, 12:52Typisk kan man ikke kalde det. Måske med undtagelse af de tidligere generationer af 1,8 og 2,0 TSI som typisk får højt olieforbrug med tiden.
1,5 er ikke 10 år gammel. Det er en videreudvikling af 1,4 TSI ACT 150. De første generationer havde problemer med ujævn motorgang - vistnok primært i forbindelse med DSG. Det skulle så vidt jeg ved være løst via software.
Jeg har selv en DQ200 som jeg er super glad for. Den er nu 7 år gammel. Jeg har dog fået installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk efter garantien udløb, for at reducere risikoen for glidende koblinger som er det problem man oftest hører om på DQ200.
Der er for og imod på alle DSG-gearkasser. Jeg foretrækker DQ200 frem for versionerne med vådkobling og ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Uanset hvilken DSG-gearkasse jeg valgte, ville jeg vælge at få tredjepartssoftware installeret.
Det er mit indtryk at både 1,4 TSI ACT og efterfølgeren 1,5 TSI begge er ret solide og med få fejl
Har du kendskab til de nye etsi 1.5 motorer som sidder i seat leon og golf 8?
-
- Medlem
- Indlæg: 1102
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 241 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
1.5 Etsi er samme motor, altså 1.t TSI, men der er monteret 48 volt starter og batteri til at samle energi op med..
Så selve motor er den samme..den kører fint ( ihverfald i vores )Den har motor uvane med at lyde lidt dårligt i starten..Det har Anders D så flot forklaret, og det gør lyden nemmere at leve med
Men der er en ny 1.5 TSI med 130 Hk på programmet
Nedenstående direkte fra Seat hjemme side
https://www.seat.dk/nyheder/?action=sho ... essrelease
Verdenspremiere på ny SEAT Leon
Leon er en hjørnesten i SEATs modelprogram. Siden introduktionen i 1999 er der solgt 2,2 mio. Leon på verdensplan, og gennem årene har den været garant for sportsligt design i en ellers konservativ mellemklasse. Nu præsenterer SEAT fjerde generation af Leon, som har SEATs nye designsprog, nye drivlinjer, fuld opkobling og den seneste generation af assistentsystemer.
Motorer: nye motorer, mild-hybrid, plug-in-hybrid og shift-by-wire
Den nye Leon kan fås med et bredt udvalg af drivlinjer i form af brændstofmotorer med og uden mild-hybrid-teknologi samt SEATs første plug-in-hybrid. Den har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 60 km (WLTP).
Ligeledes er mild-hybrid-teknologien en nyhed. Det er motorerne 1.0 eTSI DSG med 81 kW (110 hk) og 1.5 eTSI DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.
Der er også andre nyheder, som handler om at mindske udledningen, nemlig SEATs nye generation af dieselmotorer, der udleder markant mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt gear eller DSG-automatgear.
Hvad angår benzinmotorer, er der udover førnævnte eTSI-motorer også en ny generation af TSI-motorer med Miller-cyklus-ventilstyring og variabel turboladergeometri, som sammen øger effektiviteten med op til 10%. Det gælder 1.0 TSI med 66 kW (90 hk), 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og 1.5 TSI med 96 kW (130 hk), hvor sidstnævnte desuden har automatisk cylinderfrakobling. Stærkeste TSI-motor er 2.0 TSI med 140 kW (190 hk) og DSG-automatgear.
Apropos DSG-automatgear er den nye Leon den første SEAT til at benytte shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.
Så selve motor er den samme..den kører fint ( ihverfald i vores )Den har motor uvane med at lyde lidt dårligt i starten..Det har Anders D så flot forklaret, og det gør lyden nemmere at leve med
Men der er en ny 1.5 TSI med 130 Hk på programmet
Nedenstående direkte fra Seat hjemme side
https://www.seat.dk/nyheder/?action=sho ... essrelease
Verdenspremiere på ny SEAT Leon
Leon er en hjørnesten i SEATs modelprogram. Siden introduktionen i 1999 er der solgt 2,2 mio. Leon på verdensplan, og gennem årene har den været garant for sportsligt design i en ellers konservativ mellemklasse. Nu præsenterer SEAT fjerde generation af Leon, som har SEATs nye designsprog, nye drivlinjer, fuld opkobling og den seneste generation af assistentsystemer.
Motorer: nye motorer, mild-hybrid, plug-in-hybrid og shift-by-wire
Den nye Leon kan fås med et bredt udvalg af drivlinjer i form af brændstofmotorer med og uden mild-hybrid-teknologi samt SEATs første plug-in-hybrid. Den har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 60 km (WLTP).
Ligeledes er mild-hybrid-teknologien en nyhed. Det er motorerne 1.0 eTSI DSG med 81 kW (110 hk) og 1.5 eTSI DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.
Der er også andre nyheder, som handler om at mindske udledningen, nemlig SEATs nye generation af dieselmotorer, der udleder markant mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt gear eller DSG-automatgear.
Hvad angår benzinmotorer, er der udover førnævnte eTSI-motorer også en ny generation af TSI-motorer med Miller-cyklus-ventilstyring og variabel turboladergeometri, som sammen øger effektiviteten med op til 10%. Det gælder 1.0 TSI med 66 kW (90 hk), 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og 1.5 TSI med 96 kW (130 hk), hvor sidstnævnte desuden har automatisk cylinderfrakobling. Stærkeste TSI-motor er 2.0 TSI med 140 kW (190 hk) og DSG-automatgear.
Apropos DSG-automatgear er den nye Leon den første SEAT til at benytte shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 113
- Tilmeldt: 29. apr 2013, 19:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
I årgang 18 kan du finde 1.4 tsi som er en mange gange mere harmonisk motor end 1.5 tsi. Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5. Begge motorer er versionen med 150 hk, som jeg begge har ejet i passat. 1.4 kører endda længere på literen, hvis det betyder noget.
Passat Variant Comfortline Premium DSG 1.4 TSI ACT 2018
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Mine forældre har en T-Cross 1.5 TSI, i den bemærker man overhovedet ikke cylinderfrakoblingen!golfist skrev: ↑15. sep 2021, 12:53I årgang 18 kan du finde 1.4 tsi som er en mange gange mere harmonisk motor end 1.5 tsi. Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5. Begge motorer er versionen med 150 hk, som jeg begge har ejet i passat. 1.4 kører endda længere på literen, hvis det betyder noget.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
"Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5" Det er noget vrøvl - jeg mærkede intet i min Passat 1,5 DGS
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 115
- Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 51 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Læs nu hans indlæg… der står “KAN” ikke gør…
Har prøvet flere 1.5 TSI hvor de direkte kørte elendigt med ACT aktivt.
Software problem dog.
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
læs nu mit indlæg - jeg mærkede det ikke i min - kørte en 12-14.000 og det var ikke en - jeg bare lige prøvede
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?
Jeg ville købe en 2.0TDI uden Addblue. Så burde man styre fri af de værste børnesygdomme i motorer og gearkasser.
De 150 dieselhypper er fint til hverdag og ellers kan man få den optimeret, hvilket gør både motor og DSG endnu bedre.
De 150 dieselhypper er fint til hverdag og ellers kan man få den optimeret, hvilket gør både motor og DSG endnu bedre.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.