1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Yip58
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. sep 2021, 23:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Yip58 » 6. sep 2021, 22:37

Som beskrevet i mit første indlæg, så skal jeg have min første store bil pga. Familieforøgelse.

Jeg kigger primært på passat, octavia eller superb årg. 18/19 med dsg.. Men...

Jeg hører og læser, at der typisk er fejl i dq200 gearkassen?
At 1.5 og 1.8tsi motorerne er dårlige, og kan skabe problemer.
Er det myter? Noget som der blev snakket om for 10 år siden?

Jeg ved fandme ikke hvilken motor jeg skal have, grundet al den snak.. Hvis fejlene er så udbredt, hvordan fanden kan man så ikke udbedre fejlene..

Hvilken motor skal jeg vælge!!! 😪😪😪

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af HansH » 7. sep 2021, 06:06

Jeg forstår din frustration over at læse om mulige problemer med det mekanik du har set dig varm på :)

Men jeg forstår ikke helt meningen med den tråd du starter her.
Hvad regner du med at opnå .... at der ligesom i en kriminalsag dukker ny viden og nye beviser op, som første gang ser dagens lys her ?
De ting du spørger til - især DQ200 - er noget at det mest fortærskede og gennemtrevlede emne herinde. Og andre steder.
Der er ikke noget nyt under solen, og alt hvad der kan skrives, er skrevet .. er min påstand.
Så jeg vil sige - desværre, det hjælper ikke rigtigt at stille samme spørgsmål en gang til, og så håbe på at høre et andet svar :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
Peter Njansomi-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Bopjensen » 7. sep 2021, 06:09

DQ200 Skal du gå uden om.
1.5tsi går ikke ordentligt når den er kold. Der er kommet ny SW der løser noget af problemet men som jeg læser det ikke for alle.

1.8 tsi har der vidst ikke været problemer med siden 2011/2012 stykker.

Der var en maskine der havde problemer med at knasthjul kunne gå løs, men jeg kan ikke huske hvilken det var.

Hvis du skal have noget der er driftsikkert så skal du kigge efter 2.0TDI med DQ250.

Kræver selvfølgelig du har kørselsmønster der passer til det.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 471 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Madmax » 7. sep 2021, 06:19

Jeg har altså ikke haft problemer med de biler jeg har haft med 1.5 og ej heller DQ200. Men jeg har måske bare været heldig.
Jeg tror Hans summerer det meget godt op
These users thanked the author Madmax for the post (total 5):
Peter NjansomVWAUHallasmartinta

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Peter N » 7. sep 2021, 07:36

Det er til gengæld en myte, at ALLE DQ200 laver ballade…
Men søg her på forum. Der er læsestof til flere dage og så kan du selv træffe en beslutning om hvad det skal være, eller ikke være.
Kører med DQ200 og siden 2017 (samme bil)
Virker og kører helt fint (med anden software selvfølgelig)
Seek, and you will find ;-)
These users thanked the author Peter N for the post:
Hallas
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 320 times
Been thanked: 368 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af GranTurismo » 8. sep 2021, 12:52

Typisk kan man ikke kalde det. Måske med undtagelse af de tidligere generationer af 1,8 og 2,0 TSI som typisk får højt olieforbrug med tiden.

1,5 er ikke 10 år gammel. Det er en videreudvikling af 1,4 TSI ACT 150. De første generationer havde problemer med ujævn motorgang - vistnok primært i forbindelse med DSG. Det skulle så vidt jeg ved være løst via software.

Jeg har selv en DQ200 som jeg er super glad for. Den er nu 7 år gammel. Jeg har dog fået installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk efter garantien udløb, for at reducere risikoen for glidende koblinger som er det problem man oftest hører om på DQ200.

Der er for og imod på alle DSG-gearkasser. Jeg foretrækker DQ200 frem for versionerne med vådkobling og ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Uanset hvilken DSG-gearkasse jeg valgte, ville jeg vælge at få tredjepartssoftware installeret.

Det er mit indtryk at både 1,4 TSI ACT og efterfølgeren 1,5 TSI begge er ret solide og med få fejl
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Yip58
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 4. sep 2021, 23:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Yip58 » 8. sep 2021, 14:29

GranTurismo skrev:
8. sep 2021, 12:52
Typisk kan man ikke kalde det. Måske med undtagelse af de tidligere generationer af 1,8 og 2,0 TSI som typisk får højt olieforbrug med tiden.

1,5 er ikke 10 år gammel. Det er en videreudvikling af 1,4 TSI ACT 150. De første generationer havde problemer med ujævn motorgang - vistnok primært i forbindelse med DSG. Det skulle så vidt jeg ved være løst via software.

Jeg har selv en DQ200 som jeg er super glad for. Den er nu 7 år gammel. Jeg har dog fået installeret tredjepartssoftware med øget koblingstryk efter garantien udløb, for at reducere risikoen for glidende koblinger som er det problem man oftest hører om på DQ200.

Der er for og imod på alle DSG-gearkasser. Jeg foretrækker DQ200 frem for versionerne med vådkobling og ville ikke være nervøs for at købe DQ200 igen. Uanset hvilken DSG-gearkasse jeg valgte, ville jeg vælge at få tredjepartssoftware installeret.

Det er mit indtryk at både 1,4 TSI ACT og efterfølgeren 1,5 TSI begge er ret solide og med få fejl

Har du kendskab til de nye etsi 1.5 motorer som sidder i seat leon og golf 8?

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Hallas » 8. sep 2021, 14:50

1.5 Etsi er samme motor, altså 1.t TSI, men der er monteret 48 volt starter og batteri til at samle energi op med..

Så selve motor er den samme..den kører fint ( ihverfald i vores )Den har motor uvane med at lyde lidt dårligt i starten..Det har Anders D så flot forklaret, og det gør lyden nemmere at leve med :lol: :lol:
Men der er en ny 1.5 TSI med 130 Hk på programmet
Nedenstående direkte fra Seat hjemme side

https://www.seat.dk/nyheder/?action=sho ... essrelease

Verdenspremiere på ny SEAT Leon

Leon er en hjørnesten i SEATs modelprogram. Siden introduktionen i 1999 er der solgt 2,2 mio. Leon på verdensplan, og gennem årene har den været garant for sportsligt design i en ellers konservativ mellemklasse. Nu præsenterer SEAT fjerde generation af Leon, som har SEATs nye designsprog, nye drivlinjer, fuld opkobling og den seneste generation af assistentsystemer.

Motorer: nye motorer, mild-hybrid, plug-in-hybrid og shift-by-wire

Den nye Leon kan fås med et bredt udvalg af drivlinjer i form af brændstofmotorer med og uden mild-hybrid-teknologi samt SEATs første plug-in-hybrid. Den har en elmotor på 75 kW (102 hk) og en TSI-benzinmotor på 115 kW (156 hk). Sammen yder de 150 kW (204 hk). Batteriet er på 13 kWh, og det giver en rækkevidde på el alene på 60 km (WLTP).

Ligeledes er mild-hybrid-teknologien en nyhed. Det er motorerne 1.0 eTSI DSG med 81 kW (110 hk) og 1.5 eTSI DSG med 110 kW (150 hk), som er udstyret med en remdrevet 48 V-startermotor og et 48 V-litium-ion-batteri. Batteriet opsamler energien fra opbremsninger, som startermotoren så bruger til at hjælpe benzinmotoren ved accelerationer og til at trille på el alene. Det sparer brændstof og mindsker CO2-udledningen.

Der er også andre nyheder, som handler om at mindske udledningen, nemlig SEATs nye generation af dieselmotorer, der udleder markant mindre NOx takket være en ny katalysatorteknologi. De nye 2.0-dieselmotorer kan fås med henholdsvis 85 kW (115 hk) og 110 kW (150 hk) med manuelt gear eller DSG-automatgear.

Hvad angår benzinmotorer, er der udover førnævnte eTSI-motorer også en ny generation af TSI-motorer med Miller-cyklus-ventilstyring og variabel turboladergeometri, som sammen øger effektiviteten med op til 10%. Det gælder 1.0 TSI med 66 kW (90 hk), 1.0 TSI med 81 kW (110 hk) og 1.5 TSI med 96 kW (130 hk), hvor sidstnævnte desuden har automatisk cylinderfrakobling. Stærkeste TSI-motor er 2.0 TSI med 140 kW (190 hk) og DSG-automatgear.

Apropos DSG-automatgear er den nye Leon den første SEAT til at benytte shift-by-wire-teknologi, hvor førerens valg bliver overført elektronisk til gearkassen. Derved er den normale DSG-gearvælger, der lignede en gearstang, erstattet af en lille gearvælger, der optager minimal plads mellem forsæderne.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

golfist
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 29. apr 2013, 19:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af golfist » 15. sep 2021, 12:53

I årgang 18 kan du finde 1.4 tsi som er en mange gange mere harmonisk motor end 1.5 tsi. Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5. Begge motorer er versionen med 150 hk, som jeg begge har ejet i passat. 1.4 kører endda længere på literen, hvis det betyder noget.
Passat Variant Comfortline Premium DSG 1.4 TSI ACT 2018

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Morten Hedensted » 15. sep 2021, 16:47

golfist skrev:
15. sep 2021, 12:53
I årgang 18 kan du finde 1.4 tsi som er en mange gange mere harmonisk motor end 1.5 tsi. Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5. Begge motorer er versionen med 150 hk, som jeg begge har ejet i passat. 1.4 kører endda længere på literen, hvis det betyder noget.
Mine forældre har en T-Cross 1.5 TSI, i den bemærker man overhovedet ikke cylinderfrakoblingen!
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af kuno » 15. sep 2021, 18:24

"Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5" Det er noget vrøvl - jeg mærkede intet i min Passat 1,5 DGS
ID.5 PRO Performance 2022

Peter N
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 47 times
Been thanked: 51 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af Peter N » 15. sep 2021, 21:33

kuno skrev:
15. sep 2021, 18:24
"Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5" Det er noget vrøvl - jeg mærkede intet i min Passat 1,5 DGS
Læs nu hans indlæg… der står “KAN” ikke gør…

Har prøvet flere 1.5 TSI hvor de direkte kørte elendigt med ACT aktivt.
Software problem dog.
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af kuno » 16. sep 2021, 06:26

Peter N skrev:
15. sep 2021, 21:33
kuno skrev:
15. sep 2021, 18:24
"Cylinderfrakoblingen mærkes ikke i 1.4, men kan derimod ødelægge enhver køretur i en 1.5" Det er noget vrøvl - jeg mærkede intet i min Passat 1,5 DGS
Læs nu hans indlæg… der står “KAN” ikke gør…

Har prøvet flere 1.5 TSI hvor de direkte kørte elendigt med ACT aktivt.
Software problem dog.
læs nu mit indlæg - jeg mærkede det ikke i min - kørte en 12-14.000 og det var ikke en - jeg bare lige prøvede :lol:
ID.5 PRO Performance 2022

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: 1.5ts, 1.8 tsi, dq200.. Myter?

Indlæg af chrstn_olsen » 16. sep 2021, 09:18

Jeg ville købe en 2.0TDI uden Addblue. Så burde man styre fri af de værste børnesygdomme i motorer og gearkasser.

De 150 dieselhypper er fint til hverdag og ellers kan man få den optimeret, hvilket gør både motor og DSG endnu bedre.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"