Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 7. sep 2021, 20:02

Jeg var egentligt fast besluttet på, at købe en brugt Golf 7 efter at have prøvet en Golf 8 med 1.5 TSI motor og DSG gearkasse hos en VW forhandler. I sidste uge prøvede jeg to brugte Golf 7, som havde kørt henholdsvis 40.000 km og 60.000 km; begge med 1.5 TSI og DSG. Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse. Da det udelukker en ret stor del af bilerne, som rammer mit segment indenfor VAG, er jeg lidt på bar bund og håber I kan hjælpe mig. Jeg tænker, at købe en brugt bil fra 2018-2019, som har kørt maksimalt 60.000 km og mit budget er ca. 240.000 kr.

Jeg kører ca. 22.000-24.000 km årligt, hvor langt størstedelen er kørsel til og fra min arbejdsplads to til tre dage i ugen. Turen til min arbejdsplads er på omkring 75 km, hvoraf ca. 7 km udgør motorvej og resten er landevejskørsel primært i 90-zone. Da jeg kører en del ugentligt vægter jeg komfort højt. Med komfort mener jeg automatgear, adaptiv fartpilot, en motor med lidt overskud, en støjsvag kabine og gode sæder. Alt dette synes jeg, at jeg fik i Golfen indtil jeg prøvede de brugte Golf 7. Jeg kunne måske godt have tænkt mig lidt mere motorkraft, men det handler måske mere om tilvænning efter at have kørt i dieselbil i mange år. Faktisk ville jeg helst have købt en dieselbil, men jeg er blevet skræmt af det politiske syn på dem samt de stigende afgifter. Jeg tænker, at afskrivningen på en benzinbil vil være mindre end på en dieselbil over de 5-6 år, jeg forventer at beholde bilen i. Hvad ville I gøre i min situation? Købe en bil med manuelt gear? Købe en dieselbil, evt Golf 2.0 TDI? Købe en bil, som ikke er fra VAG? Noget helt andet?

For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 46 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af flubber200 » 8. sep 2021, 18:03

Prøv et par Golf mere... Jeg kender pt. 10 jeg ved kører med DQ200 og ingen har haft problemer med den endnu (7, 9, 13), så det er langt fra alle der er ramt. Jeg tror det er højt sat, hvis vi siger at 5 % oplever problemet, og så vil de næste 38 du prøver være fejlfrie rent statistisk 😁.

Er du sikker på at det er gearkasse problemer du har mærket? Hvis man ikke er vandt til cylinderfrakoblingen på 1,5 TSI kan det godt opleves lidt mærkeligt og giver lidt rystelser når den kun kører på 2 cylindre.
Cylinderfrakoblingen kan man vi kode fra via VDSR, så er det problemet er det til at løse.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af i-s » 8. sep 2021, 18:19

urtepotte skrev:
7. sep 2021, 20:02
Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.

For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
1. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.

2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
/Søren.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af Nicklossi » 8. sep 2021, 18:33

Jeg var også hoppet på en 2.0 TDI og så en gang Bell ADD i tanken et par gange om året.

Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af GaSelle » 8. sep 2021, 20:58

Nicklossi skrev:
8. sep 2021, 18:33
Jeg var også hoppet på en 2.0 TDI og så en gang Bell ADD i tanken et par gange om året.

Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.
Hvis han vil undgå et lod i kædelotteriet, så SKAL den 3’er være en 190 hestes :)

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af Bopjensen » 9. sep 2021, 08:31

Køb du bare en 2.0TDI med ro i maven.

Om, 5-6år har du ikke tabt mere på den end en tilsvarende benzin.
These users thanked the author Bopjensen for the post:
chrstn_olsen

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af chrstn_olsen » 9. sep 2021, 09:34

i-s skrev:
8. sep 2021, 18:19
urtepotte skrev:
7. sep 2021, 20:02
Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.

For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
1. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.

2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
Jeg kan kun bekræfte ovenstående - kørte 2.0TDI med DQ381 begge dele optimeret hos Landberg. Det var et super fint setup og optimeringer gave en kæmpe forbedring af kørekomforten, især DSG delen.
These users thanked the author chrstn_olsen for the post:
i-s
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 17:37

flubber200 skrev:
8. sep 2021, 18:03
Prøv et par Golf mere... Jeg kender pt. 10 jeg ved kører med DQ200 og ingen har haft problemer med den endnu (7, 9, 13), så det er langt fra alle der er ramt. Jeg tror det er højt sat, hvis vi siger at 5 % oplever problemet, og så vil de næste 38 du prøver være fejlfrie rent statistisk 😁.

Er du sikker på at det er gearkasse problemer du har mærket? Hvis man ikke er vandt til cylinderfrakoblingen på 1,5 TSI kan det godt opleves lidt mærkeligt og giver lidt rystelser når den kun kører på 2 cylindre.
Cylinderfrakoblingen kan man vi kode fra via VDSR, så er det problemet er det til at løse.
I det mindste er der nogen, som har positive oplevelser med DQ200 😁. Jeg tror dog stadig, at jeg vil undgå den og købe noget andet.

Det var primært ved acceleration, at jeg mærkede det og jeg tænker ikke, at den kun kører på 2 cylindre der? Burde den ikke

urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 17:38

Nicklossi skrev:
8. sep 2021, 18:33
Jeg var også hoppet på en 2.0 TDI og så en gang Bell ADD i tanken et par gange om året.

Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.
Jeg har hørt meget godt om Bell ADD, så jeg har faktisk lige købt en 1D+ og hældt i tanken på min nuværende bil. Jeg købte også Bell ADD diesel additiv. Kan jeg godt bruge begge dele på samme tid? Så vil jeg nemlig hælde additiv i tanken, næste gang den skal fyldes op.

Jeg har prøvet en BMW 320d før og den kørte super godt, men den er desværre en anelse over mit budget. Måske engang!

urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 17:39

Bopjensen skrev:
9. sep 2021, 08:31
Køb du bare en 2.0TDI med ro i maven.

Om, 5-6år har du ikke tabt mere på den end en tilsvarende benzin.
Godt at høre. Jeg har også besluttet mig for, at det skal være en dieselbil. Motoren larmer godt nok en anelse mere ved bykørsel, men det gør jeg sjælendt og på lande -og motorvej kan jeg langt bedre lide en dieselmotor fremfor en benzinmotor.

urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 17:44

i-s skrev:
8. sep 2021, 18:19
urtepotte skrev:
7. sep 2021, 20:02
Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.

For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
1. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.

2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
1. Jeg har besluttet mig for at undgå DQ200 og køber nok højest sandsynligt en Golf med dieselmotor i stedet for (2.0 TDI versionen, så jeg får DQ381, som efter sigende skulle være bedre).

2. Ja, det var det, jeg mente. Jeg overvejer kraftigt selv, at få min chippet, når jeg køber en, men jeg er lidt nervøs. DQ381 er designet til 400 Nm, men ved chiptuning kan jeg se, at en 2.0 TDI godt kan komme op på 420 Nm. Bør jeg være bekymret for en meget forringet levetid på motoren? Jeg er på ingen måde en som kører vildt og jeg vil udelukkende bruge den ekstra motorkaft, når jeg skal overhale og tilkøre. Men der er allerede et moment på +400 Nm ved omkring 2200 RPM, så ved almindelig kørsel vil gearkassen ofte blive belastet ekstra.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af svan » 10. sep 2021, 17:47

Kan du ikke få en a3 til det budget med en 2.0 tdi, det er fanme en lækker bil.

Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 18:02

svan skrev:
10. sep 2021, 17:47
Kan du ikke få en a3 til det budget med en 2.0 tdi, det er fanme en lækker bil.

Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Jeg prøvede faktisk en A3 hos en forhandler. Den var godt nok med 115 HK benzinmotor, men den var en anelse mere støjsvag end en golf og super lækker at køre i. Gearskiftene føltes meget mere bløde og "rigtige" end i de to golf, jeg prøvede. Måske var det en god DQ200. Angående budget, så er en A3 desværre dyrere, end hvad jeg kigger på.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af i-s » 10. sep 2021, 18:29

urtepotte skrev:
10. sep 2021, 17:44
DQ381 er designet til 400 Nm, men ved chiptuning kan jeg se, at en 2.0 TDI godt kan komme op på 420 Nm. Bør jeg være bekymret for en meget forringet levetid på motoren? Jeg er på ingen måde en som kører vildt og jeg vil udelukkende bruge den ekstra motorkaft, når jeg skal overhale og tilkøre. Men der er allerede et moment på +400 Nm ved omkring 2200 RPM, så ved almindelig kørsel vil gearkassen ofte blive belastet ekstra.
DQ381 er designet til 420 Nm. Den er så robust designet, at selv om du kommer op på 450-500, så er det tvivlsomt det få nogen betydning. Fyrer du den af ved hver lyskryds, så holder det selvfølgelig ikke.
vagcars2.png
vagcars2.png (34.34 KiB) Vist 377 gange
/Søren.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af svan » 10. sep 2021, 18:37

urtepotte skrev:
svan skrev:
10. sep 2021, 17:47
Kan du ikke få en a3 til det budget med en 2.0 tdi, det er fanme en lækker bil.

Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Jeg prøvede faktisk en A3 hos en forhandler. Den var godt nok med 115 HK benzinmotor, men den var en anelse mere støjsvag end en golf og super lækker at køre i. Gearskiftene føltes meget mere bløde og "rigtige" end i de to golf, jeg prøvede. Måske var det en god DQ200. Angående budget, så er en A3 desværre dyrere, end hvad jeg kigger på.
Umiddelbart kan du ikke sammenligne en 115 hk benzin med en 150, der mangler en cylinder, jeg tænker at en 150 hk i en a3 kører rigtig lækkert.
Hvis du nu springer over i en diesel skal du ikke være nervøs for at den har kørt lidt mere.
Jeg har lige købt en sportback a3 med 2,0 tdi og manuelt gear fra 17 til 180, så tænker du kan få en et år eller 2 nyere med s tronic til de 240 som du skriver er dit budget, sport modellen er udstyret med en ganske lækker stofkabine, og du sparer jo så lidt på brændstoffet med en diesel

Svan

Sendt fra min F5321 med Tapatalk


Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund

Indlæg af Nicklossi » 10. sep 2021, 19:09

urtepotte skrev:
10. sep 2021, 17:38
Nicklossi skrev:
8. sep 2021, 18:33
Jeg var også hoppet på en 2.0 TDI og så en gang Bell ADD i tanken et par gange om året.

Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.
Jeg har hørt meget godt om Bell ADD, så jeg har faktisk lige købt en 1D+ og hældt i tanken på min nuværende bil. Jeg købte også Bell ADD diesel additiv. Kan jeg godt bruge begge dele på samme tid? Så vil jeg nemlig hælde additiv i tanken, næste gang den skal fyldes op.

Jeg har prøvet en BMW 320d før og den kørte super godt, men den er desværre en anelse over mit budget. Måske engang!
Altså du har købt den hvor der skal en hel flaske i tanken?
Så kan du godt bruge den hvor der er til 5-10 tanke i en flaske bagefter 😊

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"