Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Jeg var egentligt fast besluttet på, at købe en brugt Golf 7 efter at have prøvet en Golf 8 med 1.5 TSI motor og DSG gearkasse hos en VW forhandler. I sidste uge prøvede jeg to brugte Golf 7, som havde kørt henholdsvis 40.000 km og 60.000 km; begge med 1.5 TSI og DSG. Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse. Da det udelukker en ret stor del af bilerne, som rammer mit segment indenfor VAG, er jeg lidt på bar bund og håber I kan hjælpe mig. Jeg tænker, at købe en brugt bil fra 2018-2019, som har kørt maksimalt 60.000 km og mit budget er ca. 240.000 kr.
Jeg kører ca. 22.000-24.000 km årligt, hvor langt størstedelen er kørsel til og fra min arbejdsplads to til tre dage i ugen. Turen til min arbejdsplads er på omkring 75 km, hvoraf ca. 7 km udgør motorvej og resten er landevejskørsel primært i 90-zone. Da jeg kører en del ugentligt vægter jeg komfort højt. Med komfort mener jeg automatgear, adaptiv fartpilot, en motor med lidt overskud, en støjsvag kabine og gode sæder. Alt dette synes jeg, at jeg fik i Golfen indtil jeg prøvede de brugte Golf 7. Jeg kunne måske godt have tænkt mig lidt mere motorkraft, men det handler måske mere om tilvænning efter at have kørt i dieselbil i mange år. Faktisk ville jeg helst have købt en dieselbil, men jeg er blevet skræmt af det politiske syn på dem samt de stigende afgifter. Jeg tænker, at afskrivningen på en benzinbil vil være mindre end på en dieselbil over de 5-6 år, jeg forventer at beholde bilen i. Hvad ville I gøre i min situation? Købe en bil med manuelt gear? Købe en dieselbil, evt Golf 2.0 TDI? Købe en bil, som ikke er fra VAG? Noget helt andet?
For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
Jeg kører ca. 22.000-24.000 km årligt, hvor langt størstedelen er kørsel til og fra min arbejdsplads to til tre dage i ugen. Turen til min arbejdsplads er på omkring 75 km, hvoraf ca. 7 km udgør motorvej og resten er landevejskørsel primært i 90-zone. Da jeg kører en del ugentligt vægter jeg komfort højt. Med komfort mener jeg automatgear, adaptiv fartpilot, en motor med lidt overskud, en støjsvag kabine og gode sæder. Alt dette synes jeg, at jeg fik i Golfen indtil jeg prøvede de brugte Golf 7. Jeg kunne måske godt have tænkt mig lidt mere motorkraft, men det handler måske mere om tilvænning efter at have kørt i dieselbil i mange år. Faktisk ville jeg helst have købt en dieselbil, men jeg er blevet skræmt af det politiske syn på dem samt de stigende afgifter. Jeg tænker, at afskrivningen på en benzinbil vil være mindre end på en dieselbil over de 5-6 år, jeg forventer at beholde bilen i. Hvad ville I gøre i min situation? Købe en bil med manuelt gear? Købe en dieselbil, evt Golf 2.0 TDI? Købe en bil, som ikke er fra VAG? Noget helt andet?
For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 46 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Prøv et par Golf mere... Jeg kender pt. 10 jeg ved kører med DQ200 og ingen har haft problemer med den endnu (7, 9, 13), så det er langt fra alle der er ramt. Jeg tror det er højt sat, hvis vi siger at 5 % oplever problemet, og så vil de næste 38 du prøver være fejlfrie rent statistisk .
Er du sikker på at det er gearkasse problemer du har mærket? Hvis man ikke er vandt til cylinderfrakoblingen på 1,5 TSI kan det godt opleves lidt mærkeligt og giver lidt rystelser når den kun kører på 2 cylindre.
Cylinderfrakoblingen kan man vi kode fra via VDSR, så er det problemet er det til at løse.
Er du sikker på at det er gearkasse problemer du har mærket? Hvis man ikke er vandt til cylinderfrakoblingen på 1,5 TSI kan det godt opleves lidt mærkeligt og giver lidt rystelser når den kun kører på 2 cylindre.
Cylinderfrakoblingen kan man vi kode fra via VDSR, så er det problemet er det til at løse.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
1. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.urtepotte skrev: ↑7. sep 2021, 20:02Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.
For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Jeg var også hoppet på en 2.0 TDI og så en gang Bell ADD i tanken et par gange om året.
Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.
Alternativt kunne du måske kigge i retningen af en BMW 320d f30/31, de kører også rigtig godt.
Hvis muligt, så hop på en 190 hk frem for 184 hk.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Hvis han vil undgå et lod i kædelotteriet, så SKAL den 3’er være en 190 hestes
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Køb du bare en 2.0TDI med ro i maven.
Om, 5-6år har du ikke tabt mere på den end en tilsvarende benzin.
Om, 5-6år har du ikke tabt mere på den end en tilsvarende benzin.
- These users thanked the author Bopjensen for the post:
- chrstn_olsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Jeg kan kun bekræfte ovenstående - kørte 2.0TDI med DQ381 begge dele optimeret hos Landberg. Det var et super fint setup og optimeringer gave en kæmpe forbedring af kørekomforten, især DSG delen.i-s skrev: ↑8. sep 2021, 18:191. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.urtepotte skrev: ↑7. sep 2021, 20:02Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.
For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
- These users thanked the author chrstn_olsen for the post:
- i-s
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
I det mindste er der nogen, som har positive oplevelser med DQ200 . Jeg tror dog stadig, at jeg vil undgå den og købe noget andet.flubber200 skrev: ↑8. sep 2021, 18:03Prøv et par Golf mere... Jeg kender pt. 10 jeg ved kører med DQ200 og ingen har haft problemer med den endnu (7, 9, 13), så det er langt fra alle der er ramt. Jeg tror det er højt sat, hvis vi siger at 5 % oplever problemet, og så vil de næste 38 du prøver være fejlfrie rent statistisk .
Er du sikker på at det er gearkasse problemer du har mærket? Hvis man ikke er vandt til cylinderfrakoblingen på 1,5 TSI kan det godt opleves lidt mærkeligt og giver lidt rystelser når den kun kører på 2 cylindre.
Cylinderfrakoblingen kan man vi kode fra via VDSR, så er det problemet er det til at løse.
Det var primært ved acceleration, at jeg mærkede det og jeg tænker ikke, at den kun kører på 2 cylindre der? Burde den ikke
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Jeg har hørt meget godt om Bell ADD, så jeg har faktisk lige købt en 1D+ og hældt i tanken på min nuværende bil. Jeg købte også Bell ADD diesel additiv. Kan jeg godt bruge begge dele på samme tid? Så vil jeg nemlig hælde additiv i tanken, næste gang den skal fyldes op.
Jeg har prøvet en BMW 320d før og den kørte super godt, men den er desværre en anelse over mit budget. Måske engang!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Godt at høre. Jeg har også besluttet mig for, at det skal være en dieselbil. Motoren larmer godt nok en anelse mere ved bykørsel, men det gør jeg sjælendt og på lande -og motorvej kan jeg langt bedre lide en dieselmotor fremfor en benzinmotor.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
1. Jeg har besluttet mig for at undgå DQ200 og køber nok højest sandsynligt en Golf med dieselmotor i stedet for (2.0 TDI versionen, så jeg får DQ381, som efter sigende skulle være bedre).i-s skrev: ↑8. sep 2021, 18:191. DQ200 gearkassen er som at trække et lod i en tombola. Nogen er åbenbart heldige og andre ikke. Under alle omstændigheder skal du kunne lide den måde DQ200 kører på - ellers er det op af bakke.urtepotte skrev: ↑7. sep 2021, 20:02Det var en ganske anden oplevelse, end den næsten nye Golf 8, jeg kørte i. I de to brugte Golf 7 var køreturerne en del mere rystende og ruskende, hvilket jeg har fundet ud af højest sandsynligt skyldes DQ200 gearkassen og derfor vil jeg gerne undgå denne gearkasse.
For øvrigt så jeg, at en 2.0 TDI motor kan chippes fra 150 HK og 320 Nm til omkring 190 Hk og 400 Nm. Dette svarer præcist til, hvad en Passat kan fås med. Betyder det, at motoren i en Golf 2.0 TDI er en droslet version af motoren fra en Passat? Af hvad jeg kunne finde frem til, så har begge modeller DQ381 gearkassen, som er designet til 400 Nm, men jeg ved ikke, om resten af komponenterne også er de samme. Ret mig gerne, hvis jeg tager fejl.
2. En 150HK TDI der er chippet er ikke det samme som en std. 190HK, hvis det er det du mener. Men en 150HK med chip kører ret godt. Jeg er selv ret glad for kombinationen af 150HK TDI + chip + DQ381, det er et pendler-setup der er til at stole på.
2. Ja, det var det, jeg mente. Jeg overvejer kraftigt selv, at få min chippet, når jeg køber en, men jeg er lidt nervøs. DQ381 er designet til 400 Nm, men ved chiptuning kan jeg se, at en 2.0 TDI godt kan komme op på 420 Nm. Bør jeg være bekymret for en meget forringet levetid på motoren? Jeg er på ingen måde en som kører vildt og jeg vil udelukkende bruge den ekstra motorkaft, når jeg skal overhale og tilkøre. Men der er allerede et moment på +400 Nm ved omkring 2200 RPM, så ved almindelig kørsel vil gearkassen ofte blive belastet ekstra.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Kan du ikke få en a3 til det budget med en 2.0 tdi, det er fanme en lækker bil.
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Jeg prøvede faktisk en A3 hos en forhandler. Den var godt nok med 115 HK benzinmotor, men den var en anelse mere støjsvag end en golf og super lækker at køre i. Gearskiftene føltes meget mere bløde og "rigtige" end i de to golf, jeg prøvede. Måske var det en god DQ200. Angående budget, så er en A3 desværre dyrere, end hvad jeg kigger på.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
DQ381 er designet til 420 Nm. Den er så robust designet, at selv om du kommer op på 450-500, så er det tvivlsomt det få nogen betydning. Fyrer du den af ved hver lyskryds, så holder det selvfølgelig ikke.urtepotte skrev: ↑10. sep 2021, 17:44DQ381 er designet til 400 Nm, men ved chiptuning kan jeg se, at en 2.0 TDI godt kan komme op på 420 Nm. Bør jeg være bekymret for en meget forringet levetid på motoren? Jeg er på ingen måde en som kører vildt og jeg vil udelukkende bruge den ekstra motorkaft, når jeg skal overhale og tilkøre. Men der er allerede et moment på +400 Nm ved omkring 2200 RPM, så ved almindelig kørsel vil gearkassen ofte blive belastet ekstra.
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Umiddelbart kan du ikke sammenligne en 115 hk benzin med en 150, der mangler en cylinder, jeg tænker at en 150 hk i en a3 kører rigtig lækkert.urtepotte skrev:Jeg prøvede faktisk en A3 hos en forhandler. Den var godt nok med 115 HK benzinmotor, men den var en anelse mere støjsvag end en golf og super lækker at køre i. Gearskiftene føltes meget mere bløde og "rigtige" end i de to golf, jeg prøvede. Måske var det en god DQ200. Angående budget, så er en A3 desværre dyrere, end hvad jeg kigger på.
Hvis du nu springer over i en diesel skal du ikke være nervøs for at den har kørt lidt mere.
Jeg har lige købt en sportback a3 med 2,0 tdi og manuelt gear fra 17 til 180, så tænker du kan få en et år eller 2 nyere med s tronic til de 240 som du skriver er dit budget, sport modellen er udstyret med en ganske lækker stofkabine, og du sparer jo så lidt på brændstoffet med en diesel
Svan
Sendt fra min F5321 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Hjælp til bilkøb søges - jeg er på bar bund
Altså du har købt den hvor der skal en hel flaske i tanken?urtepotte skrev: ↑10. sep 2021, 17:38Jeg har hørt meget godt om Bell ADD, så jeg har faktisk lige købt en 1D+ og hældt i tanken på min nuværende bil. Jeg købte også Bell ADD diesel additiv. Kan jeg godt bruge begge dele på samme tid? Så vil jeg nemlig hælde additiv i tanken, næste gang den skal fyldes op.
Jeg har prøvet en BMW 320d før og den kørte super godt, men den er desværre en anelse over mit budget. Måske engang!
Så kan du godt bruge den hvor der er til 5-10 tanke i en flaske bagefter