Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Jeg kører ca. 22.000-24.000 km årligt, hvor langt størstedelen er kørsel til og fra min arbejdsplads to til tre dage i ugen. Turen til min arbejdsplads er på omkring 75 km, hvoraf ca. 7 km udgør motorvej og resten er landevejskørsel primært i 90-zone. Udover kørsel til og fra min arbejdsplads vil jeg også køre nogle små byture på 4-5 km ca. 3-4 gange i ugen. Bør jeg være nervøs for, at de små ture kan tilsode motoren og ødelægge noget? Eller er det okay, så længe jeg kører 2-3 længere ture, hvor motoren bliver ordentligt varm? Der er også mulighed for at give motoren lidt omdrejninger på til og fra arbejde, hvis det hjælper på noget?
Hav en god weekend.
Hav en god weekend.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6251
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2069 times
- Been thanked: 673 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Du overtænker også her. Diesel er fint til dit kørselsmønster.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
1. De nyere EA288 motorer der kom i 2015 modellerne, kører med lavtryks EGR (udover højtryk). Det har minimeret sod problemet rigtig meget.urtepotte skrev: ↑10. sep 2021, 18:14Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?
2. TSI benzin motorerne soder rigtig ofte til. Så jeg vil næsten påstå det er omvendt. En moderne benziner vil sode til før dieselen.
3. Det hjælper ingenting med høje omdrejninger. Det er en skrøne.
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Ja.
Vi kører 15k kolde By-kilometer i Transporteren om året - Diesel.
No Fucking Problem. En moderne Diesel er lidt mere ligeglad med det der, end i gamle dage...
Vi kører 15k kolde By-kilometer i Transporteren om året - Diesel.
No Fucking Problem. En moderne Diesel er lidt mere ligeglad med det der, end i gamle dage...
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Til trådstarter -jeg ville ikke være bange for diesel med dit kørselsmønster.i-s skrev: ↑10. sep 2021, 18:331. De nyere EA288 motorer der kom i 2015 modellerne, kører med lavtryks EGR (udover højtryk). Det har minimeret sod problemet rigtig meget.urtepotte skrev: ↑10. sep 2021, 18:14Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?
2. TSI benzin motorerne soder rigtig ofte til. Så jeg vil næsten påstå det er omvendt. En moderne benziner vil sode til før dieselen.
3. Det hjælper ingenting med høje omdrejninger. Det er en skrøne.
Overvejer pt. selv at skifte fra benzin til diesel, jeg køre 2x40 km. landevej hver dag + div længere ferieture.
Jeg er helt enig med “I-S” i punkt 1 og 2.
Men jeg er lidt undrende over hvorfor ikke højere omdrejninger, over en strækning på eks. 30 km. motor eller landevej nogle gange om ugen skulle kunne medvirke til mindre tilsodning af eks. dyser, ventiler mm.
Man kan jo bare låse bilen i et lavere gear -hvis bilen er med DSG/automatgear.
Det kan godt være det ingen effekt har på de nye motor konstruktioner, men ældre benzin og diesel biler har da bestemt godt af at blive varmet rigtigt igennem.
Måske er det bare en skrøne på de nye
Senest rettet af Ras 10. sep 2021, 22:20, rettet i alt 1 gang.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Hvis du kører med høje omdrejninger på de nye, så kører den på højtryks EGR, som bekendt er hovedsynderen i sod. Med lave moderate omdrejninger kører de på lavtryks EGR, som soder meget lidt.Ras skrev: ↑10. sep 2021, 21:20
Men jeg er lidt undrende over hvorfor ikke højere omdrejninger, over en strækning på eks. 30 km. motor eller landevej nogle gange om ugen skulle kunne medvirke til mindre tilsodning af eks. dyser, ventiler mm.
Man kan jo bare låse bilen i et lavere gear -hvis bilen er med DSG/automatgear.
Hvad er det i forsøger at opnå helt konkret med de høje omdrejninger ?
/Søren.
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.
Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.
Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke…
Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.
Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke…
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Jeg ved det ikke.Ras skrev: ↑10. sep 2021, 22:16Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.
Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.
Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke…
Kan bare sige jeg har aldrig mødt noget bevis på høje omdrejninger skulle være godt for noget.
Motoren bliver ikke varmere af at køre med høje omdrejninger. Den er termostat reguleret.
I gamle dage kunne f.eks stempelringe gro fast, hvis der blev kørt mange korte ture med kold motor.
Men i dag bliver en motor meget hurtigere varm og hvis man er nervøs for ting der gror fast, så tror jeg man er lige så godt hjulpet med at skifte olie lidt oftere. Men igen, det er bare hvad jeg tror.
/Søren.
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Lidt må det vel give med høj belastning, jeg synes kun olietemperaturen kommer over 100 grader ved høj fart, det er så en benziner. Men om det er nok til at løsne sod, pas, specielt ved egr tvivler jeg.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Udstødningen bliver efter min bedste overbevisning ikke varmere af at køre med 130 km/t i fjerde gear frem for 6 gear, ved samme last.
- Lau16
- Medlem
- Indlæg: 754
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 97 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Så mere brændstof, giver ikke mere varme
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2754
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
- Lau16
- Medlem
- Indlæg: 754
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 97 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Så samme brændstofforbrug, ved højere omdrejninger. Argh mon dog
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI
- Ras
- Medlem
- Indlæg: 650
- Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 77 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Helt enig hyppige olieskift er altid en god ting, men det ene udelukker jo ikke det andet.i-s skrev: ↑11. sep 2021, 13:23Jeg ved det ikke.Ras skrev: ↑10. sep 2021, 22:16Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.
Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.
Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke…
Kan bare sige jeg har aldrig mødt noget bevis på høje omdrejninger skulle være godt for noget.
Motoren bliver ikke varmere af at køre med høje omdrejninger. Den er termostat reguleret.
I gamle dage kunne f.eks stempelringe gro fast, hvis der blev kørt mange korte ture med kold motor.
Men i dag bliver en motor meget hurtigere varm og hvis man er nervøs for ting der gror fast, så tror jeg man er lige så godt hjulpet med at skifte olie lidt oftere. Men igen, det er bare hvad jeg tror.
Ja den er termostat reguleret på kølevandssiden, men det ændre da ikke på at olietemp. sagtens kan stige ved højere omdrejninger over længere tid.
jeg vil da tro at udstødningsystemet og evt. partikelfilter er blandt de komponenter der har godt af blive varmet helt igennem. Det allerbedste er nok bare gode lange ture så tit som muligt og undgå korte ture så meget som muligt.
At det så ikke har nogen indflydelse på de nye typer EGR systemer har du sikkert ret i.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)
Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 10. feb 2023, 12:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Er der ingen som ved noget om det her....en benzin motor har altid godt af at blive banket igennem samme har en diesel...at banke den op i omdrejninger er godt at gøre engang imellem du vil selv kunne mærke det på din bil at hvis du har kørt mange korte ture i lang tid vil den typisk køre dårligt og tager du så en god lang tur hvor den får lov til at strække sig ud ved det røde felt så vil den typisk køre fantastisk efter har selv gjordt det med min Fabia 1,2tsi 110 hp
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
Du ved godt du sidder og skriver i en tråd der har været død i 1½ år, ikke?Kimsebasse skrev: ↑10. feb 2023, 12:27Er der ingen som ved noget om det her....en benzin motor har altid godt af at blive banket igennem samme har en diesel...at banke den op i omdrejninger er godt at gøre engang imellem du vil selv kunne mærke det på din bil at hvis du har kørt mange korte ture i lang tid vil den typisk køre dårligt og tager du så en god lang tur hvor den får lov til at strække sig ud ved det røde felt så vil den typisk køre fantastisk efter har selv gjordt det med min Fabia 1,2tsi 110 hp
- These users thanked the author i-s for the post:
- Random_Hero
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?
@i-s Og hvis han havde skrevet det i en ny tråd, så havde du henvist ham til søgefunktionen.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt: