Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 18:07

Jeg kører ca. 22.000-24.000 km årligt, hvor langt størstedelen er kørsel til og fra min arbejdsplads to til tre dage i ugen. Turen til min arbejdsplads er på omkring 75 km, hvoraf ca. 7 km udgør motorvej og resten er landevejskørsel primært i 90-zone. Udover kørsel til og fra min arbejdsplads vil jeg også køre nogle små byture på 4-5 km ca. 3-4 gange i ugen. Bør jeg være nervøs for, at de små ture kan tilsode motoren og ødelægge noget? Eller er det okay, så længe jeg kører 2-3 længere ture, hvor motoren bliver ordentligt varm? Der er også mulighed for at give motoren lidt omdrejninger på til og fra arbejde, hvis det hjælper på noget?

Hav en god weekend. :D

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af jansom » 10. sep 2021, 18:08

Du overtænker også her. Diesel er fint til dit kørselsmønster.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

urtepotte
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af urtepotte » 10. sep 2021, 18:14

jansom skrev:
10. sep 2021, 18:08
Du overtænker også her. Diesel er fint til dit kørselsmønster.
Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af i-s » 10. sep 2021, 18:33

urtepotte skrev:
10. sep 2021, 18:14
jansom skrev:
10. sep 2021, 18:08
Du overtænker også her. Diesel er fint til dit kørselsmønster.
Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?
1. De nyere EA288 motorer der kom i 2015 modellerne, kører med lavtryks EGR (udover højtryk). Det har minimeret sod problemet rigtig meget.
2. TSI benzin motorerne soder rigtig ofte til. Så jeg vil næsten påstå det er omvendt. En moderne benziner vil sode til før dieselen.
3. Det hjælper ingenting med høje omdrejninger. Det er en skrøne.
/Søren.

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 10. sep 2021, 19:47

Ja.

Vi kører 15k kolde By-kilometer i Transporteren om året - Diesel.
No Fucking Problem. En moderne Diesel er lidt mere ligeglad med det der, end i gamle dage...
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Ras » 10. sep 2021, 21:20

i-s skrev:
10. sep 2021, 18:33
urtepotte skrev:
10. sep 2021, 18:14
jansom skrev:
10. sep 2021, 18:08
Du overtænker også her. Diesel er fint til dit kørselsmønster.
Tak for svar igen. Jeg har bare hørt en del skrækhistorier om dieselmotorer, der soder til, kører dårligt, mister effekt og i værste tilfælde går i stykker. Vil jeg få brændt soden ordentligt væk ved kørsel til arbejde? Og hjælper det engang i mellem at køre frisk til og give motoren nogle omdrejninger?
1. De nyere EA288 motorer der kom i 2015 modellerne, kører med lavtryks EGR (udover højtryk). Det har minimeret sod problemet rigtig meget.
2. TSI benzin motorerne soder rigtig ofte til. Så jeg vil næsten påstå det er omvendt. En moderne benziner vil sode til før dieselen.
3. Det hjælper ingenting med høje omdrejninger. Det er en skrøne.
Til trådstarter -jeg ville ikke være bange for diesel med dit kørselsmønster. ;)
Overvejer pt. selv at skifte fra benzin til diesel, jeg køre 2x40 km. landevej hver dag + div længere ferieture.

Jeg er helt enig med “I-S” i punkt 1 og 2.

Men jeg er lidt undrende over hvorfor ikke højere omdrejninger, over en strækning på eks. 30 km. motor eller landevej nogle gange om ugen skulle kunne medvirke til mindre tilsodning af eks. dyser, ventiler mm.
Man kan jo bare låse bilen i et lavere gear -hvis bilen er med DSG/automatgear.

Det kan godt være det ingen effekt har på de nye motor konstruktioner, men ældre benzin og diesel biler har da bestemt godt af at blive varmet rigtigt igennem.

Måske er det bare en skrøne på de nye :roll: ;)
Senest rettet af Ras 10. sep 2021, 22:20, rettet i alt 1 gang.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af i-s » 10. sep 2021, 21:25

Ras skrev:
10. sep 2021, 21:20

Men jeg er lidt undrende over hvorfor ikke højere omdrejninger, over en strækning på eks. 30 km. motor eller landevej nogle gange om ugen skulle kunne medvirke til mindre tilsodning af eks. dyser, ventiler mm.
Man kan jo bare låse bilen i et lavere gear -hvis bilen er med DSG/automatgear.
Hvis du kører med høje omdrejninger på de nye, så kører den på højtryks EGR, som bekendt er hovedsynderen i sod. Med lave moderate omdrejninger kører de på lavtryks EGR, som soder meget lidt.

Hvad er det i forsøger at opnå helt konkret med de høje omdrejninger ?
/Søren.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Ras » 10. sep 2021, 22:16

Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.

Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.

Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke… 🤫
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af i-s » 11. sep 2021, 13:23

Ras skrev:
10. sep 2021, 22:16
Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.

Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.

Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke… 🤫
Jeg ved det ikke.
Kan bare sige jeg har aldrig mødt noget bevis på høje omdrejninger skulle være godt for noget.

Motoren bliver ikke varmere af at køre med høje omdrejninger. Den er termostat reguleret.

I gamle dage kunne f.eks stempelringe gro fast, hvis der blev kørt mange korte ture med kold motor.
Men i dag bliver en motor meget hurtigere varm og hvis man er nervøs for ting der gror fast, så tror jeg man er lige så godt hjulpet med at skifte olie lidt oftere. Men igen, det er bare hvad jeg tror.
/Søren.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af xbn » 11. sep 2021, 19:22

Lidt må det vel give med høj belastning, jeg synes kun olietemperaturen kommer over 100 grader ved høj fart, det er så en benziner. Men om det er nok til at løsne sod, pas, specielt ved egr tvivler jeg.
Billede

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Nicklossi » 11. sep 2021, 19:29

Udstødningen bliver efter min bedste overbevisning ikke varmere af at køre med 130 km/t i fjerde gear frem for 6 gear, ved samme last.

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 754
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Lau16 » 11. sep 2021, 21:24

Nicklossi skrev:
11. sep 2021, 19:29
Udstødningen bliver efter min bedste overbevisning ikke varmere af at køre med 130 km/t i fjerde gear frem for 6 gear, ved samme last.
Så mere brændstof, giver ikke mere varme 🤔
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Nicklossi » 11. sep 2021, 22:06

Lau16 skrev:
11. sep 2021, 21:24
Nicklossi skrev:
11. sep 2021, 19:29
Udstødningen bliver efter min bedste overbevisning ikke varmere af at køre med 130 km/t i fjerde gear frem for 6 gear, ved samme last.
Så mere brændstof, giver ikke mere varme 🤔
Læg mærke til de sidste tre ord i sidste sætning 😉

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 754
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 97 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Lau16 » 11. sep 2021, 22:15

Nicklossi skrev:
11. sep 2021, 22:06
Lau16 skrev:
11. sep 2021, 21:24
Nicklossi skrev:
11. sep 2021, 19:29
Udstødningen bliver efter min bedste overbevisning ikke varmere af at køre med 130 km/t i fjerde gear frem for 6 gear, ved samme last.
Så mere brændstof, giver ikke mere varme 🤔
Læg mærke til de sidste tre ord i sidste sætning 😉
Så samme brændstofforbrug, ved højere omdrejninger. Argh mon dog 😉
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Ras » 11. sep 2021, 23:11

i-s skrev:
11. sep 2021, 13:23
Ras skrev:
10. sep 2021, 22:16
Jeg tvivler ikke på din forklaring mht. EGR. Det lyder til du har sat dig godt ind i tingene.

Men tænker mere andre komponenter i motoren har godt af at blive gennemvarme, hvilket man jo kan hjælpe på vej med lidt højere omdrejninger og der af højere olietemperatur. Hvilket jeg tænker også kan mindske kondens i motor og udstødningsystem, især for dem der køre en del kortere ture hvor bilen ikke bliver rigtig driftvarm hver gang bilen startes.
Jeg er selv ret hysterisk med koldstarter og korte ture, derfor bruger vi næsten altid vores E-Up til det formål, men det er jo ikke alle der lige har den mulighed.

Har du kendskab til om det er generelt for div. Tyske mærker at de bruger samme system mht. høj og lavtryks EGR. ?
Er det måske noget der er udviklet samtidig med de overgår til at blive Euro6 og for at kunne overholde de grænseværdier det kræver.
Jeg er bare nysgerrig da jeg som nævnt selv overvejer diesel og muligvis andet mærke… 🤫
Jeg ved det ikke.
Kan bare sige jeg har aldrig mødt noget bevis på høje omdrejninger skulle være godt for noget.

Motoren bliver ikke varmere af at køre med høje omdrejninger. Den er termostat reguleret.

I gamle dage kunne f.eks stempelringe gro fast, hvis der blev kørt mange korte ture med kold motor.
Men i dag bliver en motor meget hurtigere varm og hvis man er nervøs for ting der gror fast, så tror jeg man er lige så godt hjulpet med at skifte olie lidt oftere. Men igen, det er bare hvad jeg tror.
Helt enig hyppige olieskift er altid en god ting, men det ene udelukker jo ikke det andet.
Ja den er termostat reguleret på kølevandssiden, men det ændre da ikke på at olietemp. sagtens kan stige ved højere omdrejninger over længere tid.
jeg vil da tro at udstødningsystemet og evt. partikelfilter er blandt de komponenter der har godt af blive varmet helt igennem. Det allerbedste er nok bare gode lange ture så tit som muligt og undgå korte ture så meget som muligt.

At det så ikke har nogen indflydelse på de nye typer EGR systemer har du sikkert ret i. ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Kimsebasse
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. feb 2023, 12:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af Kimsebasse » 10. feb 2023, 12:27

Er der ingen som ved noget om det her....en benzin motor har altid godt af at blive banket igennem samme har en diesel...at banke den op i omdrejninger er godt at gøre engang imellem du vil selv kunne mærke det på din bil at hvis du har kørt mange korte ture i lang tid vil den typisk køre dårligt og tager du så en god lang tur hvor den får lov til at strække sig ud ved det røde felt så vil den typisk køre fantastisk efter har selv gjordt det med min Fabia 1,2tsi 110 hp

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af i-s » 10. feb 2023, 18:43

Kimsebasse skrev:
10. feb 2023, 12:27
Er der ingen som ved noget om det her....en benzin motor har altid godt af at blive banket igennem samme har en diesel...at banke den op i omdrejninger er godt at gøre engang imellem du vil selv kunne mærke det på din bil at hvis du har kørt mange korte ture i lang tid vil den typisk køre dårligt og tager du så en god lang tur hvor den får lov til at strække sig ud ved det røde felt så vil den typisk køre fantastisk efter har selv gjordt det med min Fabia 1,2tsi 110 hp
Du ved godt du sidder og skriver i en tråd der har været død i 1½ år, ikke?
These users thanked the author i-s for the post:
Random_Hero
/Søren.

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af QT1410 » 10. feb 2023, 20:03

@i-s Og hvis han havde skrevet det i en ny tråd, så havde du henvist ham til søgefunktionen.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Egner mit kørselsbehov sig til en dieselbil?

Indlæg af i-s » 10. feb 2023, 20:17

QT1410 skrev:
10. feb 2023, 20:03
@i-s Og hvis han havde skrevet det i en ny tråd, så havde du henvist ham til søgefunktionen.
Jeps ..
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"