Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteenC » 27. mar 2023, 13:44

Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 27. mar 2023, 14:12

SteenC skrev:
27. mar 2023, 13:44
Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2023, 18:25

martinta skrev:
27. mar 2023, 14:12
SteenC skrev:
27. mar 2023, 13:44
Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).
Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 27. mar 2023, 19:15

Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Passatg 3cmartinta
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 27. mar 2023, 19:22

DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
martinta
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2023, 19:26

Passatg 3c skrev:
27. mar 2023, 19:22
DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.
Alle? Så de mindre som fx en A3 afløser på el mener du også der vil komme på den dyrere PPE platform?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 27. mar 2023, 19:33

BrianDS skrev:
27. mar 2023, 18:25
martinta skrev:
27. mar 2023, 14:12
SteenC skrev:
27. mar 2023, 13:44
Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).
Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
Kommer an på hvor længe den peaker naturligvis.
charging.png
charging.png (175.22 KiB) Vist 634 gange
Jeg synes stadig det er ærgerligt, at en bil som kom i 2018 kan lade med 250 kw (indrømmet, ikke for evigt), hvor en bil der burde være betydeligt nyere kun lige akkurat præsterer det halve i peak. Igen billede, fra den tidligere tur, så skal jeg helt op på 57% uden forvarmet batteri, før jeg rammer de 104 kw som SteenC nævner som max.
DanielB12 skrev:
27. mar 2023, 19:15
Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
Pas, men jeg håber. Jeg har stadig en drøm om at teslaen skal skiftes ud med ID.7 / Id.vision eller hvad den nu hedder, men det kræver altså at de tager sig sammen og får noget ladehastighed på de biler.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 27. mar 2023, 20:44

BrianDS skrev:
Passatg 3c skrev:
27. mar 2023, 19:22
DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.
Alle? Så de mindre som fx en A3 afløser på el mener du også der vil komme på den dyrere PPE platform?
Ja, jeg læste eller hørte forleden at alle Audi'er fremover bliver på samme platform som E-tron GT og Macan EV.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

VictorB
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. mar 2023, 08:26
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af VictorB » 28. mar 2023, 08:34

Er det realistisk at tro, at en Enyaq - med sin nuværende hardware - på sigt kan få en softwareopdatering, der gør det muligt for den at forvarme batteriet, når man navigerer til en lynlader?

Jeg er virkelig ærgerlig over ladepræstationerne her i vinterhalvåret. Senest i søndags fra Valby til Nyborg kørte jeg den ned til 9% (1½ times motorvej, udetemperatur på 7 grader), hvor den startede på 85 kw og arbejdede sig op til 110 kw, da den ramte 25%.
Dette varede dog kun kortvarigt (et par minutter), før den igen faldt til 85-90 kw, inden jeg stoppede opladningen ved 50%. I det mindste sad der ikke 2 utålmodige børn på bagsædet denne gang. :roll:

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteenC » 28. mar 2023, 08:36

BrianDS skrev:
27. mar 2023, 18:25
martinta skrev:
27. mar 2023, 14:12
SteenC skrev:
27. mar 2023, 13:44
Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).
Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
Det er selvfølgelig rigtigt nok, men ladekurven burde så generelt ligger 20-30 kW højere end den gjorde. Altså starte omkring de 135 kW og så falder den selvfølgelig henimod de 80%.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 28. mar 2023, 08:40

VictorB skrev:
28. mar 2023, 08:34
Er det realistisk at tro, at en Enyaq - med sin nuværende hardware - på sigt kan få en softwareopdatering, der gør det muligt for den at forvarme batteriet, når man navigerer til en lynlader?

Jeg er virkelig ærgerlig over ladepræstationerne her i vinterhalvåret. Senest i søndags fra Valby til Nyborg kørte jeg den ned til 9% (1½ times motorvej, udetemperatur på 7 grader), hvor den startede på 85 kw og arbejdede sig op til 110 kw, da den ramte 25%.
Dette varede dog kun kortvarigt (et par minutter), før den igen faldt til 85-90 kw, inden jeg stoppede opladningen ved 50%. I det mindste sad der ikke 2 utålmodige børn på bagsædet denne gang. :roll:
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Ved ikke om du er på Twitter ... men prøv i givet fald lige at læse denne tråd, fra en gut der hedder Stephan Rehak. Han enten arbejder for Skoda, eller har insider kontakter (ikke sikker) ...
Han er meget aktiv på sociale medier omkring spørgsmål til softwaren - både nuværende og kommende features.
Her fortæller han om Enyaq og battery management ved lave temperaturer.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så bliver Enyaq'en aldrig et lademonster.

https://twitter.com/StepanRehak/status/ ... 5703786496
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 28. mar 2023, 09:19

Nu gider jeg ikke lige læse twitter-tråden, men er det virkelig ren software der sætter begrænsningen?

Vores iX3 kan også maks lade med 150 kWh. Jeg har ikke selv super meget erfaring med det i koldt vejr, og har ikke nogen data som sådan, men i den jo selvfølgelig meget objektive facebook-gruppe om iX3 er det nogle ret fine ladekurver folk viser øjebliksbilleder fra. Men det er med forvarmet batteri
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 28. mar 2023, 09:30

DanielB12 skrev:
28. mar 2023, 09:19
Nu gider jeg ikke lige læse twitter-tråden, men er det virkelig ren software der sætter begrænsningen?

Vores iX3 kan også maks lade med 150 kWh. Jeg har ikke selv super meget erfaring med det i koldt vejr, og har ikke nogen data som sådan, men i den jo selvfølgelig meget objektive facebook-gruppe om iX3 er det nogle ret fine ladekurver folk viser øjebliksbilleder fra. Men det er med forvarmet batteri
TL;DR
Forvarmning er en investering som "koster" på batteriet i form af at brænde kWh af på at varme op.
Den investering kommer kun igen hvis man skal ind og lynlade.
Bilen ved kun at man skal ind og lynlade, hvis man har fortalt det i navigationen eller hvis der er en manuel funktion til at "tænde" for forvarmningen.

Pre-ME3 software varmer Enyaq batteriet (ubetinget) op til +10 grader lige så snart du kører afsted.
Med et højt forbrug til følge.
Hvis man kun skal ind til byen .. ingen tanker om at lynlade eller noget .. så er den "investering" helt meningsløs.
Klagerne fra ejerne lød dengang på alt for højt vinterforbrug. Og med rette.
Til gengæld var der fornuftig ladehastighed ved ankomst til lynlader .. :)

Post-ME3 bliver batteriet kun varmet op til ca 0 grader.
Det tilgodeser forbruget relativt i forhold til tidligere.
Til gengæld betales prisen nu ved hastighed på lynlader ...

Så det er lidt en svikmølle.
Med mindre man navigerer til en lynlader, har bilen selvf ingen mulighed for at vide om man skal hen til en sådan og lade lige om lidt.
Dvs eneste rigtige løsning, i min bog, er muligheden for at føreren manuelt kan aktivere forvarmning.
Ligesom du kan i din iX3.
Og det bekræfter Stefan at der arbejdes på.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 28. mar 2023, 09:36

Jeg tror den vigtigste ting der er noteret i twitter-tråden er at Skoda overvejer preheating ifm. navigation.
Som det er lige pt. så er det eneste tidspunkt en Enyaq foretager preheating er når man sætter et afgangstidspunkt mens biler er tilsluttet en lader. Ellers så heater den kun batteriet mens den lader.

EDIT: HansH kom først :mrgreen:
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 28. mar 2023, 09:39

magre skrev:
28. mar 2023, 09:36
Jeg tror den vigtigste ting der er noteret i twitter-tråden er at Skoda overvejer preheating ifm. navigation.
Som det er lige pt. så er det eneste tidspunkt en Enyaq foretager preheating er når man sætter et afgangstidspunkt mens biler er tilsluttet en lader. Ellers så heater den kun batteriet mens den lader.

EDIT: HansH kom først :mrgreen:
Tjek gerne kommentarsporet - der er gode spørgsmål og svar, som uddyber hvad de arbejder på.
"Manuel aktivering" er i scope, som jeg læser det. Godt nok spørges der med "ELLER" ... men jeg lever i håbet .. :)
I min optik er manuel mulighed mindst lige så relevant som navigationen. iX3 har den rigtige løsning. Sæt i gang, Skoda!

Snap27.jpg
Snap27.jpg (31.86 KiB) Vist 523 gange
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 28. mar 2023, 10:20

iX3 forvarmer også automatisk ved navi til en lader, og ja ellers kan man manuelt aktivere det.

Tak for forklaringen Hans
These users thanked the author DanielB12 for the post:
HansH
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 29. mar 2023, 16:55

Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 29. mar 2023, 17:30

DanielB12 skrev:
29. mar 2023, 16:55
https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere

Imponerende nok..

Jeg havde egentligt et billede af at der - i hvertfald i det nordlige Europa er rimeligt med ladere langs motorvejen - eller meget tæt på.

Og med nuværende lader-antal og elbiler er dækker det ret fint en tur fra Sverige, ned gennem Tyskland og til Frankrig, uden man ligefrem får sved på panden.

Det står muligvis mere skidt til jo mere sydligt vi kommer ned.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 29. mar 2023, 17:32

Peder skrev:
29. mar 2023, 17:30
DanielB12 skrev:
29. mar 2023, 16:55
https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere

Imponerende nok..

Jeg havde egentligt et billede af at der - i hvertfald i det nordlige Europa er rimeligt med ladere langs motorvejen - eller meget tæt på.

Og med nuværende lader-antal og elbiler er dækker det ret fint en tur fra Sverige, ned gennem Tyskland og til Frankrig, uden man ligefrem får sved på panden.

Det står muligvis mere skidt til jo mere sydligt vi kommer ned.
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tanke
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 29. mar 2023, 18:49


martinta skrev:
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tanke
Ja det er lidt udfordrende og håber der kommer en ensretning af betaling engang .

Har en Polestar, og der følger der en fordelagtig rabataftale med hos Ionity. Lav pris hvis man registrerer det kort man fik med bilen i Plugsurfing app og så kan man bruge app og kort .

Men nu er der gudølme kommet en speciel Polestar Plugsurfing app man skal installere og registrere VIN nummer i . Så nu har man to apps og kort registreret i den ene med en pris der er lavere end i den anden indtil de måske laver det om.

Har en Clever brik også og en Spirii brik plus de løse apps .

Det er godt nok en videnskab ...
These users thanked the author farouche for the post:
BrianDS
2023 Polestar 2 LRSM Plus

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 29. mar 2023, 18:51

farouche skrev:
29. mar 2023, 18:49
martinta skrev:
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tanke
Ja det er lidt udfordrende og håber der kommer en ensretning af betaling engang .

Har en Polestar, og der følger der en fordelagtig rabataftale med hos Ionity. Lav pris hvis man registrerer det kort man fik med bilen i Plugsurfing app og så kan man bruge app og kort .

Men nu er der gudølme kommet en speciel Polestar Plugsurfing app man skal installere og registrere VIN nummer i . Så nu har man to apps og kort registreret i den ene med en pris der er lavere end i den anden indtil de måske laver det om.

Har en Clever brik også og en Spirii brik plus de løse apps .

Det er godt nok en videnskab ...
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 29. mar 2023, 19:14


martinta skrev:
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?
Er ikke sikker, men tror det faktisk ikke.

Lader pt for 2.60 hos Ionity via aftalen. De har ikke mange stationer og stor set ingen væk fra det primære motorvejsnet. Men har jeg muligheden vælger jeg da dem.

Har Ionity app, men bruger jeg den er det dyrere end via Plugsurfing Billede


These users thanked the author farouche for the post:
martinta
2023 Polestar 2 LRSM Plus

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 29. mar 2023, 19:17

farouche skrev:
29. mar 2023, 19:14
martinta skrev:
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?
Er ikke sikker, men tror det faktisk ikke.

Lader pt for 2.60 hos Ionity via aftalen. De har ikke mange stationer og stor set ingen væk fra det primære motorvejsnet. Men har jeg muligheden vælger jeg da dem.

Har Ionity app, men bruger jeg den er det dyrere end via Plugsurfing Billede
Synes heller ikke jeg har bemærket det, men som jeg læser linket fra Daniel skal de som en del af forslaget tage imod normal betalingsmiddel (betalingskort)?

Så sætter vi den begrænsning, så er der jo pludselig meget få steder der kan tælle med
Clever kræver en app
Tesla kræver en app
Ionity kræver (som jeg forstår det) en app

Jeg er usikker på eon.

Shell og tankstationer kan typisk lades med betalingskort, men tager vi kun med ser det skidt ud.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 29. mar 2023, 19:25


martinta skrev: Shell og tankstationer kan typisk lades med betalingskort, men tager vi kun med ser det skidt ud.

Circle K går ret meget ind på det nu og har kortbetalimg og rimelig fair pris .

2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 29. mar 2023, 19:57

Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
farouche
Medlem
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 9 times
Been thanked: 125 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af farouche » 29. mar 2023, 20:15

DanielB12 skrev:Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
Bevares det er da sindssygt dyrt i forhold til hjemmeladning, men billigere end de 6 kr+ som nogle tager .
2023 Polestar 2 LRSM Plus

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 29. mar 2023, 20:25

farouche skrev:
29. mar 2023, 20:15
DanielB12 skrev:Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
Bevares det er da sindssygt dyrt i forhold til hjemmeladning, men billigere end de 6 kr+ som nogle tager .
Ja, og så er der vel også lidt fdm rabat at hente?
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 29. mar 2023, 20:42

Kan godt se det er lidt mudret.
Men hvis I blot benytter tesla-ladere kan I lade til mellem 1,8 og 2,5 kr/kWh og den synes jeg er svær at slå.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. mar 2023, 21:50

Peder skrev:
29. mar 2023, 20:42
Kan godt se det er lidt mudret.
Men hvis I blot benytter tesla-ladere kan I lade til mellem 1,8 og 2,5 kr/kWh og den synes jeg er svær at slå.
Det kommer an på hvor, hvornår, og om man har abonnement (eller en Tesla), priserne varierer temmelig meget for Tesla, også ned igennem Europa
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. mar 2023, 21:51

DanielB12 skrev:
29. mar 2023, 16:55
https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere

Imponerende nok..
Endelig vedtaget, men ærgerligt de har ændret afstanden for brint igen, den var tidligere 150 km, så blev den 100 km, og så nu åbenbart 200 km, men det var så også ambitiøst indenfor 5 år (det når de ikke)

Aftalen har været undervejs længe...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"