Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 27 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).SteenC skrev: ↑27. mar 2023, 13:44Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?martinta skrev: ↑27. mar 2023, 14:12Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).SteenC skrev: ↑27. mar 2023, 13:44Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4436 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
- These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
- Passatg 3c • martinta
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
- These users thanked the author Passatg 3c for the post:
- martinta
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Alle? Så de mindre som fx en A3 afløser på el mener du også der vil komme på den dyrere PPE platform?Passatg 3c skrev: ↑27. mar 2023, 19:22Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kommer an på hvor længe den peaker naturligvis.BrianDS skrev: ↑27. mar 2023, 18:25Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?martinta skrev: ↑27. mar 2023, 14:12Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).SteenC skrev: ↑27. mar 2023, 13:44Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
Jeg synes stadig det er ærgerligt, at en bil som kom i 2018 kan lade med 250 kw (indrømmet, ikke for evigt), hvor en bil der burde være betydeligt nyere kun lige akkurat præsterer det halve i peak. Igen billede, fra den tidligere tur, så skal jeg helt op på 57% uden forvarmet batteri, før jeg rammer de 104 kw som SteenC nævner som max.
Pas, men jeg håber. Jeg har stadig en drøm om at teslaen skal skiftes ud med ID.7 / Id.vision eller hvad den nu hedder, men det kræver altså at de tager sig sammen og får noget ladehastighed på de biler.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, jeg læste eller hørte forleden at alle Audi'er fremover bliver på samme platform som E-tron GT og Macan EV.BrianDS skrev:Alle? Så de mindre som fx en A3 afløser på el mener du også der vil komme på den dyrere PPE platform?Passatg 3c skrev: ↑27. mar 2023, 19:22Jo, alle Audi fra nu skulle kommer på den platform.DanielB12 skrev:Skulle A6 etron ikke komme på 800v-platformen?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 28. mar 2023, 08:26
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er det realistisk at tro, at en Enyaq - med sin nuværende hardware - på sigt kan få en softwareopdatering, der gør det muligt for den at forvarme batteriet, når man navigerer til en lynlader?
Jeg er virkelig ærgerlig over ladepræstationerne her i vinterhalvåret. Senest i søndags fra Valby til Nyborg kørte jeg den ned til 9% (1½ times motorvej, udetemperatur på 7 grader), hvor den startede på 85 kw og arbejdede sig op til 110 kw, da den ramte 25%.
Dette varede dog kun kortvarigt (et par minutter), før den igen faldt til 85-90 kw, inden jeg stoppede opladningen ved 50%. I det mindste sad der ikke 2 utålmodige børn på bagsædet denne gang.
Jeg er virkelig ærgerlig over ladepræstationerne her i vinterhalvåret. Senest i søndags fra Valby til Nyborg kørte jeg den ned til 9% (1½ times motorvej, udetemperatur på 7 grader), hvor den startede på 85 kw og arbejdede sig op til 110 kw, da den ramte 25%.
Dette varede dog kun kortvarigt (et par minutter), før den igen faldt til 85-90 kw, inden jeg stoppede opladningen ved 50%. I det mindste sad der ikke 2 utålmodige børn på bagsædet denne gang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 27 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er selvfølgelig rigtigt nok, men ladekurven burde så generelt ligger 20-30 kW højere end den gjorde. Altså starte omkring de 135 kW og så falder den selvfølgelig henimod de 80%.BrianDS skrev: ↑27. mar 2023, 18:25Det vigtigste er vel stadig ladekurven, og knap så meget peak?martinta skrev: ↑27. mar 2023, 14:12Jeg håber virkeligt det er noget VAG får lidt fokus på. Ladehastigheden skal op, specielt hvis de har planlagt at smide større batterier i (eks. Audi A6 etron prototypen).SteenC skrev: ↑27. mar 2023, 13:44Vi var i Flensborg i Enyaq'en i weekenden, og ladede på Tesla i Kliplev på vej dertil og Tesla i Fredericia på vejen hjem hvilket fungerede fint.
Men jeg undrede mig dog over ladehastigheden, som jeg ikke synes var så prangende. I Kliplev, efter ca. 280 km, med 15% på batteriet nåede jeg ikke over 104kW, og jeg havde nok forventet noget højere effekt i starten. Bilen kan vel lade op til 135kW?
I Fredericia landede vi med ca. 45% på batteriet, og der startede den på 64kW, og det er måske ok taget i betragtning, at batteriet var på 45%, men kunne vel også godt være lidt højere?
Men ja, det er ikke høje hastigheder det der
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!VictorB skrev: ↑28. mar 2023, 08:34Er det realistisk at tro, at en Enyaq - med sin nuværende hardware - på sigt kan få en softwareopdatering, der gør det muligt for den at forvarme batteriet, når man navigerer til en lynlader?
Jeg er virkelig ærgerlig over ladepræstationerne her i vinterhalvåret. Senest i søndags fra Valby til Nyborg kørte jeg den ned til 9% (1½ times motorvej, udetemperatur på 7 grader), hvor den startede på 85 kw og arbejdede sig op til 110 kw, da den ramte 25%.
Dette varede dog kun kortvarigt (et par minutter), før den igen faldt til 85-90 kw, inden jeg stoppede opladningen ved 50%. I det mindste sad der ikke 2 utålmodige børn på bagsædet denne gang.
Ved ikke om du er på Twitter ... men prøv i givet fald lige at læse denne tråd, fra en gut der hedder Stephan Rehak. Han enten arbejder for Skoda, eller har insider kontakter (ikke sikker) ...
Han er meget aktiv på sociale medier omkring spørgsmål til softwaren - både nuværende og kommende features.
Her fortæller han om Enyaq og battery management ved lave temperaturer.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så bliver Enyaq'en aldrig et lademonster.
https://twitter.com/StepanRehak/status/ ... 5703786496
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4436 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nu gider jeg ikke lige læse twitter-tråden, men er det virkelig ren software der sætter begrænsningen?
Vores iX3 kan også maks lade med 150 kWh. Jeg har ikke selv super meget erfaring med det i koldt vejr, og har ikke nogen data som sådan, men i den jo selvfølgelig meget objektive facebook-gruppe om iX3 er det nogle ret fine ladekurver folk viser øjebliksbilleder fra. Men det er med forvarmet batteri
Vores iX3 kan også maks lade med 150 kWh. Jeg har ikke selv super meget erfaring med det i koldt vejr, og har ikke nogen data som sådan, men i den jo selvfølgelig meget objektive facebook-gruppe om iX3 er det nogle ret fine ladekurver folk viser øjebliksbilleder fra. Men det er med forvarmet batteri
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
TL;DRDanielB12 skrev: ↑28. mar 2023, 09:19Nu gider jeg ikke lige læse twitter-tråden, men er det virkelig ren software der sætter begrænsningen?
Vores iX3 kan også maks lade med 150 kWh. Jeg har ikke selv super meget erfaring med det i koldt vejr, og har ikke nogen data som sådan, men i den jo selvfølgelig meget objektive facebook-gruppe om iX3 er det nogle ret fine ladekurver folk viser øjebliksbilleder fra. Men det er med forvarmet batteri
Forvarmning er en investering som "koster" på batteriet i form af at brænde kWh af på at varme op.
Den investering kommer kun igen hvis man skal ind og lynlade.
Bilen ved kun at man skal ind og lynlade, hvis man har fortalt det i navigationen eller hvis der er en manuel funktion til at "tænde" for forvarmningen.
Pre-ME3 software varmer Enyaq batteriet (ubetinget) op til +10 grader lige så snart du kører afsted.
Med et højt forbrug til følge.
Hvis man kun skal ind til byen .. ingen tanker om at lynlade eller noget .. så er den "investering" helt meningsløs.
Klagerne fra ejerne lød dengang på alt for højt vinterforbrug. Og med rette.
Til gengæld var der fornuftig ladehastighed ved ankomst til lynlader ..
Post-ME3 bliver batteriet kun varmet op til ca 0 grader.
Det tilgodeser forbruget relativt i forhold til tidligere.
Til gengæld betales prisen nu ved hastighed på lynlader ...
Så det er lidt en svikmølle.
Med mindre man navigerer til en lynlader, har bilen selvf ingen mulighed for at vide om man skal hen til en sådan og lade lige om lidt.
Dvs eneste rigtige løsning, i min bog, er muligheden for at føreren manuelt kan aktivere forvarmning.
Ligesom du kan i din iX3.
Og det bekræfter Stefan at der arbejdes på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tror den vigtigste ting der er noteret i twitter-tråden er at Skoda overvejer preheating ifm. navigation.
Som det er lige pt. så er det eneste tidspunkt en Enyaq foretager preheating er når man sætter et afgangstidspunkt mens biler er tilsluttet en lader. Ellers så heater den kun batteriet mens den lader.
EDIT: HansH kom først
Som det er lige pt. så er det eneste tidspunkt en Enyaq foretager preheating er når man sætter et afgangstidspunkt mens biler er tilsluttet en lader. Ellers så heater den kun batteriet mens den lader.
EDIT: HansH kom først
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tjek gerne kommentarsporet - der er gode spørgsmål og svar, som uddyber hvad de arbejder på.magre skrev: ↑28. mar 2023, 09:36Jeg tror den vigtigste ting der er noteret i twitter-tråden er at Skoda overvejer preheating ifm. navigation.
Som det er lige pt. så er det eneste tidspunkt en Enyaq foretager preheating er når man sætter et afgangstidspunkt mens biler er tilsluttet en lader. Ellers så heater den kun batteriet mens den lader.
EDIT: HansH kom først
"Manuel aktivering" er i scope, som jeg læser det. Godt nok spørges der med "ELLER" ... men jeg lever i håbet ..
I min optik er manuel mulighed mindst lige så relevant som navigationen. iX3 har den rigtige løsning. Sæt i gang, Skoda!
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4436 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
iX3 forvarmer også automatisk ved navi til en lader, og ja ellers kan man manuelt aktivere det.
Tak for forklaringen Hans
Tak for forklaringen Hans
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4436 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
DanielB12 skrev: ↑29. mar 2023, 16:55https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere
Imponerende nok..
Jeg havde egentligt et billede af at der - i hvertfald i det nordlige Europa er rimeligt med ladere langs motorvejen - eller meget tæt på.
Og med nuværende lader-antal og elbiler er dækker det ret fint en tur fra Sverige, ned gennem Tyskland og til Frankrig, uden man ligefrem får sved på panden.
Det står muligvis mere skidt til jo mere sydligt vi kommer ned.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tankePeder skrev: ↑29. mar 2023, 17:30DanielB12 skrev: ↑29. mar 2023, 16:55https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere
Imponerende nok..
Jeg havde egentligt et billede af at der - i hvertfald i det nordlige Europa er rimeligt med ladere langs motorvejen - eller meget tæt på.
Og med nuværende lader-antal og elbiler er dækker det ret fint en tur fra Sverige, ned gennem Tyskland og til Frankrig, uden man ligefrem får sved på panden.
Det står muligvis mere skidt til jo mere sydligt vi kommer ned.
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja det er lidt udfordrende og håber der kommer en ensretning af betaling engang .martinta skrev:
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tanke
Har en Polestar, og der følger der en fordelagtig rabataftale med hos Ionity. Lav pris hvis man registrerer det kort man fik med bilen i Plugsurfing app og så kan man bruge app og kort .
Men nu er der gudølme kommet en speciel Polestar Plugsurfing app man skal installere og registrere VIN nummer i . Så nu har man to apps og kort registreret i den ene med en pris der er lavere end i den anden indtil de måske laver det om.
Har en Clever brik også og en Spirii brik plus de løse apps .
Det er godt nok en videnskab ...
2023 Polestar 2 LRSM Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?farouche skrev: ↑29. mar 2023, 18:49Ja det er lidt udfordrende og håber der kommer en ensretning af betaling engang .martinta skrev:
Mængden er begyndt at blive bedre. Det er for mig stadig et større problem at du skal hente alle mulige forskellige apps - med forskellige priser for at kunne få lov til at tanke
Har en Polestar, og der følger der en fordelagtig rabataftale med hos Ionity. Lav pris hvis man registrerer det kort man fik med bilen i Plugsurfing app og så kan man bruge app og kort .
Men nu er der gudølme kommet en speciel Polestar Plugsurfing app man skal installere og registrere VIN nummer i . Så nu har man to apps og kort registreret i den ene med en pris der er lavere end i den anden indtil de måske laver det om.
Har en Clever brik også og en Spirii brik plus de løse apps .
Det er godt nok en videnskab ...
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er ikke sikker, men tror det faktisk ikke.martinta skrev:
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?
Lader pt for 2.60 hos Ionity via aftalen. De har ikke mange stationer og stor set ingen væk fra det primære motorvejsnet. Men har jeg muligheden vælger jeg da dem.
Har Ionity app, men bruger jeg den er det dyrere end via Plugsurfing
2023 Polestar 2 LRSM Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Synes heller ikke jeg har bemærket det, men som jeg læser linket fra Daniel skal de som en del af forslaget tage imod normal betalingsmiddel (betalingskort)?farouche skrev: ↑29. mar 2023, 19:14Er ikke sikker, men tror det faktisk ikke.martinta skrev:
Kan man egentlig betale med normalt betalingskort ved Ionity?
Lader pt for 2.60 hos Ionity via aftalen. De har ikke mange stationer og stor set ingen væk fra det primære motorvejsnet. Men har jeg muligheden vælger jeg da dem.
Har Ionity app, men bruger jeg den er det dyrere end via Plugsurfing
Så sætter vi den begrænsning, så er der jo pludselig meget få steder der kan tælle med
Clever kræver en app
Tesla kræver en app
Ionity kræver (som jeg forstår det) en app
Jeg er usikker på eon.
Shell og tankstationer kan typisk lades med betalingskort, men tager vi kun med ser det skidt ud.
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
martinta skrev: Shell og tankstationer kan typisk lades med betalingskort, men tager vi kun med ser det skidt ud.
Circle K går ret meget ind på det nu og har kortbetalimg og rimelig fair pris .
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4436 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1312
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 125 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Bevares det er da sindssygt dyrt i forhold til hjemmeladning, men billigere end de 6 kr+ som nogle tager .DanielB12 skrev:Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
2023 Polestar 2 LRSM Plus
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1260
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1098 times
- Been thanked: 487 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, og så er der vel også lidt fdm rabat at hente?farouche skrev: ↑29. mar 2023, 20:15Bevares det er da sindssygt dyrt i forhold til hjemmeladning, men billigere end de 6 kr+ som nogle tager .DanielB12 skrev:Shell ekspres i Køge har fået en stander, og er faktisk overrasket over hvor mere prisen ændrer sig. Kører ikke forbi hver dag, men har set den helt “nede” på 4.09 og helt oppe på 4.99.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan godt se det er lidt mudret.
Men hvis I blot benytter tesla-ladere kan I lade til mellem 1,8 og 2,5 kr/kWh og den synes jeg er svær at slå.
Men hvis I blot benytter tesla-ladere kan I lade til mellem 1,8 og 2,5 kr/kWh og den synes jeg er svær at slå.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det kommer an på hvor, hvornår, og om man har abonnement (eller en Tesla), priserne varierer temmelig meget for Tesla, også ned igennem Europa
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Endelig vedtaget, men ærgerligt de har ændret afstanden for brint igen, den var tidligere 150 km, så blev den 100 km, og så nu åbenbart 200 km, men det var så også ambitiøst indenfor 5 år (det når de ikke)DanielB12 skrev: ↑29. mar 2023, 16:55https://ing.dk/artikel/historisk-aftale ... -der-vaere
Imponerende nok..
Aftalen har været undervejs længe...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK