Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2023, 22:06

Jeg forstår til fulde de der har et stort behov, eller bare sammenligner med hvad en tidligere forslugen fossilbil kostede, så er det ingen problem at slå hjernen fra og vælge Clever, næsten uanset prisen.

Ser man på hvad Clever koster kontra andre løsninger, så skal behovet være stort, enten meget stort hjemme, eller forholdsvis stort ude. Set over det seneste år har Clever da også været noget af en gyngetur i hvad det koster, så den der sikkerhed og nemhed var lige ved at falde på gulvet for dem, kun lige reddet på målstregen, delvist fordi de fik styr på det, og delvist fordi elpriserne faldt omend ikke til niveauet før det gik "amok".

Problemet med Clever er som sådan ikke for dem der har det, for det er jo netop nemt, og man behøver ikke tænke over om man giver 400 kr for meget, eller om man sparer 2.000 kr på en måned. Problemet er at der ikke er en proportionel sammenhæng imellem forbrug og omkostning, og derfor en usagt opfordring til bare at forbruge, altså modsat intentionen med den grønne omstilling.
Jeg har det fint med at Clever fortsætter, jeg vil bare gerne have nogenlunde lige vilkår, hvilket betyder at der skal ses på et par ting:
  • Elafgiften skal ikke styres med refusion, men en permanent reduktion, EU minimum er et fint udgangspunkt
  • Ladebokse skal frikobles fra udbydere, ovenstående vil nok tynde ud i antallet, men det skal ikke være nødvendigt at skifte ladeboks ved skift af udbyder (hvis det da bliver relevant fremadrettet)
  • Konkurrence på ladepriserne, god skiltning, og en reel konkurrence, så man kører til "naboen", hvis de er lidt billigere, og det skal selvfølgelig også være maksimalt på niveau med diesel uden abonnementer (maks 2,5-3 kr/kWh med nuværende dieselpriser)
Så må de forskellige selskaber for min skyld gerne fortsætte med deres abonnementer osv., vi skal bare væk fra det kaos der er i dag, og ja, jeg ved godt det vil gøre det til en ringere forretning at være udbyder som de fleste er i dag, men det er jo netop problemet, og der er Clever ikke med til at gøre det bedre med en løsning der sjovt nok kun findes i Danmark
RIX skrev:
17. maj 2023, 13:09
betaling med kort burde have været krav for starten af, men det skal ikke være muligt og have et ude/hjemme abonement
øhh så er der ingen grund til andet end og købe en boks ved det lokal el selvskab = boksen bliver nu dyr= clever med flere er yt med et trylle slag??

mvh
Hvorfor mener du boksen bliver dyrere?
En ladeboks koster det den koster, Clevers løsning hvor man betaler et stort beløb for installation af en boks man ikke ejer, det bliver vel ikke meget dyrere end det?

Jeg håber da at man finder en løsning hvor der er reduceret elafgift, enten for alle (bedste løsning), eller for alt over 4.000 kWh ligesom med elbaseret opvarmning (alternativ mindre god løsning), så er der ikke det store incitament til abonnementer, medmindre man har et meget stort forbrug hjemme, eller et moderat til stort forbrug ude, hvor Clever så vil være relevant.

Dermed ingen grund til abonnementer på ladebokse, men man kan selvfølgelig stadig købe/leje/lease...
Monze1980 skrev:
17. maj 2023, 21:00
Der skal alligevel køres en del km. årligt for at det kan betale sig at have Clevers abonnement til 7-800 kr/måned. Der kan alligevel tankes en del kWh for de penge.

Men igen, så får man markant øgede lademuligheder og høj hastighed på ladning, hvilket også er lækkert.

Vi har selv en Zaptec Go boks igennem det lokale værk, og når vores intro-tid hos dem er ovre, tror jeg vi skifter til Vindstød/Elforbundet og Looad, som umiddelbart har det billigste abonnement ift. refusion.

De få gange vi har behov for at lade ude samt gøre det med høj hastighed, betaler vi blot lidt højere pris, hvilket er helt ok.
Hastigheden på laderen er såmænd ikke anderledes om man har et abonnement eller ikke, og alle kan bruge laderne, omend prisen på opladning ude på en lynlader er horribel de fleste steder. Der er intet der hindrer at bruge Clever, bare man betaler ;-)

Vær opmærksom på moms i forhold til valg af refusions selskab - hvis det da er relevant til den tid ;-)
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
donfetafulSace
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 17. maj 2023, 22:07

Monze1980 skrev:
17. maj 2023, 18:50
At have Clever giver jo bare rigtig gode muligheder for at lade hurtigt mange steder og sammen med "all inclusive", så koster det jo bare lidt ekstra.
Ikke noget underligt i det.

Vil man nøjes med de langsommere stationer rundt omkring, samt betale pr kWh så sparer man oftest penge ift clever, men så er mulighederne jo også bare derefter.
"nøjes med de langsommere stationer rundt omkring"?
Taler vi udelukkende lynladere, er der langt flere fra de andre operatører? Med et par apps og et kreditkort har man adgang til stort set alle (inkl. Clever).
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 17. maj 2023, 22:18

mortenmol skrev:
17. maj 2023, 16:38
Thor-thor skrev:
DennisT skrev:
17. maj 2023, 14:22
Jeg sparer omkring 2000-2500 kr om måneden, fra da jeg kørte min mercedes og til nu på EL.
Det er sådan nogle kunder man skal have :mrgreen:
I et bilbudget i den højere ende, er det da småpenge vi taler her.
Jeg sparer mere end 300kr om måneden på parkering i Kbh på at køre elbil, og vægter convenience og forudsigelighed højere end de små penge.
Der kan jo sagtens være brugere, hvor Clever er en god ide. Primært kunder med meget stort forbrug og/eller en del ude-ladning.

Men sammenligning med, hvad man tidligere betalte for benzin/diesel og evt. billig parkering af elbil, har intet at gøre i regnestykket omkring, om det er en god ide at betale "for meget" for opladning hver måned.

Personligt har jeg, uanset bilbudget etc., ikke behov for at betale eks. 300,- ekstra hver måned for "trygheden" ved at vide hvad min opladning koster (og som i øvrigt samtidig "binder" mig til én operatør ved udeladning).
Men smag og behag...
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 17. maj 2023, 22:40

Thor-thor skrev:
mortenmol skrev:
17. maj 2023, 16:38
Thor-thor skrev: Det er sådan nogle kunder man skal have :mrgreen:
I et bilbudget i den højere ende, er det da småpenge vi taler her.
Jeg sparer mere end 300kr om måneden på parkering i Kbh på at køre elbil, og vægter convenience og forudsigelighed højere end de små penge.
Der kan jo sagtens være brugere, hvor Clever er en god ide. Primært kunder med meget stort forbrug og/eller en del ude-ladning.

Men sammenligning med, hvad man tidligere betalte for benzin/diesel og evt. billig parkering af elbil, har intet at gøre i regnestykket omkring, om det er en god ide at betale "for meget" for opladning hver måned.

Personligt har jeg, uanset bilbudget etc., ikke behov for at betale eks. 300,- ekstra hver måned for "trygheden" ved at vide hvad min opladning koster (og som i øvrigt samtidig "binder" mig til én operatør ved udeladning).
Men smag og behag...
Jeg bor i lejlighed hvor det kræver en Special ladeboks med load styring hvis men skal have ladeboks i p-kælderen, den koster +17k, og man betaler gns prisen for opladning på tværs af alle bokse det er ikke specificeret ud pr bruger, hvilket vil sige man ikke kan lade når det er billigt og bare betale den pris.
Tror de pt betaler omkring 2kr/kWh, jeg lader 90% ude så Clever er en fin løsning for mig.
Ift parkering er det fint at kunne lade gratis når man holder på en elbil-ladeplads


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 18. maj 2023, 19:24

mortenmol skrev:
17. maj 2023, 22:40
Thor-thor skrev:
mortenmol skrev:
17. maj 2023, 16:38
I et bilbudget i den højere ende, er det da småpenge vi taler her.
Jeg sparer mere end 300kr om måneden på parkering i Kbh på at køre elbil, og vægter convenience og forudsigelighed højere end de små penge.
Der kan jo sagtens være brugere, hvor Clever er en god ide. Primært kunder med meget stort forbrug og/eller en del ude-ladning.
Jeg bor i lejlighed hvor det kræver en Special ladeboks med load styring hvis men skal have ladeboks i p-kælderen, den koster +17k, og man betaler gns prisen for opladning på tværs af alle bokse det er ikke specificeret ud pr bruger, hvilket vil sige man ikke kan lade når det er billigt og bare betale den pris.
Tror de pt betaler omkring 2kr/kWh, jeg lader 90% ude så Clever er en fin løsning for mig.
Ift parkering er det fint at kunne lade gratis når man holder på en elbil-ladeplads
Med masser af udeladning, passer du jo også fint ind i den kategori, hvor Clever er en god ide.

Men forklaringerne omkring hvor trygt og nemt Clever er, så det betaler man gerne ekstra for og i øvrigt er el billigere end benzin/diesel, så prisen er lidt ligegyldig, forstår jeg ikke.

Lad os forestille os at man fra i morgen, kunne købe en benzinbil, som kørte 3 gange så langt på literen, som de nuværende (og giver ret til billigere parkering). Så man køber nyt grej.
Ens tidligere brændstofbudget var 3000,-/mdr. Så det er nu reduceret til 1000,-/mdr.

Nu kommer der så et tilbud fra et selskab, hvor man for 1300,-/mdr kan få alt inklusiv!
Det virker jo som en fantastisk ide, fordi før var regningen jo 3000,-... Så 1300,- er billigt?? Samtidig er det forudsigeligt og man ved hvor man kan bruge sit benzinkort? Samtidig er man nu "låst" til tanke ved det ene selskab?

Jeg er med på at det ikke er 100% 1:1 eksempel, at der er usikkerhed omkring priser, betaling for udeladning etc. Men for dem der rent faktisk kan se at de betaler eks. 300,- for meget hver måned og opfatter det som en fordel? Hvis man lader ude sjældent, hvorfor så ikke have de 3600,-/år "i baglommen" og så står man frit når der skal lades og behøver ikke at holde i kø ved Clever i Fredericia ved højtiderne?
Samtidig forstår jeg heller ikke hvorfor 2-300,-/mdr ekstra er "småpenge" hvorimod en enkelstående/sjælden regning på en opladning "ude" med en pris på måske 2-400,- (og risikoen for dette) åbenbart nærmest er ubetalelig?
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
BrianDSKorreborg

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 19. maj 2023, 09:32

Hvis man siger 3.000 "for meget" om året til clever. Så gir det minimum 600kWh hvis man tænker sig om. Det er væsentligt mere end jeg har ladet ude 🤷‍♂️
Og ja, der er mange ting der spiller ind. Nu har Polestar aftale med ionity, jeg kan lade til 3kr. Mener sidst jeg ladede ved Tesla var det til 3,35kr. Så hvis man er god/heldig, så er det nok tættere på 1.000kWh x 4-6km alt efter bilen.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2023, 10:56

Korreborg skrev:
19. maj 2023, 09:32
Hvis man siger 3.000 "for meget" om året til clever. Så gir det minimum 600kWh hvis man tænker sig om. Det er væsentligt mere end jeg har ladet ude 🤷‍♂️
Og ja, der er mange ting der spiller ind. Nu har Polestar aftale med ionity, jeg kan lade til 3kr. Mener sidst jeg ladede ved Tesla var det til 3,35kr. Så hvis man er god/heldig, så er det nok tættere på 1.000kWh x 4-6km alt efter bilen.
Da jeg opgjorde mit forbrug efter cirka 1½ år, så var der godt 4.500 kr til forskel fra hvad jeg havde betalt, og hvad Clever skulle have haft i perioden, så det passer meget godt med det du skriver.
I samme periode har jeg brugt næsten 1.000 kr på opladninger ude alt i alt (cirka 365 kWh), hvoraf halvdelen rent faktisk var på Clever ladere, dog maks 50 kW, lynladere har det været Ionity og Circle K, der har ad heller ikke været Clever lynladere i nærheden de gange jeg har haft behovet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Marmada
Nyt medlem
Indlæg: 147
Tilmeldt: 22. aug 2008, 11:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Marmada » 19. maj 2023, 13:56

Nogle gange tænker jeg det hele var nemmere hvis der ikke var el-biler.
Der er altid noget der er forkert fra den ene eller anden side.

vi kører cirka 30.000 km om året og lader primært hjemme.

Vi valgte Clever dengang, pga det kostede os 2.500 kr. at få etableret ladestander i forbindelse med køb af bil.
Er selv elektriker, men til den pris kan selv jeg ikke være med.

Anden grund er at vi har solceller, så reelt set er der ikke så mange andre muligheder for os.
Udover dette havde vi en aftale på strøm, at selve strømmen var gratis i tidsrummet 0:00 - 6:00.

Så for os har det været en ok aftale siden 2021 med Clever

Hvis der bliver lavet en beslutning om man ikke må have en kombi pakke med hjemme/udeladning, så fred være med det.
Men så vil jeg da gerne have muligheden for at få afgiften retur, hvilket vi ikke har nu.
These users thanked the author Marmada for the post (total 2):
magrejansom
-2021 Skoda Enyaq 60+
-2018 Citroen Grand C4 Picasso 1.6 Blue Hdi Intensive+ Solgt
-2016 Ford S-max 1.5 Ecoboost TitaniumSolgt
-2007 VW Passat 3C Variant 170 HK TDI HighlineSolgt
-2001 Audi A4 1.8t Limosine Solgt
-1997 Audi A3 1.8t Ambition Solgt

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 19. maj 2023, 14:27

en ting er hvad der er billigst når vi har regnet os selv til døde, noget andet er også hvad der er let og praktisk; jeg stormer heller ikke rundt i både Fakta, Rema, Netto, Kvickly, Bilka og Superbrugsen for at hente alle deres forskellige tilbud hjem hver uge og jeg forestiller mig at det kan sammenlignes når man shopper ladeløsning.

Hvad andre gør må de for min skyld selv om men jeg må nok også indrømme at i min optik "glemmer" folk nogen gange at der er forskel på et regneark og så den virkelige verden.

Så kører man måske en tur over bæltet "uden for tur" og uden clever abb. eller andre fordelsprogrammer så ender man måske med at gi' kr. 4,99 pr. kW på en clever supercharger fordi at det er lige hvad der er i nærheden som ikke tager for evigt og så er ens regneark fuldstændig gået grassat .... og for hvad, kr. 300,- måske!? :?
These users thanked the author magre for the post (total 4):
jansomRIXTargetu_bull
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 19. maj 2023, 16:11

Jeg er storforbruger af Clever udeladning.
ÅTD 3606 kWh hjemme og 1178 ude.
Det er præget af at jeg ofte lader lidt mere op ude end der reelt er nødvendigt for at komme hjem - det går bare så pokkers hurtigt med at få kW på at jeg nærmest ikke kan nå at få en ordentlig pause ud af det hvis jeg skal stoppe tidligere.

Jeg er meget glad for Clever og håber deres forretningsmodel forbliver simpel for mig. Årets 4 første måneder blev til 0,77kr/kWh inklusiv lidt Ionity og lidt tysk EON. Det er billigt, men først og fremmest så er det SIMPELT og BEKVEMT, og det er jeg ret sikker på jeg ville vægte meget højt selvom det ikke i kr ville kunne betale sig for mig med Clever. Specielt er jeg kæmpe fan af kombinationen med Clever Power hvor ladekWh hjemme trækkes direkte fra min elregning - meget bekvemt.

Edit: jeg er også en af dem med en COOP primekonto hvor jeg sætter et beløb ind månedligt og så bliver der handlet i 365 og Kvickly. Det er bekvemt og jeg ved hvor mine varer er. Selvfølge holder jeg lidt øje med priserne, men bekvemmelighed vægter meget højt i min tilværelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 3):
jansomu_bullGaSelle
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 19. maj 2023, 23:07

At bekvemmeligheden vinder over omtanke og konkurrence er vel netop årsagen til konkurrence- og forbrugerstyrelsen mener det er nødvendigt at sætte ind over for kombi abonnementer?

De fire første måneder i 2023 har jeg ligget på gennemsnitligt 1,21 kr/kWh, fordi jeg havde et par uger hvor jeg ikke kunne lade hjemme, trak jeg det fra, så ville det være 1,06 kr/kWh, jeg har intet abonnement, jeg har min lader hjemme, og den er købt og betalt, til gengæld har jeg kun brugt 1.435 kWh de første fire måneder.

Clever ville ikke kunne betale sig så længe vi har reduceret elafgift (1½ måned tilbage), men selv uden reduceret elafgift, så ville prisen gå fra 1.671 kr til 2.865 kr, altså lige omkring 716 kr/md i gennemsnit, altså uden nogen former for abonnementer eller støtte ordninger. Selvom jeg da gerne ville have det let og have afgiften retur, så ville investeringen i Clever One med lader og etablering ikke kunne tjene sig hjem indenfor en rimelig periode ...
Havde jeg mulighed for refusion, eller reduceret elafgift som nu, så var prisen i gennemsnit 418 kr/md (+ refusionsabonnement), igen, Clever vil være alt for dyrt

Indtil videre har jeg ladet 152 kWh i maj måned, jeg kommer til at lade omkring 35 kWh mere i nat, og jeg gætter på jeg lander omkring de 300 kWh i maj måned

Hvis man skal køre sydpå kan man alligevel ikke bruge Clever, men det koster det samme.

Jeg håber der kommer en eller anden ordning, enten permanent reduceret elafgift, eller det politiske alternativ med tilsvarende regler som med elbaseret opvarmning, så slipper vi for bureaukrati, og så skal man altså op omkring 700 kWh om måneden med nuværende priser, før Clever vil være tilnærmelsesvist attraktivt med primær opladning hjemme
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 20. maj 2023, 07:05

Jeg synes det er irriterende at bekvemmelighed ikke er et konkurrenceparameter, men at det tilsyneladende kun er omkostningen i kr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 3):
TargetjansomRIX
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 20. maj 2023, 07:46

Som jeg læser det i den her tråd, er der da i høj grad tale om at man vælger ud fra bekvemmelighed, når man f.eks. vælger Clever fordi det giver flere mligheder, selvom man ved det er dyrere.
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. maj 2023, 08:51

Der er vel cirka fire grunde til at vælge Clever
- uvidenhed - man har ikke sat sig ind i det
- bekvemmelighed - i form af at man ikke skal tænke over det
- et ekstremt forbrug - man får mere retur end man bruger på strøm og abonnement
- meget opladning ude, hvor Clever er størst

Ser man på konkurrence som sådan, så er det kun de sidste to der har et økonomisk incitament, og altså direkte konkurrence.

Skal jeg se hvad der er mest "bekvemt", så vinder fossilbilen desværre stadig, altså man kan køre ind for at tanke hvor som helst, uanset hvilket logo der er på standeren, det fungerer på præcis samme måde altid, det er nemt at betale ligesom med alt andet man køber, og man er hurtigt videre.

Jeg kunne godt tænke mig en stor del af den bekvemmelighed med elbil, altså at man kører ind hvor som helst, man betaler som man betaler for alt andet, man skal ikke tænke over hvilket logo der er på standeren, og der er ikke nogen risiko for ekstreme overpriser, samt det er konkurrencedygtigt på prisen, også uden abonnementer og andre særaftaler.
Det har desværre lange udsigter før vi kommer dertil, især på det sidste parameter, og her hjælper Clevers forretningsmodel bestemt ikke.

Clever er især i 2023 blevet meget bedre dækkende, men før det, så var der ikke ret mange steder der var en lynlader vest for E45, der var lige omkring Esbjerg lufthavn, og så lidt spredte hurtigladere, en enkelt i Herning, en enkelt i Ringkøbing osv., det er blevet ganske meget bedre, men ellers ville jeg oftest skulle finde en anden lader alligevel, hvis jeg havde brug for lynopladning - faktisk har jeg endnu ikke prøvet at der var en Clever Lynlader i nærheden af hvor jeg har haft brug for det.

Så selvfølgelig er bekvemmelighed et konkurrenceparameter, men i Clevers tilfælde er det vel basalt set bekvemmelighed ved at man ikke skal tænke over det? I hvert tilfælde hjemme, og hvis man færdes hvor Clever har en god dækning?

Var det ikke bekvemmeligt hvis man kunne lade over alt, på alle ladere, uden at behøve at overveje om prisen var lidt for høj?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 20. maj 2023, 09:03

EsbenJ skrev:
20. maj 2023, 07:05
Jeg synes det er irriterende at bekvemmelighed ikke er et konkurrenceparameter, men at det tilsyneladende kun er omkostningen i kr.
Undskyld mit franske, men du har sgu da også 100% valgt ud fra kr. Du kører så meget at du overhovedet ikke behøver at tænke over det.
Du har ladet hvad? 700kWh om måneden, hvoraf 200kWh er ude? Så du behøver jo kun lige hurtigt at regne samme, og så behøver du ikke tænke mere over det. Dine mange kWh ude gør hurtigt regnestykket let.

Jeg har ladet 2200kWh hjemme og under 100 ude, så er det altså mere svært.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DennisT » 20. maj 2023, 10:49

Jeg har ladet sådan her siden vi fik bilen, men er der nogen der kan forklare mig hvad "andet" er?
Har kun brugt lader hjemme og så supercharger et par gange..
Er det spild af el?
Screenshot_20230520_113635_com.teslamotors.tesla_edit_40738982493783.jpg
Screenshot_20230520_113635_com.teslamotors.tesla_edit_40738982493783.jpg (40.7 KiB) Vist 963 gange
Instagram: all_the_good_wine

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 20. maj 2023, 11:04

DennisT skrev:Jeg har ladet sådan her siden vi fik bilen, men er der nogen der kan forklare mig hvad "andet" er?
Har kun brugt lader hjemme og så supercharger et par gange..
Er det spild af el?
Screenshot_20230520_113635_com.teslamotors.tesla_edit_40738982493783.jpg
Ikke hjemme, arbejde eller supercharger. Dvs ladning alle andre steder


Sent from my iPhone using Tapatalk

DennisT
Medlem
Indlæg: 755
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 41 times
Been thanked: 43 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DennisT » 20. maj 2023, 14:58

Men der er jo ikke ladet andre steder som jeg skriver... Deraf mit spørgsmål..
Instagram: all_the_good_wine

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 20. maj 2023, 15:28

mortenmol skrev:
20. maj 2023, 11:04
DennisT skrev:Jeg har ladet sådan her siden vi fik bilen, men er der nogen der kan forklare mig hvad "andet" er?
Har kun brugt lader hjemme og så supercharger et par gange..
Er det spild af el?

Screenshot_20230520_113635_com.teslamotors.tesla_edit_40738982493783.jpg
Ikke hjemme, arbejde eller supercharger. Dvs ladning alle andre steder


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kunne det være fordi der gik lidt inden din hjemmelader blev registreret korrekt? For det er jo kun lige i starten det er "andet"
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Nicolaj_Olesen
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 21. okt 2019, 19:24
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Nicolaj_Olesen » 20. maj 2023, 19:36

DennisT skrev:Jeg har ladet sådan her siden vi fik bilen, men er der nogen der kan forklare mig hvad "andet" er?
Har kun brugt lader hjemme og så supercharger et par gange..
Er det spild af el?
Screenshot_20230520_113635_com.teslamotors.tesla_edit_40738982493783.jpg
Vores garage ligger i skel, så bilen tror nogle gange den er hos naboen når den er i garagen. Dette går under andet.

Sendt fra min Pixel 6a med Tapatalk


Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 20. maj 2023, 21:02

Korreborg skrev:
20. maj 2023, 09:03
EsbenJ skrev:
20. maj 2023, 07:05
Jeg synes det er irriterende at bekvemmelighed ikke er et konkurrenceparameter, men at det tilsyneladende kun er omkostningen i kr.
Undskyld mit franske, men du har sgu da også 100% valgt ud fra kr. Du kører så meget at du overhovedet ikke behøver at tænke over det.
Man får nogen gange indtrykket af, at en ret stor del af kunderne med højt forbrug, ofte synes at Clever er bedst/mest bekvemt/billigst etc. og anbefaler det derfor gerne til alle andre :mrgreen:
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Korreborg

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 20. maj 2023, 21:04

Thor-thor skrev:
20. maj 2023, 21:02
Man får nogen gange indtrykket af, at en ret stor del af kunderne med højt forbrug, ofte synes at Clever er bedst/mest bekvemt/billigst etc. og anbefaler det derfor gerne til alle andre :mrgreen:
Nemlig. Og de har jo sådan set ret. Det er mega nemt, og når man ligger over der hvor det giver mening, så behøver man jo ikke tænke mere over det :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1260
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1098 times
Been thanked: 487 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 21. maj 2023, 06:52

Jeg har selv Clever, selvom mit forbrug ligger fra 350 kWh til 550 kWh pr. Måned (ifølge Clevers App).
Så selvom jeg har deres partner abonnement hvor jeg sparer omkring kr. 150,- pr. Måned i forhold til normalt, så ville det nok bedre kunne betale sig med egen ladeboks og intet abonnement.
Besparelsen vil dog blive betydeligt mindre om en måneds tid, når elafgiften kommer igen.
Med Clever fik jeg installationen til kr. 2.500,-, hvilket nok ikke ville kunne gøres billigere, havde jeg købt min egen boks.
Så i min situation kunne jeg måske spare kr. 100-200 om måneden ved at investere i min egen boks.
Dels ville der går adskillige år før den investering var tjent hjem, men det ville også fjerne bekvemmeligheden ved nemt at kunne lynlade på farten og lade på min arbejdsplads, uden at skulle have ekstra penge op ad lommen.
Og så selvfølgelig risikoen ved at eje ladeboksen, hvis der skulle ske noget med den (sikkert minimal risiko, men ikke desto mindre)...
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 21. maj 2023, 16:18

Korreborg skrev:
EsbenJ skrev:
20. maj 2023, 07:05
Jeg synes det er irriterende at bekvemmelighed ikke er et konkurrenceparameter, men at det tilsyneladende kun er omkostningen i kr.
Undskyld mit franske, men du har sgu da også 100% valgt ud fra kr. Du kører så meget at du overhovedet ikke behøver at tænke over det.
Du har ladet hvad? 700kWh om måneden, hvoraf 200kWh er ude? Så du behøver jo kun lige hurtigt at regne samme, og så behøver du ikke tænke mere over det. Dine mange kWh ude gør hurtigt regnestykket let.

Jeg har ladet 2200kWh hjemme og under 100 ude, så er det altså mere svært.
Undskyldningen er accepteret.
Sidste år var det nu ikke hver måned det kunne betale sig, og det bliver det heller ikke i år.

Inden jeg fik Clever Power og inden Clever startede deres “intelligente opladning” op, brugte jeg alt for meget energi på at prøve at lade i de billige timer, og besluttede på et tidspunkt at lukke øjenene for det og bare sætte en begrænsning ind i bilen for at undgå den højeste tarif - det var virkelig en mental lettelse, indtil jeg så kom til at tænke på det igen - Selvfølgelig betyder kr/øre noget, men at bekvemmelighed IKKE MÅ vægtes, det synes jeg er irriterende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 2):
RIXGaSelle
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

ekelund
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 12. sep 2008, 12:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ekelund » 29. maj 2023, 12:32

Er selv ved at kigget lidt rundt og læst lidt her inde , men er der nogen der har fundet nogen gode kampagner på ladestander , kan både være leje og eje.

Den har mulighed for at lade med en fase da har lidt gammel teknologi https://ev-database.org/car/1165/Hyunda ... arge-table

Vores forventninger er at den primært bliver hjemmeladet og forventet kørsel på 12.000km

ekelund
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 12. sep 2008, 12:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ekelund » 29. maj 2023, 14:26

Er det her ikke et ret godt tilbud , eneste ulempe jeg kan se er jeg skal skifte væk fra vindstød

https://norlys.dk/opladning/andelshaver ... 6pHFGWPlca

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 29. maj 2023, 16:54

Samstrøm kører med 5.000,- for en Zaptec Go inkl. installation med ti meter kabel.

Det var vi selv købt. Og når bindingsperioden er ovre, regner jeg med at vi skifter til Looad, som også har Zaptec Go, og har et lavt refusionsabonnement på 49,-/måned.

Men kan også være vi tager Looad Strøm, som "kun" har tillæg på 12 øre/kWh, men som så har mulighed for at refundere momsen, nu der har siddet nogle kontornussere og besluttet, at det kun kan lade sig gøre, når man har ladeabonnement og strøm fra samme sted.

https://samstrom.dk/ladebokse/
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 2):
BrianDSTorbenRasmussen
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1889 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 29. maj 2023, 18:11

ekelund skrev:
29. maj 2023, 12:32
Er selv ved at kigget lidt rundt og læst lidt her inde , men er der nogen der har fundet nogen gode kampagner på ladestander , kan både være leje og eje.

Den har mulighed for at lade med en fase da har lidt gammel teknologi https://ev-database.org/car/1165/Hyunda ... arge-table

Vores forventninger er at den primært bliver hjemmeladet og forventet kørsel på 12.000km
OK har ladeboks til 999kr med installation.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 29. maj 2023, 19:47

995,- men ja, det er , hvis du lejer, og samtidig skifter til OK som eludbyder, og så koster det 199,-/måned efterfølgende i leje og service.
Skifter du ikke til OK, koster installation 2.999,- og efterfølgende 249,-/måned for leje og service.

Ønsker du at eje, er prisen henholdsvis 9.995,- og 11.995,- med og uden OK el-aftale.
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 4):
jansomHansHBrianDSDanielB12
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

ekelund
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 12. sep 2008, 12:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ekelund » 30. maj 2023, 07:25

Monze1980 skrev:
29. maj 2023, 19:47
995,- men ja, det er , hvis du lejer, og samtidig skifter til OK som eludbyder, og så koster det 199,-/måned efterfølgende i leje og service.
Skifter du ikke til OK, koster installation 2.999,- og efterfølgende 249,-/måned for leje og service.

Ønsker du at eje, er prisen henholdsvis 9.995,- og 11.995,- med og uden OK el-aftale.
Også derfor jeg synes den ved norlys lød til en ok pris med 79kr om måneden for leje af den og engangsbetaling på 3000kr
These users thanked the author ekelund for the post:
JSA

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"