Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 27. nov 2021, 12:52

Korreborg skrev:Gik egentlig ud fra at alle biler kunne det. I EV6'eren jeg lånte, der kunne man sætte et lade interval. Og samtidig bestemme om den kun måtte lade i intervallet, eller om den godt måtte starte tidligere.
Så man kunne sige 0100-0500, og hvis den så skal bruge mere tid, så starter den tidligere :)
Det kan du også konfigurere på MEB platformen. Men det virker ikke... Er dog på listen over ting der ordnes i v3.0
These users thanked the author kGlerup for the post:
Korreborg

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. nov 2021, 13:59

Jeg vil ikke udelukke at det kan lade sig gøre - slet ikke.
For en god ordens skyld - for os med refusion - så er det, i mit tilfælde, Monta der principielt starter ladningen - eller i hvert fald aktiverer ladningen. I ved hvad jeg mener 😂

Jeg skal måske dykke ned i Monta og se hvad der kan lade sig gøre.

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. nov 2021, 14:21

For satan - det tror jeg sgu godt man kan.
Man kan ikke fravælge kl. 17-20 - hvilket jeg nok havde foretrukket.
Men så er der SmartCharge - som lader når strømmen er (vurderet til at være) billigst.

Men når jeg skifter til SmartCharge, så ændrer AutoStart-knappen sig til en ‘Aktivér Auto SmartCharge’ - og det betyder at jeg stikker snablen ind. Ladningen aktiveres straks og automatisk, men påbegyndes først når strømmen er billig.

Så skal jeg bare sætte mit afgangstidspunkt tidligt nok til at den er færdig…
These users thanked the author u_bull for the post:
BrianDS

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 29. nov 2021, 09:30

Nå, vi hopper sgu med på vognen med en Kia E-Niro (når jeg lige får en hjem fra DE). Har trawlet de fleste sider i tråden her i gennem, men skal lige høre om panelet er enige.

Årlig kørsel: ca. 30.000 km
Hjemmeladning 98% af tiden antager jeg, så jeg går ud fra at det billigste for os er egen lader (vi kan få refussion).
Begge forældrepar har CEE stik hjemme, så ladning ved dem tænker jeg at købe et kable til det. Det bliver i hvertfald nødvendigt at suge lidt om vinteren regner jeg med.

Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?

Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 29. nov 2021, 09:34

Jeg har en Clever-brik og en EON-brik liggende i bilen til udeladning. Derudover har jeg et Mercedes MeCharge-kort.
Ingen af delene koster noget udover forbrug.
Nemt.
These users thanked the author u_bull for the post:
klodsmajor

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 29. nov 2021, 09:39

Vi bruger kun BMW charging-kortet, og har så deres flex-udgave til 29 kr/måned, så alt koster max 3,20 kr/kwh (Ionity 6 kr).. På deres gratis abonnement er priserne noget højere - 4-5 kr.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
klodsmajor
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 29. nov 2021, 11:55

klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
These users thanked the author magre for the post:
klodsmajor
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 350 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 29. nov 2021, 11:56

magre skrev:
29. nov 2021, 11:55
klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Jeg har en Easee og refusion - og ingen bimåler!
These users thanked the author u_bull for the post:
klodsmajor

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af i-s » 29. nov 2021, 18:06

magre skrev:
29. nov 2021, 11:55
klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
These users thanked the author i-s for the post:
Passatg 3c
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 29. nov 2021, 18:51

i-s skrev:
29. nov 2021, 18:06
magre skrev:
29. nov 2021, 11:55
klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Det er også den besked jeg fik fra den installatør der lavede min ... at det kræver kombirelæ. (Har også en Easee Home).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tor Morrison » 29. nov 2021, 20:24

i-s skrev:
29. nov 2021, 18:06
magre skrev:
29. nov 2021, 11:55
klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
poppo2003
Nyt medlem
Indlæg: 200
Tilmeldt: 26. maj 2010, 20:43
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 67 times
Been thanked: 12 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af poppo2003 » 29. nov 2021, 20:58

Tor Morrison skrev:
i-s skrev:
29. nov 2021, 18:06
magre skrev:
29. nov 2021, 11:55
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Easee har indbygget en RCD type B, derfor behøves der ikke en RCD i tavlen, kun en sikringsgruppe.

Andre ladere har ikke en RCD indbygget, de har kun fejlstrømsdelen. Derfor kræveres der en RCD type A eller B + sikringsgruppe før laderen.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk

These users thanked the author poppo2003 for the post:
Tor Morrison

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 29. nov 2021, 21:10

Har her i dag haft 3 forskellige elektrikere i røret (via 3byggetilbud). De nævnte alle sammen at både Wallbox pulsar og Easee kræver fejlstrømsbeskyttelse i tavlen. Er det RCD? eller noget helt tredje?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 29. nov 2021, 21:56

Det er denne fætter de har sat i min tavle.
Siger I, at de har solgt mig noget der slet ikke er brug for ? :)

20211129_215448.jpg
20211129_215448.jpg (76.05 KiB) Vist 1011 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 29. nov 2021, 22:05

Sikringsstyrelsen har endda en eksempel video med easee home hvor de netop forklarer at der altid skal være et RCD (Fejlstrømsrelæ) foran ethvert stik i private hjem incl et elbil lade stik _OG_ at det kan være indbygget i ladeboksen såfremt kablet frem til og selve ladeboksen er dobbeltisoleret og ladeboksen har RCD'en indbygget. Et alm installationskabel lever op til kravene om dobbelt isolation.


Se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... contents-5 og videon "Dobbeltisoleret ladestander med RCD" - kan desværre ikke finde ud af at indlejre den her.

Jeg har også skrevet lidt mere om min installation på search.php?keywords=rcd&t=155497&sf=msgonly

Det gøre ingen skade at monteret et kombirelæ og prisen er også stort set den samme i indkøb. Men bekymrende med så samme beskrivelser af elektrikkere i denne tråd der ikke har styr på kravene. Kan håbe at de bare har "forenklet" deres kommunikation.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 29. nov 2021, 22:15

klodsmajor skrev:
29. nov 2021, 09:30
Hjemmeladning 98% af tiden antager jeg, så jeg går ud fra at det billigste for os er egen lader (vi kan få refussion).
Begge forældrepar har CEE stik hjemme, så ladning ved dem tænker jeg at købe et kable til det. Det bliver i hvertfald nødvendigt at suge lidt om vinteren regner jeg med.
Sørg for at vælge en mobillader der kan justere effekten. Selvom der er CEE stik og 16A sikringer er det langt fra sikkert at kablet er dimensioneret til kontinuert brug - ofte vil der kun være trukket 5x2.5 og ved lange kabelveje giver det et (for) stort tab.


Jeg købte en billig brugt der også kan lade fra en fase hvis det skulle blive nødvendigt - dog har min 8A som minimum og hvis man vil lade fra en DK stikkontakt kan man ikke være sikker på at den kan tåler mere end 6A kontinurt.
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.

Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Med en Easee home skal der blot en sikring foran - men roder han ikke med elbiler til dagligt så mind ham lige om at regne på kabel dimensionen eller bare runde op. Easee Homer understøtter op til 22kW så selvom du sikkert ikke kan udnytte mere end 11kW nu kan det måske godt svare at gå op i kabeldimensionen. Easee Home understøtter op til 5x10mm2 kabel når der skal sløjfes videre, men ved kortere stræk vil 5x6mm2 sikkert være nok. Clever bruger typisk 5x4mm2 til 11kW op til ~35meter (hvis jeg husker rigtigt) og 6mm2 derover
Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
Med mange biler er der et års aftale med Ionity eller lign. Det er mange steder der kun kan startes med en fysisk brik. Jeg har valgt Clever, Eon, Skoda Powerpass og Plugsurfing - og har kun brugt Clever og Powerpass indtil videre. Men vil have muligheder i bilen for at fruen kan lade de fleste steder uden at skulle rode med en app. Mange skriver også at https://charge2go.pt/ har gode priser.
Senest rettet af majland 29. nov 2021, 22:17, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author majland for the post:
klodsmajor
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af i-s » 29. nov 2021, 22:16

poppo2003 skrev:
29. nov 2021, 20:58
Tor Morrison skrev:
i-s skrev:
29. nov 2021, 18:06

Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Easee har indbygget en RCD type B, derfor behøves der ikke en RCD i tavlen, kun en sikringsgruppe.

Andre ladere har ikke en RCD indbygget, de har kun fejlstrømsdelen. Derfor kræveres der en RCD type A eller B + sikringsgruppe før laderen.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk
Og hvordan får du så sikret installation ud til boksen, nu når kravet er selvstændig RCD per ladepunkt?
/Søren.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 29. nov 2021, 22:19

i-s skrev:
29. nov 2021, 22:16

Og hvordan får du så sikret installation ud til boksen, nu når kravet er selvstændig RCD per ladepunkt?
Det er stikket der skal være sikret med RCD - kabel og boks behøver kun være dobbelt isoleret. Se video'en fra sikkerhedssyurelsen. Jeg var også nervøs for at mit var lavet forkert til jeg så den.

Jeg har heller ikke en RCD foran det gamle kabel til udhuset. Der sidder så 3 i undertavlen derovre.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 29. nov 2021, 22:31

@majland - du skriver en masse ting, som helt sikkert er rigtigt :D
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
For det formår jeg ikke at udlede af dine forklaringer.
These users thanked the author HansH for the post:
jansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af i-s » 29. nov 2021, 22:36

majland skrev:
29. nov 2021, 22:19
i-s skrev:
29. nov 2021, 22:16

Og hvordan får du så sikret installation ud til boksen, nu når kravet er selvstændig RCD per ladepunkt?
Det er stikket der skal være sikret med RCD - kabel og boks behøver kun være dobbelt isoleret. Se video'en fra sikkerhedssyurelsen. Jeg var også nervøs for at mit var lavet forkert til jeg så den.

Jeg har heller ikke en RCD foran det gamle kabel til udhuset. Der sidder så 3 i undertavlen derovre.
Ok. Så du kører med "ikke sikret" kabel ud til boksen, da det ikke er et krav.
Det må man selvfølgelig selvom, men jeg vil nu have det bedst med en RCD i tavlen og som kombi fylder den ikke mere end en sikringsgruppe.

Her i huset har jeg 2 ladepunkter, hvor ladeboksene også har indbygget RCD. Men der er både separat afbryder og de har hver deres kombi-RCD i tavlen. Derudover kører jeg kun i 6mm2 kabel. Vil gerne sove roligt om natten.
These users thanked the author i-s for the post:
kGlerup
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af i-s » 29. nov 2021, 22:39

HansH skrev:
29. nov 2021, 22:31
@majland - du skriver en masse ting, som helt sikkert er rigtigt :D
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
For det formår jeg ikke at udlede af dine forklaringer.
Pointen er
- at nogle ladebokse har en "DC" RCD indbygget. De skal have en "AC" RCD i tavlen.
- at nogle ladebokse ikke har nogen RCD indbygget. De skal have en "AC+DC" RCD i tavlen.
- at nogle (som majlands) har både "AC + DC" RCD i boksen. Der er så kun krav om sikringsgruppe i tavlen + der må f.eks ikke være stik (de røde CEE) monteret undervejs til boksen.

Så det kommer an på hvad der sidder i din ladeboks og om du synes det er en god idé dit kabel ud til boksen ikke er sikret.
These users thanked the author i-s for the post (total 4):
Passatg 3cpoppo2003kGlerupmagre
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 29. nov 2021, 22:46

i-s skrev:
29. nov 2021, 22:39
Pointen er
- at nogle ladebokse har en "DC" RCD indbygget. De skal have en "AC" RCD i tavlen.
- at nogle ladebokse ikke har nogen RCD indbygget. De skal have en "AC+DC" RCD i tavlen.
- at nogle (som majlands) har både "AC + DC" RCD i boksen. Der er så kun krav om sikringsgruppe i tavlen + der må f.eks ikke være stik (de røde CEE) monteret undervejs til boksen.

Så det kommer an på hvad der sidder i din ladeboks og om du synes det er en god idé dit kabel ud til boksen ikke er sikret.
OK - det er modtaget.
Jeg har en Easee Home, og fandt denne instruks - https://thecharger.dk/installation-af-easee-home

Snap4.jpg
Snap4.jpg (37.66 KiB) Vist 966 gange

Når instruksen taler om "type A" og "type B" .... har det så noget at gøre med hh.vis den AC og DC sikring I taler om ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 30. nov 2021, 07:11

majland skrev:
29. nov 2021, 22:15

Sørg for at vælge en mobillader der kan justere effekten. Selvom der er CEE stik og 16A sikringer er det langt fra sikkert at kablet er dimensioneret til kontinuert brug - ofte vil der kun være trukket 5x2.5 og ved lange kabelveje giver det et (for) stort tab.
God pointe.
Med en Easee home skal der blot en sikring foran - men roder han ikke med elbiler til dagligt så mind ham lige om at regne på kabel dimensionen eller bare runde op. Easee Homer understøtter op til 22kW så selvom du sikkert ikke kan udnytte mere end 11kW nu kan det måske godt svare at gå op i kabeldimensionen. Easee Home understøtter op til 5x10mm2 kabel når der skal sløjfes videre, men ved kortere stræk vil 5x6mm2 sikkert være nok. Clever bruger typisk 5x4mm2 til 11kW op til ~35meter (hvis jeg husker rigtigt) og 6mm2 derover
Det gør han ikke, så vi må heller selv læse lidt op på det. Vi snakkede om "bare" at trække 5x6mm2. Jeg er selv maskinmester, så må lige finde de gamle beregninger frem, så kan jeg da selv lave en beregning, selvom jeg ikke tror det er nødvendigt. Overvejer dog stadig at få en autoriseret til at smide sikring i tavlen, så jeg er dækket ind forsikringsmæssigt.
Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
Med mange biler er der et års aftale med Ionity eller lign. Det er mange steder der kun kan startes med en fysisk brik. Jeg har valgt Clever, Eon, Skoda Powerpass og Plugsurfing - og har kun brugt Clever og Powerpass indtil videre. Men vil have muligheder i bilen for at fruen kan lade de fleste steder uden at skulle rode med en app. Mange skriver også at https://charge2go.pt/ har gode priser.
Fin. Det er godt at vide at der er mange muligheder. Havde først regnet med at skulle over i en elleret om nogle år, men man bliver lidt for inspireret her på forummet :D

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 30. nov 2021, 07:47

HansH skrev:
29. nov 2021, 22:46

OK - det er modtaget.
Jeg har en Easee Home, og fandt denne instruks - https://thecharger.dk/installation-af-easee-home


Når instruksen taler om "type A" og "type B" .... har det så noget at gøre med hh.vis den AC og DC sikring I taler om ?
Ja - se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... -med-rcder
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 30. nov 2021, 07:53

HansH skrev:
29. nov 2021, 22:31
@majland - du skriver en masse ting, som helt sikkert er rigtigt :D
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
Med en Easee Home er det ikke et lovkrav med et kombirelæ (Der er nogen forudsætninger)

Jeg henviste netop til video'en hos SIK fordi den rimeligt pædagogisk forklarer hvad kravene er for at RCD'en kan undvære.

Men der er ikke noget forkert i at den er der - udover at det ikke er "pænt" med fejlstrømsrelæer i serie
These users thanked the author majland for the post:
HansH
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 30. nov 2021, 08:06

klodsmajor skrev:
30. nov 2021, 07:11

Det gør han ikke, så vi må heller selv læse lidt op på det. Vi snakkede om "bare" at trække 5x6mm2. Jeg er selv maskinmester, så må lige finde de gamle beregninger frem, så kan jeg da selv lave en beregning, selvom jeg ikke tror det er nødvendigt. Overvejer dog stadig at få en autoriseret til at smide sikring i tavlen, så jeg er dækket ind forsikringsmæssigt.

https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... tallation/

Uden at skulle regne selv hvis man nøjes med 11kW
  • Er strømkablet længere end 35 meter, målt fra din eltavle og ud til placeringen af ladeboksen, så skal det være et 5x6mm2 kabe
Men easee home understøtter 22kW og når/hvis jeg får forlænget kablet til garagen ender jeg omkring 60meter.

Så de første 15m røg der 5x10mm2 - der er det kraftigste som den understøtter til sløjfning mellem op til 3 ladebokse. Ja ved 11kW er det overkill af rang - men kablet er jo blot en meget lille del af arbejdet.

Og så jeg lider nok lidt under af at jeg har et 5x2.5mm2 kabel under gårdspladsen der allerede i 2010 viste sig at være underdimensioneret. Så både solceller og senere varmepumpe har været nødt til at være 3 faset for at minimere tab. Lå ellers lige på vippen mellem at jeg kunne have fået en billigere et faset der var stor nok. I bagklogskabens klare lys skulle jeg have skiftet det gamle kabel sammen med solcellerne i 2012 selvom gårdspladsen skulle graves op. Så kunne det have indgået i investeringen og blevet afskrevet sammen med solcellerne ....Men selvom jeg havde fået det gjort var der jo stadig en risiko for at jeg stadig havde valgt for tyndt et kabel- 5x4mm2 ville jo have været rigeligt til at det jeg kunne forudse den gang.

Hvad har jeg lært - Træk rør !
Senest rettet af majland 30. nov 2021, 08:24, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 30. nov 2021, 08:21

majland skrev:
30. nov 2021, 07:53
Med en Easee Home er det ikke et lovkrav med et kombirelæ (Der er nogen forudsætninger)

Men der er ikke noget forkert i at den er der - udover at det ikke er "pænt" med fejlstrømsrelæer i serie
OK ... så du siger, at når nedenstående instruks foreslår et kombirelæ foran Easee Home'n, så er det ikke forkert ... det er bare uskønt ..
Korrekt forstået ?

Snap4.jpg
Snap4.jpg (37.66 KiB) Vist 915 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 30. nov 2021, 08:30

HansH skrev:
30. nov 2021, 08:21
OK ... så du siger, at når nedenstående instruks foreslår et kombirelæ foran Easee Home'n, så er det ikke forkert ... det er bare uskønt ..
Korrekt forstået ?
De skriver jo at det for at sikre installationen frem til laderen - men det er der ikke lovkrav om.

Så det er "kun" for at sikre beskyttelse mod fejl i ladeboksen og farligt stød hvis man borer ind i et sådant kabel (eller hakker spaden i det) - Men din stikledning til huset har jo heller ikke en RCD beskyttelse.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
KHADK
Nyt medlem
Indlæg: 389
Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DANMARK igen :-)
Has thanked: 109 times
Been thanked: 25 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KHADK » 8. dec 2021, 17:04

Hvor er det dejligt, at det er superlet at købe el-bil...... Har læst stolpe op og ned igen omkring el.udbyder. Så gik den videre til denne tråd og mit hoved er ved at detonere nu.

Kan se på https://baltzer.eu/ladepriser/ at for mig, der ligger det til højrebenet at tage enten evdk eller Clever all in one, da jeg skal køre omkring 40-45000/årligt til og fra jobbet Jeg hælder mest til det sidste, da der er Clever ladestation på min kommende arbejdsplads, så hvis jeg ikke får ladet derhjemme kan jeg lade på jobbet, hvis der er en ledig lader altså. Jeg kommer til at arbejde 3-holdskift, så burde kunne ramme ladning i det billige tidsrum mellem 22 og 06 uanset, hvilket skift jeg er på.

Når jeg så kigger på rækkevidde og hvad folk anbefaler, så skal man kun lade op til 80% for at batteriet holder længere. Ok så 20% mistet på rækkevidden der, kontra længere batteriliv. Det er fint nok. Hvis jeg regner med en TM3 SR+ så er den opgivet til 448 km WLTP for en '21. 448-20%= 358 km. Så er det vinter og så smider man yderligere 20% (som jeg har læst/set det) 287km. Det burde bilen kunne klare uden problemer frem og tilbage, såfremt der ikke er nogle pludseligt opståede ting, der lige skal ordnes også. Ved hjemkomst vil der være omkring 80-87 km tilbage på batteriet. Kan den så med laderen nå op til 80% igen, hvis jeg lader fra 22-05?

Tør umiddelbart ikke vælge noget med mindre rækkevidde end de 450 km WLTP, men er det smartere at tage en TM3
LR i stedet, hvis der er penge til det?

Med hensyn til tilbagebetaling fra Clever. Når de nu gi'r 1,95/kWh (tror jeg det er) retur og kWh prisen ligger på omkring 2,15-ish, så burde løsningen fra Clever ligge på omkring 1000 kr/md eller er der noget jeg overser?
These users thanked the author KHADK for the post (total 2):
BrianDSBnielsen
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 8. dec 2021, 17:09

@KHADK Polestar siger 90%, og har Tesla ikke også ændret fra 80 til 90% anbefaling?
Hvis du har en 11kW lader derhjemme, så kan du lade et 80kWh batteri fra 10-90% på 6 timer.
These users thanked the author Korreborg for the post:
KHADK
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"