Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10861
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 9. dec 2021, 21:33

Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
BrianDSTargetDanielB12The Micktrix / Dk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 21:35


kGlerup skrev:
BrianDS skrev:En taxavognmand kommer heller ikke til at give 3 gange så meget for brint som for el, medmindre man lader hjemme på en processtrøm aftale og AC opladning, men det er ikke tilfældet for dem der kører døgnet rundt med forskellige chauffører.

Brint bliver også billigere end det er nu Billede
Fysikken kan ikke rigtig snydes. Brintdrift kræver omkring tre gange el energi, hvis det skal fremstilles af vedvarende energi. Der kan optimeres lidt, men ikke noget der vil revolutionere markedet.
Så hvis brint kan konkurrere, så er det kun via tilskud eller via afgifter der tilgodeser dem.
Glem nu fysikkens love og se på lidt praktik i stedet. Brint kan fremstilles når der er produktion af grøn energi, den kan lagres, flyttes og tankes hurtigt.
Batterier skal lades og kræver strøm når de skal lades, det tager lang tid, og kræver meget der hvor bilen er.
At brint kræver 3 kWh for at putte 1 kWh i bilen betyder ikke så meget, slet ikke hvis brinten fremstilles på grøn energi uden afgifter eller andet, hvilket er muligt fordi det kan tilpasses. Det kan opbevares i tanke og trailere og flyttes til der hvor det skal bruges.
I USA er der endda skattefradrag for hver kilo grøn brint de fremstiller
https://www.rechargenews.com/energy-tra ... -1-1102245

Hvis el skal konkurrere med diesel så er det også kun via tilskud og afgifter der tilgodeser el, for fjerner vi alle afgifter, tilskud og støtteordninger, så kan elbiler endnu ikke bære sig selv økonomisk.
En elbil med fuld afgift ligesom ICE, eller dieselbil uden afgift ligesom BEV, så vinder BEV desværre langt fra.
Fjerner vi så også processtrøm ordningerne, og tilskud til infrastruktur, så er der ikke mange elbiler tilbage.
Og diesel kræver meget mere end el og brint i forhold til produktionen.
kGlerup skrev:Hvorfor købte du ikke en Mirai?
Jeg tænker du er fuld ud klar over hvad jeg har af forventninger til en bil, og en Mirai opfylder ingen af dem.

Jeg ved ikke om du har prøvet en Mirai?

Jeg har selv kørt i en helt ny Mirai, den kører som en slatten spand pølser, den er ikke hurtig, den er blød, den er et stort skrummel, men der er ingen plads indeni, og bagagerummet går tættere hen imod kategorien "handskerum". Det er en bil der er designet til blandt andet det amerikanske marked, altså dem der også er glade for en Toyota Camry.

Når det er sagt, så er der stadig udfordringer med brint, der er ikke mange stationer i drift i Danmark (indtil videre seks lokationer se brintbiler.dk), men taxaer i København, der betyder det ikke så meget

Jeg er heller ikke taxavognmand, busvognmand eller vognmand, så jeg har ikke behovet for hurtig optankning og kørsel i døgndrift.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 21:44

GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 21:48


kGlerup skrev:
GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.

Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.

Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 22:12


BrianDS skrev: Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.

Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.

Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
Jeg afviser på ingen måde P2X teknologier, de har klart en berettigelse til scenarier hvor batterier ikke fungerer særlig godt, f.eks. skibstrafik.
Men batterier til lager er en ret optimal teknologi. Distributionsnet er jo netop super effektivt og uden særligt tab. Skalerbarhed? Battetilagre er normalt i moduler så man kan bygge efter behov. Derudover kommer specielt flow batterier hastigt tættere på og kan virkelig flytte grænserne for lagerkapacitet.
Så P2X skal nok blive stort! Men hydrogen produktion til blot at aftage overskudsproduktion? Nej, konkurrencen fra andre lagerløsninger vil være for stor (min holdning).

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 22:33


kGlerup skrev:
BrianDS skrev: Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.

Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.

Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
Jeg afviser på ingen måde P2X teknologier, de har klart en berettigelse til scenarier hvor batterier ikke fungerer særlig godt, f.eks. skibstrafik.
Men batterier til lager er en ret optimal teknologi. Distributionsnet er jo netop super effektivt og uden særligt tab. Skalerbarhed? Battetilagre er normalt i moduler så man kan bygge efter behov. Derudover kommer specielt flow batterier hastigt tættere på og kan virkelig flytte grænserne for lagerkapacitet.
Så P2X skal nok blive stort! Men hydrogen produktion til blot at aftage overskudsproduktion? Nej, konkurrencen fra andre lagerløsninger vil være for stor (min holdning).
Vi behøver ikke være enige Billede

Uanset lager eller ej, så mener jeg brint løser nogle af de ting som batterier ikke kan løse.

Alt går ikke op i hvor meget tab der er, og slet ikke ved vedvarende energi, det skal også fungere og være tilgængeligt og bekvemt.

Personligt synes jeg heller ikke det er nemmere eller tidsbesparende med opladning af elbil, og for mig desværre heller ikke med tilskud (refusion), så det er ikke på opladning elbilen vinder ved mig, det er fordi det er en dejlig bil, og indkøb og faste udgifter er billigere (pga afgift rabat)
Så jeg et glad for min elbil, men den er ikke nødvendigvis bedre end en tilsvarende ICE bil Billede
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kGlerup » 9. dec 2021, 22:44


BrianDS skrev:Vi behøver ikke være enige Billede

Uanset lager eller ej, så mener jeg brint løser nogle af de ting som batterier ikke kan løse.

Alt går ikke op i hvor meget tab der er, og slet ikke ved vedvarende energi, det skal også fungere og være tilgængeligt og bekvemt.

Personligt synes jeg heller ikke det er nemmere eller tidsbesparende med opladning af elbil, og for mig desværre heller ikke med tilskud (refusion), så det er ikke på opladning elbilen vinder ved mig, det er fordi det er en dejlig bil, og indkøb og faste udgifter er billigere (pga afgift rabat)
Så jeg et glad for min elbil, men den er ikke nødvendigvis bedre end en tilsvarende ICE bil Billede
Enige, tjahh.. Så langt er vi jo ikke fra hinanden, da vi peger på de samme teknologier.
Hvor vi er lidt i hvert vores hjørne er mht brints chance for succes. Her tror jeg bare markedskræfterne vil være meget hårde.
Vi nyder elbilen og skænker ikke opladning mange tanker i det daglige. Det hjælper selvfølgelig med en god garage og ladeboks lige ved siden af bilen Billede
Derudover nyder fruen virkelig at kunne forvarme bilen så den er klar til hjemturen. Den luksus har vi ikke haft før.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 22:50


kGlerup skrev:
BrianDS skrev:...
Enige, tjahh.. Så langt er vi jo ikke fra hinanden, da vi peger på de samme teknologier.
Hvor vi er lidt i hvert vores hjørne er mht brints chance for succes. Her tror jeg bare markedskræfterne vil være meget hårde.
Vi nyder elbilen og skænker ikke opladning mange tanker i det daglige. Det hjælper selvfølgelig med en god garage og ladeboks lige ved siden af bilen Billede
Derudover nyder fruen virkelig at kunne forvarme bilen så den er klar til hjemturen. Den luksus har vi ikke haft før.
Jeg har såmænd en rigtig god garage og laderen lige hvor bilen parkeres, jeg er bare vant til at køre langt på en optankning, så det sker ikke tit, og tager ikke lang tid, modsat elbilen der om vinteren og 80% opladning har en fjerdedel rækkevidde af dieselbilen, og hvis der skal være plads til spontaniteten så skal elbilen ikke parkeres natten over med "halv tank", så skal stikket tilsluttes.

Jeg er glad for min elbil, men der er et stykke vej endnu inden den når bekvemmelighed og fleksibilitet i forhold til at tanke en fossilbil, det kræver mere planlægning, men så går det selvfølgelig også fint derfra.
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 9. dec 2021, 23:08

BrianDS skrev:
9. dec 2021, 22:50
og hvis der skal være plads til spontaniteten så skal elbilen ikke parkeres natten over med "halv tank", så skal stikket tilsluttes.
Ja, det skal den hver dag ;) Lad til 90% og du skal 99% af tiden ikke tænke over det. Du kører bare :)
Det er det jeg syntes er genialt ved en elbil. Sæt afgangstidspunkt, og bilen er klar, og det gør faktisk noget godt for rækkevidden, i modsætning til et oliefyr :)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. dec 2021, 23:14

Korreborg skrev:
BrianDS skrev:
9. dec 2021, 22:50
og hvis der skal være plads til spontaniteten så skal elbilen ikke parkeres natten over med "halv tank", så skal stikket tilsluttes.
Ja, det skal den hver dag ;) Lad til 90% og du skal 99% af tiden ikke tænke over det. Du kører bare :)
Det er det jeg syntes er genialt ved en elbil. Sæt afgangstidspunkt, og bilen er klar, og det gør faktisk noget godt for rækkevidden, i modsætning til et oliefyr :)
Jeg har nok bare ikke set lyset Billede
Jeg synes i hvert tilfælde ikke det er nemmere med opladning ofte - men jeg skal nok vende mig til det Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Martin1986 » 10. dec 2021, 08:10

Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.

Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Nuværende bil: BMW F11 530D

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 08:16

Martin1986 skrev:
10. dec 2021, 08:10
Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.

Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Godt spørgsmål. ved der er en del transport virksomheder i hvert fald i tyskland som eksperimenterer med brintlastbiler (og ellastbiler) til distributionsturerne og shuttle ture (hvor de kører frem og tilbage mellem lagre).

Dertil, så er der så vidt jeg huske (faktisk også i tyskland) en del tankstationer som tilbyder at du kan tanke brint. Så måske det bare bliver udvidet?

Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 10. dec 2021, 08:23


Martin1986 skrev:Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.

Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Du kan evt. følge med på hjemmesiden
https://nelhydrogen.com/

Eller spinoff fra en af stifterne fra H2Logic (som nu er nel)
https://www.everfuel.com/

På LinkedIn er der også meget information.

Brint er i rivende udvikling, der er sket meget i Korea og Californien, men det begynder også i Europa hvor man på hovedårer vil have maks 150 km imellem brinttankstationer
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... EN.pdf.pdf

https://ing.dk/artikel/tyskland-investe ... ter-242870

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 10. dec 2021, 08:25


martinta skrev:
Martin1986 skrev:
10. dec 2021, 08:10
...

Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.
Som privatbil er der ikke rigtig noget interessant i Danmark, både pga prisen (som er uden afgift), og på grund af tilgængelighed af brint, som dog bliver bedre.
Prisen på brint som privat er også dyr, men den del sker der også meget på.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 08:34

BrianDS skrev:
10. dec 2021, 08:25
martinta skrev:
Martin1986 skrev:
10. dec 2021, 08:10
...

Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.
Som privatbil er der ikke rigtig noget interessant i Danmark, både pga prisen (som er uden afgift), og på grund af tilgængelighed af brint, som dog bliver bedre.
Prisen på brint som privat er også dyr, men den del sker der også meget på.
Enig, som jeg skrev kiggede jeg på det dengang for at se om det var et alternativ... Og ganske korrekt, så endte det med ikke at være relevant.

i 2018 og deromkring var nogle elbiler på vej, og på daværende tidspunkt kørte jeg så mange kilometer om dagen at elbilen ikke var en mulighed, så derfor virkede brint interessant (i hvert fald på overfladen).
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 08:45

BrianDS skrev:
9. dec 2021, 21:48
kGlerup skrev:
GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Men som jeg forstår det, så har mange lande stand-by kraftværker stående, som de fyrer op under når den primære energi kilde ikke leverer nok. (peaker plants)

Idéen med batteri "parkerne" hvis vi kan kalde det, det er vel at bruge dem på samme måde som en vandtårn? I stedet for at skulle have ekstra pumper stående idle det meste af tiden og tænde for under den relativt korte spidsbelastning, så er det billigere og mere effektivt at købe en lidt større pumpe, der så pumper vandet op i toppen af tårnet hvor tyngdekraften så efterfølgende kan skubbe det ud i systemet når der er behov for det.

Så med en batteri pakke, så kan man fylde det op løbende mens belastningen er lav, og når der så er spidsbelatning kan man hive strøm derfra, og den vej rundt spare et idle kulkraftværk som kun er i produktion få timer om dagen. Og i forhold til et kraftværk som er dyrt at bygge og drift, så er batterierne dyre at bygge, men billige i efterfølgende vedligehold, så regnestykket over tid kan sagtens give mening.

Så til det formål giver batterierne rigtig god mening. At batterier og elbiler ikke giver mening til alt er vi enige om, men der er steder hvor det faktisk giver fin mening.

Edit: og inden nogen nævner det. Ja, jeg er klar over at man eksperimenterer med at gemme strøm på alle mulige andre måder end klassiske batterier, lige fra kalk (eller hvad det nu var i Nordjylland), til at pumpe vand tilbage op af dæmninger i Norge og sverige. Det er bare ikke alle steder vi lige har højden og terænnet til at gøre det. Så derfor mener jeg stadig batterier kan have en berettigelse.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
DanielB12kGlerup

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 09:02

Tilføjelse til debatten, og der blev jeg lige lidt klogere idag.

Der findes faktisk et firma der prøver at lave et "vandtårn" til netop energi opbevaring :D

https://www.energyvault.com/

Men i stedet for vand, så har de kraner der løfter sten op. Så basalt set, når der er overskud af energi, så løftes "stenen" op og der opspares energi. Når de skal bruge energien igen løfter kranen stenen ned igen, og den energi den vinder fordi stenen jo er tung, og automatisk kommer ned sendes så ud på markedet.

Samme koncept - men hvor effektivt det er kunne jeg godt være i tvivl om, både i form af opbevaring og efterfølgende vedligehold.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 10. dec 2021, 09:41

@martinta Der er bare forskel på peak, i en time eller to, og så egentlig opbevaring.
Der var et par pensionister, der har regnet på DK, som selvforsynende, med sol og vind.
1600 GWh opbevaring = Elon Musk priser der svarer til 4000 milliarder.
Kan ikke huske hvor jeg læste det, vist EB, det var i hvert fald en noget overfladisk artikel :D

Så om tab er regnet med, ved jeg ikke. Men tabet er f.eks. enormt når man pumper vand i højden.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Fonne
Medlem
Indlæg: 1313
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 169 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Fonne » 10. dec 2021, 09:44

These users thanked the author Fonne for the post (total 2):
Korreborgjansom

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 10:23

Korreborg skrev:
10. dec 2021, 09:41
@martinta Der er bare forskel på peak, i en time eller to, og så egentlig opbevaring.
Der var et par pensionister, der har regnet på DK, som selvforsynende, med sol og vind.
1600 GWh opbevaring = Elon Musk priser der svarer til 4000 milliarder.
Kan ikke huske hvor jeg læste det, vist EB, det var i hvert fald en noget overfladisk artikel :D

Så om tab er regnet med, ved jeg ikke. Men tabet er f.eks. enormt når man pumper vand i højden.
Helt klart - men den del er jo ligeså meget et spørgsmål om dimensionering. Og der er jo nogle der skal regne den del igennem, jeg har ikke selv tallene til at vide hvor meget der egentlig skal gemmes, og hvornår det går i breakeven.

Og har du kraftværket i dag, så er det også en dårlig forretning (vil jeg formode). men hvis man går med planer om at skulle etablere et kraftvært (kul/gas), så kan det måske pludseligt give mening - og specielt i et land som Danmark hvor vi jo har rigtig meget "rent" men ikke stabilt energi.

I min verden er atomkraft stadig den eneste rigtige mulighed der er til stede, men hvis man insisterer på at køre all-in på vind og sol, så kommer vi bare ikke udenom at vi skal gemme energien et eller andet sted.

Batteriet har jo den fordel at tabet er ret begrænset, og som du selv skriver, så er tabet på nogle af de andre løsninger højt, men når du har perioder med rigtig højt energi generering, som ikke koster dig noget (fordi du nu lader vindmøllen køre i stedet for at bremse den), så kan det give mening.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
KorreborgkGlerup

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af JGGH » 10. dec 2021, 11:33

martinta skrev:
10. dec 2021, 08:45
BrianDS skrev:
9. dec 2021, 21:48
kGlerup skrev:Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Men som jeg forstår det, så har mange lande stand-by kraftværker stående, som de fyrer op under når den primære energi kilde ikke leverer nok. (peaker plants)

Idéen med batteri "parkerne" hvis vi kan kalde det, det er vel at bruge dem på samme måde som en vandtårn? I stedet for at skulle have ekstra pumper stående idle det meste af tiden og tænde for under den relativt korte spidsbelastning, så er det billigere og mere effektivt at købe en lidt større pumpe, der så pumper vandet op i toppen af tårnet hvor tyngdekraften så efterfølgende kan skubbe det ud i systemet når der er behov for det.

De hurtigste kedler starter kedlen op på 5-6 timer. Før damp kvaliteten er ok til turbine drift går der alt mellem 6-48 timer yderligere, alt efter hvor lang tid den har været ude og om der er blevet arbejdet på den. Der fines ikke kul og gaskedler som ligger klar til hurtig start. Der findes gasturbiner, gasmotorer og dieselmotorer som er klar til hurtigt start. Vi har selv en på vores værk. De store værker har frekvens regulering når de er i drift, samt op og ned regulering efter hvordan vinden blæser, men kun når de er i drift. Nettet er pt spænende vi har normalt 1 times drift på vores hurtigt startende nød diesel de sidste 3 måneder har den kørt langt over 100 timer. Vores lille turbine ned regulere som aldrig før på trods er spots prisen er høj som aldrig før. Så vi får altså spotprisen plus prisen for ned regulering som er flere gange i ugen for tiden. 31.12.2021 lukker Tyskland 4GW atomkraft, det svare til hele Danmarks forbrug om natten. Det bliver spændende at følge markedet i Januar hvis ikke det begynder at regne i Norge eller Rusland skruer op for gassen. Det kan snart svare sig at lave sin egen strøm på en diesel generator. Hele Norge og Sveriges vandbeholdning som energi lager har altså ikke være nok det sidste stykke tid. Den mængde energi som skal lageres, specielt i fremtiden ved forsat udbyggelse af vindkraft er urealistisk. Denmark står til at fordoble vores elforbrug, inden for en kort periode og de vil lave det hele på vind. Ellers skal vi gøres os klart, at vi bliver mere fattige. Alt bliver svine dyrt. Der skal satses på energi som levere vedvarende og stabilt, uden udledninger. Eks. atom kraft. Det er det som jeg tror på.
These users thanked the author JGGH for the post (total 2):
kGlerupMorten Hedensted
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 10. dec 2021, 12:16

JGGH skrev:
10. dec 2021, 11:33

De hurtigste kedler starter kedlen op på 5-6 timer. Før damp kvaliteten er ok til turbine drift går der alt mellem 6-48 timer yderligere, alt efter hvor lang tid den har været ude og om der er blevet arbejdet på den. Der fines ikke kul og gaskedler som ligger klar til hurtig start. Der findes gasturbiner, gasmotorer og dieselmotorer som er klar til hurtigt start. Vi har selv en på vores værk. De store værker har frekvens regulering når de er i drift, samt op og ned regulering efter hvordan vinden blæser, men kun når de er i drift. Nettet er pt spænende vi har normalt 1 times drift på vores hurtigt startende nød diesel de sidste 3 måneder har den kørt langt over 100 timer. Vores lille turbine ned regulere som aldrig før på trods er spots prisen er høj som aldrig før. Så vi får altså spotprisen plus prisen for ned regulering som er flere gange i ugen for tiden. 31.12.2021 lukker Tyskland 4GW atomkraft, det svare til hele Danmarks forbrug om natten. Det bliver spændende at følge markedet i Januar hvis ikke det begynder at regne i Norge eller Rusland skruer op for gassen. Det kan snart svare sig at lave sin egen strøm på en diesel generator. Hele Norge og Sveriges vandbeholdning som energi lager har altså ikke være nok det sidste stykke tid. Den mængde energi som skal lageres, specielt i fremtiden ved forsat udbyggelse af vindkraft er urealistisk. Denmark står til at fordoble vores elforbrug, inden for en kort periode og de vil lave det hele på vind. Ellers skal vi gøres os klart, at vi bliver mere fattige. Alt bliver svine dyrt. Der skal satses på energi som levere vedvarende og stabilt, uden udledninger. Eks. atom kraft. Det er det som jeg tror på.
Tak for informationen :-) Var super fint at læse noget fra nogen i branchen.

Tror heller ikke vi kommer uden om atomkraft, men det er lidt som om den præller af på politikerne på borgen.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 10. dec 2021, 12:21

Enig i Atomkraft. Tysklands lukninger er jo direkte katastrofale for klimaet.
Og man har sagt siden starten af vindmøller, at vindmøller er = Fossile Brændstoffer, da du bliver nødt til at have en backup kilde.

Det er 2 måneder om året, at vindmøllerne levere over 50% af den indstallerede kapacitet.
Billede

Men hva pokker, så bliver el billigst i vinterhalvåret, hvor elbilerne bruger mest energi :)
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 11. dec 2021, 00:40

Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ANAJ » 11. dec 2021, 06:41

Kevinff skrev:Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror det er et halvt år siden det gik live. De gemmer det godt på hjemmesiden. Det er indtil videre kun til dem som køber bil ved en partner forhandler og får Unlimited eller Mini med til bilen.

En af fiduserne er at man sparer lidt på sit Unlimited abonnement, og så er alt strøm igennem laderen GRATIS, dvs. du betaler aldrig for strømmen som ladere bruger uanset timepris osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post:
BrianDS

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 11. dec 2021, 08:09

ANAJ skrev:
Kevinff skrev:Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror det er et halvt år siden det gik live. De gemmer det godt på hjemmesiden. Det er indtil videre kun til dem som køber bil ved en partner forhandler og får Unlimited eller Mini med til bilen.

En af fiduserne er at man sparer lidt på sit Unlimited abonnement, og så er alt strøm igennem laderen GRATIS, dvs. du betaler aldrig for strømmen som ladere bruger uanset timepris osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ah okay.

Så vidt jeg kan se så kan man nu skifte selvom man ikke køber ved en partner forhandler? :) virker meget smart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2021, 09:30

Udfordringen med atomkraft i et miljø med variabel produktion, er at atomkraft er svært at regulere op og ned.
Det tager lang tid og er dyrt, forstået på den måde, at et A-kraftværk koster tossemange penge uanset om det producere strøm eller ej.
Det indskrænker derved incitamentet for at udbygge VE, da a-kraftstrømmen skal betales uanset hvad.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 11. dec 2021, 09:56

Jamen hvorfor skulle man udbygge VE, hvis man har atomkraft? Vindmøller i stor skala, er i min verden en dum ide. De giver bare ikke mening.

Det er sådan en feel-good energikilde. Det lyder godt, når man fortæller om, hvor fantastiske de er. Men i praksis er det noget lort.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
BrianDSjansomMorten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 11. dec 2021, 09:59

Det tager jeg ikke stilling til.

Men.. et A-kraftværk i Danmark er utopi. Selvom politikerne beslutter det, så ville man jo aldrig kunne finde et sted at placere det. Bare se hvordan folk hidser sig op over et par vindmøller nu.. og hvad med affladet. De få kg fra Risø har man vidst stadigvæk ikke fået placeret.
Senest rettet af DanielB12 11. dec 2021, 10:01, rettet i alt 1 gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 11. dec 2021, 10:00

DanielB12 skrev:Udfordringen med atomkraft i et miljø med variabel produktion, er at atomkraft er svært at regulere op og ned.
Det tager lang tid og er dyrt, forstået på den måde, at et A-kraftværk koster tossemange penge uanset om det producere strøm eller ej.
Det indskrænker derved incitamentet for at udbygge VE, da a-kraftstrømmen skal betales uanset hvad.
Atomkraft er ligeså grøn som vind, og det med at vind er vedvarende er også en sandhed med modifikationer for vindmøllerne holder ikke evigt.

Jeg vil hellere have en flok kernekraftværker end tilsvarende vindmøller, så vi stadig kan bevare en større del af vores natur både til lands og til vands (vindmøllerne fylder mere og kan ses længere væk)
These users thanked the author BrianDS for the post (total 5):
KorreborgmartintaKMDTHYjansomMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"