Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10861
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1882 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
- These users thanked the author GaSelle for the post (total 4):
- BrianDS • Target • DanielB12 • The Micktrix / Dk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Glem nu fysikkens love og se på lidt praktik i stedet. Brint kan fremstilles når der er produktion af grøn energi, den kan lagres, flyttes og tankes hurtigt.kGlerup skrev:Fysikken kan ikke rigtig snydes. Brintdrift kræver omkring tre gange el energi, hvis det skal fremstilles af vedvarende energi. Der kan optimeres lidt, men ikke noget der vil revolutionere markedet.BrianDS skrev:En taxavognmand kommer heller ikke til at give 3 gange så meget for brint som for el, medmindre man lader hjemme på en processtrøm aftale og AC opladning, men det er ikke tilfældet for dem der kører døgnet rundt med forskellige chauffører.
Brint bliver også billigere end det er nu
Så hvis brint kan konkurrere, så er det kun via tilskud eller via afgifter der tilgodeser dem.
Batterier skal lades og kræver strøm når de skal lades, det tager lang tid, og kræver meget der hvor bilen er.
At brint kræver 3 kWh for at putte 1 kWh i bilen betyder ikke så meget, slet ikke hvis brinten fremstilles på grøn energi uden afgifter eller andet, hvilket er muligt fordi det kan tilpasses. Det kan opbevares i tanke og trailere og flyttes til der hvor det skal bruges.
I USA er der endda skattefradrag for hver kilo grøn brint de fremstiller
https://www.rechargenews.com/energy-tra ... -1-1102245
Hvis el skal konkurrere med diesel så er det også kun via tilskud og afgifter der tilgodeser el, for fjerner vi alle afgifter, tilskud og støtteordninger, så kan elbiler endnu ikke bære sig selv økonomisk.
En elbil med fuld afgift ligesom ICE, eller dieselbil uden afgift ligesom BEV, så vinder BEV desværre langt fra.
Fjerner vi så også processtrøm ordningerne, og tilskud til infrastruktur, så er der ikke mange elbiler tilbage.
Og diesel kræver meget mere end el og brint i forhold til produktionen.
Jeg tænker du er fuld ud klar over hvad jeg har af forventninger til en bil, og en Mirai opfylder ingen af dem.kGlerup skrev:Hvorfor købte du ikke en Mirai?
Jeg ved ikke om du har prøvet en Mirai?
Jeg har selv kørt i en helt ny Mirai, den kører som en slatten spand pølser, den er ikke hurtig, den er blød, den er et stort skrummel, men der er ingen plads indeni, og bagagerummet går tættere hen imod kategorien "handskerum". Det er en bil der er designet til blandt andet det amerikanske marked, altså dem der også er glade for en Toyota Camry.
Når det er sagt, så er der stadig udfordringer med brint, der er ikke mange stationer i drift i Danmark (indtil videre seks lokationer se brintbiler.dk), men taxaer i København, der betyder det ikke så meget
Jeg er heller ikke taxavognmand, busvognmand eller vognmand, så jeg har ikke behovet for hurtig optankning og kørsel i døgndrift.
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- Target • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2608
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.kGlerup skrev:Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.
Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.
Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2608
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg afviser på ingen måde P2X teknologier, de har klart en berettigelse til scenarier hvor batterier ikke fungerer særlig godt, f.eks. skibstrafik.BrianDS skrev: Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.
Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.
Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
Men batterier til lager er en ret optimal teknologi. Distributionsnet er jo netop super effektivt og uden særligt tab. Skalerbarhed? Battetilagre er normalt i moduler så man kan bygge efter behov. Derudover kommer specielt flow batterier hastigt tættere på og kan virkelig flytte grænserne for lagerkapacitet.
Så P2X skal nok blive stort! Men hydrogen produktion til blot at aftage overskudsproduktion? Nej, konkurrencen fra andre lagerløsninger vil være for stor (min holdning).
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi behøver ikke være enigekGlerup skrev:Jeg afviser på ingen måde P2X teknologier, de har klart en berettigelse til scenarier hvor batterier ikke fungerer særlig godt, f.eks. skibstrafik.BrianDS skrev: Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.
Tanke har en begrænsning på cyklus på samme måde som et batteri, det er bare en helt anden type cyklus og de koster ikke nær det samme som et batteri.
Derfor kigger man i på Power2X på andet end batterier.
Jeg argumenterer ikke imod batterier, men batterier er bare ikke gode til alt, og brint kan nemt være et supplement til batterier.
Men batterier til lager er en ret optimal teknologi. Distributionsnet er jo netop super effektivt og uden særligt tab. Skalerbarhed? Battetilagre er normalt i moduler så man kan bygge efter behov. Derudover kommer specielt flow batterier hastigt tættere på og kan virkelig flytte grænserne for lagerkapacitet.
Så P2X skal nok blive stort! Men hydrogen produktion til blot at aftage overskudsproduktion? Nej, konkurrencen fra andre lagerløsninger vil være for stor (min holdning).
Uanset lager eller ej, så mener jeg brint løser nogle af de ting som batterier ikke kan løse.
Alt går ikke op i hvor meget tab der er, og slet ikke ved vedvarende energi, det skal også fungere og være tilgængeligt og bekvemt.
Personligt synes jeg heller ikke det er nemmere eller tidsbesparende med opladning af elbil, og for mig desværre heller ikke med tilskud (refusion), så det er ikke på opladning elbilen vinder ved mig, det er fordi det er en dejlig bil, og indkøb og faste udgifter er billigere (pga afgift rabat)
Så jeg et glad for min elbil, men den er ikke nødvendigvis bedre end en tilsvarende ICE bil
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
- Target • Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2608
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enige, tjahh.. Så langt er vi jo ikke fra hinanden, da vi peger på de samme teknologier.BrianDS skrev:Vi behøver ikke være enige
Uanset lager eller ej, så mener jeg brint løser nogle af de ting som batterier ikke kan løse.
Alt går ikke op i hvor meget tab der er, og slet ikke ved vedvarende energi, det skal også fungere og være tilgængeligt og bekvemt.
Personligt synes jeg heller ikke det er nemmere eller tidsbesparende med opladning af elbil, og for mig desværre heller ikke med tilskud (refusion), så det er ikke på opladning elbilen vinder ved mig, det er fordi det er en dejlig bil, og indkøb og faste udgifter er billigere (pga afgift rabat)
Så jeg et glad for min elbil, men den er ikke nødvendigvis bedre end en tilsvarende ICE bil
Hvor vi er lidt i hvert vores hjørne er mht brints chance for succes. Her tror jeg bare markedskræfterne vil være meget hårde.
Vi nyder elbilen og skænker ikke opladning mange tanker i det daglige. Det hjælper selvfølgelig med en god garage og ladeboks lige ved siden af bilen
Derudover nyder fruen virkelig at kunne forvarme bilen så den er klar til hjemturen. Den luksus har vi ikke haft før.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har såmænd en rigtig god garage og laderen lige hvor bilen parkeres, jeg er bare vant til at køre langt på en optankning, så det sker ikke tit, og tager ikke lang tid, modsat elbilen der om vinteren og 80% opladning har en fjerdedel rækkevidde af dieselbilen, og hvis der skal være plads til spontaniteten så skal elbilen ikke parkeres natten over med "halv tank", så skal stikket tilsluttes.kGlerup skrev:Enige, tjahh.. Så langt er vi jo ikke fra hinanden, da vi peger på de samme teknologier.BrianDS skrev:...
Hvor vi er lidt i hvert vores hjørne er mht brints chance for succes. Her tror jeg bare markedskræfterne vil være meget hårde.
Vi nyder elbilen og skænker ikke opladning mange tanker i det daglige. Det hjælper selvfølgelig med en god garage og ladeboks lige ved siden af bilen
Derudover nyder fruen virkelig at kunne forvarme bilen så den er klar til hjemturen. Den luksus har vi ikke haft før.
Jeg er glad for min elbil, men der er et stykke vej endnu inden den når bekvemmelighed og fleksibilitet i forhold til at tanke en fossilbil, det kræver mere planlægning, men så går det selvfølgelig også fint derfra.
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, det skal den hver dag Lad til 90% og du skal 99% af tiden ikke tænke over det. Du kører bare
Det er det jeg syntes er genialt ved en elbil. Sæt afgangstidspunkt, og bilen er klar, og det gør faktisk noget godt for rækkevidden, i modsætning til et oliefyr
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har nok bare ikke set lysetKorreborg skrev:Ja, det skal den hver dag Lad til 90% og du skal 99% af tiden ikke tænke over det. Du kører bare
Det er det jeg syntes er genialt ved en elbil. Sæt afgangstidspunkt, og bilen er klar, og det gør faktisk noget godt for rækkevidden, i modsætning til et oliefyr
Jeg synes i hvert tilfælde ikke det er nemmere med opladning ofte - men jeg skal nok vende mig til det
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2361
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 105 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.
Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Nuværende bil: BMW F11 530D
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Godt spørgsmål. ved der er en del transport virksomheder i hvert fald i tyskland som eksperimenterer med brintlastbiler (og ellastbiler) til distributionsturerne og shuttle ture (hvor de kører frem og tilbage mellem lagre).Martin1986 skrev: ↑10. dec 2021, 08:10Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.
Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
Dertil, så er der så vidt jeg huske (faktisk også i tyskland) en del tankstationer som tilbyder at du kan tanke brint. Så måske det bare bliver udvidet?
Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan evt. følge med på hjemmesidenMartin1986 skrev:Her hvor jeg bor ligger der en halvstor virksomhed, Nel, som producerer brint tankanlæg. Jeg har en kammerat arbejder der, og han siger de har forrygende travlt.
Hvem sælger de alle de tankstationer til, når det ikke er til Danmark tydeligvis ?
https://nelhydrogen.com/
Eller spinoff fra en af stifterne fra H2Logic (som nu er nel)
https://www.everfuel.com/
På LinkedIn er der også meget information.
Brint er i rivende udvikling, der er sket meget i Korea og Californien, men det begynder også i Europa hvor man på hovedårer vil have maks 150 km imellem brinttankstationer
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... EN.pdf.pdf
https://ing.dk/artikel/tyskland-investe ... ter-242870
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Som privatbil er der ikke rigtig noget interessant i Danmark, både pga prisen (som er uden afgift), og på grund af tilgængelighed af brint, som dog bliver bedre.martinta skrev:
Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.
Prisen på brint som privat er også dyr, men den del sker der også meget på.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enig, som jeg skrev kiggede jeg på det dengang for at se om det var et alternativ... Og ganske korrekt, så endte det med ikke at være relevant.BrianDS skrev: ↑10. dec 2021, 08:25Som privatbil er der ikke rigtig noget interessant i Danmark, både pga prisen (som er uden afgift), og på grund af tilgængelighed af brint, som dog bliver bedre.martinta skrev:
Vi kiggede engang kortvarigt på brintbil, men den tabte på at den var alt for dyr i forhold til hvad man fik + man dengang kun kunne tanke 2 steder i Danmark. Tror det var tilbage i 2018 eller sådan noget. Og så pludselig fandt de en model der gjorde at man var banke for sikkerheden ved de her tankanlæg, hvilket gjorde man lukkede begge 2 ned i en periode.
Prisen på brint som privat er også dyr, men den del sker der også meget på.
i 2018 og deromkring var nogle elbiler på vej, og på daværende tidspunkt kørte jeg så mange kilometer om dagen at elbilen ikke var en mulighed, så derfor virkede brint interessant (i hvert fald på overfladen).
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.BrianDS skrev: ↑9. dec 2021, 21:48Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.kGlerup skrev:Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.GaSelle skrev:Brint giver super mening, hvis man bruger overskudsproduktionen i stedet for at forære den væk.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Men som jeg forstår det, så har mange lande stand-by kraftværker stående, som de fyrer op under når den primære energi kilde ikke leverer nok. (peaker plants)
Idéen med batteri "parkerne" hvis vi kan kalde det, det er vel at bruge dem på samme måde som en vandtårn? I stedet for at skulle have ekstra pumper stående idle det meste af tiden og tænde for under den relativt korte spidsbelastning, så er det billigere og mere effektivt at købe en lidt større pumpe, der så pumper vandet op i toppen af tårnet hvor tyngdekraften så efterfølgende kan skubbe det ud i systemet når der er behov for det.
Så med en batteri pakke, så kan man fylde det op løbende mens belastningen er lav, og når der så er spidsbelatning kan man hive strøm derfra, og den vej rundt spare et idle kulkraftværk som kun er i produktion få timer om dagen. Og i forhold til et kraftværk som er dyrt at bygge og drift, så er batterierne dyre at bygge, men billige i efterfølgende vedligehold, så regnestykket over tid kan sagtens give mening.
Så til det formål giver batterierne rigtig god mening. At batterier og elbiler ikke giver mening til alt er vi enige om, men der er steder hvor det faktisk giver fin mening.
Edit: og inden nogen nævner det. Ja, jeg er klar over at man eksperimenterer med at gemme strøm på alle mulige andre måder end klassiske batterier, lige fra kalk (eller hvad det nu var i Nordjylland), til at pumpe vand tilbage op af dæmninger i Norge og sverige. Det er bare ikke alle steder vi lige har højden og terænnet til at gøre det. Så derfor mener jeg stadig batterier kan have en berettigelse.
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tilføjelse til debatten, og der blev jeg lige lidt klogere idag.
Der findes faktisk et firma der prøver at lave et "vandtårn" til netop energi opbevaring
https://www.energyvault.com/
Men i stedet for vand, så har de kraner der løfter sten op. Så basalt set, når der er overskud af energi, så løftes "stenen" op og der opspares energi. Når de skal bruge energien igen løfter kranen stenen ned igen, og den energi den vinder fordi stenen jo er tung, og automatisk kommer ned sendes så ud på markedet.
Samme koncept - men hvor effektivt det er kunne jeg godt være i tvivl om, både i form af opbevaring og efterfølgende vedligehold.
Der findes faktisk et firma der prøver at lave et "vandtårn" til netop energi opbevaring
https://www.energyvault.com/
Men i stedet for vand, så har de kraner der løfter sten op. Så basalt set, når der er overskud af energi, så løftes "stenen" op og der opspares energi. Når de skal bruge energien igen løfter kranen stenen ned igen, og den energi den vinder fordi stenen jo er tung, og automatisk kommer ned sendes så ud på markedet.
Samme koncept - men hvor effektivt det er kunne jeg godt være i tvivl om, både i form af opbevaring og efterfølgende vedligehold.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@martinta Der er bare forskel på peak, i en time eller to, og så egentlig opbevaring.
Der var et par pensionister, der har regnet på DK, som selvforsynende, med sol og vind.
1600 GWh opbevaring = Elon Musk priser der svarer til 4000 milliarder.
Kan ikke huske hvor jeg læste det, vist EB, det var i hvert fald en noget overfladisk artikel
Så om tab er regnet med, ved jeg ikke. Men tabet er f.eks. enormt når man pumper vand i højden.
Der var et par pensionister, der har regnet på DK, som selvforsynende, med sol og vind.
1600 GWh opbevaring = Elon Musk priser der svarer til 4000 milliarder.
Kan ikke huske hvor jeg læste det, vist EB, det var i hvert fald en noget overfladisk artikel
Så om tab er regnet med, ved jeg ikke. Men tabet er f.eks. enormt når man pumper vand i højden.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Helt klart - men den del er jo ligeså meget et spørgsmål om dimensionering. Og der er jo nogle der skal regne den del igennem, jeg har ikke selv tallene til at vide hvor meget der egentlig skal gemmes, og hvornår det går i breakeven.Korreborg skrev: ↑10. dec 2021, 09:41@martinta Der er bare forskel på peak, i en time eller to, og så egentlig opbevaring.
Der var et par pensionister, der har regnet på DK, som selvforsynende, med sol og vind.
1600 GWh opbevaring = Elon Musk priser der svarer til 4000 milliarder.
Kan ikke huske hvor jeg læste det, vist EB, det var i hvert fald en noget overfladisk artikel
Så om tab er regnet med, ved jeg ikke. Men tabet er f.eks. enormt når man pumper vand i højden.
Og har du kraftværket i dag, så er det også en dårlig forretning (vil jeg formode). men hvis man går med planer om at skulle etablere et kraftvært (kul/gas), så kan det måske pludseligt give mening - og specielt i et land som Danmark hvor vi jo har rigtig meget "rent" men ikke stabilt energi.
I min verden er atomkraft stadig den eneste rigtige mulighed der er til stede, men hvis man insisterer på at køre all-in på vind og sol, så kommer vi bare ikke udenom at vi skal gemme energien et eller andet sted.
Batteriet har jo den fordel at tabet er ret begrænset, og som du selv skriver, så er tabet på nogle af de andre løsninger højt, men når du har perioder med rigtig højt energi generering, som ikke koster dig noget (fordi du nu lader vindmøllen køre i stedet for at bremse den), så kan det give mening.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 427
- Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejen
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 17 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De hurtigste kedler starter kedlen op på 5-6 timer. Før damp kvaliteten er ok til turbine drift går der alt mellem 6-48 timer yderligere, alt efter hvor lang tid den har været ude og om der er blevet arbejdet på den. Der fines ikke kul og gaskedler som ligger klar til hurtig start. Der findes gasturbiner, gasmotorer og dieselmotorer som er klar til hurtigt start. Vi har selv en på vores værk. De store værker har frekvens regulering når de er i drift, samt op og ned regulering efter hvordan vinden blæser, men kun når de er i drift. Nettet er pt spænende vi har normalt 1 times drift på vores hurtigt startende nød diesel de sidste 3 måneder har den kørt langt over 100 timer. Vores lille turbine ned regulere som aldrig før på trods er spots prisen er høj som aldrig før. Så vi får altså spotprisen plus prisen for ned regulering som er flere gange i ugen for tiden. 31.12.2021 lukker Tyskland 4GW atomkraft, det svare til hele Danmarks forbrug om natten. Det bliver spændende at følge markedet i Januar hvis ikke det begynder at regne i Norge eller Rusland skruer op for gassen. Det kan snart svare sig at lave sin egen strøm på en diesel generator. Hele Norge og Sveriges vandbeholdning som energi lager har altså ikke være nok det sidste stykke tid. Den mængde energi som skal lageres, specielt i fremtiden ved forsat udbyggelse af vindkraft er urealistisk. Denmark står til at fordoble vores elforbrug, inden for en kort periode og de vil lave det hele på vind. Ellers skal vi gøres os klart, at vi bliver mere fattige. Alt bliver svine dyrt. Der skal satses på energi som levere vedvarende og stabilt, uden udledninger. Eks. atom kraft. Det er det som jeg tror på.martinta skrev: ↑10. dec 2021, 08:45Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.BrianDS skrev: ↑9. dec 2021, 21:48Batterier til lager er bare ikke helt vildt billigt, det er heller ikke særlig skalerbart, og det er tungt og besværligt at flytte med, samt du har en begrænsning på overførsel af energi fra et punkt til et andet i forhold til noget der kan opbevares flydende eller som gas.kGlerup skrev:Ja, det er bedre end ikke at gøre noget.
Men umiddelbart bygges der pt masser af batteribaserede lagerløsninger, da business case umiddelbart er bedre end brintproduktion.
Igen er det effektivitet der er udslagsgivende, da man kan sælge langt mere energi når prisen er god på denne måde.
Men som jeg forstår det, så har mange lande stand-by kraftværker stående, som de fyrer op under når den primære energi kilde ikke leverer nok. (peaker plants)
Idéen med batteri "parkerne" hvis vi kan kalde det, det er vel at bruge dem på samme måde som en vandtårn? I stedet for at skulle have ekstra pumper stående idle det meste af tiden og tænde for under den relativt korte spidsbelastning, så er det billigere og mere effektivt at købe en lidt større pumpe, der så pumper vandet op i toppen af tårnet hvor tyngdekraften så efterfølgende kan skubbe det ud i systemet når der er behov for det.
- These users thanked the author JGGH for the post (total 2):
- kGlerup • Morten Hedensted
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh
Hyundai Ioniq 38kWh
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 697 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tak for informationen Var super fint at læse noget fra nogen i branchen.JGGH skrev: ↑10. dec 2021, 11:33
De hurtigste kedler starter kedlen op på 5-6 timer. Før damp kvaliteten er ok til turbine drift går der alt mellem 6-48 timer yderligere, alt efter hvor lang tid den har været ude og om der er blevet arbejdet på den. Der fines ikke kul og gaskedler som ligger klar til hurtig start. Der findes gasturbiner, gasmotorer og dieselmotorer som er klar til hurtigt start. Vi har selv en på vores værk. De store værker har frekvens regulering når de er i drift, samt op og ned regulering efter hvordan vinden blæser, men kun når de er i drift. Nettet er pt spænende vi har normalt 1 times drift på vores hurtigt startende nød diesel de sidste 3 måneder har den kørt langt over 100 timer. Vores lille turbine ned regulere som aldrig før på trods er spots prisen er høj som aldrig før. Så vi får altså spotprisen plus prisen for ned regulering som er flere gange i ugen for tiden. 31.12.2021 lukker Tyskland 4GW atomkraft, det svare til hele Danmarks forbrug om natten. Det bliver spændende at følge markedet i Januar hvis ikke det begynder at regne i Norge eller Rusland skruer op for gassen. Det kan snart svare sig at lave sin egen strøm på en diesel generator. Hele Norge og Sveriges vandbeholdning som energi lager har altså ikke være nok det sidste stykke tid. Den mængde energi som skal lageres, specielt i fremtiden ved forsat udbyggelse af vindkraft er urealistisk. Denmark står til at fordoble vores elforbrug, inden for en kort periode og de vil lave det hele på vind. Ellers skal vi gøres os klart, at vi bliver mere fattige. Alt bliver svine dyrt. Der skal satses på energi som levere vedvarende og stabilt, uden udledninger. Eks. atom kraft. Det er det som jeg tror på.
Tror heller ikke vi kommer uden om atomkraft, men det er lidt som om den præller af på politikerne på borgen.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enig i Atomkraft. Tysklands lukninger er jo direkte katastrofale for klimaet.
Og man har sagt siden starten af vindmøller, at vindmøller er = Fossile Brændstoffer, da du bliver nødt til at have en backup kilde.
Det er 2 måneder om året, at vindmøllerne levere over 50% af den indstallerede kapacitet.
Men hva pokker, så bliver el billigst i vinterhalvåret, hvor elbilerne bruger mest energi
Og man har sagt siden starten af vindmøller, at vindmøller er = Fossile Brændstoffer, da du bliver nødt til at have en backup kilde.
Det er 2 måneder om året, at vindmøllerne levere over 50% af den indstallerede kapacitet.
Men hva pokker, så bliver el billigst i vinterhalvåret, hvor elbilerne bruger mest energi
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tror det er et halvt år siden det gik live. De gemmer det godt på hjemmesiden. Det er indtil videre kun til dem som køber bil ved en partner forhandler og får Unlimited eller Mini med til bilen.Kevinff skrev:Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?
Sent from my iPhone using Tapatalk
En af fiduserne er at man sparer lidt på sit Unlimited abonnement, og så er alt strøm igennem laderen GRATIS, dvs. du betaler aldrig for strømmen som ladere bruger uanset timepris osv.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ah okay.ANAJ skrev:Tror det er et halvt år siden det gik live. De gemmer det godt på hjemmesiden. Det er indtil videre kun til dem som køber bil ved en partner forhandler og får Unlimited eller Mini med til bilen.Kevinff skrev:Sad lige og gloede på clevers hjemmeside og faldt over “clever power” som åbenbart er deres eget elselskab man kan skifte til? Er det noget nyt eller noget de har snakket om længe?
Sent from my iPhone using Tapatalk
En af fiduserne er at man sparer lidt på sit Unlimited abonnement, og så er alt strøm igennem laderen GRATIS, dvs. du betaler aldrig for strømmen som ladere bruger uanset timepris osv.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Så vidt jeg kan se så kan man nu skifte selvom man ikke køber ved en partner forhandler? virker meget smart.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4435 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Udfordringen med atomkraft i et miljø med variabel produktion, er at atomkraft er svært at regulere op og ned.
Det tager lang tid og er dyrt, forstået på den måde, at et A-kraftværk koster tossemange penge uanset om det producere strøm eller ej.
Det indskrænker derved incitamentet for at udbygge VE, da a-kraftstrømmen skal betales uanset hvad.
Det tager lang tid og er dyrt, forstået på den måde, at et A-kraftværk koster tossemange penge uanset om det producere strøm eller ej.
Det indskrænker derved incitamentet for at udbygge VE, da a-kraftstrømmen skal betales uanset hvad.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3405
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 873 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jamen hvorfor skulle man udbygge VE, hvis man har atomkraft? Vindmøller i stor skala, er i min verden en dum ide. De giver bare ikke mening.
Det er sådan en feel-good energikilde. Det lyder godt, når man fortæller om, hvor fantastiske de er. Men i praksis er det noget lort.
Det er sådan en feel-good energikilde. Det lyder godt, når man fortæller om, hvor fantastiske de er. Men i praksis er det noget lort.
- These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
- BrianDS • jansom • Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4947
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4435 times
- Been thanked: 1956 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det tager jeg ikke stilling til.
Men.. et A-kraftværk i Danmark er utopi. Selvom politikerne beslutter det, så ville man jo aldrig kunne finde et sted at placere det. Bare se hvordan folk hidser sig op over et par vindmøller nu.. og hvad med affladet. De få kg fra Risø har man vidst stadigvæk ikke fået placeret.
Men.. et A-kraftværk i Danmark er utopi. Selvom politikerne beslutter det, så ville man jo aldrig kunne finde et sted at placere det. Bare se hvordan folk hidser sig op over et par vindmøller nu.. og hvad med affladet. De få kg fra Risø har man vidst stadigvæk ikke fået placeret.
Senest rettet af DanielB12 11. dec 2021, 10:01, rettet i alt 1 gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Atomkraft er ligeså grøn som vind, og det med at vind er vedvarende er også en sandhed med modifikationer for vindmøllerne holder ikke evigt.DanielB12 skrev:Udfordringen med atomkraft i et miljø med variabel produktion, er at atomkraft er svært at regulere op og ned.
Det tager lang tid og er dyrt, forstået på den måde, at et A-kraftværk koster tossemange penge uanset om det producere strøm eller ej.
Det indskrænker derved incitamentet for at udbygge VE, da a-kraftstrømmen skal betales uanset hvad.
Jeg vil hellere have en flok kernekraftværker end tilsvarende vindmøller, så vi stadig kan bevare en større del af vores natur både til lands og til vands (vindmøllerne fylder mere og kan ses længere væk)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK