Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 11. nov 2021, 20:00

The Micktrix / Dk skrev:
u_bull skrev:
11. nov 2021, 11:15
martinta skrev:
11. nov 2021, 10:17
Og så synes jeg generelt set at det er fair, med måden som eks. tesla gør det. Når din bil holder op med at aftage strøm, så skal du flytte dig, og gør du ikke det, så får du et idle fee. Og vælger du at blive holdende og betale det fee i 4 timer, så er du i den gode ret til det, men du kom til at betale for det.
Meget enig.
Det skal ikke være aftagehastigheden (selvom det vil være irriterende at se en PHEV optage en plads), men derimod ladestatus.
Ingen ladning -> betal for "parkeringspladsen"!
Synes faktisk ikke helt den holder med at det vil værre irriternede at se en PHEV på en ladeplads. Mange af de nye, kan jo faktisk kører ret langt på ren El. Der flere over 100 Km. Så vedkommen kan godt komme halv langt hjemme fra og ha kørt på ren el.

De har i mine øjne lige så meget ret til det som en ren El bil.
“Problemet” med mange af dem er desværre de lader latterligt langsomt de udnytter end ikke en 11kw lader, batteriet er ikke stort nok og folk ikke flytter dem når de endeligt er færdige med at lade.
Dvs de fylder hver dag på mit kontor, det er 80% plug in hybrider og de samme hver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 11. nov 2021, 21:06

mortenmol skrev:
11. nov 2021, 20:00
The Micktrix / Dk skrev:
u_bull skrev:
11. nov 2021, 11:15


Meget enig.
Det skal ikke være aftagehastigheden (selvom det vil være irriterende at se en PHEV optage en plads), men derimod ladestatus.
Ingen ladning -> betal for "parkeringspladsen"!
Synes faktisk ikke helt den holder med at det vil værre irriternede at se en PHEV på en ladeplads. Mange af de nye, kan jo faktisk kører ret langt på ren El. Der flere over 100 Km. Så vedkommen kan godt komme halv langt hjemme fra og ha kørt på ren el.

De har i mine øjne lige så meget ret til det som en ren El bil.
“Problemet” med mange af dem er desværre de lader latterligt langsomt de udnytter end ikke en 11kw lader, batteriet er ikke stort nok og folk ikke flytter dem når de endeligt er færdige med at lade.
Dvs de fylder hver dag på mit kontor, det er 80% plug in hybrider og de samme hver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste lader vel kun på én fase? så det tager lidt tid på trods af den lille batteri størrelse

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 337 times
Been thanked: 216 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af The Micktrix / Dk » 11. nov 2021, 21:39

mortenmol skrev:
11. nov 2021, 20:00
The Micktrix / Dk skrev:
u_bull skrev:
11. nov 2021, 11:15


Meget enig.
Det skal ikke være aftagehastigheden (selvom det vil være irriterende at se en PHEV optage en plads), men derimod ladestatus.
Ingen ladning -> betal for "parkeringspladsen"!
Synes faktisk ikke helt den holder med at det vil værre irriternede at se en PHEV på en ladeplads. Mange af de nye, kan jo faktisk kører ret langt på ren El. Der flere over 100 Km. Så vedkommen kan godt komme halv langt hjemme fra og ha kørt på ren el.

De har i mine øjne lige så meget ret til det som en ren El bil.
“Problemet” med mange af dem er desværre de lader latterligt langsomt de udnytter end ikke en 11kw lader, batteriet er ikke stort nok og folk ikke flytter dem når de endeligt er færdige med at lade.
Dvs de fylder hver dag på mit kontor, det er 80% plug in hybrider og de samme hver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg forstår ude mærket problemet i det. Og det bliver jo nok kun værre i frem tiden, selvom der ikke bliver solgt så mange Plugin som ren El biler.

Men de har bare lige meget ret til og lade der. Jeg kan lige forstille mig 2 mænd komme op og skændes foran Bilka over at nu har du holdt der og ladet din op til 88 % og det skal du ikke !! For nu skal jeg lade min El bil op :mrgreen:

Det bliver lige til skjult kamera :lol:
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 11. nov 2021, 22:53

The Micktrix / Dk skrev:
mortenmol skrev:
11. nov 2021, 20:00
The Micktrix / Dk skrev: Synes faktisk ikke helt den holder med at det vil værre irriternede at se en PHEV på en ladeplads. Mange af de nye, kan jo faktisk kører ret langt på ren El. Der flere over 100 Km. Så vedkommen kan godt komme halv langt hjemme fra og ha kørt på ren el.

De har i mine øjne lige så meget ret til det som en ren El bil.
“Problemet” med mange af dem er desværre de lader latterligt langsomt de udnytter end ikke en 11kw lader, batteriet er ikke stort nok og folk ikke flytter dem når de endeligt er færdige med at lade.
Dvs de fylder hver dag på mit kontor, det er 80% plug in hybrider og de samme hver dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg forstår ude mærket problemet i det. Og det bliver jo nok kun værre i frem tiden, selvom der ikke bliver solgt så mange Plugin som ren El biler.

Men de har bare lige meget ret til og lade der. Jeg kan lige forstille mig 2 mænd komme op og skændes foran Bilka over at nu har du holdt der og ladet din op til 88 % og det skal du ikke !! For nu skal jeg lade min El bil op :mrgreen:

Det bliver lige til skjult kamera :lol:
Jeg skal lade 5 timer og kan køre frem og tilbage hele ugen og have buffer
De holder der hver dag for at kunne komme hjem Billede

Martinta, ja det er netop problemet - hvis de kunne hive 11 kWh og flyttede bilen når de var færdige ville det tage max 1,5 time, desværre tager det 3-4 timer


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. nov 2021, 10:33

Nu fik jeg lige en bredside af en sur Kia Niro-bilist :D

Havde sat bilen til lynopladeren i Køge, og den skriver den er klar 9.32. Perfekt, jeg er til møde til 9.30, så det går jo nok.

Jeg havde så ikke tænkt på, at BMW'en er så dum, at når du sætter strøm til den, så går der jo lidt tid før den kommer op i gear (den var op 15%), hvilket den tager udgangspunkt i når den lader på en lynlader. Dvs. at bilen var sådan set færdig kl. 9.05. Den sender dog ikke en notifikation om, at den er hurtigere færdig.
Derimod fik jeg en notifikation da bilen var færdig kl. 9.05 - men min telefon var på forstyr ikke, så den så jeg ikke, før 9.30, da jeg var på vej ned og fjerne bilen.

Fair nok han var sur over, at bilen havde stået færdig i 30 minutter. Det er min (og BMW's ) fejl.. Men samtidig så fik jeg også en verbal skideballe over, at jeg netop havde valgt at oplade vores bil til 100 %... Prøvede at forklare ham omkring hvordan det virkede på BMW'en.. men opgav..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Jannik » 12. nov 2021, 10:45

Hvad kan man næsten gøre overfor sådanne individder andet end at bede dem holde deres kæft?
Det virker jo næsten som om, at der kører et helt korps rundt af små fornedrede personer, der leder efter undskyldninger for at eksplodere i vrede. Har man det så skidt mentalt, er det en dårlig idé, at køre i en bil hvor du ikke altid kan komme forrest i køen, uanset hvor meget personen mener han/hun har retten til det.
These users thanked the author Jannik for the post (total 3):
DanielB12jansomMorten Hedensted
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nbryde » 12. nov 2021, 11:07

Der er ingen der skulle fortælle mig om jeg måtte lade op til 100% eller ej, det er helt sikkert.
Iøvrigt tænker jeg også at jeg ville sætte den til 100% ved opladning, tanker også fossil op til 100 % 🤣
These users thanked the author nbryde for the post:
PF

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 12. nov 2021, 13:22

@nbryde Hvis man ikke har brug for 100% så slider man unødigt på batteriet, når man lader det helt op. Derfor kan de fleste EV'er sættes til at afbryde ved feks. 80%

@DanielB12 Hvordan har BMW gjort det?
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 12. nov 2021, 13:33

Men ville jer hellige ikke være irriteret hvis i holdt og manglede strøm. Og i kan de at bilen foran jer er færdig på 100%, men den bare bliver stående?

Det samme hvis en lader bilen stå foran standeren på en alm station når de er færdig med at tanke
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
u_bullMorten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 12. nov 2021, 13:40

Korreborg skrev:
12. nov 2021, 13:33
Men ville jer hellige ikke være irriteret hvis i holdt og manglede strøm. Og i kan de at bilen foran jer er færdig på 100%, men den bare bliver stående?

Det samme hvis en lader bilen stå foran standeren på en alm station når de er færdig med at tanke Billede
Jo, især hvis det var ved en lynlader ved motorvejen.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. nov 2021, 13:41

Korreborg skrev:
12. nov 2021, 13:33
Men ville jer hellige ikke være irriteret hvis i holdt og manglede strøm. Og i kan de at bilen foran jer er færdig på 100%, men den bare bliver stående?

Det samme hvis en lader bilen stå foran standeren på en alm station når de er færdig med at tanke Billede
Jeg ville blive ret irriteret. Især når der så går 30 minutter inden idioten (=mig 🙃) kommer. (Ved dog ikke hvor længe han havde ventet). Men da jeg så kom, så blev jeg totalt overfuset. Det er ikke i orden.. han startede med at blinke med det lange lys, da jeg gik hen mod bilen 😂
så vidst jeg godt at jeg nok lige skulle smile pænt😬

Kan man i Teslas app se hvor lang ventetid der er? De må jo vide det..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. nov 2021, 13:52

DanielB12 skrev:
12. nov 2021, 10:33
Fair nok han var sur over, at bilen havde stået færdig i 30 minutter. Det er min (og BMW's ) fejl.. Men samtidig så fik jeg også en verbal skideballe over, at jeg netop havde valgt at oplade vores bil til 100 %... Prøvede at forklare ham omkring hvordan det virkede på BMW'en.. men opgav..
Hvordan virker det på BMW'en? Vælger du ikke hvad du vil sætte den til eller?

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. nov 2021, 13:54

Passatg 3c skrev:
12. nov 2021, 13:22
Hvis man ikke har brug for 100% så slider man unødigt på batteriet, når man lader det helt op. Derfor kan de fleste EV'er sættes til at afbryde ved feks. 80%
Standard range batterier kan tåle det, Long range kan ikke.

Der er faktisk en del som argumenterer for at standard range er mere ideel i hverdagne da du på Long range jo "kun" har 80% af de 614km til rådighed (491 km), mod 491 km hver dag ved 100%.

Så den er ikke helt så sort/hvid længere, men indrømmet.. det var det før :)

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 12. nov 2021, 14:01

nbryde skrev:
12. nov 2021, 11:07
Der er ingen der skulle fortælle mig om jeg måtte lade op til 100% eller ej, det er helt sikkert.
Iøvrigt tænker jeg også at jeg ville sætte den til 100% ved opladning, tanker også fossil op til 100 % 🤣
Det giver generelt ikke mening at lade til 100% på en lynlader, hvis man er på farten og skal frem hurtigst muligt, da den lader langsommere jo mere der strøm, der er på batteriet og laaangsomt når der er mere end 80-90%. Så i forhold til tidsforbrug/rækkevidde er det langt bedre at stoppe ladning ved 70-80% og så evt. tage et ekstra ladestop.
Nu bruger Daniel så en lynlader som "destinationslader", hvilket nok er lidt atypisk.

Derudover har de fleste batterityper ikke godt af ladning til 100%, så har man ikke absolut behov er det bedre at nøjes med højest 80-90%. En undtagelse fra dette er LFP batterier, som eks. anvendes i Tesla M3 SR+/basismodel. LFP kan sagtens tåle 100% opladning til hverdag og det anbefales faktisk at de lades til 100% jævnligt.

Forstår i øvrigt udmærket hidsigproppens irritation, over at man (Daniel ;) ) optager en lader, med en fuldt ladet bil. Men derfor kan man godt opføre sig ordentligt.....

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 12. nov 2021, 14:06

Jeg er altså med nbryde her. Uanset om det er godt for batteriet eller ej så skal ingen afgøre om jeg lader til 60-70-80-90-100% så længe den bliver flyttet hurtigt når den er “færdig”.
Selvisk? Sikkert.
Ville jeg være ligeglad? Jep.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post (total 6):
PFBrianDSmartintaDanielB12kGlerupMorten Hedensted

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. nov 2021, 14:11

Thor-thor skrev:
12. nov 2021, 14:01
Forstår i øvrigt udmærket hidsigproppens irritation, over at man (Daniel ;) ) optager en lader, med en fuldt ladet bil. Men derfor kan man godt opføre sig ordentligt.....
Kan vi ikke lave en vagcar - elbilsblokade kasse? Når folk indrømmer de har gjort det, så indbetaler de til kassen, og de penge ryger så ned til fortsat drift af hjemmesiden? :lol:

Daniel kan ligge første bidrag ud fra det tidligere skema.

Den var færdig 9:05
Daniel var tilbage 9:32

6,- i minutet

Det er lige 162,- til sidens fortsatte drift - og hvis det så nogensinde bliver implementeret på elstanderne, så må vi tage det op til revision igen.

Spøg til side, så kan jeg også sagtens sætte mig ind i at han bliver irriteret, men har INGEN forståelse for folk der ikke kan tale ordentligt eller opføre sig civiliseret. Det er typisk de samme der klager over andre når de laver fejl, og klager over andre som klager over dem når de laver fejl

eks. en trækker ud for dem = horn i bund og blink med lange lys
de trækker ud for en = bremsetest og bagtågelys

Og ingen vinder en skid i nogen af scenarierne.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
HansHKorreborgDanielB12

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. nov 2021, 14:11

Kevinff skrev:
12. nov 2021, 14:06
Jeg er altså med nbryde her. Uanset om det er godt for batteriet eller ej så skal ingen afgøre om jeg lader til 60-70-80-90-100% så længe den bliver flyttet hurtigt når den er “færdig”.
Selvisk? Sikkert.
Ville jeg være ligeglad? Jep.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er enig i at ingen skal bestemme om du må gøre det - og har du lyse til at lade 100%, så be my guest :)

Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 12. nov 2021, 15:11

martinta skrev:
Kevinff skrev:
12. nov 2021, 14:06
Jeg er altså med nbryde her. Uanset om det er godt for batteriet eller ej så skal ingen afgøre om jeg lader til 60-70-80-90-100% så længe den bliver flyttet hurtigt når den er “færdig”.
Selvisk? Sikkert.
Ville jeg være ligeglad? Jep.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er enig i at ingen skal bestemme om du må gøre det - og har du lyse til at lade 100%, så be my guest :)

Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Det var heller ikke møntet på dig Billedesynes bare at have læst et par gange at andre havde oplevet brok fra andre bilister over de havde ladet mere end 80% og det var det jeg reagerede på Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
martinta

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 12. nov 2021, 15:42

Altså lige for at gøre det klart. Jeg syntes på ingen måde det er i orden at overfuse folk.
Og jeg ville blive idiot af, hvis folk legede politibetjente. De skal bare holde deres kæft.
Men det er bare ikke i orden at spærre en lader, så er det sådan set ligegyldigt, om det er ved motorvejen, ved kontoret eller i et p-hus i byen.

Problemet for mig, er når folk lader mere end de har brug for, bare fordi det er nemt/billigt.
Andre kan jo have brug for den lader for at kunne komme hjem/frem.

= en løsning hvor folk betaler en "straf" for at lade usmart :)
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. nov 2021, 16:04

Lynladeren, og de to 22kwh ladere, ved Campus i Køge, er latterlig lavet, da den står på Handelsskolens p-plads, så dem der primært bruger den, er folk der arbejder derinde. Normalt ville jeg bare tage en af de to kw ladere når jeg skal være der mere end i 2 timer.. Men igen idag var de optaget (har vidst kun oplevet 1 eller 2 gange at de har været ledige).
Og det var jo ikke destinationsladning - jeg kørte igen jo 😂🥁

@martinta - jeg læner mig egentlig kun op af et par opslag i Bmw i3-gruppen, men Bmw har gjort så (hvert fald på i3) at 0% til 100% i displayet i virkeligheden er omkring 5% til 85-90%, samtidig med at batteriet har en ret stor buffer (vidst 29,2 vs. 34,x). og nej, man kan ikke indstille lademax nogen steder. Det er altid bare Max.
Det gør også at opladningskurven er rimelig jævn op til ~95% (i displayet).

Og igen, jeg undskylder til hele menneskeheden, at jeg ikke lige havde tænkt mig om, ift. at den starter langsomt op på lynladeren, og først finder det rigtige færdiggørelsestidspunkt efter ~10-20 min.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
martinta
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nbryde » 12. nov 2021, 17:22

martinta skrev: Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 12. nov 2021, 19:37

nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22
martinta skrev: Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm kunne være interessant at vide, om der var nogle leasingaftaler, hvor normalt slid på batteriet er omtalt, og hvordan det så er defineret.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 12. nov 2021, 20:26

nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22
martinta skrev: Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nej, som udgangspunkt kan man jo være ligeglad.

Personligt behandler jeg nu alle biler ordentligt, uagtet om det er min egen, en firmabil, eller en jeg har lånt. Men der er jo ikke noget der forhindrer dig i at mishandle en bil, på samme måde som du også kan give max omdrejninger i din benzin/diesel bil konstant.

Hvad man så vinder ved at lade batteriet til max er nok mere tvivlsomt... man kan måske vente 1 ekstra dag før man skal lade for potentielt at ødelægge et batteri for den næste ejer - så gevinsten virker utrolig lille.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 12. nov 2021, 22:36

nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22
martinta skrev: Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.
Hvorfor ikke passe lidt på grejet? Svarer lidt til fuld gas ved iskold ICE motor, nærmest aldrig nødvendigt, så hvorfor?

Derudover er der vel en rimelig chance for at der inden for at par år kommer gode og billige analyseværktøjer, som kan fastslå batteriets sundhedstilstand.

Jeg forstår ikke ideen med at insistere på at lade til 100%? Det giver yderst sjældent mening, især på lynladere, da de bliver meget langsomme, når man nærmer sig 100%.
Har man en ellert med fornuftig rækkevidde, helst krydret med hjemmelader, kan langt de fleste sagtens nøjes med at lade til eks. 80%
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Morten Hedensted

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af nbryde » 13. nov 2021, 06:27

Thor-thor skrev:
12. nov 2021, 22:36
nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22
martinta skrev: Kommenterer alene på, at man skal overveje det for sin egen skyld i forhold til batteriet.
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.
Hvorfor ikke passe lidt på grejet? Svarer lidt til fuld gas ved iskold ICE motor, nærmest aldrig nødvendigt, så hvorfor?

Derudover er der vel en rimelig chance for at der inden for at par år kommer gode og billige analyseværktøjer, som kan fastslå batteriets sundhedstilstand.

Jeg forstår ikke ideen med at insistere på at lade til 100%? Det giver yderst sjældent mening, især på lynladere, da de bliver meget langsomme, når man nærmer sig 100%.
Har man en ellert med fornuftig rækkevidde, helst krydret med hjemmelader, kan langt de fleste sagtens nøjes med at lade til eks. 80%
Fordi jeg ikke vil lade mig begrænse, har jeg muligheden og tiden til at lade op til 100% ville jeg gøre det hver gang. At bilen måske eller måske ikke har godt af det eller man bør tænke på næste ejer er jeg sådan set ligeglad med. Bilen er til for at blive brugt og gensalgsværdien er ikke noget jeg tænker på og slet ikke ved leaset eller firmabil.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 13. nov 2021, 08:27

nbryde skrev:
13. nov 2021, 06:27
Thor-thor skrev:
12. nov 2021, 22:36
nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22


Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.
Hvorfor ikke passe lidt på grejet? Svarer lidt til fuld gas ved iskold ICE motor, nærmest aldrig nødvendigt, så hvorfor?

Derudover er der vel en rimelig chance for at der inden for at par år kommer gode og billige analyseværktøjer, som kan fastslå batteriets sundhedstilstand.

Jeg forstår ikke ideen med at insistere på at lade til 100%? Det giver yderst sjældent mening, især på lynladere, da de bliver meget langsomme, når man nærmer sig 100%.
Har man en ellert med fornuftig rækkevidde, helst krydret med hjemmelader, kan langt de fleste sagtens nøjes med at lade til eks. 80%
Fordi jeg ikke vil lade mig begrænse, har jeg muligheden og tiden til at lade op til 100% ville jeg gøre det hver gang. At bilen måske eller måske ikke har godt af det eller man bør tænke på næste ejer er jeg sådan set ligeglad med. Bilen er til for at blive brugt og gensalgsværdien er ikke noget jeg tænker på og slet ikke ved leaset eller firmabil.
Mind mig lige om aldrig at låne noget ud til dig :-)

Igen, intet forhindrer dig i det, men personligt forstår jeg ikke hvorfor man vil bruge noget udstyr på en måde, som man ved det tager skade af. Men sådan er vi jo nok så forskellige.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
Thor-thorMorten Hedensted

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 13. nov 2021, 08:28

nbryde skrev:
Thor-thor skrev:
12. nov 2021, 22:36
nbryde skrev:
12. nov 2021, 17:22
Men behøver man at bekymre sig om det, hvis ikke planlægger at beholde bilen i mere end et par år eller 3?
Var den leaset eller som firma bil ville jeg være bedøvende ligeglad og ville gladeligt lade den op til 100% hver gang det var muligt.
Hvorfor ikke passe lidt på grejet? Svarer lidt til fuld gas ved iskold ICE motor, nærmest aldrig nødvendigt, så hvorfor?

Derudover er der vel en rimelig chance for at der inden for at par år kommer gode og billige analyseværktøjer, som kan fastslå batteriets sundhedstilstand.

Jeg forstår ikke ideen med at insistere på at lade til 100%? Det giver yderst sjældent mening, især på lynladere, da de bliver meget langsomme, når man nærmer sig 100%.
Har man en ellert med fornuftig rækkevidde, helst krydret med hjemmelader, kan langt de fleste sagtens nøjes med at lade til eks. 80%
Fordi jeg ikke vil lade mig begrænse, har jeg muligheden og tiden til at lade op til 100% ville jeg gøre det hver gang. At bilen måske eller måske ikke har godt af det eller man bør tænke på næste ejer er jeg sådan set ligeglad med. Bilen er til for at blive brugt og gensalgsværdien er ikke noget jeg tænker på og slet ikke ved leaset eller firmabil.
Perfekt
Så det er også 5000 rpm fra koldstart på en dieselhakker?
Evt få Omdrejningsbegrænseren fjernet, der er jo ingen grund til at lade sig begrænse.

Kan du ikke lave en liste med reg nr og stel nr på dine tidligere bilen så vi andre kan slippe for at købe dem.

Der er forskel på at bruge og mishandle


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 430 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 13. nov 2021, 09:39

Jeg vidste ikke det var så farligt at lade til 100%? Hvorfor har producenten så ikke lavet så 80%=100%?
Jeg har ikke hørt noget fra forhandler eller leasingselskab om at den kun må lades til 80%, forveksler I ikke bare langsom ladekurve fra 80-100% med at være farligt? Det er vist ikke noget nyt indenfor batterier.
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
TargetBrianDS

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 13. nov 2021, 09:51

mertodinlo skrev:Jeg vidste ikke det var så farligt at lade til 100%? Hvorfor har producenten så ikke lavet så 80%=100%?
Dén der har jeg også utroligt svært ved at forstå. Det ville give rigtig god mening (hvis det var så skadeligt for batteriet) at sætte softwaren så 80% er 100% som du selv nævner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 13. nov 2021, 09:58

Det er jo egentlig det som BMW har gjort. Gør det meget nemmere at forholde sig til.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"