Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 1. mar 2022, 16:35

@Tonny nu skriver du 50/42kW?
hvilke årgange lader med hhv. 50 & 42kW?
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 1. mar 2022, 16:59

magre skrev:
1. mar 2022, 16:35
@Tonny nu skriver du 50/42kW?
hvilke årgange lader med hhv. 50 & 42kW?
Vi taler om e-Golf? Jeg huskede forkert, det er 44KW og 40KW på hhv 1. generation og 2. generation.
https://ev-database.org/car/1040/Volkswagen-e-Golf
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 1. mar 2022, 17:32

okay, så første generation med mindre batteri lader hurtigere på DC? det sgu da for weird...
men tak for info Tonny!
These users thanked the author magre for the post:
DanielB12
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 1. mar 2022, 17:32

Andy skrev:
28. feb 2022, 22:23
Tak for svar. Audien blev ladet op i weekenden, men jeg synes umiddelbart at det gik langsommere end 11 kWh. Jeg kan tjekke Clever appen næsten gang, jeg vidste ikke at det kunne ses her.
En rettelse, det er ikke i Clever appen jeg har set de 10 Kwh, det er i VW appen.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Andy » 1. mar 2022, 18:13

Morten Hedensted skrev:
1. mar 2022, 17:32
En rettelse, det er ikke i Clever appen jeg har set de 10 Kwh, det er i VW appen.
Jeg tænker at jeg også får Audi app'en op og køre :) Men Audi siger, at det er noget med, at jeg skal fordi Audi i Danmark, hvor bilen bliver tilknyttet et værksted.
These users thanked the author Andy for the post:
Morten Hedensted
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 1. mar 2022, 18:35

magre skrev:
1. mar 2022, 17:32
okay, så første generation med mindre batteri lader hurtigere på DC? det sgu da for weird...
men tak for info Tonny!
Det er skidesmart, så kan man lynhurtigt køre 60-80km igen :D

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 616 times
Been thanked: 461 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KMDTHY » 1. mar 2022, 23:07

Andy skrev:
28. feb 2022, 16:56
Vi har en 11 kWh Clever lader hjemme. Bør den altid kunne levere 11 kWh med en normal stikledning til huset eller afhænger det af hvor meget der ellers er igang?
Der kan være lidt tab i kabler og boks. Min Kia lader ca stabilt med 10.4kW.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af karstein » 4. mar 2022, 20:22

Åhhh… det er ikke længe de ‘gode aftaler’ holder. Shit det er ringe når man binder sig 6mdr når man tegner en aftale, og de så kan springe fra denne med 3mdrs varsel…

Billede


Spændende om abonnementet på ‘GoSwitch’ selv tager aktion…

P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr… BilledeBillede
Billede
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 4. mar 2022, 20:31

Men kan de overhovedet det? Der er jo hverken krig i DK eller inden for EU.
These users thanked the author Korreborg for the post:
DanielB12
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 4. mar 2022, 20:33

Korreborg skrev:Men kan de overhovedet det? Der er jo hverken krig i DK eller inden for EU.
Det er 3 måneders varsel, så de kan ændre lige så tosset de vil, så længe de varsler det, så det er helt uden force majeure.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 5. mar 2022, 08:03

karstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr… BilledeBillede
Billede
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjem Billede

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af karstein » 5. mar 2022, 09:46

Kevinff skrev:
karstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr… BilledeBillede
Billede
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjem Billede
Det håber jeg også de gør. Har først meldt mig ind i dec’21 så har ikke meget erfaring hermed endnu.
Det er nok blot min (over)skeptiske sans der bimler. Tænker blot at der kan være en vis portion bias ift. hvem der vælges når man nu er ‘datter’ af et elselskab - særligt når konceptet går ud på ‘du gider ikke selv - bare læn dig tilbage og stol trygt på os’.

Men det er nok bare mig der er spøgelserBilledeBillede
These users thanked the author karstein for the post:
BrianDS
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Andy » 5. mar 2022, 14:02

Vores løsning endte sådan her med et løst kabel som dog er låst i beslaget.

Billede
These users thanked the author Andy for the post:
jansom
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ROEN » 5. mar 2022, 15:21

Vi får denne sat op (købt hos evdk.dk), og låser et "løst" kabel fast på den. Så kan man altid ændre længde på kabel efter behov.
.... Så mangler vi bare ny tavle, ledningsføring,..... og el-bil :lol:
Vedhæftede filer
IMG_20220305_141440.jpg
Easee
IMG_20220305_141440.jpg (47.8 KiB) Vist 874 gange
These users thanked the author ROEN for the post (total 2):
jansomPeder
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10874
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 662 times
Been thanked: 1903 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 6. mar 2022, 16:31

karstein skrev:
5. mar 2022, 09:46
Kevinff skrev:
karstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr… BilledeBillede
Billede
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjem Billede
Det håber jeg også de gør. Har først meldt mig ind i dec’21 så har ikke meget erfaring hermed endnu.
Det er nok blot min (over)skeptiske sans der bimler. Tænker blot at der kan være en vis portion bias ift. hvem der vælges når man nu er ‘datter’ af et elselskab - særligt når konceptet går ud på ‘du gider ikke selv - bare læn dig tilbage og stol trygt på os’.

Men det er nok bare mig der er spøgelserBilledeBillede
Min nabo er ved Norlys. Han bekræfter, at GoSwitch vitterligt er uvildigt - på trods af ejerskabet.
These users thanked the author GaSelle for the post:
karstein

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 78 times
Been thanked: 67 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Bjarkeh » 7. mar 2022, 15:22

Er der nogle som har en Easee lader, som kan fortælle om det kun er Easee originale kabel som kan låses fast i den eller om det også er muligt med andre kabler ? :)
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 16:07

Nax skrev:
7. mar 2022, 15:22
Er der nogle som har en Easee lader, som kan fortælle om det kun er Easee originale kabel som kan låses fast i den eller om det også er muligt med andre kabler ? :)
Tror alle kabler kan låse. Vores er ikke fra easee og det er låst fast i laderen.
These users thanked the author martinta for the post:
Bjarkeh

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 243
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 78 times
Been thanked: 67 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Bjarkeh » 7. mar 2022, 16:16

martinta skrev:
7. mar 2022, 16:07
Nax skrev:
7. mar 2022, 15:22
Er der nogle som har en Easee lader, som kan fortælle om det kun er Easee originale kabel som kan låses fast i den eller om det også er muligt med andre kabler ? :)
Tror alle kabler kan låse. Vores er ikke fra easee og det er låst fast i laderen.
OK, tak for svaret :)
Vil ikke betale overpris for deres kabel, hvis andre kan bruges :)
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

Brugeravatar
Zimon
Medlem
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Zimon » 7. mar 2022, 20:56

Hvor store hjemmeladere kan man få? er der nogen ide i at forberede 32 amp el-installation? Jeg har 35 amp ind, men kablet til stikledning kan klare op til 63 ampere...
Frederik - Frederik@VAGcars.dk

VW ID.Buzz Style

FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?

JGGH
Nyt medlem
Indlæg: 427
Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 27 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af JGGH » 7. mar 2022, 21:19

Nax skrev:
7. mar 2022, 15:22
Er der nogle som har en Easee lader, som kan fortælle om det kun er Easee originale kabel som kan låses fast i den eller om det også er muligt med andre kabler ? :)
Vi bruger andre kabler i vores.
These users thanked the author JGGH for the post:
Bjarkeh
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 7. mar 2022, 22:25

Zimon skrev:
7. mar 2022, 20:56
Hvor store hjemmeladere kan man få? er der nogen ide i at forberede 32 amp el-installation? Jeg har 35 amp ind, men kablet til stikledning kan klare op til 63 ampere...
Så store som din pengepung tillader, men typisk så stopper det ved 22KW (32A). De fleste ladere der sælges idag er iøvrigt 22KW. Jeg valgte at få lavet installationen til 22KW, men lige pt tror jeg aldrig jeg får behovet for mere end 11kW.
Gå efter 22KW installation, og så nap en Tesla lader hvis ikke du har behov for MID måler på. Det er den kønneste og billigste ;)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af AU-R8 » 8. mar 2022, 06:33

Zimon skrev:
7. mar 2022, 20:56
Hvor store hjemmeladere kan man få? er der nogen ide i at forberede 32 amp el-installation? Jeg har 35 amp ind, men kablet til stikledning kan klare op til 63 ampere...
Husk din bil skal kunne lade med 22 kw. Det kan eet mange ikke, kun 11 kw.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 8. mar 2022, 07:26

Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC

Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…

Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6030
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6460 times
Been thanked: 1640 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 8. mar 2022, 07:38

magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC

Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…

Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 8. mar 2022, 07:51

BrianDS skrev:
8. mar 2022, 07:38
magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC

Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…

Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?
Øh jo!
De var faktisk først med DC…
CHAdeMO was the world’s first to propose a standardised DC fast charge solution as public infrastructure on the road-side to be shared across diverse EVs, regardless of their brands and models.

Chademo kunne lade m. hhv. 200kW og 400kW og i Kina overvejer de chademo 3.0 som går op til 900kW.
Sakset fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 07:56

magre skrev:
8. mar 2022, 07:51
BrianDS skrev:
8. mar 2022, 07:38
magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC

Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…

Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?
Øh jo!
De var faktisk først med DC…
CHAdeMO was the world’s first to propose a standardised DC fast charge solution as public infrastructure on the road-side to be shared across diverse EVs, regardless of their brands and models.

Chademo kunne lade m. hhv. 200kW og 400kW og i Kina overvejer de chademo 3.0 som går op til 900kW.
Sakset fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
Du mangler vel lidt historikken i den der.

I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.
CHAdeMO 2.0: High-power charging
CHAdeMO published its protocol for 400 kW (400 A × 1 kV) 'ultra-fast' charging in May 2018 as CHAdeMO 2.0.[32] CHAdeMO 2.0 allowed the standard to better compete with the CCS 'ultra-fast' stations being built around the world as part of new networks such as IONITY charging consortium.[33]
CHAdeMO is the trade name of a fast charging method for battery electric vehicles delivering up to 62.5 kW by 500 V, 125 A direct current[1] via a special electrical connector. A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2][3]
https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO

Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 8. mar 2022, 08:14

martinta skrev:
8. mar 2022, 07:56
Du mangler vel lidt historikken i den der.

I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.

Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
De var først, rigtig nok kun med 62,5kW...
Chademo kunne nogle ting som vi ville have gavn af i vores net som CCS stadig ikke kan.
På nær Tesla så har der jo ikke været nogen biler som har kunnet lade med over 62,5kW før efter 2017 alligevel.

Det er lidt VHS vs. Betamax om igen ...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 8. mar 2022, 08:28

Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
These users thanked the author Passatg 3c for the post:
BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 08:39

magre skrev:
8. mar 2022, 08:14
martinta skrev:
8. mar 2022, 07:56
Du mangler vel lidt historikken i den der.

I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.

Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
De var først, rigtig nok kun med 62,5kW...
Chademo kunne nogle ting som vi ville have gavn af i vores net som CCS stadig ikke kan.
På nær Tesla så har der jo ikke været nogen biler som har kunnet lade med over 62,5kW før efter 2017 alligevel.

Det er lidt VHS vs. Betamax om igen ...
Du misser pointen.

Beslutningen blev truffet tilbage i 2013. Allerede i 2012 var der kørende prototyper af CCS stikket med 100 KW opladning. På det her tidspunkt og frem til 2018 kørte chademo stadig kun med 62,5 kw.

Om der var 1,2 eller 10 forskellige modeller som understøtter hastigheden på det tidspunkt er ret irrelevant, da du godkender en standard ud fra hvad du forventer i fremtiden. Hvis de havde godkendt den daværende udgave af chademo, så havde det været låst til 62,5 kw opladning.

At de så efterfølgende har lavet en ny standard som kan konkurere er fint, men du er jo nødt til at kigge på hvordan beslutningsgrundlaget var, da beslutningen blev truffet.
These users thanked the author martinta for the post (total 2):
BrianDSmortenmol

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 08:44

Passatg 3c skrev:
8. mar 2022, 08:28
Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
Chademo er (ved ikke om det er ændret siden, men tvivler) kun DC ladning, du ville skulle have et ekstra stik hvis du vil lave AC ladning.
ac-dc-charging.png
ac-dc-charging.png (274.79 KiB) Vist 489 gange
https://thedriven.io/2018/12/10/what-is ... -charging/

Som jeg lige kan læse mig til (så længe har jeg heller ikke haft elbil), så kørte bla, Nissan leaf i Japan både med Chademo og J1772 stik for at man både kunne lave AC og DC opladning på dem.
chademo-j1772.jpg
chademo-j1772.jpg (185.8 KiB) Vist 489 gange
These users thanked the author martinta for the post:
BrianDS

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"