Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@Tonny nu skriver du 50/42kW?
hvilke årgange lader med hhv. 50 & 42kW?
hvilke årgange lader med hhv. 50 & 42kW?
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi taler om e-Golf? Jeg huskede forkert, det er 44KW og 40KW på hhv 1. generation og 2. generation.
https://ev-database.org/car/1040/Volkswagen-e-Golf
https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
okay, så første generation med mindre batteri lader hurtigere på DC? det sgu da for weird...
men tak for info Tonny!
men tak for info Tonny!
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
En rettelse, det er ikke i Clever appen jeg har set de 10 Kwh, det er i VW appen.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
- Andy
- Medlem
- Indlæg: 823
- Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 119 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tænker at jeg også får Audi app'en op og køre Men Audi siger, at det er noget med, at jeg skal fordi Audi i Danmark, hvor bilen bliver tilknyttet et værksted.Morten Hedensted skrev: ↑1. mar 2022, 17:32En rettelse, det er ikke i Clever appen jeg har set de 10 Kwh, det er i VW appen.
- These users thanked the author Andy for the post:
- Morten Hedensted
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er skidesmart, så kan man lynhurtigt køre 60-80km igen
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der kan være lidt tab i kabler og boks. Min Kia lader ca stabilt med 10.4kW.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Åhhh… det er ikke længe de ‘gode aftaler’ holder. Shit det er ringe når man binder sig 6mdr når man tegner en aftale, og de så kan springe fra denne med 3mdrs varsel…
Spændende om abonnementet på ‘GoSwitch’ selv tager aktion…
P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr…
Spændende om abonnementet på ‘GoSwitch’ selv tager aktion…
P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr…
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men kan de overhovedet det? Der er jo hverken krig i DK eller inden for EU.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6030
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6460 times
- Been thanked: 1640 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er 3 måneders varsel, så de kan ændre lige så tosset de vil, så længe de varsler det, så det er helt uden force majeure.Korreborg skrev:Men kan de overhovedet det? Der er jo hverken krig i DK eller inden for EU.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjemkarstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr…
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det håber jeg også de gør. Har først meldt mig ind i dec’21 så har ikke meget erfaring hermed endnu.Kevinff skrev:Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjemkarstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr…
Det er nok blot min (over)skeptiske sans der bimler. Tænker blot at der kan være en vis portion bias ift. hvem der vælges når man nu er ‘datter’ af et elselskab - særligt når konceptet går ud på ‘du gider ikke selv - bare læn dig tilbage og stol trygt på os’.
Men det er nok bare mig der er spøgelser
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
- Andy
- Medlem
- Indlæg: 823
- Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kolding
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 119 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vores løsning endte sådan her med et løst kabel som dog er låst i beslaget.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L
- ROEN
- Medlem
- Indlæg: 1376
- Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 156 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi får denne sat op (købt hos evdk.dk), og låser et "løst" kabel fast på den. Så kan man altid ændre længde på kabel efter behov.
.... Så mangler vi bare ny tavle, ledningsføring,..... og el-bil
.... Så mangler vi bare ny tavle, ledningsføring,..... og el-bil
- Vedhæftede filer
-
- Easee
- IMG_20220305_141440.jpg (47.8 KiB) Vist 874 gange
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10874
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 662 times
- Been thanked: 1903 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Min nabo er ved Norlys. Han bekræfter, at GoSwitch vitterligt er uvildigt - på trods af ejerskabet.karstein skrev: ↑5. mar 2022, 09:46Det håber jeg også de gør. Har først meldt mig ind i dec’21 så har ikke meget erfaring hermed endnu.Kevinff skrev:Hvorfor skulle de ikke være det? Det er norlys der har startet servicen og jeg tænker da du bliver sendt rundt mellem samtlige selskaber så længe de er billige? De sidder højst sandsynlig med den nødvendige data så det er sikkert en ganske nem fortjeneste at hente hjemkarstein skrev: P.s. gad vide om GoSwitch er helt uvildige for deres 39kr/mdr…
Det er nok blot min (over)skeptiske sans der bimler. Tænker blot at der kan være en vis portion bias ift. hvem der vælges når man nu er ‘datter’ af et elselskab - særligt når konceptet går ud på ‘du gider ikke selv - bare læn dig tilbage og stol trygt på os’.
Men det er nok bare mig der er spøgelser
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 67 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er der nogle som har en Easee lader, som kan fortælle om det kun er Easee originale kabel som kan låses fast i den eller om det også er muligt med andre kabler ?
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tror alle kabler kan låse. Vores er ikke fra easee og det er låst fast i laderen.
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 67 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK, tak for svaret
Vil ikke betale overpris for deres kabel, hvis andre kan bruges
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
- Zimon
- Medlem
- Indlæg: 1056
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 27 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvor store hjemmeladere kan man få? er der nogen ide i at forberede 32 amp el-installation? Jeg har 35 amp ind, men kablet til stikledning kan klare op til 63 ampere...
Frederik - Frederik@VAGcars.dk
VW ID.Buzz Style
FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?
VW ID.Buzz Style
FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 427
- Tilmeldt: 2. jul 2011, 19:56
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejen
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 17 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi bruger andre kabler i vores.
Tesla model 3 Performance
Hyundai Ioniq 38kWh
Hyundai Ioniq 38kWh
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Så store som din pengepung tillader, men typisk så stopper det ved 22KW (32A). De fleste ladere der sælges idag er iøvrigt 22KW. Jeg valgte at få lavet installationen til 22KW, men lige pt tror jeg aldrig jeg får behovet for mere end 11kW.
Gå efter 22KW installation, og så nap en Tesla lader hvis ikke du har behov for MID måler på. Det er den kønneste og billigste
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Husk din bil skal kunne lade med 22 kw. Det kan eet mange ikke, kun 11 kw.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC
Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…
Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…
Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6030
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6460 times
- Been thanked: 1640 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC
Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…
Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Øh jo!BrianDS skrev: ↑8. mar 2022, 07:38Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC
Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…
Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
De var faktisk først med DC…
CHAdeMO was the world’s first to propose a standardised DC fast charge solution as public infrastructure on the road-side to be shared across diverse EVs, regardless of their brands and models.
Chademo kunne lade m. hhv. 200kW og 400kW og i Kina overvejer de chademo 3.0 som går op til 900kW.
Sakset fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du mangler vel lidt historikken i den der.magre skrev: ↑8. mar 2022, 07:51Øh jo!BrianDS skrev: ↑8. mar 2022, 07:38Til gengæld er Chademo så ikke klar til DC opladning, som kan give endnu højere effekt?magre skrev:Der var engang en ladestik standard der hed chademo - den kunne lade med 63A i et dansk 3-faset 400V net aka 43kW AC
Den standard vandt desværre ikke på trods af indlysende fordele…
Mindes ikke at jeg har set nogen bil der kan lade med mere end 22kW AC som brugte Type 2 stik…
De var faktisk først med DC…
CHAdeMO was the world’s first to propose a standardised DC fast charge solution as public infrastructure on the road-side to be shared across diverse EVs, regardless of their brands and models.
Chademo kunne lade m. hhv. 200kW og 400kW og i Kina overvejer de chademo 3.0 som går op til 900kW.
Sakset fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/CHAdeMO
I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.
CHAdeMO 2.0: High-power charging
CHAdeMO published its protocol for 400 kW (400 A × 1 kV) 'ultra-fast' charging in May 2018 as CHAdeMO 2.0.[32] CHAdeMO 2.0 allowed the standard to better compete with the CCS 'ultra-fast' stations being built around the world as part of new networks such as IONITY charging consortium.[33]
https://en.wikipedia.org/wiki/CHAdeMOCHAdeMO is the trade name of a fast charging method for battery electric vehicles delivering up to 62.5 kW by 500 V, 125 A direct current[1] via a special electrical connector. A revised CHAdeMO 2.0 specification allows for up to 400 kW by 1000 V, 400 A direct current.[2][3]
Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De var først, rigtig nok kun med 62,5kW...martinta skrev: ↑8. mar 2022, 07:56Du mangler vel lidt historikken i den der.
I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.
Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
Chademo kunne nogle ting som vi ville have gavn af i vores net som CCS stadig ikke kan.
På nær Tesla så har der jo ikke været nogen biler som har kunnet lade med over 62,5kW før efter 2017 alligevel.
Det er lidt VHS vs. Betamax om igen ...
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
- These users thanked the author Passatg 3c for the post:
- BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du misser pointen.magre skrev: ↑8. mar 2022, 08:14De var først, rigtig nok kun med 62,5kW...martinta skrev: ↑8. mar 2022, 07:56Du mangler vel lidt historikken i den der.
I dag kan de, men i V1 var max så vidt jeg kan se 62,5 kw. V2 som tillader op til 400 KW blev først released i 2018 hvorimod beslutningen om at benytte CCS blev taget i 2013.
Så at komme på bagkant og sige "Den er meget bedre" når det ikke var tilfældet dengang er jo lidt skævt, er det ikke?
Chademo kunne nogle ting som vi ville have gavn af i vores net som CCS stadig ikke kan.
På nær Tesla så har der jo ikke været nogen biler som har kunnet lade med over 62,5kW før efter 2017 alligevel.
Det er lidt VHS vs. Betamax om igen ...
Beslutningen blev truffet tilbage i 2013. Allerede i 2012 var der kørende prototyper af CCS stikket med 100 KW opladning. På det her tidspunkt og frem til 2018 kørte chademo stadig kun med 62,5 kw.
Om der var 1,2 eller 10 forskellige modeller som understøtter hastigheden på det tidspunkt er ret irrelevant, da du godkender en standard ud fra hvad du forventer i fremtiden. Hvis de havde godkendt den daværende udgave af chademo, så havde det været låst til 62,5 kw opladning.
At de så efterfølgende har lavet en ny standard som kan konkurere er fint, men du er jo nødt til at kigge på hvordan beslutningsgrundlaget var, da beslutningen blev truffet.
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Chademo er (ved ikke om det er ændret siden, men tvivler) kun DC ladning, du ville skulle have et ekstra stik hvis du vil lave AC ladning.Passatg 3c skrev: ↑8. mar 2022, 08:28Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
https://thedriven.io/2018/12/10/what-is ... -charging/
Som jeg lige kan læse mig til (så længe har jeg heller ikke haft elbil), så kørte bla, Nissan leaf i Japan både med Chademo og J1772 stik for at man både kunne lave AC og DC opladning på dem.