Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 1. aug 2022, 18:10

Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det :mrgreen:
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste? :D

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1719
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 686 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 1. aug 2022, 18:38

Tonny skrev:
1. aug 2022, 18:10
så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det :mrgreen:
Billigst er nok at låne et Ionity kort, hvis du kender nogen der har abo. der.
Alternativt har YX lynladere i Nyborg, hvor du bare betaler med kreditkort.
Men ellers er der naturligvis Clever/Eon/OK/Allego på vejen.

SuC i Odense er også en mulighed, men ligger relativt langt fra motorvejen.
These users thanked the author Thor-thor for the post:
Tonny

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Ice Fox » 1. aug 2022, 18:55

Northe appen skulle vidst give nogle priser der er fornuftige i forhold til nogle af de andre apps.
Jeg har ikke tjekket, kun læst mig til den info.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 21:24

Kevinff skrev:
1. aug 2022, 17:38
Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?

Jeg har ikke indtryk af at der er en kommunikeret fair use grænse, ud over at det kun er den samme bil man må lade på (og muligvis også evt. lånebiler)

Dog er det sådan at man selv betaler for strømmen hjemme, og får så et beløb tilbage udregnet efter en gennemsnitspris, og altså ikke den faktiske pris - det medmindre man kombinerer det med Clever Power, så får man 1-til-1 afregning.

Unlimited er samme produkt, bare bestilt igennem en partner, og så får man det 50 kr/md billiger, samt sparer også 100 kr/md i energitillæg.

Men der er så vidt jeg har forstået ingen grænser for hvor meget man må lade (på Clever ladere) - eller også er der bare ikke nogen der har ramt den endnu ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 2. aug 2022, 19:05

BrianDS skrev:
Kevinff skrev:
1. aug 2022, 17:38
Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?

Jeg har ikke indtryk af at der er en kommunikeret fair use grænse, ud over at det kun er den samme bil man må lade på (og muligvis også evt. lånebiler)

Dog er det sådan at man selv betaler for strømmen hjemme, og får så et beløb tilbage udregnet efter en gennemsnitspris, og altså ikke den faktiske pris - det medmindre man kombinerer det med Clever Power, så får man 1-til-1 afregning.

Unlimited er samme produkt, bare bestilt igennem en partner, og så får man det 50 kr/md billiger, samt sparer også 100 kr/md i energitillæg.

Men der er så vidt jeg har forstået ingen grænser for hvor meget man må lade (på Clever ladere) - eller også er der bare ikke nogen der har ramt den endnu ;-)
Men… er alle/de fleste lade udbydere ikke sådan? At man lægger ud for strømmen og får X tilbage?

Jeg fattede bare ikke konceptet med unlimited for jeg troede at så længe man betalte de der 1000 kr (eller hvor meget det nu er) så kan man bare lade derudaf og man modtog ikke nogen regning for at lade elbil udover de 1000 kr Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 2. aug 2022, 19:12

Kevinff skrev:
2. aug 2022, 19:05
BrianDS skrev:
Kevinff skrev:
1. aug 2022, 17:38
Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?
Har det ikke hele tiden været sådan? Og er det ikke stadig sådan?
...
Men… er alle/de fleste lade udbydere ikke sådan? At man lægger ud for strømmen og får X tilbage?

Jeg fattede bare ikke konceptet med unlimited for jeg troede at så længe man betalte de der 1000 kr (eller hvor meget det nu er) så kan man bare lade derudaf og man modtog ikke nogen regning for at lade elbil udover de 1000 kr Billede
Nej, der er forskel.

Clever kører med en stor tilbagebetaling, altså et højt abonnement, og så en tilbagebetaling af dit forbrug
Clever med Power abonnement, så kan du lade alt det du vil uden at få andre afregninger

de fleste andre, det er et abonnement for at du kan få afgiften retur fra staten, abonnementet er billigere, men giver sådan set ikke andet end afgift kroner retur - du betaler som alle andre for din strøm - disse abonnementer kan man ikke bruge hvis man har elbaseret opvarmning eller fx solceller.

Så Clever med Power er det eneste "all-you-can-eat" abonnement uden nogen form for frem og tilbage med penge.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
KevinffMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 2. aug 2022, 22:01

Så lige den her på FB.. virker umiddelbart ret smart? Hvad tænker i?
Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 3. aug 2022, 06:11

Gættet er nok bedre end hvad man selv kan regne ud, men meget er jo afhængigt af vejret, som kan være en uforudsigelig størrelse.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 3. aug 2022, 06:26

Kevinff skrev:
2. aug 2022, 22:01
Så lige den her på FB.. virker umiddelbart ret smart? Hvad tænker i?
Energiprognosen må for en stor dels vedkommende være baseret på vejrudsigter.

Givet den usikkerhed disse er omfattet af, så snart man kommer ud over bare 2-3 dage, så kan jeg ikke helt se hvorfor hans energiprognoselogik ikke skulle 'arve' samme usikkerhed. Og jo længere ud i fremtiden - jo mere uvist bliver det.

På den anden side set ... i forhold til opladning af bil, kunne det måske være en hjælp for nogen, bare at kunne se en 48 timers prognose, fremfor kun de nuværende 24.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 3. aug 2022, 06:43

Tonny skrev:
1. aug 2022, 18:10
Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det :mrgreen:
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste? :D
Du kan få et gratis BMW Charging kort med første års abonnement betalt. Så kan du lade overalt og ved fx Ionity til under 3kr/KWh. Du kan hente et kort ved nærmeste forhandler.
These users thanked the author GaSelle for the post:
Tonny

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 3. aug 2022, 06:54


Kevinff skrev:Så lige den her på FB.. virker umiddelbart ret smart? Hvad tænker i?
Lyder som det Grønnere Elforbrug har haft kørende længe
https://www.facebook.com/elforbrug
These users thanked the author mertodinlo for the post:
majland

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 3. aug 2022, 06:59

En forholdsvis stor del af prisen er også dikteret af planlagte begrænsninger i nettet. Feks vedligehold af værker, kabler, stationer etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 3. aug 2022, 15:16

Tonny skrev:
1. aug 2022, 18:10
Apropos i en anden tråd @BrianDS eller andre , så skal jeg på tværs af landet i weekenden, altså Herning - Kastrup lufthavn(overnatning)- Herning. Jeg har været vant til bare at holde ind hos Tesla fordi jeg havde nogle free kWh, men nu skal jeg til at betale for det :mrgreen:
Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Umiddelbart er der noget lynlader omkring hotellet, så jeg skal sådan set bare lade 10 min hver vej max.
Er det bare at tage Clever til 6,5kr pr kWh, eller Ionity til 6,2kr pr kWh. Eller er det mon bare at bruge min Sperto/plugsurfing brik og så håbe på det bedste? :D
Uden abonnement, og uden Ionity og Tesla, så kunne dette godt være et godt bud:
https://app.emotion.mvv.de/

€0,39/kWh for AC
€0,45/kWh for DC
€0,79/kWh for Ionity
Jeg tænker ikke det virker ved Tesla.

Det er forholdsvis nemt at bruge, og jeg har nydt godt af at jeg kan tilgå den via Web og starte den for noget familie på deres tur til Tyskland (jeg logger på med deres konto fra min computer)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 3. aug 2022, 16:48

GaSelle skrev:
3. aug 2022, 06:43
Tonny skrev:
1. aug 2022, 18:10

Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Du kan få et gratis BMW Charging kort med første års abonnement betalt. Så kan du lade overalt og ved fx Ionity til under 3kr/KWh. Du kan hente et kort ved nærmeste forhandler.
Jeg ved ikke lige hvorfor det virkede så fjernt for mig først. Jeg har aktiveret mit gratis år, selvom bilen er 7mdr, og det gælder de næste 12mdr kan jeg se. Det giver gode priser som du før har indikeret især på Ionity.
Når året er gået så tvivler jeg på det er lønsomt for mig, men den tid den sorg :)
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 3. aug 2022, 18:10

Tonny skrev:
3. aug 2022, 16:48
GaSelle skrev:
3. aug 2022, 06:43
Tonny skrev:
1. aug 2022, 18:10

Jeg har ingen abb. nogle steder. Hvordan tror du jeg kommer bedst og dernæst billigst på tværs?
Du kan få et gratis BMW Charging kort med første års abonnement betalt. Så kan du lade overalt og ved fx Ionity til under 3kr/KWh. Du kan hente et kort ved nærmeste forhandler.
Jeg ved ikke lige hvorfor det virkede så fjernt for mig først. Jeg har aktiveret mit gratis år, selvom bilen er 7mdr, og det gælder de næste 12mdr kan jeg se. Det giver gode priser som du før har indikeret især på Ionity.
Når året er gået så tvivler jeg på det er lønsomt for mig, men den tid den sorg :)
Vi har det i bilen som backup. Herhjemme bruger vi Clever, så det er kun ‘plan b’ og til udlandsture. Så vejer det tungere, at det er nemt end at prisen stiger (efter det gratis år).

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2022, 10:58

Min ene nabo har en Kia sorento hybrid.. der lader med 3,4khw

Når han ladede sprang den 25A sikringen i vejen.. virker det ikke usansynligt?

Han har nu fået den opgraderet til 35A


*bonus spørgsmål - kan det passe at naboen har 25 amp i vejen; men vi har fået at vide vi har 32? Det er ét hus imellem.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 9. aug 2022, 11:08


DanielB12 skrev:Min ene nabo har en Kia sorento hybrid.. der lader med 3,4khw

Når han ladede sprang den 25A sikringen i vejen.. virker det ikke usansynligt?

Han har nu fået den opgraderet til 35A


*bonus spørgsmål - kan det passe at naboen har 25 amp i vejen; men vi har fået at vide vi har 32? Det er ét hus imellem.
Han må have haft noget andet kørende imens og manglende fase fordeling af sin installation.
Din nabo kan godt have 25A i gravstenen, den bør så fungere som tarifsikring. Med de 32A du har i gravstenen, så har du en forsikring/tarifsikring på 25A i din hovedtavle formoder jeg?
Vi har 25A siddende i tavlen og 63A i gravstenen.
Kablet fra gravsten til tavle skal selvfølgelig være dimensioneret til den større sikring.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2022, 11:26

Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…

Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?

Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde 😂
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 9. aug 2022, 11:32

DanielB12 skrev:De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde Billede
Billede
These users thanked the author Kevinff for the post (total 2):
DanielB12donfetaful

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. aug 2022, 11:40

DanielB12 skrev:
9. aug 2022, 11:26
Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…

Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?

Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde 😂
Hvis du regner med at lade med 2x11 kW, så er 32A ikke nok, for det er hvad de to elbiler bruger alene.
Det lyder usandsynligt at du har 32A og din nabo har 25A, min installatør sagde alt ny udstykning bliver 25A fra start, og alle der evt. har mere vil også skulle betale for at udnytte det, medmindre der er betalt tidligere.
Så jeg ville undersøge hvor meget du skal/kan få opgraderet inden du sætter lader nummer to op, selvfølgelig medmindre du balancerer det, og begrænser den samlede kapacitet til fx 16A eller 20A
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 9. aug 2022, 12:22


DanielB12 skrev:Det var også min tanke. Men det afviser han.. men de har opvarmet pool, opvarmet spa og luft/vand-pumpe.. så tænker hybrid-bilen var dråben…
Det er kun 16A han har trukket, så noget andet har spillet ind. Kan være sikring er en DZ, har siddet løs og lavet en dårlig forbindelse, de løsner sig stille og roligt med forbrug on/off og til sidst går de så.
DanielB12 skrev:
Jeg ved ikke hvordan det er - elektrikeren fortalte bare at det var udsædvanligt vi havde 32A ‘ind til huset’. Men i vores materiale fra husfirma står der stikledning er 4x16 alu. Siger det noget?

Mere om vi skal have opgraderet ift at have to elbiler? De skulle gerne kunne lade samtidig uden at lægge byen øde Billede
32A i gravstenen er lige til den lille side, hvis I har forsikring/tarifsikring i tavlen, jeg havde valgt en tak større. 4x16 Alu burde kunne trække 63A uden problemer.
Hvis ikke I har noget i tavlen, så kan du reelt holde kæft og trække 32A Billede Du betaler self stadig for forbrug og el leverandør burde studse over det hvis du tit trækker 25+A i længere tid.

Det ekstra du betaler for at have 32A vs 25A tarif, betaler meget hurtigt en ekstra lader der kan lave load balancing.


Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2022, 12:29

Vi kan vidst få 42A. Naboen har fået 35A.
Jeg ved at da de lavede elnet herude havde ‘udstykkeren’ diskutioner med net-selskabet fordi at området var klassificeret som landbrugs-ejendomme fra gammel tid, og så skal der være meget mere end krævet (72A). Det blev først byzone da vej og infrastuktur var etableret. Så kablet og alt det i selve vejen er dimensioneret til det, men det kan vel så være de har skiftet sikringerne ud senere da grundene blev solgt. Men hvorfor de så skulle skifte vores til 32 og naboen til 25.. det giver ikke mening.

Vi kommer ikke til at lade, lige kun med 2x 11kw lige foreløbig.
Store Brian skal lade med 11, via Clever-lader,
Mens vi fortsætter med at lade Lille Brian med mormorladeren.

Desuden vil de næppe lade samtidig pga solcellerne.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 9. aug 2022, 12:31

typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)

Jeg har 35A inde og 63A ude.
These users thanked the author magre for the post:
DanielB12
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 9. aug 2022, 12:41

@DanielB12 valg af gravstenssikring afhænger nok i sidste ende af hvad elektrikeren har haft liggende i bilen
Er det samme elektriker der har tilsluttet alle udstykninger eller er det hver jeres elektriker? Jeg kan forestille mig det er det sidste og så lyder det lidt som om at I ikke har forsikring/tarifsikring i tavlen, eller at naboen har 25A begge steder, hvilket er dumt.
Jeg ved godt det er at udfordre skæbnen, men hvis du har et billede af tavlen, så burde det være let at identificere.

@magre hvor mange A betaler du for at have?
These users thanked the author mertodinlo for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 9. aug 2022, 12:47

magre skrev:
9. aug 2022, 12:31
typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)

Jeg har 35A inde og 63A ude.
Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 9. aug 2022, 13:25

mertodinlo skrev:
9. aug 2022, 12:41
@magre hvor mange A betaler du for at have?
I netdata står der at jeg har 35A - man betaler ikke længere for at have fx 35A, man betaler et engangsgebyr for at hæve fra fx 25A til 35A.
BrianDS skrev:
9. aug 2022, 12:47
magre skrev:
9. aug 2022, 12:31
typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)

Jeg har 35A inde og 63A ude.
Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.
Tarif/for-sikring er heller ikke et krav alle steder så der er masser af installationer rundt omkring uden... da jeg fik skiftet min eltavle stod der jf. min installatør at jeg havde 35A ...
These users thanked the author magre for the post:
mertodinlo
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 9. aug 2022, 14:18

Hvordan ser man hvad der er betalt for til huset? Altså kan man som mening mand kigge i netdata?
Altså om man har den rigtige størrelse, i forhold til hvad der i sin tid blev betalt for.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 9. aug 2022, 15:08

Det her er eltavlen:
1E73095D-A320-4B18-BDDC-3E03BCCF17BE.jpeg
1E73095D-A320-4B18-BDDC-3E03BCCF17BE.jpeg (122.43 KiB) Vist 308 gange
E1DB8CED-78FA-4AC9-BEA4-90504C0DEA86.jpeg
E1DB8CED-78FA-4AC9-BEA4-90504C0DEA86.jpeg (192.13 KiB) Vist 308 gange

Nu skulle elektrikeren jo havde været her.. men håndværkere 🤷🏼‍♂️
Så der kommer lige endnu et bonusspørgsmål..
Vi skal have et stik/udtag i garagen der kan trække minimum 3300w.
Skal der trækkes helt nye kabler eller er det bare en opgradering i tavlen på gruppen til garagen fra 10A til 16A?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
SilverLine
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Svendborg (Syd Fyn)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SilverLine » 9. aug 2022, 15:43

BrianDS skrev:
9. aug 2022, 12:47
magre skrev:
9. aug 2022, 12:31
typisk har nyere huse 25A hvor det var mere normalt med 35A tidligere
som tommelfinger regel (i hvert fald da jeg var elektriker) så er der to trin mellem sikringer, dvs. har man en 25A tarif/for-sikring siddende i huset så sidder der 50A i gravstenen. Har man 35A inde så har man 63A ude (sikringer springer normalt 25-35-50-63)

Jeg har 35A inde og 63A ude.
Vi har ingen tarif sikringer i tavlen, og her sagde de at uanset om der så sad 35A, så har vi kun ret til 25A, det gælder også i ældre udstykninger, medmindre de har betalt for mere... Det var ordene, så jeg ville ikke satse på at trække mere end 25A uden at sikre jeg har ret til det.

Lige præcis. Er selv elektriker. Her i området, er det også 25amp man må trække / betaler for. Der sætter 35amp i gravstenen pga selektiviteten. Hvis man begynder at trække over 25amp over længere perioder, kommer man på elværkets observations liste. Fortsætter det, bliver folk sat en sikrings størrelse op , altså typisk fra 25a til 35a, og det koster lidt over 1000kr pr Amp de hæver. I øvrigt er det ret træls, folk har spotpris abb, og starter alt op når strømmen er billig. Har været ude på flere weekend udkald, fordi folk knalder gravstens sikringer pga for meget forbrug , og til 1000kr i timen er der pludselig ikke meget at spare alligevel :lol:
These users thanked the author SilverLine for the post (total 3):
DanielB12HansHBrianDS
"Four rings, to rule them all"

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 9. aug 2022, 16:00

DanielB12 skrev:
9. aug 2022, 15:08
Det her er eltavlen:

Nu skulle elektrikeren jo havde været her.. men håndværkere 🤷🏼‍♂️
Så der kommer lige endnu et bonusspørgsmål..
Vi skal have et stik/udtag i garagen der kan trække minimum 3300w.
Skal der trækkes helt nye kabler eller er det bare en opgradering i tavlen på gruppen til garagen fra 10A til 16A?
Der er ikke for/tarifsikring i :)
Hvor stort et kabel går der til garagen?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"