Helt fair - og god pointeHansH skrev: ↑4. jul 2022, 19:24Det kan måske lyde som om jeg forsøger at male et rosenrødt billede ?
Well, jeg synes ikke at jeg forsøger at skjule pletterne på dugen ...... viewtopic.php?p=1824219#p1824219
Såå... ingen træer gror ind i himlen. Der er også ting at arbejde på i Monta's løsning, dvs både bugfixes og forbedringer.
Men alt lagt på vægtskålen, synes jeg det er brugbart.
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6030
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 34
- Tilmeldt: 8. jan 2013, 08:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 3 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ok, det vil sige easee's app nærmest bare er et godt gammeldags tænd og sluk ur, og takecharge ikke tillader brug af monta app som kan alt det sjove/lade når det er billigt... fedt
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2064
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 497 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det der Monta. Hvor let er det at ændre afgangstidspunktet?
Vi lader ofte 2 gange om dagen pga lille batteri, så ladning skal om dagen ske med det samme. Nat er lidt mere lala
Vi lader ofte 2 gange om dagen pga lille batteri, så ladning skal om dagen ske med det samme. Nat er lidt mere lala
Kør og vær glad 🛻
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 93
- Tilmeldt: 31. jul 2011, 10:34
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 3 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er ret sikker på at man godt kan bruge Monta app'en og stadig få refusion fra TakeCharge.
Må lige spørge dem ved lejlighed. Kender en af ejerne.
Sendt fra min NE2213 med Tapatalk
Må lige spørge dem ved lejlighed. Kender en af ejerne.
Sendt fra min NE2213 med Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 760
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 43 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan man ikke bare sætte bilen til at styre hvornår den skal sættes til at lade?
Instagram: all_the_good_wine
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lige så vel som apps indeholder forskellige features og muligheder, så har alle biler heller ikke de samme muligheder
Hvilken bil snakker du om ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Når du manuelt starter en opladning i Monta, vælger du basalt set mellem to forskellige:donfetaful skrev: ↑4. jul 2022, 19:52Det der Monta. Hvor let er det at ændre afgangstidspunktet?
Vi lader ofte 2 gange om dagen pga lille batteri, så ladning skal om dagen ske med det samme. Nat er lidt mere lala
1) opladning NU
2) opladning efter planlagt afgangstid
Så hvis det er din "midt-på-dagen" ladning hvor du bare hurtigst muligt skal have juice på bilen, så ville du vælge en Oplad Nu.
Til natten ville du så vælge en SmartCharge, hvor du har sagt at den bare skal være klar i morgen kl 06.00 (f.eks) ... og så finder den selv ud af hvornår der skal lades, ud fra dine præferencer og energiprognoserne.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 760
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 43 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg får en tm3 på fredag.
Instagram: all_the_good_wine
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
TM3 ejere må korrigere her, men det er min forståelse at bilens sw blot tilbyder en simpel mulighed for at sige ladning mellem kl X og Y.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 66 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej, det kan man ikke helt.
Der er 2 muligheder:
Man kan bede den starte på et bestemt tidspunkt og så stoppe ved mellem 50 og 100% soc
Alternativt, man sætte den til at starte "når el priserne er lave" som det hedder, her vælger men et tidspunkt hvornår den skal stoppe med at lade, ved denne mulighed kan man også vælge mellem 50 og 100% soc.
Eks fra i nat, havde sat min "når el priserne er lave" og sat stop tidpunkt til 05:45, det resulterede i dette:
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
.. Og vi er enige om, at den reelt ikke aner hvornår spotprisen er lav ? Dvs den har ikke nogen forbindelse til Nordpool.
Det er min forståelse at den blot antager at elprisen er lav om natten, i et eller andet fast defineret / hardcoded tidsrum.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 66 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, den ved ikke noget om priserneHansH skrev: ↑5. jul 2022, 12:03.. Og vi er enige om, at den reelt ikke aner hvornår elpriserne er lave ?
Dvs den har ikke forbindelse til Nordpool og ved præcis hvornår spotprisen er lav.
Det er min forståelse at den blot antager at elprisen er lav om natten, i et eller andet fast defineret / hardcoded tidsrum.
Man skal selv se efter priserne på NP eller evt her https://elpris1.wen.dk/ og så styrer tiden ud fra det
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tjek.Nax skrev: ↑5. jul 2022, 12:11Ja, den ved ikke noget om priserneHansH skrev: ↑5. jul 2022, 12:03.. Og vi er enige om, at den reelt ikke aner hvornår elpriserne er lave ?
Dvs den har ikke forbindelse til Nordpool og ved præcis hvornår spotprisen er lav.
Det er min forståelse at den blot antager at elprisen er lav om natten, i et eller andet fast defineret / hardcoded tidsrum.
Man skal selv se efter priserne på NP eller evt her https://elpris1.wen.dk/ og så styrer tiden ud fra det
Så det der med "lad når prisen er lav" ........ vil jeg være lidt grov i mælet og kalde en fis i en hornlygte.
Det burde i stedet hedde "Start først opladning kl 23.00" .... eller hvornår Tesla nu har vedtaget at spotpris måske er lav..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Bjarkeh
- Nyt medlem
- Indlæg: 243
- Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksværk
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 66 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, som det er nu er det noget sludderHansH skrev: ↑5. jul 2022, 12:17Tjek.Nax skrev: ↑5. jul 2022, 12:11Ja, den ved ikke noget om priserneHansH skrev: ↑5. jul 2022, 12:03
.. Og vi er enige om, at den reelt ikke aner hvornår elpriserne er lave ?
Dvs den har ikke forbindelse til Nordpool og ved præcis hvornår spotprisen er lav.
Det er min forståelse at den blot antager at elprisen er lav om natten, i et eller andet fast defineret / hardcoded tidsrum.
Man skal selv se efter priserne på NP eller evt her https://elpris1.wen.dk/ og så styrer tiden ud fra det
Så det der med "lad når prisen er lav" ........ vil jeg være lidt grov i mælet og kalde en fis i en hornlygte.
Det burde i stedet hedde "Start først opladning kl 23.00" .... eller hvornår Tesla nu har vedtaget at spotpris måske er lav..
Mener dog at berry havde noget de kaldte tesla smart charge, hvor den som jeg forstod det snakkede sammen med lade boksen som kendte til Elpriserne fra deres app, så det findes men har ikke set andre i DK som udbyder den service.
Ingen bil PT - Næste: Tesla Model 3 LR 2024 - Midlertidig lånebil Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
| Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010 | Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999
-
- Medlem
- Indlæg: 760
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 43 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kunne man bruge den true energi sammen med easee boksen? Når det nu er gennem easee app man skal køre det.
Instagram: all_the_good_wine
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja det kan den godt. Din Tesla kan også tale direkte med Trueeneegy
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi har bestilt en Clever unlimited løsning til bilen, med en enkelt lader..
Som jeg forstår Clevers marketingsmateriale, så er det strømforbruget der registreres i laderen, som afgør tilbagebetalingsprisen.
Skal det forstås på den måde, at lader man bilen op med 100 % egenproduktion, så får man stadigvæk de 3,40 tilbage pr kWh?
Hvis man vælger at få Clever Power også, er der så kWh der trækkes fra regningen eller er det de 3,40 kr der trækkes fra?
Og hvad med solceller her?
Som jeg forstår Clevers marketingsmateriale, så er det strømforbruget der registreres i laderen, som afgør tilbagebetalingsprisen.
Skal det forstås på den måde, at lader man bilen op med 100 % egenproduktion, så får man stadigvæk de 3,40 tilbage pr kWh?
Hvis man vælger at få Clever Power også, er der så kWh der trækkes fra regningen eller er det de 3,40 kr der trækkes fra?
Og hvad med solceller her?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeps!
Om du egen producere fra solceller, vindmøller eller hamsterhjul - så betaler Clever retur taksten.
Om du egen producere fra solceller, vindmøller eller hamsterhjul - så betaler Clever retur taksten.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6030
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, uanset hvor du får strømmen fra, og uanset hvad du betaler for den, så får du tilbagebetaling der svarer til gennemsnittet over den samme måned i perioden 23-06, altså er tilbagebetalingen variabel, og du kender den først på bagkant.
Clever Power, så betaler du variabel pris for husets forbrug, og det forbrug der kommer igennem laderen trækkes fra på regningen, altså dermed 1-til-1 afregning og du lægger intet ud, og hverken tjener eller mister - du får så at sige "rigtig flatrate"Hvis man vælger at få Clever Power også, er der så kWh der trækkes fra regningen eller er det de 3,40 kr der trækkes fra?
Og hvad med solceller her?
Denne løsning kan man ikke få hvis man har solceller, der skal man have tilbagebetaling
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der kræves noget seriøst infrastuktur…
- Vedhæftede filer
-
- A0DF402E-4066-4C48-B702-A7070D580D98.png (236.62 KiB) Vist 499 gange
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja de vil skulle placeres strategisk omkring noget transformatorstation
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Altså ;
El(person)biler ... der har vi stadig noget vej at gå. Men vi er i gang, og jeg tror på det.
(Tunge) lastbiler derimod ... der har jeg godt nok overordentlig svært ved at se billedet for mig.
Det er meget svært at finde ordentlige tal til at underbygge den betænkelighed, men umiddelbart har jeg kunnet finde frem til at der skulle være indregistreret 6 mio lastbiler i hele EU.
Det er selvfølgelig langt færre end der er personbiler.
Til gengæld kører de mange, mange flere km end personbilerne pr. enhed.
Og når man dertil indregner hvilken vægt de bevæger pr kørt km ... vel faktor 20 i forhold til en personbil.
Og dertil lægger den batterikapacitet der skal fremstilles for at kunne elektrificere den flåde, taget in mente at man allerede er udfordret på materialer til de batterier der efterspørges nu.
Og dertil tager i betragtning hvor meget et sådant batteri til en lastbil vil fylde og veje - en vægt/volume som jo også skal transporteres med rundt hele tiden, og dermed går fra nyttelasten.
Så bliver det for uoverskueligt til at jeg kan se et strejf af lys i den tunnel...
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- DanielB12 • Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6030
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6458 times
- Been thanked: 1639 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der skal nok være el lastbiler i fremtiden, men der er forskel på hvad de skal bruges til, og her tror jeg selv at brint kan blive relevant som et alternativ, både pga. vægt, samt at det kan etableres ligesom tankstationer i dag, altså ikke afhængig af en transformator station og egen elproduktion lige ved "tanken", og det vil være nemmere at overholde køre/hviletider, fordi en optankning af en lastbil kan klares på 15-20 minutter med brintHansH skrev: ↑18. jul 2022, 09:06Altså ;
El(person)biler ... der har vi stadig noget vej at gå. Men vi er i gang, og jeg tror på det.
(Tunge) lastbiler derimod ... der har jeg godt nok overordentlig svært ved at se billedet for mig.
Det er meget svært at finde ordentlige tal til at underbygge den betænkelighed, men umiddelbart har jeg kunnet finde frem til at der skulle være indregistreret 6 mio lastbiler i hele EU.
Det er selvfølgelig langt færre end der er personbiler.
Til gengæld kører de mange, mange flere km end personbilerne pr. enhed.
Og når man dertil indregner hvilken vægt de bevæger pr kørt km ... vel faktor 20 i forhold til en personbil.
Og dertil lægger den batterikapacitet der skal fremstilles for at kunne elektrificere den flåde, taget in mente at man allerede er udfordret på materialer til de batterier der efterspørges nu.
Og dertil tager i betragtning hvor meget et sådant batteri til en lastbil vil fylde og veje - en vægt/volume som jo også skal transporteres med rundt hele tiden, og dermed går fra nyttelasten.
Så bliver det for uoverskueligt til at jeg kan se et strejf af lys i den tunnel...
Jeg tror dog ikke nogen af dem kommer til at "stå alene"
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er ikke voldsomt meget inde i lastbil-/transport branchen. Men er der ikke en masse lastbiler der kun kører regionalt? F.eks. de biler som bringer varer ud til supermarkeder, kantiner osv.
Dem der kører for f.eks. Hørkram, Netto osv.
De kører vel ikke nødvendigvis mange hundrede kilometer om dagen. Her kunne batteridrevne lastbiler måske være en mulighed?
Det er nok strak en større udfordring for langtursbilerne, som kører hvad? 1.000-1.500km i døgnet? Her er brint nok en bedre løsning.
Dem der kører for f.eks. Hørkram, Netto osv.
De kører vel ikke nødvendigvis mange hundrede kilometer om dagen. Her kunne batteridrevne lastbiler måske være en mulighed?
Det er nok strak en større udfordring for langtursbilerne, som kører hvad? 1.000-1.500km i døgnet? Her er brint nok en bedre løsning.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13257
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3214 times
- Been thanked: 4544 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Enig.
Mindre lastbiler der kører nærdistribution, og som returnerer til hjemmebase hver dag, er i scope.
Men tunge biler der udfører grænseoverskridende transporter, og som bliver kostet rundt på kryds og tværs af EU ugen igennem... der er horisonten ikke i syne for mig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 56 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er ikke et spørgsmål om langtur eller ej.Target skrev:Jeg er ikke voldsomt meget inde i lastbil-/transport branchen. Men er der ikke en masse lastbiler der kun kører regionalt? F.eks. de biler som bringer varer ud til supermarkeder, kantiner osv.
Dem der kører for f.eks. Hørkram, Netto osv.
De kører vel ikke nødvendigvis mange hundrede kilometer om dagen. Her kunne batteridrevne lastbiler måske være en mulighed?
Det er nok strak en større udfordring for langtursbilerne, som kører hvad? 1.000-1.500km i døgnet? Her er brint nok en bedre løsning.
Du kan kun til nøds bruge el lastbiler urbant, og de er umulige at holde pengene hjemme på grundet for kort rækkevidde.
Det er kun for at sige man kan.
Alt udenfor de større byer kan ikke betjenes af el i større skala desværre.
Brint er nok en bedre løsning.
Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk
- These users thanked the author SzleeperDK for the post (total 4):
- HansH • BrianDS • Target • Morten Hedensted
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
I forhold til eldrift på lastbiler, så er der jo allerede nogle stykker i drift, nok mest for at man kan profilere sig på det. Stark har en forvogn med kran i København på el. ARLA og nogle skraldebiler har også noget på eldrift.
Ud over udfordringer med rækkevidde, ladeinfrastruktur osv, så er der lige investeringen. En trækker til 40 tons vogntog koster næsten 3 gange det en diesellastbil koster, med den højere pris følger massive udfordringer, bla lavere nyttelast.
I andre lande, fx Tyskland, støtter staten den slags investeringer, men ikke her i Danmark, der forventer vores klimaglade røde regering, at virksomhederne selv aborberer de ekstra økonomiske byrder.
Ud over udfordringer med rækkevidde, ladeinfrastruktur osv, så er der lige investeringen. En trækker til 40 tons vogntog koster næsten 3 gange det en diesellastbil koster, med den højere pris følger massive udfordringer, bla lavere nyttelast.
I andre lande, fx Tyskland, støtter staten den slags investeringer, men ikke her i Danmark, der forventer vores klimaglade røde regering, at virksomhederne selv aborberer de ekstra økonomiske byrder.
- These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
- HansH • BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2064
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 497 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
El dumper der lader sig selv
(den transporterer masse ned af bakke)
https://www.amsj.com.au/electric-dump-t ... %20vehicle.
(den transporterer masse ned af bakke)
https://www.amsj.com.au/electric-dump-t ... %20vehicle.
- These users thanked the author donfetaful for the post:
- Tonny
Kør og vær glad 🛻
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der er også mange bybusser der kører på el nu
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lidl Har en del små el-lastbiler, og netto også. Jeg ved fra Lidl at deres giver et ganske sundt overskud, primært fordi de kan leverer varer til butikker, der har støj-begrænsninger, hvilket nærmest de fleste butikker nær boliger og bymidter.
De mange træk; der er jeg på Hans’ side. Men hele den her diskussion er deja vu
De mange træk; der er jeg på Hans’ side. Men hele den her diskussion er deja vu
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.