Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 09:57

HansH skrev:
21. jun 2022, 09:45
BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:38
Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.
Jeg vil mene at Shell skulle have været markedsdominerende i Tesla-skala mht selv at udvikle, fremstille og sælge fossilbiler i en årrække, før det er sammenligneligt :)
Hvorfor det? Det er to forskellige forretningsområder for Tesla, det ene er udvikling og produktion af køretøjer, det andet er ladeinfrastruktur
Tesla bestemmer selv, men de bestemmer også selv at de sætter nogle begrænsninger på deres egen omsætning.
Enig. Og det er jo, ret beset ...... Tesla's anliggende :) Den balance skulle de frie markedskræfter gerne regulere.
Det er Teslas anliggende - endnu, det bliver sikkert reguleret på et tidspunkt, ligesom Tesla har monteret CCS stik, så kommer der sikkert andre krav - nu skal USB-C jo også være standard i EU, selvom stikket i teorien er producentens anliggende?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. jun 2022, 10:09

BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:57
HansH skrev:
21. jun 2022, 09:45
BrianDS skrev:
21. jun 2022, 09:38
Ok, min holdning er stadig at en ladestander og en tankstation må kunne sammenlignes - Shell ville få massiv kritik hvis de indrettede deres tankstationer så det fx kun tillod biler med tankdækslet i højre forskærm.
Jeg vil mene at Shell skulle have været markedsdominerende i Tesla-skala mht selv at udvikle, fremstille og sælge fossilbiler i en årrække, før det er sammenligneligt :)
Hvorfor det? Det er to forskellige forretningsområder for Tesla, det ene er udvikling og produktion af køretøjer, det andet er ladeinfrastruktur
Jeg kan godt forstå, at Tesla, med det - kæmpe!, det må du medgive? - forspring de har haft, har valgt at indrette ladeinfrastrukturen til deres egne biler.
Den strategi har blot været med til at opretholde deres position lidt længere, da de andre bilproducenter begynder at lave elbiler. Som mortenmol korrekt skrev - deres ladeinfrastruktur har været et USP indtil nu.
Hvis jeg var boss hos Tesla, og stod for de beslutninger, så besluttede jeg ud fra hvad der tjente mit firma og mine aktionærer bedst. Og dét er sådan set præcis hvad jeg tror Tesla har gjort :)

Shell, derimod, har aldrig haft noget incitament til at skræddersy deres tankstandere til et specifikt bilmærke, eller en bestemt placering af tankstudsen, da det ikke ville tjene firmaets interesser bedst.

Det er Teslas anliggende - endnu, det bliver sikkert reguleret på et tidspunkt..
Yes. Og i det øjeblik der måtte komme regulering, så er det jo en ganske anden snak. Eller rettere - så forstummer snakken, for så er det ikke længere et spørgsmål om hvad Tesla kan vælge eller ikke vælge at gøre ...
Men dér er vi ikke på nuv. tidspunkt, og det var vi ej heller på det tidspunkt hvor Tesla besluttede hvordan deres ladestandere skulle bygges.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 21. jun 2022, 10:48

Synes dine argumenter mest af alt lyder som en omgang krænkelsesparat tøsefornærmethed ;-)
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Nicolaj_Olesenmortenmol
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 21. jun 2022, 13:00

Men når en producent har haft 75%+ af marketshare, hvorfor har de andre så ikke rettet ind?
Det kan da aldrig blive Teslas skyld, at de andre placere dem anderledes.
Det er en forstokket fossil tankegang. Det gør ikke noget, når bilen er væk efter få min.

Men som det er nu, så opstår der jo situationer hvor der er en ledig stander, men en elbil som ikke kan komme til at lade, og ender med at skulle vente lang tid på at komme til.

Og teslas løsning med en mindre kompliceret og billigere løsning givet jo flere standere pr lokation, hvilket er genialt.

Så skulle EU pålægge noget, så var det da en placering helt i venstre hjørne.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 5):
DanielB12donfetafulKevinffmortenmolMorten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 13:56

Jeg indrømmer gerne at jeg ganske enkelt ikke forstår den tankegang hvor man suboptimerer til et enkelt produkt, og så forsøge at overbevise andre at de skal tilpasse deres produkter tilsvarende ;-)

Det er ikke sådan standarder udvikles, hvis det var, så havde alle mobile enheder fremover Lightning stik - det kommer så ikke til at ske.
Betamax var også teknisk en bedre løsning end VHS, men det var så heller ikke afgørende.

Jeg har ikke problemet, som jeg vist har nævnt tidligere, så ligger Tesla stationerne ikke så optimalt for mig, og de er temmelig dyre at bruge, så nej @DanielB12 der er intet at blive krænket over, jeg synes bare det er fjollet at indrette noget fysisk til at være ufleksibelt fra starten, for at suboptimere - og jeg er 100% overbevist om at Tesla hele tiden har vidst de ville åbne på et tidspunkt, og at de også har vidst at ladestikket vil sidde forskelligt, for der var elbiler før dem, og de sad ikke i venstre baglygte.

Jeg tænker der kommer en form for regulering, så må man jo rette ind - og jeg er også overbevist om at det er lettere at skifte 40.000 kabler til nogle der er lidt længere, fremfor at flytte ladestikket på samtlige elbiler ;-)
Det kan godt være Tesla har den største andel af elbiler i verden, men der er trods alt flere elbiler end Tesla ladestandere ;-)

@Korreborg Jeg bliver meget overrasket hvis EU skulle komme og pålægge at flytte ladestikket til venstre baglygte - det vil ikke genere mig, det kan være hvor som helst det nu passer - helst bagerst på bilen efter min mening, men så må der jo være nogen der producerer nye baglygter med ladestik 🤣😂

Så rigtig fint - vi har hver vores holdning, jeg synes det er fjollet at man indretter ladestandere ufleksibelt, som kan løses med et nyt kabel, og flere af jer andre synes alle andre skal rette sig ind efter én producent - selvom det kræver store konstruktive ændringer på de fleste biler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 21. jun 2022, 14:43

Korreborg har fuldstændig ret.
Hvorfor tænker man ikke fremad, i stedet for at placere en ladeklap i den samme klap, der var på den gamle bil som man nu vupti har bygget om med elmotor og batteri. Kom nu lige

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 21. jun 2022, 15:19

DanielB12 skrev:
Kevinff skrev:
21. jun 2022, 06:41
Jeg har ikke en hest i løbet men disse blev postet i en Tesla gruppe på Facebook… Der skal jo være plads til alle meeen den grå Audi strækker den måske lige lidt Billede

Edit: dog er der rygter om nye ladestationer i Norge med nummerplade scanner og anvisning til ladestation så alle kan holde korrekt.
Er den ikke lyserød?

Og tænker de er lige store douchebag begge ejerne.
Det gik lidt hurtigt. My bad BilledeBillede

BrianDS skrev:
[mention]Kevinff[/mention] Det virker som en unødvendigt kompleks og dyr løsning med nummerpladeskannere, fremfor et kabel der kan nå? Billede
Garanteret men det er åbenbart den løsning Tesla arbejder med pt. Jeg tænker de har flere anvendelsesmuligheder i tankerne Billede ang kabel længde så er det vist noget med at minimere varmetab eller sådan noget der er årsag til de ikke er længere end de er. Igen det er kun hvad jeg har hørt/læst.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 852
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 240 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 21. jun 2022, 15:53

Det er da rart at se næsten alle er enige her for en gangs skyld.
I en elbil kan man jo næsten sætte ladestikket hvor man vil, det virker til nogle af princip skal placere det anderledes.
Det giver mening at man tanker en Porsche foran, da tanken er der af vægt og plads hensyn da motoren som bekendt ligger bagved.

Når man skal lade sin Tesla er det smart at stikket er lige bagved. Man skal ikke lukke sin dør for at komme til en ladeport foran og man skal ikke rundt om bilen, men den korte vej til nærmeste hjørne.
Dejligt når det regner eller er koldt
These users thanked the author mortenmol for the post:
Korreborg

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 21. jun 2022, 16:00

donfetaful skrev:
21. jun 2022, 14:43
Korreborg har fuldstændig ret.
Hvorfor tænker man ikke fremad, i stedet for at placere en ladeklap i den samme klap, der var på den gamle bil som man nu vupti har bygget om med elmotor og batteri. Kom nu lige
Der er vist flere der kunne tænke fremad, det kommer an på hvilken side man ser det fra - laderen er dog den der er økonomisk og fysisk nemmest at tilpasse.

Når nu et ladestik kan sidde hvor som helst, hvorfor skal det så være en begrænsning?

Som sagt, jeg forventer ikke at komme til at bruge laderne med de korte kabler, jeg har jo ikke en bil der passer til det - men hvorfor skulle venstre baglygte være bedre end alle andre steder? Altså placering ud mod kørebanen hvis man skal lade i bymiljø og parallel parkering.

Både den ene og den anden har lavet begrænsninger, men placeringen har hidtil ikke været en begrænsning for andre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 623
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 411 times
Been thanked: 210 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 21. jun 2022, 16:06

Men ligesom at Tesla har korte kabler for at undgå tab, så sætter man jo også ladeporten så tæt på tilgangen til batterierne, som for det meste er i nærheden af inverterne.
Så placering af ladeport er ikke tilfældig og kan ikke sidde hvor som helst.
These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 21. jun 2022, 16:23

Hvis man tænker sikkerhed vil højre, bagerste hjørne give mest mening. Væk fra trafikken og man bakker ind i en bås.

Hvorfor mener Tesla Bjørn, at højre side er den forkerte?
These users thanked the author donfetaful for the post:
BrianDS

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 21. jun 2022, 17:52

Der er ikke særlig meget trafik i en bås ved en lade station :)

Ladestikket sidder bedst i Venstre bagende, tættest på chaufføren som nok oftest er vedkommende som skal sætte stikket i, hurtig og nemt.

Hos Tesla skal man ikke stå og fumle med app, kort, brik eller dankortet. I med stikket og så kører det.

Ja, altså for Tesla ejere. 😀

Men det er tarveligt af Tesla, de kunne godt sørget for at det var mindst lige så bøvlet for Tesla ejere selv, som de er for alle non-Tesla biler. 🤭
These users thanked the author Dennis2k for the post:
Aagaard
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 53 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SzleeperDK » 21. jun 2022, 18:12

Sjov holdning at ladestikket sidder forkert i en Tesla fordi Tesla's egne stationer ikke passer så godt med andre elbiler.

Det passer perfekt til deres egne biler.
Det er bestemt heller ikke alle ladere fra andre udbydere der sidder skide godt på en Tesla. Det gør ikke jeg synes hele verden skal lave alt om for min skyld.

Jeg synes det er fint andre må lade på Tesla netværket, det er der nok gode penge i for Tesla. Men man bær lade være med at brokke sig over udformningen.

Noget helt andet jeg har bemærket, der er ekstremt mange mennesker der har holdninger til elbiler. Også lidt ekstreme holdninger, både for og imod. Og kommer man så til at sige man har en Tesla - så har folk sjovt nok endnu flere meninger. Hvad jeg ikke har hørt af meninger om skærmen i midten, panel gaps, LFP batterier - folk er eksperter på et helt nyt niveau. Især er man velinformeret om teknologien i Tesla.

Jeg kører for eksempel med LFP batteri, og jeg kan simpelthen ikke overbevise nogen om at det er fint nok, nej, det et elendigt på grund af vægt og alt muligt. Så kører den dårligt osv.
Men øh, nej? Den kører fint - ingen vil dog høre på det.

Samme med ladenetværk. Det er til gene for mængden at jeg ikke ser det som en begrænsning, for jeg synes Teslas netværm er godt, simpelt og praktisk.
Og desuden håber jeg det er lige så nemt for dem med andre mærker.

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk

These users thanked the author SzleeperDK for the post:
Dennis2k

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 21. jun 2022, 18:18

Ok - jeg bliver nødt til at forstå noget…

Tesla har i dag CCS, ikk’?
Tidligere havde de noget Tesla-proprietary-noget ikk’? Eller?

Hvordan kunne Tesla-ejere - inden skiftet til CCS - lade på non-Tesla stationer?

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 21. jun 2022, 18:21

u_bull skrev:
21. jun 2022, 18:18
Ok - jeg bliver nødt til at forstå noget…

Tesla har i dag CCS, ikk’?
Tidligere havde de noget Tesla-proprietary-noget ikk’? Eller?

Hvordan kunne Tesla-ejere - inden skiftet til CCS - lade på non-Tesla stationer?
Korrekt. Det var før der kom hurtig "ikke tesla" ladestationer til..

men så kunne man lade med Type2 og maks 22kW. Idag bruger man adapter til at kunne lade CCS på de gamle Model S.
Kræver et hardware indgreb dog.
These users thanked the author Dennis2k for the post:
u_bull
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 21. jun 2022, 23:15

Dennis2k skrev:
21. jun 2022, 18:21

Korrekt. Det var før der kom hurtig "ikke tesla" ladestationer til..
Ah - good point…

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 21. jun 2022, 23:37

BrianDS skrev:Så rigtig fint - vi har hver vores holdning, jeg synes det er fjollet at man indretter ladestandere ufleksibelt, som kan løses med et nyt kabel, og flere af jer andre synes alle andre skal rette sig ind efter én producent - selvom det kræver store konstruktive ændringer på de fleste biler.
Tesla suboptimere alle steder, og 1m kabel sparer x 20.000 = mange penge + at standeren/kablet ikke behøver at være vandkølet.
Altså skal tesla ændre det, så skal samtlige standere nok skiftes.

Aner ikke hvornår den første supercharger kom, men sikkert før VW kom rigtigt igang med ID familien = de kunne have valgt at placere sikket anderledes, men det valgte man ikke, fordi man arbejder bare videre som man altid har gjort. Og har nu 3 eller 4 forskellige placeringer indenfor samme koncern.

Det tesla har gjort er jo genialt, og burde være er forbillede, men det er vi jo åbenbart ikke enige om.

Og man skal jo ikke bygge biler om. Man burde bare blive enige om, at alle ny designede biler skulle have samme placering, om det så er højre bag, så er det fint med mig. Alle burde bare være ens.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. jun 2022, 05:51

Korreborg skrev:
21. jun 2022, 23:37
BrianDS skrev:Så rigtig fint - vi har hver vores holdning, jeg synes det er fjollet at man indretter ladestandere ufleksibelt, som kan løses med et nyt kabel, og flere af jer andre synes alle andre skal rette sig ind efter én producent - selvom det kræver store konstruktive ændringer på de fleste biler.
Tesla suboptimere alle steder, og 1m kabel sparer x 20.000 = mange penge + at standeren/kablet ikke behøver at være vandkølet.
Altså skal tesla ændre det, så skal samtlige standere nok skiftes.

Aner ikke hvornår den første supercharger kom, men sikkert før VW kom rigtigt igang med ID familien = de kunne have valgt at placere sikket anderledes, men det valgte man ikke, fordi man arbejder bare videre som man altid har gjort. Og har nu 3 eller 4 forskellige placeringer indenfor samme koncern.

Det tesla har gjort er jo genialt, og burde være er forbillede, men det er vi jo åbenbart ikke enige om.

Og man skal jo ikke bygge biler om. Man burde bare blive enige om, at alle ny designede biler skulle have samme placering, om det så er højre bag, så er det fint med mig. Alle burde bare være ens.
VW har ellers været temmelig konsekvent med placeringen, e-Golf og e-Up var på markedet i 2013 da SuC kom til Europa, og ID-familien har ladestikket samme sted, men jeg har ikke overblik over hvor mange forskellige biler der var dengang, Tesla var bare ikke de eneste.

Som sagt, jeg er ikke enig i at alle biler skal være ens indrettet for opladning, jeg kan godt se ideen i det, men så kan det jo være alle andre placeringer end den Tesla har valgt der bliver standard, og så skal man alligevel skifte ud.
Og hvad med de mange elbiler der allerede kører?

Det er dyrt ligegyldigt hvilken løsning man vælger til at gøre det enklere for flere, men jeg tror på at den dyreste løsning er at ændre på bilerne.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 22. jun 2022, 06:49

Egentlig skal man bare glæde sig over at den danske Lyn-Lader infrastruktur er blevet ca. dobbelt så stor med Tesla åbning. Det er til gavn for alle, også dem hvis ladeport sidder "forkert" i forhold til Tesla SuC.

Man skal altså tage antallet af Clever Lyn-lader og lægge sammen med Ionity, for at nå det antal ladere som Tesla lige har åbnet for.
These users thanked the author Dennis2k for the post (total 3):
HansHDanielB12Kevinff
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 22. jun 2022, 07:42

Er der en nem måde at se hvilke steder der er åben og hvilke der ikke er? Så man ikke holder et sted med 5 % strøm og en lang næse

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 22. jun 2022, 07:47

donfetaful skrev:
22. jun 2022, 07:42
Er der en nem måde at se hvilke steder der er åben og hvilke der ikke er? Så man ikke holder et sted med 5 % strøm og en lang næse
Der er en liste først i denne artikel:

https://www.inputmag.dk/tesla-har-aabne ... dre-lande/

... lige pt ikke megen hjælp hvis man skal lade på Sjælland :)

Tænker man bedst finder den til enhver tid gældende oversigt, ved at hente deres app. Det har jeg i hvert fald gjort..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 22. jun 2022, 07:58

Ja jeg kunne nok tænke mig det. Jeg opretter dog ikke brugere og indsætter betalings id fordi jeg måske skal bruge noget i fremtiden. Så kunne man ikke lave andet

Tak for svar HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 22. jun 2022, 08:03

donfetaful skrev:
22. jun 2022, 07:58
Ja jeg kunne nok tænke mig det. Jeg opretter dog ikke brugere og indsætter betalings id fordi jeg måske skal bruge noget i fremtiden. Så kunne man ikke lave andet
Kan sagtens følge dig. Det er totalt crazy hvad man har af accounts rundt omkring... !
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. jun 2022, 09:29

Man kan godt oprette bruger i Tesla og se hvor man kan lade, uden at tilføje et betalingskort, men jeg er enig, det er helt tosset så mange steder man skal oprettes så de kan samle data.

Heldigvis kræver de ikke en konto i Rema 1000 for at købe en pakke rugbrød (endnu) 😂🤣
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Dennis2k
Medlem
Indlæg: 877
Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 111 times
Been thanked: 351 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Dennis2k » 22. jun 2022, 10:13

@BrianDS - Du kan lige så godt oprette den Tesla bruger med det samme, du ender i sådan en bil før eller siden.

Ligesom dengang du kørte Touran, først "lidt" skeptisk omkring el-biler og så endte du alligevel i en Enyaq :D
These users thanked the author Dennis2k for the post:
DanielB12
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. jun 2022, 10:17

Dennis2k skrev:
22. jun 2022, 10:13
@BrianDS - Du kan lige så godt oprette den Tesla bruger med det samme, du ender i sådan en bil før eller siden.

Ligesom dengang du kørte Touran, først "lidt" skeptisk omkring el-biler og så endte du alligevel i en Enyaq :D
Jeg har en Tesla bruger, hvordan skulle jeg ellers vide at man kunne - men Tesla har indtil videre ikke noget at byde på, og det havde de heller ikke da jeg købte min ENYAQ ;-)

Jeg synes stadig udvalget af elbiler er smalt, og skal man bruge bagagerum til barnevogn mv. så er det endnu mindre, og på det punkt savner jeg stadig min Touran ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 71 times
Been thanked: 65 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Bjarkeh » 22. jun 2022, 19:51

Ser ud til Recharge også kommer til Danmark nu, kan ikke se de har meldt noget ud om hvornår de åbner den første, men de oplyser at de har en aftale med en partner her i landet indtil nu.

De har et stort netværk i SE, NO og FI.
Der bliver inden længe endnu flere steder at lynlade elbilen – og et selskab mere at vælge imellem.

Danmark har været en hvid plet på landkortet for Nordens største (åbne) ladeoperatør, Recharge, men nu er beslutningen taget om at brede sig sydpå til os.

Recharge gav nyheden under en paneldiskussion på verdens største konference og messe om elektrisk mobilitet, EVS35, som midt i juni fandt sted i den norske hovedstad, Oslo.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-06-l ... il-danmark
Tesla Model 3 SR+ 2021 - 145 Wh/km - over 57,185 Km
Tidligere: Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. jun 2022, 19:56

Nax skrev:
22. jun 2022, 19:51
Ser ud til Recharge også kommer til Danmark nu, kan ikke se de har meldt noget ud om hvornår de åbner den første, men de oplyser at de har en aftale med en partner her i landet indtil nu.

De har et stort netværk i SE, NO og FI.
Der bliver inden længe endnu flere steder at lynlade elbilen – og et selskab mere at vælge imellem.

Danmark har været en hvid plet på landkortet for Nordens største (åbne) ladeoperatør, Recharge, men nu er beslutningen taget om at brede sig sydpå til os.

Recharge gav nyheden under en paneldiskussion på verdens største konference og messe om elektrisk mobilitet, EVS35, som midt i juni fandt sted i den norske hovedstad, Oslo.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-06-l ... il-danmark
Efter hvad rygterne går på (fra Sperto - Erik), så er det Ikea som har lavet en aftale med Recharge i Danmark - indtil videre...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af The Micktrix / Dk » 22. jun 2022, 20:18

donfetaful skrev:
21. jun 2022, 14:43
Korreborg har fuldstændig ret.
Hvorfor tænker man ikke fremad, i stedet for at placere en ladeklap i den samme klap, der var på den gamle bil som man nu vupti har bygget om med elmotor og batteri. Kom nu lige
Det ret nemt. Det koster penge at lave en ny pres form til en bagskærm.

Alle de modeller som er bygget på brændstof biler og lavet om til el. De jo ikke rigtig tilpasset og derfor kommer der jo til og værre lade stik på den ene eller anden side.

Men en el bil bygget fra bunden af. Der kunne man godt lave en standart, så det frem afrette var mest optimalt.

Lige som med ladestik til ens telefon. Det har bare taget al alt for mange år. Men nu kommer det da endelig.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 22. jun 2022, 20:24

The Micktrix / Dk skrev:
22. jun 2022, 20:18
donfetaful skrev:
21. jun 2022, 14:43
Korreborg har fuldstændig ret.
Hvorfor tænker man ikke fremad, i stedet for at placere en ladeklap i den samme klap, der var på den gamle bil som man nu vupti har bygget om med elmotor og batteri. Kom nu lige
Det ret nemt. Det koster penge at lave en ny pres form til en bagskærm.

Alle de modeller som er bygget på brændstof biler og lavet om til el. De jo ikke rigtig tilpasset og derfor kommer der jo til og værre lade stik på den ene eller anden side.

Men en el bil bygget fra bunden af. Der kunne man godt lave en standart, så det frem afrette var mest optimalt.

Lige som med ladestik til ens telefon. Det har bare taget al alt for mange år. Men nu kommer det da endelig.
Men der er stadig ikke en standard for hvor ladestikket sidder på en telefon - mange har det godt nok i bunden, men sådan har det ikke altid været - man kan så også diskutere om bunden altid er mest praktisk ;-)

Elbiler har en standard for ladestik - det er CCS, men det definerer så åbenbart ikke længden af kablet, og tilgængeligheden ;-) Men standarder er noget man bliver enige om i et eller andet politisk spil, det har ikke noget at gøre med hvad der kom først, og desværre heller ikke hvad der er bedst.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"