Vores er også låst, men den gaber lige et par millimeter hvis man trækker ud i stikket. Ledningen er fra thansen og de er helt sikkert forskellige I udformningen fra producent til producentDennisT skrev: ↑26. nov 2022, 13:37Nope! Ikke én eneste gang! Men vores har også et kabel som er låst til lader, ved ikke om det har betydning for at den ikke kravler ud..donfetaful skrev: ↑26. nov 2022, 13:10Har I oplevet kablet kravler ud af stikket på laderen? Har oplevet det et par gange på vores
Og vores har endda fået et skub eller 2 når man er gået forbi den...
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2062
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kør og vær glad 🛻
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvad får dig til at tro, at @Sace kigger på en Tesla ?
Jeg tror han sværmer for en Porsche Taycan
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Damn du er skarp
Men teslas ladestandere er vel stadig en option for de få gange jeg skal lade ude som jeg forstår det.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jep. Nogle af Tesla's ladestandere er blevet åbnet for "fremmede mærker". Og flere vil følge.
Men det var ordvalget "Tesla's egne ladere" der antydede at du skulle have skrevet noget om en Tesla. Og det mindes jeg ikke lige ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hehe nej det er godt husket. Tror aldrig rigtig jeg har ytret mig om Tesla
Jeg syntes det er et virvar ifht. ladeløsning. Men syntes at være kommet frem til at det kommer til at koste mig ca. det samme som jeg bruger på diesel for nuværende, med mindre priserne stikker helt af. Altså såfremt jeg blot afregner direkte og selv køber lader.
En anden ting der irriterer mig er at man ikke fatter at sætte ladestikket ens på alle biler - Det er super dumt når man skal fastmontere noget i ens carport
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvad har folk af lade bokse? Lige pt kigger jeg på easee og zaptec go. Nogle bestemte pros/cons ved dem eller er der andre jeg burde overveje?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har en Easee. Den understøttes af de fleste refusionsudbydere og så synes jeg den er pæn.
Den gør næppe arbejdet anderledes end de andre, når det kommer til varetage opladning.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Omvendt ville det også være træls hvis alle biler havde stikket i venstre side og du kun kunne montere så det passer i højre side?
Et langt nok kabel, så kan laderen sidde hvor det passer dig
I min optik er det laderne der skal være fleksible, fremfor bilerne der skal tilpasses laderne
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er tildels enig. Men fx. E-Tron eller Taycan har stikket bag forhjulet. Hvis nu bare de kunne blive enige om en ende, så gjorde det ikke noget at det ikke altid var i samme side. Meen det er detaljer dogBrianDS skrev: ↑26. nov 2022, 23:52
Omvendt ville det også være træls hvis alle biler havde stikket i venstre side og du kun kunne montere så det passer i højre side?
Et langt nok kabel, så kan laderen sidde hvor det passer dig
I min optik er det laderne der skal være fleksible, fremfor bilerne der skal tilpasses laderne
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvordan er app og support til den? For jeg tænker det vel næsten er det vigtigste så man kan kontrollere ladetider osv uden at være afhængig af bilens egne systemer?
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 56 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der bruger man Monta.Sace skrev:Hvordan er app og support til den? For jeg tænker det vel næsten er det vigtigste så man kan kontrollere ladetider osv uden at være afhængig af bilens egne systemer?
Jeg har også Easee, er fint tilfreds. Den gør det den skal.
Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk
- These users thanked the author SzleeperDK for the post:
- Sace
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Easee's egen app kan selvfølgelig starte og stoppe opladning, og har derudover en simpel planlægningsfunktion.
Men .. that's it.
Hvis du skal have adgang til "smart opladning", så skal der en 3. parts applikation ovenpå.
Dvs noget der har snablen i prisprognoser og den slags, og kan kigge frem i tiden og se hvornår det er mest givtigt at starte opladningen.
En sådan 3. parts app er Monta, som starter et stort betatest program til nytår, hvor de over det næste halve år vil teste en ny funktionalitet, der går ud på at hjælpe med at balancere elnettet.
Dvs de er koblet sammen med netoperatørerne, som f.eks kan fortælle at nu er der spidsbelastning på nettet, og at det ville være dejligt hvis man lige kunne lette foden lidt fra speederen rundt omkring, så de kan følge med. Hvis så Monta aktuelt har X tusind biler i gang med opladning, så kan de lige kortvarigt slukke de opladninger ..... indtil nettet igen er "med". Hvorefter de genoptager opladningen.
Monta siger selv, at det typisk vil være tale om sekunder de afbryder en opladning, dvs noget der ingen betydning har for den enkelte - men potentielt stor betydning for os som samfund. Sådan noget kan jeg godt lide.
Derudover kender Monta også prognoserne for om strømmen er produceret med vedvarende energi, samt hvilken CO2 udledning elproduktionen vil afstedkomme, og kan også tage dette med ind i beslutningen om hvornår det er bedst for alle at starte en opladning. Altså ikke kun prisen som beslutningsgrundlag.
Den slags smarte features tror jeg ikke du får adgang til i en ladeboks' egen app. Der tror jeg at ladeboks-producenternes produktstrategi går ud på at sige - vi laver i stedet et godt API så en 3. parts applikation kan tage fuld kontrol over boksen, og så overlader vi al den slags fikumdik til andre.
Lidt ligesom hvis du sætter en AppleTV boks foran dit TV derhjemme. På den måde kommer TV'et basalt set bare til at agere som et "dumt panel" ... og al den smarte funktionalitet du skal bruge, ligger nu ude i boksen.
Sååå... hvis du er med på den filosofi, så handler det egentlig om at finde en pæn, driftsikker ladeboks med et godt API, indbygget bimåler (så du er klar til refusion), diverse relæer til sikring af din installation osv osv.
Og der kan jeg også kun sige at Easee boksen har fungeret yderst tilfredsstillende hos os.
Jeg har valgt selv at købe og få installeret min. Det gav en højere etableringsomkostning, men nu er jeg til gengæld helt uafhængig og kan frit vælge hvilken udbyder af forskellige løsninger jeg vil arbejde sammen med.
Al den support jeg har haft brug for, har været hos Monta. Det er som sagt dér al funktionaliteten ligger, og dér tingene udvikles.
Kun en enkelt gang har jeg kontaktet Easee support, og det tog 6 dage fra jeg havde indsendt min forespørgsel til deres support svarede. Til gengæld var der derefter en god, hurtig ping-pong dialog med en (norsk) mand der var godt inde i sagerne, så spørgsmålet blev hurtigt afklaret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Får man del i den ret fyrstelige betaling de vel får fra Energinet?HansH skrev: ↑27. nov 2022, 08:06
En sådan 3. parts app er Monta, som starter et stort betatest program til nytår, hvor de over det næste halve år vil teste en ny funktionalitet, der går ud på at hjælpe med at balancere elnettet.
Dvs de er koblet sammen med netoperatørerne, som f.eks kan fortælle at nu er der spidsbelastning på nettet, og at det ville være dejligt hvis man lige kunne lette foden lidt fra speederen rundt omkring, så de kan følge med. Når så Monta aktuelt har X tusind biler i gang med opladning, så kan de lige kortvarigt slukke de opladninger ..... indtil nettet igen er "med". Hvorefter de genoptager opladningen. Monta siger selv, at det typisk vil være tale om sekunder de afbryder en opladning, dvs noget der ingen betydning har for den enkelte - men potentielt stor betydning for os som samfund. Sådan noget kan jeg godt lide.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du tænker på når løsningen er færdigtestet og sat i drift .. ? Det har vi ikke hørt noget om.
I forhold til testperioden, så siger deres support at de skal bruge flere tusind betatestere.
De der bliver optaget som betatester vil få en Vejgaard-dollar i måneden i den periode hvor testen løber, hvilket forventes at være frem til 30.06.
Det starter 01.01.2023, men hvis man er kunde hos en af deres tilknyttede refusionspartnere, så får man 1 måneds "forspring" mht at ansøge om at være med. Dvs vi kan ansøge fra 01.12.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ah okay, fedt! Der er store summer i det, så fedt det drypper lidt videre.HansH skrev: ↑27. nov 2022, 08:39Du tænker på når løsningen er færdigtestet og sat i drift .. ? Det har vi ikke hørt noget om.
I forhold til testperioden, så siger deres support at de skal bruge flere tusind betatestere.
De der bliver optaget som betatester vil få en Vejgaard-dollar i måneden i den periode hvor testen løber, hvilket forventes at være frem til 30.06.
Det starter 01.01.2023, men hvis man er kunde hos en af deres tilknyttede refusionspartnere, så får man 1 måneds "forspring" mht at ansøge om at være med. Dvs vi kan ansøge fra 01.12.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det tror jeg gerne.
Tonny bruger det dagligt på hans fjernvarmeværk ude i Sdr Felding.
Han har en stor vandbuffertank, som han kan varme op med en "elkedel" når strømmen er billig.
Når der er overproduktion af strøm, byder Tonny således ind på hvad de kalder "nedregulering" - dvs han hjælper med at aftage overproduktionen, som han så bruger til at opvarme vandet i sin buffertank.
Alternativet havde været at energinettet skulle have stoppet en vindmølle et sted i Tyskland, og der er det simpelt hen billigere for dem - ikke bare at give strømmen til Tonny - men rent faktisk betale ham for at aftage deres overproduktion, fremfor at stoppe den mølle....
Så hvis man er godt oppe på dupperne og hele tiden følger med i prognoserne, og råder over et apparat der kan indgå i den (nødvendige) regulering af elnettet ..... så kan man lave forretning Og Tonny er rigtig godt oppe på de dupper! Tror ikke kunderne ved fjernvarmen i SF kunne få en bedre styrmand til at drive den butik.
- These users thanked the author HansH for the post:
- mertodinlo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sådan har det vel altid været, Porsche har arvet placeringen fra en Käfer som har tankdækslet på/ved højre forskærm, nogle amerikanske biler havde tankdækslet bag nummerpladen i bag, mange varevogne har tankdækslet ved førerdøren, mange europæiske biler har tankdækslet i højre side i bag, japanske og engelske har det ofte i venstre side i bag (sjovt nok kører de også i den anden side af vejen)Sace skrev: ↑27. nov 2022, 07:25Jeg er tildels enig. Men fx. E-Tron eller Taycan har stikket bag forhjulet. Hvis nu bare de kunne blive enige om en ende, så gjorde det ikke noget at det ikke altid var i samme side. Meen det er detaljer dogBrianDS skrev: ↑26. nov 2022, 23:52
Omvendt ville det også være træls hvis alle biler havde stikket i venstre side og du kun kunne montere så det passer i højre side?
Et langt nok kabel, så kan laderen sidde hvor det passer dig
I min optik er det laderne der skal være fleksible, fremfor bilerne der skal tilpasses laderne
Det bør ikke være sværere at sætte et kabel i et stik end det er at flytte rundt på en slange med en pistol til at tanke brændstof.
Min egen lader sidder på væggen, og når jeg bakker ind (som jeg altid gør), så trækker jeg kablet bagom bilen og sætter det i stikket i højre side i bag. Får jeg en anden bil med en placering foran til højre, så vil det være nemmere hvis jeg kører lige ind, men jeg ville nu nok godt kunne finde på at få fat i et længere kabel i stedet
Jeg havde også overvejet om laderen kunne hænge i loftet, og så med en form for "oprul" - men det blev noget bøvl...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der er stor fascination af Monta og Gridio i forskellige grupper, jeg selv er ikke så fascineret, men det er helt sikkert præget af at jeg oplevede at især Monta ikke fik ladet den "aftalte" mængde strøm 4 ud af 5 gange den skulle lade.
De få gange jeg har forsøgt at bruge Monta når jeg var "ude", har jeg endt med at opgive - desværre (det er sikkert ikke Monta, men de mange forskellige ladere der gør oplevelsen blandet)
Jeg har selv en Wallbox, den fungerer fint, jeg har testet lidt på den, og den mener den bruger lidt mere strøm end den rent faktisk gør (fik jeg refusion ville jeg dog have tjent ekstra på det ), den kan også fungere med Monta, men det har jeg droppet.
Ideen med load balancing har været der længe - handler det om sekunder eller minutter, så kan det muligvis godt fungere, men jeg ser det stadig som en midlertidig løsning til at behandle et symptom, fremfor en langvarig løsning på balancering af nettet - det bør kunne gøres centralt, og ikke med elbiler - Dyppekogeren på et fjernvarmeværk, det giver god mening og er en rigtig god løsning.
Elbiler der skal bruges til load balancing i det store billede tror jeg ikke på, men det kan blive nødvendigt lokalt på villaveje - det vil dog ikke medføre noget positivt for bilejerne, nærmere tværtimod.
Jeg ved vi skal passe på vores klima, men jeg må indrømme at der er grænser for hvad jeg ser der kommer til at fungere i hverdagen, hvor man skal sætte sin lid til hvor meget hr og fru Danmark vil gøre for at det fungerer.
I nogle af løsningerne er man også afhængig af kommunikation med bilen, det kan vi desværre ikke igennem ladestikket (endnu), så det beror på mere eller mindre stabile LTE modemmer samt producenternes servere - og brugerens opkobling på bilen. Det bliver lidt kompliceret, og selvom der er et API, så er det bare ikke en langtidsholdbar løsning (det skal jo ikke kun være for nørder)
Jeg skal ikke udelukke at jeg prøver Monta igen engang - lige nu er de meget langt nede på listen over noget jeg kunne tænke mig at stole på, og det giver mig ikke nok til at jeg "bare kan sætte stikket i", og så sker det hele, jeg skal stadig tjekke en app og holde lidt øje med det - så kan jeg ligeså godt sætte en timer i Wallbox appen ud fra elprisen og eventuelle forudsigelser (fx med vind i nat)
Ønske scenariet er at det ville være simpelt at oplade bilen - altså ligeså komfortabelt og nemt som når man tanker fossilt - sæt stikket i, bilen lader = done, ingen apps, prognoser, eller andre ting.
Det kan man teknisk set også nu, hvis prisen er ligegyldig.
De få gange jeg har forsøgt at bruge Monta når jeg var "ude", har jeg endt med at opgive - desværre (det er sikkert ikke Monta, men de mange forskellige ladere der gør oplevelsen blandet)
Jeg har selv en Wallbox, den fungerer fint, jeg har testet lidt på den, og den mener den bruger lidt mere strøm end den rent faktisk gør (fik jeg refusion ville jeg dog have tjent ekstra på det ), den kan også fungere med Monta, men det har jeg droppet.
Ideen med load balancing har været der længe - handler det om sekunder eller minutter, så kan det muligvis godt fungere, men jeg ser det stadig som en midlertidig løsning til at behandle et symptom, fremfor en langvarig løsning på balancering af nettet - det bør kunne gøres centralt, og ikke med elbiler - Dyppekogeren på et fjernvarmeværk, det giver god mening og er en rigtig god løsning.
Elbiler der skal bruges til load balancing i det store billede tror jeg ikke på, men det kan blive nødvendigt lokalt på villaveje - det vil dog ikke medføre noget positivt for bilejerne, nærmere tværtimod.
Jeg ved vi skal passe på vores klima, men jeg må indrømme at der er grænser for hvad jeg ser der kommer til at fungere i hverdagen, hvor man skal sætte sin lid til hvor meget hr og fru Danmark vil gøre for at det fungerer.
I nogle af løsningerne er man også afhængig af kommunikation med bilen, det kan vi desværre ikke igennem ladestikket (endnu), så det beror på mere eller mindre stabile LTE modemmer samt producenternes servere - og brugerens opkobling på bilen. Det bliver lidt kompliceret, og selvom der er et API, så er det bare ikke en langtidsholdbar løsning (det skal jo ikke kun være for nørder)
Jeg skal ikke udelukke at jeg prøver Monta igen engang - lige nu er de meget langt nede på listen over noget jeg kunne tænke mig at stole på, og det giver mig ikke nok til at jeg "bare kan sætte stikket i", og så sker det hele, jeg skal stadig tjekke en app og holde lidt øje med det - så kan jeg ligeså godt sætte en timer i Wallbox appen ud fra elprisen og eventuelle forudsigelser (fx med vind i nat)
Ønske scenariet er at det ville være simpelt at oplade bilen - altså ligeså komfortabelt og nemt som når man tanker fossilt - sæt stikket i, bilen lader = done, ingen apps, prognoser, eller andre ting.
Det kan man teknisk set også nu, hvis prisen er ligegyldig.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Om det er historisk eller hvad historien der gik ud på, er da ligegyldigt . Det er da skide irriterende at skulle slæbe kablet bag om bilen hver-hveranden dag, eller have det liggende tværs over ens gangsti/indkørsel etc etc.. havde da været nemmere hvis det bare var fælles .. du tanker i 5-6 min 2-3 om måneden, og hvis du dér ikke formår at vælge den rigtige stander, så det passer, så er det jo end egen skyld
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 212 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Apropos Gridio, så har jeg brugt dem med stor succes de sidste på måneder. Har sparet mig både en del penge og en del besvær. I onsdags vågnede jeg dog op til en bil der ikke havde ladet, hvilket Gridio også sendte en mail om senere på dagen og undskyldte. Desværre har jeg ikke været i stand til at få det til at fungere siden, så har droppet dem for nu. Har været i kontakt med supporten, hvor de også erkender de har haft nogle problemer med forbindelserne til VWs biler.BrianDS skrev: ↑27. nov 2022, 12:00Der er stor fascination af Monta og Gridio i forskellige grupper, jeg selv er ikke så fascineret, men det er helt sikkert præget af at jeg oplevede at især Monta ikke fik ladet den "aftalte" mængde strøm 4 ud af 5 gange den skulle lade.
De få gange jeg har forsøgt at bruge Monta når jeg var "ude", har jeg endt med at opgive - desværre (det er sikkert ikke Monta, men de mange forskellige ladere der gør oplevelsen blandet)
Heldigvis har jeg jo lige fået 3.0 softwaren i min ID.3, hvor Planlagt opladning endelig virker. Så nu jeg kan jeg i det mindste sætte den til at starte til et ønsket tidpunkt, typisk om natten naturligvis. Kan ikke helt udnytte de billigste timer, men trods alt bedre end før 3.0, hvor den altid bare startede når stikket blev sat i.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lige det at "slæbe kablet", det ser jeg absolut ikke som et problem, mit kabel er 5 meter, sidder fast i ladeboksen, og det tager ikke mange sekunder ligegyldigt om stikket sad i den ene eller den anden side - jeg kunne jo også bare køre forlæns ind, så sad stikket i samme side = det gør ingen forskel...DanielB12 skrev: ↑27. nov 2022, 13:18Om det er historisk eller hvad historien der gik ud på, er da ligegyldigt . Det er da skide irriterende at skulle slæbe kablet bag om bilen hver-hveranden dag, eller have det liggende tværs over ens gangsti/indkørsel etc etc.. havde da været nemmere hvis det bare var fælles .. du tanker i 5-6 min 2-3 om måneden, og hvis du dér ikke formår at vælge den rigtige stander, så det passer, så er det jo end egen skyld
Det er mere bøvlet med opladning af elbil kontra optankning af fossilbil - men det er ikke bilernes skyld.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er det ikke den nye A6 Etron der har ladeport i begge sider?
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har etron haft fra start, som option
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
dog kun ac i den ene side hvis man tilkøbte det.
btw. så bor der en på min vej jeg sidder i grundejerforeningsbestyrelse med der forsker i el, og nærmere betegnet den udfordring der er med overproduktion. Hanmente el-biler/private batterier var fremtiden ift. at aftage den strøm man ikke kunne komme af med, men at det er en kæmpe udfordring at få alt til at spille sammen,
btw. så bor der en på min vej jeg sidder i grundejerforeningsbestyrelse med der forsker i el, og nærmere betegnet den udfordring der er med overproduktion. Hanmente el-biler/private batterier var fremtiden ift. at aftage den strøm man ikke kunne komme af med, men at det er en kæmpe udfordring at få alt til at spille sammen,
2020 Audi E-tron 55
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1737
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ville være en rigtig god ide at få samme placering på tværs af mærker, måske særligt ift. lynladning med kraftige og som regel korte kabler.DanielB12 skrev: ↑27. nov 2022, 13:18Om det er historisk eller hvad historien der gik ud på, er da ligegyldigt . Det er da skide irriterende at skulle slæbe kablet bag om bilen hver-hveranden dag, eller have det liggende tværs over ens gangsti/indkørsel etc etc.. havde da været nemmere hvis det bare var fælles .. du tanker i 5-6 min 2-3 om måneden, og hvis du dér ikke formår at vælge den rigtige stander, så det passer, så er det jo end egen skyld
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1737
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Fik fundet og trykket på Clevers "Bero knap": https://clever.dk/formularer/kundeservi ... stillelse/superbeszzz skrev: ↑24. nov 2022, 22:46Jeg er lige så forvirret som alle andre. Yderligere er jeg udfordret af fastpris omkring 2,6Kr/kWh hvor el-prisen for nuværende er lavere. Jeg vil således også blive “straffet” for lav tilbagebetaling, såfremt strømprisen holder sig under “min” pris.Thor-thor skrev: ↑24. nov 2022, 20:51Hmm. Havde åbenbart også tabt overblikket da jeg skrev min forrige besked....
Jeg har ikke tænkt mig at acceptere de nye vilkår endnu.
Jeg stiller det foreløbigt i bero. Afhængig af situationen, accepterer jeg de nye vilkår ultimo februar eller lader aftalen udløbe, så de kommer og nedtager deres lader gratis ultimo marts.
Kan ikke se fidusen i Clever Box. Flere penge til et køb af ladeboksen, dyrere abo. end andre refusionsfirmaer og en lader hvor man er låst til Clever?
Lige nu peger pilen i retning af en nedtagning.
Må, men det jeg ville spørge om var, at har du ikke accepteret, hvis du har stillet i bero?
Der er ikke krav om accept af de nye vilkår, så man fastholder muligheden for at Clever nedtager ens lader gratis med udgangen af april.
Hælder mere og mere mod en nedtagning. Clever er generelt for dyrt, når man primært lader hjemme.
Clever kan dog være en god ide, hvis man har et højt forbrug og/eller lader en del ude.
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 22 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
tjaaa ved jeg sgu ikke, fornuft tænker jeg
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Talte med en kammerat i dag om hvornår det ville give mening at skifte bil, hvortil jeg fik kommentaren "Det er så dumt at det ikke giver mening at blande fornuft ind i det"
Heldigvis har jeg lidt tid at løbe på inden jeg skal vælge ladeløsning. Men jeg tror jeg ender med en Easee og direkte afregning. Kan ikke få andet til at give mening.
- These users thanked the author Sace for the post:
- superbeszzz
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2062
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 495 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Skal have flyttet min lader til et nyt hus, hvor der er solceller og fasemåler (ikke summationsmåler)
Hvordan skal laderen kobles på nettet, så jeg ved, jeg lader på den ene fase, der kommer fra solcellerne?
Min lader kan lade på 3 faser (Easee) men min bil kan kun lade på én fase.
Og nej jeg skal ikke selv skrue i noget, men skal måske fortælle elektrikeren hvordan jeg vil have det lavet.
Er det noget helt bøvl? Planen er at få N1 ud og skifte måleren til en summationsmåler hurtigst muligt alligevel.
Hvordan skal laderen kobles på nettet, så jeg ved, jeg lader på den ene fase, der kommer fra solcellerne?
Min lader kan lade på 3 faser (Easee) men min bil kan kun lade på én fase.
Og nej jeg skal ikke selv skrue i noget, men skal måske fortælle elektrikeren hvordan jeg vil have det lavet.
Er det noget helt bøvl? Planen er at få N1 ud og skifte måleren til en summationsmåler hurtigst muligt alligevel.
Kør og vær glad 🛻
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi får sat Easee op i næste uge. Vi har 25 A ind, og elektrikeren anbefaler, at vi giver opladeren 16 A. De 9 A jeg har tilbage når bilen lader kunne jeg vel hurtige komme til at bruge, hvis jeg får tændt for opvaskeren, TV’et og så jordvarmen slår til? Hvad vil der da ske? Kan det fikses, så laderen bare drosler ned for bilen, så huset har 1. prioritet?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline