Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Medlem
- Indlæg: 731
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 341 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er mig stadig ubegribeligt hvordan det kan lade sig gøre for The Charger...
For tiden får jeg i bogstaveligste forstand penge for at lade om natten.
Strømprisen ligger på omkring 85-90 øre/kWh.
Jeg får 94 øre/kWh retur fra The Charger OG 15 øre/kWh fra Monta PowerBank...
Lader jeg mere end ~450kWh/md - så får jeg ovenikøbet mit The Charger abonnement dækket.
Jeg misser jeg ??
Jamen, den får også lidt pedal for tiden.
Det er jo gratis
For tiden får jeg i bogstaveligste forstand penge for at lade om natten.
Strømprisen ligger på omkring 85-90 øre/kWh.
Jeg får 94 øre/kWh retur fra The Charger OG 15 øre/kWh fra Monta PowerBank...
Lader jeg mere end ~450kWh/md - så får jeg ovenikøbet mit The Charger abonnement dækket.
Jeg misser jeg ??
Jamen, den får også lidt pedal for tiden.
Det er jo gratis
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Altså - jeg ved heller ikke hvordan de driver forretning .... dem der stadig udbetaler refusion, selv om der pt ingen afgift er.
Jeg får 0,86/kWh fra Ampera.
Fatter ikke hvor de skaffer de penge fra ... andet end fra opsparingskontoen (/egenkapitalen).
De 0,15 fra Monta Powerbank får jeg selvfølgelig også. De er lidt lettere at forstå, da det jo er en pris de har kalkuleret med internt, for at kunne få XX antal kunder til at hjælpe med at betateste en feature. Der er loft på antal deltagere i testen, og der er loft på den månedlige udbetaling, så der er styr på det.
Men de der refusionspushere......
Jeg får 0,86/kWh fra Ampera.
Fatter ikke hvor de skaffer de penge fra ... andet end fra opsparingskontoen (/egenkapitalen).
De 0,15 fra Monta Powerbank får jeg selvfølgelig også. De er lidt lettere at forstå, da det jo er en pris de har kalkuleret med internt, for at kunne få XX antal kunder til at hjælpe med at betateste en feature. Der er loft på antal deltagere i testen, og der er loft på den månedlige udbetaling, så der er styr på det.
Men de der refusionspushere......
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 731
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 341 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Under normale omstændigheder vil jeg gerne forstå en given forretningsmodel...
I det givne tilfælde, accepterer jeg at det er over min fatteevne
I det givne tilfælde, accepterer jeg at det er over min fatteevne
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
The Charger er jo lige blevet opkøbt af Norlys. Jeg tror de kører samme model som teleselskaber. Urimeligt billigt og så få en masser kunder og sælge til en af de store udbydere.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hm..
Mail i Indbakken om at Ampera er blevet opkøbt af Norlys med virkning fra 01.03.
Velkomstmail fra Norlys ".. med relevante information om muligheder og tilbud" skulle lande i løbet af de næste 14 dage.
Må man forsigtigt gætte på, at en af de 'muligheder' der vil blive præsenteret, er muligheden for at skifte til Norlys som elleverandør, hvis man fortsat vil have refusion fra dem ....
Virker lidt som om Ampera måske er blevet forretningsudviklet efter bogen ... på samme måde som et lavpris teleselskab.
Banke en større kundeskare op gennem gunstige priser.
Derefter tage gevinsten hjem ved at sælge til en af de store, når størrelsen af kundedatabasen gør dem tilstrækkeligt attraktive.
Mail i Indbakken om at Ampera er blevet opkøbt af Norlys med virkning fra 01.03.
Velkomstmail fra Norlys ".. med relevante information om muligheder og tilbud" skulle lande i løbet af de næste 14 dage.
Må man forsigtigt gætte på, at en af de 'muligheder' der vil blive præsenteret, er muligheden for at skifte til Norlys som elleverandør, hvis man fortsat vil have refusion fra dem ....
Virker lidt som om Ampera måske er blevet forretningsudviklet efter bogen ... på samme måde som et lavpris teleselskab.
Banke en større kundeskare op gennem gunstige priser.
Derefter tage gevinsten hjem ved at sælge til en af de store, når størrelsen af kundedatabasen gør dem tilstrækkeligt attraktive.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Fik samme meddelelse fra The Charger for en måneds tid siden.
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi kan snildt dække behovet med én lader, selv om vi lader 99% hjemme.
I snit løber der godt 500kWh igennem pr. måned. Lidt mere om vinteren end om sommeren pga højere forbrug.
2/3 af forbrug er til Enyaq, dvs den optager laderen rundt regnet 31 timer/md
1/3 af forbrug er til e-Golf, dvs den optager laderen rundt regnet 24 timer/md (kan kun lade på 2 faser)
Altså totalt ca 55 timers aktiv ladetid på en måned.... hvilket jo er ingenting set som helhed.
Kunsten er selvfølgelig at få tingene til at gå op, så man undgår at begge biler er flade samtidig, og skal have strøm igen samtidig, fordi de begge skal ud og køre.
Jeg kigger hele tiden nogle dage frem i kalenderen mht hvilket kørselsbehov vi har.
Og hvis jeg så kan se, at tirsdag aften/nat er der egentlig behov for at vi begge lader, så løses det ved f.eks. at toppe den ene bil op mandag aften/nat, selv om der måske er 50% SoC på det tidspunkt ..... hvor vi normalt ville have kørt den længere ned.
I den planlægning indgår selvf at vi helst vil lade i tidsrummet 00-06.
Selvfølgelig kan man blive taget med bukserne nede af omstændigheder man ikke kan forudse, men efter nu godt 9 mdr med 2 elbiler, er det ikke sket endnu.
Ting der gør den planlægning sværere (dvs øget behov for ladetimer):
- større kørselsbehov
- mindre batterier
- lavere ladehastighed
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
God løsning…var nok lige lidt blændet af plugin-hybriden jeg lader hver dag/mindre batteri.HansH skrev: ↑2. mar 2023, 09:27Vi kan snildt dække behovet med én lader, selv om vi lader 99% hjemme.
I snit løber der godt 500kWh igennem pr. måned. Lidt mere om vinteren end om sommeren pga højere forbrug.
2/3 af forbrug er til Enyaq, dvs den optager laderen rundt regnet 31 timer/md
1/3 af forbrug er til e-Golf, dvs den optager laderen rundt regnet 24 timer/md (kan kun lade på 2 faser)
Altså totalt ca 55 timers aktiv ladetid på en måned.... hvilket jo er ingenting set som helhed.
Kunsten er selvfølgelig at få tingene til at gå op, så man undgår at begge biler er flade samtidig, og skal have strøm igen samtidig, fordi de begge skal ud og køre.
Jeg kigger sådan hele tiden nogle dage frem i kalenderen og lige tjekker op på hvad vi ved vi skal.
Og hvis jeg så kan se, at tirsdag aften/nat er der egentlig behov for at vi begge lader, så løses det ved f.eks. at toppe den ene bil op mandag aften/nat, selv om der måske er 50% SoC på det tidspunkt ..... hvor vi normalt ville have kørt den længere ned.
Selvfølgelig kan man blive taget med bukserne nede af omstændigheder man ikke kan forudse, men efter nu godt 9 mdr med 2 elbiler, er det ikke sket endnu.
Ting der gør den planlægning sværere (dvs øget behov for ladetimer):
- større kørselsbehov
- mindre batterier
- lavere ladehastighed
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1356
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg sætter en ladeboks mere op på samme installation. Den effekt der er til rådighed er selvfølgelig den samme og så må de deles.
Jeg har dog stadig kun en elbil og den anden ladeboks kommer op i garagen så vi både har lademulighed på gårdspladsen og i garagen. Ladeboksen (Easee home) er købt, skal bare op og for det skal der liiiiige graves et langt kabel ned, og det er det proces der hænger .....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13175
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3171 times
- Been thanked: 4489 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
... og formodentlig kun ladning på 1 fase ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Håber elektrikeren havde styr på den del
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi er på samme løsning som Hans. Det fungerer fint, også ift at vores kørselsmønstre ikke er super fastlagte.
Min kæreste har dog lige skulle vænne sig til, at den ikke behøver stå på 100% hver dag..
Min kæreste har dog lige skulle vænne sig til, at den ikke behøver stå på 100% hver dag..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi har 2 Clever ladere i carporten. Det kunne nok fungere med kun en, men det vil ikke være så praktisk, da ladestikket i min sidder forrest til venstre, og i min kones bil (Mercedes EQA), sidder det bagerst i højre side.
Det er nok mest et bekvemmeligheds-spørgsmål
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
På sigt kunne jeg godt finde på at få to ladere, og så noget intelligent styring (er det Monta?) så begge biler kan sættes i, og det så kører nogenlunde autonomt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10849
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 656 times
- Been thanked: 1882 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
To Clever-ladere kan kobles sammen, så de lader med 5,5Kw når de begge er i brug og 11Kw når det kun er den ene.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det kan de fleste har jeg læst mig frem til, enten direkte ud af boksen eller med nogle moduler..
Lige nu er det dog ikke specielt relevant. men det der kunne være fedt, er at man helt automatisk bare satte stikket i når man kom hjem, og så noget magi lavede en lille analyse: Hvilken bil har brug for strøm, ud fra hvad der sker i kalenderen i morgen; hvornår er strømmen billig; hvor meget strøm er der på hver; hvor meget strøm er tilgængeligt etc etc..
Gratis forretningsidé, @Kevinff. Sæt i gang.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg lader to elbiler på en lader, det udfordrer af og til ladning på billigste tidspunkter, men det er ikke på et niveau der går mig på. Den ene bil kører ikke ret meget.
Hvordan endte februar iøvrigt for to elbiler, sammenlagt kørt ca. 3500 km.
Snitpris/kWh kr 1,56 over døgnet og 1,42 nat. Jeg antager jeg har ramt omkring 1,42 kr. derfra 86 øre refusion. Faktisk pris vil kræve jeg regner på timebasis, og det gør jeg ikke. Men jeg har ladet biligst muligt - og næsten kun nat.
Samlet pris 0,56x833,2 + 69 kr = 535 kr på en måned for to elbiler med en lader.
Hvordan endte februar iøvrigt for to elbiler, sammenlagt kørt ca. 3500 km.
Snitpris/kWh kr 1,56 over døgnet og 1,42 nat. Jeg antager jeg har ramt omkring 1,42 kr. derfra 86 øre refusion. Faktisk pris vil kræve jeg regner på timebasis, og det gør jeg ikke. Men jeg har ladet biligst muligt - og næsten kun nat.
Samlet pris 0,56x833,2 + 69 kr = 535 kr på en måned for to elbiler med en lader.
- Vedhæftede filer
-
- A475A3D6-7821-4EDD-91AC-E0A3E94B0940.jpeg (69.01 KiB) Vist 591 gange
-
- 9284A5FE-52FA-42EB-857A-E63155DFCC34.jpeg (62.36 KiB) Vist 591 gange
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6242
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2049 times
- Been thanked: 667 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der var en Clever kampagne ved købet af min Born. Eller mulighed for det, selvfølgelig var det frivilligt. Men jeg synes det virkede fornuftigt at tage imod tilbuddet. Gratis Unlimited abonnement inc energitillæg, og så skal jeg egentlig selv betale for installation. Men det virker til at Cupra måske alligevel står for den del, selvom tilbuddet om installation kun gælder ved ny bil og ikke brugt.
Det virkede dumt ikke at tage imod tilbuddet, samt det var en nem måde at komme igang på. Al kontakt med Clever og den elektriker der var ude at installere boksen, har fungeret meget tilfredstillende indtil nu. kontakten med Elcon var tæt på jammerlig.
Nu har jeg studeret aftalen lidt, og det må vel betragtes som en fin aftale. Jeg får refusion ved ladning hjemme samt kan lade alt det jeg vil ude. Så de første 6 mdr kommer det ikke til at koste alverden at køre i ellerten. Og når jeg skal afgøre om jeg vil fortsætte, må der være en afklaring omkring elafgift, som måske gør beslutningen nemmere. Teoretisk set kører jeg ikke nok og vil stort set kun lade hjemme. Men regnestykket kan jo have ændret sig til den tid.
Det virkede dumt ikke at tage imod tilbuddet, samt det var en nem måde at komme igang på. Al kontakt med Clever og den elektriker der var ude at installere boksen, har fungeret meget tilfredstillende indtil nu. kontakten med Elcon var tæt på jammerlig.
Nu har jeg studeret aftalen lidt, og det må vel betragtes som en fin aftale. Jeg får refusion ved ladning hjemme samt kan lade alt det jeg vil ude. Så de første 6 mdr kommer det ikke til at koste alverden at køre i ellerten. Og når jeg skal afgøre om jeg vil fortsætte, må der være en afklaring omkring elafgift, som måske gør beslutningen nemmere. Teoretisk set kører jeg ikke nok og vil stort set kun lade hjemme. Men regnestykket kan jo have ændret sig til den tid.
- These users thanked the author jansom for the post (total 4):
- mertodinlo • HansH • DanielB12 • BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2411
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ift til to elbiler og ladning hjemme, så det er det én af grundene til at vi helt har droppet at se på at skifte Volvoen til en tilsvarende hybrid. Den ville skulle i laderen hver dag, da jeg kører 90 km dagligt og så ville man skulle skifte rundt på kablet hver gang Tesla’en skulle have strøm også. Hvis man søger at lade mellem 00-06, så er det umuligt i praksis. Så den er helt skudt til hjørne og vi må vente til der er en værdig ren el-substitut til svenskeren.
Jeg vil rigtig gerne kunne lide Model Y, men der er simpelthen for mange ting ved 3/Y, som jeg ikke gider i den primære bil Prisen, ladenetværket og performance som de primære “pros”. Sæder, lygter og irriterende adaptiv cruisecontrol som de værste “cons”.
Jeg vil rigtig gerne kunne lide Model Y, men der er simpelthen for mange ting ved 3/Y, som jeg ikke gider i den primære bil Prisen, ladenetværket og performance som de primære “pros”. Sæder, lygter og irriterende adaptiv cruisecontrol som de værste “cons”.
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
- BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvis du kun kører 90 km i alt, vil du i det fleste, selv Realtors nymalet e-tron, kunne lade hver anden dag. Så kan fru Torben jo lade dag og du dag 2.TorbenRasmussen skrev: ↑5. mar 2023, 11:50Ift til to elbiler og ladning hjemme, så det er det én af grundene til at vi helt har droppet at se på at skifte Volvoen til en tilsvarende hybrid. Den ville skulle i laderen hver dag, da jeg kører 90 km dagligt og så ville man skulle skifte rundt på kablet hver gang Tesla’en skulle have strøm også. Hvis man søger at lade mellem 00-06, så er det umuligt i praksis. Så den er helt skudt til hjørne og vi må vente til der er en værdig ren el-substitut til svenskeren.
Jeg vil rigtig gerne kunne lide Model Y, men der er simpelthen for mange ting ved 3/Y, som jeg ikke gider i den primære bil Prisen, ladenetværket og performance som de primære “pros”. Sæder, lygter og irriterende adaptiv cruisecontrol som de værste “cons”.
Men kræver man har en indkørsel/garage så det er relativt nemt at bytte rundt, uden man skal bytte bilerne rundt ift. hvem der kommer først hjem etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2411
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).
Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Senest rettet af TorbenRasmussen 5. mar 2023, 12:18, rettet i alt 1 gang.
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
- DanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg fik en lignende aftale ved leasing af Kona i august 2021. Det kostede 2500kr over 6 mdr, så meget billigt. Er blevet hos dem og er meget tilfreds og med den mængde udeladning jeg har vil jeg ikke kunne gøre det billigere på en ligeså simpel måde.jansom skrev:Der var en Clever kampagne ved købet af min Born. Eller mulighed for det, selvfølgelig var det frivilligt. Men jeg synes det virkede fornuftigt at tage imod tilbuddet. Gratis Unlimited abonnement inc energitillæg, og så skal jeg egentlig selv betale for installation. Men det virker til at Cupra måske alligevel står for den del, selvom tilbuddet om installation kun gælder ved ny bil og ikke brugt.
Det virkede dumt ikke at tage imod tilbuddet, samt det var en nem måde at komme igang på. Al kontakt med Clever og den elektriker der var ude at installere boksen, har fungeret meget tilfredstillende indtil nu. kontakten med Elcon var tæt på jammerlig.
Nu har jeg studeret aftalen lidt, og det må vel betragtes som en fin aftale. Jeg får refusion ved ladning hjemme samt kan lade alt det jeg vil ude. Så de første 6 mdr kommer det ikke til at koste alverden at køre i ellerten. Og når jeg skal afgøre om jeg vil fortsætte, må der være en afklaring omkring elafgift, som måske gør beslutningen nemmere. Teoretisk set kører jeg ikke nok og vil stort set kun lade hjemme. Men regnestykket kan jo have ændret sig til den tid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Havde lige misset hybrid-delenTorbenRasmussen skrev: ↑5. mar 2023, 12:16Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).
Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1835
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 196 times
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
V60 er da i det mindste kommet lidt længere med rækkevidden. En kollega har en V60 hybrid fra 2021 tror jeg. Han siger den kører 25km på el her om vinteren.TorbenRasmussen skrev:En V60 hybrid har max. 70 km på el.
Det er dog en firmabil, så for ham er det fuldstændigt ligegyldigt.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2411
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 204 times
- Been thanked: 839 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
For en tur, der tager lige over 3 timer normalt, som vi altid napper i ét hug, så synes jeg sq at 20 minutters stop vil være pænt nederen. Og ikke mindst fordi, at jeg vil skulle køre af motorvejen og ind i en by for at finde en lader med mere end 50 kW - dén tur/tid skal oveni. Der er én 50 kW Clever lader i byen, som så koster kassen at lade på, og ellers skal vi til andre byer. Køber man Tesla, så er der ingen Tesla SuC-standere, der kan dække turen, men der er et stop obligatorisk uanset hvad, for jeg kan ikke sidde i et Tesla-sæde i 3 timer uden at der går koldbrand i vitale legemsdele.DanielB12 skrev: Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
Jeg havde faktisk lidt overvejet at købe en ladeboks til mine forældre når vi går all-in på ellert…
- These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
- BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3403
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 576 times
- Been thanked: 869 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvor er det lige at den tur går hen? Kbh og hvor til?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4931
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4411 times
- Been thanked: 1944 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nu er Nordjylland jo stort, mørkt og mytisk, men der er da ret mange lynladere (150 og op) på vejen.. du behøver jo ikke nødvendigvis destinationslade..
Jeg skal absolut ikke kloge mig.. har selv harceleret rigeligt mod alle dem med de små blærer herinde.. men fik måske ikke ligefrem en åbenbart, men så en form for selvindsigt, at da vi kørte til Sæby, fra Køge, så kunne vi ikke gøre det i et stræk, selvom det var planen og intentionen.. vi blev nødt til at holde ind et sted og tage en bid mad og strække benene. Nu kørere vi i en Peugeot 508 så måske det var det psykiske i at sidde i noget fransk så længe der gjorde det nødvendigt at stoppe.. men det var nu meget dejligt..
Jeg skal absolut ikke kloge mig.. har selv harceleret rigeligt mod alle dem med de små blærer herinde.. men fik måske ikke ligefrem en åbenbart, men så en form for selvindsigt, at da vi kørte til Sæby, fra Køge, så kunne vi ikke gøre det i et stræk, selvom det var planen og intentionen.. vi blev nødt til at holde ind et sted og tage en bid mad og strække benene. Nu kørere vi i en Peugeot 508 så måske det var det psykiske i at sidde i noget fransk så længe der gjorde det nødvendigt at stoppe.. men det var nu meget dejligt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5992
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6411 times
- Been thanked: 1622 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er godt du har lidt selverkendelseDanielB12 skrev: ↑5. mar 2023, 16:15Havde lige misset hybrid-delenTorbenRasmussen skrev: ↑5. mar 2023, 12:16Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).
Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
Sol, måne og stjerner skal vist også stå på linje hvis 20 minutter skal dække at køre 100+ km ekstra, samt tilbage igen fra hvor end destinationen nu ligger... ?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nu ved jeg ikke hvor i Nordjylland i kører til og hvor i kommer fra, men Haverslev byder på et utal af forskellige udbydere ca 30 meter fra motorvejen.
Hvis man ikke gider holde i kø kan man lade ved Tesla eller ionity - og ellers er der massere af mulighed for lige at forlænge den ufrivillige pause med 30-40 minutter på en opslidt 2-udtags eon/Clever lader, til de der gerne vil benytte all you Can eat.
Hvis man ikke gider holde i kø kan man lade ved Tesla eller ionity - og ellers er der massere af mulighed for lige at forlænge den ufrivillige pause med 30-40 minutter på en opslidt 2-udtags eon/Clever lader, til de der gerne vil benytte all you Can eat.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR