Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 21. feb 2023, 10:59

Det er mig stadig ubegribeligt hvordan det kan lade sig gøre for The Charger...
For tiden får jeg i bogstaveligste forstand penge for at lade om natten.

Strømprisen ligger på omkring 85-90 øre/kWh.
Jeg får 94 øre/kWh retur fra The Charger OG 15 øre/kWh fra Monta PowerBank...

Lader jeg mere end ~450kWh/md - så får jeg ovenikøbet mit The Charger abonnement dækket.
Jeg misser jeg ??

Jamen, den får også lidt pedal for tiden.
Det er jo gratis :-D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 11:03

Altså - jeg ved heller ikke hvordan de driver forretning .... dem der stadig udbetaler refusion, selv om der pt ingen afgift er.
Jeg får 0,86/kWh fra Ampera.
Fatter ikke hvor de skaffer de penge fra ... andet end fra opsparingskontoen (/egenkapitalen).

De 0,15 fra Monta Powerbank får jeg selvfølgelig også. De er lidt lettere at forstå, da det jo er en pris de har kalkuleret med internt, for at kunne få XX antal kunder til at hjælpe med at betateste en feature. Der er loft på antal deltagere i testen, og der er loft på den månedlige udbetaling, så der er styr på det.

Men de der refusionspushere...... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 21. feb 2023, 11:17

Under normale omstændigheder vil jeg gerne forstå en given forretningsmodel...

I det givne tilfælde, accepterer jeg at det er over min fatteevne :-D
These users thanked the author u_bull for the post (total 2):
HansHBnielsen

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 21. feb 2023, 11:41

The Charger er jo lige blevet opkøbt af Norlys. Jeg tror de kører samme model som teleselskaber. Urimeligt billigt og så få en masser kunder og sælge til en af de store udbydere.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 2. mar 2023, 07:10

Hm..
Mail i Indbakken om at Ampera er blevet opkøbt af Norlys med virkning fra 01.03.
Velkomstmail fra Norlys ".. med relevante information om muligheder og tilbud" skulle lande i løbet af de næste 14 dage.

Må man forsigtigt gætte på, at en af de 'muligheder' der vil blive præsenteret, er muligheden for at skifte til Norlys som elleverandør, hvis man fortsat vil have refusion fra dem .... :)

Virker lidt som om Ampera måske er blevet forretningsudviklet efter bogen ... på samme måde som et lavpris teleselskab.
Banke en større kundeskare op gennem gunstige priser.
Derefter tage gevinsten hjem ved at sælge til en af de store, når størrelsen af kundedatabasen gør dem tilstrækkeligt attraktive.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 2. mar 2023, 09:05

Fik samme meddelelse fra The Charger for en måneds tid siden.

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af VW-GTE » 2. mar 2023, 09:08

Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 2. mar 2023, 09:27

VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:08
Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Vi kan snildt dække behovet med én lader, selv om vi lader 99% hjemme.
I snit løber der godt 500kWh igennem pr. måned. Lidt mere om vinteren end om sommeren pga højere forbrug.
2/3 af forbrug er til Enyaq, dvs den optager laderen rundt regnet 31 timer/md
1/3 af forbrug er til e-Golf, dvs den optager laderen rundt regnet 24 timer/md (kan kun lade på 2 faser)

Altså totalt ca 55 timers aktiv ladetid på en måned.... hvilket jo er ingenting set som helhed.
Kunsten er selvfølgelig at få tingene til at gå op, så man undgår at begge biler er flade samtidig, og skal have strøm igen samtidig, fordi de begge skal ud og køre.

Jeg kigger hele tiden nogle dage frem i kalenderen mht hvilket kørselsbehov vi har.
Og hvis jeg så kan se, at tirsdag aften/nat er der egentlig behov for at vi begge lader, så løses det ved f.eks. at toppe den ene bil op mandag aften/nat, selv om der måske er 50% SoC på det tidspunkt ..... hvor vi normalt ville have kørt den længere ned.
I den planlægning indgår selvf at vi helst vil lade i tidsrummet 00-06.

Selvfølgelig kan man blive taget med bukserne nede af omstændigheder man ikke kan forudse, men efter nu godt 9 mdr med 2 elbiler, er det ikke sket endnu.

Ting der gør den planlægning sværere (dvs øget behov for ladetimer):
  • større kørselsbehov
  • mindre batterier
  • lavere ladehastighed
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af VW-GTE » 2. mar 2023, 09:37

HansH skrev:
2. mar 2023, 09:27
VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:08
Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Vi kan snildt dække behovet med én lader, selv om vi lader 99% hjemme.
I snit løber der godt 500kWh igennem pr. måned. Lidt mere om vinteren end om sommeren pga højere forbrug.
2/3 af forbrug er til Enyaq, dvs den optager laderen rundt regnet 31 timer/md
1/3 af forbrug er til e-Golf, dvs den optager laderen rundt regnet 24 timer/md (kan kun lade på 2 faser)

Altså totalt ca 55 timers aktiv ladetid på en måned.... hvilket jo er ingenting set som helhed.
Kunsten er selvfølgelig at få tingene til at gå op, så man undgår at begge biler er flade samtidig, og skal have strøm igen samtidig, fordi de begge skal ud og køre.

Jeg kigger sådan hele tiden nogle dage frem i kalenderen og lige tjekker op på hvad vi ved vi skal.
Og hvis jeg så kan se, at tirsdag aften/nat er der egentlig behov for at vi begge lader, så løses det ved f.eks. at toppe den ene bil op mandag aften/nat, selv om der måske er 50% SoC på det tidspunkt ..... hvor vi normalt ville have kørt den længere ned.

Selvfølgelig kan man blive taget med bukserne nede af omstændigheder man ikke kan forudse, men efter nu godt 9 mdr med 2 elbiler, er det ikke sket endnu.

Ting der gør den planlægning sværere (dvs øget behov for ladetimer):
  • større kørselsbehov
  • mindre batterier
  • lavere ladehastighed
God løsning…var nok lige lidt blændet af plugin-hybriden jeg lader hver dag/mindre batteri.
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 2. mar 2023, 09:39

VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:08
Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Jeg sætter en ladeboks mere op på samme installation. Den effekt der er til rådighed er selvfølgelig den samme og så må de deles.

Jeg har dog stadig kun en elbil og den anden ladeboks kommer op i garagen så vi både har lademulighed på gårdspladsen og i garagen. Ladeboksen (Easee home) er købt, skal bare op og for det skal der liiiiige graves et langt kabel ned, og det er det proces der hænger .....
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 2. mar 2023, 09:41

VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:37
God løsning…var nok lige lidt blændet af plugin-hybriden jeg lader hver dag/mindre batteri.
... og formodentlig kun ladning på 1 fase ? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af VW-GTE » 2. mar 2023, 09:52

HansH skrev:
2. mar 2023, 09:41
VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:37
God løsning…var nok lige lidt blændet af plugin-hybriden jeg lader hver dag/mindre batteri.
... og formodentlig kun ladning på 1 fase ? :)
Håber elektrikeren havde styr på den del 😄
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 2. mar 2023, 10:31

Vi er på samme løsning som Hans. Det fungerer fint, også ift at vores kørselsmønstre ikke er super fastlagte.
Min kæreste har dog lige skulle vænne sig til, at den ikke behøver stå på 100% hver dag..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
VW-GTEHansH
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af CJ2110 » 2. mar 2023, 11:14

VW-GTE skrev:
2. mar 2023, 09:08
Hvordan gør i med 2 biler hjemme på matriklen der skal lades op, har i 2 lader sat op, eller hvad er den bedste løsning ?
Vi har 2 Clever ladere i carporten. Det kunne nok fungere med kun en, men det vil ikke være så praktisk, da ladestikket i min sidder forrest til venstre, og i min kones bil (Mercedes EQA), sidder det bagerst i højre side.
Det er nok mest et bekvemmeligheds-spørgsmål :-)
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 2. mar 2023, 12:24

På sigt kunne jeg godt finde på at få to ladere, og så noget intelligent styring (er det Monta?) så begge biler kan sættes i, og det så kører nogenlunde autonomt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 2. mar 2023, 13:31

To Clever-ladere kan kobles sammen, så de lader med 5,5Kw når de begge er i brug og 11Kw når det kun er den ene.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
DanielB12BrianDSEsbenJ

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 2. mar 2023, 15:12

GaSelle skrev:
2. mar 2023, 13:31
To Clever-ladere kan kobles sammen, så de lader med 5,5Kw når de begge er i brug og 11Kw når det kun er den ene.
Det kan de fleste har jeg læst mig frem til, enten direkte ud af boksen eller med nogle moduler..

Lige nu er det dog ikke specielt relevant. men det der kunne være fedt, er at man helt automatisk bare satte stikket i når man kom hjem, og så noget magi lavede en lille analyse: Hvilken bil har brug for strøm, ud fra hvad der sker i kalenderen i morgen; hvornår er strømmen billig; hvor meget strøm er der på hver; hvor meget strøm er tilgængeligt etc etc..

👆
Gratis forretningsidé, @Kevinff. Sæt i gang.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
EsbenJ
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 2. mar 2023, 18:34

Jeg lader to elbiler på en lader, det udfordrer af og til ladning på billigste tidspunkter, men det er ikke på et niveau der går mig på. Den ene bil kører ikke ret meget.

Hvordan endte februar iøvrigt for to elbiler, sammenlagt kørt ca. 3500 km.
Snitpris/kWh kr 1,56 over døgnet og 1,42 nat. Jeg antager jeg har ramt omkring 1,42 kr. derfra 86 øre refusion. Faktisk pris vil kræve jeg regner på timebasis, og det gør jeg ikke. Men jeg har ladet biligst muligt - og næsten kun nat.
Samlet pris 0,56x833,2 + 69 kr = 535 kr på en måned for to elbiler med en lader.
Vedhæftede filer
A475A3D6-7821-4EDD-91AC-E0A3E94B0940.jpeg
A475A3D6-7821-4EDD-91AC-E0A3E94B0940.jpeg (69.01 KiB) Vist 591 gange
9284A5FE-52FA-42EB-857A-E63155DFCC34.jpeg
9284A5FE-52FA-42EB-857A-E63155DFCC34.jpeg (62.36 KiB) Vist 591 gange
These users thanked the author Peder for the post (total 2):
VW-GTEDanielB12
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 5. mar 2023, 08:59

Der var en Clever kampagne ved købet af min Born. Eller mulighed for det, selvfølgelig var det frivilligt. Men jeg synes det virkede fornuftigt at tage imod tilbuddet. Gratis Unlimited abonnement inc energitillæg, og så skal jeg egentlig selv betale for installation. Men det virker til at Cupra måske alligevel står for den del, selvom tilbuddet om installation kun gælder ved ny bil og ikke brugt.
Det virkede dumt ikke at tage imod tilbuddet, samt det var en nem måde at komme igang på. Al kontakt med Clever og den elektriker der var ude at installere boksen, har fungeret meget tilfredstillende indtil nu. kontakten med Elcon var tæt på jammerlig.
Nu har jeg studeret aftalen lidt, og det må vel betragtes som en fin aftale. Jeg får refusion ved ladning hjemme samt kan lade alt det jeg vil ude. Så de første 6 mdr kommer det ikke til at koste alverden at køre i ellerten. Og når jeg skal afgøre om jeg vil fortsætte, må der være en afklaring omkring elafgift, som måske gør beslutningen nemmere. Teoretisk set kører jeg ikke nok og vil stort set kun lade hjemme. Men regnestykket kan jo have ændret sig til den tid.
These users thanked the author jansom for the post (total 4):
mertodinloHansHDanielB12BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 5. mar 2023, 11:50

Ift til to elbiler og ladning hjemme, så det er det én af grundene til at vi helt har droppet at se på at skifte Volvoen til en tilsvarende hybrid. Den ville skulle i laderen hver dag, da jeg kører 90 km dagligt og så ville man skulle skifte rundt på kablet hver gang Tesla’en skulle have strøm også. Hvis man søger at lade mellem 00-06, så er det umuligt i praksis. Så den er helt skudt til hjørne og vi må vente til der er en værdig ren el-substitut til svenskeren.

Jeg vil rigtig gerne kunne lide Model Y, men der er simpelthen for mange ting ved 3/Y, som jeg ikke gider i den primære bil Prisen, ladenetværket og performance som de primære “pros”. Sæder, lygter og irriterende adaptiv cruisecontrol som de værste “cons”.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 5. mar 2023, 12:00

TorbenRasmussen skrev:
5. mar 2023, 11:50
Ift til to elbiler og ladning hjemme, så det er det én af grundene til at vi helt har droppet at se på at skifte Volvoen til en tilsvarende hybrid. Den ville skulle i laderen hver dag, da jeg kører 90 km dagligt og så ville man skulle skifte rundt på kablet hver gang Tesla’en skulle have strøm også. Hvis man søger at lade mellem 00-06, så er det umuligt i praksis. Så den er helt skudt til hjørne og vi må vente til der er en værdig ren el-substitut til svenskeren.

Jeg vil rigtig gerne kunne lide Model Y, men der er simpelthen for mange ting ved 3/Y, som jeg ikke gider i den primære bil Billede Prisen, ladenetværket og performance som de primære “pros”. Sæder, lygter og irriterende adaptiv cruisecontrol som de værste “cons”.
Hvis du kun kører 90 km i alt, vil du i det fleste, selv Realtors nymalet e-tron, kunne lade hver anden dag. Så kan fru Torben jo lade dag og du dag 2.

Men kræver man har en indkørsel/garage så det er relativt nemt at bytte rundt, uden man skal bytte bilerne rundt ift. hvem der kommer først hjem etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 5. mar 2023, 12:16

Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).

Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Senest rettet af TorbenRasmussen 5. mar 2023, 12:18, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
DanielB12
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 5. mar 2023, 12:16

jansom skrev:Der var en Clever kampagne ved købet af min Born. Eller mulighed for det, selvfølgelig var det frivilligt. Men jeg synes det virkede fornuftigt at tage imod tilbuddet. Gratis Unlimited abonnement inc energitillæg, og så skal jeg egentlig selv betale for installation. Men det virker til at Cupra måske alligevel står for den del, selvom tilbuddet om installation kun gælder ved ny bil og ikke brugt.
Det virkede dumt ikke at tage imod tilbuddet, samt det var en nem måde at komme igang på. Al kontakt med Clever og den elektriker der var ude at installere boksen, har fungeret meget tilfredstillende indtil nu. kontakten med Elcon var tæt på jammerlig.
Nu har jeg studeret aftalen lidt, og det må vel betragtes som en fin aftale. Jeg får refusion ved ladning hjemme samt kan lade alt det jeg vil ude. Så de første 6 mdr kommer det ikke til at koste alverden at køre i ellerten. Og når jeg skal afgøre om jeg vil fortsætte, må der være en afklaring omkring elafgift, som måske gør beslutningen nemmere. Teoretisk set kører jeg ikke nok og vil stort set kun lade hjemme. Men regnestykket kan jo have ændret sig til den tid.
Jeg fik en lignende aftale ved leasing af Kona i august 2021. Det kostede 2500kr over 6 mdr, så meget billigt. Er blevet hos dem og er meget tilfreds og med den mængde udeladning jeg har vil jeg ikke kunne gøre det billigere på en ligeså simpel måde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
jansom
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 5. mar 2023, 16:15

TorbenRasmussen skrev:
5. mar 2023, 12:16
Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).

Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Havde lige misset hybrid-delen :)

Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Jannik » 5. mar 2023, 17:43

TorbenRasmussen skrev:En V60 hybrid har max. 70 km på el.
V60 er da i det mindste kommet lidt længere med rækkevidden. En kollega har en V60 hybrid fra 2021 tror jeg. Han siger den kører 25km på el her om vinteren.
Det er dog en firmabil, så for ham er det fuldstændigt ligegyldigt.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2411
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 839 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 5. mar 2023, 19:56

DanielB12 skrev: Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
For en tur, der tager lige over 3 timer normalt, som vi altid napper i ét hug, så synes jeg sq at 20 minutters stop vil være pænt nederen. Og ikke mindst fordi, at jeg vil skulle køre af motorvejen og ind i en by for at finde en lader med mere end 50 kW - dén tur/tid skal oveni. Der er én 50 kW Clever lader i byen, som så koster kassen at lade på, og ellers skal vi til andre byer. Køber man Tesla, så er der ingen Tesla SuC-standere, der kan dække turen, men der er et stop obligatorisk uanset hvad, for jeg kan ikke sidde i et Tesla-sæde i 3 timer uden at der går koldbrand i vitale legemsdele.

Jeg havde faktisk lidt overvejet at købe en ladeboks til mine forældre når vi går all-in på ellert…
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 5. mar 2023, 20:03

Hvor er det lige at den tur går hen? Kbh og hvor til?
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 5. mar 2023, 20:22

Nu er Nordjylland jo stort, mørkt og mytisk, men der er da ret mange lynladere (150 og op) på vejen.. du behøver jo ikke nødvendigvis destinationslade..

Jeg skal absolut ikke kloge mig.. har selv harceleret rigeligt mod alle dem med de små blærer herinde.. men fik måske ikke ligefrem en åbenbart, men så en form for selvindsigt, at da vi kørte til Sæby, fra Køge, så kunne vi ikke gøre det i et stræk, selvom det var planen og intentionen.. vi blev nødt til at holde ind et sted og tage en bid mad og strække benene. Nu kørere vi i en Peugeot 508 så måske det var det psykiske i at sidde i noget fransk så længe der gjorde det nødvendigt at stoppe.. men det var nu meget dejligt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 5. mar 2023, 21:14

DanielB12 skrev:
5. mar 2023, 16:15
TorbenRasmussen skrev:
5. mar 2023, 12:16
Den er jeg med på. Det var hybriden der var valgt fra pga. logistik-problemer. En V60 hybrid har max. 70 km på el. Realtors E-tron ville blive kørt i havet efter forsøg nr. 3 på at besøge min del af familen i det nordjyske. Den kører jo 250 km på en solskinsdag i medvind. Jeg har 350 km og ingen ladestander ved slutdestinationen (og ingen hurtigladere i byen).

Vi har 7 m kabel i indkørslen, så det burde være muligt at parkere begge biler, så de kan lade fra samme punkt. Men jeg står altså ikke op kl 3 for at bytte dem rundt!
Havde lige misset hybrid-delen :)

Men en tur til nordjylland - det er jo bare at toppe op på vejen? Ja, nu lyder jeg som sådan en elbils-fanatiker med en lille blære.. men 20 minutters ladetid halvvejs er vel til at overskue..
Det er godt du har lidt selverkendelse 😉😂

Sol, måne og stjerner skal vist også stå på linje hvis 20 minutter skal dække at køre 100+ km ekstra, samt tilbage igen fra hvor end destinationen nu ligger... ?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Peder » 5. mar 2023, 22:00

Nu ved jeg ikke hvor i Nordjylland i kører til og hvor i kommer fra, men Haverslev byder på et utal af forskellige udbydere ca 30 meter fra motorvejen.

Hvis man ikke gider holde i kø kan man lade ved Tesla eller ionity - og ellers er der massere af mulighed for lige at forlænge den ufrivillige pause med 30-40 minutter på en opslidt 2-udtags eon/Clever lader, til de der gerne vil benytte all you Can eat.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"