Lader den ikke med 11kw sådan en i3? I så fald duer kablet ikke.DanielB12 skrev: ↑7. sep 2021, 13:43
anyhow - der fulgte ikke et Type 2 <> Type 2-kabel med bimmeren. Var oprigtigt ikke klar over, at man selv skulle bruge det, til at lade ude i byen. Det er jo tosset.
Nå, men kan jeg bare stikke dette i shoppingposen?
https://evbiler.dk/shop/type2kabler/sol ... ladekabel/
Ville tage 32A i 5 m. til 1099 kr.
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jo - hvad skal man så gå efter?Dennis2k skrev: ↑7. sep 2021, 13:46Lader den ikke med 11kw sådan en i3? I så fald duer kablet ikke.DanielB12 skrev: ↑7. sep 2021, 13:43
anyhow - der fulgte ikke et Type 2 <> Type 2-kabel med bimmeren. Var oprigtigt ikke klar over, at man selv skulle bruge det, til at lade ude i byen. Det er jo tosset.
Nå, men kan jeg bare stikke dette i shoppingposen?
https://evbiler.dk/shop/type2kabler/sol ... ladekabel/
Ville tage 32A i 5 m. til 1099 kr.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, det kunne jeg se nu
Tilføjelse:
Vil det være spildt, at købe et 22 kW?
Tilføjelse:
Vil det være spildt, at købe et 22 kW?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, hvis bilen kun kan lade med 11.DanielB12 skrev:Ja, det kunne jeg se nu
Tilføjelse:
Vil det være spildt, at købe et 22 kW?
Så får du et mere håndterligt kabel
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det vil være at kigge ud i fremtiden, de nyeste elbiler kommer med 22 KW ladning som "langsom lader", bla. den nye ZOE, så jeg tænker ikke det vil være spild.
Om dit nye hus så kan trække 22 KW er en helt anden historie Men det er om ikke andet noget bilerne begynder at komme frem med meget snart.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 127
- Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 46 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er standarden for elinstallationer i Danmark ikke 34 Amp og har været det siden 60'erne eller 70'erne? For kører man 34Amp i alle huse, burde alle jo kunne få 22 KW, hvis man kører på 3 faser? (230v x 32 Amp x 3 faser = 22.080 watt).martinta skrev: ↑7. sep 2021, 14:16Det vil være at kigge ud i fremtiden, de nyeste elbiler kommer med 22 KW ladning som "langsom lader", bla. den nye ZOE, så jeg tænker ikke det vil være spild.
Om dit nye hus så kan trække 22 KW er en helt anden historie Men det er om ikke andet noget bilerne begynder at komme frem med meget snart.
Men så må der heller ikke køre meget andet som bruger strøm, da laderen jo så trækker 32 ud af de tilgængelige 34 Amp på alle 3 faser.. (Omregnet til watt er der vel 1.380 watt tilbage).
Om installationen på vejen så kan holde til at alle husstande hiver 34 Amp ud er jo så et godt spørgsmål, men så må det jo være hovedsikringen på vejen der ryger og ikke husets sikringer.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vores hus er bygget i 2016 - så tænker 22 kw kan give lidt problemerflubber200 skrev: ↑7. sep 2021, 16:06Er standarden for elinstallationer i Danmark ikke 34 Amp og har været det siden 60'erne eller 70'erne? For kører man 34Amp i alle huse, burde alle jo kunne få 22 KW, hvis man kører på 3 faser? (230v x 32 Amp x 3 faser = 22.080 watt).martinta skrev: ↑7. sep 2021, 14:16Det vil være at kigge ud i fremtiden, de nyeste elbiler kommer med 22 KW ladning som "langsom lader", bla. den nye ZOE, så jeg tænker ikke det vil være spild.
Om dit nye hus så kan trække 22 KW er en helt anden historie Men det er om ikke andet noget bilerne begynder at komme frem med meget snart.
Men så må der heller ikke køre meget andet som bruger strøm, da laderen jo så trækker 32 ud af de tilgængelige 34 Amp på alle 3 faser.. (Omregnet til watt er der vel 1.380 watt tilbage).
Om installationen på vejen så kan holde til at alle husstande hiver 34 Amp ud er jo så et godt spørgsmål, men så må det jo være hovedsikringen på vejen der ryger og ikke husets sikringer.
Ved så ikke hvad der skal til for at opgradere den, eller hvad vi kan få lov til at opgradere den til ude i vejen
EDIT: mit billede virker ikke, men det er 25 Amp
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der er ikke rigtig nogle "standard" for stikledninger, andet end at det er meget normalt at føre 6x4 kvadrat ind = 32 amp.
4x4 kvadrat svarer til 25 amp, hvilket lyder lidt sært i et hus fra 2016 - Men hvis der er et ældre villakvarter, så kan det sagtens være der ikke var mere at give af.
Jeg bor selv i et område hvor man i 70'erne byggede hus med elvarme, det er så siden opgraderet til fjernvarme, men jeg har så en 4x10 kvadrat stikledning inde, så jeg mangler ikke noget power
Men for at komme tilbage på sporet, så skal @D@DanielB12 bare købe en 11kw kabel. Det er rigeligt.
4x4 kvadrat svarer til 25 amp, hvilket lyder lidt sært i et hus fra 2016 - Men hvis der er et ældre villakvarter, så kan det sagtens være der ikke var mere at give af.
Jeg bor selv i et område hvor man i 70'erne byggede hus med elvarme, det er så siden opgraderet til fjernvarme, men jeg har så en 4x10 kvadrat stikledning inde, så jeg mangler ikke noget power
Men for at komme tilbage på sporet, så skal @D@DanielB12 bare købe en 11kw kabel. Det er rigeligt.
- These users thanked the author Dennis2k for the post:
- flubber200
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Mener vi har fået stikledning til 32 amp.
Jeg nøjedes med et 11kw kabel..
Jeg nøjedes med et 11kw kabel..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Mange nybygger kvarterer har 25A forsikringer ude ved vejen, men man kan betale for en opgradering hvis det hele så er lavet til det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Første del af der hvor vi bor blev udstykket i 2011 stykker så vidt jeg husker. Den del vi bor i blev først tilføjet i 2014, vi købte i 2015 (så vidt jeg husker).Dennis2k skrev: ↑7. sep 2021, 16:24Der er ikke rigtig nogle "standard" for stikledninger, andet end at det er meget normalt at føre 6x4 kvadrat ind = 32 amp.
4x4 kvadrat svarer til 25 amp, hvilket lyder lidt sært i et hus fra 2016 - Men hvis der er et ældre villakvarter, så kan det sagtens være der ikke var mere at give af.
Jeg bor selv i et område hvor man i 70'erne byggede hus med elvarme, det er så siden opgraderet til fjernvarme, men jeg har så en 4x10 kvadrat stikledning inde, så jeg mangler ikke noget power
Men for at komme tilbage på sporet, så skal @D@DanielB12 bare købe en 11kw kabel. Det er rigeligt.
Jeg håber da de har taget højde for det ude ved vejen, men ja, de vil sikkert have penge for at opgradere det, så vidt jeg har hørt koster det også et beløb efterfølgende årligt (er dog ikke sikker på den)
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er kæmpe fan af at Renault bare smider 22kW AC lader i deres biler. Selv en Zoe kan æde 22kW AC.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er ikke sikker på jeg vil sige "aldrig" får. motorene i elbilerne er allerede ret effektive, så hvis producenter på sigt vil kunne tilbyde biler med længere rækkevidde bliver det højst sandsynligt ved at tilbyde batterier med højere kapacitet (når disse engang kommer).
11 KW bliver lidt træls hvis du har 150-200 Kwh batteri i bilen som jo er det der vel skal til for at opnå 800-1.000 km som nogle her i tråden efterspørger.
Men ja, ellers er jeg enig, jeg kan heller ikke se noget behov i dag, men tør ikke spå på samme måde om fremtiden
Tilføjelse på den der: Rivian har annonceret at deres første pickup bliver leveret med et batteri på 135 Kwh, allerede der er vi ½ gang større end det Tesla ligger i Model 3 og Y i dag.
Senest rettet af martinta 8. sep 2021, 11:38, rettet i alt 1 gang.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tænker også det kort-sigtet at sige, at 22 kW som hjemmeladening er spild. Men det er sikkert et forholdsvis billigt marketingstrick nu, som Renault bruger.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2796
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 152 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
-
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Helt enig.GaSelle skrev: ↑8. sep 2021, 11:01Enig. De fleste hjemmeladere leverer ikke mere end 11Kw, og er begrænset af et normalt parcelhus´ øvrige installationer, stikledning osv. På farten vil man søge efter en DC-hurtig eller lynlader. Så, mere er selvfølgelig bedre, men 11 eller 22Kw AC gør absolut ingen forskel for mig.
Min EQC tager kun imod med 7.6kW - flintrende ligegyldigt. Den holder jo alligevel i carporten og laver ingenting.
Man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig, men man skal naturligvis købe kabel til et forudsigeligt behov - og ikke et tykkere og dyrere kabel, som måske kan bruges en gang i en uvis fremtid, i et hus som ikke er bygget endnu, til en bil man ikke har købt endnu.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Her inde i byen må man kun pakere i dagtimerne i 3 timer.
Vil i så helst lade 3x11 kw eller 3x22x22 kw
Ser frem til EQS har 22 kw.
Hvis man kun lader hjemme i sin egen lader og derudover hurtigladning er behovet der sjældent.
Vil i så helst lade 3x11 kw eller 3x22x22 kw
Ser frem til EQS har 22 kw.
Hvis man kun lader hjemme i sin egen lader og derudover hurtigladning er behovet der sjældent.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2062
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 497 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men så kører du til næste café/fitness/healer/lounge/brasserie/psykolog og lader med 11kw igen
Kør og vær glad 🛻
- SteffenR
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 8650
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 54 times
- Been thanked: 259 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du må få en på kontoret
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."
Ironi kan forekomme
Ironi kan forekomme
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, det er vel relevant alle steder, hvor man er fælles om laderne, beboerforeninger, boligforeninger etc., hvor der ikke ligefrem står superchargere.
-
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
…nu var der jo tale om indkøb af et ladekabel til en nyanskaffet i3.
Der kan vel ikke være to meninger om at et 11kW-kabel er det rigtige at købe (som det også er sket).
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2163
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 461 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Selvfølgelig har man det. I mit tilfælde vil det lukke det vindue jeg ikke kan køre hjem efter mødt ind på job, hvis der skulle opstå akut behov. I teorien er der jo også pludselig dobbelt så mange ladere... hvis ellers folk gider at flytte deres bil når den er 80-100%
Hjemmeladning, enig. Men jeg kommer til at bruge AC opladning på jobbet hver dag. Meget individuelle behov der er her
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 808 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Og lige der har vi det nok største problem lige pt i byerne. Vi har så stadig problemet at hvis du så vil flytte bilen, og alle andre pladser er fyldt, ja, så er vi lige vidt. Men det er seriøst ofte der holder folk på offentlige ladestandere i elbiler, uden kabel til standeren - og selvom det er tilladt er det ikke videre høfligt (i min verden)KMDTHY skrev: ↑9. sep 2021, 08:38Selvfølgelig har man det. I mit tilfælde vil det lukke det vindue jeg ikke kan køre hjem efter mødt ind på job, hvis der skulle opstå akut behov. I teorien er der jo også pludselig dobbelt så mange ladere... hvis ellers folk gider at flytte deres bil når den er 80-100%
Der kan jeg godt lide tesla's løsning på superchargerne.. Du har 5 minutter efter din bil er holdt op med at tage strøm, og derefter betaler du et gebyr for at blive holdende og optage pladsen - omen den løsning self heller ikke virker ved en supercharger hvis personen bare lader være med at sætte kablet i.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Grunden til at vi skulle have en elbil, var jo blandt andet at det er gratis at lade på kærestens arbejdsplads.
Nu kommer der så et tids/booking-system op, så man kun må holde der i 3 timer. Kæresten kan så holde der i 4 timer, da hun møder kl. 6, og tiderne først starter kl. 7-10..
Men man forpligter sig så til, at bytte p-plads, fordi de har for få p-pladser.. Så man skal møde derude 5 min før, og så bytte p-plads..
Det bliver et rigtig fint lille cirkus, 3x dagligt.. Men det er selvfølgelig nødvendigt. Pt. holder der ofte en e-golf fra 8 til 17, godt nok med kabel i hele tiden..
Nu kommer der så et tids/booking-system op, så man kun må holde der i 3 timer. Kæresten kan så holde der i 4 timer, da hun møder kl. 6, og tiderne først starter kl. 7-10..
Men man forpligter sig så til, at bytte p-plads, fordi de har for få p-pladser.. Så man skal møde derude 5 min før, og så bytte p-plads..
Det bliver et rigtig fint lille cirkus, 3x dagligt.. Men det er selvfølgelig nødvendigt. Pt. holder der ofte en e-golf fra 8 til 17, godt nok med kabel i hele tiden..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Gider man virkelig dét for at få lidt gratis strøm? Arbejder din kæreste så langt væk at den ikke kan nå frem og tilbage?
Jeg lader strøm derhjemme til 25.000km om året for ca. 300kr om måneden, bmw'en kan formentlig gøre det endnu billigere.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4441 times
- Been thanked: 1958 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej, vi har fundet ud af, at hun bruger ca 40% på en tur frem/tilbage, så der er masser af overskud til en detour.
Lige nu holder vi fint derhjemme og lader, og den er koblet direkte til vores byggestrømstavle (vi betaler selv strømmen, bare rolig folkens), så sikkerhedsmæssigt er der også styr på det. Men midt næste uge får vi leveret vinduer, og efterfølgende kommer der både mørtel-silo og mursten, og de ting skal stå hvor bilen kan stå nu, så der vil det give mere mening at lade på arbejde for hende. Eller skal vi holde på vejen, og det er noget juks.
Men når huset står færdig og vi får en oplader i garagen, så tror jeg ikke det er besværet værd.
Pt. koster en opladning os ca 20 kr, og det er med et dyrt strøm-abonnement pga byggestrøm.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Desuden er det “ulovligt” / skal beskattes, da arbejdsgiveren ikke må stille gratis strøm til rådighed til medarbejdernes private biler.Dennis2k skrev:Gider man virkelig dét for at få lidt gratis strøm? Arbejder din kæreste så langt væk at den ikke kan nå frem og tilbage?
Jeg lader strøm derhjemme til 25.000km om året for ca. 300kr om måneden, bmw'en kan formentlig gøre det endnu billigere.
Sent from my iPhone using Tapatalk