Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 8. mar 2022, 08:53

Passatg 3c skrev:
8. mar 2022, 08:28
Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
V2X er den jeg tænker på; det har været nævnt mange gange at det ville vores net have gavn af og man kunne også forestille sig at solcelleinstallationer osv. ville få en bedre økonomi ud af det

Vehicle-to-grid (V2G)
CHAdeMO published its protocol for vehicle-to-grid integration (VGI; aside from vehicle to grid [V2G or V2B], applications also include vehicle to load [V2L] or home-off grid [V2H], collectively denoted V2X) in 2014 and as of January 2022, CHAdeMO remains the only standardised charging protocol that defines V2X and has mass-produced cars and chargers (power conditioners) readily capable of it.[28] V2X technology enables EV owners to use the car as an energy storage, which saves costs by optimising energy usage and providing services to the Grid.[29] Since 2012, multiple V2X demo projects using V2X capacities of the CHAdeMO protocol have been demonstrated worldwide. Some of the recent projects include UCSD INVENT[30] in the United States, as well as Sciurus and e4Future[31] in the United Kingdom that are supported by Innovate UK.
These users thanked the author magre for the post:
martinta
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 09:05

magre skrev:
8. mar 2022, 08:53
Passatg 3c skrev:
8. mar 2022, 08:28
Den eneste fordel jeg kan se ved at have 62,5kW AC-ladning er billigere destinationsladere. Hvad andre fordele er der? Det er alligevel de færreste der kan lade med mere end 11kW derhjemme. 62,5kW er ikke nok til lyn-ladning. Onboard laderne (AC->DC) i bilerne er dyrere og tungere.
V2X er den jeg tænker på; det har været nævnt mange gange at det ville vores net have gavn af og man kunne også forestille sig at solcelleinstallationer osv. ville få en bedre økonomi ud af det

Vehicle-to-grid (V2G)
CHAdeMO published its protocol for vehicle-to-grid integration (VGI; aside from vehicle to grid [V2G or V2B], applications also include vehicle to load [V2L] or home-off grid [V2H], collectively denoted V2X) in 2014 and as of January 2022, CHAdeMO remains the only standardised charging protocol that defines V2X and has mass-produced cars and chargers (power conditioners) readily capable of it.[28] V2X technology enables EV owners to use the car as an energy storage, which saves costs by optimising energy usage and providing services to the Grid.[29] Since 2012, multiple V2X demo projects using V2X capacities of the CHAdeMO protocol have been demonstrated worldwide. Some of the recent projects include UCSD INVENT[30] in the United States, as well as Sciurus and e4Future[31] in the United Kingdom that are supported by Innovate UK.
Enig, det er trodsalt den funktion som chademo havde med fra starten. Men det primært punkt mod opladning har jo været hastighed - så skal man have folk over, så er det den de kigger på først.

Det kommer sandsynligvis også i en senere revidering af CCS, men du har helt ret i at det ikke er der i dag - og heller ikke var i CCS i 2013 da beslutningen blev truffet

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3209 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 16. mar 2022, 08:51

Et spørgsmål fra elbils-noob'en her..... :)

Vi satser på at kunne lade 98% hjemme, men skal selvf have en plan klar til hvis (når) "udebehovet" opstår.
Mange forskellige udbydere tilbyder mange forskellige planer...
Umiddelbart vil en plan med fast mdl abo dog ikke give mening for os, da behovet kun er yderst lejlighedsvist.
Dvs vi vil bare betale den høje kWh-pris, som er resultatet af ikke at være på en plan.

Men!
Det jeg ikke rigtigt kan gennemskue er .. kan man noget sted se HVAD den kWh pris er hos et givet selskab, på en given stander et sted i landet ?
Hvis det var en tankstation, så står der jo et stort lysskilt ude ved vejen, med prisen på diesel og benzin det pågældende sted.
Så hvor ser man den aktuelle pris hos et givet selskab ?

Dernæst - varierer denne pris fra station til station, ligesom brændstof kan gøre ? Eller kan man regne med at det er samme kWh-pris på alle standere over hele landet, hos et givet selskab, på et givet tidspunkt ?

Håber ikke alle herinde har Clever Unlimited, for så er de jo revnende ligeglade :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 16. mar 2022, 09:03

HansH skrev:
16. mar 2022, 08:51
Et spørgsmål fra elbils-noob'en her..... :)

Vi satser på at kunne lade 98% hjemme, men skal selvf have en plan klar til hvis (når) "udebehovet" opstår.
Mange forskellige udbydere tilbyder mange forskellige planer...
Umiddelbart vil en plan med fast mdl abo dog ikke give mening for os, da behovet kun er yderst lejlighedsvist.
Dvs vi vil bare betale den høje kWh-pris, som er resultatet af ikke at være på en plan.

Men!
Det jeg ikke rigtigt kan gennemskue er .. kan man noget sted se HVAD den kWh pris er hos et givet selskab, på en given stander et sted i landet ?
Hvis det var en tankstation, så står der jo et stort lysskilt ude ved vejen, med prisen på diesel og benzin det pågældende sted.
Så hvor ser man den aktuelle pris hos et givet selskab ?

Dernæst - varierer denne pris fra station til station, ligesom brændstof kan gøre ? Eller kan man regne med at det er samme kWh-pris på alle standere over hele landet, hos et givet selskab, på et givet tidspunkt ?

Håber ikke alle herinde har Clever Unlimited, for så er de jo revnende ligeglade :D
Hvad med at kigge på WeCharge fx, som er VW`s "ladeparaply"? Jeg nægter selv at have en skov af app´s, brikker og andet skrammel. Det skal være nemt, og det synes jeg det er, når man bruger producenternes ladeløsninger.
These users thanked the author GaSelle for the post:
HansH

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af KMDTHY » 16. mar 2022, 09:04

martinta skrev:
8. mar 2022, 08:44
Som jeg lige kan læse mig til (så længe har jeg heller ikke haft elbil), så kørte bla, Nissan leaf i Japan både med Chademo og J1772 stik for at man både kunne lave AC og DC opladning på dem.
Hvilket er torske dumt :D
Har de nye Nissan Leaf egentlig fået CCS? Eller er Nissan stadig påståelige og mener Chademo er vejen frem :?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3209 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 16. mar 2022, 09:06

GaSelle skrev:
16. mar 2022, 09:03
Hvad med at kigge på WeCharge fx, som er VW`s "ladeparaply"? Jeg nægter selv at have en skov af app´s, brikker og andet skrammel. Det skal være nemt, og det synes jeg det er, når man bruger producenternes ladeløsninger.
Enig - det er lidt af en jungle pt :?
Man må håbe det med tid konsolideres, og der findes en harmoniseret løsning, så man ikke skal rode rundt i den skov af tilbud der er.

Mit spørgsmål her gik dog ikke så meget på valg af udbyder / løsning. (Det kommer nok senere! :D )
Det gik helt specifikt på hvordan man finder ud af hvad en kWh koster på en given stander ... og om det vil være éns pris over hele landet, eller om det kan variere, ligesom diesel hos Circle-K i Randers godt kan være billigere end diesel hos Circle-K i Esbjerg, på samme tidspunkt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 16. mar 2022, 09:07

Velkommen til EV-forvirringen :)

Jeg har en e:on-brik, en Cleverbrik, et Charge4go-kort, et Takecharge-kort og et Audi Charging Service-abonnement. Det er kun ACS jeg betaler abonnement på 135kr/md, men så kan jeg også lade hurtigt hos Ionity til 2,40 kr/kWh og der er næsten altid plads.
For priser er du nødt til at tjekke det enkeltes aftaler med de forskellige udbydere....rent roderi, derfor valgte jeg også bare ACS og bruger det langt mest, enkelte måneder taber jeg lidt andre vinder jeg lidt.
These users thanked the author Passatg 3c for the post (total 2):
HansHBrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 16. mar 2022, 09:11

Hvis du henter Monta app'en (eks), så kan du typisk se de fleste ladestandere og prisen på disse.

Prisen varierer alt efter udbyder og ladehastighed, men samme udbyder har normalt samme pris uanset hvor du lader. Der er så nogle ladestandere og udbydere hvor du kan låse ladestanderen op via app'en, og nogle andre gange er der

Mange gange er prise noget ala.
under 99 kw = 3,5 kr
over 99 kw = 5,5 kr

det er i det range, og så kan man tegne et abb. hvor man så får noget rabat (mener ionity koster 80,- om måneden og så får du rabat)
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 16. mar 2022, 09:12

Passatg 3c skrev:
16. mar 2022, 09:07
Velkommen til EV-forvirringen :)

Jeg har en e:on-brik, en Cleverbrik, et Charge4go-kort, et Takecharge-kort og et Audi Charging Service-abonnement. Det er kun ACS jeg betaler abonnement på 135kr/md, men så kan jeg også lade hurtigt hos Ionity til 2,40 kr/kWh og der er næsten altid plads.
For priser er du nødt til at tjekke det enkeltes aftaler med de forskellige udbydere....rent roderi, derfor valgte jeg også bare ACS og bruger det langt mest, enkelte måneder taber jeg lidt andre vinder jeg lidt.
ACS? Jeg kan ikke lige placere forkortelsen :) Hvem er det?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 16. mar 2022, 09:13

HansH skrev:
16. mar 2022, 09:06
GaSelle skrev:
16. mar 2022, 09:03
Hvad med at kigge på WeCharge fx, som er VW`s "ladeparaply"? Jeg nægter selv at have en skov af app´s, brikker og andet skrammel. Det skal være nemt, og det synes jeg det er, når man bruger producenternes ladeløsninger.
Enig - det er lidt af en jungle pt :?
Man må håbe det med tid konsolideres, og der findes en harmoniseret løsning, så man ikke skal rode rundt i den skov af tilbud der er.

Mit spørgsmål her gik dog ikke så meget på valg af udbyder / løsning. (Det kommer nok senere! :D )
Det gik helt specifikt på hvordan man finder ud af hvad en kWh koster på en given stander ... og om det vil være éns pris over hele landet, eller om det kan variere, ligesom diesel hos Circle-K i Randers godt kan være billigere end diesel hos Circle-K i Esbjerg, på samme tidspunkt.
Ved WeCharge (eller Powerpass på Skoda’sk) etc. afhænger det af abonnementstypen, hvad prisen er. Det gratis abonnement giver højeste KWh-pris usw. Du kan se direkte i deres app, hvad det koster.

https://www.volkswagen.dk/da/elektriske ... html#plans
Senest rettet af GaSelle 16. mar 2022, 09:15, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author GaSelle for the post:
HansH

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 16. mar 2022, 09:14

martinta skrev:
16. mar 2022, 09:12
Passatg 3c skrev:
16. mar 2022, 09:07
Velkommen til EV-forvirringen :)

Jeg har en e:on-brik, en Cleverbrik, et Charge4go-kort, et Takecharge-kort og et Audi Charging Service-abonnement. Det er kun ACS jeg betaler abonnement på 135kr/md, men så kan jeg også lade hurtigt hos Ionity til 2,40 kr/kWh og der er næsten altid plads.
For priser er du nødt til at tjekke det enkeltes aftaler med de forskellige udbydere....rent roderi, derfor valgte jeg også bare ACS og bruger det langt mest, enkelte måneder taber jeg lidt andre vinder jeg lidt.
ACS? Jeg kan ikke lige placere forkortelsen :) Hvem er det?
AudiChargingService = WeCharge = Powerpass :)
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
martintaBrianDS

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af magre » 16. mar 2022, 09:15

Man kan få Clever Go hvor man i princippet 'bare har en brik' - den er gratis at få og gratis at have
Så koster det kr. 3.75 pr. kWh på en hurtiglader (<100kW) og kr. 5,50 pr. kWh på en lynlader (>100kW)

E-On har det samme, der er satserne hhv. kr. 3,50 og kr. 4,90 pr. kWh men de ser vist alt over 22kW som en lynlader...
These users thanked the author magre for the post:
HansH
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 79 times
Been thanked: 104 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mobworld » 16. mar 2022, 10:12

HansH skrev:
16. mar 2022, 09:06

Mit spørgsmål her gik dog ikke så meget på valg af udbyder / løsning. (Det kommer nok senere! :D )
Det gik helt specifikt på hvordan man finder ud af hvad en kWh koster på en given stander ... og om det vil være éns pris over hele landet, eller om det kan variere, ligesom diesel hos Circle-K i Randers godt kan være billigere end diesel hos Circle-K i Esbjerg, på samme tidspunkt.
App'en ChargeFinder viser prisen v en given ladestander. Men den pris kan alligevel godt afvige hvis man har en brik/app fra udbyder X etc, hvis denne udbyder har en aftale med operatøren af givne ladestander..

Så det er en nærmest uigennemskuelig jungle. Min strategi går imod at vælge et netværk/brik/app og derefter acceptere at jeg _måske_ kunne have fået det x øre billigere hvis jeg havde haft brik/app Z/Y.

Men alt ovenstående er teori.. jeg mangler stadig en bil at lade op.

Mvh
These users thanked the author mobworld for the post (total 2):
BrianDSHansH
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 16. mar 2022, 10:22

Gad vide hvornår de får lavet så man bare kan betale via betalingskort ?

Det er vel planen på længere sigt, er det ikke?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 16. mar 2022, 10:23

Jeg har flere forskellige apps og brikker, lige nu har jeg et års gratis abonnement på Skoda PowerPass, så når jeg får brug for det bliver det PowerPass eller Charge4Go, fordi de umiddelbart har de laveste priser flest steder, også selvom det fx er en Clever lader.

Så fuldstændig uigennnemskueligt, desværre...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 16. mar 2022, 10:24

Monze1980 skrev:Gad vide hvornår de får lavet så man bare kan betale via betalingskort ?

Det er vel planen på længere sigt, er det ikke?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Det er det lovgivningsmæssigt, men det giver en ekstra udgift og mindre "kontrol" - det begynder dog at dukke op ved fx Shell, Circle K osv....
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 16. mar 2022, 10:28

Monze1980 skrev:
16. mar 2022, 10:22
Gad vide hvornår de får lavet så man bare kan betale via betalingskort ?

Det er vel planen på længere sigt, er det ikke?

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Vi var på en stander i Celle i Tyskland hvor det var dankort - men hold k*** noget lort.

Der er jo ikke en dankort automat, så der står en QR kode, den skal du så skanne med din telefon der sender dig ind på en hjemmeside, hvor du så derfra skal identificere og authentikere dig med nemid und alles (ved dankort betalingen), og inden du finder alle de info når siden at time ud..

Så hellere apps :lol: Og endnu bedre en automat alá tankstationer hvor du bare ligger kortet på, og så trækker den pengene

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 16. mar 2022, 10:47

Det er først lige gået op for mig at lynlader og hurtiglader er 2 forskellige hastigheder. Det magter jeg næsten ikke for det betyder bare at “snart” så har vi MegaUltraFastChargerx3 det simpelthen for skørt
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 16. mar 2022, 11:13

Shell har vidst planer om at skilte med prisen på standeren, med lysdisplay som de andre priser, så det lægger jo op til at der kommer dynamiske/variable priser.

Vi har desuden kun BMW Charge til 39 kr/mdr som så giver os disse priser:
49C4A778-8896-4E1C-9B88-5813DEDCB071.png
49C4A778-8896-4E1C-9B88-5813DEDCB071.png (110.87 KiB) Vist 779 gange
Nogle enkelte Clever-ladere virker det ikke til, feks i testperioden i Køge.
Men til gengæld virker det i hele Europa og priserne er nogenlunde lig de danske.. ikke at vi kommer til at bruge det i i3’eren, men måske i en kommende elbil..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af preben76 » 27. mar 2022, 17:39

Helt uvidende om de der elbiler og ladning. Så måske et dumt spørgsmål.
Betaler man det samme for at lade uanset om det er 145 el 170kw man hælder på? Det er kun mængde man betaler for?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3209 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 27. mar 2022, 17:45

preben76 skrev:
27. mar 2022, 17:39
Helt uvidende om de der elbiler og ladning. Så måske et dumt spørgsmål.
Betaler man det samme for at lade uanset om det er 145 el 170kw man hælder på? Det er kun mængde man betaler for?
På de planer jeg har signet op til hos både Clever og We Charge, som går ud på at der ikke betales fast mdl abo, men udelukkende afregning af forbrug når man lader, er der rundt regnet 2 kr forskel pr kW om man lader på en AC lader eller en DC lader.

Clever hedder vist 3,75 kr/kW for AC og 5,75 for DC.
Jeg mindes ikke at have læst at man betaler højere takst jo kraftigere en lynlader man har fundet.
Det er enten AC eller DC - og de har så hver sin faste takst.

Men skal ikke kunne sige om der hos andre udbydere, eller i andre planer hos to ovennævnte udbydere, skulle være prisdifferentiering ud fra hastigheden på de forskellige lynladere...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Jannik » 27. mar 2022, 17:54

Der skelnes hos nogle udbydede mellem DC laderne, hvor op til 50kW koster én takst, mens alle derover koster en anden.
Kan ikke huske hvilken udbyder det er.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 27. mar 2022, 18:02

Er der nogen der har erfaring med firmaet Zapp?
Man ejer selv ens boks og der er heller ingen binding.
De tilbyder bl.a.
1.10kr/kWh i refusion og de reparere eller erstatter ens ladeboks hvis “noget går galt”

“Zapp tager det fulde ansvar og risiko for din ladeboks, så længe du har et aktivt abonnement.”

De samarbejder med monta

Man får “adgang til ekstra features som Smart Charge, udlejning, straksudbetaling af elrefusion og meget mere.”

Det hele lyder jo fint men er der nogle med praktiske erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2022, 18:07

Kevinff skrev:Er der nogen der har erfaring med firmaet Zapp?
Man ejer selv ens boks og der er heller ingen binding.
De tilbyder bl.a.
1.10kr/kWh i refusion og de reparere eller erstatter ens ladeboks hvis “noget går galt”

“Zapp tager det fulde ansvar og risiko for din ladeboks, så længe du har et aktivt abonnement.”

De samarbejder med monta

Man får “adgang til ekstra features som Smart Charge, udlejning, straksudbetaling af elrefusion og meget mere.”

Det hele lyder jo fint men er der nogle med praktiske erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Har du set denne tråd?
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 27. mar 2022, 18:09

BrianDS skrev:
Kevinff skrev:Er der nogen der har erfaring med firmaet Zapp?
Man ejer selv ens boks og der er heller ingen binding.
De tilbyder bl.a.
1.10kr/kWh i refusion og de reparere eller erstatter ens ladeboks hvis “noget går galt”

“Zapp tager det fulde ansvar og risiko for din ladeboks, så længe du har et aktivt abonnement.”

De samarbejder med monta

Man får “adgang til ekstra features som Smart Charge, udlejning, straksudbetaling af elrefusion og meget mere.”

Det hele lyder jo fint men er der nogle med praktiske erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Har du set denne tråd?
Jeg har faktisk læst samtlige indlæg i den tråd men fuldstændig misset at Hansi nævner Zapp i sit oprindelige spørgsmål BilledeBillede
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2022, 18:10

Kevinff skrev:
BrianDS skrev:
Kevinff skrev:Er der nogen der har erfaring med firmaet Zapp?
Man ejer selv ens boks og der er heller ingen binding.
De tilbyder bl.a.
1.10kr/kWh i refusion og de reparere eller erstatter ens ladeboks hvis “noget går galt”

“Zapp tager det fulde ansvar og risiko for din ladeboks, så længe du har et aktivt abonnement.”

De samarbejder med monta

Man får “adgang til ekstra features som Smart Charge, udlejning, straksudbetaling af elrefusion og meget mere.”

Det hele lyder jo fint men er der nogle med praktiske erfaringer?


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Har du set denne tråd?
Jeg har faktisk læst samtlige indlæg i den tråd men fuldstændig misset at Hansi nævner Zapp i sit oprindelige spørgsmål BilledeBillede
Det kan jo ske for enhver BilledeBilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 27. mar 2022, 20:01

Jannik skrev:Der skelnes hos nogle udbydede mellem DC laderne, hvor op til 50kW koster én takst, mens alle derover koster en anden.
Kan ikke huske hvilken udbyder det er.
EON skelner
Udbyder bør være glad des hurtigere man lader, da hurtigere ladning = flere biler igennem


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af preben76 » 27. mar 2022, 20:01

HansH skrev:
27. mar 2022, 17:45
preben76 skrev:
27. mar 2022, 17:39
Helt uvidende om de der elbiler og ladning. Så måske et dumt spørgsmål.
Betaler man det samme for at lade uanset om det er 145 el 170kw man hælder på? Det er kun mængde man betaler for?
På de planer jeg har signet op til hos både Clever og We Charge, som går ud på at der ikke betales fast mdl abo, men udelukkende afregning af forbrug når man lader, er der rundt regnet 2 kr forskel pr kW om man lader på en AC lader eller en DC lader.

Clever hedder vist 3,75 kr/kW for AC og 5,75 for DC.
Jeg mindes ikke at have læst at man betaler højere takst jo kraftigere en lynlader man har fundet.
Det er enten AC eller DC - og de har så hver sin faste takst.

Men skal ikke kunne sige om der hos andre udbydere, eller i andre planer hos to ovennævnte udbydere, skulle være prisdifferentiering ud fra hastigheden på de forskellige lynladere...
Det skal man jo også lige ta med i overvejelserne når man anskaffet en elbil.
Og så mulighederne for at kunne lade også.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... et/9186503

Om det kun er taxaer der har problemet ved jeg ikke. Men det er da helt klart et problem hvis man ikke kan få noget sovs på vognen hvis man ikke har hjemmelademulighed.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af hpo » 27. mar 2022, 20:24

preben76 skrev:
27. mar 2022, 20:01
HansH skrev:
27. mar 2022, 17:45
preben76 skrev:
27. mar 2022, 17:39
Helt uvidende om de der elbiler og ladning. Så måske et dumt spørgsmål.
Betaler man det samme for at lade uanset om det er 145 el 170kw man hælder på? Det er kun mængde man betaler for?
På de planer jeg har signet op til hos både Clever og We Charge, som går ud på at der ikke betales fast mdl abo, men udelukkende afregning af forbrug når man lader, er der rundt regnet 2 kr forskel pr kW om man lader på en AC lader eller en DC lader.

Clever hedder vist 3,75 kr/kW for AC og 5,75 for DC.
Jeg mindes ikke at have læst at man betaler højere takst jo kraftigere en lynlader man har fundet.
Det er enten AC eller DC - og de har så hver sin faste takst.

Men skal ikke kunne sige om der hos andre udbydere, eller i andre planer hos to ovennævnte udbydere, skulle være prisdifferentiering ud fra hastigheden på de forskellige lynladere...
Det skal man jo også lige ta med i overvejelserne når man anskaffet en elbil.
Og så mulighederne for at kunne lade også.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... et/9186503

Om det kun er taxaer der har problemet ved jeg ikke. Men det er da helt klart et problem hvis man ikke kan få noget sovs på vognen hvis man ikke har hjemmelademulighed.
Taxi som forretning kan da bare sætte nogle ladere op de kan bruge,hvad ligner det at hyle over de ikke kan bruge andre ladere i deres forretning,bare til lommerne og betale så de kan lade i deres egen biks
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 77 times
Been thanked: 66 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Bjarkeh » 27. mar 2022, 20:31

preben76 skrev:
27. mar 2022, 17:39
Nax skrev:
27. mar 2022, 17:03
mortenmol skrev:
27. mar 2022, 16:24

Det ligner ikke en gang en V3 lader, så går det rigtig stærkt


Sent from my iPhone using Tapatalk
Min SR+ går kun op til 170kW på en v3 og 145kW på en v2, tror også der var en rakke med v3 på stedet(Markaryd), men tog bare dem jeg kom til først :)

Det højeste jeg så i går var 145kW, kunne være kørt videre efter ca 15 minutter if bilen, og kommet hjem med ca 10% tilbage, men med wc besøg og en kop kaffe gik der de ca 20/30 min.
Helt uvidende om de der elbiler og ladning. Så måske et dumt spørgsmål.
Betaler man det samme for at lade uanset om det er 145 el 170kw man hælder på? Det er kun mængde man betaler for?
På Teslas lade netværk koster det vist det samme uanset hvilken hastighed ens bil kan lade med, jeg gav 5,7,- SEK pr kWh, eller ca 4,10,- dkk.
Ved ikke hvad det koster at bruge deres netværk her i Danmark da jeg ikke har prøvet det endnu.
Tesla Model 3 SR+ 2021 - 145 Wh/km - over 61,215 Km
Tidligere: Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"