Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 25. apr 2023, 10:40

Godt.. Så kan man sove trygt om natten.. eller..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. apr 2023, 12:17

Jeg har ikke et behov for, at min boks er smart som sådan, så hvis den blot ikke er total bricked, men stadig kan styres lokalt via Bluetooth, så er den rigelig fin til mig. En app er dog ikke mere fremtidssikker end at iOS 18 kunne gå hen og smadre den, og hvis udviklerholdet er sendt hjem, så er man jo fucked alligevel.

Jeg er ikke bekymret for sikkerheden i den - det er ikke dét miseren går på. Det er udelukkende deres tekniske beskrivelse, som er noget hø, og som de ikke kan fikse på nuværende tidspunkt. Dermed har de nok skidt for meget i nælderne til at den nuværende løsning kan sælges fremadrettet.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 25. apr 2023, 12:23

Det er jo suverænt hvis min lader når at blive outdated inden jeg tager den i brug :D

Jeg har en RFID brik til min - Burde jeg så ikke kunne starte en session selvom den ikke har cloud forbindelse? Sådan forstår jeg det umiddelbart. Men det er selvfølgelig ikke den form for funktionalitet der har fået mig til at købe en "smart" lader.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 25. apr 2023, 12:34

TorbenRasmussen skrev:
25. apr 2023, 12:17
Jeg har ikke et behov for, at min boks er smart som sådan, så hvis den blot ikke er total bricked, men stadig kan styres lokalt via Bluetooth, så er den rigelig fin til mig. En app er dog ikke mere fremtidssikker end at iOS 18 kunne gå hen og smadre den, og hvis udviklerholdet er sendt hjem, så er man jo fucked alligevel.

Jeg er ikke bekymret for sikkerheden i den - det er ikke dét miseren går på. Det er udelukkende deres tekniske beskrivelse, som er noget hø, og som de ikke kan fikse på nuværende tidspunkt. Dermed har de nok skidt for meget i nælderne til at den nuværende løsning kan sælges fremadrettet.
Hvis det er i forhold til min kommentar, er den alene på at beskeden Hans har fået selvfølgelig er god og sikkert reel.. men de er under konkursbehandling (eller kommer det meget snart), så al udvikling er nok halvdødt.. Så gode intentioner er gode, men..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. apr 2023, 13:08

Sace skrev:
25. apr 2023, 12:23
Jeg har en RFID brik til min - Burde jeg så ikke kunne starte en session selvom den ikke har cloud forbindelse? Sådan forstår jeg det umiddelbart.
Korrekt.
Men det kræver at din ladeboks ikke er styret af 3. parts app såsom Monta.
Når 3. parts app har kontrollen, så autentikerer boksen op mod skyen for at finde den nøgle den er blevet præsenteret for.
Deroppe vil den ikke finde noget, hvis du står og bipper dit dankort eller din RFID key på boksen ... for de data er gemt lokalt i boksens egen memory.
Så for at få den til at bruge lokal database, skal den først afkobles fra Monta eller whatever 3. parts app.

Jeg har ikke prøvet det. Men det er sådan jeg forstår de(n) forklaring(er) fra deres FAQ som jeg linkede til i går.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

flowstop
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. apr 2015, 09:15
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af flowstop » 25. apr 2023, 14:21

HansH skrev:
25. apr 2023, 10:26
FWIW; svar fra Easee support på min forespørgsel om hvordan vi er stillet hvis backend går sort.

We have been working for a while now to implement a local API, which will allow users to connect to our charger without relying on our cloud service.
Additionally, we are also working on the possibility of connecting directly to the charger via Bluetooth.
We expect both of these connection options to be available during the summer, which means that users will no longer need our cloud service to control the charger 😊

This work is done in either way and the ongoing situation is not the reason for us implementing these two features.
Hvilket giver meget god mening i forhold til at opbygge en bæredygtig forretningsmodel.
Lige nu sælger de en boks og leverer en gratis Cloud service, som helt sikkert har en cost for dem. Den kører i AWS, hvilket gør den stabil, men ikke billig.
De er tvunget til forsat at levere en Cloud services, da deres produkt ikke er meget værd uden, men hvis de tillader offline funktionalitet, så kan de fjerne den gratis cloud service og erstatte den af en ny abonnementsbaseret service.

Mit bud er det starter med en ramp up, hvor de første 6 måneder er gratis og derefter koster det fx. 19-29kr om måneden.
Så har du en recurring revenue forretning på 15-20 million per måned.

Såfremt de går konkurs, så er mit bud at der kommer en Easee 2.0 i et nyt selskab, som er godkendt, hvor cloud servicen kan tilkøbes for brugere at Easee 1.0 enheder.

---
Mvh
Ralph

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 25. apr 2023, 14:30

HansH skrev:
25. apr 2023, 10:26
This work is done in either way and the ongoing situation is not the reason for us implementing these two features.
Yes yes

Jeg er mere bekymret for det sikkerhedsmæssige i laderen. Eftersom både Sverige og Norges sikkerhedsstyrelse har blacklisted den, så må der være noget om snakken.

Men igen, Sveriges påpeger den ikke opfylder nogen EU mål. EU mål kan være ganske urimelige (krumme agurker, slukket baglys osv) så måske det bare er en storm i et glas vand

Men eftersom de har solgt over 250.000 af laderne, så satser jeg på at læse i nyhederne om folk der er døde og huse der er brændt ned pga en Easee lader, før jeg selv får et nap over nallerne.

Videre
Kør og vær glad 🛻💨

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 25. apr 2023, 14:33

donfetaful skrev:
25. apr 2023, 14:30
HansH skrev:
25. apr 2023, 10:26
This work is done in either way and the ongoing situation is not the reason for us implementing these two features.
Yes yes

Jeg er mere bekymret for det sikkerhedsmæssige i laderen. Eftersom både Sverige og Norges sikkerhedsstyrelse har blacklisted den, så må der være noget om snakken.

Men igen, Sveriges påpeger den ikke opfylder nogen EU mål. EU mål kan være ganske urimelige (krumme agurker, slukket baglys osv) så måske det bare er en storm i et glas vand

Men eftersom de har solgt over 250.000 af laderne, så satser jeg på at læse i nyhederne om folk der er døde og huse der er brændt ned pga en Easee lader, før jeg selv får et nap over nallerne.

Videre
Der blev tidligere nævnt fra myndighederne (kan ikke huske om det var Norge eller Sverige) at man ikke havde kendskab ti lder var sket uheld med laderne.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 25. apr 2023, 14:40

Det var i Sverige

Tror jeg læste det her
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/q1m1 ... -for-easee
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. apr 2023, 14:41

Ifølge https://ing.dk/artikel/norsk-ladeboks-f ... en-livline er den tekniske løsning de har valgt fin nok, men dokumentationen halter på et niveau, som ikke længere står til at redde. Dvs. den nuværende boks vil nok udgå og en ny må til, hvis de fortsat vil sælge et produkt.

Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret, men det skulle ikke undre mig, hvis den kræver adgang til skyen uanset om du bruger 3. part app eller ej. Dit RFID-tag skal stadig godkendes og hvem siger, at det er lagret lokalt?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 25. apr 2023, 14:44

Er sgu lidt glad for det blev en Zaptec Go vi får installeret indenfor de næste uges tid (forhåbentligt).
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. apr 2023, 14:49

TorbenRasmussen skrev:
25. apr 2023, 14:41
Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret, men det skulle ikke undre mig, hvis den kræver adgang til skyen uanset om du bruger 3. part app eller ej. Dit RFID-tag skal stadig godkendes og hvem siger, at det er lagret lokalt?
Okay.. Så ville det g.o.d.t n.o.k være en major bummer at anvise det som en workaround på en "død sky" ... hvis det alligevel kræver skyen :)

Den workaround giver kun mening når boksen er *totalt* afkoblet fra omverdenen (altså bortset fra elnettet).
Og derfor kan jeg kun konkludere at RFID data må være persisteret lokalt på boksen.
Ellers ville det hele jo være det rene nonsens.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. apr 2023, 15:01

Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. apr 2023, 15:04

TorbenRasmussen skrev:
25. apr 2023, 15:01
Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
Du skrev : Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret..

pt. == Jeg antog du mente den nuværende. Altså hvad der er muligt i skrivende stund hvis backend går kold i dette sekund.

Fremtidig løsning går jo på at kunne betjene boksen via lokalt API og BT forbindelse, dvs peer-to-peer direkte fra mobilos til boks, som jeg forstår supporterens svar.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2069 times
Been thanked: 673 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 25. apr 2023, 15:47

Lige nu er jeg glad for min clever
These users thanked the author jansom for the post:
Monze1980
-No one is more hated than he who speaks the truth-

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 25. apr 2023, 17:28

jansom skrev:
25. apr 2023, 15:47
Lige nu er jeg glad for min clever
:lol: For en gang skyld er Clever ikke den "dumme" :D

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteenC » 25. apr 2023, 18:36

Jeg har haft min easee lader i 1,5 år, og den fungerer perfekt. Hvis der var alvorlige problemer med den, sikkerhedsmæssigt, så var der nok meldt om diverse uheld/ulykker, men jeg har ikke hørt om nogle endnu
Og jeg er ikke spor urolig for, at den pludselig ikke fungerer til mit brug, og der kommer nok også en løsning mht. styring af boksen uden cloud. Så indtil videre, går jeg bare rundt, i min naivitet, og er glad for min easee lader. :D
These users thanked the author SteenC for the post:
u_bull

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. apr 2023, 19:38

HansH skrev:
25. apr 2023, 15:04
TorbenRasmussen skrev:
25. apr 2023, 15:01
Men tales der ikke her om den fremtidige løsning. Ikke den nuværende.
Du skrev : Jeg ved ikke hvordan RFID-løsningen pt. er implementeret..

pt. == Jeg antog du mente den nuværende. Altså hvad der er muligt i skrivende stund hvis backend går kold i dette sekund.

Fremtidig løsning går jo på at kunne betjene boksen via lokalt API og BT forbindelse, dvs peer-to-peer direkte fra mobilos til boks, som jeg forstår supporterens svar.
Vi taler måske forbi hinanden, men hvorfra ved du, at fallback pt. er en lokal RFID?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3206 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. apr 2023, 20:04

TorbenRasmussen skrev:
25. apr 2023, 19:38
Vi taler måske forbi hinanden, men hvorfra ved du, at fallback pt. er en lokal RFID?
Fra informationerne i links i denne post .... viewtopic.php?p=1879437#p1879437
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. apr 2023, 20:34

Ahh. Så du siger, at jeg sad ovenpå den og derfor så jeg den ikke…? 😂
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
HansH
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 25. apr 2023, 22:07

Det sagde hun også igår….?

😂
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 3):
KorreborgPassatg 3cMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 27. apr 2023, 11:21

HansH skrev:
25. apr 2023, 13:08

Korrekt.
Men det kræver at din ladeboks ikke er styret af 3. parts app såsom Monta.
Når 3. parts app har kontrollen, så autentikerer boksen op mod skyen for at finde den nøgle den er blevet præsenteret for.
Deroppe vil den ikke finde noget, hvis du står og bipper dit dankort eller din RFID key på boksen ... for de data er gemt lokalt i boksens egen memory.
Så for at få den til at bruge lokal database, skal den først afkobles fra Monta eller whatever 3. parts app.

Jeg har ikke prøvet det. Men det er sådan jeg forstår de(n) forklaring(er) fra deres FAQ som jeg linkede til i går.
Jeg slog monta styringen fra fordi jeg fik beskeder om at laderen var utilgængelig en gang imellem - Og det gad jeg ikke høre på når jeg nu ikke har nogen bil at lade.

Så for nuværende kan jeg starte en session fra appen eller med min RFID key. Jeg er faktisk ikke klar over om man kan logge på boksen og slå 4G modemmet fra, for hvis man kan vil jeg kunne teste det. Alternativt må jeg pakke den ind i sølvpapir :D
These users thanked the author Sace for the post:
HansH
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

u_bull
Medlem
Indlæg: 740
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 349 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af u_bull » 27. apr 2023, 14:15

Sace skrev:
27. apr 2023, 11:21
...må jeg pakke den ind i sølvpapir :D
Jeg ved hvor du kan låne noget :-D
Dog tidligere brugt som hat :-D
These users thanked the author u_bull for the post (total 3):
HansHDanielB12Sace

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 30. apr 2023, 16:51

Jeg har i dag ladet elbilen til 100%, og da det også er lige inden månedsskifte, så har jeg forsøgt at lave en beregning på hvad det har kostet at køre i elbilen.

*** Med forbehold for de usikkerheder der er i målinger, priser, osv. ***

Ingen abonnementer, ingen mulighed for refusion, bare opladning hjemme + minimalt ude.

---------------------------
April måned har været billig :-) selvom tre ting har påvirket
- Påsken hvor der naturligvis ikke var nogen pendling og vi var hjemme.
- Vi har fået lavet epoxy i garagen, det medførte lidt flere hjemmearbejdsdage + opladning ude
- et par sygedage gav også lidt mindre pendling.

Så april 2023 knap 270 kr og et gennemsnit på 1,45 kr/kWh
Forbrug hjemme: 121 kWh = 103,38 kr
Forbrug ude: 64 kWh = 165,76 kr (Clever Link)
---------------------------

Jeg har ikke fået noteret kilometer for hver opladning som jeg ellers gjorde ved dieselbilen, men jeg lader jo heller ikke op til 100% som jeg tankede dieselbilen, men lige denne gang, så har jeg 100% og månedsskæring

Bilen har nu kørt 24879 km siden jeg købte den, og der er brugt 5.843 kWh, og det har kostet 12.670 kr (heraf 50 kWh gratis + bilen var ladet 100% da jeg hentede den)
Det svarer til:
- 4,26 km/kWh (da jeg opgjorde det cirka samme tid sidste år var jeg under 4 km/kWh, så der er en forbedring)
- 0,51 kr/km

Og sammenlignet med Clever med energitillæg, 699 kr/md osv., så ville det have kostet mit 0,65 kr/km at have Clever, såfremt al opladning ville være foretaget på Clevers ladenetværk, og jeg havde haft Clever Power (abonnement på Power ikke indregnet)

Er det besparelsen værd i forhold til besværet? Måske, måske ikke, det havde nok været nemmere.
I forhold til Power vs ikke Power, så kan man spare 100 kr/md med krav om at være koblet på Clevers Intelligente opladning (det lyder til alle får det krav nu)
Jeg har ladet billigere end tilbagebetalingssatsen 14 ud af 17 måneder, men kun i 6 ud af 17 måneder ville det kunne betale sig i forhold til besparelsen på de 100 kr - og det var i sommeren 2022, hvor priserne virkelig stak af, men gennemsnitligt, trukket godt op af august 2022, ville det have sparet cirka 100 kr/md ved at lade billigst muligt, så alt i alt ville det gå lige op med Clever Power rabatten.

Havde jeg så kunnet få refusion fx ved looad.dk (49 kr/md indregnet) som har givet et tilskud i slutningen af 2022 og også i første halvår 2023, så ville det have kostet 0,33 kr/km hjemme, der ville ikke være en eneste måned hvor Clever ville være billigere
Med opladning ude som i dag, ville det være løbet op i 0,37 kr/kWh

Mit forbrug har ændret sig siden jeg fik bilen, i starten lå det på 200-300 kWh, nu ligger det i gennemsnit på 400 kWh, men svinger typisk imellem 350 og 450 kWh, april måned skiller sig derfor ud med et lavt forbrug - det samme vil sandsynligvis ske for forbruget hjemme i ferier (enten fordi jeg ikke kører så meget, eller hvis jeg ikke er hjemme, så lader jeg formodentlig andre steder), jeg har ikke været over 500 kWh på en måned (endnu)

Hvad lærer jeg så af det?
- Clever er ikke nødvendigvis billigt, slet ikke hvis forbruget er lavt, Clever er den nemme løsning
- Det er trods høj pris på el hjemme stadig billigere i gennemsnit end Clever, men manglende refusion udfordrer det
- Kan man få refusion, så skal forbruget være noget højere før Clever eventuelt vil give mening.
- Prisen på at køre elbil i rent forbrug ligger næsten helt præcist på hvad min tidligere dieselbil kostede (før priserne stak af)
- Forbruget i elbilen går den rigtige vej, men forbruget er stadig højere end det elbilen selv påstår (ligesom alle andre biler, forskellen er bare lidt større her end jeg er vant til (bilen siger 5,15 km/kWh))
- Det er stadig meget nemmere at regne ud hvad det koster at køre i fossilbil 😂
These users thanked the author BrianDS for the post (total 4):
HansHPassatg 3cDanielB12xbn
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 30. apr 2023, 19:51

@BrianDS omkring de 4,26 vs 5,15 km/kWh, er der så ladetab og evt strøm til forvarmning med i det første tal?
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 30. apr 2023, 19:58

xbn skrev:
30. apr 2023, 19:51
@BrianDS omkring de 4,26 vs 5,15 km/kWh, er der så ladetab og evt strøm til forvarmning med i det første tal?
De 4,26 km/kWh inkluderer alt forbrug, altså alle kilowatttimer ladet, dog har jeg taget højde for at min lader herhjemme har en lille upræcision i målingen, ellers ville det se lidt værre ud (så ville jeg ramme 4 km/kWh)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Monze1980 » 30. apr 2023, 20:10

@BrianDS hvordan kan det være du ikke har valgt at kunne få refusion?

Du nævner selv Looad, som koster 49,-/måned ofr refusion. Der skal ikke supermeget ladning til, før det kan betale sig, skal der?
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 30. apr 2023, 20:13

BrianDS skrev:
30. apr 2023, 19:58
xbn skrev:
30. apr 2023, 19:51
@BrianDS omkring de 4,26 vs 5,15 km/kWh, er der så ladetab og evt strøm til forvarmning med i det første tal?
De 4,26 km/kWh inkluderer alt forbrug, altså alle kilowatttimer ladet, dog har jeg taget højde for at min lader herhjemme har en lille upræcision i målingen, ellers ville det se lidt værre ud (så ville jeg ramme 4 km/kWh)
Ja, og de 5,15 er kun det som bilen registrerer under kørslen ikke?
Billede

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 30. apr 2023, 20:22

Monze1980 skrev:
30. apr 2023, 20:10
@BrianDS hvordan kan det være du ikke har valgt at kunne få refusion?

Du nævner selv Looad, som koster 49,-/måned ofr refusion. Der skal ikke supermeget ladning til, før det kan betale sig, skal der?
Jeg antager det er fordi man kun kan få refusion hvis man ikke har elopvarmet bolig/solpaneler og derfor får afgift refusion den vej.
Jeg har selv looad - de giver 30 øre tilbage pr kWh, så det er 49 / 0.30 = 163kWh man skal over for at det er en positiv forretning. Men det er ikke alverden det løber op i - jeg lader omkring 400-450kWh på måned, så jeg får 70-80 kr tilbage eller noget i den stil.
These users thanked the author asej for the post:
Monze1980
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 30. apr 2023, 20:58

xbn skrev:
30. apr 2023, 20:13
BrianDS skrev:
30. apr 2023, 19:58
xbn skrev:
30. apr 2023, 19:51
@BrianDS omkring de 4,26 vs 5,15 km/kWh, er der så ladetab og evt strøm til forvarmning med i det første tal?
De 4,26 km/kWh inkluderer alt forbrug, altså alle kilowatttimer ladet, dog har jeg taget højde for at min lader herhjemme har en lille upræcision i målingen, ellers ville det se lidt værre ud (så ville jeg ramme 4 km/kWh)
Ja, og de 5,15 er kun det som bilen registrerer under kørslen ikke?
Præcis
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"