martinta skrev: ↑15. sep 2021, 14:49
Synes den kommentar er lidt unfair
Tror ikke jeg kan nævne én eneste virksomhed der har haft røven i vandkorpen så mange gange som tesla (i sin rimelig korte historie). De har været tæt på at lukke et hav af gange. De første biler de leverede (både roadster og model S) var forsinkede som bare fanden, og havde en elendig byggekvalitet - primært fordi de var tvunget til at få noget skubbet over disken så de kunne få nogle penge hjem.
Tesla er stadig forsinkede, de har udsat Model Y mange gange, deres Tesla Roadster og Cybertruck ligeså, det samme med Tesla Semi - der er ingen tidslinjer du kan regne med, og byggekvaliteten - tjaa, den er da kommet op på højde med gamle amerikaner biler (veteran)
Der er stadig meget at hente for Tesla.
Elon tror på projektet, han tror på at det er en forretning - ellers ville han ikke satse så hårdt på det. Fair nok, men jeg har ingen tiltro til at han holder hvad han lover.
martinta skrev:
Den der tror jeg også vi ser forskelligt på. Tesla producerer rigtig meget selv, men i modsætning til eks. VW, så skifter de jo også dele på bilen konstant.
...
På den negative side betyder det så også at det er et helvede uden lige at købe en brugt tesla, for du har ingen chance for at vide hvad den bil indeholder.
Tesla laver det meste selv, men det er meget svært at få lov til at købe reservedele, for du risikerer at stå med en bil der er "disabled", hvis ikke du lader Tesla lave det de nu mener de kun selv kan lave.
Laver du en bule i din VW, så kan du til hver en tid købe alle dele og reparere den selv eller få et frit værksted til at gøre det, sådan er det ikke med Tesla, du kan evt. følge nogle af de hacks Rich viser på hans VLOG:
https://www.youtube.com/richrebuilds - det sker også i Danmark. Tesla er lukket og bestemmer selv hvem der køber og sælger - medmindre du finder brugte stumper.
martinta skrev:
Omkring ladestandere, så snakker vi om en rimelig ny teknologi stadig. Der har hidtil været meget begrænsede mængder, og tesla har haft problemer med kapital til at udvide det netværk. Hvis du snakker med en person i dag (dig selv inkl. så vidt jeg husker), hvad er så det største problem ved en elbil? korrekt, rækkevidden, og lade muligheder. Så hvis du er ny bilproducent, du har ikke særlig høj kapital, og din overlevelse afhænger af at du kan få folk til at overkomme den her frygt - ja, så havde jeg nok også valgt at holde ladenetværket til mine egne biler. I dag er de så store, og har så mange standere at det ikke er et problem, og af samme grund er de ved at åbne for netværket.
Så er det heller ikke værre - at lade et batteri har man kunnet gøre længe, det er teknikken i bilen der er mest avanceret.
Tesla har aldrig manglet penge, de har fået kapital hver gang det har været et problem, enten fra investorer eller fra Elon Musk selv. Lademulighederne er nok en af de største hindringer i dag - en anden er lasteevne, her er Model Y et skrækeksempel hvis man læser manualen og kigger på hvor meget man må stoppe i bagagerummet, og hvis man ser køreklarvægt vs totalvægt, det er virkelig lidt i forhold til det er en stor bil.
Men helt klart rækkevidde i forhold til ladenetværk er en udfordring og det bliver nok ved indtil der kommer en konkret og reguleret roaming mulighed.
martinta skrev:
BrianDS skrev: ↑15. sep 2021, 14:13
Alle andre end Tesla deler deres infrastruktur med alle - jeg kan virkelig ikke se hvorfor Tesla skulle skifte kurs andet end hvis de er tvunget enten via lovgivning eller pres fra konkurrenterne der måske engang vinder ind på dem.
Hvilken infrastruktur er det VAG deler med andre? eller GM? eller Ford? De har vel netop ikke noget infrastruktur. De bygger biler, sælger dem, og så køber de andele i virksomheder med håb om at de så sørger for at levere infrastrukturen.
Ionity
https://ionity.eu/en/about.html
Det er BMW gruppen, Ford, Hyundai gruppen, Mercedes, Volkswagen gruppen der står bag - der er åbent for alle, det er ikke ligeså udbygget da de startede senere, men der er åbent for alle. Og de arbejder sammen med adskillige andre virksomheder i forhold til at etablere sites
Beklager, jeg ved godt der er nogen der virkelig godt kan lide Tesla, og fortællingen om opkoblingen der finder på noget nyt og kommer ind og laver ravage i et marked hvor ingen andre er nået så langt, men omvendt har Tesla også haft muligheden for at starte helt fra bunden, nye kundegrupper, ingen historik eller andet at tage højde for, og bygge lige præcis det de ønskede, fordi de har haft rigtig mange penge i ryggen lige fra start.
Tesla er kommet langt, og de kan komme endnu længere, men på et eller andet tidspunkt kommer kunderne også til at stille større krav til Tesla, og man vil forvente at de fornyer sig endnu mere - der kan gå længe endnu, men de skal være vågne og vakse hvis de skal forblive i front.
Lovgivningen kan både hjælpe, men også gøre det svært at holde det proprietært - selv Apple må nok snart indse at Lightning stikket er fortid.