Det kan du også konfigurere på MEB platformen. Men det virker ikke... Er dog på listen over ting der ordnes i v3.0Korreborg skrev:Gik egentlig ud fra at alle biler kunne det. I EV6'eren jeg lånte, der kunne man sætte et lade interval. Og samtidig bestemme om den kun måtte lade i intervallet, eller om den godt måtte starte tidligere.
Så man kunne sige 0100-0500, og hvis den så skal bruge mere tid, så starter den tidligere
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 616 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 354 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg vil ikke udelukke at det kan lade sig gøre - slet ikke.
For en god ordens skyld - for os med refusion - så er det, i mit tilfælde, Monta der principielt starter ladningen - eller i hvert fald aktiverer ladningen. I ved hvad jeg mener
Jeg skal måske dykke ned i Monta og se hvad der kan lade sig gøre.
For en god ordens skyld - for os med refusion - så er det, i mit tilfælde, Monta der principielt starter ladningen - eller i hvert fald aktiverer ladningen. I ved hvad jeg mener
Jeg skal måske dykke ned i Monta og se hvad der kan lade sig gøre.
-
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 354 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
For satan - det tror jeg sgu godt man kan.
Man kan ikke fravælge kl. 17-20 - hvilket jeg nok havde foretrukket.
Men så er der SmartCharge - som lader når strømmen er (vurderet til at være) billigst.
Men når jeg skifter til SmartCharge, så ændrer AutoStart-knappen sig til en ‘Aktivér Auto SmartCharge’ - og det betyder at jeg stikker snablen ind. Ladningen aktiveres straks og automatisk, men påbegyndes først når strømmen er billig.
Så skal jeg bare sætte mit afgangstidspunkt tidligt nok til at den er færdig…
Man kan ikke fravælge kl. 17-20 - hvilket jeg nok havde foretrukket.
Men så er der SmartCharge - som lader når strømmen er (vurderet til at være) billigst.
Men når jeg skifter til SmartCharge, så ændrer AutoStart-knappen sig til en ‘Aktivér Auto SmartCharge’ - og det betyder at jeg stikker snablen ind. Ladningen aktiveres straks og automatisk, men påbegyndes først når strømmen er billig.
Så skal jeg bare sætte mit afgangstidspunkt tidligt nok til at den er færdig…
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nå, vi hopper sgu med på vognen med en Kia E-Niro (når jeg lige får en hjem fra DE). Har trawlet de fleste sider i tråden her i gennem, men skal lige høre om panelet er enige.
Årlig kørsel: ca. 30.000 km
Hjemmeladning 98% af tiden antager jeg, så jeg går ud fra at det billigste for os er egen lader (vi kan få refussion).
Begge forældrepar har CEE stik hjemme, så ladning ved dem tænker jeg at købe et kable til det. Det bliver i hvertfald nødvendigt at suge lidt om vinteren regner jeg med.
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
Årlig kørsel: ca. 30.000 km
Hjemmeladning 98% af tiden antager jeg, så jeg går ud fra at det billigste for os er egen lader (vi kan få refussion).
Begge forældrepar har CEE stik hjemme, så ladning ved dem tænker jeg at købe et kable til det. Det bliver i hvertfald nødvendigt at suge lidt om vinteren regner jeg med.
Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
-
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 354 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har en Clever-brik og en EON-brik liggende i bilen til udeladning. Derudover har jeg et Mercedes MeCharge-kort.
Ingen af delene koster noget udover forbrug.
Nemt.
Ingen af delene koster noget udover forbrug.
Nemt.
- These users thanked the author u_bull for the post:
- klodsmajor
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4447 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Vi bruger kun BMW charging-kortet, og har så deres flex-udgave til 29 kr/måned, så alt koster max 3,20 kr/kwh (Ionity 6 kr).. På deres gratis abonnement er priserne noget højere - 4-5 kr.
- These users thanked the author DanielB12 for the post:
- klodsmajor
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
- These users thanked the author magre for the post:
- klodsmajor
-
- Medlem
- Indlæg: 745
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 354 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har en Easee og refusion - og ingen bimåler!magre skrev: ↑29. nov 2021, 11:55Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
- These users thanked the author u_bull for the post:
- klodsmajor
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6585
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 925 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.magre skrev: ↑29. nov 2021, 11:55Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
- These users thanked the author i-s for the post:
- Passatg 3c
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13309
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3237 times
- Been thanked: 4589 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er også den besked jeg fik fra den installatør der lavede min ... at det kræver kombirelæ. (Har også en Easee Home).i-s skrev: ↑29. nov 2021, 18:06Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.magre skrev: ↑29. nov 2021, 11:55Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1011
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".i-s skrev: ↑29. nov 2021, 18:06Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.magre skrev: ↑29. nov 2021, 11:55Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Ladeboks
Jeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- poppo2003
- Nyt medlem
- Indlæg: 200
- Tilmeldt: 26. maj 2010, 20:43
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 12 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Easee har indbygget en RCD type B, derfor behøves der ikke en RCD i tavlen, kun en sikringsgruppe.Tor Morrison skrev:Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".i-s skrev: ↑29. nov 2021, 18:06Ahhh .. Den indbyggede i ladeboksen beskytter kun mod DC fejlstrøm.magre skrev: ↑29. nov 2021, 11:55Jeg må indrømme at jeg er lidt i tvivl omkring behovet for bimåler men du behøver ikke en kombiafb. når laderen selv har en RCD indbygget.
https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... g-el-biler
Så der skal være en separat RCD i tavlen til AC fejlstrømme, enten stand-alone eller som kombiafbryder.
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Andre ladere har ikke en RCD indbygget, de har kun fejlstrømsdelen. Derfor kræveres der en RCD type A eller B + sikringsgruppe før laderen.
Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk
- These users thanked the author poppo2003 for the post:
- Tor Morrison
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4955
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4447 times
- Been thanked: 1963 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har her i dag haft 3 forskellige elektrikere i røret (via 3byggetilbud). De nævnte alle sammen at både Wallbox pulsar og Easee kræver fejlstrømsbeskyttelse i tavlen. Er det RCD? eller noget helt tredje?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13309
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3237 times
- Been thanked: 4589 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er denne fætter de har sat i min tavle.
Siger I, at de har solgt mig noget der slet ikke er brug for ?
Siger I, at de har solgt mig noget der slet ikke er brug for ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sikringsstyrelsen har endda en eksempel video med easee home hvor de netop forklarer at der altid skal være et RCD (Fejlstrømsrelæ) foran ethvert stik i private hjem incl et elbil lade stik _OG_ at det kan være indbygget i ladeboksen såfremt kablet frem til og selve ladeboksen er dobbeltisoleret og ladeboksen har RCD'en indbygget. Et alm installationskabel lever op til kravene om dobbelt isolation.
Se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... contents-5 og videon "Dobbeltisoleret ladestander med RCD" - kan desværre ikke finde ud af at indlejre den her.
Jeg har også skrevet lidt mere om min installation på search.php?keywords=rcd&t=155497&sf=msgonly
Det gøre ingen skade at monteret et kombirelæ og prisen er også stort set den samme i indkøb. Men bekymrende med så samme beskrivelser af elektrikkere i denne tråd der ikke har styr på kravene. Kan håbe at de bare har "forenklet" deres kommunikation.
Se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... contents-5 og videon "Dobbeltisoleret ladestander med RCD" - kan desværre ikke finde ud af at indlejre den her.
Jeg har også skrevet lidt mere om min installation på search.php?keywords=rcd&t=155497&sf=msgonly
Det gøre ingen skade at monteret et kombirelæ og prisen er også stort set den samme i indkøb. Men bekymrende med så samme beskrivelser af elektrikkere i denne tråd der ikke har styr på kravene. Kan håbe at de bare har "forenklet" deres kommunikation.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sørg for at vælge en mobillader der kan justere effekten. Selvom der er CEE stik og 16A sikringer er det langt fra sikkert at kablet er dimensioneret til kontinuert brug - ofte vil der kun være trukket 5x2.5 og ved lange kabelveje giver det et (for) stort tab.klodsmajor skrev: ↑29. nov 2021, 09:30Hjemmeladning 98% af tiden antager jeg, så jeg går ud fra at det billigste for os er egen lader (vi kan få refussion).
Begge forældrepar har CEE stik hjemme, så ladning ved dem tænker jeg at købe et kable til det. Det bliver i hvertfald nødvendigt at suge lidt om vinteren regner jeg med.
Jeg købte en billig brugt der også kan lade fra en fase hvis det skulle blive nødvendigt - dog har min 8A som minimum og hvis man vil lade fra en DK stikkontakt kan man ikke være sikker på at den kan tåler mere end 6A kontinurt.
Med en Easee home skal der blot en sikring foran - men roder han ikke med elbiler til dagligt så mind ham lige om at regne på kabel dimensionen eller bare runde op. Easee Homer understøtter op til 22kW så selvom du sikkert ikke kan udnytte mere end 11kW nu kan det måske godt svare at gå op i kabeldimensionen. Easee Home understøtter op til 5x10mm2 kabel når der skal sløjfes videre, men ved kortere stræk vil 5x6mm2 sikkert være nok. Clever bruger typisk 5x4mm2 til 11kW op til ~35meter (hvis jeg husker rigtigt) og 6mm2 deroverJeg kan se El giganten har Easee home til 5000 pt. Det virker til at den er rigtig fornuftig og kan se flere her i tråden er gået med den.
Min stedfar er elektriker, så tænker vi selv får trukket kabel osv. Nu har ladeboksen jo egen måler og B relæ, så der er vel ingen grund til at sætte andet end kombirelæ i tavlen? Eller skal man sætte en bi-måler på, bare for en sikkerhedsskyld?
Med mange biler er der et års aftale med Ionity eller lign. Det er mange steder der kun kan startes med en fysisk brik. Jeg har valgt Clever, Eon, Skoda Powerpass og Plugsurfing - og har kun brugt Clever og Powerpass indtil videre. Men vil have muligheder i bilen for at fruen kan lade de fleste steder uden at skulle rode med en app. Mange skriver også at https://charge2go.pt/ har gode priser.Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
Senest rettet af majland 29. nov 2021, 22:17, rettet i alt 1 gang.
- These users thanked the author majland for the post:
- klodsmajor
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6585
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 925 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Og hvordan får du så sikret installation ud til boksen, nu når kravet er selvstændig RCD per ladepunkt?poppo2003 skrev: ↑29. nov 2021, 20:58Easee har indbygget en RCD type B, derfor behøves der ikke en RCD i tavlen, kun en sikringsgruppe.Tor Morrison skrev:Der står i Easee produktblad: "Indbygget RCD til jordfejlsbeskyttelse (30 mA AC / 6 mA DC)".
Det har måske ikke noget med de AC fejlstrømme du beskriver at gøre?
Andre ladere har ikke en RCD indbygget, de har kun fejlstrømsdelen. Derfor kræveres der en RCD type A eller B + sikringsgruppe før laderen.
Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk
/Søren.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er stikket der skal være sikret med RCD - kabel og boks behøver kun være dobbelt isoleret. Se video'en fra sikkerhedssyurelsen. Jeg var også nervøs for at mit var lavet forkert til jeg så den.
Jeg har heller ikke en RCD foran det gamle kabel til udhuset. Der sidder så 3 i undertavlen derovre.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13309
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3237 times
- Been thanked: 4589 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@majland - du skriver en masse ting, som helt sikkert er rigtigt
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
For det formår jeg ikke at udlede af dine forklaringer.
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
For det formår jeg ikke at udlede af dine forklaringer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6585
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 925 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ok. Så du kører med "ikke sikret" kabel ud til boksen, da det ikke er et krav.majland skrev: ↑29. nov 2021, 22:19Det er stikket der skal være sikret med RCD - kabel og boks behøver kun være dobbelt isoleret. Se video'en fra sikkerhedssyurelsen. Jeg var også nervøs for at mit var lavet forkert til jeg så den.
Jeg har heller ikke en RCD foran det gamle kabel til udhuset. Der sidder så 3 i undertavlen derovre.
Det må man selvfølgelig selvom, men jeg vil nu have det bedst med en RCD i tavlen og som kombi fylder den ikke mere end en sikringsgruppe.
Her i huset har jeg 2 ladepunkter, hvor ladeboksene også har indbygget RCD. Men der er både separat afbryder og de har hver deres kombi-RCD i tavlen. Derudover kører jeg kun i 6mm2 kabel. Vil gerne sove roligt om natten.
/Søren.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6585
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 925 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Pointen erHansH skrev: ↑29. nov 2021, 22:31@majland - du skriver en masse ting, som helt sikkert er rigtigt
Men prøv lige for en lægmand som mig at svare mig direkte på det spørgsmål jeg stillede i foregående post, med billedet af hvad der er sat i min tavle.
Er det nødvendigt - ja eller nej ?
For det formår jeg ikke at udlede af dine forklaringer.
- at nogle ladebokse har en "DC" RCD indbygget. De skal have en "AC" RCD i tavlen.
- at nogle ladebokse ikke har nogen RCD indbygget. De skal have en "AC+DC" RCD i tavlen.
- at nogle (som majlands) har både "AC + DC" RCD i boksen. Der er så kun krav om sikringsgruppe i tavlen + der må f.eks ikke være stik (de røde CEE) monteret undervejs til boksen.
Så det kommer an på hvad der sidder i din ladeboks og om du synes det er en god idé dit kabel ud til boksen ikke er sikret.
- These users thanked the author i-s for the post (total 4):
- Passatg 3c • poppo2003 • kGlerup • magre
/Søren.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13309
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3237 times
- Been thanked: 4589 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK - det er modtaget.i-s skrev: ↑29. nov 2021, 22:39Pointen er
- at nogle ladebokse har en "DC" RCD indbygget. De skal have en "AC" RCD i tavlen.
- at nogle ladebokse ikke har nogen RCD indbygget. De skal have en "AC+DC" RCD i tavlen.
- at nogle (som majlands) har både "AC + DC" RCD i boksen. Der er så kun krav om sikringsgruppe i tavlen + der må f.eks ikke være stik (de røde CEE) monteret undervejs til boksen.
Så det kommer an på hvad der sidder i din ladeboks og om du synes det er en god idé dit kabel ud til boksen ikke er sikret.
Jeg har en Easee Home, og fandt denne instruks - https://thecharger.dk/installation-af-easee-home
Når instruksen taler om "type A" og "type B" .... har det så noget at gøre med hh.vis den AC og DC sikring I taler om ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- klodsmajor
- Nyt medlem
- Indlæg: 117
- Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
God pointe.
Det gør han ikke, så vi må heller selv læse lidt op på det. Vi snakkede om "bare" at trække 5x6mm2. Jeg er selv maskinmester, så må lige finde de gamle beregninger frem, så kan jeg da selv lave en beregning, selvom jeg ikke tror det er nødvendigt. Overvejer dog stadig at få en autoriseret til at smide sikring i tavlen, så jeg er dækket ind forsikringsmæssigt.Med en Easee home skal der blot en sikring foran - men roder han ikke med elbiler til dagligt så mind ham lige om at regne på kabel dimensionen eller bare runde op. Easee Homer understøtter op til 22kW så selvom du sikkert ikke kan udnytte mere end 11kW nu kan det måske godt svare at gå op i kabeldimensionen. Easee Home understøtter op til 5x10mm2 kabel når der skal sløjfes videre, men ved kortere stræk vil 5x6mm2 sikkert være nok. Clever bruger typisk 5x4mm2 til 11kW op til ~35meter (hvis jeg husker rigtigt) og 6mm2 derover
Hvad med opladning på farten, nu hvor man fx ikke har Clever. Er der et billigt abonnement man evt kan tegne, eller er det bare at afregne direkte ved boksen?
Fin. Det er godt at vide at der er mange muligheder. Havde først regnet med at skulle over i en elleret om nogle år, men man bliver lidt for inspireret her på forummetMed mange biler er der et års aftale med Ionity eller lign. Det er mange steder der kun kan startes med en fysisk brik. Jeg har valgt Clever, Eon, Skoda Powerpass og Plugsurfing - og har kun brugt Clever og Powerpass indtil videre. Men vil have muligheder i bilen for at fruen kan lade de fleste steder uden at skulle rode med en app. Mange skriver også at https://charge2go.pt/ har gode priser.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja - se https://www.sik.dk/erhverv/elinstallati ... -med-rcderHansH skrev: ↑29. nov 2021, 22:46
OK - det er modtaget.
Jeg har en Easee Home, og fandt denne instruks - https://thecharger.dk/installation-af-easee-home
Når instruksen taler om "type A" og "type B" .... har det så noget at gøre med hh.vis den AC og DC sikring I taler om ?
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Med en Easee Home er det ikke et lovkrav med et kombirelæ (Der er nogen forudsætninger)
Jeg henviste netop til video'en hos SIK fordi den rimeligt pædagogisk forklarer hvad kravene er for at RCD'en kan undvære.
Men der er ikke noget forkert i at den er der - udover at det ikke er "pænt" med fejlstrømsrelæer i serie
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
klodsmajor skrev: ↑30. nov 2021, 07:11
Det gør han ikke, så vi må heller selv læse lidt op på det. Vi snakkede om "bare" at trække 5x6mm2. Jeg er selv maskinmester, så må lige finde de gamle beregninger frem, så kan jeg da selv lave en beregning, selvom jeg ikke tror det er nødvendigt. Overvejer dog stadig at få en autoriseret til at smide sikring i tavlen, så jeg er dækket ind forsikringsmæssigt.
https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... tallation/
Uden at skulle regne selv hvis man nøjes med 11kW
- Er strømkablet længere end 35 meter, målt fra din eltavle og ud til placeringen af ladeboksen, så skal det være et 5x6mm2 kabe
Så de første 15m røg der 5x10mm2 - der er det kraftigste som den understøtter til sløjfning mellem op til 3 ladebokse. Ja ved 11kW er det overkill af rang - men kablet er jo blot en meget lille del af arbejdet.
Og så jeg lider nok lidt under af at jeg har et 5x2.5mm2 kabel under gårdspladsen der allerede i 2010 viste sig at være underdimensioneret. Så både solceller og senere varmepumpe har været nødt til at være 3 faset for at minimere tab. Lå ellers lige på vippen mellem at jeg kunne have fået en billigere et faset der var stor nok. I bagklogskabens klare lys skulle jeg have skiftet det gamle kabel sammen med solcellerne i 2012 selvom gårdspladsen skulle graves op. Så kunne det have indgået i investeringen og blevet afskrevet sammen med solcellerne ....Men selvom jeg havde fået det gjort var der jo stadig en risiko for at jeg stadig havde valgt for tyndt et kabel- 5x4mm2 ville jo have været rigeligt til at det jeg kunne forudse den gang.
Hvad har jeg lært - Træk rør !
Senest rettet af majland 30. nov 2021, 08:24, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13309
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3237 times
- Been thanked: 4589 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK ... så du siger, at når nedenstående instruks foreslår et kombirelæ foran Easee Home'n, så er det ikke forkert ... det er bare uskønt ..
Korrekt forstået ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De skriver jo at det for at sikre installationen frem til laderen - men det er der ikke lovkrav om.
Så det er "kun" for at sikre beskyttelse mod fejl i ladeboksen og farligt stød hvis man borer ind i et sådant kabel (eller hakker spaden i det) - Men din stikledning til huset har jo heller ikke en RCD beskyttelse.
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
- KHADK
- Nyt medlem
- Indlæg: 389
- Tilmeldt: 7. aug 2012, 12:24
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: DANMARK igen :-)
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 25 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvor er det dejligt, at det er superlet at købe el-bil...... Har læst stolpe op og ned igen omkring el.udbyder. Så gik den videre til denne tråd og mit hoved er ved at detonere nu.
Kan se på https://baltzer.eu/ladepriser/ at for mig, der ligger det til højrebenet at tage enten evdk eller Clever all in one, da jeg skal køre omkring 40-45000/årligt til og fra jobbet Jeg hælder mest til det sidste, da der er Clever ladestation på min kommende arbejdsplads, så hvis jeg ikke får ladet derhjemme kan jeg lade på jobbet, hvis der er en ledig lader altså. Jeg kommer til at arbejde 3-holdskift, så burde kunne ramme ladning i det billige tidsrum mellem 22 og 06 uanset, hvilket skift jeg er på.
Når jeg så kigger på rækkevidde og hvad folk anbefaler, så skal man kun lade op til 80% for at batteriet holder længere. Ok så 20% mistet på rækkevidden der, kontra længere batteriliv. Det er fint nok. Hvis jeg regner med en TM3 SR+ så er den opgivet til 448 km WLTP for en '21. 448-20%= 358 km. Så er det vinter og så smider man yderligere 20% (som jeg har læst/set det) 287km. Det burde bilen kunne klare uden problemer frem og tilbage, såfremt der ikke er nogle pludseligt opståede ting, der lige skal ordnes også. Ved hjemkomst vil der være omkring 80-87 km tilbage på batteriet. Kan den så med laderen nå op til 80% igen, hvis jeg lader fra 22-05?
Tør umiddelbart ikke vælge noget med mindre rækkevidde end de 450 km WLTP, men er det smartere at tage en TM3
LR i stedet, hvis der er penge til det?
Med hensyn til tilbagebetaling fra Clever. Når de nu gi'r 1,95/kWh (tror jeg det er) retur og kWh prisen ligger på omkring 2,15-ish, så burde løsningen fra Clever ligge på omkring 1000 kr/md eller er der noget jeg overser?
Kan se på https://baltzer.eu/ladepriser/ at for mig, der ligger det til højrebenet at tage enten evdk eller Clever all in one, da jeg skal køre omkring 40-45000/årligt til og fra jobbet Jeg hælder mest til det sidste, da der er Clever ladestation på min kommende arbejdsplads, så hvis jeg ikke får ladet derhjemme kan jeg lade på jobbet, hvis der er en ledig lader altså. Jeg kommer til at arbejde 3-holdskift, så burde kunne ramme ladning i det billige tidsrum mellem 22 og 06 uanset, hvilket skift jeg er på.
Når jeg så kigger på rækkevidde og hvad folk anbefaler, så skal man kun lade op til 80% for at batteriet holder længere. Ok så 20% mistet på rækkevidden der, kontra længere batteriliv. Det er fint nok. Hvis jeg regner med en TM3 SR+ så er den opgivet til 448 km WLTP for en '21. 448-20%= 358 km. Så er det vinter og så smider man yderligere 20% (som jeg har læst/set det) 287km. Det burde bilen kunne klare uden problemer frem og tilbage, såfremt der ikke er nogle pludseligt opståede ting, der lige skal ordnes også. Ved hjemkomst vil der være omkring 80-87 km tilbage på batteriet. Kan den så med laderen nå op til 80% igen, hvis jeg lader fra 22-05?
Tør umiddelbart ikke vælge noget med mindre rækkevidde end de 450 km WLTP, men er det smartere at tage en TM3
LR i stedet, hvis der er penge til det?
Med hensyn til tilbagebetaling fra Clever. Når de nu gi'r 1,95/kWh (tror jeg det er) retur og kWh prisen ligger på omkring 2,15-ish, så burde løsningen fra Clever ligge på omkring 1000 kr/md eller er der noget jeg overser?
Tesla Model 3 Long Range
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt
Skoda Superb GreenLine Elegance Solgt
Golf VI BlueMotion Solgt
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3409
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 581 times
- Been thanked: 877 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@KHADK Polestar siger 90%, og har Tesla ikke også ændret fra 80 til 90% anbefaling?
Hvis du har en 11kW lader derhjemme, så kan du lade et 80kWh batteri fra 10-90% på 6 timer.
Hvis du har en 11kW lader derhjemme, så kan du lade et 80kWh batteri fra 10-90% på 6 timer.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)