Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
ReneJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ReneJ » 5. feb 2023, 19:58

Ahh, det ser smart ud. Er det denne boks?

https://www.elgiganten.dk/product/sport ... oncategory

Den skal bare installeres af en elektriker og så er man good to go? Forrige ejer havde en ladeboks fra clever, så det burde ikke være det store problem.

Jeg tænker ikke det kan svare sig med noget abonnements sjov da vi kun kører 10-12.000 km om året og ikke kan få elrefusion. Men jeg er måske forkert på den?

Og mange tak for hjælpen, den er meget værdsat
These users thanked the author ReneJ for the post:
donfetaful

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 5. feb 2023, 20:09

ReneJ skrev:
5. feb 2023, 19:58
1. Er det denne boks?
2. Den skal bare installeres af en elektriker og så er man good to go?
3. Jeg tænker ikke det kan svare sig med noget abonnements sjov da vi kun kører 10-12.000 km om året og ikke kan få elrefusion. Men jeg er måske forkert på den?
1. Ja
2. Ja.
3. Nej, du er ikke forkert på den.

:)
These users thanked the author HansH for the post:
donfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ReneJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ReneJ » 5. feb 2023, 22:30

Super, mange tak for hjælpen😊

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 10. feb 2023, 19:16

Nogle der har erfaring med at zaptec-boksen pludselig er ligeglad med at man har sat tidsbegrænset opladning på? Den var sat til først at starte midnat, men valgte at ignorere det og satte bare i gang med det samme. Det har virket fint før. Det virkede først efter jeg stoppede opladningen fra bilen, og slog tidsbegrænsning fra og til igen.
Jeg bruger looad-appen, måske er det den der f***er up...
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
Zimon
Medlem
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Zimon » 13. feb 2023, 20:23

Hvilken ladeboks skal man vælge?

Smart ladeboks eller alm?
Hvilket mærke?

Ikke særlig stort kørselsbehov og en ID.buzz på vej der kan lade med 11 kw
Vi har solcelleanlæg med SMA inverter
Frederik - Frederik@VAGcars.dk

VW ID.Buzz Style

FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 13. feb 2023, 22:07

Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
Kør og vær glad 🛻💨

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 13. feb 2023, 22:45

donfetaful skrev:
13. feb 2023, 22:07
Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
Ellers kan man sætte grænse på bilens app - det kan man på min i hvert fald, så mon ikke også andre.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 14. feb 2023, 06:19

asej skrev:
donfetaful skrev:
13. feb 2023, 22:07
Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
Ellers kan man sætte grænse på bilens app - det kan man på min i hvert fald, så mon ikke også andre.
Du kan indstille hvor meget Easee kan lade med i app’en.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Abyssinier
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 49 times
Been thanked: 37 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Abyssinier » 15. feb 2023, 09:36

Har man solceller, er en Easee Equalizer et interessant tilkøb til en Easee ladeboks. Vær obs på at denne skal matche din elmåler. https://evdk.dk/elbil-ladestander/

Jeg har selv lige købt en Easee ladeboks samt Equalizer fra firmaet, som jeg linker til. Afventer at elektriker har tid til at nedtage vores eksisterende Clever ladeboks og sætte Easee boksen op. Det er så simpelt at sætte Equalizeren op og aktivere denne at jeg forventer selv at gøre dette ud fra vejledning.

Equalizeren holder både øje med strømproduktion og strømforbrug og kan sættes til at lade med "overskudsstrømmen" helt ned til 1,4 kW. Man kan selvfølgelig også vælge at lade om natten, hvor strømmen ofte er billigst. Den kan også holde øje med, at man ikke samlet i husstanden bruger mere strøm end ens installation kan håndtere, når man lader sin elbil. Der følger ikke type 2 ladekabel med til en Easee boks, så husk at tilkøbe dette medmindre man har et eksisterende kabel. Kablet kan låses til boksen i app'en hvis man, som jeg, ikke ønsker at rode med et kabel hver gang at bilen skal lades. Det er også muligt at tilkøbe et Easee kort (koster ikke alverden), som kan bruges til at aktivere ladning, hvis man ikke ønsker at andre skal kunne lade når man eksempelvis er på arbejde eller ferie.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af donfetaful » 15. feb 2023, 13:54

Lader for første gang i lang tid 'ude'

Cirkel K laderen ved motorvejen virker så ikke, og har ikke gjort det i måneder sagde tankpasseren

Det er sgu op af bakke

For lige at præcisere, så var det cirkel k på hjørnet af hadsundvej og 507 i Aalborg øst
These users thanked the author donfetaful for the post (total 2):
DanielB12ROEN
Kør og vær glad 🛻💨

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Fabianen » 15. feb 2023, 21:41

Så er den første NiO bytte station åbent i Slagelse.
Så må vi se om de kan få det til at fungere.

https://www.boosted.dk/nio-aabner-foers ... igger-den/

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ROEN » 15. feb 2023, 22:59

donfetaful skrev:
15. feb 2023, 13:54
Lader for første gang i lang tid 'ude'

Cirkel K laderen ved motorvejen virker så ikke, og har ikke gjort det i måneder sagde tankpasseren

Det er sgu op af bakke

For lige at præcisere, så var det cirkel k på hjørnet af hadsundvej og 507 i Aalborg øst
Den virkede sjovt nok heller ikke da de havde gratis strøm..... :roll:
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 19. feb 2023, 15:39

Fabianen skrev:
15. feb 2023, 21:41
Så er den første NiO bytte station åbent i Slagelse.
Så må vi se om de kan få det til at fungere.

https://www.boosted.dk/nio-aabner-foers ... igger-den/
Min nabo arbejder for Nio og løber rundt i cirkler over de her stationer. Der var et opslag på LinkedIn hvor de mente, at de var de første til at lave sådan noget. Host, Betterplace. Og jeg tror at det går samme vej for Nio. Så længe stationerne og batterierne er låst til ét bestemt mærke, så tror jeg ikke på det. Og at bilfabrikkerne skulle blive enige om et standardbatteri, så de virkede på tværs tror jeg heller ikke på. Så min optimisme er til at overse :)
These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
HansHRIXBrianDS

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 19. feb 2023, 22:12

GaSelle skrev:
19. feb 2023, 15:39

Min nabo arbejder for Nio og løber rundt i cirkler over de her stationer. Der var et opslag på LinkedIn hvor de mente, at de var de første til at lave sådan noget. Host, Betterplace. Og jeg tror at det går samme vej for Nio. Så længe stationerne og batterierne er låst til ét bestemt mærke, så tror jeg ikke på det. Og at bilfabrikkerne skulle blive enige om et standardbatteri, så de virkede på tværs tror jeg heller ikke på. Så min optimisme er til at overse :)
Med de 20-80% ladetider man ellers ser, så er det godt nok svært at se ideen i det, medmindre ens behov rammer spot on til at lokationen altid passer med at man er løbet tør. Bare det, at der skal produceres en del flere batterier end biler gør at de er økonomisk bagud fra starten, og en swap station er nok heller ikke billig.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 20. feb 2023, 05:45

En anden fordel de oprindeligt satsede på var, at man kunne leje et større batteri til ferier og langture. Det blev, som jeg har forstået det, droppet (i hvert fald i Danmark) pgra. afgiftstekniske regler.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Existenz
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Existenz » 20. feb 2023, 12:11

Nu ejer jeg en NIO så jeg er en smule biased, men jeg kan absolut godt se fordelen med swap stationer. En af fordelene er jo klart at det kun tager 5-6 min med nuvrende gen af swap stationer. Næste generation ryger ned på 2-3 min. og det er fra XX - 90%. Det begynder ret meget at minde om hvor lang tid det tager at fylde en tank med brændstof.
En anden fordel er klart at den største risiko ved en elbil, batteriet, at man slipper for at bekymre sig om det. Hvis det er slidt, opdager de det i swap stationen, og så reparerer de det, mens deres kunder kører videre med et rask batteri.
I Kina fungerer det fremragende, men det er klart at der går tid før swap stationerne ligger optimal i Europa. Jeg skal en tur til Belgien til sommer, og der håber jeg at det er opbygget fornuftigt på vej i gennem Tyskland :)

NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke. I Kina er deres community ret stort, hvilket gør mærket super populært i high end segmentet. Deres forventninger er ikke at det her spiller om 5 år, men nok nærmere om 10 år.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 20. feb 2023, 19:44

Existenz skrev:
20. feb 2023, 12:11
Nu ejer jeg en NIO så jeg er en smule biased, men jeg kan absolut godt se fordelen med swap stationer. En af fordelene er jo klart at det kun tager 5-6 min med nuvrende gen af swap stationer. Næste generation ryger ned på 2-3 min. og det er fra XX - 90%. Det begynder ret meget at minde om hvor lang tid det tager at fylde en tank med brændstof.
En anden fordel er klart at den største risiko ved en elbil, batteriet, at man slipper for at bekymre sig om det. Hvis det er slidt, opdager de det i swap stationen, og så reparerer de det, mens deres kunder kører videre med et rask batteri.
I Kina fungerer det fremragende, men det er klart at der går tid før swap stationerne ligger optimal i Europa. Jeg skal en tur til Belgien til sommer, og der håber jeg at det er opbygget fornuftigt på vej i gennem Tyskland :)

NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke. I Kina er deres community ret stort, hvilket gør mærket super populært i high end segmentet. Deres forventninger er ikke at det her spiller om 5 år, men nok nærmere om 10 år.
Jamen, idéen er god - det er vi slet ikke uenige om. Men så længe det er låst til ét mærke synes jeg ikke, det er et hit.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 20. feb 2023, 20:35

Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.

Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.

Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 20. feb 2023, 21:10

HansH skrev:
20. feb 2023, 20:35
Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.

Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.

Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg har ikke forstand på nio-biler, men antager de kan lades op på almindelig vis som andre elbiler? For så er det jo bare en bonus at man kan lave hurtigt skifte på vej ned gennem Europa i forhold til os andre der skal vente ved en ladestander (med mindre skiftekøen er ligeså lang :lol: ), plus man ikke selv har "ansvaret" for batteriet.
Men jeg er helt enig, stort bliver det nok ikke - og meget forvirrende hvis hvert mærke har deres eget skiftesystem.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 20. feb 2023, 22:02

asej skrev:
20. feb 2023, 21:10
HansH skrev:
20. feb 2023, 20:35
Jeg må sige jeg er helt enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.

Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.

Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg har ikke forstand på nio-biler, men antager de kan lades op på almindelig vis som andre elbiler? For så er det jo bare en bonus at man kan lave hurtigt skifte på vej ned gennem Europa i forhold til os andre der skal vente ved en ladestander (med mindre skiftekøen er ligeså lang :lol: ), plus man ikke selv har "ansvaret" for batteriet.
Men jeg er helt enig, stort bliver det nok ikke - og meget forvirrende hvis hvert mærke har deres eget skiftesystem.
Nogen skal vel betale for både de ekstra batterier? (leje?), og selvfølgelig opladning af de samme, og infrastrukturen til dem? (Swap pris?)

Jeg har (måske ligesom @HansH), svært ved at se hvordan et enkelt mærke skal kunne drive det og holde det kørende i hele Europa? Og hvordan det så tilmed skal være rentabelt for kunden med det ekstra led?
Jeg er klar over at man ikke køber batteriet? så mister man selvfølgelig også en del af risikoen, men hvis der kun er 13 batterier i en skiftestation, og de kan skifte dem på lidt over en time - hvordan vil de så nå at lade dem alle op igen (antaget at de der kommer ind er så langt nede som muligt)?
These users thanked the author BrianDS for the post:
asej
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af asej » 20. feb 2023, 22:33

Jeg er helt enig - der er ufattelig meget praktisk der skal gå op i en højere enhed. Min indspark var også mest at det i princippet kunne være smart. Nogen skal selvfølgelig betale, men det er sikkert noget leje i stil med betterplace. Eller måske betaler med 500kr for at få skiftet i stil med at tanke bilen med el eller brændstof.
Jeg tænker også at det virker mega godt i laboratoriet, men når så en hel stribe biler står og venter på en bil der er smurt ind i salt og mudder på undervognen og så batteri-skiftemaskinen sætter sig fast :roll:
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 20. feb 2023, 22:42

asej skrev:
20. feb 2023, 21:10
Det ene udelukker vel ikke det andet?
Nej slet ikke.
Nogen skal bare være villig til at poste penge i projektet indtil det kommer til at kunne bære sig selv.

Jeg ville kun tiltro skifte-konceptet en chance, hvis de på forhånd havde en række af de store bilproducenter med på idéen.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
BrianDSasejGaSelle
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 20. feb 2023, 23:48


Existenz skrev:
NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke.
De bliver nødt til at have en stor pengetank Billede Jeg hørte lige i dag at de sender over 100.000 kr med, hver bil de sælger. Til sammenligning tjener Tesla over 60.000 kr på hver bil, de sælger.

VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Existenz
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Existenz » 21. feb 2023, 00:28

HansH skrev:
20. feb 2023, 20:35
Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.

Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.

Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Som nævnt så udelukker det ene ikke det andet. I højtiderne blev der meldt om at der var timelange køer ved laderne i Kina, og alle Tesla ejerne var super frustreret, mens Nio ejerne blot kørte hen og fik skiftet deres batteri.
I Norge har de dog haft lidt udfordringer i de ekstreme frostgrader, hvor boltene til batteriet sad fast :D
BrianDS skrev:
20. feb 2023, 22:02
Nogen skal vel betale for både de ekstra batterier? (leje?), og selvfølgelig opladning af de samme, og infrastrukturen til dem? (Swap pris?)

Jeg har (måske ligesom @HansH), svært ved at se hvordan et enkelt mærke skal kunne drive det og holde det kørende i hele Europa? Og hvordan det så tilmed skal være rentabelt for kunden med det ekstra led?
Jeg er klar over at man ikke køber batteriet? så mister man selvfølgelig også en del af risikoen, men hvis der kun er 13 batterier i en skiftestation, og de kan skifte dem på lidt over en time - hvordan vil de så nå at lade dem alle op igen (antaget at de der kommer ind er så langt nede som muligt)?
Du lejer batteriet hos Nio, og betaler et swap fee (det er gratis det første stykke tid), og for de Kwh du 'får' ved swappet.
Nio har allerede udtalt at de er åbne for at andre mærker kan benytte sig af deres swap stations, det kræver selvfølgelig at de køber ind på Nios teknologi ifbm. batteri swap. Flere store Kinesiske mærker har allerede luret i kulissen, bla. Li auto.
Passatg 3c skrev:
20. feb 2023, 23:48
De bliver nødt til at have en stor pengetank Billede Jeg hørte lige i dag at de sender over 100.000 kr med, hver bil de sælger. Til sammenligning tjener Tesla over 60.000 kr på hver bil, de sælger.
Det er sandt, men i en lidt anden kontekst. Der bliver investeret massivt i fabrikker, og udrulning af swap stationer, som trækker ned i det regnestykke nogle har forsøgt at lave på margins. Jeg mener at der blev sagt på et af deres events at deres margin ligger på omkring 15.000$

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 08:03

Existenz skrev:
21. feb 2023, 00:28
HansH skrev:
20. feb 2023, 20:35
Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
..
Som nævnt så udelukker det ene ikke det andet. I højtiderne blev der meldt om at der var timelange køer ved laderne i Kina, og alle Tesla ejerne var super frustreret, mens Nio ejerne blot kørte hen og fik skiftet deres batteri.
I Norge har de dog haft lidt udfordringer i de ekstreme frostgrader, hvor boltene til batteriet sad fast :D
Det er så 2. gang jeg bliver quotet, og det bliver fremført at det ene ikke udelukker det andet ..
Jeg kan bare ikke se hvor jeg skulle have skrevet at noget skulle udelukke noget andet. Så ved ikke lige ...
Men NVM .. :)

Jeg snakker om hvad jeg tror på vinder fodfæste på et frit marked, og dermed kun hvordan markedskræfterne gør sin ting.

Det kan da godt være at NIO har godt fat på det kinesiske marked jvnf den historie om Tesla'er der måtte vente.
Men hvordan ser det ud med en tur gennem Europa ? Eller bare til Nordjylland ? Det er trods alt her vi bor.

Ladestandere er i min bog den filosofi EU har valgt.
Den understøttes både af EU og af de enkelte landes regeringer, på den måde at man tænker placering af ladestationer ind i planlægning af både nærområder og det overordnede vejnet.
Man kan have utallige ladestandere rundt omkring i bymiljøet .. på p-pladser, ved supermarkederne, ved de store temabutikker etc etc. Overalt skyder ladestandere op som paddehatte - og med stor hast.
En batteri-swap station fylder mange gange mere end en ladestander, og der vil derfor i sagens natur være langt, langt færre .. og de vil være placeret ude hvor der er plads.
Så vil man selvf sige - du skal jo bare swappe inden du kører ind til byen. Jovist. Men det kræver i hvert fald at man lige tænker en tur forbi swap stationen ind, dvs på samme måde som man i gamle dage skulle hen og "tanke" med sin ICE bil. Og hvor lang er omvejen til den station ?

Kort sagt - så længe NIO er helt på egen hånd med at bygge det her koncept op, og kæmper om kunderne mod den filosofi som hele EU har valgt at understøtte på alle tænkelige måder ........ så kan jeg bare ikke finde troen på at det bliver noget der vinder fodfæste på den lange bane.
Det bliver holdt (kunstigt) i live så længe NIO poster penge i det.

NIO er jo på sin vis ude i samme mission som Tesla var, da de startede op.
Tesla kunne godt se, at hvis deres elbiler skulle blive til noget, så skulle de sikre en ladeinfrastruktur .. og derfor byggede de den selv.
Forskellen er bare, at dengang var Tesla alene i lokalet.
Nu har Tesla's opladningskoncept fået et gigantisk forspring, hvilket gør det til det naturlige og sikre valg for en EU borger.

I forhold til prisen på "brændstof", så er man med hjemmeopladning sin egen herre og kan handle i et frit marked.
Med batteriswap er man gift med NIO som brændstofleverandør, og dermed helt i deres vold mht hvad prisen på at få brændstof på sin bil skal være.
These users thanked the author HansH for the post:
GaSelle
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Existenz
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Existenz » 21. feb 2023, 09:14

HansH skrev:
21. feb 2023, 08:03

Det er så 2. gang jeg bliver quotet, og det bliver fremført at det ene ikke udelukker det andet ..
Jeg kan bare ikke se hvor jeg skulle have skrevet at noget skulle udelukke noget andet. Så ved ikke lige ...
Men NVM .. :)

Jeg snakker om hvad jeg tror på vinder fodfæste på et frit marked, og dermed kun hvordan markedskræfterne gør sin ting.

Det kan da godt være at NIO har godt fat på det kinesiske marked jvnf den historie om Tesla'er der måtte vente.
Men hvordan ser det ud med en tur gennem Europa ? Eller bare til Nordjylland ? Det er trods alt her vi bor.
Det var lidt det jeg startede med at skrive, NIO satser ikke på det her er klar i år, eller næste år, eller næste år igen. Men først om 8-10 år er der nok swap stationer i Europa.
Ingen tvivl om, at lige nu der er swap stationer i et ultra tidligt stadie i Europa. Der er dog trodsalt kommet ca. 15 indenfor de seneste 3-4 månedere, så tempoet er sådan rimelig ok.
Rækkevidden på NIOs biler ligger på 4-600 km, så der behøver heller ikke være swap stationer for hvert 30. km. Men du har helt ret, at lige nu er der ikke nok swap stationer til du bare kan brage igennem uden at skulle finde ladestandere også. :)
HansH skrev:
21. feb 2023, 08:03

En batteri-swap station fylder mange gange mere end en ladestander, og der vil derfor i sagens natur være langt, langt færre .. og de vil være placeret ude hvor der er plads.
Så vil man selvf sige - du skal jo bare swappe inden du kører ind til byen. Jovist. Men det kræver i hvert fald at man lige tænker en tur forbi swap stationen ind, dvs på samme måde som man i gamle dage skulle hen og "tanke" med sin ICE bil. Og hvor lang er omvejen til den station ?
En swap station fylder det samme som en dobbelt carport, så det er vel 2-4 ladestandere den optager. Det ser jeg ikke som at være 'mange ladestandere mere' når der er plads til 13 batterier i nuværende generation af ladestandere.
Desuden er det ikke meningen at du udelukkende skal bruge swap stationer. Jeg skriver det igen, men synes du køber lidt ind på at man udelukkende skal bruge swap stationer. Det skal man ikke. Hvis du skal ind til byen vil du vel i 99% af tilfældende have en bil der er ladet op hjemmefra. Nu ved jeg ikke hvor langt du har til byen, men hvis du har omkring de 500 km, så burde en opladning kunne få dig derind, og så er der vel en destinationslader i de fleste byer efterhånden. Hvis du så kun når 20-30% opladning, så ja, så har du muligheden for at bruge en swap station. Eller lynlader. Swap stationen vil bare få dig afsted på 5-6 min, mens lynladeren skal bruge 20.
HansH skrev:
21. feb 2023, 08:03

I forhold til prisen på "brændstof", så er man med hjemmeopladning sin egen herre og kan handle i et frit marked.
Med batteriswap er man gift med NIO som brændstofleverandør, og dermed helt i deres vold mht hvad prisen på at få brændstof på sin bil skal være.
Enig i at NIO kæmper sin egen vej her, men jeg synes konceptet kan noget, og er et godt alternativ til lynladere.
Er dog ikke enig i at du er gift med NIO. Jeg lader primært på Clever ladere, så i hvilken forbindelse er jeg gift med NIOs batteriswap?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 09:25

Existenz skrev:
21. feb 2023, 09:14
..
Er dog ikke enig i at du er gift med NIO. Jeg lader primært på Clever ladere, så i hvilken forbindelse er jeg gift med NIOs batteriswap?
Jeg skal beklage min uvidenhed.
Har fuldstændig misset at du godt kan lade din NIO op på traditionel vis - altså gennem et CCS stik. Jeg troede kun det var swap.
Det forstår jeg nu .... at man kan ?
Det ændrer selvfølgelig præmissen for nogen af mine betænkeligheder væsentligt.

Så er der jo ingen problemer i at køre en tur gennem Europa eller til Nordjylland :)

Har din NIO ganske enkelt samme opladningsmuligheder som mine elbiler ? Dvs et CCS stik og en indbygget konverter, så du både kan AC-lade derhjemme og DC-lade ude ved motorvejen ?
These users thanked the author HansH for the post:
Existenz
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af GaSelle » 21. feb 2023, 09:46

Den kan oplades som alle andre - ligesom Renault Fluence kunne ;) At kunne skifte batterier skal vel ses som en bonus; en bonus der kommer med en pris.
These users thanked the author GaSelle for the post:
HansH

Existenz
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Existenz » 21. feb 2023, 10:09

HansH skrev:
21. feb 2023, 09:25

Jeg skal beklage min uvidenhed.
Har fuldstændig misset at du godt kan lade din NIO op på traditionel vis - altså gennem et CCS stik. Jeg troede kun det var swap.
Det forstår jeg nu .... at man kan ?
Det ændrer selvfølgelig præmissen for nogen af mine betænkeligheder væsentligt.

Så er der jo ingen problemer i at køre en tur gennem Europa eller til Nordjylland :)

Har din NIO ganske enkelt samme opladningsmuligheder som mine elbiler ? Dvs et CCS stik og en indbygget konverter, så du både kan AC-lade derhjemme og DC-lade ude ved motorvejen ?
Ahh så forstår jeg sagtens vi snakker forbi hinanden :oops:
Men ja, den har et helt almindeligt CCS stik, så jeg kan lade AC og DC. AC 11Kwh og DC 130Kwh. Ikke den hurtigste DC ladehastighed, det anderkender jeg 100% :)
Så en tur igennem Europa vil bestå af et mix af DC ladere og swap stationer, som situationen er lige nu :)
These users thanked the author Existenz for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 21. feb 2023, 10:18

Existenz skrev:
21. feb 2023, 10:09
Ahh så forstår jeg sagtens vi snakker forbi hinanden :oops:
Men ja, den har et helt almindeligt CCS stik, så jeg kan lade AC og DC. AC 11Kwh og DC 130Kwh. Ikke den hurtigste DC ladehastighed, det anderkender jeg 100% :)
Så en tur igennem Europa vil bestå af et mix af DC ladere og swap stationer, som situationen er lige nu :)
Modtaget.
Jeg har blot lige udstillet, at der i forhold til en NIO bil absolut ingen huller er i min uvidenhed ! :D
Beklager.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"