Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 51
- Tilmeldt: 13. jan 2021, 21:26
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 15 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ahh, det ser smart ud. Er det denne boks?
https://www.elgiganten.dk/product/sport ... oncategory
Den skal bare installeres af en elektriker og så er man good to go? Forrige ejer havde en ladeboks fra clever, så det burde ikke være det store problem.
Jeg tænker ikke det kan svare sig med noget abonnements sjov da vi kun kører 10-12.000 km om året og ikke kan få elrefusion. Men jeg er måske forkert på den?
Og mange tak for hjælpen, den er meget værdsat
https://www.elgiganten.dk/product/sport ... oncategory
Den skal bare installeres af en elektriker og så er man good to go? Forrige ejer havde en ladeboks fra clever, så det burde ikke være det store problem.
Jeg tænker ikke det kan svare sig med noget abonnements sjov da vi kun kører 10-12.000 km om året og ikke kan få elrefusion. Men jeg er måske forkert på den?
Og mange tak for hjælpen, den er meget værdsat
- These users thanked the author ReneJ for the post:
- donfetaful
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
1. Ja
2. Ja.
3. Nej, du er ikke forkert på den.
- These users thanked the author HansH for the post:
- donfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nogle der har erfaring med at zaptec-boksen pludselig er ligeglad med at man har sat tidsbegrænset opladning på? Den var sat til først at starte midnat, men valgte at ignorere det og satte bare i gang med det samme. Det har virket fint før. Det virkede først efter jeg stoppede opladningen fra bilen, og slog tidsbegrænsning fra og til igen.
Jeg bruger looad-appen, måske er det den der f***er up...
Jeg bruger looad-appen, måske er det den der f***er up...
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- Zimon
- Medlem
- Indlæg: 1056
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 27 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvilken ladeboks skal man vælge?
Smart ladeboks eller alm?
Hvilket mærke?
Ikke særlig stort kørselsbehov og en ID.buzz på vej der kan lade med 11 kw
Vi har solcelleanlæg med SMA inverter
Smart ladeboks eller alm?
Hvilket mærke?
Ikke særlig stort kørselsbehov og en ID.buzz på vej der kan lade med 11 kw
Vi har solcelleanlæg med SMA inverter
Frederik - Frederik@VAGcars.dk
VW ID.Buzz Style
FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?
VW ID.Buzz Style
FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
Kør og vær glad 🛻
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ellers kan man sætte grænse på bilens app - det kan man på min i hvert fald, så mon ikke også andre.donfetaful skrev: ↑13. feb 2023, 22:07Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan indstille hvor meget Easee kan lade med i app’en.asej skrev:Ellers kan man sætte grænse på bilens app - det kan man på min i hvert fald, så mon ikke også andre.donfetaful skrev: ↑13. feb 2023, 22:07Easee, men er i tvivl om man kan drosle den til feks 3,7 kW så du kan lade om sommeren uden at tænke på du forbruger mere end solcellerne producerer
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 37 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har man solceller, er en Easee Equalizer et interessant tilkøb til en Easee ladeboks. Vær obs på at denne skal matche din elmåler. https://evdk.dk/elbil-ladestander/
Jeg har selv lige købt en Easee ladeboks samt Equalizer fra firmaet, som jeg linker til. Afventer at elektriker har tid til at nedtage vores eksisterende Clever ladeboks og sætte Easee boksen op. Det er så simpelt at sætte Equalizeren op og aktivere denne at jeg forventer selv at gøre dette ud fra vejledning.
Equalizeren holder både øje med strømproduktion og strømforbrug og kan sættes til at lade med "overskudsstrømmen" helt ned til 1,4 kW. Man kan selvfølgelig også vælge at lade om natten, hvor strømmen ofte er billigst. Den kan også holde øje med, at man ikke samlet i husstanden bruger mere strøm end ens installation kan håndtere, når man lader sin elbil. Der følger ikke type 2 ladekabel med til en Easee boks, så husk at tilkøbe dette medmindre man har et eksisterende kabel. Kablet kan låses til boksen i app'en hvis man, som jeg, ikke ønsker at rode med et kabel hver gang at bilen skal lades. Det er også muligt at tilkøbe et Easee kort (koster ikke alverden), som kan bruges til at aktivere ladning, hvis man ikke ønsker at andre skal kunne lade når man eksempelvis er på arbejde eller ferie.
Jeg har selv lige købt en Easee ladeboks samt Equalizer fra firmaet, som jeg linker til. Afventer at elektriker har tid til at nedtage vores eksisterende Clever ladeboks og sætte Easee boksen op. Det er så simpelt at sætte Equalizeren op og aktivere denne at jeg forventer selv at gøre dette ud fra vejledning.
Equalizeren holder både øje med strømproduktion og strømforbrug og kan sættes til at lade med "overskudsstrømmen" helt ned til 1,4 kW. Man kan selvfølgelig også vælge at lade om natten, hvor strømmen ofte er billigst. Den kan også holde øje med, at man ikke samlet i husstanden bruger mere strøm end ens installation kan håndtere, når man lader sin elbil. Der følger ikke type 2 ladekabel med til en Easee boks, så husk at tilkøbe dette medmindre man har et eksisterende kabel. Kablet kan låses til boksen i app'en hvis man, som jeg, ikke ønsker at rode med et kabel hver gang at bilen skal lades. Det er også muligt at tilkøbe et Easee kort (koster ikke alverden), som kan bruges til at aktivere ladning, hvis man ikke ønsker at andre skal kunne lade når man eksempelvis er på arbejde eller ferie.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2061
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 494 times
- Been thanked: 252 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lader for første gang i lang tid 'ude'
Cirkel K laderen ved motorvejen virker så ikke, og har ikke gjort det i måneder sagde tankpasseren
Det er sgu op af bakke
For lige at præcisere, så var det cirkel k på hjørnet af hadsundvej og 507 i Aalborg øst
Cirkel K laderen ved motorvejen virker så ikke, og har ikke gjort det i måneder sagde tankpasseren
Det er sgu op af bakke
For lige at præcisere, så var det cirkel k på hjørnet af hadsundvej og 507 i Aalborg øst
- These users thanked the author donfetaful for the post (total 2):
- DanielB12 • ROEN
Kør og vær glad 🛻
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Så er den første NiO bytte station åbent i Slagelse.
Så må vi se om de kan få det til at fungere.
https://www.boosted.dk/nio-aabner-foers ... igger-den/
Så må vi se om de kan få det til at fungere.
https://www.boosted.dk/nio-aabner-foers ... igger-den/
- ROEN
- Medlem
- Indlæg: 1376
- Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 156 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den virkede sjovt nok heller ikke da de havde gratis strøm.....donfetaful skrev: ↑15. feb 2023, 13:54Lader for første gang i lang tid 'ude'
Cirkel K laderen ved motorvejen virker så ikke, og har ikke gjort det i måneder sagde tankpasseren
Det er sgu op af bakke
For lige at præcisere, så var det cirkel k på hjørnet af hadsundvej og 507 i Aalborg øst
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Min nabo arbejder for Nio og løber rundt i cirkler over de her stationer. Der var et opslag på LinkedIn hvor de mente, at de var de første til at lave sådan noget. Host, Betterplace. Og jeg tror at det går samme vej for Nio. Så længe stationerne og batterierne er låst til ét bestemt mærke, så tror jeg ikke på det. Og at bilfabrikkerne skulle blive enige om et standardbatteri, så de virkede på tværs tror jeg heller ikke på. Så min optimisme er til at overseFabianen skrev: ↑15. feb 2023, 21:41Så er den første NiO bytte station åbent i Slagelse.
Så må vi se om de kan få det til at fungere.
https://www.boosted.dk/nio-aabner-foers ... igger-den/
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Med de 20-80% ladetider man ellers ser, så er det godt nok svært at se ideen i det, medmindre ens behov rammer spot on til at lokationen altid passer med at man er løbet tør. Bare det, at der skal produceres en del flere batterier end biler gør at de er økonomisk bagud fra starten, og en swap station er nok heller ikke billig.GaSelle skrev: ↑19. feb 2023, 15:39
Min nabo arbejder for Nio og løber rundt i cirkler over de her stationer. Der var et opslag på LinkedIn hvor de mente, at de var de første til at lave sådan noget. Host, Betterplace. Og jeg tror at det går samme vej for Nio. Så længe stationerne og batterierne er låst til ét bestemt mærke, så tror jeg ikke på det. Og at bilfabrikkerne skulle blive enige om et standardbatteri, så de virkede på tværs tror jeg heller ikke på. Så min optimisme er til at overse
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
En anden fordel de oprindeligt satsede på var, at man kunne leje et større batteri til ferier og langture. Det blev, som jeg har forstået det, droppet (i hvert fald i Danmark) pgra. afgiftstekniske regler.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nu ejer jeg en NIO så jeg er en smule biased, men jeg kan absolut godt se fordelen med swap stationer. En af fordelene er jo klart at det kun tager 5-6 min med nuvrende gen af swap stationer. Næste generation ryger ned på 2-3 min. og det er fra XX - 90%. Det begynder ret meget at minde om hvor lang tid det tager at fylde en tank med brændstof.
En anden fordel er klart at den største risiko ved en elbil, batteriet, at man slipper for at bekymre sig om det. Hvis det er slidt, opdager de det i swap stationen, og så reparerer de det, mens deres kunder kører videre med et rask batteri.
I Kina fungerer det fremragende, men det er klart at der går tid før swap stationerne ligger optimal i Europa. Jeg skal en tur til Belgien til sommer, og der håber jeg at det er opbygget fornuftigt på vej i gennem Tyskland
NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke. I Kina er deres community ret stort, hvilket gør mærket super populært i high end segmentet. Deres forventninger er ikke at det her spiller om 5 år, men nok nærmere om 10 år.
En anden fordel er klart at den største risiko ved en elbil, batteriet, at man slipper for at bekymre sig om det. Hvis det er slidt, opdager de det i swap stationen, og så reparerer de det, mens deres kunder kører videre med et rask batteri.
I Kina fungerer det fremragende, men det er klart at der går tid før swap stationerne ligger optimal i Europa. Jeg skal en tur til Belgien til sommer, og der håber jeg at det er opbygget fornuftigt på vej i gennem Tyskland
NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke. I Kina er deres community ret stort, hvilket gør mærket super populært i high end segmentet. Deres forventninger er ikke at det her spiller om 5 år, men nok nærmere om 10 år.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jamen, idéen er god - det er vi slet ikke uenige om. Men så længe det er låst til ét mærke synes jeg ikke, det er et hit.Existenz skrev: ↑20. feb 2023, 12:11Nu ejer jeg en NIO så jeg er en smule biased, men jeg kan absolut godt se fordelen med swap stationer. En af fordelene er jo klart at det kun tager 5-6 min med nuvrende gen af swap stationer. Næste generation ryger ned på 2-3 min. og det er fra XX - 90%. Det begynder ret meget at minde om hvor lang tid det tager at fylde en tank med brændstof.
En anden fordel er klart at den største risiko ved en elbil, batteriet, at man slipper for at bekymre sig om det. Hvis det er slidt, opdager de det i swap stationen, og så reparerer de det, mens deres kunder kører videre med et rask batteri.
I Kina fungerer det fremragende, men det er klart at der går tid før swap stationerne ligger optimal i Europa. Jeg skal en tur til Belgien til sommer, og der håber jeg at det er opbygget fornuftigt på vej i gennem Tyskland
NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke. I Kina er deres community ret stort, hvilket gør mærket super populært i high end segmentet. Deres forventninger er ikke at det her spiller om 5 år, men nok nærmere om 10 år.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.
Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.
Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg har ikke forstand på nio-biler, men antager de kan lades op på almindelig vis som andre elbiler? For så er det jo bare en bonus at man kan lave hurtigt skifte på vej ned gennem Europa i forhold til os andre der skal vente ved en ladestander (med mindre skiftekøen er ligeså lang ), plus man ikke selv har "ansvaret" for batteriet.HansH skrev: ↑20. feb 2023, 20:35Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.
Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Men jeg er helt enig, stort bliver det nok ikke - og meget forvirrende hvis hvert mærke har deres eget skiftesystem.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6020
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6455 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nogen skal vel betale for både de ekstra batterier? (leje?), og selvfølgelig opladning af de samme, og infrastrukturen til dem? (Swap pris?)asej skrev: ↑20. feb 2023, 21:10Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg har ikke forstand på nio-biler, men antager de kan lades op på almindelig vis som andre elbiler? For så er det jo bare en bonus at man kan lave hurtigt skifte på vej ned gennem Europa i forhold til os andre der skal vente ved en ladestander (med mindre skiftekøen er ligeså lang ), plus man ikke selv har "ansvaret" for batteriet.HansH skrev: ↑20. feb 2023, 20:35Jeg må sige jeg er helt enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.
Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
Men jeg er helt enig, stort bliver det nok ikke - og meget forvirrende hvis hvert mærke har deres eget skiftesystem.
Jeg har (måske ligesom @HansH), svært ved at se hvordan et enkelt mærke skal kunne drive det og holde det kørende i hele Europa? Og hvordan det så tilmed skal være rentabelt for kunden med det ekstra led?
Jeg er klar over at man ikke køber batteriet? så mister man selvfølgelig også en del af risikoen, men hvis der kun er 13 batterier i en skiftestation, og de kan skifte dem på lidt over en time - hvordan vil de så nå at lade dem alle op igen (antaget at de der kommer ind er så langt nede som muligt)?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er helt enig - der er ufattelig meget praktisk der skal gå op i en højere enhed. Min indspark var også mest at det i princippet kunne være smart. Nogen skal selvfølgelig betale, men det er sikkert noget leje i stil med betterplace. Eller måske betaler med 500kr for at få skiftet i stil med at tanke bilen med el eller brændstof.
Jeg tænker også at det virker mega godt i laboratoriet, men når så en hel stribe biler står og venter på en bil der er smurt ind i salt og mudder på undervognen og så batteri-skiftemaskinen sætter sig fast
Jeg tænker også at det virker mega godt i laboratoriet, men når så en hel stribe biler står og venter på en bil der er smurt ind i salt og mudder på undervognen og så batteri-skiftemaskinen sætter sig fast
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej slet ikke.
Nogen skal bare være villig til at poste penge i projektet indtil det kommer til at kunne bære sig selv.
Jeg ville kun tiltro skifte-konceptet en chance, hvis de på forhånd havde en række af de store bilproducenter med på idéen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
De bliver nødt til at have en stor pengetank Jeg hørte lige i dag at de sender over 100.000 kr med, hver bil de sælger. Til sammenligning tjener Tesla over 60.000 kr på hver bil, de sælger.Existenz skrev:
NIO har en ret stor pengetank, og er et meget anderledes bilmærke.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Som nævnt så udelukker det ene ikke det andet. I højtiderne blev der meldt om at der var timelange køer ved laderne i Kina, og alle Tesla ejerne var super frustreret, mens Nio ejerne blot kørte hen og fik skiftet deres batteri.HansH skrev: ↑20. feb 2023, 20:35Jeg må sige jeg er enig med Kasper @GaSelle her.
Tror simpelt hen ikke på skifte-konceptet.
Når alle de europæiske og langt de fleste af de asiatiske bilproducenter satser på opladning ... så er det også der den største forskning og udvikling vil finde sted. Og dér hvor vi ser en _massiv_ udbygning af infrastrukturen i vores del af verden.
Mængden af elbiler på EU's veje øges med ret stor hast, og den "optankningsteknologi" de er baseret på, er den samme.
Jeg betragter stadig Tesla som markedsledende .. ofte ½-1 skridt foran på udviklingen .. og jeg ser ingen tegn i sol, måne og stjerner på at de skulle gå væk fra opladning.
Kan sagtens se fordelen ved et par af de argumenter du fremfører @Existenz.
Men jeg kan simpelt hen ikke mobilisere troen på, at det på den lange bane kan vinde fodfæste og blive til mere end en niche.
I Norge har de dog haft lidt udfordringer i de ekstreme frostgrader, hvor boltene til batteriet sad fast
Du lejer batteriet hos Nio, og betaler et swap fee (det er gratis det første stykke tid), og for de Kwh du 'får' ved swappet.BrianDS skrev: ↑20. feb 2023, 22:02Nogen skal vel betale for både de ekstra batterier? (leje?), og selvfølgelig opladning af de samme, og infrastrukturen til dem? (Swap pris?)
Jeg har (måske ligesom @HansH), svært ved at se hvordan et enkelt mærke skal kunne drive det og holde det kørende i hele Europa? Og hvordan det så tilmed skal være rentabelt for kunden med det ekstra led?
Jeg er klar over at man ikke køber batteriet? så mister man selvfølgelig også en del af risikoen, men hvis der kun er 13 batterier i en skiftestation, og de kan skifte dem på lidt over en time - hvordan vil de så nå at lade dem alle op igen (antaget at de der kommer ind er så langt nede som muligt)?
Nio har allerede udtalt at de er åbne for at andre mærker kan benytte sig af deres swap stations, det kræver selvfølgelig at de køber ind på Nios teknologi ifbm. batteri swap. Flere store Kinesiske mærker har allerede luret i kulissen, bla. Li auto.
Det er sandt, men i en lidt anden kontekst. Der bliver investeret massivt i fabrikker, og udrulning af swap stationer, som trækker ned i det regnestykke nogle har forsøgt at lave på margins. Jeg mener at der blev sagt på et af deres events at deres margin ligger på omkring 15.000$Passatg 3c skrev: ↑20. feb 2023, 23:48De bliver nødt til at have en stor pengetank Jeg hørte lige i dag at de sender over 100.000 kr med, hver bil de sælger. Til sammenligning tjener Tesla over 60.000 kr på hver bil, de sælger.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er så 2. gang jeg bliver quotet, og det bliver fremført at det ene ikke udelukker det andet ..Existenz skrev: ↑21. feb 2023, 00:28Som nævnt så udelukker det ene ikke det andet. I højtiderne blev der meldt om at der var timelange køer ved laderne i Kina, og alle Tesla ejerne var super frustreret, mens Nio ejerne blot kørte hen og fik skiftet deres batteri.
I Norge har de dog haft lidt udfordringer i de ekstreme frostgrader, hvor boltene til batteriet sad fast
Jeg kan bare ikke se hvor jeg skulle have skrevet at noget skulle udelukke noget andet. Så ved ikke lige ...
Men NVM ..
Jeg snakker om hvad jeg tror på vinder fodfæste på et frit marked, og dermed kun hvordan markedskræfterne gør sin ting.
Det kan da godt være at NIO har godt fat på det kinesiske marked jvnf den historie om Tesla'er der måtte vente.
Men hvordan ser det ud med en tur gennem Europa ? Eller bare til Nordjylland ? Det er trods alt her vi bor.
Ladestandere er i min bog den filosofi EU har valgt.
Den understøttes både af EU og af de enkelte landes regeringer, på den måde at man tænker placering af ladestationer ind i planlægning af både nærområder og det overordnede vejnet.
Man kan have utallige ladestandere rundt omkring i bymiljøet .. på p-pladser, ved supermarkederne, ved de store temabutikker etc etc. Overalt skyder ladestandere op som paddehatte - og med stor hast.
En batteri-swap station fylder mange gange mere end en ladestander, og der vil derfor i sagens natur være langt, langt færre .. og de vil være placeret ude hvor der er plads.
Så vil man selvf sige - du skal jo bare swappe inden du kører ind til byen. Jovist. Men det kræver i hvert fald at man lige tænker en tur forbi swap stationen ind, dvs på samme måde som man i gamle dage skulle hen og "tanke" med sin ICE bil. Og hvor lang er omvejen til den station ?
Kort sagt - så længe NIO er helt på egen hånd med at bygge det her koncept op, og kæmper om kunderne mod den filosofi som hele EU har valgt at understøtte på alle tænkelige måder ........ så kan jeg bare ikke finde troen på at det bliver noget der vinder fodfæste på den lange bane.
Det bliver holdt (kunstigt) i live så længe NIO poster penge i det.
NIO er jo på sin vis ude i samme mission som Tesla var, da de startede op.
Tesla kunne godt se, at hvis deres elbiler skulle blive til noget, så skulle de sikre en ladeinfrastruktur .. og derfor byggede de den selv.
Forskellen er bare, at dengang var Tesla alene i lokalet.
Nu har Tesla's opladningskoncept fået et gigantisk forspring, hvilket gør det til det naturlige og sikre valg for en EU borger.
I forhold til prisen på "brændstof", så er man med hjemmeopladning sin egen herre og kan handle i et frit marked.
Med batteriswap er man gift med NIO som brændstofleverandør, og dermed helt i deres vold mht hvad prisen på at få brændstof på sin bil skal være.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det var lidt det jeg startede med at skrive, NIO satser ikke på det her er klar i år, eller næste år, eller næste år igen. Men først om 8-10 år er der nok swap stationer i Europa.HansH skrev: ↑21. feb 2023, 08:03
Det er så 2. gang jeg bliver quotet, og det bliver fremført at det ene ikke udelukker det andet ..
Jeg kan bare ikke se hvor jeg skulle have skrevet at noget skulle udelukke noget andet. Så ved ikke lige ...
Men NVM ..
Jeg snakker om hvad jeg tror på vinder fodfæste på et frit marked, og dermed kun hvordan markedskræfterne gør sin ting.
Det kan da godt være at NIO har godt fat på det kinesiske marked jvnf den historie om Tesla'er der måtte vente.
Men hvordan ser det ud med en tur gennem Europa ? Eller bare til Nordjylland ? Det er trods alt her vi bor.
Ingen tvivl om, at lige nu der er swap stationer i et ultra tidligt stadie i Europa. Der er dog trodsalt kommet ca. 15 indenfor de seneste 3-4 månedere, så tempoet er sådan rimelig ok.
Rækkevidden på NIOs biler ligger på 4-600 km, så der behøver heller ikke være swap stationer for hvert 30. km. Men du har helt ret, at lige nu er der ikke nok swap stationer til du bare kan brage igennem uden at skulle finde ladestandere også.
En swap station fylder det samme som en dobbelt carport, så det er vel 2-4 ladestandere den optager. Det ser jeg ikke som at være 'mange ladestandere mere' når der er plads til 13 batterier i nuværende generation af ladestandere.HansH skrev: ↑21. feb 2023, 08:03
En batteri-swap station fylder mange gange mere end en ladestander, og der vil derfor i sagens natur være langt, langt færre .. og de vil være placeret ude hvor der er plads.
Så vil man selvf sige - du skal jo bare swappe inden du kører ind til byen. Jovist. Men det kræver i hvert fald at man lige tænker en tur forbi swap stationen ind, dvs på samme måde som man i gamle dage skulle hen og "tanke" med sin ICE bil. Og hvor lang er omvejen til den station ?
Desuden er det ikke meningen at du udelukkende skal bruge swap stationer. Jeg skriver det igen, men synes du køber lidt ind på at man udelukkende skal bruge swap stationer. Det skal man ikke. Hvis du skal ind til byen vil du vel i 99% af tilfældende have en bil der er ladet op hjemmefra. Nu ved jeg ikke hvor langt du har til byen, men hvis du har omkring de 500 km, så burde en opladning kunne få dig derind, og så er der vel en destinationslader i de fleste byer efterhånden. Hvis du så kun når 20-30% opladning, så ja, så har du muligheden for at bruge en swap station. Eller lynlader. Swap stationen vil bare få dig afsted på 5-6 min, mens lynladeren skal bruge 20.
Enig i at NIO kæmper sin egen vej her, men jeg synes konceptet kan noget, og er et godt alternativ til lynladere.
Er dog ikke enig i at du er gift med NIO. Jeg lader primært på Clever ladere, så i hvilken forbindelse er jeg gift med NIOs batteriswap?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg skal beklage min uvidenhed.
Har fuldstændig misset at du godt kan lade din NIO op på traditionel vis - altså gennem et CCS stik. Jeg troede kun det var swap.
Det forstår jeg nu .... at man kan ?
Det ændrer selvfølgelig præmissen for nogen af mine betænkeligheder væsentligt.
Så er der jo ingen problemer i at køre en tur gennem Europa eller til Nordjylland
Har din NIO ganske enkelt samme opladningsmuligheder som mine elbiler ? Dvs et CCS stik og en indbygget konverter, så du både kan AC-lade derhjemme og DC-lade ude ved motorvejen ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den kan oplades som alle andre - ligesom Renault Fluence kunne At kunne skifte batterier skal vel ses som en bonus; en bonus der kommer med en pris.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 28. jan 2017, 22:45
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 16 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ahh så forstår jeg sagtens vi snakker forbi hinandenHansH skrev: ↑21. feb 2023, 09:25
Jeg skal beklage min uvidenhed.
Har fuldstændig misset at du godt kan lade din NIO op på traditionel vis - altså gennem et CCS stik. Jeg troede kun det var swap.
Det forstår jeg nu .... at man kan ?
Det ændrer selvfølgelig præmissen for nogen af mine betænkeligheder væsentligt.
Så er der jo ingen problemer i at køre en tur gennem Europa eller til Nordjylland
Har din NIO ganske enkelt samme opladningsmuligheder som mine elbiler ? Dvs et CCS stik og en indbygget konverter, så du både kan AC-lade derhjemme og DC-lade ude ved motorvejen ?
Men ja, den har et helt almindeligt CCS stik, så jeg kan lade AC og DC. AC 11Kwh og DC 130Kwh. Ikke den hurtigste DC ladehastighed, det anderkender jeg 100%
Så en tur igennem Europa vil bestå af et mix af DC ladere og swap stationer, som situationen er lige nu
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Modtaget.Existenz skrev: ↑21. feb 2023, 10:09Ahh så forstår jeg sagtens vi snakker forbi hinanden
Men ja, den har et helt almindeligt CCS stik, så jeg kan lade AC og DC. AC 11Kwh og DC 130Kwh. Ikke den hurtigste DC ladehastighed, det anderkender jeg 100%
Så en tur igennem Europa vil bestå af et mix af DC ladere og swap stationer, som situationen er lige nu
Jeg har blot lige udstillet, at der i forhold til en NIO bil absolut ingen huller er i min uvidenhed !
Beklager.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813