Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 12:25

mortenmol skrev:
28. jul 2022, 20:09
BrianDS skrev:
stadil skrev:
23. jul 2022, 12:15
De gamle har købt en id3 og skal ud og ha købt en ladeboks med installation. De kører ca 15.000 om året. Hvad skal de vælge af boks og abonnement? Tænker ligeledes de skal haven app således de kan følge med i forbrug osv?
Jeg går ud fra de hverken har solceller eller elbaseret opvarmning

Billigst mulige abonnement på refusion, jeg har ikke selv en aftale, da jeg har solceller, men jeg ville kigge på Looad Connect kampagnen, til 49 kr/md, og med et tillæg resten af 2022 på 17,5 øre/kWh, så får man lidt for pengene, selvom det kun er cirka 250 kWh/md der skal bruges.

Ladeboks har de også, og omkring 10.000 kr for installation er ikke uhørt: https://looad.dk/komplet-ladeloesning/
En lokal elektriker kan også komme med et bud på en tilsvarende ladeboks.

Clever kan umiddelbart ikke betale sig med et forbrug på kun 250 kWh/år.
250 kWh / mdr? Billede
Ellers er den meget nøjsom med strømmen en ID3
Ja, det er selvfølgelig pr måned, og ikke pr år ;-)
Det tillæg på 17,5 øre er det ekstra refusion?
Ja, det står klart og tydeligt på hjemmesiden at de vælger at give det som tillæg resten af 2022.
Jeg tænker det er for at vinde markedsandele, så de holder den på 112,9 øre/kWh resten af 2022 - det er det de melder ud.

Jeg kan ikke selv bruge det pga. solceller, men det var en løsning jeg ville overveje, hvis man er udenfor Clever målgruppen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 12:41

Jeg er 100% overbevist om at Clever søger refusion for de kunder hvor det er muligt, alt andet vil være dumt, så helt selv betaler Clever næppe ;-)

Skal man regne på Clever på en enkel måde, så kan man groft sagt sætte det op således:

(Clever abonnement + Clever Energitillæg - Refusionsabonnement) / (Clever tilbagebetalingssats - refusionssats) = minimum antal kWh/md for break even.

Clever Unlimited: 749 kr/md
Energitillæg Unlimited: 345 kr/md
Tilbagebetalingssats: 3,40 kr/kWh (juni 2022), forventeligt måske 3,55 kr/kWh i Juli måned
Refusionsabonnement fx Looad.dk: 49 kr/md
Refusionssats: 95,4 øre/kWh, eller 112,9 øre/kWh for Looad.dk resten af 2022

(749 kr/md + 345 kr/md - 49 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 1,129 kr/kWh) ~ 432 kWh/md
Tilsvarende ved All-in-one
(799 kr/md + 445 kr/md - 49 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 1,129 kr/kWh) ~ 494 kWh/md

TakeCharge kunne fx være (jeg ved ikke hvorfor de kun giver 93 øre/kWh, når andre giver 95,4 øre/kWh?):
Clever Unlimited
(749 kr/md + 345 kr/md - 69 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 0,93 kr/kWh) ~ 391 kWh/md
Clever All-in-one
(799 kr/md + 445 kr/md - 69 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 0,93 kr/kWh) ~ 449 kWh/md

Har man elbaseret opvarmning eller fx solceller, så kan man undlade refusionsdelen, og så ser det således ud:
Clever Unlimited
(749 kr/md + 345 kr/md - 0 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 0 kr/kWh) ~ 308 kWh/md
Clever All-in-one
(799 kr/md + 445 kr/md - 0 kr/md) / (3,55 kr/kWh - 0 kr/kWh) ~ 350 kWh/md

Clever Unlimited med Clever Power bliver mere kompleks, for så skal man til at regne ud hvad man regner med elprisen bliver når man lader, kontra Power løsningen med ren flatrate. Power løsningen er ikke relevant hvis man ønsker fastpris på strøm, eller hvis man har solceller, eller hvis man har reduceret elafgift, og gerne vil "tjene" lidt selv.
These users thanked the author BrianDS for the post:
TorbenRasmussen
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 12:50

HansH skrev:
28. jul 2022, 07:52
...
Ordningen er så fordelagtig, at hvis du kan lave billig strøm selv med dine solceller, vil du opleve at få en tilbagebetaling fra Clever der (langt) overstiger din "indkøbspris" på 1 kWh. Summa summarum - du får flere penge tilbage end du giver ud, og man har derfor det groteske scenarie, at jo mere el du bruger - f.eks. jo mere du kører i din elbil - jo flere penge tjener du på ordningen....
Som kan forstås vil ordningen give tab for Clever på nogle kunder, og er derfor uvægerligt baseret på et gynger og karusseller-princip, set fra deres side. Der spekuleres fra mange sider i, at ordningen ikke holder på den lange bane for Clever, og at den derfor kører på lånt tid.
I forhold til indkøbspris og Clevers tilbagebetaling, så kommer det jo stadig an på hvornår man lader - lader man fx i dag, så vil selv el selv med reduceret elafgift overstige den gennemsnitlige tilbagebetalingssats fra Clever.
Solcellerne skal også være aktive, og rent faktisk kunne lade elbilen før de giver et bidrag (modsat mit anlæg), og så skal man selvfølgelig også regne solcellernes indkøb med i løsningen.

Men du har ret i at hvis man har billig strøm, især med både elbaseret opvarmning, en meget attraktiv fastpris (fra før energipriserne gik amok), og et stort solcelleanlæg, så kan man tjene mange penge på at køre elbil ;-)
Jeg ved dog ikke præcist hvordan Skat forholder sig til det?

Eksempel:
Antaget forbrug: 1.000 kWh, hvoraf halvdelen kommer fra solenergi = 0 kr/kWh, og de resterende 500 kWh kommer på en gammel aftale på fx 30 øre/kWh + tariffer, reduceret elafgift og moms, antaget giver det måske 85 øre/kWh alt i alt.
500 kWh x 0 kr/kWh + 500 kWh x 85 øre/kWh = 425 kr

Ser jeg på https://elpris1alt.wen.dk/ og https://elpris2alt.wen.dk/, ligger gennemsnittet lige nu omkring 3,55 kr/kWh i juli, gange med de 1.000 kWh = 3.550 kr

Clever Unlimited: 749 kr/md
Energitillæg: 345 kr/md
Forbrug: 425 kr
Tilbagebetaling: -3.550 kr
Total: -2.031 kr

Laver man 2.000 kr/md på den løsning, så er det 24.000 kr/år, som umiddelbart ikke oplyses som indkomst?
Selv uden solcellerne ville det med ovenstående priser ligge på 1.600 kr/md
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 29. jul 2022, 13:14

BrianDS skrev:
29. jul 2022, 12:50
...
Men du har ret i at hvis man har billig strøm, især med både elbaseret opvarmning, en meget attraktiv fastpris (fra før energipriserne gik amok), og et stort solcelleanlæg, så kan man tjene mange penge på at køre elbil ;-)
Jeg ved dog ikke præcist hvordan Skat forholder sig til det?
Nej det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål ??
Som jeg ikke synes jeg har hørt bragt op hidtil...

Hvis god, gammel dansk skattetradition skal holdes i hævd, så kan det kun være et spørgsmål om tid inden der slås ned på dette.. og Clever vil skulle indberette til SKAT hvor meget de har tilbagebetalt og til hvem.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 13:17

HansH skrev:
29. jul 2022, 13:14
BrianDS skrev:
29. jul 2022, 12:50
...
Men du har ret i at hvis man har billig strøm, især med både elbaseret opvarmning, en meget attraktiv fastpris (fra før energipriserne gik amok), og et stort solcelleanlæg, så kan man tjene mange penge på at køre elbil ;-)
Jeg ved dog ikke præcist hvordan Skat forholder sig til det?
Nej det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål ??
Som jeg ikke synes jeg har hørt bragt op hidtil...

Hvis god, gammel dansk skattetradition skal holdes i hævd, så kan det kun være et spørgsmål om tid inden der slås ned på dette.. og Clever vil skulle indberette til SKAT hvor meget de har tilbagebetalt og til hvem.
Ja, det tænker jeg da - et eller andet sted, så er alt der overstiger abonnementet minus refusion vel et overskud, som dermed er en fortjeneste? Og er man ikke berettiget til refusionen, så er det vel generelt et overskud ud over abonnementets pris?

Jeg ved det ikke, men reglerne er tossede, så der skal nok være nogen der kan komme i klemme.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 29. jul 2022, 13:22

Men om der er et overskud kommer jo også an på hvad der betales for strømmen.
Tror satme at der er mange der får mere tilbage end de betaler i abonnement.
Og hvordan skal det så beregnes for dem som kører 50.000km om året for 625kr om måneden?
De "får" jo mere. Jeg er med på at de ikke får noget i hånden, men det tænker jeg at skat vil være ligeglade med :D
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
BrianDSDanielB12Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 13:47

Korreborg skrev:
29. jul 2022, 13:22
Men om der er et overskud kommer jo også an på hvad der betales for strømmen.
Tror satme at der er mange der får mere tilbage end de betaler i abonnement.
Jeg tænker i hvert tilfælde det kan ryste fundamentet under Clevers forretningsmodel - medmindre "Clever Power" bliver eneste løsning i fremtiden, så er det ren flatrate, og ikke tilbagebetaling? 🤔
Og hvordan skal det så beregnes for dem som kører 50.000km om året for 625kr om måneden?
De "får" jo mere. Jeg er med på at de ikke får noget i hånden, men det tænker jeg at skat vil være ligeglade med :D
Ja, det er en helt anden sag, og det kan være endnu vildere konsekvenser hvis der bliver præcedens for den slags
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Korreborg » 29. jul 2022, 13:56

BrianDS skrev:
29. jul 2022, 13:47
Clevers forretningsmodel
Jeg er med på at nogle får ondt i røven over, at folk rent faktisk kan få penge i hånden for at køre bil.
(Jeg regnede på det i Maj, og der fik jeg 16kr i hånden)
Men for langt størstedelen er det jo håndøre, med mindre man køre virkeligt langt.

Overvej lige dem der kan lade 1000kwh i byen for under 1000kr om måneden. De "får jo" flere tusinde af clever hver måned.
These users thanked the author Korreborg for the post:
jansom
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6250
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2068 times
Been thanked: 673 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af jansom » 29. jul 2022, 15:38

Korreborg skrev:
BrianDS skrev:
29. jul 2022, 13:47
Clevers forretningsmodel
Jeg er med på at nogle får ondt i røven over, at folk rent faktisk kan få penge i hånden for at køre bil.
(Jeg regnede på det i Maj, og der fik jeg 16kr i hånden)
Men for langt størstedelen er det jo håndøre, med mindre man køre virkeligt langt.

Overvej lige dem der kan lade 1000kwh i byen for under 1000kr om måneden. De "får jo" flere tusinde af clever hver måned.
Jeg synes det er dybt latterligt. Får ikke ondt nogen steder.
Uanset om det går i 0 eller et lille plus,så er det jo forkasteligt i forhold til andre der bruger tusindvis af kroner hver måned på den ene eller anden type brændstof. Det er noget forbandet svineri.
These users thanked the author jansom for the post:
BrianDS
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 29. jul 2022, 16:37

jansom skrev:
29. jul 2022, 15:38
Jeg synes det er dybt latterligt. Får ikke ondt nogen steder.
Uanset om det går i 0 eller et lille plus,så er det jo forkasteligt i forhold til andre der bruger tusindvis af kroner hver måned på den ene eller anden type brændstof. Det er noget forbandet svineri.
+ flatrate på energi er til at starte med allerede helt ude af tråd med tanker om grøn omstilling og energieffektivitet. At det så kan ende med en skattefri indtægt er helt virker helt tosset.
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
jansomBrianDS
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 17:41

Jeg vil nu ikke mene jeg får ondt i en legemsdel fordi andre har nogle gode vilkår.

Jeg er dog helt sikkert irriteret over at det ikke er alle der kan få de samme vilkår for opladning af bil - fordi det afhænger af om man bor i hus, har solceller, elvarme eller ingen af delene, altså ting der ikke burde have noget at gøre med bilen.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
TargetMorten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 29. jul 2022, 18:17

xbn skrev:
29. jul 2022, 16:37
jansom skrev:
29. jul 2022, 15:38
Jeg synes det er dybt latterligt. Får ikke ondt nogen steder.
Uanset om det går i 0 eller et lille plus,så er det jo forkasteligt i forhold til andre der bruger tusindvis af kroner hver måned på den ene eller anden type brændstof. Det er noget forbandet svineri.
+ flatrate på energi er til at starte med allerede helt ude af tråd med tanker om grøn omstilling og energieffektivitet. At det så kan ende med en skattefri indtægt er helt virker helt tosset.
Jeg tør godt sige at jeg har ondt bagi over det der. Jeg hader flatrate konceptet :D
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 29. jul 2022, 19:59

Tonny skrev:
29. jul 2022, 18:17
xbn skrev:
29. jul 2022, 16:37
jansom skrev:
29. jul 2022, 15:38
Jeg synes det er dybt latterligt. Får ikke ondt nogen steder.
Uanset om det går i 0 eller et lille plus,så er det jo forkasteligt i forhold til andre der bruger tusindvis af kroner hver måned på den ene eller anden type brændstof. Det er noget forbandet svineri.
+ flatrate på energi er til at starte med allerede helt ude af tråd med tanker om grøn omstilling og energieffektivitet. At det så kan ende med en skattefri indtægt er helt virker helt tosset.
Jeg tør godt sige at jeg har ondt bagi over det der. Jeg hader flatrate konceptet :D
Du har vist ret - jeg kan ikke være uenig med dig i det, for flatrate konceptet på personlig transport uden begrænsninger giver ingen mening.

Tænk sig hvis man foreslog at benzin og/eller diesel kunne købes med flatrate, det er jo helt urealistisk, så hvorfor skal det kunne lade sig gøre med el til elbiler?

Andre flatrate produkter har begrænsninger:
- Mobiltelefoni har begrænsninger på mængde af data.
- Internetforbindelser har i mange år haft en "fair use"-grænse, ikke en man talte om, men den er der selvom de færreste rammer den.
- Buffet, der er også en grænse, om ikke andet så tidsmæssigt, og de har helt sikkert kalkuleret med kapaciteten og hvad folk kan spise.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 263 times
Been thanked: 666 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Tonny » 29. jul 2022, 20:25

BrianDS skrev:
29. jul 2022, 19:59

Du har vist ret - jeg kan ikke være uenig med dig i det, for flatrate konceptet på personlig transport uden begrænsninger giver ingen mening.

Tænk sig hvis man foreslog at benzin og/eller diesel kunne købes med flatrate, det er jo helt urealistisk, så hvorfor skal det kunne lade sig gøre med el til elbiler?

Andre flatrate produkter har begrænsninger:
- Mobiltelefoni har begrænsninger på mængde af data.
- Internetforbindelser har i mange år haft en "fair use"-grænse, ikke en man talte om, men den er der selvom de færreste rammer den.
- Buffet, der er også en grænse, om ikke andet så tidsmæssigt, og de har helt sikkert kalkuleret med kapaciteten og hvad folk kan spise.
Der hvor det nager mig, er når det er en reel resource såsom energi eller mad (men ja buffet er ikke helt sammenligneligt).
At man kan købe flatrate af SMS'er - go ahead :)
These users thanked the author Tonny for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Zimon
Medlem
Indlæg: 1056
Tilmeldt: 8. jun 2008, 22:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Zimon » 30. jul 2022, 16:25

Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Frederik - Frederik@VAGcars.dk

VW ID.Buzz Style

FKSimonsen.dk - Selvstændig Tømrer i Nordjylland - Nyt tag? - Nye vinduer? - Energirenovering?

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af DanielB12 » 30. jul 2022, 17:17

Zimon skrev:
30. jul 2022, 16:25
Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Det er vidst en gråzone. På min kærestes tidligere arbejdsplads skulle laderen være offentlig tilgængelig således det ikke var et personale-gode, ligesom Lidl og div. tankstationer har gjort.. Det blev tolket som at laderen rigtig nok var offentlig tilgængelig = ikke spærret inde og p-pladsen måtte ikke være reserveret til medarbejdere.. Men det løste de så ved at det var dyr p-zone og alle medarbejdere med elbil fik så en p-tilladelse gratis..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHBrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 30. jul 2022, 21:25

Zimon skrev:Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 2):
DanielB12Target
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 31. jul 2022, 10:05

Tonny skrev:
29. jul 2022, 20:25
BrianDS skrev:
29. jul 2022, 19:59

Du har vist ret - jeg kan ikke være uenig med dig i det, for flatrate konceptet på personlig transport uden begrænsninger giver ingen mening.

Tænk sig hvis man foreslog at benzin og/eller diesel kunne købes med flatrate, det er jo helt urealistisk, så hvorfor skal det kunne lade sig gøre med el til elbiler?

Andre flatrate produkter har begrænsninger:
- Mobiltelefoni har begrænsninger på mængde af data.
- Internetforbindelser har i mange år haft en "fair use"-grænse, ikke en man talte om, men den er der selvom de færreste rammer den.
- Buffet, der er også en grænse, om ikke andet så tidsmæssigt, og de har helt sikkert kalkuleret med kapaciteten og hvad folk kan spise.
Der hvor det nager mig, er når det er en reel resource såsom energi eller mad (men ja buffet er ikke helt sammenligneligt).
At man kan købe flatrate af SMS'er - go ahead :)
Men hvis det handler om incitamentet til at spare på forbruget af i det her tilfælde el, er hele Clever konceptet jo lige til at smide i havnen. Alle deres tiltag for at forbruget sker der hvor efterspørgslen er lavest, er jo helt skæv, som tingene er blevet. Ud fra den device, skal man lade om natten, men det er jo alt for dyrt.
Jeg har slået deres intelligent ladning, eller uintelligent fra, netop af den grund.

Ofte er det billigere om eftermiddagen på hverdag og i dagtimerne i weekenden.

Vi har udelukkende Clever fordi det er nemt og fordi vi fik installation og 12 måneder abb til nul kroner i forbindelse med en kampagne på ID.3 - Oveni er der stadig rabat på vores abb, vi skal betale 649 + energitillæg pr måned fra 1/9. Rabatten gør så, at vi ikke kan få Clever Power, som ellers var under overvejelse også fordi det bare er let. Vi har i øvrigt endnu tilgode at lade ude.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 31. jul 2022, 15:09

Morten Hedensted skrev:
31. jul 2022, 10:05
Tonny skrev:
29. jul 2022, 20:25
BrianDS skrev:
29. jul 2022, 19:59
Du har vist ret - jeg kan ikke være uenig med dig i det, for flatrate konceptet på personlig transport uden begrænsninger giver ingen mening.
...
Der hvor det nager mig, er når det er en reel resource såsom energi eller mad (men ja buffet er ikke helt sammenligneligt).
At man kan købe flatrate af SMS'er - go ahead :)
Men hvis det handler om incitamentet til at spare på forbruget af i det her tilfælde el, er hele Clever konceptet jo lige til at smide i havnen.
Helt enig, energimæssigt, og klimamæssigt, så holder Clever overhovedet ikke - det vil igen svare til at man tilbød flatrate på benzin og diesel ...
Alle deres tiltag for at forbruget sker der hvor efterspørgslen er lavest, er jo helt skæv, som tingene er blevet. Ud fra den device, skal man lade om natten, men det er jo alt for dyrt.
Jeg har slået deres intelligent ladning, eller uintelligent fra, netop af den grund.

Ofte er det billigere om eftermiddagen på hverdag og i dagtimerne i weekenden.
Enig, deres intelligente opladning er på ingen måde intelligent, og eneste grund til min mor og hendes kæreste har det tilkoblet er at de sparer de 100 kr/md med Clever Power, til gengæld står den så bare altid til at den skal lade 50 kWh inden kl 05:00, så får de ladet op, men til gengæld virker den intelligente opladning ikke.
Vi har udelukkende Clever fordi det er nemt og fordi vi fik installation og 12 måneder abb til nul kroner i forbindelse med en kampagne på ID.3 - Oveni er der stadig rabat på vores abb, vi skal betale 649 + energitillæg pr måned fra 1/9. Rabatten gør så, at vi ikke kan få Clever Power, som ellers var under overvejelse også fordi det bare er let. Vi har i øvrigt endnu tilgode at lade ude.
Det ville jeg nok også have gjort, altså taget de 12 måneder gratis, det er alligevel mange penge man kan spare.
Hvorfor skulle i ikke kunne få Clever Power? Det burde kunne lade sig gøre så længe man ikke har solceller - (og det giver ikke mening med elbaseret opvarmning i BBR)
Min bror har også en rabatpris, og Clever Power, det fungerer fint - jeg ved dog ikke om han sparer de 100 kr/md, men det betyder ikke så meget når der i forvejen er 100 kr/md i rabat.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 31. jul 2022, 23:14

EsbenJ skrev:
Zimon skrev:Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil det så sige at hvis man har firma på hjemadressen så kan elbil opladning skattefritages? Lyder voldsomt hvis det er tilfældet.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af EsbenJ » 1. aug 2022, 05:12

Kevinff skrev:
EsbenJ skrev:
Zimon skrev:Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil det så sige at hvis man har firma på hjemadressen så kan elbil opladning skattefritages? Lyder voldsomt hvis det er tilfældet.
Det ved jeg desværre ikke, men det kunne da være fedt. Jeg vil dog tro at det er firmaet der skal være registreret som aftager, og strømmen betales den vej, men igen - aner det ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post:
Kevinff
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 697 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af martinta » 1. aug 2022, 05:56

Kevinff skrev:
31. jul 2022, 23:14
EsbenJ skrev:
Zimon skrev:Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil det så sige at hvis man har firma på hjemadressen så kan elbil opladning skattefritages? Lyder voldsomt hvis det er tilfældet.
Det vil undre mig. Skat er relativt opmærksom på hvad du må trække fra i virksomheden hvis du bor samme sted som du har firma adresse.
These users thanked the author martinta for the post:
Kevinff

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 1. aug 2022, 06:43

martinta skrev:
Kevinff skrev:
31. jul 2022, 23:14
EsbenJ skrev: Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil det så sige at hvis man har firma på hjemadressen så kan elbil opladning skattefritages? Lyder voldsomt hvis det er tilfældet.
Det vil undre mig. Skat er relativt opmærksom på hvad du må trække fra i virksomheden hvis du bor samme sted som du har firma adresse.
Det var egentlig ikke så meget for at trække det fra i virksomheden men mere at lade virksomheden feks betale de 1000 eller whatever feks clever unlimited koster Billede. Worst case er vel at det er en personale gode som medarbejderen så bliver beskattet af.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 1. aug 2022, 06:54

Kevinff skrev:
1. aug 2022, 06:43
Det var egentlig ikke så meget for at trække det fra i virksomheden men mere at lade virksomheden feks betale de 1000 eller whatever feks clever unlimited koster Billede. Worst case er vel at det er en personale gode som medarbejderen så bliver beskattet af.
Hvis firmaet betaler dit Clever abo, så skal firmaet også eje en (el)bil med alt hvad det indebærer, for at det giver mening. Og så tænker jeg dit tankeeksperiment stopper allerede der ..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 1. aug 2022, 08:18

HansH skrev:
Kevinff skrev:
1. aug 2022, 06:43
Det var egentlig ikke så meget for at trække det fra i virksomheden men mere at lade virksomheden feks betale de 1000 eller whatever feks clever unlimited koster Billede. Worst case er vel at det er en personale gode som medarbejderen så bliver beskattet af.
Hvis firmaet betaler dit Clever abo, så skal firmaet også eje en (el)bil med alt hvad det indebærer, for at det giver mening. Og så tænker jeg dit tankeeksperiment stopper allerede der ..
Er du sikker? For man har før hørt om medarbejdere får brændstofskort som en personale gode de selvfølgelig bliver beskattet af og det er selvfølgelig til deres private bil som også bruges til at køre til og fra arbejde. Er det helt umuligt at drage parallelen? Der skal nok uanset en revisor ind over men det er et spændende tankeeksperiment BilledeBillede

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mortenmol » 1. aug 2022, 08:30

Kevinff skrev:
EsbenJ skrev:
Zimon skrev:Er det rigtigt forstået at man kan oplade en privat elbil med strøm fra virksomheden uden el-afgift og beskatning af fri bil osv? Hvis ja mon så ikke den ordning bliver fjernet snart?
Fra nytår er det helt lovligt, men ikke før, så de går faktisk den anden vej.

https://www.skm.dk/media/12024/faktaark ... ladsen.pdf


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil det så sige at hvis man har firma på hjemadressen så kan elbil opladning skattefritages? Lyder voldsomt hvis det er tilfældet.
Det giver klart mest mening hvis virksomheden er en produktions virksomhed og derved er fritaget for moms og afgifter.
Som jeg forstår det må virksomheden stille ladeudstyr til rådighed skattefrit, abonnementsbetaling er kun tilladt såfremt virksomheden ejer elbilen
These users thanked the author mortenmol for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 1. aug 2022, 09:15

Kevinff skrev:
1. aug 2022, 08:18
.. man har før hørt om medarbejdere får brændstofskort som en personale gode de selvfølgelig bliver beskattet af og det er selvfølgelig til deres private bil som også bruges til at køre til og fra arbejde.
Tja.. der kan du muligvis have en pointe .. :?:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Morten Hedensted » 1. aug 2022, 16:33

BrianDS skrev:
31. jul 2022, 15:09
Morten Hedensted skrev:
31. jul 2022, 10:05
Tonny skrev:
29. jul 2022, 20:25

Der hvor det nager mig, er når det er en reel resource såsom energi eller mad (men ja buffet er ikke helt sammenligneligt).
At man kan købe flatrate af SMS'er - go ahead :)
Men hvis det handler om incitamentet til at spare på forbruget af i det her tilfælde el, er hele Clever konceptet jo lige til at smide i havnen.
Helt enig, energimæssigt, og klimamæssigt, så holder Clever overhovedet ikke - det vil igen svare til at man tilbød flatrate på benzin og diesel ...
Alle deres tiltag for at forbruget sker der hvor efterspørgslen er lavest, er jo helt skæv, som tingene er blevet. Ud fra den device, skal man lade om natten, men det er jo alt for dyrt.
Jeg har slået deres intelligent ladning, eller uintelligent fra, netop af den grund.

Ofte er det billigere om eftermiddagen på hverdag og i dagtimerne i weekenden.
Enig, deres intelligente opladning er på ingen måde intelligent, og eneste grund til min mor og hendes kæreste har det tilkoblet er at de sparer de 100 kr/md med Clever Power, til gengæld står den så bare altid til at den skal lade 50 kWh inden kl 05:00, så får de ladet op, men til gengæld virker den intelligente opladning ikke.
Vi har udelukkende Clever fordi det er nemt og fordi vi fik installation og 12 måneder abb til nul kroner i forbindelse med en kampagne på ID.3 - Oveni er der stadig rabat på vores abb, vi skal betale 649 + energitillæg pr måned fra 1/9. Rabatten gør så, at vi ikke kan få Clever Power, som ellers var under overvejelse også fordi det bare er let. Vi har i øvrigt endnu tilgode at lade ude.
Det ville jeg nok også have gjort, altså taget de 12 måneder gratis, det er alligevel mange penge man kan spare.
Hvorfor skulle i ikke kunne få Clever Power? Det burde kunne lade sig gøre så længe man ikke har solceller - (og det giver ikke mening med elbaseret opvarmning i BBR)
Min bror har også en rabatpris, og Clever Power, det fungerer fint - jeg ved dog ikke om han sparer de 100 kr/md, men det betyder ikke så meget når der i forvejen er 100 kr/md i rabat.
Det er en forudsætning for at få Clever Power, at man betaler fuld pris for sit Clever abb. Det er da muligt, at man bare kan kontakte kundeservice og få hævet prisen til normalpris og så hoppe ombord.
Jeg vil regne lidt mere på det, nu her når jeg har betalt et par måneder, det starter 27/8.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 1. aug 2022, 16:51

Morten Hedensted skrev:
1. aug 2022, 16:33
Det er en forudsætning for at få Clever Power, at man betaler fuld pris for sit Clever abb. Det er da muligt, at man bare kan kontakte kundeservice og få hævet prisen til normalpris og så hoppe ombord.
Jeg vil regne lidt mere på det, nu her når jeg har betalt et par måneder, det starter 27/8.
Okay, det kan være der er forskellige krav alt efter hvordan og hvornår det er oprettet - min brors er igennem en firmaaftale, så der er nok lidt andre vilkår
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 1. aug 2022, 17:38

Jeg var egentlig af den overbevisning at hvis man tegnede et clever all in one abonnement så kunne man lade lige så tosset man ville hjemme og ude (inden for en fair use grænse tænker jeg) da det var indkluderet i prisen. Har det på et tidspunkt været sådan eller har jeg bare misset pointen?

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"