Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 16. mar 2023, 13:44

Target skrev:
16. mar 2023, 13:33
Nå efter et par mails frem og tilbage med Clever har de tilbudt mig at kompensere for opladningen. :-)
De skriver:
Jeg beklager dette tumult. Det er en meget uheldig oplevelse, specielt fordi du lidt står imellem 2 parter. Vi vil gerne kompensere dig for opladningen da, vi umiddelbart ikke kan finde frem til hvad der er gået galt her.

Du må meget gerne vende retur med et billede af hævningen. Så sørger jeg for at du bliver kompenseret.

Jeg håber dette var en tilpas løsning, og vi håber at det vil give god energi.
Den ordlyd indikerer for mig, at der ikke er tale om et kendt problem som der pt ingen løsning er på.
Bedømt ud fra hvad de skriver til dig, så virker det som om de er lige så overrasket og uforstående overfor det skete ... og at de betragter det som en "gnist".
Det synes jeg bedre man kan acceptere, end hvis det var en problemstilling man har kendt længe, men blot ikke har magtet eller (villet) løse.

Det spændende er selvfølgelig om nøjagtigt det samme ville ske igen, hvis du gentog manøvren...

Men dejligt at I kom godt overens her i første omgang i hvert fald :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
TargetBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 16. mar 2023, 14:02

HansH skrev:
16. mar 2023, 13:44
Target skrev:
16. mar 2023, 13:33
Nå efter et par mails frem og tilbage med Clever har de tilbudt mig at kompensere for opladningen. :-)
De skriver:
Jeg beklager dette tumult. Det er en meget uheldig oplevelse, specielt fordi du lidt står imellem 2 parter. Vi vil gerne kompensere dig for opladningen da, vi umiddelbart ikke kan finde frem til hvad der er gået galt her.

Du må meget gerne vende retur med et billede af hævningen. Så sørger jeg for at du bliver kompenseret.

Jeg håber dette var en tilpas løsning, og vi håber at det vil give god energi.
Den ordlyd indikerer for mig, at der ikke er tale om et kendt problem som der pt ingen løsning er på.
Bedømt ud fra hvad de skriver til dig, så virker det som om de er lige så overrasket og uforstående overfor det skete ... og at de betragter det som en "gnist".
Det synes jeg bedre man kan acceptere, end hvis det var en problemstilling man har kendt længe, men blot ikke har magtet eller (villet) løse.

Det spændende er selvfølgelig om nøjagtigt det samme ville ske igen, hvis du gentog manøvren...

Men dejligt at I kom godt overens her i første omgang i hvert fald :)
Ja enig. Det lyder som om det ikke umiddelbart er en problemstilling de er opmærksomme på...
Jeg synes også det er en tilfredsstillende løsning de tilbyder.

Men det kommer forhåbentlig ikke til at ske igen, da jeg har fjernet min nøglebrik fra min Monta konto. :-D
These users thanked the author Target for the post (total 2):
HansHBrianDS
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 16. mar 2023, 14:58

Target skrev:
16. mar 2023, 14:02
HansH skrev:
16. mar 2023, 13:44
Target skrev:
16. mar 2023, 13:33
Nå efter et par mails frem og tilbage med Clever har de tilbudt mig at kompensere for opladningen. :-)
De skriver:
Den ordlyd indikerer for mig, at der ikke er tale om et kendt problem som der pt ingen løsning er på.
Bedømt ud fra hvad de skriver til dig, så virker det som om de er lige så overrasket og uforstående overfor det skete ... og at de betragter det som en "gnist".
Det synes jeg bedre man kan acceptere, end hvis det var en problemstilling man har kendt længe, men blot ikke har magtet eller (villet) løse.

Det spændende er selvfølgelig om nøjagtigt det samme ville ske igen, hvis du gentog manøvren...

Men dejligt at I kom godt overens her i første omgang i hvert fald :)
Ja enig. Det lyder som om det ikke umiddelbart er en problemstilling de er opmærksomme på...
Jeg synes også det er en tilfredsstillende løsning de tilbyder.

Men det kommer forhåbentlig ikke til at ske igen, da jeg har fjernet min nøglebrik fra min Monta konto. :-D
Jeg fik lige endnu et svar fra Clever:
Jeg har oprettet kompensationen i vores system, og du vil blive modregnet via betalingsservice, sammen med din normale regning.

Vi er glade for at løsningen passede dig, dog er dette ekstra ordinært, og vi henviser dig til at være helt sikker på at du kun bruger Clever ladebrikken, eller Clever appen ved ladning på UFC, så vi så vidt muligt kan undgå det for eftertiden.

I øvrigt er vi ærgerlige over det svar som du har fået fra Monta. Det skal ikke være mudderkast, og slet ikke indblande dig.

Vi ønsker dig en rigtig god dag.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 16. mar 2023, 15:10

Target skrev:
16. mar 2023, 14:58
Jeg fik lige endnu et svar fra Clever:
Ja okay.. man må tørt konstatere at Clever og Monta ikke er enige om hvor den ligger :)

Men for at undgå dét du oplevede, så er der vel nødt til at være en sammenkobling et sted mellem din Monta-account og din Clever-account ?
Således at når anmodningen om start af opladning kommer fra Monta, så kan Clever udpege dig som Unlimited-kunde hos dem - og sige "Yes - værsågod at fortsætte til kr 0"

Hvis der ikke et sted er knyttet en forbindelse mellem dit Monta-ID og dit Clever-ID, så kan jeg ikke se hvordan det kan undgås.

Det sikreste er selvf som Clever siger, at du kun bruger deres ladebrik.
These users thanked the author HansH for the post:
Target
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 16. mar 2023, 15:42

HansH skrev:
16. mar 2023, 15:10
Target skrev:
16. mar 2023, 14:58
Jeg fik lige endnu et svar fra Clever:
Ja okay.. man må tørt konstatere at Clever og Monta ikke er enige om hvor den ligger :)

Men for at undgå dét du oplevede, så er der vel nødt til at være en sammenkobling et sted mellem din Monta-account og din Clever-account ?
Således at når anmodningen om start af opladning kommer fra Monta, så kan Clever udpege dig som Unlimited-kunde hos dem - og sige "Yes - værsågod at fortsætte til kr 0"

Hvis der ikke et sted er knyttet en forbindelse mellem dit Monta-ID og dit Clever-ID, så kan jeg ikke se hvordan det kan undgås.

Det sikreste er selvf som Clever siger, at du kun bruger deres ladebrik.
Ja jeg brugte jo netop min Clever ladebrik til at starte opladningen... Og ifølge Monta, så starter Clever så med at spørge om der er nogen af deres samarbejdspartnere der kender til ladebrikken, og hvis der så er det, så sker betalingen gennem denne partner. Uagtet at det er Clevers egen ladebrik og den er tilknyttet et Unlimited abonnement.
Jeg kan selvfølgelig godt se logikken, hvis man har en "gratis" Clever ladebrik og man derfor kan vælge at betale gennem f.eks. Monta i stedet for Clever.
Hvordan man skal kunne styre det på en smart måde, det ved jeg ikke lige... Så skulle man vel vælge på selve ladestanderen, hvilken udbyder der skal stå for opkrævningen.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 16. mar 2023, 15:49

Target skrev:
16. mar 2023, 15:42
Ja jeg brugte jo netop min Clever ladebrik til at starte opladningen... Og ifølge Monta, så starter Clever så med at spørge om der er nogen af deres samarbejdspartnere der kender til ladebrikken, og hvis der så er det, så sker betalingen gennem denne partner. Uagtet at det er Clevers egen ladebrik og den er tilknyttet et Unlimited abonnement.
Arr... jeg måtte lige tilbage og læse op på forhistorien. Det skulle jeg have gjort inden jeg svarede.. :(

Mit indlæg giver ikke mening, idet jeg troede det var lige omvendt - at du havde brugt din Monta app til at starte opladning på en Clever lader, og at det så var Monta der havde spurgt Clever om de ville betale gildet....

Kan godt forstå du har valgt at fjerne din Clever brik fra Monta. Klogt move! :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
TargetBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 16. mar 2023, 15:50

HansH skrev:
16. mar 2023, 15:49
Target skrev:
16. mar 2023, 15:42
Ja jeg brugte jo netop min Clever ladebrik til at starte opladningen... Og ifølge Monta, så starter Clever så med at spørge om der er nogen af deres samarbejdspartnere der kender til ladebrikken, og hvis der så er det, så sker betalingen gennem denne partner. Uagtet at det er Clevers egen ladebrik og den er tilknyttet et Unlimited abonnement.
Arr... jeg måtte lige tilbage og læse op på forhistorien. Det skulle jeg have gjort inden jeg svarede.. :(

Mit indlæg giver ikke mening, idet jeg troede det var lige omvendt - at du havde brugt din Monta app til at starte opladning på en Clever lader, og at det så var Monta der havde spurgt Clever om de ville betale gildet....

Kan godt forstå du har valgt at fjerne din Clever brik fra Monta. Klogt move! :)
Ja så sker det forhåbentlig ikke igen. :-D
Og hvis jeg så en dag får behov for at lade på en Monta lader, så må jeg bare bruge app'en til at starte opladningen. Det kan jeg godt leve med.
These users thanked the author Target for the post:
HansH
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 17. mar 2023, 00:15

@Target
Fedt Clever vælger at kompensere dig, det manglede egentlig også bare 👍🏻

@Target og @HansH
Brikken er "dum", den har et RFID, og den læser systemet man aktiverer, og så håndterer systemet bag resten.

Altså præsenterer man en nøgle, og læseren giver så besked om hvilken nøgle det er, og låser op hvis der er et positivt match.
I et låsesystem med tilsvarende teknik kan man ofte lægge alle nøglerne ud på låsens controller, med adgange osv., så det også virker "offline".

Jeg kunne ikke forestille mig at Clever og Monta synkroniserer nøgler generelt, men backend er selvfølgelig koblet sammen, så alt andet lige kan jeg ikke se den ligger andre steder end hos Clever der laver et opslag på nøglen, og om den så finder det ene eller det andet først, så hitter den åbenbart ikke på deres egen kunde som første prioritet.

Det har været vendt som et problem i flere elbil grupper på Facebook, så der er helt sikkert nogen hos Clever der har viden om det, men ikke sikkert de har det ved alle supportere.
Lige meget hvad, så er det Clever der er den aktive, nøglen/brikken har ikke forbindelse til noget.

Igen, fedt de kompenserer, underligt de ikke vedkender sig at det ikke fungerer hensigtsmæssigt
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHTarget
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Kevinff » 17. mar 2023, 06:44

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... UKnl6PbQm0

Lige pt har Sverige forbudt salg af easee bokse. Ved ikke om det har været postet herinde.

SteenC
Nyt medlem
Indlæg: 135
Tilmeldt: 11. aug 2014, 15:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 19 times
Been thanked: 27 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SteenC » 22. mar 2023, 15:46

I weekenden kører vi til Flensborg i Enyaq'en, og skal så oplade et par gange inden vi er hjemme igen :)
Tesla er vist billigst pr. kWh, men jeg er meget tvivl om tilgængeligheden i en ikke-Tesla bil.

Er der nogen som har erfaringer fra Fredericia, Kolding, Rødekro osv. om kablet kan nå over til ladestikket på en Enyaq?

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af majland » 22. mar 2023, 16:38

Kevinff skrev:
17. mar 2023, 06:44
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... UKnl6PbQm0

Lige pt har Sverige forbudt salg af easee bokse. Ved ikke om det har været postet herinde.
Sagen er vist mere end blot svenske spegesild vs røget norsk laks ....

https://www.tu.no/artikler/easee-grunde ... y=X4UFFEbr

Med dansk kommentar på
https://ing.dk/artikel/dansk-forsker-te ... lar-267266

Lidt baggrundslæsning - Easee response fra februar på kritikken fra januar https://carup.se/wp-content/uploads/202 ... trande.pdf som Easee mener burde svenskeren har tilsidesat i Elsäkerhetsverket salgsforbud https://www.tu.no/filer/ESV_Easee/22EV1 ... see_AS.pdf


Største issues
  • Elektronisk fejlstrømsrelæ istedet for et mekanisk med fysisk prøveknap
  • En kontaktafstand under anbefalinger i nogen af standarderne. Easee mener at det er tilstrækkeligt at de ladeboksen er testet med rette spænding
  • Easee mener ikke at der skal laves en overspændiongstest på dybt liggende signaleder i stikket (den til kommunikation mod bilen) men kun på ledere, nul og jord
Tyske TÜV sud har været involveret i testen af boksen og sagt god for løsningerne. Svenskerne tillægger ikke tyskerne nogen vægt men kun egne tests.

Men selv svenskerne skriver at boksen er sikker nok at bruge men har forbudt salg af nye.

Jeg har selv et par easee ladebokse og forsøgt at forstå sagen. Men ved ikke nok om standadiseringsarbejde til at kunne vurdere hvad der er krav, anbefalinger og best practice der kan afviges mod behørig dokumentation.
These users thanked the author majland for the post (total 3):
KevinffTargetDanielB12
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Passatg 3c » 22. mar 2023, 21:21

SteenC skrev:I weekenden kører vi til Flensborg i Enyaq'en, og skal så oplade et par gange inden vi er hjemme igen :)
Tesla er vist billigst pr. kWh, men jeg er meget tvivl om tilgængeligheden i en ikke-Tesla bil.

Er der nogen som har erfaringer fra Fredericia, Kolding, Rødekro osv. om kablet kan nå over til ladestikket på en Enyaq?
Fredericia er rigtigt god til ikke Tesla. Der er en 4-5 standere, hvor du kan holde hele vejen rundt. Kør rundt om pladsen, så ser du dem. I Rødekro er der en enkelt nede i enden, hvor der er let at lade med andre end Tesla ellers er der Ionity på den anden side af motorvejen.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 23. mar 2023, 11:08

Udmelding omkring Norlys' overtagelse af Ampera.
Som jeg havde forventet, vil de fremadrettet (fra 1/5) kun give refusion hvis man er Norlys elkunde.
Norlys har også købt TheCharger. Tænker deres kunder får samme melding....


Kære kunde

Med en velkomst til Norlys-fællesskabet får du som kunde ved Ampera Ladeløsninger ApS nye muligheder, som vi håber, du vil blive glad for.

Vi har forlænget dine nuværende vilkår mht. tilskud frem til 30. april 2023, mens du her modtager nye vilkår for din serviceaftale gældende fra 1. maj 2023. Fordi Ampera Ladeløsninger ApS er blevet en del af Norlys, har du nu forskellige muligheder:

1) Hvis du ønsker alene at fastholde dit kundeforhold hos Ampera og ikke indgå en elaftale ved Norlys, vil du ikke kunne få tilskud til opladning, men abonnementsprisen for service og support vil blive reduceret til 39 kr./måned pr. 1. maj 2023.

2)Hvis du ønsker fortsat at få tilskud på 86 ører pr./kWh efter 1. maj, kan du allerede nu tilmelde dig en elaftale ved Norlys. Her vil tilskuddet fastholdes, mens prisen på dit serviceabonnement vil være på 79 kr./måned. Ønsker du at tilmelde dig en elaftale fra Norlys; klik her. Vær opmærksom på, at ellaftalen skal være indgået senest 30. april for at fastholde tilskuddet.

3) Hvis du ønsker at opnå fuld refusion (hvor også momsen er inkluderet i refusionen),når refusionen bliver genintroduceret 1. juli, skal du have en elaftale hos din ladeoperatør. Dette er vedtaget ved SKAT og gælder alle landets ladeoperatører. Du vil derfor kunne opnå fuld refusion ved Ampera, hvis du har indgået en elaftale ved Norlys.

4) Er du allerede Norlys elkunde skal du forholde dig passivt, og dit abonnement vil fortsætte uændret med de 86 ører pr./kWh i tilskud.

Uanset hvad du vælger, vil de samme vilkår for service og support gælde som hidtil – serviceaftalen er tilgængelig i Monta. Dertil vil du i løbet af sommeren kunne få gode tilbud på offentlig opladning med Norlys’ offentlige ladenetværk.

Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af klodsmajor » 23. mar 2023, 14:51

Er pkt. 3 ikke nyt? Altså det med moms?
These users thanked the author klodsmajor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 23. mar 2023, 14:56

klodsmajor skrev:
23. mar 2023, 14:51
Er pkt. 3 ikke nyt? Altså det med moms?
Lige det punkt har været genstand for diskussion i Monta's facebook gruppe, efter at nyheden breakede i dag.

Der hersker lidt tvivl om hvorvidt man kan læse ud af dette, at der fra 01.07 kun kan indgås refusionsaftale med sin elleverandør.
Hidtil har en række uafhængige aktører jo ageret refusionspusher.
Ampera, Zapp, TheCharger, Looad, HomeCharge osv
Ingen af disse er elleverandører, men har (havde) en forretning udelukkende baseret på at være administrator for SKAT i forhold til udbetaling af refusion til elbilskunder.
Deres forretningsgrundlag forsvandt da elafgiften blev fjernet 01.01, men der har hidtil været forventning om at de ville spire op fra jorden igen, når/hvis elafgiften genindføres fra 01.07 (hvilket jeg tror den gør).

Spørgsmålet er om den type firmaers dage er forbi, og det fremadrettet kun er leverandøren af el der kan agere refusionspusher...
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 422 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 23. mar 2023, 15:07

Looad sælger også strøm:
https://looad.dk/el-til-hjemmet/
Ved ikke med de andre Billede
These users thanked the author mertodinlo for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 23. mar 2023, 15:12

mertodinlo skrev:
23. mar 2023, 15:07
Looad sælger også strøm:
https://looad.dk/el-til-hjemmet/
Ved ikke med de andre Billede
Ah, okay... Tjek :) Jeg lirede bare lige dem af der faldt mig ind ......
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af xbn » 23. mar 2023, 20:45

HansH skrev:
23. mar 2023, 14:56

Der hersker lidt tvivl om hvorvidt man kan læse ud af dette, at der fra 01.07 kun kan indgås refusionsaftale med sin elleverandør.
Hidtil har en række uafhængige aktører jo ageret refusionspusher.
Ampera, Zapp, TheCharger, Looad, HomeCharge osv
Ingen af disse er elleverandører, men har (havde) en forretning udelukkende baseret på at være administrator for SKAT i forhold til udbetaling af refusion til elbilskunder.
Jeg synes i starten der var krav om at ladeoperatøren selv ejede (fx ved at de “købte” den ved opstart og “solgte” den tilbage til kunden ved evt. opsigelse) og var ansvarlige for driften ladeboksen, for at de kunne få refusion, og det gik så over til at man bare skulle have et abonnement.

Det er en lidt rodet lovgivning i det hele taget, som vel egentlig hører under reglerne om processtrøm som normalt kun vedrører virksomheder.
https://skat.dk/data.aspx?oid=2062223
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 23. mar 2023, 20:56

Uddrag af bulletinerne på facebook (uden ansvar - det er ikke mit indhold. Blot refereret) :

- det er en EU-dom omkring moms og refusion. Det ender med det kun er elleverandører såsom Norlys, OK, EWII (de kommer sikkert også på et tidspunkt der ender med at kunne give refusion incl moms. De små firmaer må max give refusion af hvad der svarer til moms’en på selve abonnement prisen

- Reglerne har altid været sådan. Der kom blot en præcisering ifm. med at nogen havde spurgt SKAT.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 23. mar 2023, 22:35

HansH skrev:
23. mar 2023, 20:56
Uddrag af bulletinerne på facebook (uden ansvar - det er ikke mit indhold. Blot refereret) :

- det er en EU-dom omkring moms og refusion. Det ender med det kun er elleverandører såsom Norlys, OK, EWII (de kommer sikkert også på et tidspunkt der ender med at kunne give refusion incl moms. De små firmaer må max give refusion af hvad der svarer til moms’en på selve abonnement prisen

- Reglerne har altid været sådan. Der kom blot en præcisering ifm. med at nogen havde spurgt SKAT.
Det lyder jo helt tosset, men det vil helt sikkert reducere antallet af refusionsvirksomheder, for hvis de samtidig skal være el leverandør, så er det pludselige en noget større opgave - alternativt skal refusionen så svare til afgiften uden moms?

Et helt andet spørgsmål der så kommer op hos mig:
Hvis de så er el leverandør, og refusionsleverandør, hvad forhindrer dem så i at gøre som Clever med deres Clever Box, hvor de måler forbruget time for time, og derfor mener at de kan give refusion til dem der har solceller (selvfølgelig kun for det forbrug der IKKE er leveret af solcellerne)?🤔
Jeg forstår i første omgang ikke at Clever pludselig kan tilbyde det, selvom andre ikke kan...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2023, 09:12

Jeg har søgt lidt efter en app der kan hjælpe med finde bedste pris ved ude-opladning.

Det bedste bud jeg har kunnet finde ind til nu, er Chargeprice.
I Chargeprice kan man fortælle den hvilke(n) ordning(er) man er tilmeldt og hvilken plan man har, og så kan den på hvert ladested fortælle hvad prisen er, så man kan vælge sig den mest favorable, sorteret med ens egne ordninger øverst.
Det er en god start :)

Men jeg synes Chargeprice appen har et par ting der godt kunne forbedres.
Den mest tungtvejende er, allerede ude på kortoversigten, hvor ladepunkterne vises, at kunne se prisen pr kWh. Som appen fungerer nu, skal man dappe ind på hvert eneste ladepunkt for at se prisen dér.
Hvis man befinder sig i et område med mange ladepunkter omkring sig, så er det bøvlet at skulle ind på hver enkelt for at se prisen.

Nogen der har et godt bud på sådan en smidig "bedste-pris-finder i område med mange ladepunkter" app ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2023, 10:06

@HansH har de lavet noget så man selv kan justere ordningerne?
Da jeg prøvede sidst synes jeg ikke jeg kunne finde et sted man kunne det, og fx Skoda PowerPass er ikke ens for alle, fordi det kommer an på hvornår man er tilmeldt hvad prisen så vil være....
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2023, 10:13

BrianDS skrev:
25. mar 2023, 10:06
@HansH har de lavet noget så man selv kan justere ordningerne?
Da jeg prøvede sidst synes jeg ikke jeg kunne finde et sted man kunne det, og fx Skoda PowerPass er ikke ens for alle, fordi det kommer an på hvornår man er tilmeldt hvad prisen så vil være....
Naarj.... man kan ikke selv justere ordningerne. Den har sit faste udvalg.
Men jeg tænker, at dét du refererer til er de ændrede vilkår i slutningen af 2022 ... og dem kender den:

Snap24.jpg
Snap24.jpg (49.8 KiB) Vist 549 gange
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2023, 10:38

HansH skrev:
25. mar 2023, 10:13
BrianDS skrev:
25. mar 2023, 10:06
@HansH har de lavet noget så man selv kan justere ordningerne?
Da jeg prøvede sidst synes jeg ikke jeg kunne finde et sted man kunne det, og fx Skoda PowerPass er ikke ens for alle, fordi det kommer an på hvornår man er tilmeldt hvad prisen så vil være....
Naarj.... man kan ikke selv justere ordningerne. Den har sit faste udvalg.
Men jeg tænker, at dét du refererer til er de ændrede vilkår i slutningen af 2022 ... og dem kender den:


Snap24.jpg
Ok, det har de indført, det var i hvert tilfælde før december 2022 jeg forsøgte at bruge det, og muligvis omkring ændringerne i april...

Jeg går også stille og håber på at Elli ændrer til april igen, og sænker priserne, selvom det sandsynligvis er et vildt long-shot, for de nuværende priser er lige høje nok (på alt andet end Ionity)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. mar 2023, 15:29

HansH skrev:
23. mar 2023, 20:56
Uddrag af bulletinerne på facebook (uden ansvar - det er ikke mit indhold. Blot refereret) :

- det er en EU-dom omkring moms og refusion. Det ender med det kun er elleverandører såsom Norlys, OK, EWII (de kommer sikkert også på et tidspunkt der ender med at kunne give refusion incl moms. De små firmaer må max give refusion af hvad der svarer til moms’en på selve abonnement prisen

- Reglerne har altid været sådan. Der kom blot en præcisering ifm. med at nogen havde spurgt SKAT.
Lyder lidt underligt, hvis det kun er elleverandører der må levere den service?

Men ikke alene er det en begrænsning af, hvem der kan levere refusion.
Samtidig skulle man være bundet til, at man skal have sin el-aftale med sin ladeoperatør? Virker som en unødvendig binding af kunder, som så også ville besværliggøre muligheden for at skifte elleverandør?
Tvivler på at det er korrekt (uden dog at have noget fakta at hænge det op på)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2023, 15:46

FDM skriver at de forventer at refusion bliver cirka 69 øre/kWh når elafgiften genindføres 1/7-23
https://fdm.dk/vi-tilbyder/fdm-ladeloesning
** Efter 01.07.2023 forventes det, at afgiftsrefusionen på strøm kommer tilbage. Vi forventer, at beløbet vil være ca. 69 øre/kWh. Refusion af strømafgift til elbiler er politisk besluttet om at fortsætte til 2030.
Det passer nogenlunde med hvad Finansministeriet har skrevet her (september 2023): https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
Altså vil elafgiften være 69,70 øre/kWh + moms = 87,125 øre/kWh

Bliver det refusions satsen, og den tilsvarende vil falde frem til 2030 (undtagen i 2024), så skal man tænke sig meget om før man investerer i et refusionsabonnement som kræver udskiftning af en ladeboks, nogle tager stadig 10.000 kr for det (Eller Clevers 10.995 kr), fordelt på 7-7,5 år og med faldende refusion, så skal der køres en del før det bliver en "god" forretning.


Elbiil mener stadig at man skal regne elafgiften og refusion med moms:
https://www.elbiil.dk/opladning/aendring-i-elafgiften
These users thanked the author BrianDS for the post:
i-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 26. mar 2023, 00:36

BrianDS skrev:
25. mar 2023, 15:46
FDM skriver at de forventer at refusion bliver cirka 69 øre/kWh når elafgiften genindføres 1/7-23
https://fdm.dk/vi-tilbyder/fdm-ladeloesning
** Efter 01.07.2023 forventes det, at afgiftsrefusionen på strøm kommer tilbage. Vi forventer, at beløbet vil være ca. 69 øre/kWh. Refusion af strømafgift til elbiler er politisk besluttet om at fortsætte til 2030.
Det passer nogenlunde med hvad Finansministeriet har skrevet her (september 2023): https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
Altså vil elafgiften være 69,70 øre/kWh + moms = 87,125 øre/kWh
Men ifølge HansH FB klip, burde der være forskel på med/uden elaftale, som burde være med/uden moms?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2023, 01:19

Thor-thor skrev:
26. mar 2023, 00:36
BrianDS skrev:
25. mar 2023, 15:46
FDM skriver at de forventer at refusion bliver cirka 69 øre/kWh når elafgiften genindføres 1/7-23
https://fdm.dk/vi-tilbyder/fdm-ladeloesning
** Efter 01.07.2023 forventes det, at afgiftsrefusionen på strøm kommer tilbage. Vi forventer, at beløbet vil være ca. 69 øre/kWh. Refusion af strømafgift til elbiler er politisk besluttet om at fortsætte til 2030.
Det passer nogenlunde med hvad Finansministeriet har skrevet her (september 2023): https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
Altså vil elafgiften være 69,70 øre/kWh + moms = 87,125 øre/kWh
Men ifølge HansH FB klip, burde der være forskel på med/uden elaftale, som burde være med/uden moms?
Korrekt, FDM har ikke mulighed for en FDM el-aftale, de har kun en rabat aftale med Jysk Energi til el delen
Jeg tænker det giver Clever, OK og. Norlys, m.fl. en uforholdsmæssigt stor fordel fremfor de små - og desværre er det også de virksomheder som insisterer på deres specifikke (og dyre) boks
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1733
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 26. mar 2023, 15:09

BrianDS skrev:
26. mar 2023, 01:19
Thor-thor skrev:
26. mar 2023, 00:36
BrianDS skrev:
25. mar 2023, 15:46
Det passer nogenlunde med hvad Finansministeriet har skrevet her (september 2023): https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
Altså vil elafgiften være 69,70 øre/kWh + moms = 87,125 øre/kWh
Men ifølge HansH FB klip, burde der være forskel på med/uden elaftale, som burde være med/uden moms?
Korrekt, FDM har ikke mulighed for en FDM el-aftale, de har kun en rabat aftale med Jysk Energi til el delen
Jeg tænker det giver Clever, OK og. Norlys, m.fl. en uforholdsmæssigt stor fordel fremfor de små - og desværre er det også de virksomheder som insisterer på deres specifikke (og dyre) boks
Ok. Men kan det virkelig være rigtigt at der bliver den sammenkobling med el-aftale/-opladning og refusion inkl. moms?
Er der nogen der har set fakta omkring dette? FB skriv og melding fra én ladeoperatør er jo ikke nødvendigvis korrekt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2023, 20:04

Thor-thor skrev:
26. mar 2023, 15:09
BrianDS skrev:
26. mar 2023, 01:19
Thor-thor skrev:
26. mar 2023, 00:36

Men ifølge HansH FB klip, burde der være forskel på med/uden elaftale, som burde være med/uden moms?
Korrekt, FDM har ikke mulighed for en FDM el-aftale, de har kun en rabat aftale med Jysk Energi til el delen
Jeg tænker det giver Clever, OK og. Norlys, m.fl. en uforholdsmæssigt stor fordel fremfor de små - og desværre er det også de virksomheder som insisterer på deres specifikke (og dyre) boks
Ok. Men kan det virkelig være rigtigt at der bliver den sammenkobling med el-aftale/-opladning og refusion inkl. moms?
Er der nogen der har set fakta omkring dette? FB skriv og melding fra én ladeoperatør er jo ikke nødvendigvis korrekt.
Jeg ved det ikke, men som sagt, så får el-leverandørerne en 25% ekstra fordel hvis det er sandt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"