Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ladeløsninger til bilferie - jeg har indtil videre forventet PowerPass var sagen, men hvad overvejer i andre hvis turen eventuelt skulle gå sydpå?
Prisen var indtil 19/12-22 99 kr/md, 2,30 kr/kWh ved Ionity og 2,90 kr/kWh ved "alle" andre
Prisen var indtil 31/03-23 115 kr/md, 2,69 kr/kWh ved Ionity og 4,52/5,27 kr/kWh ved "alle" andre (AC/DC)
Prisen er nu 109 kr/md, 3,75 kr/kWh ved Ionity, Ewiva, Audi Charging Hub og Aral Pulse og 4,40/5,37 kr/kWh ved "alle" andre (AC/DC) (i Euro noget lignende)
Jeg synes ikke ligefrem 3,75 kr/kWh er et slagtilbud, i hvert tilfælde ikke med de 109 kr/md oveni
Tesla ligger omkring $0,39/0,43 med abonnement og €0,53/0,58 uden abonnement - men samtidig lidt bøvlet når nu bil og lader ikke ligefrem er designet til hinanden.
Priserne på PowerPass forventer jeg holder sig i ro i nogle måneder, mens Tesla kan ændre sig flere gange, ulempen ved PowerPass er derudover bindingen.
Juicepass har jeg også overvejet, men de nye vilkår, og det at abonnementet vist først træder i kraft ved første opladning gør at man lige skal være opmærksom på fornyelse mv.
Prisen var indtil 19/12-22 99 kr/md, 2,30 kr/kWh ved Ionity og 2,90 kr/kWh ved "alle" andre
Prisen var indtil 31/03-23 115 kr/md, 2,69 kr/kWh ved Ionity og 4,52/5,27 kr/kWh ved "alle" andre (AC/DC)
Prisen er nu 109 kr/md, 3,75 kr/kWh ved Ionity, Ewiva, Audi Charging Hub og Aral Pulse og 4,40/5,37 kr/kWh ved "alle" andre (AC/DC) (i Euro noget lignende)
Jeg synes ikke ligefrem 3,75 kr/kWh er et slagtilbud, i hvert tilfælde ikke med de 109 kr/md oveni
Tesla ligger omkring $0,39/0,43 med abonnement og €0,53/0,58 uden abonnement - men samtidig lidt bøvlet når nu bil og lader ikke ligefrem er designet til hinanden.
Priserne på PowerPass forventer jeg holder sig i ro i nogle måneder, mens Tesla kan ændre sig flere gange, ulempen ved PowerPass er derudover bindingen.
Juicepass har jeg også overvejet, men de nye vilkår, og det at abonnementet vist først træder i kraft ved første opladning gør at man lige skal være opmærksom på fornyelse mv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nå, jeg kan så se at det nye PowerPass abonnement "kun" har en måneds binding, det hjælper da trods alt på prisforskellen...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nå så kom der besked fra Looad at man efter 1.juli får ca 70øre i refusion hvis man beholder sit nuværende elselskab, og 87 øre hvis man skifter elselskab til looad energi. Er der nogle der har erfaring med det? Hvis man lige umiddelbart laver en sammenligning på elpris.dk mellem andel som jeg har nu og looad er der da ca 800kr af spare pr halvår på elpris alene hvis jeg skifter, og så kommer den større refusion oveni, så det lyder jo meget godt alt sammen - men man hører bare også så tit om "billige" elselskaber der ender med at blive dyrere fordi de laver et eller andet prisfusk som os almindeligt dødelige ikke har en chance for at overskue...
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har svært ved at fatte at det kan gøres så billigt at køre el Maj måned har været helt sindssyg…
Vi lader kun hjemme da vires kørsel gør dette muligt. Vi har en spotprisaftale via elforbundet. Vi styrer ladningen via Monta og i maj måned har det været ekstremt billigt - ufatteligt. Vi har to elbiler og en el-motorcykel som vi skifter lidt imellem til den daglige transport. Men en ladning på 325kwh og en pris på 96kr inkl. transporttariffer.
Hertil kommer gratis parkering hver eneste dag i det centrale København, samt et kickback fra Monta på 59kr - man bliver næsten flov… det virker helt forkert🫣🫢
Vi lader kun hjemme da vires kørsel gør dette muligt. Vi har en spotprisaftale via elforbundet. Vi styrer ladningen via Monta og i maj måned har det været ekstremt billigt - ufatteligt. Vi har to elbiler og en el-motorcykel som vi skifter lidt imellem til den daglige transport. Men en ladning på 325kwh og en pris på 96kr inkl. transporttariffer.
Hertil kommer gratis parkering hver eneste dag i det centrale København, samt et kickback fra Monta på 59kr - man bliver næsten flov… det virker helt forkert🫣🫢
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er ikke flov over mine 264 kWh til 106 kr, jeg er mere "flov" over at Danmark lægger afgifter på (igen), og fortsætter bureaukratiet med refusion.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 742
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nej - det er du ikke flov over.
Det er du irriteret over - fordi du har købt et hus med solceller
-
- Medlem
- Indlæg: 742
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 350 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er herligt ikk'?karstein skrev: ↑3. jun 2023, 06:34Jeg har svært ved at fatte at det kan gøres så billigt at køre el Maj måned har været helt sindssyg…
Vi lader kun hjemme da vires kørsel gør dette muligt. Vi har en spotprisaftale via elforbundet. Vi styrer ladningen via Monta og i maj måned har det været ekstremt billigt - ufatteligt. Vi har to elbiler og en el-motorcykel som vi skifter lidt imellem til den daglige transport. Men en ladning på 325kwh og en pris på 96kr inkl. transporttariffer.
Hertil kommer gratis parkering hver eneste dag i det centrale København, samt et kickback fra Monta på 59kr - man bliver næsten flov… det virker helt forkert🫣🫢
Tænk hvis du ovenikøbet havde haft serviceabonnement hos The Charger
Så havde du i bogstaveligste forstand tjent penge på at lade...
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Kan du evt. sige lidt mere herom?u_bull skrev:Det er herligt ikk'?karstein skrev: ↑3. jun 2023, 06:34Jeg har svært ved at fatte at det kan gøres så billigt at køre el Maj måned har været helt sindssyg…
Vi lader kun hjemme da vires kørsel gør dette muligt. Vi har en spotprisaftale via elforbundet. Vi styrer ladningen via Monta og i maj måned har det været ekstremt billigt - ufatteligt. Vi har to elbiler og en el-motorcykel som vi skifter lidt imellem til den daglige transport. Men en ladning på 325kwh og en pris på 96kr inkl. transporttariffer.
Hertil kommer gratis parkering hver eneste dag i det centrale København, samt et kickback fra Monta på 59kr - man bliver næsten flov… det virker helt forkert🫣🫢
Tænk hvis du ovenikøbet havde haft serviceabonnement hos The Charger
Så havde du i bogstaveligste forstand tjent penge på at lade...
Vi har købt og betalt en Wallbox lader og ikke nogen serviceaftale i dag. Vi har et abonnement hos evdk.dk på refusion af alafgift når det starter igen her i juli. Som jeg læser de andre løsninger er det noget med at leje en lader?
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er da for tåbeligt at der skal være så meget bureaukrati omkring noget der kunne løses så enkelt.
Jeg nævnte ikke noget om min egen situation i det citerede indlæg, men i efteråret kom Socialdemokratiet og Venstre ud med armene over hovedet og fortalte at det var lykkedes at "banke elafgiften helt i bund", ingen af dem nævnte at det var midlertidigt, selvom det jo er hele essensen af aftalen.
Det kunne være mere enkelt, enten elafgift på EU minimum til alle, eller ligestille elbil+lader på adressen med elbaseret opvarmning.
Alle de mange forskellige service abonnementer vil så være stort set ligegyldige, det vil være nemmere for alle at køre elbil, og der er ikke et spild på fx 12 gange xx kr/md pr lader som absolut ikke bidrager med nogen merværdi for nogen.
At der dertil så er forskel på om man har elvarme, solceller, begge dele, eller ingen af delene er endnu mere tåbeligt
Så ja, jeg er irriteret, men det er også skammeligt at Danmark kan gøre noget meget enkelt så utroligt bureaukratisk, så flov er måske ikke det rigtige ord som sådan, men fortæller man det til en udenlandsk kollega så ryster de på hovedet, som de også har gjort i årtier af vores registreringsafgift, som flere stadig ikke tror på er sandt før man viser hvor dyre bilerne er
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er så skørt med det refusionscirkus.
At huse med solceller er delvist undtaget.
At folk med gamle ladere som min uden tæller ikke kan få refunderet.
At der spildes så meget administartion af det skidt.
At man vil have alt på EL og ikke fjerner den afgift en gang for alle...
Flyt gerne afgiften over på mit GAS, hvis de penge betyder noget for statskassen.
gas som de fleste jo alligevel skifter ud inden for en årrække incl. mig.
Spørger du mig, så forsvinder afgiften. Det skriger til himlen, så det vil ske inden for en overskuelig fremtid.
En anden ting der er skørt er det monopollignende ladecirkus.
Hvis jeg vil skifte lader til en med refusion, så koster en lader hurtigt 8000kr.
Ingen skal bilde mig ind at det koster mere end 1000 kr. at producere sådan en boks.
Tesla sælger deres til under 4000kr.
Den kan alt incl. lade med 22kw, men mangler desværre tæller.
https://shop.tesla.com/da_dk/product/wall-connector
At huse med solceller er delvist undtaget.
At folk med gamle ladere som min uden tæller ikke kan få refunderet.
At der spildes så meget administartion af det skidt.
At man vil have alt på EL og ikke fjerner den afgift en gang for alle...
Flyt gerne afgiften over på mit GAS, hvis de penge betyder noget for statskassen.
gas som de fleste jo alligevel skifter ud inden for en årrække incl. mig.
Spørger du mig, så forsvinder afgiften. Det skriger til himlen, så det vil ske inden for en overskuelig fremtid.
En anden ting der er skørt er det monopollignende ladecirkus.
Hvis jeg vil skifte lader til en med refusion, så koster en lader hurtigt 8000kr.
Ingen skal bilde mig ind at det koster mere end 1000 kr. at producere sådan en boks.
Tesla sælger deres til under 4000kr.
Den kan alt incl. lade med 22kw, men mangler desværre tæller.
https://shop.tesla.com/da_dk/product/wall-connector
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er enig i det du skriver, men hvad mener du med dette?
jeg har solceller, og kan ligeledes ikke få refusion, selvom min lader har tæller OCPP osv.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sorry var varmepumpe jeg tænkte på, hvor man har nedsat afgift og vist ikke kun delvist men fuldt.
Min fejl
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tror ikke at de fjerner elafgiften.. Men jeg forstår slet ikke, hvorfor der ikke har været mere debat omkring og opmærksomhed omkring det..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- majland
- Medlem
- Indlæg: 1357
- Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 256 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvis du har reduceret elafgift pga elvarme/varmepumpe har du netop ikke behov for noget refusion da alt forbrug over 4000kWh er uden elafgift. Ja lidt synd for de (få) der har normalt elforbrug uden elbil ladning derunder. Men siden 70'erne hvor elafgiften blev indført med rabat for elvarme har de 4000kWh været knækgrænsen mellem alm og reduceret elafgift (Satserne er så ændret mange gange siden og fritidshuse er også kommet med)
For solceller kunne man også løse det teknisk med EN ekstra produktionsmåler og timeopgørelser af produktion, køb , salg og elbilopladning. Så kunne det sikres at man ikke søgte refusion for en afgift man ikke havde betalt
Selvom en permament nedsættelse af elafgiften til EU minimum vil være endnu en "forringelse" af fordelene på mit gamle solcelleanlæg er jeg enig i at det den mest farbare vej hvis vi ønsker en omstilling til el. De høje elrpiser (set i et 10årigt perspektiv) og ikke mindst nettariffer begrænser jo nok alligevel frås med strømen.
Når man læser "brok" fra folk der klager over at de ikke kan få refusion af afgifter de ikke har betalt bliver man lidt træt... "Jamen Clever tilbagebetaler jo selvom man har solceller". Ja, men af egen lomme mod at man betaler et (dyrt) månedligt abb.....
Så forskelsbehandlingen ligger i at elbiler og solceller er en ugunstig kombination.
Man kan så ryste på hovedet over Skats krav om at der skal være en godkendt måler _i_ ladeboksen istedet for i tavlen. Specielt når kravet til varmepumper over en hvis størrelse er at der skal være en godkendt måler i tavlen, mens der slet ikke er krav om solcelle produktion måles selvom gamle gruppe 6 anlæg beskattes af hele produktionen (når der anvendes den regnskabsmæssige metode hvor der er afskrevet på anlægget)
Min far har lige fået en Tesla ladeboks op ved sommerhuset (da han venter på en Tesla). Sommerhuset er elopvarmet men har typisk haft et årligt forbrug på 1500 - 2000kWh selvom han som pensionist har boet der nærmest permanent de sidste år. Opvarmningen har primært været brændeovn men når nu forventeligt kommer over knækgrænsen på de 4000kWh kommer luft til luft varmepumpen til at lave noget mere. Med reduceret elafgift vil det formenligt være billigere end brænde....
Anders Majland
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
2020 Yamaha Ténéré 700
2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den debat kommer her efter 1/7
Jeg tror simpelthen ikke den overlever.
Men ja.. det er helt utroligt hvad der nogen gange foregår.
Har lige hørt jeg får 140.000 kr. tilbage i for meget betalt ejd. skat 2011-2020, i et sommerhus som ikke var mit i perioden.
Men det er mig der får dem????
Det er da bare super for mig, men den tidligere ejer er nok ikke af samme holdning.....
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Debatten burde jo være der for længe siden, men de kan også forsøge at sylte den, og så sker der hvad der sker - jeg håber du får ret, men frygter Daniel får ret...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er helt gak, den løsning der foreslås er en ekstra hovedmåler, det giver så mulighed for at køre som uden solceller, men koster så et ekstra måler abonnement, samt elaftale.
Clever har jo lavet en løsning hvor de sammenligner forbrug på lader med købt strøm og afregner så ud fra den andel der er købt, dvs det hele hvis køb er større end laderens forbrug, sjovt nok kan ingen andre det, og Clevers løsning er generelt lidt dyr at komme igang med (både One og Clever med Power)
Enig i løsningen, altså permanent elafgift på EU minimum, men hvorfor mener du det er en forringelse? Du sparer godt nok ikke så meget som hvis du skulle betale elafgiften, men du betaler vel ikke mere af at elafgiften er reduceret?Selvom en permament nedsættelse af elafgiften til EU minimum vil være endnu en "forringelse" af fordelene på mit gamle solcelleanlæg er jeg enig i at det den mest farbare vej hvis vi ønsker en omstilling til el. De høje elrpiser (set i et 10årigt perspektiv) og ikke mindst nettariffer begrænser jo nok alligevel frås med strømen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Er det bare mig der synes el-timepriserne er lidt underlige for tiden? Man får hele tiden at vide "lad om natten, der er strømmen billigst". Jeg synes det er oceaner af tid siden det har være billigst om natten. De sidste mange uger har de fleste lavpunkter ligget mellem 13 og 16 - selv hvis man regner den lidt højere transportafgift med. (jeg snakker øst for størebælt i radius' område, det kan sagtens være anderledes andre steder). Er det bare pga solenergien er på toppen i den periode for tiden? Synes der burde være flere faktorer der spiller ind ...
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er nok vind og sol, der producerer mest der om eftermiddagen, men man skulle tro erhverv brugte langt mindre om natten, så prisen om natten kunne falde.
Generelt er det på det sidste også blevet dyrere i hverdagene, det kommer hurtigt tæt på 3 kr/kW, når afgiften kommer tilbage.
Generelt er det på det sidste også blevet dyrere i hverdagene, det kommer hurtigt tæt på 3 kr/kW, når afgiften kommer tilbage.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 182
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 53 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det var det samme scenarie sidste år fra marts til og med august, dog synes forskellen at være større i år.
- These users thanked the author allannissen for the post:
- asej
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ok - jeg hoppede først på elbils-vognen i efteråret og har aldrig skænket priserne en tanke førallannissen skrev: ↑17. jun 2023, 19:30Det var det samme scenarie sidste år fra marts til og med august, dog synes forskellen at være større i år.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
3kr? Det lyder godt nok voldsomt, jeg synes for det meste den holder sig under 1,50kr hos os inkl alt, lige bortset fra spidsbelastning fra 17-21 hvor den tit er 2-2,5.xbn skrev: ↑17. jun 2023, 18:49Det er nok vind og sol, der producerer mest der om eftermiddagen, men man skulle tro erhverv brugte langt mindre om natten, så prisen om natten kunne falde.
Generelt er det på det sidste også blevet dyrere i hverdagene, det kommer hurtigt tæt på 3 kr/kW, når afgiften kommer tilbage.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, men så er vi da også hurtigt over 3 kr, når den (latterlige) afgift er tilbage.
De sidste par dage har gennemsnitsprisen for os været ca 1,80 over hele dagen.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Priserne lige nu kommer ofte op på 1,50-1,60 kr/kWh + tariffer som for mit vedkommende ligger på 20,66/31,01/83,51 øre/kWh (de "lave" sommertariffer) + 14 øre/kWh fra Energinet + elafgift der lander på 87,125 øre/kWh resten af 2023 (88,75 øre/kWh fra nytår*)
Det vil sige over døgnet er der et tillæg til spotprisen alene på tariffer og afgifter på
121,785 øre/kWh (00-06)
132,135 øre/kWh (06-17 + 21-00)
184,635 øre/kWh (17-21)
Om natten lige nu er prisen omkring 1 kr/kWh, det vil sige vi løber op omkring 2,25 kr/kWh, om dagen svinger den imellem 0 og 1 kr/kWh, så det er lidt bedre hvis man kan lade hjemme om dagen, kogespidsen er oftest på 1,00-1,70 kr/kWh, og får altså en pris der vil svinge imellem 2,85-3,55 kr/kWh - der skal man i hvert tilfælde lade være med at lade (det skal man selvfølgelig undgå uanset)
De der kan få refusion kan selvfølgelig være fint tilfreds med at priserne fortsætter næsten som nu.
De der kan lade om dagen og har Clever tilbagebetaling får mulighed for at tjene lidt mere.
Jeg selv med solceller, fjernvarme og elbil, det er lidt skidt for økonomien i elbilen ...
Generelt, så er strømmen bare overhovedet ikke billig, når man tænker på at i starten af 2022 var tarifferne her i området på cirka 30 øre/kWh alt inklusive og elafgiften 1,12 kr/kWh, og alligevel var prisen i gennemsnit ofte omkring 2 kr/kWh uden man gjorde noget for at holde prisen nede.
(alt ovenfor er med moms)
* https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
Det vil sige over døgnet er der et tillæg til spotprisen alene på tariffer og afgifter på
121,785 øre/kWh (00-06)
132,135 øre/kWh (06-17 + 21-00)
184,635 øre/kWh (17-21)
Om natten lige nu er prisen omkring 1 kr/kWh, det vil sige vi løber op omkring 2,25 kr/kWh, om dagen svinger den imellem 0 og 1 kr/kWh, så det er lidt bedre hvis man kan lade hjemme om dagen, kogespidsen er oftest på 1,00-1,70 kr/kWh, og får altså en pris der vil svinge imellem 2,85-3,55 kr/kWh - der skal man i hvert tilfælde lade være med at lade (det skal man selvfølgelig undgå uanset)
De der kan få refusion kan selvfølgelig være fint tilfreds med at priserne fortsætter næsten som nu.
De der kan lade om dagen og har Clever tilbagebetaling får mulighed for at tjene lidt mere.
Jeg selv med solceller, fjernvarme og elbil, det er lidt skidt for økonomien i elbilen ...
Generelt, så er strømmen bare overhovedet ikke billig, når man tænker på at i starten af 2022 var tarifferne her i området på cirka 30 øre/kWh alt inklusive og elafgiften 1,12 kr/kWh, og alligevel var prisen i gennemsnit ofte omkring 2 kr/kWh uden man gjorde noget for at holde prisen nede.
(alt ovenfor er med moms)
* https://fm.dk/media/26367/faktaark_lemp ... aneder.pdf
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6021
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du skal jo netop lægge cirka 86 øre oveni de priser du har nu...asej skrev: ↑17. jun 2023, 21:243kr? Det lyder godt nok voldsomt, jeg synes for det meste den holder sig under 1,50kr hos os inkl alt, lige bortset fra spidsbelastning fra 17-21 hvor den tit er 2-2,5.xbn skrev: ↑17. jun 2023, 18:49Det er nok vind og sol, der producerer mest der om eftermiddagen, men man skulle tro erhverv brugte langt mindre om natten, så prisen om natten kunne falde.
Generelt er det på det sidste også blevet dyrere i hverdagene, det kommer hurtigt tæt på 3 kr/kW, når afgiften kommer tilbage.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvorfor skal jeg lægge 86 øre oveni? Jeg kan se min aktuelle pris inkl alle afgifter osv her:BrianDS skrev: ↑17. jun 2023, 22:34Du skal jo netop lægge cirka 86 øre oveni de priser du har nu...asej skrev: ↑17. jun 2023, 21:243kr? Det lyder godt nok voldsomt, jeg synes for det meste den holder sig under 1,50kr hos os inkl alt, lige bortset fra spidsbelastning fra 17-21 hvor den tit er 2-2,5.xbn skrev: ↑17. jun 2023, 18:49Det er nok vind og sol, der producerer mest der om eftermiddagen, men man skulle tro erhverv brugte langt mindre om natten, så prisen om natten kunne falde.
Generelt er det på det sidste også blevet dyrere i hverdagene, det kommer hurtigt tæt på 3 kr/kW, når afgiften kommer tilbage.
https://andelenergi.dk/kundeservice/aft ... /timepris/
Er der et eller andet hemmeligt der kommer derudover? Jeg ved godt der kommer afgift på efter 1/7, men det får jeg tilbage i refusion når jeg lader bil.
Edit: Sorry, havde læst dit indlæg forkert, jeg troede du mente før afgiften, kan se du skriver efter.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13245
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3208 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Debat om elafgift og deraf afledt politik flyttet til politik-tråden..
viewtopic.php?p=1887664#p1887664
viewtopic.php?p=1887664#p1887664
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 434
- Tilmeldt: 18. nov 2008, 11:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 72 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du får måske ikke momsen refunderet.. suk..!!!
https://www.elbiil.dk/opladning/aendring-i-elafgiften
https://www.elbiil.dk/opladning/aendring-i-elafgiften
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har intet hørt fra Clever endnu, hvordan de forholder sig til det med afgiften. Vi skifter til Clever Power pr 1/8; så giver det rabat på Clever abonnementet, så det virker som en ok forretning.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Looad giver fuld refusion inkl moms, når man har el hos dem også. Helt efter bogen.
+8 øre/kWh ift kostpris, intet abonnement, 49,-/måned for serviceaftale og refusion.
Har ikke kunnet finde det billigere og bedre andre steder.
+8 øre/kWh ift kostpris, intet abonnement, 49,-/måned for serviceaftale og refusion.
Har ikke kunnet finde det billigere og bedre andre steder.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22