Side 86 af 143

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 14:14
af stadil
Når i køber en boks køber i så også et ekstra ladekabel til permanent brug ved boksen eller bruger i blot det kabel som fulgte med bilen?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 14:23
af klodsmajor
Hvis boksen ikke er med fast kabel, så køb et ekstra. Du bliver hurtig træt af at pakke det i bilen hver gang.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 14:34
af svak
Vi overvejer en lader i sommerhuset, hvor der pga. varmepumpe ikke er afgiftsrefusion (selvom det pt. ikke batter).
Er det muligt at bruge fx Monta uden en serviceaftale tilknyttet for at styre lejeres brug af laderen?
Har spurgt Monta, men ikke fået svar, så det kunne være, at vagcars ved det...

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 15:10
af Mikkel K
Kærestens Tesla M3 melder 'Opladningsfejl - ingen strøm'. Skulle der sidde én, som har erfaring eller viden om, hvad det skyldes?

Det er hjemmeinstallation med Zaptec boks. Det har fungeret upåklageligt den seneste måneds tid, hvor den kom op. Der er strøm til - boksen lyser som den plejer, men der meldes efterfølgende den nævnte fejl.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 15:39
af HansH
svak skrev:
27. jan 2023, 14:34
Er det muligt at bruge fx Monta uden en serviceaftale tilknyttet for at styre lejeres brug af laderen?
Monta kan sagtens bruges til dette. Du bestemmer selv hvad 1 kWh skal koste på din ladestander.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 16:10
af Thor-thor
stadil skrev:
27. jan 2023, 11:11
Nå har tre muligheder (eksisterende Clever kunde);

1) bestille Clever boks og betale 3500 + 120 om måneden fremover .. plus er det er hurtigt og bekvemt . Minus er Clever ikke giver tilskud de kommende måneder samt dyrt abonnement
2) bestille zaptec GO med boks og installation til 5240 (billigt) og nul kroner i abonnement frem til refusion igangsættes omkring 1/7. Pris pr måned derefter 69
3) bestille easee via ampera til kr 8000 inklusiv installation . Fordelen er at man får tilskud fra ampera de kommende 5 måneder. Vi bruger ca 3-400 kWh om måneden dvs ca 250-300kr minus abonnement dvs ca 200kr eller 1000 over de kommende 5 måneder.

Tænker nummer 2 er det bedste kompromis da den er billigere ene option 3 og samtidig har mere fleksibilitet end option 1 - dvs jeg får en ny og fleksibel oplader hvor jeg kan skifte abonnent hvis nødvendigt.

Noget jeg misser ?
Du kan bare købe Easee lader og så få elektriker til at montere, (det koster ikke 8k) og så melde dig til Ampera.

Du behøver ikke købe den samme sted som du vil tegne abo.
Mig bekendt er Easee en af de ladere, der er flest refusionudbydere, der understøtter

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 16:15
af Thor-thor
Realtor skrev:
27. jan 2023, 13:51
Jeg ser stadig clever som det bedste bud på en totalløsning, da man samtidig har adgang til hurtigladere rundt omkring.
Hvorfor? Man kan bare have en Clever (Go) brik eller Tesla App (andre lade apps), bruge sit Dankort ved YX/CK/Q8.
Når man er tilmeldt kører der jo automatisk, så vel ikke en særlig kvalitet, at man kun får en BS opkrævning.

Hvis man primært lader hjemme, er Clever for dyrt. Der kan det sagtens betale sig at betale højere priser for udeladning, hvis det kun er en sjælden gang

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 16:21
af svak
Hej

Jeg er med på, at Monta kan bruges (har det selv i privaten), men kan monta (eller anden) bruges uden abonnement?
HansH skrev:
27. jan 2023, 15:39
svak skrev:
27. jan 2023, 14:34
Er det muligt at bruge fx Monta uden en serviceaftale tilknyttet for at styre lejeres brug af laderen?
Monta kan sagtens bruges til dette. Du bestemmer selv hvad 1 kWh skal koste på din ladestander.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 16:29
af HansH
svak skrev:
27. jan 2023, 16:21
Jeg er med på, at Monta kan bruges (har det selv i privaten), men kan monta (eller anden) bruges uden abonnement?
Monta koster jo ikke abonnement? Det er gratis.

Men hvis man vil bruge deres ladenetværk, er man jo nødt til at oprette sig med en account, installere appen, tilknytte betalingskort .... som med alle andre betalingsløsninger for opladning.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 16:39
af Korreborg
Mikkel K skrev:Kærestens Tesla M3 melder 'Opladningsfejl - ingen strøm'. Skulle der sidde én, som har erfaring eller viden om, hvad det skyldes?

Det er hjemmeinstallation med Zaptec boks. Det har fungeret upåklageligt den seneste måneds tid, hvor den kom op. Der er strøm til - boksen lyser som den plejer, men der meldes efterfølgende den nævnte fejl.
Har i prøvet med en anden lader? Om det er bil eller laderen.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 17:24
af svak
Det er abonnement hos The Charger eller lignende, jeg mener.

Jeg er med på, at der ikke er abonnement hos Monta.
Og er med på, at jeg skal oprettes mm. (som jeg er).

HansH skrev:
27. jan 2023, 16:29
svak skrev:
27. jan 2023, 16:21
Jeg er med på, at Monta kan bruges (har det selv i privaten), men kan monta (eller anden) bruges uden abonnement?
Monta koster jo ikke abonnement? Det er gratis.

Men hvis man vil bruge deres ladenetværk, er man jo nødt til at oprette sig med en account, installere appen, tilknytte betalingskort .... som med alle andre betalingsløsninger for opladning.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 17:39
af HansH
svak skrev:
27. jan 2023, 17:24
Det er abonnement hos The Charger eller lignende, jeg mener.
The Charger er en refusionspusher ligesom Zapp, Ampera, HomeCharge mm.
De er jo kun relevant for dig som ejer ladestanderen og køber elektriciteten.

Jeg forstår dit spørgsmål derhen, at du spørger om hvad dem der skal benytte ladestanderen - altså køberen - behøver.
Er det korrekt forstået ?
Nu må jeg hellere spørge, så vi ikke snakker forbi hinanden :)

Ellers må du lige venligst skære ud i pap hvilket scenarie du har i tankerne.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 18:08
af svak
:D Det var lettere, hvis vi sad overfor hinanden :D

Mit spørgsmål går egentlig bare på, om vi kan benytte Monta til at udleje laderen til gæster i sommerhuset uden en refusionspusher, da vi alligevel ikke kan få refusion i huset pga. varmepumpe.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 18:43
af HansH
svak skrev:
27. jan 2023, 18:08
Mit spørgsmål går egentlig bare på, om vi kan benytte Monta til at udleje laderen til gæster i sommerhuset uden en refusionspusher, da vi alligevel ikke kan få refusion i huset pga. varmepumpe.
Du er velkommen i Taulov, men først når semifinalen er slut! Så kan vi snakke Monta bagefter :D

Kort svar: JA! :)

Det var præcis hvad jeg svarede på i det første indlæg.
Monta kan benyttes helt uafhængigt af refusionspusher eller ej.
Og senere tilføjede jeg, at det stiller bare det krav til de der skal lade på den, at DE også er oprettet med en account på Monta. Men det er jo ikke anderledes end enhver anden betalingsløsning/app ... hvor man skal oprette sig og tilknytte betalingskort for at kunne benytte det.
HansH skrev:
27. jan 2023, 15:39
Monta kan sagtens bruges til dette. Du bestemmer selv hvad 1 kWh skal koste på din ladestander.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 21:11
af stadil
Jeg er forvirret… hvis jeg køber en boks (eks zaptec GO) og køber refusions abonnement hos ampera eller the charger.. kan det så passe jeg også skal installere Monta app’n?? Nedenstående tekst er fra the charger hjemmeside …

Betaling af abonnement og tilbagebetaling af refusion/elafgift sker via monta.app som er vores samarbejdspartner.

Ps er sgu træt at den her jungle at småudbydere og uigennemskuelige modeller med forskellige refusionssatser, apps osv osv ..

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 21:27
af HansH
The Charger stiller samme krav som Zapp Mobility og Ampera: at din opladning styres gennem Monta.

Men det er bare sådan disse firmaer har valgt at drive forretning.
Det betyder ikke at alle vil køre gennem Monta .... det må du ind og finde ud af for hver enkelt du vil undersøge.
SKAT kræver blot, at refusion skal udbetales gennem en af dem godkendt refusionspartner (eller hvad det nu hedder). Det kan i princippet være ethvert firma med et CVR-nummer. Hvad SKAT's krav for at godkende et sådant selskab måtte være, aner jeg ikke noget om.

Jeg kunne forestille mig, at grunden til der er flere der vælger at stille Monta som et krav, er at Monta tilbyder et komplet økosystem til at håndtere refusionen.
Refusionsbeløb tillægges for hver opladning til din Monta wallet.
En gang om måneden (eller når som helst du manuelt gennemtvinger det), udbetales refusionsbeløbet til det kontonummer du har sat op inde i Monta.
Alt det med måleraflæsning osv varetages af Monta og rapporteres til refusionsselskabet.
Der er ganske enkelt en fiks og færdig løsning for et sådant selskab .... lige klar til at underskrive en partnerskabsaftale med Monta - og så kører vi.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 22:39
af BrianDS
Thor-thor skrev:
26. jan 2023, 21:25
allannissen skrev:
26. jan 2023, 20:14
Du kan godt købe dig ud af Clever. Betal de 3500kr og indgå Clever box aftalen. Opsig den derefter med løbende måned + 30 dages varsel = 2 * 119kr og derefter er du helt fri af dem, og kan indgå aftale med andre refusions udbydere.
Er overhovedet andre refusionsudbydere der understøtter Clever/Keba boksen? The charger nævner noget Keba P30 (som skulle være Clever modellen), men ved ikke om Clever har pillet i dem?

Samtidig koster en ny Easee boks fra 5k og har man allerede forberedt installation (fra Clever) koster det vel i omegnen af 1 elektrikertime at få den monteret. Så ca. 6k for at få en boks, som man med sikkerhed ved understøttes af diverse udbyder.
Så har jeg svært ved at se fidusen i at frikøbe en Clever boks, hvor man måske bliver låst til en refusionsudbyder (hvis man overhovedet kan få det)
Helt enig - også med flere af dine efterfølgende kommentarer :-)

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 22:40
af BrianDS
Realtor skrev:
27. jan 2023, 13:51
du skal vel også betale clever for nedtagning af den eksisterende medmindre du ikke har accepteret den nye aftale.

det skal vel også med i beregningen

Jeg ser stadig clever som det bedste bud på en totalløsning, da man samtidig har adgang til hurtigladere rundt omkring.
Nej, når din elektriker opsætter den nye lader, så piller de Clever laderen ned = den er nedtaget, og så skal den bare sendes retur (og Clever sender så vidt jeg har forstået en returkasse u/b)

Clever er en total løsning, men god synes jeg ikke den er
Undtagelsen er hvis man har et stort forbrug, og endnu bedre hvis man har et meget stort forbrug ude - og ikke engang der er den sådan rigtig god hvis energitillægget træder i kraft som det ville gøre sidste år med de nuværende "regler"

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 27. jan 2023, 22:42
af BrianDS
svak skrev:
27. jan 2023, 16:21
Hej

Jeg er med på, at Monta kan bruges (har det selv i privaten), men kan monta (eller anden) bruges uden abonnement?
HansH skrev:
27. jan 2023, 15:39
svak skrev:
27. jan 2023, 14:34
Er det muligt at bruge fx Monta uden en serviceaftale tilknyttet for at styre lejeres brug af laderen?
Monta kan sagtens bruges til dette. Du bestemmer selv hvad 1 kWh skal koste på din ladestander.
Du kan bruge Monta uden abonnement til at sælge din strøm.

Men din lejer betaler vel allerede for strømmen i forbindelse med leje af sommerhuset?
Skal laderen så ikke bare låses af (fx i en postkasse), og så kan de bruge den hvis de lejer huset?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 08:42
af Morten Hedensted
BrianDS skrev:
26. jan 2023, 17:46
Ja, 3.500 kr (indtil kampagnen slutter) er billigt hvis det er en ladeboks som kan bruges generelt, og andre understøtter den, er det ikke, så ville jeg hurtigt blive træt af den store boks. Service og garanti på en ladeboks er bare den tekniske undskyldning for at kunne tilbyde refusion, det er politisk bestemt. Hvor mange kender du der har fået serviceret og/eller repareret/skiftet deres ladeboks? Altså ud over Clever kunder? Jeg kender ingen.

Jeg kunne ikke finde på at give 300 kr/md for refusion og "service", men jeg vil også hellere købe boksen end at leje den, så bestemmer jeg selv hvor jeg vil have abonnement (hvis det engang bliver relevant)
Det kan da godt være du har en pointe. Jeg kan se i et andet indlæg, at man kan få en anden boks til ca 5.000, så er merprisen kun 1.500 for at slippe helt ud af Clevers klør.
Jeg erkender blankt, at jeg ikke har tænkt på, hvorvidt jeg ville kunne få refusion et andet sted end Clever, med deres boks på sigt.

Jeg må i tænkeboks. Har bestilt en ID.4 på VW Go, så nu er det pludselig blevet relevant igen. Det her elbil er til at få ondt i hovedet af. :lol:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 09:39
af BrianDS
Morten Hedensted skrev:
29. jan 2023, 08:42
...
Jeg må i tænkeboks. Har bestilt en ID.4 på VW Go, så nu er det pludselig blevet relevant igen. Det her elbil er til at få ondt i hovedet af. :lol:
Ja, det er absolut ikke altid nemt med elbil i forhold til fossilbiler.

Jeg har aldrig hørt nogen have abonnement på en en tankstation, eller diskussion om hvilken tankstation osv. 😂
Tænk sig hvis man kunne have abonnement ved OK, og så tanke flatrate, men er der ingen OK, så koster det 30 kr/l hos Uni-X ?

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 10:14
af DanielB12
BrianDS skrev:
29. jan 2023, 09:39
Morten Hedensted skrev:
29. jan 2023, 08:42
...
Jeg må i tænkeboks. Har bestilt en ID.4 på VW Go, så nu er det pludselig blevet relevant igen. Det her elbil er til at få ondt i hovedet af. :lol:
Ja, det er absolut ikke altid nemt med elbil i forhold til fossilbiler.

Jeg har aldrig hørt nogen have abonnement på en en tankstation, eller diskussion om hvilken tankstation osv. 😂
Tænk sig hvis man kunne have abonnement ved OK, og så tanke flatrate, men er der ingen OK, så koster det 30 kr/l hos Uni-X ?
En gammel skolekammerat der er/var ansat i et af de store brændstof-selskaber herhjemme (Statoil mener jeg), prøvede at søsætte en slags 'puljebenzin', så man gik sammen i en stor gruppe af nogenlunde ligesindede, og så købte man f.eks. 1.000.000L benzin hos Statoil hvor man fik noget rabat, plus man låste prisen på det tidspunkt man købte, og så kunne man ellers tanke løs - alle blev så faktureret for den mængde de købte, men man forudbetalte et større beløb når man signede op - mener det var 7.000-10.000 kr.
Men var jo et sats, og selvom rabatten var høj - 1 kr eller sådan noget - så kunne man jo risikere at der kom benzinkrig, som var mere normalt 'dengang' (har været i 2016-17) og prisen på standeren faldt mere end rabatten var.. Plus man jo netop var låst til kun at tanke Statoil..

Det var hans fars idé, der havde et vognmandsfirma hvor de netop låste prisen i lange perioder (gør man vel stadigvæk?) for at have sikkerhed..

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 10:57
af BrianDS
DanielB12 skrev:
29. jan 2023, 10:14
...
En gammel skolekammerat der er/var ansat i et af de store brændstof-selskaber herhjemme (Statoil mener jeg), prøvede at søsætte en slags 'puljebenzin', så man gik sammen i en stor gruppe af nogenlunde ligesindede, og så købte man f.eks. 1.000.000L benzin hos Statoil hvor man fik noget rabat, plus man låste prisen på det tidspunkt man købte, og så kunne man ellers tanke løs - alle blev så faktureret for den mængde de købte, men man forudbetalte et større beløb når man signede op - mener det var 7.000-10.000 kr.
Men var jo et sats, og selvom rabatten var høj - 1 kr eller sådan noget - så kunne man jo risikere at der kom benzinkrig, som var mere normalt 'dengang' (har været i 2016-17) og prisen på standeren faldt mere end rabatten var.. Plus man jo netop var låst til kun at tanke Statoil..

Det var hans fars idé, der havde et vognmandsfirma hvor de netop låste prisen i lange perioder (gør man vel stadigvæk?) for at have sikkerhed..
Der er stor forskel på en vognmandsforretning og så os som private, fastlåst pris på el er også en mulighed, omend noget begrænset nu kontra for et par år siden.

Jeg tænker ikke ideen med puljebenzin ikke overlevede ret længe? 😉

I forhold til el, så er der mig bekendt heller ikke nogen selskaber der har tilbudt ubegrænset flatrate til forbrug i hjemmet eller virksomheden? Bare det alene gør det logisk set ikke giver mening at tilbyde forholdsvis billig flatrate på el til elbiler - som i en del tilfælde bruger mere el end man gør til en almindelig husholdning

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 11:34
af DanielB12
Tror det skulle ses i tidspunktet hvor benzinprisen kunne hoppe 50-100 øre hen over døgnet, og så der lige pludselig kom en hård priskrig etc.
Så var ideen jo smart, at du kender dine omkostninger på forhånd, akkurat som fastpris på el.

Men nej, det kom aldrig ud over tegnebrættet. Svjh ville de have det skulle være FDM der var “afsendere” og det ville de ikke.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 29. jan 2023, 12:16
af asej
Mikkel K skrev:
27. jan 2023, 15:10
Kærestens Tesla M3 melder 'Opladningsfejl - ingen strøm'. Skulle der sidde én, som har erfaring eller viden om, hvad det skyldes?

Det er hjemmeinstallation med Zaptec boks. Det har fungeret upåklageligt den seneste måneds tid, hvor den kom op. Der er strøm til - boksen lyser som den plejer, men der meldes efterfølgende den nævnte fejl.
Det gjorde den også første gang jeg satte min til, indtil jeg fandt ud af at man skulle starte opladningen fra den app der hører til laderen (jeg bruger looad app'en). Det antager jeg der er styr på når du siger det har virket før? Man kan også indstille boksen til altid at være tændt så man ikke skal starte den manuelt, prøv evt det. Måske har der været en software opdatering af zaptec boksen (det gør den vist over-the-air) der har ændret noget.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 30. jan 2023, 12:41
af svak
Tak Hans.
HansH skrev:
27. jan 2023, 18:43
svak skrev:
27. jan 2023, 18:08
Mit spørgsmål går egentlig bare på, om vi kan benytte Monta til at udleje laderen til gæster i sommerhuset uden en refusionspusher, da vi alligevel ikke kan få refusion i huset pga. varmepumpe.
Du er velkommen i Taulov, men først når semifinalen er slut! Så kan vi snakke Monta bagefter :D

Kort svar: JA! :)

Det var præcis hvad jeg svarede på i det første indlæg.
Monta kan benyttes helt uafhængigt af refusionspusher eller ej.
Og senere tilføjede jeg, at det stiller bare det krav til de der skal lade på den, at DE også er oprettet med en account på Monta. Men det er jo ikke anderledes end enhver anden betalingsløsning/app ... hvor man skal oprette sig og tilknytte betalingskort for at kunne benytte det.
HansH skrev:
27. jan 2023, 15:39
Monta kan sagtens bruges til dette. Du bestemmer selv hvad 1 kWh skal koste på din ladestander.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 30. jan 2023, 13:14
af Sace
Hvor langt et kabel har man brug for at have liggende i bilen ifht. offenlige standerere som fx Clever? Jeg gider ikke have mere end højest nødvendigt liggende i bagagerummet :D

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 30. jan 2023, 13:40
af svak
Er der andre steder en Monta, hvor man kan gøre sin private lader offentlig tilgængelig?

Pft.

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 30. jan 2023, 13:53
af HansH
Sace skrev:
30. jan 2023, 13:14
Hvor langt et kabel har man brug for at have liggende i bilen ifht. offenlige standerere som fx Clever? Jeg gider ikke have mere end højest nødvendigt liggende i bagagerummet :D
Det type-2 kabel der fulgte med Enyaq'en er 6m (inkl stikkene, dvs målt fra yderpunkt til yderpunkt).
Du skal have noget margin at gøre med, så du kan "fange" en ladeboks selv om du ikke lige kan parkere helt optimalt til den. I den forbindelse er det dog mit indtryk at det skal stå ret sløjt til før det er nødvendigt med 6m ..... mindre kan gøre det, vil jeg mene.
Ved ikke lige hvad størrelser du kan finde dem i, men umiddelbart vil jeg mene at du godt kunne nøjes med f.eks. 4m.

Lynladerne er ikke et tema, da jo har fastmonteret kabel. Så der er du afhængig af at kunne køre "rigtigt til" .. :)

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

: 30. jan 2023, 14:04
af Sace
HansH skrev:
30. jan 2023, 13:53

Det type-2 kabel der fulgte med Enyaq'en er 6m (inkl stik, dvs målt fra yderpunkt til yderpunkt).
Du skal have noget margin at gøre med, så du kan "fange" en ladeboks selv om du ikke lige kan parkere helt optimalt til den. I den forbindelse er det dog mit indtryk at det skal stå ret sløjt til før det er nødvendigt med 6m ..... mindre kan gøre det, vil jeg mene.
Ved ikke lige hvad størrelser du kan finde dem i, men umiddelbart vil jeg mene at du godt kunne nøjes med f.eks. 4m.

Lynladerne er ikke et tema, da jo har fastmonteret kabel. Så der er du afhængig af at kunne køre "rigtigt til" .. :)
Det giver god mening. Jeg har jo den fordel at jeg kan lade AC på begge sider af bilen, det giver lidt mere flexibilitet. Jeg ser om jeg kan finde et på 4m.