Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
: 13. sep 2021, 04:42
Vi elsker VAGbiler...
https://VAGcars.dk/phpbb/
Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit områdePMM skrev: ↑15. sep 2021, 07:37Jeg er 99 % sikker på, vi kommer til at købe en Ioniq 5. Det er plads til tre autostole, hvis de to monteres med de Rivemove beslag omtalt andetsteds.Kims skrev: ↑15. sep 2021, 07:20Vi har en på 1½ år, 3 år og 7 år.Dennis2k skrev: ↑15. sep 2021, 06:51
Jeg skal ikke stoppe dig - Jeg har haft en i 14 dage nu, fantastisk bil! Jeg syntes dog ikke der er så meget bredde på bagsædet til 2 autostol og et barn imellem. Men det afhænger selvfølgelig også af hvor store dine unger er
Edit: Jeg kan evt. sætte 2 af vores bagudvendte autostole i min og tage et billede til dig, hvis det er en hjælp
Så det er snart slut med bagudvendte autostole og kan overgå til nogen lidt mindre.
90% af tiden vil der kun blive kørt med 1-2 børn.
Den er så fed den bil, jeg har drømt om den hele natten
Du må meget gerne lige prøve og smide et billede med de 2 stole i.
Det er meget bil og udstyr for pengene. Uden jeg ved hvad sådan en model Y står i - og hvis man kan få den inden børnene er flyttet hjemmefra
Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.martinta skrev: ↑15. sep 2021, 08:27
Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område
Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.
Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.
Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Taler i om Danmark ?Dennis2k skrev: ↑15. sep 2021, 08:34Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.martinta skrev: ↑15. sep 2021, 08:27
Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område
Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.
Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.
Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Tesla ladenetværk er enormt og udbygges i et Tempo som de andre udbydere slet ikke kan følge med i.
Clever åbner "snart" en pænt stor ladestation i Odense - Det vil hjælpe på det.
Men hvis man køber en Ioniq5 pga. ladehastigheder, så er det nærmest kun Ionity som duer og dem er da godt nok ikke mange af (endnu).
Har tilføjet i besked ovenfor.
Enig. Det er godt for alle med flere Clever ladere - Men jeg ser egentlig Clever VS Tesla som 2 forskelige behov.
Jeg tror ikke det er Jeudans P-hus, hvis det er det som du tænker på - Men uagtet, det er i det område (som jeg hører det) og priserne på p-afgift er latterlige høje, enig.SteffenR skrev: ↑15. sep 2021, 09:23Hvis det er inde i dronnings Tværgade, hvor Eon/clever har været, så forbered dig på, at græde snot pga prisen for at holde der.
Clever er dansk ejet (SEAS-NVE / Andel) og er startet af samme gut som har startet Greenmobility, så de vokser nok ikke lige så hurtigt som feks Tesla kan.
Der er forskel på om vi snakker ladestandere eller superchargers. Ladestandere er Clever langt overlegen, superchargers er de voldsomt langt bagefter - desværre. dit eget billede vise det jo også ganske fint.AU-R8 skrev: ↑15. sep 2021, 08:40Taler i om Danmark ?Dennis2k skrev: ↑15. sep 2021, 08:34Enig! Det er også en af de ting som jeg overvejede da jeg handlede bil - Ikke noget som var afgørende syntes jeg dog.martinta skrev: ↑15. sep 2021, 08:27
Husk at tjekke hvordan det ser ud med ladestandere i dit område
Generelt har Clever mm, voldsomt få superchargers, hvilket er træls når man er på tur, hvorimod tesla har superchargers placeret jævnt ved de større motorveje - som dog endnu kun kan bruges af tesla biler.
Så for mig er lige præcis dén detalje meget vigtig i valg af mærke - det skal dog dertil siges at tesla åbner deres for alle, men hvornår det bliver ved ingen.
Pt har clever kun superchargers følgende steder, og de fleste steder er der 2. til sammenligning har tesla typisk mellem 8-24 hvert sted.
Tesla ladenetværk er enormt og udbygges i et Tempo som de andre udbydere slet ikke kan følge med i.
Clever åbner "snart" en pænt stor ladestation i Odense - Det vil hjælpe på det.
Men hvis man køber en Ioniq5 pga. ladehastigheder, så er det nærmest kun Ionity som duer og dem er da godt nok ikke mange af (endnu).
Sjælland Fyn og Fredericia Århus er da langt bedre dækket ind end Tesla med Clever. Dertil kommer Ionity.
Jeg lader også nok 90-95% af tiden herhjemme. alle ture (i fornuftigt vejr) på under 400 km, kan jeg køre uden at lade.PMM skrev: ↑15. sep 2021, 11:06Vi har fået tilbudt en Ioniq af en chef fra en halv-lokal forhandler, så jeg kan have den indenfor overskuelig fremtid. Vi har ikke travlt som sådan, men der ER bestemt et økonomisk incitament for os. Det er den leasede Touran, den skal erstatte.
Jeg forventer at "tanke" 95 % hjemme, så jeg er ikke så bekymret for lade netværk.
Jeg bryder mig ikke om Tesla design, hverken indvendigt eller udvendigt. Vi er endt i en Ioniq pga design er acceptabelt og prisen er umådeligt rimelig. Jeg synes simpelthen Enyaq stikker af på prisen, skal jeg have en, med det udstyr, jeg ønsker mig. Designmæssigt, var det nok ellers min favorit.
Må nok erkende jeg ikke har fulgt super meget med.
Jeg gætter på 90 % af vores ture er under 100 km. Vi bor i nærheden af Århus og har familie hhv. Sønderborg og Esbjerg. Så det er til at overskue.martinta skrev: ↑15. sep 2021, 12:00Jeg lader også nok 90-95% af tiden herhjemme. alle ture (i fornuftigt vejr) på under 400 km, kan jeg køre uden at lade.PMM skrev: ↑15. sep 2021, 11:06Vi har fået tilbudt en Ioniq af en chef fra en halv-lokal forhandler, så jeg kan have den indenfor overskuelig fremtid. Vi har ikke travlt som sådan, men der ER bestemt et økonomisk incitament for os. Det er den leasede Touran, den skal erstatte.
Jeg forventer at "tanke" 95 % hjemme, så jeg er ikke så bekymret for lade netværk.
Jeg bryder mig ikke om Tesla design, hverken indvendigt eller udvendigt. Vi er endt i en Ioniq pga design er acceptabelt og prisen er umådeligt rimelig. Jeg synes simpelthen Enyaq stikker af på prisen, skal jeg have en, med det udstyr, jeg ønsker mig. Designmæssigt, var det nok ellers min favorit.
Du skal ikke være bekymret for lade netværk i sig selv, og så alligevel. kører jeg fra aarhus til ballerup og retur, så skal jeg lade min. 1 gang. Det er en superlader, og den lader typisk med 100+ kw, så efter 20-25 minutter har jeg nok til at komme hjem. Hvis jeg er heldig, så er der en ledig clever lader på kontoret i ballerup, desværre er der en flok halvhjerner der mener, at fordi de har en elbil, er det ok at lade den HVER dag på de her standere på trods af de kun har kørt 15 kilometer hjem, og til kontoret igen, så den faktisk ikke lader i mere end 10 minutter, før den er opladet, til gengæld holder de lige foran indgangen - hvilket betyder at dem der skal bruge dem ikke kan komme til.
Så i min optik så jeg faktisk hellere at de placerede destinations ladestandere langt væk fra døren, så er der en vis form for sikkerhed for at det kun er dem der rent faktisk har planer om at skulle bruge den som parkere der.
Anyway, hvis jeg er ultra heldig, så kan jeg lade på destinationen, og til fyraften køre hjem igen uden ladepause.
Normalt, kører jeg derfra, og lander enten i Køge eller Slagelse, og alt efter tidspunkt klatlader jeg 10 minutter, og kører så videre og så lader jeg igen i Hedensted eller middelfart og får strukket benene - det fungerer fint.
Men havde jeg ikke haft tesla, så skulle jeg krydse fingre for at de desværre meget få clever ladere er ledige på turen, og er de ikke, så skal jeg ned og lade på 50 kw eller mindre. Og så begynder det faktisk at være træls, da turen hjem nu stoppes af en ladepause på 1 time eller mere i stedet for de der 20-25 minutter jeg ellers skulle have ladet.
Pointen er: Du skal ikke være bekymret for ladenetværket i sig selv, men gør dig selv den tjeneste at du får tjekket hvilke muligheder der er, de steder i plejer at tage hen, du kommer ikke til at køre tør for strøm, men du kan sagtens risikere at vente i længere tid end ønsket, fordi der er få for clever eller ionity ladere.
Dertil, så er den næste udfordring, at ladenetværket i dag er det rene vilde vesten. De enkelte selskaber kan sætte deres egen pris. Hvis du tager plugsurfing og kigger på indre københavn, så er der priser op til 10 kr/kwh - hvilket er en helt horibel pris i forhold til de under 1 krone du giver hjemme, 3,10 kroner du giver på en tesla supercharger, eller bare de 3,5/5 som du giver ved clever på hhv langsom og supercharger.
Jep, det er derfor tesla har fordelen lige i øjeblikket - igen, tesla siger jo de vil åbne deres netværk inden for en overkommelig fremtid.
Jeg tænker modsat at EU krav vægter meget højere, for det er meget nemmere at styre opladning, betaling mv når man har kontrol med begge sider, altså både bil og lader.Dennis2k skrev:Jeg tror det handler om at slippe for et krav fra EU, helt sikkert. Men det er også en indtægt som man kan bruge til at vækste sit netværk endnu mere. Jeg tror det sidste vægter mest.
Ingen kender betingelserne, det kan være det bliver så bekosteligt eller kræver abonnement osv.
...
Jeg forstår godt din vinkel på det - Men Elon Musk har i en lang periode været meget omhyggelig med at fremhæve at man ønsker at bidrage til grønomstilling, vidensdeling og skabe et øko-system som er gavnligt for alle.BrianDS skrev: ↑15. sep 2021, 14:02
Jeg tænker modsat at EU krav vægter meget højere, for det er meget nemmere at styre opladning, betaling mv når man har kontrol med begge sider, altså både bil og lader.
Der vil være omkostninger for Tesla, samt Teslas egne kunder vil risikere at komme til en ladeplads der er optaget oftere end det er tilfældet i dag.
Det er helt modsat Teslas strategi om opladning, men jeg er enig i at de kan sætte betingelserne så det er så uattraktivt at de stadig kan holde det lidt for dem selv.