Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 1. dec 2021, 16:52

Hej, jeg har en Touran, som på et tidspunkt skal skiftes til en Enyaq (eller lign. el-SUV). Brugtpriserne er meget høje pt, og der er interessante parallelimporterede Enyaq i DK. Så skal jeg skifte nu eller vente?

Min Touran er en 2019 1.6 TDI 115 DSG Comfortline IQ Drive (med div assistentsystemer) og aftageligt træk. Koksgrå, 72 tkm, udvidet garanti 4 år/120 tkm. Jeg kigger bl.a. på Enyaq 80 Plus First Edition.

Hvad tænker I?

Tak for alle svar :)

Mvh
Brian


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 1. dec 2021, 17:30

Jeg har selv lige skiftet min 2017 Touran 2.0 TDI DSG Highline ud med en ENYAQ, der er selvfølgelig nogle ting man skal vende sig til, og især at min bedre halvdel savner Touran pga indstigning og den bare er genial til børn.

Opladning er også noget der kræver tilvænning.

Jeg skiftede fordi jeg ved der kommer nogle udgifter på den bil jeg skiftede ud, og den var lidt ældre end din, så det kan selvfølgelig ikke sammenlignes.
Til næste år skal brugtvognsgaranti være 12 måneder, så der sker nok noget med byttepriserne.

Der findes nok ikke noget rigtigt tidspunkt, de importerede ENYAQ er også steget i pris på det seneste.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

fum
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 31. jan 2015, 13:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af fum » 2. dec 2021, 18:51

Jeg kan se, at den skal være den nye tour de france bil. Mon ikke der kommer nogen tdf-modeller så?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 2. dec 2021, 18:53

fum skrev:Jeg kan se, at den skal være den nye tour de france bil. Mon ikke der kommer nogen tdf-modeller så?
Hvis de da kan følge med i produktionen - den var i øvrigt også med i 2020
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 3. dec 2021, 12:17

BrianDS skrev:
1. dec 2021, 17:30
Jeg har selv lige skiftet min 2017 Touran 2.0 TDI DSG Highline ud med en ENYAQ, der er selvfølgelig nogle ting man skal vende sig til, og især at min bedre halvdel savner Touran pga indstigning og den bare er genial til børn.

Opladning er også noget der kræver tilvænning.

Jeg skiftede fordi jeg ved der kommer nogle udgifter på den bil jeg skiftede ud, og den var lidt ældre end din, så det kan selvfølgelig ikke sammenlignes.
Til næste år skal brugtvognsgaranti være 12 måneder, så der sker nok noget med byttepriserne.

Der findes nok ikke noget rigtigt tidspunkt, de importerede ENYAQ er også steget i pris på det seneste.
Hej, tak for svar.

Den mindre plads på bagsædet er mine tre børn klar til (det bliver de nødt til ;) De kendte udgifter (brændstof, grøn afgift, service) er ca. 15 tkr højere på min Touran end en Enyaq (med 5 års importørservice, som godt nok ikke er med på de importerede), så det taler for et skifte.

Problematikkerne ift. opladning er jeg bekendt med, da jeg har kørt Leaf som bil 2 i 5 år.

Jeg tror, at jeg vil sætte min Touran til salg nu og så se, om der skulle være bid.

mvh
Brian
These users thanked the author Brian Scharling for the post:
BrianDS
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Wezio
Helt nyt medlem
Indlæg: 77
Tilmeldt: 7. feb 2014, 23:20
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Wezio » 3. dec 2021, 19:25

Prøv at kontakte Abiler.dk i Billund. De gør det rigtig meget i import af Skoda Enyaq fra Tyskland. Vi har lige handlet bil hos dem og fik en rigtig flot pris for vores gamle Skoda Octavia 1.4TSI DSG fra 2014. Ca. 30.000-40.000 kroner mere end vores lokale forhandler ville give i forbindelse med køb af ny bil.
Seat Tarraco FR e-Hybrid i Oryxwhite og med alle krydser. Årgang 2021.
VW Touran Highline 2.0 TDI 150hk med DSG6. Årgang 2017.

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 3. dec 2021, 20:37

Wezio skrev:Prøv at kontakte Abiler.dk i Billund. De gør det rigtig meget i import af Skoda Enyaq fra Tyskland. Vi har lige handlet bil hos dem og fik en rigtig flot pris for vores gamle Skoda Octavia 1.4TSI DSG fra 2014. Ca. 30.000-40.000 kroner mere end vores lokale forhandler ville give i forbindelse med køb af ny bil.
Tak for tippet :)

Mvh


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

claustk
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 28. okt 2018, 20:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af claustk » 10. dec 2021, 19:25

Har lige brugt Quickimport.dk til selv at importere en Enyaq, og det kan altså anbefales...

Havde brugt ugevis på at støve tyske hjemmesider igennem, og efter at have kommet med flere forslag som ikke kunne findes online, endte vi ved én som jeg havde afskrevet pga. prisen og fik den handlet ned i et leje hvor jeg ville/kunne være med. De stod for kontakt til sælger og gennemgik kontrakt, og i dag har jeg skrevet under. Alle pengene værd hvis man har mod på selv at importere!

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 12. dec 2021, 11:43

claustk skrev:
10. dec 2021, 19:25
Har lige brugt Quickimport.dk til selv at importere en Enyaq, og det kan altså anbefales...

Havde brugt ugevis på at støve tyske hjemmesider igennem, og efter at have kommet med flere forslag som ikke kunne findes online, endte vi ved én som jeg havde afskrevet pga. prisen og fik den handlet ned i et leje hvor jeg ville/kunne være med. De stod for kontakt til sælger og gennemgik kontrakt, og i dag har jeg skrevet under. Alle pengene værd hvis man har mod på selv at importere!
Tak for beskrivelsen. Hvad med din nuværende bil, vil du sælge den privat eller hvordan tænker du, at det gøres bedst muligt?

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 12. dec 2021, 21:47

Brian Scharling skrev:
12. dec 2021, 11:43
claustk skrev:
10. dec 2021, 19:25
Har lige brugt Quickimport.dk til selv at importere en Enyaq, og det kan altså anbefales...

Havde brugt ugevis på at støve tyske hjemmesider igennem, og efter at have kommet med flere forslag som ikke kunne findes online, endte vi ved én som jeg havde afskrevet pga. prisen og fik den handlet ned i et leje hvor jeg ville/kunne være med. De stod for kontakt til sælger og gennemgik kontrakt, og i dag har jeg skrevet under. Alle pengene værd hvis man har mod på selv at importere!
Tak for beskrivelsen. Hvad med din nuværende bil, vil du sælge den privat eller hvordan tænker du, at det gøres bedst muligt?

/Brian
Ah, jeg kan se, at du har svaret i anden tråd ;)

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Søren K » 15. dec 2021, 14:01

BrianDS skrev:Jeg har selv lige skiftet min 2017 Touran 2.0 TDI DSG Highline ud med en ENYAQ, der er selvfølgelig nogle ting man skal vende sig til, og især at min bedre halvdel savner Touran pga indstigning og den bare er genial til børn.

Opladning er også noget der kræver tilvænning.

Jeg skiftede fordi jeg ved der kommer nogle udgifter på den bil jeg skiftede ud, og den var lidt ældre end din, så det kan selvfølgelig ikke sammenlignes.
Til næste år skal brugtvognsgaranti være 12 måneder, så der sker nok noget med byttepriserne.

Der findes nok ikke noget rigtigt tidspunkt, de importerede ENYAQ er også steget i pris på det seneste.
Indstigning, er den ikke tæt på same same?

Sendt fra min HD1903 med Tapatalk

Vh Søren K


kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af kGlerup » 15. dec 2021, 14:16


Søren K skrev:Indstigning, er den ikke tæt på same same?
Nej. Sædehøjden er måske tæt på ens. Men bunden er meget højere oppe, så indstigning føles meget anderledes.
Lidt ligesom at komme ind i en amerikansk pickup Billede

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af QT1410 » 15. dec 2021, 14:27

kGlerup skrev:
15. dec 2021, 14:16
Søren K skrev:Indstigning, er den ikke tæt på same same?
Nej. Sædehøjden er måske tæt på ens. Men bunden er meget højere oppe, så indstigning føles meget anderledes.
Lidt ligesom at komme ind i en amerikansk pickup
Billede
Præcis grunden til at jeg synes at SUV'er er latterlige. Den ekstra højde bruges på ubrugelig frihøjde, og man sidder højt oppe, men med strakte ben, hvor MPV'er som Touran tillader en oprejst og dermed afslappende kørestilling.
Baseret på alt for mange 10+ timers arbejds"dage" i taxi. Hellere Mercedes B end E, men allerhelst V.
Touran er også genial, hvis det ikke kan være en Sharan.
Senest rettet af QT1410 15. dec 2021, 15:12, rettet i alt 1 gang.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af kGlerup » 15. dec 2021, 14:34

QT1410 skrev:
kGlerup skrev:
15. dec 2021, 14:16
Søren K skrev:Indstigning, er den ikke tæt på same same?
Nej. Sædehøjden er måske tæt på ens. Men bunden er meget højere oppe, så indstigning føles meget anderledes.
Lidt ligesom at komme ind i en amerikansk pickup
Billede
Præcis grunden til at jeg synes at SUV'er er latterlige. Den ekstra højde bruges på ubruelig frihøjde, og man sidder højt oppe, men med strakte ben, hvor MPV'er som Touran tillader en oprejst og dermed afslappende kørestilling.
Baseret på alt for mange 10+ timers arbejds"dage" i taxi. Hellere Mercedes B end E, men allerhelst V.
Touran er også genial, hvis det ikke kan være en Sharan.
Som sådan ikke uenig med dig. Men på en BEV er batteripakken jo med til at definere designet.
Jeg synes ID.4/Enyaq rammer et spiseligt kompromis hvor sædet ikke er monteret alt for lavt ifht bunden.
Jeg har været meget tilfreds med komforten på de langture vi har været på.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 15. dec 2021, 18:51

QT1410 skrev:
kGlerup skrev:
15. dec 2021, 14:16
Søren K skrev:Indstigning, er den ikke tæt på same same?
Nej. Sædehøjden er måske tæt på ens. Men bunden er meget højere oppe, så indstigning føles meget anderledes.
Lidt ligesom at komme ind i en amerikansk pickup
Billede
Præcis grunden til at jeg synes at SUV'er er latterlige. Den ekstra højde bruges på ubrugelig frihøjde, og man sidder højt oppe, men med strakte ben, hvor MPV'er som Touran tillader en oprejst og dermed afslappende kørestilling.
Baseret på alt for mange 10+ timers arbejds"dage" i taxi. Hellere Mercedes B end E, men allerhelst V.
Touran er også genial, hvis det ikke kan være en Sharan.
Min hustru er også glad for at sidde i Touran som på en spisebordsstol, jeg selv er nok lidt ambivalent, jeg sidder mega godt i ErgoActive sæder i Touran, men jeg sidder også godt i min ENYAQ.

Almindelige sæder i en Touran kan være elendige, det skal være opgraderede sæder, i ENYAQ kan man ikke gå justerbar lårstøtte.

Det er for og imod, Touran er mega god med højden, og samtidig nem indstigning fordi den er forholdsvis lav, omvendt er Touran meget opret og lidt kassevognsagtig.
ENYAQ har en højere indstigning, stadig et forholdsvist godt overblik, men minder mere om en personvogn. Pladsen på bagsædet er god i ENYAQ selv med barnestole, men i Touran er det bedre hvis man skal have tre personer på bagsædet. Benplads er lidt længere i ENYAQ når jeg sidder i førersædet, selvom selve bagsædet også er længere.

Jeg har ikke fortrudt, ENYAQ er ikke en MPV og som SUV er den ikke mega høj i frihøjden pga batterierne, men den passer godt når nu vi ikke skal have barnevognen med Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 492
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Fabia4444 » 15. dec 2021, 21:17

BrianDS skrev:
15. dec 2021, 18:51
QT1410 skrev:
kGlerup skrev:
15. dec 2021, 14:16

Nej. Sædehøjden er måske tæt på ens. Men bunden er meget højere oppe, så indstigning føles meget anderledes.
Lidt ligesom at komme ind i en amerikansk pickup
Billede
Præcis grunden til at jeg synes at SUV'er er latterlige. Den ekstra højde bruges på ubrugelig frihøjde, og man sidder højt oppe, men med strakte ben, hvor MPV'er som Touran tillader en oprejst og dermed afslappende kørestilling.
Baseret på alt for mange 10+ timers arbejds"dage" i taxi. Hellere Mercedes B end E, men allerhelst V.
Touran er også genial, hvis det ikke kan være en Sharan.
Min hustru er også glad for at sidde i Touran som på en spisebordsstol, jeg selv er nok lidt ambivalent, jeg sidder mega godt i ErgoActive sæder i Touran, men jeg sidder også godt i min ENYAQ.

Almindelige sæder i en Touran kan være elendige, det skal være opgraderede sæder, i ENYAQ kan man ikke gå justerbar lårstøtte.

Det er for og imod, Touran er mega god med højden, og samtidig nem indstigning fordi den er forholdsvis lav, omvendt er Touran meget opret og lidt kassevognsagtig.
ENYAQ har en højere indstigning, stadig et forholdsvist godt overblik, men minder mere om en personvogn. Pladsen på bagsædet er god i ENYAQ selv med barnestole, men i Touran er det bedre hvis man skal have tre personer på bagsædet. Benplads er lidt længere i ENYAQ når jeg sidder i førersædet, selvom selve bagsædet også er længere.

Jeg har ikke fortrudt, ENYAQ er ikke en MPV og som SUV er den ikke mega høj i frihøjden pga batterierne, men den passer godt når nu vi ikke skal have barnevognen med Billede
Hvad er din oplevelse af udsynet i ENYAQ ? I Touran er min oplevelse at udsynet er fantastisk, faktisk er det noget af en udfordring at købe en ny bil, hvor udsynet er ordentligt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 15. dec 2021, 21:58

Fabia4444 skrev:Hvad er din oplevelse af udsynet i ENYAQ ? I Touran er min oplevelse at udsynet er fantastisk, faktisk er det noget af en udfordring at købe en ny bil, hvor udsynet er ordentligt.
Fra førerpladsen ingen problemer, jeg har ikke tænkt over den skulle være ringere.
Bagruden er mindre, til gengæld har jeg nu bakkamera, men jeg synes også ofte min Touran var blokeret for udsyn bagud.

Jeg har således ikke nogen mangler på det punkt.

Forenden synes jeg er meget længere på ENYAQ, så når jeg bakker ind i garagen har jeg meget mere plads foran bilen og hen til porten, for den er ikke så meget længere som jeg psykisk har bildt mig selv ind (måske er den faktisk kortere Billede)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 22. dec 2021, 15:08

Update til mit oprindelige indlæg.

Jeg havde konen med ude at prøve Enyaq og Ioniq 5, og Enyaq blev desværre disket. Jeg havde fundet nogle gode importerede Enyaqs og var i dialog med sælgere. Udvalget af Enyaq 1st editions skulle være nedadgående, da der ikke skullle være mange tilbage i Tyskland.

Efter nytår går turen til Hyundai, så jeg kan lave en bestilling på en ny Ioniq 5 LR RWD, Advance eller Ultimate.

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af GaSelle » 22. dec 2021, 15:31

Brian Scharling skrev:
22. dec 2021, 15:08
Update til mit oprindelige indlæg.

Jeg havde konen med ude at prøve Enyaq og Ioniq 5, og Enyaq blev desværre disket. Jeg havde fundet nogle gode importerede Enyaqs og var i dialog med sælgere. Udvalget af Enyaq 1st editions skulle være nedadgående, da der ikke skullle være mange tilbage i Tyskland.

Efter nytår går turen til Hyundai, så jeg kan lave en bestilling på en ny Ioniq 5 LR RWD, Advance eller Ultimate.

/Brian
Af ren nysgerrighed, hvad afgjorde det? Vi prøvede Ioniq5 som den sidste inden Enyaq, og den var ikke noget for os. Plads og interiør var det primære, der diskede den her.

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 22. dec 2021, 16:00

GaSelle skrev:
22. dec 2021, 15:31
Brian Scharling skrev:
22. dec 2021, 15:08
Update til mit oprindelige indlæg.

Jeg havde konen med ude at prøve Enyaq og Ioniq 5, og Enyaq blev desværre disket. Jeg havde fundet nogle gode importerede Enyaqs og var i dialog med sælgere. Udvalget af Enyaq 1st editions skulle være nedadgående, da der ikke skullle være mange tilbage i Tyskland.

Efter nytår går turen til Hyundai, så jeg kan lave en bestilling på en ny Ioniq 5 LR RWD, Advance eller Ultimate.

/Brian
Af ren nysgerrighed, hvad afgjorde det? Vi prøvede Ioniq5 som den sidste inden Enyaq, og den var ikke noget for os. Plads og interiør var det primære, der diskede den her.
Det skyldes primært design. Enyaq ligner udvendigt måske lidt for meget de øvrige Skodaer, bla. med den sorte kølergrill. Derudover var hun heller ikke begejstret for skærmarrangement, den store virker eftermonteret istedet for integreret som i Ioniq5. Bagagerumspladsen i Enyaq er bedre og mere regular. Plus for det, men bagsædet er fast i modsætning til Ioniq5 (og vores Touran), hvor det kan køres frem/tilbage, og ryglænshældning justeres.

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af GaSelle » 22. dec 2021, 16:33

Fair nok, det er jo individuelt, hvad man vægter - spændende at høre andres betragtninger. Vi synes netop, at skærmene i koreanerne (EV6/Ioniq) så lidt påklisterede ud, hvor i hvert fald instrumentet i Enyaq er pænere integreret (også pænere end i ID.3/4). Der er mere plads bagude i Enyaq, og med min højde er det vægtet højere end justeringsmulighederne. Spændende hvad I bliver oplyst af leveringstid. Den forhandler vi talte med for tre uger siden snakkede om 6-8 måneder. Held og lykke; det er fedt med noget specielt og anderledes, som jeg synes Ioniq5´s design er :)
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af Brian Scharling » 22. dec 2021, 16:41

GaSelle skrev:Fair nok, det er jo individuelt, hvad man vægter - spændende at høre andres betragtninger. Vi synes netop, at skærmene i koreanerne (EV6/Ioniq) så lidt påklisterede ud, hvor i hvert fald instrumentet i Enyaq er pænere integreret (også pænere end i ID.3/4). Der er mere plads bagude i Enyaq, og med min højde er det vægtet højere end justeringsmulighederne. Spændende hvad I bliver oplyst af leveringstid. Den forhandler vi talte med for tre uger siden snakkede om 6-8 måneder. Held og lykke; det er fedt med noget specielt og anderledes, som jeg synes Ioniq5´s design er :)
Takker :) Ja, Ioniq5 designet er fedt og lækkert med one pedal. Nu jeg tænker nærmere, spillede garanti vist også en rolle. En importeret Enyaq ville have ca 1,5 års garanti mod 5 år op en ny Ioniq5.

Måske skulle jeg prøve at lokke hende ud i en ID.4, hvis designet godkendes.

/Brian


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af GaSelle » 22. dec 2021, 17:29

Brian Scharling skrev:
22. dec 2021, 16:41
GaSelle skrev:Fair nok, det er jo individuelt, hvad man vægter - spændende at høre andres betragtninger. Vi synes netop, at skærmene i koreanerne (EV6/Ioniq) så lidt påklisterede ud, hvor i hvert fald instrumentet i Enyaq er pænere integreret (også pænere end i ID.3/4). Der er mere plads bagude i Enyaq, og med min højde er det vægtet højere end justeringsmulighederne. Spændende hvad I bliver oplyst af leveringstid. Den forhandler vi talte med for tre uger siden snakkede om 6-8 måneder. Held og lykke; det er fedt med noget specielt og anderledes, som jeg synes Ioniq5´s design er :)
Takker :) Ja, Ioniq5 designet er fedt og lækkert med one pedal. Nu jeg tænker nærmere, spillede garanti vist også en rolle. En importeret Enyaq ville have ca 1,5 års garanti mod 5 år op en ny Ioniq5.

Måske skulle jeg prøve at lokke hende ud i en ID.4, hvis designet godkendes.

/Brian


Sent from my iPhone using Tapatalk
I Enyaq får man paddles bag rattet, så man kan styre regenereringen selv. One-pedal-driving var ikke et kriterie her, og den vi har bestilt er en fabriksny, så der er de 5 års service-/reparationsaftale med, så garantien var heller ikke en parameter. Og så har jeg vist aldrig haft en bil i 5 år alligevel :lol:
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af majland » 23. dec 2021, 08:59

Brian Scharling skrev:
22. dec 2021, 16:41
En importeret Enyaq ville have ca 1,5 års garanti mod 5 år op en ny Ioniq5.
Afhænger af hvor den er fra - på mange markeder er der 5års garanti.. Og fabriksgarantien følger bilen rundt i EU

Min lille 2016 citigo kom f.eks med 3års garanti så selvom den var knapt et år da jeg købte den havde den stadig 2år tilbage der blev honoreret af det lokale skoda værksted (der var afair 2 små aktioner på et eller andet jeg har glemt)

Men der er ikke service med på en import
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af majland » 23. dec 2021, 09:01

GaSelle skrev:
22. dec 2021, 17:29
I Enyaq får man paddles bag rattet, så man kan styre regenereringen selv.
Man kan også bare sætte den i B istedet for D og styre det med højre fod. Tror kun D og paddle breaking er noget man har glæde af ved bjergkørsel og ikke i flade dk
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2021, 09:18

majland skrev:
GaSelle skrev:
22. dec 2021, 17:29
I Enyaq får man paddles bag rattet, så man kan styre regenereringen selv.
Man kan også bare sætte den i B istedet for D og styre det med højre fod. Tror kun D og paddle breaking er noget man har glæde af ved bjergkørsel og ikke i flade dk
Til gengæld synes jeg "B" virker bedre end de biler jeg har prøvet med one-pedal (Polestar 2, Volvo XC40, Hyundai IONIQ5), hvor jeg synes de bremser for voldsomt så jeg ender med at slå det fra. "B" virker mere som motorbremse hvor "D" er friløb, men nu kunne jeg også godt lide min tidligere fossilbil med DSG Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 51 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af torniel » 23. dec 2021, 16:58

GaSelle skrev:
22. dec 2021, 16:33
Der er mere plads bagude i Enyaq, og med min højde er det vægtet højere end justeringsmulighederne.
Jeg synes nu, at der er væsentlig bedre benplads på bagsædet i en Ioniq5 ift. en Enyaq, hvor jeg ikke rigtigt kan "sidde bag mig selv".
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af GaSelle » 23. dec 2021, 17:02

torniel skrev:
23. dec 2021, 16:58
GaSelle skrev:
22. dec 2021, 16:33
Der er mere plads bagude i Enyaq, og med min højde er det vægtet højere end justeringsmulighederne.
Jeg synes nu, at der er væsentlig bedre benplads på bagsædet i en Ioniq5 ift. en Enyaq, hvor jeg ikke rigtigt kan "sidde bag mig selv".
Det var ikke min oplevelse. Vi prøvede netop de to biler med en halv times mellemrum.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af HansH » 23. dec 2021, 17:04

torniel skrev:
23. dec 2021, 16:58
Jeg synes nu, at der er væsentlig bedre benplads på bagsædet i en Ioniq5 ift. en Enyaq, hvor jeg ikke rigtigt kan "sidde bag mig selv".
Det var li'godt grove.. som man siger..
Hvor høj er du ? eller har du ryglænet i en meget tilbagelænet vinkel eller noget, når du sidder foran ?
Jeg er 190 og har vel ryglæn i en gennemsnitlig vinkel (hvis jeg selv skal sige det) .... og jeg havde godt nok fin plads til både fødder og knæ, da jeg satte mig "om bag mig selv"

Men derfor kan der selvf stadig godt være endnu mere plads i en Ioniq. Den har jeg ikke prøvet, skal siges...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Touran -> Enyaq - skifte hvornår?

Indlæg af BrianDS » 23. dec 2021, 22:20

HansH skrev:
torniel skrev:
23. dec 2021, 16:58
Jeg synes nu, at der er væsentlig bedre benplads på bagsædet i en Ioniq5 ift. en Enyaq, hvor jeg ikke rigtigt kan "sidde bag mig selv".
Det var li'godt grove.. som man siger..
Hvor høj er du ? eller har du ryglænet i en meget tilbagelænet vinkel eller noget, når du sidder foran ?
Jeg er 190 og har vel ryglæn i en gennemsnitlig vinkel (hvis jeg selv skal sige det) .... og jeg havde godt nok fin plads til både fødder og knæ, da jeg satte mig "om bag mig selv"

Men derfor kan der selvf stadig godt være endnu mere plads i en Ioniq. Den har jeg ikke prøvet, skal siges...
Jeg prøvede også en IONIQ5, og god plads var ikke lige det der var min tanke, til gengæld synes jeg sæderne er korte, især bagsædet, og bagagerummet er meget lille sammenlignet med ENYAQ (dækken i IONIQ5 ligner også noget fra start 90'erne uden skinner den kører i)
Det er smag og behag, når jeg kommer fra Touran var IONIQ5 ikke interessant, og sammenligner jeg med ENYAQ er det også to vidt forskellige biler (også i kvalitet), men Hyundai kan noget med batteri og opladning, det er nyere teknik - det skal vi huske at anerkende (deres "Lane Assist" synes jeg dog er irriterende)

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"