Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af dennispedersen » 2. dec 2021, 22:15

Hello Vagcars,
Jeg har en '11 Passat og har igennem noget tid haft et øje til at hoppe op i en Enyaq.
Men der er et par ting jeg ikke helt kan blive klog på.

1. De siger 5 års garanti/100.000km.

Men forstår jeg det rigtigt at det er bare med?
Det er ikke et egentlig tilkøb der skal laves?
På deres hjemmeside er der bare et link til en general serviceaftale side - i det store hele lidt mere vildledende end vejlende syntes jeg.

2 .Service?
Hænger lidt sammen med #1 - fordi udyret skal vel til service også?
Har jeg forstået det korrekt at det også bare hænger sammen med #1 og der ikke er udgifter her til?

3. Varmepumpe
Jeg er godt med på varmepumpen er at anbefale (og det er egentlig også i IV60 Plus som jeg kigger mest på), men jeg kunne jo være fristet til at tage en mindre model.
Hvad har folk gjort sig af erfaringer med den uden?

Min bil holder i lukket garage hver nat og har adgang til ladestrøm her.
På jobbet er der Clever ladestandere også.
Det er kun når man er ved hende den langhårede at den må holde ude i guds fri natur. Så jeg tænker om det overhovedet giver mening? - fordi hvis det udelukkende er for at få mere km ud af batteriet, så er der jeg 8/10dage i arms rækkevide af en lader og/eller holder indenfor alligevel.

Det som egentlig er med til at sparke mig det sidste stykke er mine solceller. Så får man solgt strømmen til næsten markedspris til modsætning den (undskyld sproget) luderpris jeg sælger det idag til elværket.
Min ubetingede mission 2022, brug alt strømmen selv. Har jeg en måned måtte sælge af det ->spis havregrød og ryk direkte i fængsel.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af BrianDS » 2. dec 2021, 22:28

Jeg har købt en ENYAQ uden service aftalen, men jeg frygter ikke det bliver dyrt, det ville være underligt hvis det gjorde.
Men det er jo en "forsikring" for udgifter.

I forhold til varmepumpe, så tror jeg en bil uden varmepumpe vil være svær at sælge, den hjælper med at være mere effektiv til at varme bil og batteri.

I forhold til solceller, så har jeg været ved af undersøge om de kunne pilles fra, for min bil er ikke hjemme imens solen giver strøm, og der er anlægget også for lille, det kan ikke betale sig med risikoen i forhold til godkendelser at afmelde, men det ville have været rart med refusion eller rabat på afgiften ligesom med elvarme.

Indtil videre går det fint med ENYAQ
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af Dikal » 2. dec 2021, 22:40

Er også endelig nået dertil, at jeg godt kunne overveje en elbil. Men har lidt samme udfordring i forhold til solcellerne. De genererer ikke meget strøm, når bilen endelig er hjemme.
Og så længe de ikke har fundet på en fornuftig løsning mht afgifterne, så bliver jeg nok ved med at hænge i bremsen.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af BrianDS » 2. dec 2021, 22:55

Dikal skrev:Er også endelig nået dertil, at jeg godt kunne overveje en elbil. Men har lidt samme udfordring i forhold til solcellerne. De genererer ikke meget strøm, når bilen endelig er hjemme.
Og så længe de ikke har fundet på en fornuftig løsning mht afgifterne, så bliver jeg nok ved med at hænge i bremsen.
Jeg tog springet - så må vi se hvordan det går, selvom jeg stadig er lidt irriteret over at naboen kan lade bilen til næsten det halve af hvad jeg kan (afhængig af tidspunkt på døgnet da prisen svinger), men jeg tænker stadig at prisen er nogenlunde som benzin, men sparer så en del i grøn ejerafgift og forsikring.

Man burde bare sidestille elbil med elbaseret opvarmning, eller simpelthen fjerne afgifterne på el, det vil jo gavne de fleste mennesker i Danmark, og især dem der har mindst.

I forhold til den svingende pris, så skal Danmark satse på andet end importeret fossilt brændsel/el i kombination med vind - der skal mere til, måske kernekraft

Hverken lavere afgifter eller kernekraft er sandsynligt med den siddende regering.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af DanielB12 » 3. dec 2021, 06:28

Er det for dyrt med etableringen af et batteri til solcellerne?

Min bror har kig på et hus med solceller, hvor der netop sidder et batteri tilknyttet.

Ift OP.
Dumt at spare varmepumpe. Se den anden anden tråd om elbiler generelt, hvor der er postet nogle eksempler. Det er ret ineffektivt uden VP.

Serviceaftalen følger automatisk med - du skal ikke gøre noget aktivt. Jeg tænker at Brian har snydt sig til en forlomme og købt en importeret bil, og så er serviceaftalen ikke med, da det er Semler (Den danske importør) der valgt at inkludere den i de danske biler.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af BrianDS » 3. dec 2021, 06:48


DanielB12 skrev:Er det for dyrt med etableringen af et batteri til solcellerne?
Ja, det synes jeg.
Et batteri på fx 10,2 kWh koster omkring 60.000 kr, plus montering, og det foreslår jo ikke meget hvis man skal oplade en elbil.
https://klimaenergi.dk/vare/klimaenergi ... le-anlaeg/

Mit lille anlæg kan maksimalt producere 2,28 kW, det vil sige at hvis solen står højt og skyfrit, så vil et batteri på 10 kWh i teorien kunne lades op på 5 timer. Når så det er skyet eller korte dage om vinteren hvor der virkelig er brug for strømmen, så kan det ikke nå at blive ladet op.

Batteriet kører kun på en enkelt fase, så man vil "kun" kunne lade bilen med 3,7 kW medmindre man finder en smart løsning til at hive mere ud af batteriet, og garantien er 10 år, så man skal vel i teorien afskrive den over 10 år, og dermed spare 6.000 kr/år i forbrug med et 10,2 kWh batteri?

I forhold til elbilen, så vil man hurtigt bruge meget mere end batteriets kapacitet, for de 10,2 kWh uden tab vil give 40-60 km om dagen.

Det kan godt være jeg overser noget, men til almindelige hus solcelleanlæg kan jeg ikke se forretningen hænge sammen med hverken solceller eller batteri til solcellerne, og slet ikke med elbil, for man kan alligevel lade mange kWh for det solcelleanlæg og batteri koster.

Her er lidt andre priser og forklaringer
https://www.vivaenergi.dk/solcelle-batterilager
DanielB12 skrev: Serviceaftalen følger automatisk med - du skal ikke gøre noget aktivt. Jeg tænker at Brian har snydt sig til en forlomme og købt en importeret bil, og så er serviceaftalen ikke med, da det er Semler (Den danske importør) der valgt at inkludere den i de danske biler.
Korrekt, serviceaftalen følger med danske biler.

Det er også korrekt at jeg ikke ville vente 8-12 måneder på en bil og give 30-50.000 kr mere for den for at få en serviceaftale med
Usikkerhed med pris er både fordi jeg måske ville vælge noget udstyr fra ved fabriksbestilt, samt prisjusteringer til nytår både med afgift og indeksregulering.

Jeg købte en tysk bil, med en del udstyr, inden priserne steg for meget i Tyskland også.

Om jeg har snydt mig til en forlomme ved jeg ikke, men der er ingen garanti for leveringstid fra importøren, og allerede nu er der nogen der snakker 2023 på nogen modeller - hvor man måske kan få dem før - men ikke sikkert.
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af HansH » 3. dec 2021, 07:35

dennispedersen skrev:
2. dec 2021, 22:15
Hello Vagcars,
Jeg har en '11 Passat og har igennem noget tid haft et øje til at hoppe op i en Enyaq.
Men der er et par ting jeg ikke helt kan blive klog på.

1. De siger 5 års garanti/100.000km.

Men forstår jeg det rigtigt at det er bare med?
Det er ikke et egentlig tilkøb der skal laves?
På deres hjemmeside er der bare et link til en general serviceaftale side - i det store hele lidt mere vildledende end vejlende syntes jeg.

2 .Service?
Hænger lidt sammen med #1 - fordi udyret skal vel til service også?
Har jeg forstået det korrekt at det også bare hænger sammen med #1 og der ikke er udgifter her til?
Det fremgår ikke af dit indlæg om du kigger på at handle fabriksny bil hos en aut. Skoda forhandler ?
Eller om du kigger på at købe hos et af de efterhånden mange firmaer der driver parallelimport, dvs opkøber nye(re) biler udlandet og sælger i DK ?

Hvis du kigger fabriksny købt hos aut. forhandler i DK, så følger der 5 år / 100.000km Service og Rep.aftale med i prisen.
Den dækker alt i bilens første 5 leveår eller 100.000km, whatever comes first.
Dvs du kan glemme alt om enhver form for eftersyn, service, reparation ... etc etc i det tidsrum.
Sågar opfyldning af sprinklervæske mellem besøg er inkluderet ... hvis du altså gider køre hen til forhandleren for sådan en bagatel.
Det er vel kun dæk du selv skal bekoste. Måske vinduesviskere ..... er jeg faktisk ikke helt sikker på.
Men pointen er at det bliver voldsomt nemt for dig at budgettere dine vedligeholdsudgifter de første 5 år / 100.000km.

Hvis du derimod kigger køb af parallelimporteret bil "med serviceaftale", eller hvad de nu kalder det, så er det en smule mere nuanceret.
En af de forhandlere jeg har talt med (Abiler Billund) tilbyder at man kan tilkøbe en lignende ordning gennem Cargarantie, når man køber en bil hos dem. Cargarantie ordningen giver imidlertid ikke helt samme sikkerhed og "rene snit", sammenlignet med den ordning der følger med hos aut. forhandler.
Abiler argumenterer i stedet for, at deres biler er 20.000 billigere end hvis man køber en fabriksny hos aut, og "... så har du jo de 20K til at kunne vedligeholde bilen for, og det er mere end rigeligt" .. lyder argumentationen.
Det er selvfølgelig en sælger der taler :)
Og den med at de parallelimporterede er 20K billigere end hvis du køber i DK ... well, det var de måske engang. Men de parallelimporterede er også steget i pris, i takt med at det er blevet mere og mere populært fordi leveringstiden på fabriksnye i DK er blevet længere og længere. Det er min fornemmelse at det gap måske er ved at være lukket. Men det er kun baseret på fornemmelse.

Håber du kan bruge dette til noget. Men oplys gerne lige om det er fabriksny hos aut. dansk forhandler du spørger til, eller om det er parallelimport.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af dennispedersen » 3. dec 2021, 08:30

HansH skrev:
3. dec 2021, 07:35
Det fremgår ikke af dit indlæg om du kigger på at handle fabriksny bil hos en aut. Skoda forhandler ?
Eller om du kigger på at købe hos et af de efterhånden mange firmaer der driver parallelimport, dvs opkøber nye(re) biler udlandet og sælger i DK ?
Det var som udgangspunkt en DK og ikke en import.
På en så ny bil gider jeg ikke spare nogle håndører

De demo biler der holder rundt omkring kunne jeg måske være fristet af, fordi der må de 5 år næsten også gælde
Jeg er ikke lige så langt i min process at jeg har været i kontakt med en forhandler om den del.
Gider ikke spilde deres tid før jeg rent faktisk er helt klar til at svinge dankortet på en ny :)

dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af dennispedersen » 3. dec 2021, 08:35

BrianDS skrev:
3. dec 2021, 06:48
DanielB12 skrev:Er det for dyrt med etableringen af et batteri til solcellerne?
Ja, det synes jeg.
Et batteri på fx 10,2 kWh koster omkring 60.000 kr, plus montering, og det foreslår jo ikke meget hvis man skal oplade en elbil.
https://klimaenergi.dk/vare/klimaenergi ... le-anlaeg/

Mit lille anlæg kan maksimalt producere 2,28 kW, det vil sige at hvis solen står højt og skyfrit, så vil et batteri på 10 kWh i teorien kunne lades op på 5 timer. Når så det er skyet eller korte dage om vinteren hvor der virkelig er brug for strømmen, så kan det ikke nå at blive ladet op.

Batteriet kører kun på en enkelt fase, så man vil "kun" kunne lade bilen med 3,7 kW medmindre man finder en smart løsning til at hive mere ud af batteriet, og garantien er 10 år, så man skal vel i teorien afskrive den over 10 år, og dermed spare 6.000 kr/år i forbrug med et 10,2 kWh batteri?

I forhold til elbilen, så vil man hurtigt bruge meget mere end batteriets kapacitet, for de 10,2 kWh uden tab vil give 40-60 km om dagen.
DanielB12 skrev: Serviceaftalen følger automatisk med - du skal ikke gøre noget aktivt. Jeg tænker at Brian har snydt sig til en forlomme og købt en importeret bil, og så er serviceaftalen ikke med, da det er Semler (Den danske importør) der valgt at inkludere den i de danske biler.
Jeg tænker der er en overset vinkel på det.
Fordi det handler ikke om at kunne oplade bilen 100% med solen - fordi det kommer ikke til at ske her om vinteren.
Selvom jeg har et 6k anlæg så laver det tæt på intet her og nu.

Men her i kommunen er det en sum måler der benyttes på de 3 faser.
Så selvom mit anlæg kun er et 2faset anlæg, så bliver jeg ikke straffet for at bruge strøm på den 3 fase. Den regner bare sammen om ind = ud - hvis ikke afregnes difference +/-

I det tilfælde man har Clever unlimited, så køber de strømmen til laderen til tæt på markedspris. Hvis jeg kan lave den strøm via sol - så tipper regnestykket pludselig i en positiv retning.
Her om vinteren - fuldkommen ligegyldigt.
Men i forår/efterårs månederne betyder det lidt mere, omend man selvfølgelig skal være hjemme og have en bil at pløkke til

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af HansH » 3. dec 2021, 08:36

dennispedersen skrev:
3. dec 2021, 08:30
Det var som udgangspunkt en DK og ikke en import.

De demo biler der holder rundt omkring kunne jeg måske være fristet af, fordi der må de 5 år næsten også gælde
Godt - jamen så er det nemt :)
Mit foregående indlæg bør have forklaret hvad det er du får med den Service- og Rep.aftale der følger med i handlen, når du køber en bil gennem dansk aut. forhandler.
Og skulle således besvare dine 2 første spørgsmål:
1) det er IKKE et tilkøb du skal foretage. Det er med i bilens pris
2) JA, bilen skal ind til service/eftersyn, men der er ingen omkostninger forbundet hermed for dig

En demobil der er indreg. til en dansk aut. forhandler, vil også have denne aftale tilknyttet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af dennispedersen » 3. dec 2021, 08:39

DanielB12 skrev:
3. dec 2021, 06:28

Ift OP.
Dumt at spare varmepumpe. Se den anden anden tråd om elbiler generelt, hvor der er postet nogle eksempler. Det er ret ineffektivt uden VP.
Min overvejelse gik egentlig mest på at jeg holder meget sjældent udenfor hvor den ikke har et ladestik at sidd i.
Så kunne jeg være lidt mindre krakiler på hvor effektiv den rent faktisk er.

Gensalgsværdien er den store joker, fordi ender det op med at være en af de ting du ikke får en krumme for den dag den sælges.
Eller er det tipping point der gør den slet ikke kan sælges. Det må være spørgsmålet til 100k

dennispedersen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af dennispedersen » 3. dec 2021, 08:41

HansH skrev:
3. dec 2021, 08:36
dennispedersen skrev:
3. dec 2021, 08:30
Det var som udgangspunkt en DK og ikke en import.

De demo biler der holder rundt omkring kunne jeg måske være fristet af, fordi der må de 5 år næsten også gælde
Godt - jamen så er det nemt :)
Mit foregående indlæg bør have forklaret hvad det er du får med den Service- og Rep.aftale der følger med i handlen, når du køber en bil gennem dansk aut. forhandler.
Og skulle således besvare dine 2 første spørgsmål:
1) det er IKKE et tilkøb du skal foretage. Det er med i bilens pris
2) JA, bilen skal ind til service/eftersyn, men der er ingen omkostninger forbundet hermed for dig

En demobil der er indreg. til en dansk aut. forhandler, vil også have denne aftale tilknyttet.
Jeg syntes næsten det lød for godt til at være sandt, så er det man pr. automatik bliver en lille smule mistroisk.

Men selvfølgelig det er en god strategi hvis man vil holde bilerne ude af kløerne på de andre værkstederne end aut service.

Hvad egentlig med anhængertræk? - er det mons tro et krav det skal være skoda monteret før de vil opretholde de 5år?
Jeg så i prislisten det kostede 15 af de lange (Der kom den nærrige jyde op i mig)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af DanielB12 » 3. dec 2021, 08:50

Skal du have den i 8-10 år, så er det nok fløjtende ligegyldigt. Men de fleste “professionelle biljournalistiskemedier”, såsom FDM, gør jeg pt en meget stor sag ud af, at varmepumpe er et must i det kolde danske klima. Og den tankegang hænger nok ved, tænker jeg.

@BrianDS - forlomme og snydt var selvfølgelig ment med et blink i øjet ;-)
Nu har du sparet 50k, og der giver det mening. Men de priser jeg synes at have set nu, ligger nærmere det som HansH snakker om - 15-25k i besparelse, og så tænker jeg den håndsjat hurtigt bliver spist af serviceudgifter, i hvert fald hvis man ønsker stempel fra aut.
jeg er også meget sikker på, at servicepriserne på Elbiler vil stige noget mere end inflationen. De skal kunne holde indtægten oppe, og jo flere elbiler, jo højere timepris kræves der..
Lige nu, kunne jeg forestille mig at importøren har en god økonomisk grund til at have lave priser på service, da det er et rigtig godt salgsargument. Det er måske ikke relevant hos Semler, hvor alle deres elbiler vel sælges med serviceaftale inkluderet.

Og tak ift forklaring af batteri og solceller.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af HansH » 3. dec 2021, 08:54

Jeg ville ikke spare varmepumpen, dvs jeg ville gå op i en Plus og give de 20K ekstra.

Vi har lige haft en debat om hvor meget varmepumpen giver på rækkevidden, og det afhænger selvf af mange ting..
En tysk testvideo konkluderer at den giver 7.5% længere rækkevidde.
Men se evt dette indlæg og fremad: viewtopic.php?p=1777138#p1777138
Men har forstået at du ikke regner det som et issue, da du med dine lademuligheder og kørselsbehov, angiveligt aldrig vil komme i nærheden af at tømme batteriet. Hmm.. hmm... :) Men okay!

Jeg tror bare, at den dag du skal sælge den, så kunne det godt indsnævre antallet af mulige købere.
Der vil være nogen, der når de søger bilbasen igennem, pr. automatik går udenom biler uden varmepumpe.
Og med rette. Det kan godt være at den rækkeviddeforøgelse varemepumpe giver, ikke er noget værd for dig. Men det kan jo være at næste ejer gerne vil have den ekstra inch.. :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSMorten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af HansH » 3. dec 2021, 09:01

dennispedersen skrev:
3. dec 2021, 08:41
Jeg syntes næsten det lød for godt til at være sandt, så er det man pr. automatik bliver en lille smule mistroisk.

Men selvfølgelig det er en god strategi hvis man vil holde bilerne ude af kløerne på de andre værkstederne end aut service.

Hvad egentlig med anhængertræk? - er det mons tro et krav det skal være skoda monteret før de vil opretholde de 5år?
Jeg så i prislisten det kostede 15 af de lange (Der kom den nærrige jyde op i mig)
Tja... men det er ikke desto mindre sandt :)
Vi skrev under 29.06 og har lige fået at vide at den er låst til prod uge 52, så vi venter også (spændte) på en Enyaq.
Service- og Rep.aftalen var for mig et plus i beslutningsprocessen. Selv om elbiler er mindre mekanik og kompleksitet, og mere software, end fossilbiler ... så har jeg det godt med den tryghed det giver, at HVIS et eller andet skulle brække sig de næste 5 år ... så er det ikke min hovedpine. Eller - regningen er i hvert fald ikke min hovedpine.
Alt til trods, er det en nykonstrueret bil med ny teknik, og hvis det virkelig passer at den aftale har kostet mig 20K, så har jeg det stadig fint med det. Den "forsikring" køber jeg gerne.

Hvorvidt eftermonteret anhængertræk bryder service- og rep.aftalen ?
Altså - aut. forhandlere eftermonterer jo selv træk, fordi det har været et problem at få det ab fabrik i efterhånden noget tid.
Og der kan jeg i min vildeste fantasi ikke forestille mig at det skulle annullere serviceaftalen. I så fald ville det godt nok være en dårlig deal for kunden.

Hvordan det stiller sig hvis du kører hen til 3. part og får eftermonteret træk - ved jeg ikke. Der må du nok spørge sælger hos aut.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af DanielB12 » 3. dec 2021, 09:06

Jeg spurgte Semler (da jeg arbejdede der) med bakkamera, da Rene installerede sådan et på vores A4. Svaret var at det bryder ikke noget, men der er selvfølgelig ikke serviceaftale på det. Og så kræver det selvfølgelig, at det er installeret efter forskrifterne.

Får man det efter-installeret hos en aut, så er det dækket at af aftalen.

Dog - der kan jo være forskel på aftalerne imellem mærkerne.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af BrianDS » 3. dec 2021, 15:06

dennispedersen skrev:
3. dec 2021, 08:35
BrianDS skrev:
3. dec 2021, 06:48
DanielB12 skrev: Er det for dyrt med etableringen af et batteri til solcellerne?
Ja, det synes jeg.
...
Jeg tænker der er en overset vinkel på det.
Fordi det handler ikke om at kunne oplade bilen 100% med solen - fordi det kommer ikke til at ske her om vinteren.
Selvom jeg har et 6k anlæg så laver det tæt på intet her og nu.

Men her i kommunen er det en sum måler der benyttes på de 3 faser.
Så selvom mit anlæg kun er et 2faset anlæg, så bliver jeg ikke straffet for at bruge strøm på den 3 fase. Den regner bare sammen om ind = ud - hvis ikke afregnes difference +/-

I det tilfælde man har Clever unlimited, så køber de strømmen til laderen til tæt på markedspris. Hvis jeg kan lave den strøm via sol - så tipper regnestykket pludselig i en positiv retning.
Her om vinteren - fuldkommen ligegyldigt.
Men i forår/efterårs månederne betyder det lidt mere, omend man selvfølgelig skal være hjemme og have en bil at pløkke til
Der er mange ting der skal være opfyldt, altså du skal have bilen hjemme og i stikket, og så skal du kunne lade med så meget som muligt fra solen samtidig med.
Ja, med Clever kan det potentielt give et lille overskud, hvis du kører nok til at Clever i det hele taget kan betale sig.

Men generelt synes jeg reglerne er noget rod, og alle disse abonnementer er et produkt af det politiske rod.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Enyaq / 5års garantien / varmepumpe / service?

Indlæg af BrianDS » 3. dec 2021, 15:12


DanielB12 skrev:
[mention]BrianDS[/mention] - forlomme og snydt var selvfølgelig ment med et blink i øjet ;-)
Selvfølgelig BilledeBillede
DanielB12 skrev: Nu har du sparet 50k, og der giver det mening. Men de priser jeg synes at have set nu, ligger nærmere det som HansH snakker om - 15-25k i besparelse, og så tænker jeg den håndsjat hurtigt bliver spist af serviceudgifter, i hvert fald hvis man ønsker stempel fra aut.
jeg er også meget sikker på, at servicepriserne på Elbiler vil stige noget mere end inflationen. De skal kunne holde indtægten oppe, og jo flere elbiler, jo højere timepris kræves der..
Lige nu, kunne jeg forestille mig at importøren har en god økonomisk grund til at have lave priser på service, da det er et rigtig godt salgsargument. Det er måske ikke relevant hos Semler, hvor alle deres elbiler vel sælges med serviceaftale inkluderet.

Og tak ift forklaring af batteri og solceller.
Enig, hullet er ved at lukke sig, jeg har set flere biler der er tilsvarende min til 25.000 kr mere, og endda biler tilsvarende min med 4-10.000 km på tælleren der var 25.000 kr dyrere end min.

Min besparelse bygger så også på listeprisen, afgift ændring, og indeks regulering hvis jeg skulle vente 8-12 måneder, tager jeg så tilsvarende vedligehold og drift af min tidligere bil med ind i det, samt tab på denne, så er det langt mere end 50.000 kr i forskel.
Man skal se sig for, især nu hvor de importerede stiger i pris og de fabriksbestilte begynder at komme.

Det er fedt @HansH har fået en produktionsuge, selvom han bestilte i juni
Jeg kender til nogen der har en bestilling fra maj der endnu ikke har fået en produktionsuge, men det kunne måske løses med større hjul eller andet tilvalg - men kun måske.

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"