Den kommentar er vist så tæt på en tilståelse, som VW kan komme, uden at sige det direkte: "ID.3 1st - en introduktionsmodel....", "...disse biler har nu fået den store, planlagte softwareopdatering".
Der kan næppe være tvivl om, at VW sendte en bil på gaden, som de vidste havde fejl (hvor alvorlige og hvor mange havde de måske ikke helt styr på), men tænkte: dem klarer vi senere med en opdatering.
Det kunne man måske have accepteret, hvis VW havde været åbne om fra starten, at det var det de gjorde, og kunderne dermed vidste hvad de gik ind til. Og hvis VW efterfølgende havde været transparente og aktive mht. at udbedre fejlen. Men når man først bevidst lancerer en ufærdig bil, og bagefter behandler kunderne arrogant, så har man fortjent et ordentligt hak i renommeet.....
Jeg har selv været ude for lidt af det samme, om end heldigvis i mindre målestok med min spritnye Octavia iV. Bilen kunne køre uden de store problemer, men der var både manglende funktioner og irriterende fejl i softwaren. Her var svaret reelt også: det kan vi ikke gøre noget ved nu - måske bliver det rettet med en kommende opdatering, men vi aner ikke hvornår og om det faktisk sker.
Octavia'en er min tredje Skoda. Og selv om fejlene faktisk blev rettet med en opdatering efter et halvt års tid, og selv om det grundlæggende er en fin bil, så er det den slags oplevelser der får mig til at tænke, at det muligvis også bliver min sidste Skoda.