Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 26. mar 2022, 11:50

SzleeperDK skrev:
26. mar 2022, 11:43
Kan man ikke starte Monta opladning manuelt?
Joda..

Snap27.jpg
Snap27.jpg (22.6 KiB) Vist 1885 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af SzleeperDK » 26. mar 2022, 12:23

HansH skrev:
SzleeperDK skrev:
26. mar 2022, 11:43
Kan man ikke starte Monta opladning manuelt?
Joda..

Snap27.jpg
Tak Hans, jeg måtte tage relæet, have stikket ud og genstarte min telefon - nu giver app'en mere mening BilledeBillede

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk


These users thanked the author SzleeperDK for the post (total 2):
HansHBrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2022, 14:13


Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
25. mar 2022, 16:20
HansH skrev: Hvilken ladeboks har du Brian ?
Jeg har en Wallbox Pulsar Plus, men min opfattelse er at det var Monta der aldrig sendte signalet til boksen, for den stod klar og ventede, og havde signal.

Det mislykkedes 4 ud af 5 gange og så udløb min tålmodighed, men jeg er heller ikke afhængig af en app for jeg kan ikke få refusion, så jeg kører det bare på timer Billede
Har du prøvet Gridio? Jeg hentede appen den anden aften, i frustration over, at Clevers "intelligente" ladning stadig ikke fungerer efter en ugelang systemopdatering. Gridio var let at sætte op og fungerer super fint, lader når strømmen er billigst.
Jeg har installeret app'en, men ikke nået længere end det...
Måske jeg skal prøve den engang, men det virker lidt omvendt for mig at der skal tredjeparts apps ind over Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af Morten Hedensted » 26. mar 2022, 15:56

BrianDS skrev:
Morten Hedensted skrev:
BrianDS skrev:
25. mar 2022, 16:20
Jeg har en Wallbox Pulsar Plus, men min opfattelse er at det var Monta der aldrig sendte signalet til boksen, for den stod klar og ventede, og havde signal.

Det mislykkedes 4 ud af 5 gange og så udløb min tålmodighed, men jeg er heller ikke afhængig af en app for jeg kan ikke få refusion, så jeg kører det bare på timer Billede
Har du prøvet Gridio? Jeg hentede appen den anden aften, i frustration over, at Clevers "intelligente" ladning stadig ikke fungerer efter en ugelang systemopdatering. Gridio var let at sætte op og fungerer super fint, lader når strømmen er billigst.
Jeg har installeret app'en, men ikke nået længere end det...
Måske jeg skal prøve den engang, men det virker lidt omvendt for mig at der skal tredjeparts apps ind over Billede
Af samme årsag har jeg været modstander. Det burde ikke være nødvendigt med tredjeparts ind over. Men som skrevet, i frustration, hentede jeg appen og det har været en lettelse.

Det tog max 3-5 minutter at sætte den og komme igang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 26. mar 2022, 16:19

Hvis man vil have noget 'Smart Charging", så er der vel ikke rigtig nogen vej udenom 3. parts app ... eller ?

I Monta har man sådan en "trekant", hvor de 3 spidser repræsenterer:
1) pris
2) grøn strøm
3) CO2 udledning

Så flytter man med fingeren en "klat" rundt i den trekant, og bestemmer dermed hvordan Monta skal vægte sin Smart Charging.
Dvs hvis man f.eks er helt fokuseret på at man kun vil lade når der fortrinsvis produceres grøn strøm, så flytter man klatten helt derud, og ofrer dermed CO2 og pris.
Osv.
Dvs man kan helt trinløst tilpasse dens Smart Charge prioritering til ens egne præferencer.

Den slags tror jeg man får svært ved at opnå, uden at bruge en 3.parts app til at styre sin opladning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af Morten Hedensted » 26. mar 2022, 16:21

HansH skrev:Hvis man vil have noget 'Smart Charging", så er der vel ikke rigtig nogen vej udenom 3. parts app ... eller ?

I Monta har man sådan en "trekant", hvor de 3 spidser repræsenterer:
1) pris
2) grøn strøm
3) CO2 udledning

Så flytter man med fingeren en "klat" rundt i den trekant, og bestemmer dermed hvordan Monta skal vægte sin Smart Charging.
Dvs hvis man er helt fokuseret på at man kun vil lade når der fortrinsvis produceres grøn strøm, så flytter man klatten helt derud, og ofrer dermed CO2 og pris.
Osv.
Dvs man kan helt trinløst tilpasse dens Smart Charge prioritering til ens egne præferencer.

Den slags tror jeg man får svært ved at opnå, uden at bruge en 3.parts app til at styre sin opladning.
Det tror jeg du har ret i Hans. Bilproducenterne har jo ikke den vilde interesse i at bruge energi på, den slags i biles software.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2022, 19:24

I bund og grund er jeg ikke så interesseret i at vægte andet end prisen.

Typisk er der mest "sort" strøm når det er dyrt, og jeg skal jo bruge bilen, så der skal strøm på, jeg ved godt det ikke er helt så nemt, men for mig er det ok på en enkelt parameter indtil videre.

Jeg har tænkt at lave det selv, for jeg kan programmere min lader til de tidspunkter der passer mig, jeg kan læse ud fra bilen og fra Nordpool, så der er egentlig ikke så store undskyldninger ud over bare at komme i gang.

Prisen betyder måske også lidt mere når alt er med fuld afgift, elbilen er købt for at skifte bil, ikke nødvendigvis for at det skal være mest muligt grønt, men stadig behøver det ikke være helt "sort" - solcellerne blev købt for at spare strøm og være mere grøn, og det har bidt mig i hælene siden som en dårlig idé

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af diskoboy » 26. mar 2022, 23:31

Jo - jeg har fået et lille chip kort tilsendt. Du kan også bruge et hvilket som helst anden rfid tag. Så virker det også


BTW - jeg lader om natten når det er billigst. Ikke når bilen kommer hjem
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 26. mar 2022, 23:39

BrianDS skrev:
26. mar 2022, 19:24
I bund og grund er jeg ikke så interesseret i at vægte andet end prisen.
Den præference beskrives på flg. vis for Monta.
Lynet i den grønne cirkel er den "klat" man trækker rundt i trekanten.

Snap28.jpg
Snap28.jpg (28.42 KiB) Vist 1829 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af diskoboy » 27. mar 2022, 06:11

Hvordan styrer Monta det? Er Nord Pool priserne lagt ind i deres løsning og dermed undersøger time for time for hvornår det er billigst ?
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 27. mar 2022, 06:50

I appen kan man se prognosen for prisen på strøm på DK-Vest det næste lille døgns tid frem.
Jeg skal ikke kunne sige hvorfra Monta henter disse data ... men vi har mange el/energi-kyndige herinde, der kender websites hvor man kan følge med i al den slags, så måske nogen kan kaste lys over det.

Screenshot_20220327-074747.jpg
Screenshot_20220327-074747.jpg (47.23 KiB) Vist 1819 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2161
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 614 times
Been thanked: 461 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af KMDTHY » 27. mar 2022, 17:34

BrianDS skrev:
26. mar 2022, 08:51
majland skrev:Ja det er ærgeligt at der ikke i type2 standard ac stikker også er defineret en kommunikation så man kan hive SoC osv ud.

Idag er alle løsninger baseret på at man skal tagel en anden vej med bilen om det.

for VAG er True Enerygy, Tronity og Gridio.io bland mulighederne.
Enig, det ville være nemmere hvis data også kunne komme i stikket - samt jeg kunne også ønske mig at ladere man kan købe til hjemme rent faktisk målte hvornår der lades og hvor meget, i stedet for at måle fra stikket sættes i til det tages ud, og så bare registrere antal sekunder ladet og total antal kWh - og så er der mange bokse der ikke engang har et ethernet stik...
Jamen... der er da ikke flere data ben i CCS kombo end Type2? Tror mest det er AC ladernede der ikke har implementeret håndtering af data fra bilen.
These users thanked the author KMDTHY for the post:
BrianDS
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6012
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6450 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2022, 17:59

KMDTHY skrev:
BrianDS skrev:
26. mar 2022, 08:51
majland skrev:Ja det er ærgeligt at der ikke i type2 standard ac stikker også er defineret en kommunikation så man kan hive SoC osv ud.

Idag er alle løsninger baseret på at man skal tagel en anden vej med bilen om det.

for VAG er True Enerygy, Tronity og Gridio.io bland mulighederne.
Enig, det ville være nemmere hvis data også kunne komme i stikket - samt jeg kunne også ønske mig at ladere man kan købe til hjemme rent faktisk målte hvornår der lades og hvor meget, i stedet for at måle fra stikket sættes i til det tages ud, og så bare registrere antal sekunder ladet og total antal kWh - og så er der mange bokse der ikke engang har et ethernet stik...
Jamen... der er da ikke flere data ben i CCS kombo end Type2? Tror mest det er AC ladernede der ikke har implementeret håndtering af data fra bilen.
Enten det, eller en begrænsning i designet, det ser ud til det ikke er alle modes der understøtter kommunikation, det kan måske forklare forskellen - et lidt ældre dokument som dette beskriver nogenlunde forskellene...
https://tesla.o.auroraobjects.eu/Combin ... V1_2_1.pdf
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af majland » 28. mar 2022, 09:40

Ja, det ser ud til at der er en standard for HLC - men også at der forskel på AC og DC

AC HLC Alternating current High Level Communication
DC HLC Direct current High Level Communication

Men har så ikke hørt om AC ladebokse der understøtter andet en pwn signaleringen af ladestyrke (eller biler)

For AC two charging control methods can be differentiated:
 Basic signaling based on PWM
 High level communication based on PLC
These users thanked the author majland for the post:
BrianDS
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af HansH » 4. jul 2022, 16:34

Update på livet med Easee + Monta efter nu knap 4 mdr med elbil i husstanden ....
Har rettet overskriften en smule til, så tråden kan tjene som generel erfaringsplatform for kombinationen Easee/Monta.

I det store og hele fungerer det udmærket. Dog er der nogle ting som i skrivende stund er værd at fortælle om.

1) Monta Auto SmartCharge - gem indstillinger

Monta har en feature der hedder Auto SmartCharge som kan aktiveres.
Den bevirker, at så snart man sætter kablet i bilen, planlægger Monta serveren helt automatisk en SmartCharge opladning med senest anvendte settings. Disse settings er:
  • udskudt starttidspunkt
  • øvre opladningsgrænse (f.eks. 80%)
  • sluttidspunkt (hvornår bilen skal være færdigladet)
For at gemme sine foretrukne settings, gennemføres en manuelt planlagt SmartCharge med de ønskede indstillinger, og herefter overtager Monta disse og anvender dem til de efterfølgende Auto SmartCharges.

Smart nok tænkt .... men det virker imidlertid bare ikke helt perfekt.. :)
Problemet er, at den setting der hedder øvre ladegrænse gemmes ikke. Dvs uanset hvad man sætter den til, så fortsætter Monta ufortrødent til 100% (hvis altså bilen i øvrigt tillader det).
Buggen er rapporteret og anerkendt, og de har lovet at ville rette det i en kommende opdatering.

2) Monta Auto SmartCharge - 2 forskellige biler i samme husstand

Der er én setting mere på en SmartCharge, som jeg ikke listede ovenfor, da den fortjener omtale i sit eget punkt : "Bil".

I Monta fortæller man hvilke(n) bil(er) man har, og har derefter muligheden for at integrere disse. Hvis ellers integration er understøttet...
Integration betyder for min e-Golf's vedkommende, at Monta får mine login credentials til min We Connect konto hos VW, og dermed kan den logge på og fiske bilens aktuelle SoC ud derfra. Smart .... og nødvendigt, da AC ladekablets interface ikke supporterer overførsel af sådanne data direkte fra bilen ... (dette emne er behandlet tidligere i tråden).
Det betyder således, at når jeg har aktiveret Auto SmartCharge, og blot hakker kablet i Golf'en, så kan Monta selv finde ud af at den er på f.eks. 25%, og da jeg i mine settings har sagt at jeg vil lade til 80%, så regner Monta ud at der skal lades (80-25) = 55% af batteriets nettokapacitet på 32 kWh ... hvilket betyder at den vil lade 17,6 kWh på bilen.

Problemet er blot, at ..... jeg har også en anden bil. Med en anden batterikapacitet.
Da AC ladeinterfacet heller ikke giver mulighed for at identificere hvilken bil jeg har sat kablet i, så ved Monta altså heller ikke hvilken af mine biler den har fat i ....
Monta antager blot at det er "sidst anvendte bil" jeg nu har sat ledningen i, og laver sine beregninger ud fra dette.
Jeg har rejst problemet hos dem, og foreslået at den i det mindste kommer og prompter i appen for hvilken bil man har sat kablet i ... blot som et forslag.
Det forekommer mig dog ikke helt at de har forstået problematikken. I modsat fald skjuler de det godt :) Det er som om de ikke har tænkt tanken, at deres app kan bruges i en husstand med 2 (forskellige) elbiler.

Det aller, aller smarteste ville selvfølgelig være hvis det var muligt at identificere bilen gennem ladekablet. Men det tvivler jeg på bliver muligt lige med det første... og formodentlig ikke på det isenkram vi har pt :(

3) Monta - bilintegration - Skoda Enyaq .. NOT

Som beskrevet er Monta i stand til at "integrere" med VW biler via We Connect login.
Desværre har de i skrivende stund ikke fået et tilsvarende samarbejde op at stå med Skoda. Eller - helt specifikt med Skoda Enyaq.
Der er for nylig blevet tilføjet mulighed for at give den login credentials til MySkoda .... men på forsiden skriver de med fremhævet skrift, at det pt ikke understøtter Enyaq modeller.
Jeg antager at det således er PHEV bilerne den kan fange. Underligt at Enyaq'en tilsyneladende ikke er en del af samme økosystem ?! :?
Dette betyder at jeg manuelt skal fortælle Monta hvilken SoC jeg starter opladningen på, når jeg vil lade Enyaq'en.

Snap11.jpg
Snap11.jpg (17.58 KiB) Vist 1511 gange

4) e-Golf sleep mode vs Monta udskudt start

Efter nogle (vel 4-5) gange at have oplevet, at bilen ikke var ladet op om morgenen efter en Auto planlagt SmartCharge, rapporterede jeg dette til Monta.
Monta undersøgte og svarede: "Vi får et 'SuspendedEVSE' tag tilbage fra Easee laderen. Det betyder at laderen ikke har fået lov til at lade på bilen"
Hm!
Dette gik jeg således videre til Easee med, og bad dem undersøge en af de fejlslagne opladninger. Det fede er jo at både Monta og Easee har en fuld log over alt hvad der foregår på min installation.
Easee kom tilbage og fortalte at de kunne se, at alle de fejlslagne ladninger var når der kun blev ladet med 2 faser, selv om laderen tilbød 3 faser til bilen. "Hvordan kan det være at du nogen gange lader med 2 faser, og andre gange 3?", spurgte supporteren.
Tjo... fordi vi har en Golf der kan lade på 2 faser, og en Enyaq der kan lade på 3. Så det er der en enkel forklaring på :)

Da han nævner sammenhængen, slår det mig at han faktisk nok har ret.. det har hver gang været Golf'en det er kikset på.
Jeg bekræfter dette til ham, hvorefter han svarer:

"From what i can see on this date is that the car gets connected 17:47 and the charger goes into ready to charge mode at 23:00. The whole period from 23:00 to 05:04 the charger is offering power to the car but the car doesn't accept it for some reason. I know golfs have a sleepmode that the charger struggles to wake it up from, so sometimes when it goes into sleepmode and you connect it some time before it is supposed to start it will go into sleepmode and the charging won't start."

Jeg bekræfter efterflg, at så vidt jeg husker har han også ret i, at jeg ved disse fejlede opladninger har sat kablet i bilen "rimeligt lang tid" før den udskudte start til kl 23:00 som jeg har konfigureret i Monta. Eksemplet jeg gav ham, var bilen blevet tilsluttet kl 19:47.

Angiveligt kan Golf'en altså gå så meget i dvale at laderen ikke lykkes med at vække den op. Som en teenager.....
Problemet skulle vise sig når man har et schedule, altså en planlagt afgangstid i bilens opsætning, og anvender denne.
Jeg synes det lyder plausibelt, og meddelte derefter både Easee og Monta at de skulle lukke ticket'en, da jeg købte deres svar.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Sunnycentralvarme
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af HansH » 13. okt 2022, 08:46

For hvem det måtte interessere, har jeg i dag sendt flg forespørgsel til Monta support.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Når tarifmodel 3.0 aktiveres fra 01.01.2023, bliver timetariffen på el en betydende parameter.
Eksempel : hos mit netselskab (TRE-FOR) vil lavlast (kl 0-6) koste 17,47 øre mens spidslast (kl 17-21) vil koste 157,20 øre. Med andre ord – en faktor 9.

I Monta appen kan man angive sine SmartCharge præferencer, og f.eks. prioritere spotprisen på el.
Men dette er jo prisen på den rå el ……. og tager ikke højde for f.eks. de timetariffer jeg snakker om herover.

Planlægger Monta at tilføje en feature, som gør at man intelligent ville kunne styre udenom ladning i de dyre spidslast-timer ?
Eller vil det bare være noget man selv manuelt skal styre.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
svakdonfetafulBrianDSpoppo2003Sunnyjonas_kofoed
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
centralvarme
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. okt 2022, 20:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af centralvarme » 9. maj 2023, 09:57

Jeg bruger også Monta til min Enyaq, har også en Easee Home-lader og får refusion via Ampera. Jeg har helt opgivet Auto SmartCharge, da det ikke altid virker. SmartCharge virker 9/10 gange, men jeg oplever en del andre små-irriterende ting i Monta, fx at den glemmer mine indstillinger.

Jeg kan så forstå, at andre gladeligt bruger Gridio, men her kan man, såvidt jeg ved, jo så ikke få sin elafgift refuneret automatisk. I en af Enyaq-grupperne på Facebook er der dog så nogen, der påstår, man kan bruge Monta sammen med Gridio, hvor Gridio står for at styre, hvornår ladningen starter, hvis man bare slår SmartCharge fra i Monta. Dette har jeg dog ikke kunnet få til at fungere.
Ejer af Skoda Enyaq 80+

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af HansH » 9. maj 2023, 10:32

centralvarme skrev:
9. maj 2023, 09:57
Jeg har helt opgivet Auto SmartCharge, da det ikke altid virker...
Hehe.....
Jeg måtte droppe Auto SmartCharge den dag vi kom op på 2 elbiler. Monta ved ikke hvilken af de to biler er blevet stukket i, og derfor ved den ikke hvilken bils aktuelle SoC den skal hente, for at vide hvor meget den skal lade...... :)
Så jeg planlægger bare hver opladning manuelt. Det tager såmænd heller ikke mange klik.....

Den kombo med Gridio og Monta har jeg ingen erfaring med, så der kan jeg desværre ikke byde ind.

p.s.:
Lige nu er det glory days for os med Ampera aftale, som ikke har skiftet til Norlys som elleverandør.
Vores refusion burde være stoppet 30/4, men fordi de har haft problemer med at identificere hvem der har en elaftale med Norlys, og hvem der ikke har, er refusion fortsat uændret ... de skriver at de "regner med at få styr på det de kommende dage"...
Rolig nu.. I behøver ikke skynde jer venner!! :lol:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
centralvarme
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. okt 2022, 20:38
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af centralvarme » 9. maj 2023, 10:39

Haha, det var jeg ikke klar over, da jeg netop har skiftet til Norlys for at beholde refusionen, suk! :D
Ejer af Skoda Enyaq 80+

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"