Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Easee Home + Monta - hvordan fungerer det ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 09:20

Dette er garanteret et spørgsmål hvor Tesla-ejerne vil sige ... Pffff... Amatørnisser! :D

Har et setup bestående af Easee ladeboks med Monta ovenpå til at styre den, og refusion via Zapp Mobility.
Når man installerer Monta, tager den fuldstændig kontrollen over Easee ladeboksen, således at opladning altid startes fra Monta appen - enten manuelt eller styret af 'SmartCharge', som kigger på en prioritering man sætter mht hvordan man vil vægte pris, grøn energi og CO2 udledning.
Det fungerer glimrende.
Imidlertid er der en ting jeg ikke helt kan greje...

Spørgsmålet er kort og godt: Når man sætter ladekablet i bilen, er Monta så via sin kontrol over ladeboksen, og dennes forbindelse til bilen, i stand til at aflæse hvad SoC er på bilen ??

Jeg synes noget peger i retning af at den IKKE kan aflæse SoC.
Først og fremmest, at jeg i indstillingerne på ladestanderen i Monta, skal oplyse specifikt hvad startpunkt for opladningen er.
Det er ret uintelligent da man jo starter en opladning med en forskellig SoC hver gang. Det var langt smartere hvis den selv fiskede den oplysning ud af bilen :)

Snap20.jpg
Snap20.jpg (11.77 KiB) Vist 3049 gange

Og som en direkte følge af dette - Monta's beregning af ladebehovet.

Til daglig lader jeg kun bilen til 80% og det styrer jeg i bilens opsætning (e-Manager), hvor jeg på ladestedet har sagt at max er 80%.
Dvs Monta kan bare pumpe strøm ud, så siger bilen selv stop når den har nået de 80%. Det fungerer fint.
Monta er sat til bare at fortsætte til 100% ...... da det jo er bilen der siger stop når den ikke vil have mere.

Når jeg stikker kablet i, så foretager Monta straks en beregning af hvor mange kWh der skal lades på bilen.
Og hvis jeg da har angivet i ovenstående popup at den skal lade fra f.eks. 20-100%, så siger Monta - "Der skal puttes 25 L juice på din bil!"
De 25 kWh er jeg overbevist om, er en beregning af at e-Golf batteriet har en nettokapacitet på små 32 kWh. (Monta ved hvilken bil jeg har).
80% (altså forskellen fra 20 op til 100) er ca 25 kWh.
Men ...... hvis jeg nu starter opladningen på 30% SoC, så skal der ikke 25 kWh på bilen. Så skal der kun godt 22 (hvis jeg vil til 100%).
Dvs jeg skal selv manuelt flytte startpunkt fra 20-->30 .. eller hvad aktuel SoC nu er.

Why bother ? Bilen slår jo selv fra når du rammer de 80% du har sat i bilens e-Manager.....
Yes. Vi snakker heller ikke om af flytte bjerge.
Men Monta's 'SmartCharge' planlægger sin opladning ud fra hvor meget der skal bruges.
Og når den beregning fra start er forkert, så får man heller ikke nødvendigvis den smarteste opladning ... så er det ikke en 100% Smart Charge.

Jeg synes det er uoptimalt hvis man er nødt til manuelt at fortælle Monta hvad SoC den starter på, hver gang en opladning igangsættes.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
martintaBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af martinta » 25. mar 2022, 09:40

HansH skrev:
25. mar 2022, 09:20
Dette er garanteret et spørgsmål hvor Tesla-ejerne vil sige ... Pffff... Amatørnisser! :D
Pffff.... Amatørnisser! :lol:

Men nej, den der problematik er faktisk identisk på tværs af bilmærker mig bekendt. Teslaen kan heller ikke noget magisk.

Jeg er ikke skiftet til monta endnu, men vil have min boks derover, men har da et håb og forventning om at jeg stadig kan lade bilen bestemme det indtil deres er mere modent.

Én ting der dog undrer mig, for hvorfor ved monta ikke hvor meget strøm der er på bilen? Hvis du tager en super charger (uanset mærke) står det da i displayed, er det ikke noget af det den får med over fra stikket?
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 09:44

martinta skrev:
25. mar 2022, 09:40
Pffff.... Amatørnisser! :lol:
:D :D
Én ting der dog undrer mig, for hvorfor ved monta ikke hvor meget strøm der er på bilen? Hvis du tager en super charger (uanset mærke) står det da i displayed, er det ikke noget af det den får med over fra stikket?
Det er jo lige præcis dét min undren også går på. Jeg fatter ganske enkelt ikke, at den tilsyneladende ikke er i stand til at fiske SoC ud fra bilen .... og dermed selv vide hvor vi starter henne.
Det virker helt off at jeg manuelt skal oplyse den om dette hver gang en opladning startes :(
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 09:53

martinta skrev:
25. mar 2022, 09:40
Jeg er ikke skiftet til monta endnu, men vil have min boks derover, men har da et håb og forventning om at jeg stadig kan lade bilen bestemme det indtil deres er mere modent.
Jeg synes Monta er et pænt stykke ude af den rigtige (=intelligente) vej.

Den har jo snablen i f.eks. pris-prognosen for DK-West, og kan dermed lade når det er billigst. Blot du fortæller den hvornår den skal have bilen klar til dig. Det er jo fair nok at man skal fortælle det ... så langt er de dog alligevel ikke kommet endnu :)

Kender din nuv. Tesla-lader prisprognoserne og kan 'SmartCharge' ud fra dette ?
Eller kan du kun styre det på tid, dvs sige - "Lad mellem 23-05 for der er det sædvanligvis billigst".

Der har været dage hvor både sol og vind leverede så meget i dagtimerne, at det var klart billigst at lade i dagtimerne.
These users thanked the author HansH for the post:
martinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af Korreborg » 25. mar 2022, 09:54

Det er et spørgsmål om bilen understøtter det, og det gør de færreste vist.

Der er jævnligt nogle der spørger og Polestsr åbner for API'en, i det officielle P2 forum. Og de har ikke planer om det.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
martintaBrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af klodsmajor » 25. mar 2022, 09:57

Jeg har Monta og nej den kan ikke aflæse SOC. Jeg har defineret at den skal lade fra 0-90% med afgang 6.30 hver morgen. Selvom bilen måske kun skal lade 1 time vil den stadig starte ladning, så det passer med at den kan nå de kW det ville tage fra 0-90%. Bilen stopper selv ladningen ved 90% SOC. Det er mig lidt ubegribligt at dette ikke er kodet endnu, da det burde være et minor fix i min verden.
These users thanked the author klodsmajor for the post (total 2):
martintaHansH

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af martinta » 25. mar 2022, 10:01

HansH skrev:
25. mar 2022, 09:53
martinta skrev:
25. mar 2022, 09:40
Jeg er ikke skiftet til monta endnu, men vil have min boks derover, men har da et håb og forventning om at jeg stadig kan lade bilen bestemme det indtil deres er mere modent.
Jeg synes Monta er et pænt stykke ude af den rigtige (=intelligente) vej.

Den har jo snablen i f.eks. pris-prognosen for DK-West, og kan dermed lade når det er billigst. Blot du fortæller den hvornår den skal have bilen klar til dig. Det er jo fair nok at man skal fortælle det ... så langt er de dog alligevel ikke kommet endnu :)

Kender din nuv. Tesla-lader prisprognoserne og kan 'SmartCharge' ud fra dette ?
Eller kan du kun styre det på tid, dvs sige - "Lad mellem 23-05 for der er det sædvanligvis billigst".

Der har været dage hvor både sol og vind leverede så meget i dagtimerne, at det var klart billigst at lade i dagtimerne.
teslaen er mere simpel end "lad imellem 23-05". I teslaen vælger du hvornår de lave priser slutter (eks. klokken 05:00), og så sørger den for at den er færdig på det tidspunkt.

Du kan vælge to metoder.

Metode 1 er:
Vælg startidspunkt for ladning - Det vil sige at jeg kan sige at den altid bare skal lade klokken 1 eks.

Metode 2 er:
Vælg afgangstidspunkt - her er der to værdier. Afgang og "oplad billigt".
1) Afgang kan jeg vælge at bilen skal køre klokken 7, og bilen vil så være klar og varm til den tid.
2) Oplad billigt er hvor jeg kan vælge at strømmen er billig frem til klokken eks 6, så vil den sørge for at være færdig klokken 6. Men basalt set regner den jo bare baglæns og siger "der mangler 22 kw, du kan lade med 11 kw, så jeg lader klokken 4 (eller, med en buffer). Den plejer at være færdig klokken 5:30

Så mere smart er teslaen ikke - i hvert fald ikke på nuværende tidspunkt. :)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af martinta » 25. mar 2022, 10:02

Korreborg skrev:
25. mar 2022, 09:54
Det er et spørgsmål om bilen understøtter det, og det gør de færreste vist.

Der er jævnligt nogle der spørger og Polestsr åbner for API'en, i det officielle P2 forum. Og de har ikke planer om det.
Men API'en kræver at boksen skal forbinde til bilen, men de data må den jo også få over stikket, ellers vil en super lader vel heller ikke vide hvor langt den er.

Hvis du lader på eks. Clever superchargers, så står der jo i displayed på den hvor meget strøm bilen har.

Jeg formoder det må være data den henter for det normale (ikke supercharger) delen af stikket, da de to "ører" på CCS vel kun er for at kunne skyde en så stor mængde strøm i batteriet som muligt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 10:14

Damn.... :)
Efter at have fået de første svar her i tråden tænkte jeg - "Det her er for ringe. Jeg skriver til Monta support!"
Og tjek hvad supporter Olga lige har svaret mig:

Snap23.jpg
Snap23.jpg (32.38 KiB) Vist 2991 gange

Har lige kørt wizard'en for "Integrér med min bil" igennem, og dét der sker er følgende:
- jeg oplyser at min bilproducent er Volkswagen
- derefter beder Monta om mine login credentials til We Connect (som jo altid har de data der efterspørges)
- derefter giver jeg Monta lov til at overtage kontrollen med bilens opladning (=sætte e-Manager ud af spillet, gætter jeg på)

Det tog 2 min. Nu skal det blive interessant at se hvor godt det fungerer!
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
mertodinlomartintamobworldBrianDSKevinffSunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 10:37

Korreborg skrev:
25. mar 2022, 09:54
Det er et spørgsmål om bilen understøtter det, og det gør de færreste vist.

Der er jævnligt nogle der spørger og Polestsr åbner for API'en, i det officielle P2 forum. Og de har ikke planer om det.
Du kan jo meget vel tænkes at have en pointe her...

Så vidt jeg umiddelbart kan tolke ud af den nye viden (ny funktion i Monta's app), så kan de nu hente SoC ..... men de gør det ikke via ladestikket i bilen.
De gør det ved at få mine login credentials til We Connect på myVolkswagen, og dermed kan de hente de data som bilen har synkroniseret over til VW's server.

Det betyder i min bog, at det ikke er en generisk løsning (via ladestik) de har lavet ... men at deres løsninger er baseret på at :
1) bilproducenten har disse data, og
2) at jeg som ejer giver Monta tilladelse til at stikke snablen i min We Connect konto.

Hmm.. tja....
These users thanked the author HansH for the post:
Korreborg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af mulandk » 25. mar 2022, 10:37

HansH skrev:
25. mar 2022, 10:14
Damn.... :)
Efter at have fået de første svar her i tråden tænkte jeg - "Det her er for ringe. Jeg skriver til Monta support!"
Og tjek hvad supporter Olga lige har svaret mig:


Snap23.jpg


Har lige kørt wizard'en for "Integrér med min bil" igennem, og dét der sker er følgende:
- jeg oplyser at min bilproducent er Volkswagen
- derefter beder Monta om mine login credentials til We Connect (som jo altid har de data der efterspørges)
- derefter giver jeg Monta lov til at overtage kontrollen med bilens opladning (=sætte e-Manager ud af spillet, gætter jeg på)

Det tog 2 min. Nu skal det blive interessant at se hvor godt det fungerer!
Jeg benytter også Monta til min E-golf, men har ikke benyttet de "smarte" funktioner den har pga. det manglede aflæsning af SOC.
Med den nye løsning du beskriver, så læser den så bare SOC via We Connect?
We Connect er til tider noget ustabilt, og så kræver det at man forsætter med at betale for det.
Man ved heller ikke I hvor mange år det vil virke, tror de første udgaver af e-golf kun kom med 3G modem, så de stopper med at virke når 3G nettet lukkes.

Synd at Monta ikke "bare" kan læse SOC via stikket, ville gøre alt meget nemmere.
Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 10:40

mulandk skrev:
25. mar 2022, 10:37
Jeg benytter også Monta til min E-golf, men har ikke benyttet de "smarte" funktioner den har pga. det manglede aflæsning af SOC.
Med den nye løsning du beskriver, så læser den så bare SOC via We Connect?
We Connect er til tider noget ustabilt, og så kræver det at man forsætter med at betale for det.
Man ved heller ikke I hvor mange år det vil virke, tror de første udgaver af e-golf kun kom med 3G modem, så de stopper med at virke når 3G nettet lukkes.

Synd at Monta ikke "bare" kan læse SOC via stikket, ville gøre alt meget nemmere.
Vores indlæg blev postet simultant :) ... men se mit svar herover: Ja - jeg forstår det sådan at de henter det hele fra We Connect.

Og enig i det andet du skriver: For mig ville det også virke som en bedre og mere holdbar løsning, hvis bilen ligesom havde et API der var så tilpas åbent, at disse data kunne fiskes ud via ladestikket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af mulandk » 25. mar 2022, 10:45

HansH skrev:
25. mar 2022, 10:40

Vores indlæg blev postet simultant :) ... men se mit svar herover: Ja - jeg forstår det sådan at de henter det hele fra We Connect.

Og enig i det andet du skriver: For mig ville det også virke som en bedre og mere holdbar løsning, hvis bilen ligesom havde et API der var så tilpas åbent, at disse data kunne fiskes ud via ladestikket.
Kunne være sjovt at finde udad hvordan hurdigladerne kan læse SOC igennem kablet, som nævt tidligere i denne tråd tror jeg heller ikke at det sker igennem DC stikket.
Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2022, 10:47


Jeg droppede Monta fordi jeg oplevede at bilen enten slet ikke ladede op eller kun delvist.

Men ja, det kræver integration med bilen, og det er der flere services der kan, omend man lige skal holde øje med om de får hentet seneste data.

I DC ladere tænker jeg der er en anden kommunikation end der er på AC ladere, hvorfor det da også kun er DC ladere jeg har set have SoC visning...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 10:49

mulandk skrev:
25. mar 2022, 10:45
Kunne være sjovt at finde udad hvordan hurdigladerne kan læse SOC igennem kablet, som nævt tidligere i denne tråd tror jeg heller ikke at det sker igennem DC stikket.
Jeg har endnu til gode at have Golf'en tilsluttet en lynlader, så det kan jeg ikke snakke med om.
Men det bliver testet på lokal Ionity stander så snart mit We Charge aktiveringskort er kommet med posten :)

Men kan du positivt bekræfte, at hvis du knapper din e-Golf til en lynlader et sted ude i verden ... så kan den vise dig bilens SoC ?
Hvis du ikke på noget tidspunkt har oplyst hvem du er, og/eller dine We Connect credentials, så må det jo betyde at det KAN lade sig gøre via ladestikket ... :?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af mulandk » 25. mar 2022, 11:01

HansH skrev:
25. mar 2022, 10:49
mulandk skrev:
25. mar 2022, 10:45
Kunne være sjovt at finde udad hvordan hurdigladerne kan læse SOC igennem kablet, som nævt tidligere i denne tråd tror jeg heller ikke at det sker igennem DC stikket.
Jeg har endnu til gode at have Golf'en tilsluttet en lynlader, så det kan jeg ikke snakke med om.
Men det bliver testet på lokal Ionity stander så snart mit We Charge aktiveringskort er kommet med posten :)

Men kan du positivt bekræfte, at hvis du knapper din e-Golf til en lynlader et sted ude i verden ... så kan den vise dig bilens SoC ?
Hvis du ikke på noget tidspunkt har oplyst hvem du er, og/eller dine We Connect credentials, så må det jo betyde at det KAN lade sig gøre via ladestikket ... :?
Ja nå e-golfen er tilsluttet lynlader, så SOC i laders display. Jeg har ikke oplyst noget til laderen inden.
These users thanked the author mulandk for the post:
HansH
Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

mulandk
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af mulandk » 25. mar 2022, 11:03

BrianDS skrev:
25. mar 2022, 10:47
Jeg droppede Monta fordi jeg oplevede at bilen enten slet ikke ladede op eller kun delvist.

Men ja, det kræver integration med bilen, og det er der flere services der kan, omend man lige skal holde øje med om de får hentet seneste data.

I DC ladere tænker jeg der er en anden kommunikation end der er på AC ladere, hvorfor det da også kun er DC ladere jeg har set have SoC visning...
Jeg har desværre haft samme problem flere gange, ca. 2 gange om måneden. Man skal starte ladning igen manuelt i appen. Bare surt at have glemt det, og så er bilen ikke opladet om morgen når konen skal afsted med børnene...

Men Zapp kræver man benytter Monta for at få refusion igennem dem. Var bedre tidligere da man bare benyttet Easee appen...
Tesla model 3, LR - 2021
VW E-golf - 2018

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 25. mar 2022, 11:07

BrianDS skrev:
25. mar 2022, 10:47
Jeg droppede Monta fordi jeg oplevede at bilen enten slet ikke ladede op eller kun delvist.
Hvilken ladeboks har du Brian ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af Thor-thor » 25. mar 2022, 11:18

HansH skrev:
25. mar 2022, 10:49
.... Men kan du positivt bekræfte, at hvis du knapper din e-Golf til en lynlader et sted ude i verden ... så kan den vise dig bilens SoC ?
Har haft en E-Up på en DC lader og laderen viser SoC.

Er ikke ekspert på de interne ladeprocesser. Men forskellen på AC og DC er bla. at ved AC ladning, kører strømmen via en omformer i bilen og AC laderen har derfor ikke direkte adgang til batteriet. Laderen leverer bare den strøm den kan (ligesom en stikkontakt), hvor bilen så kan aftage det, som omformeren kan håndtere og bilen/omformeren håndterer ladningen.

Ved DC ladning har laderen direkte adgang til batteriet i bilen (som jo også er DC), hvor den kommunikerer inden opstart, starter langsomt op etc. Der er naturligvis også helt andre strømstyrker på spil, så der skal mere beskyttelse af både bil og lader
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 4):
HansHmulandkmartintaBrianDS

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af martinta » 25. mar 2022, 11:37

Thor-thor skrev:
25. mar 2022, 11:18
HansH skrev:
25. mar 2022, 10:49
.... Men kan du positivt bekræfte, at hvis du knapper din e-Golf til en lynlader et sted ude i verden ... så kan den vise dig bilens SoC ?
Har haft en E-Up på en DC lader og laderen viser SoC.

Er ikke ekspert på de interne ladeprocesser. Men forskellen på AC og DC er bla. at ved AC ladning, kører strømmen via en omformer i bilen og AC laderen har derfor ikke direkte adgang til batteriet. Laderen leverer bare den strøm den kan (ligesom en stikkontakt), hvor bilen så kan aftage det, som omformeren kan håndtere og bilen/omformeren håndterer ladningen.

Ved DC ladning har laderen direkte adgang til batteriet i bilen (som jo også er DC), hvor den kommunikerer inden opstart, starter langsomt op etc. Der er naturligvis også helt andre strømstyrker på spil, så der skal mere beskyttelse af både bil og lader
Tror faktisk det er en meget god teori den du har der.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2022, 16:20

HansH skrev:
BrianDS skrev:
25. mar 2022, 10:47
Jeg droppede Monta fordi jeg oplevede at bilen enten slet ikke ladede op eller kun delvist.
Hvilken ladeboks har du Brian ?
Jeg har en Wallbox Pulsar Plus, men min opfattelse er at det var Monta der aldrig sendte signalet til boksen, for den stod klar og ventede, og havde signal.

Det mislykkedes 4 ud af 5 gange og så udløb min tålmodighed, men jeg er heller ikke afhængig af en app for jeg kan ikke få refusion, så jeg kører det bare på timer Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
klodsmajor
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 13. feb 2016, 22:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 34 times
Been thanked: 31 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af klodsmajor » 25. mar 2022, 19:28

Bliver spændende om det passer.

As you may have seen in our in-app announcement, we just released our new "Car Integration" feature! Integrating with your cars has been on our wishlist for a long time, as it opens a world of exciting synergies between car, charge point, and Monta.

For starters, our "Auto Smart Charge" is now a lot smarter, as you no longer have to tell our system how much charging is needed - the car will tell us!

Our amazing content team just did a new guide on how to get started with Monta Car Integrations - just follow this link!

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af diskoboy » 25. mar 2022, 21:43

Hvorfor lader du ikke bare til 100% hver nat?
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 26. mar 2022, 07:43

diskoboy skrev:
25. mar 2022, 21:43
Hvorfor lader du ikke bare til 100% hver nat?
Er det ikke Best Practice at man gør det bedst for sit batteris levetid, ved kun at lade til 80% når det kan dække det daglige behov...
Og så selvf lader til 100 hvis man en dag har brug for den ekstra rækkevidde.
Det er i hvert fald min strategi.

Eller er der ny viden under solen, som jeg skal opdateres på .. ? :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af majland » 26. mar 2022, 08:44

Ja det er ærgeligt at der ikke i type2 standard ac stikker også er defineret en kommunikation så man kan hive SoC osv ud.

Idag er alle løsninger baseret på at man skal tagel en anden vej med bilen om det.

for VAG er True Enerygy, Tronity og Gridio.io bland mulighederne.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af majland » 26. mar 2022, 08:46

HansH skrev:
26. mar 2022, 07:43
diskoboy skrev:
25. mar 2022, 21:43
Hvorfor lader du ikke bare til 100% hver nat?
Er det ikke Best Practice at man gør det bedst for sit batteris levetid, ved kun at lade til 80% når det kan dække det daglige behov...
Og så selvf lader til 100 hvis man en dag har brug for den ekstra rækkevidde.
Det er i hvert fald min strategi.
VAG anbefaler stadig kun at lade til 100% når man skal bruge rækkevidden og da lade den op umiddelbart inden afgang. Dvs ikke lade bilen stå i længere tid ved 100%

Den anden vej anbefales hurtigst muligt at lade op til 20% efter kørsel (og 40% i frostvejr) da batteriet heller ikke har godt af at stå tome i længere tid
These users thanked the author majland for the post (total 2):
BrianDSHansH
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6022
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1637 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af BrianDS » 26. mar 2022, 08:51

majland skrev:Ja det er ærgeligt at der ikke i type2 standard ac stikker også er defineret en kommunikation så man kan hive SoC osv ud.

Idag er alle løsninger baseret på at man skal tagel en anden vej med bilen om det.

for VAG er True Enerygy, Tronity og Gridio.io bland mulighederne.
Enig, det ville være nemmere hvis data også kunne komme i stikket - samt jeg kunne også ønske mig at ladere man kan købe til hjemme rent faktisk målte hvornår der lades og hvor meget, i stedet for at måle fra stikket sættes i til det tages ud, og så bare registrere antal sekunder ladet og total antal kWh - og så er der mange bokse der ikke engang har et ethernet stik...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af HansH » 26. mar 2022, 09:11

HansH skrev:
25. mar 2022, 10:14
Har lige kørt wizard'en for "Integrér med min bil" igennem, og dét der sker er følgende:
- jeg oplyser at min bilproducent er Volkswagen
- derefter beder Monta om mine login credentials til We Connect (som jo altid har de data der efterspørges)
- derefter giver jeg Monta lov til at overtage kontrollen med bilens opladning (=sætte e-Manager ud af spillet, gætter jeg på)

Nu skal det blive interessant at se hvor godt det fungerer.......
Update på dette:

Det ser faktisk ud til at Monta har fået fat i den lange ende af ladekablet :)
Efter at have integreret min bil med Monta, sætter den nu selv startpunktet for en opladning ud fra bilens aktuelle SoC.
Præcis hvad jeg efterspurgte.

BTW: Fremragende! respons og dialog med Monta kundesupport. De var 100% på lige med det samme. Først en supporter til at introducere mig til den nye funktionalitet, og da jeg såede tvivl om hvorvidt appen havde "fat" i min bil, blev der straks koblet en udvikler på, som så lige guidede det sidste trin efter at have "debugget" mit opsæt. Virkelig fin attention.

Snap26.jpg
Snap26.jpg (16.26 KiB) Vist 2767 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 4):
Passatg 3cBrianDSKevinffSunny
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af Morten Hedensted » 26. mar 2022, 11:23

BrianDS skrev:
25. mar 2022, 16:20
HansH skrev:
BrianDS skrev:
25. mar 2022, 10:47
Jeg droppede Monta fordi jeg oplevede at bilen enten slet ikke ladede op eller kun delvist.
Hvilken ladeboks har du Brian ?
Jeg har en Wallbox Pulsar Plus, men min opfattelse er at det var Monta der aldrig sendte signalet til boksen, for den stod klar og ventede, og havde signal.

Det mislykkedes 4 ud af 5 gange og så udløb min tålmodighed, men jeg er heller ikke afhængig af en app for jeg kan ikke få refusion, så jeg kører det bare på timer Billede
Har du prøvet Gridio? Jeg hentede appen den anden aften, i frustration over, at Clevers "intelligente" ladning stadig ikke fungerer efter en ugelang systemopdatering. Gridio var let at sætte op og fungerer super fint, lader når strømmen er billigst.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Easee Home + Monta - kan den kombination aflæse SoC på bilen ?

Indlæg af SzleeperDK » 26. mar 2022, 11:43

Kan man ikke starte Monta opladning manuelt?

Det er den mest frustrerende app i nyere tid synes jeg.

Jeg forstår godt at den skal smart lade, men hvad nu hvis jeg mangler strøm?

Sendt fra min SM-G991B med Tapatalk



Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"