Side 1 af 12

VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 12:46
af HansH
Efter det første halve døgns ejerskab af vores Enyaq, står spørgsmålene i kø !! :D

Har startet ud med at konstatere at brugerprofiler ikke findes.
Dvs al personalisering er universel uanset bruger af bilen. Hvis man er heldig kan man få den til at gemme sædepositionen i memory sæderne på nøglen ... men man skal stadig manuelt holde 1/2/3 knappen på sædet nede, for at køre sædet i sin egen position. Vores gamle 2010 Octavia gør dette af sig selv når man åbner førerdøren .. :(
Det siges at brugerprofiler skulle komme med version 3.0 ........ som efter sigende rulles ud senere på året ......

Anyways! Starter denne tråd for at kunne erfaringsdele med alle der kører ID.4, Enyaq omkring sw version 2.3 som pt er baseline :)

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 12:58
af HansH
Som en udløber af at brugerprofiler ikke findes endnu, rejser der sig et spørgsmål om Connect accounts og adgang til bilen via app.

På vores e-Golf, er min kone og jeg begge oprettet som brugere med hver sin account på VW Connect.
Jeg står som primær bruger på bilen, men inde på bilen har jeg under "Autorisationer" tilknyttet min kones konto som dét de kalder "Medbruger".
Det giver hende mulighed for at tilgå bilen via en app på sin egen telefon, og dermed kan hun starte klimatisering osv
Med andre ord - to brugere på samme bil, med samme muligheder fra sin telefon.

På vores nye Enyaq er jeg oprettet på Skoda Connect som primær bruger, og kan tilgå bilen via appen.
Fint.
Min kone har også oprettet en konto på Skoda Connect, men hvis hun forsøger at tilknytte bilens stelnummer spørger den bare, om hun ønsker at fjerne mig som primær bruger og nulstille hele pivetøjet ... eller Annullere!

Det sidste lyder for mig som om Skoda Connect kun tillader én brugerkonto at blive tilknyttet bilen, og dermed blokerer det for at vi begge kan tilgå den via app og sætte afgangstider osv som det passer os.
Please .... en eller anden ....... sig mig at dette ikke kan være sandt! Sig mig, at jeg gør noget forkert eller mangler noget et sted.. :)

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:23
af majland
Den kan godt køre sædet i position når bilen låses op - blot det gøres med nøglen.

Kodning af sæde og nøgle
Først indstilles sædet og sidespejle som ønsket og dernæst tryk på (set) og det nummer du ønsker (1-2-3).
Herefter køre du sædet ud af den stilling du har sat (kør det lidt frem eller tilbage) tryk nu på det nummer du har valgt samtidig med at du trykker på lås op knappen på den nøgle du vil bruge og nu er nøglen kodet til din indstilling.. Husk dog at det kun virker hvis du trykker lås op via nøglen, bruger du derimod funktionen hvor du har nøglen i lommen virker det ikke

Der kan kun være en bruger på skoda connect - fruen og jeg anvender samme login (og kan se se på både enyaq og kodiaq på samme profil)


Jeg er 100% enig i at det er skuffende. Kessy virker på kodiaq'en og der er personifisering af brugere.

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:29
af GranTurismo
Nå så fik I Jeres nye biiiiil. Tillykke meeed den!

De nævnte problemer er software baseret, så der er heldigvis håb for at de kan blive løst i kommende opdateringer.

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:37
af HansH
GranTurismo skrev:
25. maj 2022, 13:29
Nå så fik I Jeres nye biiiiil. Tillykke meeed den!

De nævnte problemer er software baseret, så der er heldigvis håb for at de kan blive løst i kommende opdateringer.
viewtopic.php?f=107&t=157273

Jamen lige præcis! Software kan trods alt opdateres. Man kan ikke opdatere byggekvalitet OTA...
Og når den nu skal ha' lidt klø for softwaren, så skal den have lige så mange roser for helhedsoplevelsen af materialer og samlearbejde. Det er i min bog en premium oplevelse.
Men nå! Det er et sidespring i forhold til temaet her: software :)

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:38
af HansH
majland skrev:
25. maj 2022, 13:23
Der kan kun være en bruger på skoda connect - fruen og jeg anvender samme login (og kan se se på både enyaq og kodiaq på samme profil)
Ahhh !!! Selvfølgelig !
Det var ikke faldet mig ind at hun jo bare skal logge på med min user ... og dermed kan hun "betjene" bilen fra sin app.
Tak for hint Anders! :)

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:43
af Tonny
HansH skrev:
25. maj 2022, 13:38
majland skrev:
25. maj 2022, 13:23
Der kan kun være en bruger på skoda connect - fruen og jeg anvender samme login (og kan se se på både enyaq og kodiaq på samme profil)
Ahhh !!! Selvfølgelig !
Det var ikke faldet mig ind at hun jo bare skal logge på med min user ... og dermed kan hun "betjene" bilen fra sin app.
Tak for hint Anders! :)
Det bøvler mine forældre også med i deres ID.3.
Jeg må dog sige at jeg har en generelt holdning om at det fandme ikke er ok at man skal dele login og passwords :roll:

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 13:45
af HansH
Tonny skrev:
25. maj 2022, 13:43
Det bøvler mine forældre også med i deres ID.3.
Jeg må dog sige at jeg har en generelt holdning om at det fandme ikke er ok at man skal dele login og passwords :roll:
Det er på ingen måder OK !
Og det er godt nok sølle ..... kære VAG ... come on !
Det fortæller måske historien om hvor pressede de har været (er) for at få nogen elbiler på gaden, så de ikke bliver skåret midt over på deres udlednings-måltal...

Jeg krydser virkelig fingre for, at den højt besungne version 3.0 senere på året bringer en masse godt til bordet ! :)

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 16:34
af GaSelle
Hvilken uge er den produceret? Mente ellers at have læst, at Enyaq ville komme med 3.0 efter uge 3-ish.

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 16:48
af HansH
GaSelle skrev:
25. maj 2022, 16:34
Hvilken uge er den produceret? Mente ellers at have læst, at Enyaq ville komme med 3.0 efter uge 3-ish.
Officiel produktionsdato er 20.04.2022
Men vi ved at den blev bygget 98% færdig ... og så blev den bænket. Vi ved bare ikke hvor længe den stod bænket.
Og vi ved ikke om sw blev loadet på ved "bækningstidspunkt" .... eller kort før officiel færdiggørelse 20.04 ...
Anyways, så er det jo nok med stor sandsynlighed efter uge 3.

Men jeg tror altså umiddelbart at det kun er VW'erne der har den 3.0 indtil videre. Og måske endda kun GTX'erne.. Synes ikke jeg har hørt om en Enyaq med den nye sw.
I øvrigt - hedder sw versionen ikke noget andet til Enyaq ?? De første havde 0792. Vores har 0795...

EDIT:
Der er en i Enyaq fb gruppen der poster at hans fra maj har 3.0 ... så det findes altså :)
https://www.facebook.com/groups/2976150 ... 4744518106

Re: VAG MEB platformens software

: 25. maj 2022, 17:30
af Morten Hedensted
@HansH udfordringen med kun en bruger på appen, skal du nok ikke regne med bliver ændret, sådan er det også på vores Passat MY21 fra oktober 20.
Vi har oprettet profiler til os tre der bruger bilen, det kommer aldrig til at ske igen. SW er så håbløs, at den fucker det meste op, når den endelig er klar til brug. Det tager en krig at skifte bruger og en krig at hente personlige indstillinger.

Vores ID.3 er lidt hurtigere under opstart af SW, men stadig langsommere end stort set alt andet vi har prøvet mens vi kiggede på en afløser for Passaten.

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 12:58
af Madmax
Jeg har haft lånt en ENYAQ de sidste par dage med SW 3.0. Det er en behagelig forbedring af infotainment systemet.
  • Blinklyslyden er dæmpet
  • Infotainmentdelen er hurtigere at navigere rundt i
  • Vejbaneskifteassistent er lidt en lala gimmick
  • Mulighed for at skifte mellem travel assist og ACC ved at trykke på Travel Assist knappen på rattet
Jeg skal lige have prøvet Trained parking næste gang jeg er oppe i huset, har ikke fået testet det endnu.
Nå ja den havde også massage i førersædet. Det ved jeg ikke helt om er det værd.

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 13:05
af HansH
Madmax skrev:
16. jun 2022, 12:58
Jeg har haft lånt en ENYAQ de sidste par dage med SW 3.0. Det er en behagelig forbedring af infotainment systemet.
  • Blinklyslyden er dæmpet
  • Infotainmentdelen er hurtigere at navigere rundt i
  • Vejbaneskifteassistent er lidt en lala gimmick
  • Mulighed for at skifte mellem travel assist og ACC ved at trykke på Travel Assist knappen på rattet
Jeg skal lige have prøvet Trained parking næste gang jeg er oppe i huset, har ikke fået testet det endnu.
Nå ja den havde også massage i førersædet. Det ved jeg ikke helt om er det værd.
Interessant melding !

Det med blinklyset var det første fruen spurgte til om kunne kodes til at være mindre højlydt.. :D
Fint at det kommer, den er lidt bastant som det er nu.
Vejbaneskifteassistent forventer jeg er noget jeg kommer til at bruge .... ca lige så meget som jeg brugte PLA på min Passat :? Én gang for at få det prøvet og se hvad det kunne, og én gang for at vise et hold venner at den kunne parkere selv. That's it.

Kan du sige noget mht brugerprofiler ? Det er noget af det jeg håber på og har nogle forventninger til.
Dvs først og fremmest - at 3.0 har det !
Dernæst - hvilke settings der gemmes i brugerprofilen ....... altså om det er "ALT" .. eller om det er en discount udgave, hvor man blot kan gemme hvilken radiostation man vil have starter op sammen med ens profil .. eller i den dur :)

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 13:12
af HansH
@Madmax - har flyttet dit indlæg til denne tråd.

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 13:58
af Madmax
HansH skrev:
16. jun 2022, 13:05

Interessant melding !

Det med blinklyset var det første fruen spurgte til om kunne kodes til at være mindre højlydt.. :D
Fint at det kommer, den er lidt bastant som det er nu.
Vejbaneskifteassistent forventer jeg er noget jeg kommer til at bruge .... ca lige så meget som jeg brugte PLA på min Passat :? Én gang for at få det prøvet og se hvad det kunne, og én gang for at vise et hold venner at den kunne parkere selv. That's it.

Kan du sige noget mht brugerprofiler ? Det er noget af det jeg håber på og har nogle forventninger til.
Dvs først og fremmest - at 3.0 har det !
Dernæst - hvilke settings der gemmes i brugerprofilen ....... altså om det er "ALT" .. eller om det er en discount udgave, hvor man blot kan gemme hvilken radiostation man vil have starter op sammen med ens profil .. eller i den dur :)
Der er et punkt i menuen der hedder brugere, men idet det er en bil jeg har lånt har jeg ikke prøvet det efter.
Jeg formoder da den får samme funktioner som de andre modeller.

Vejbaneskifte assistenten kræver vidst man har Parkering Plus med Intelligent Park Assist (der er flere sensorer).

Nå ja, der er kommet begrænsninger på antal interaktioner på skærmen. Så efter x-antal interaktioner pauser den lige 5-10 sekunder og siger man skal holde øjnene på vejen. Herefter kommer der en bip-lyd når den igen kan betjenes.

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 14:09
af DanielB12
Så passageren kan ikke bruge skærmen under kørsel?

Re: VAG MEB platformens software

: 16. jun 2022, 14:28
af Madmax
DanielB12 skrev:
16. jun 2022, 14:09
Så passageren kan ikke bruge skærmen under kørsel?
Jeg har ikke prøvet med en passager ved siden af endnu, om den stadig popper op.
Måske passagerselen og føleren i passagersædet vil give mulighed for at bruge infotainment ubegrænset.

Tjekker det lige hvis lillemor vil med ud og køre ellert.

Re: VAG MEB platformens software

: 11. aug 2022, 11:31
af HansH
Skoda begynder så småt at rasle med sablen mht udrulning af ME3 (3.0) softwaren..

https://www.skoda.dk/elbiler/enyaq-iv-s ... opdatering

Nyproducerede biler bliver udleveret med den nye sw, og i skrivende stund er der gang i opdateringerne til ID.3.

Re: VAG MEB platformens software

: 12. aug 2022, 07:28
af cmejsner
HansH skrev:
25. maj 2022, 12:46
Dvs al personalisering er universel uanset bruger af bilen. Hvis man er heldig kan man få den til at gemme sædepositionen i memory sæderne på nøglen ... men man skal stadig manuelt holde 1/2/3 knappen på sædet nede, for at køre sædet i sin egen position. Vores gamle 2010 Octavia gør dette af sig selv når man åbner førerdøren .. :(
Hvis du trykker på den profil 1/2/3 som er din, inden du sætter dig i sædet, vil du kun skulle trykke kort på den. (Dette gøres lige efter du åbner døren, også ved brug af Nøglefir betjening) Jeg kan i hvert fald gøre dette på min, efter den betydelig lavere personage har "lånt" bilen :)

Re: VAG MEB platformens software

: 12. aug 2022, 07:35
af HansH
cmejsner skrev:
12. aug 2022, 07:28
HansH skrev:
25. maj 2022, 12:46
Dvs al personalisering er universel uanset bruger af bilen. Hvis man er heldig kan man få den til at gemme sædepositionen i memory sæderne på nøglen ... men man skal stadig manuelt holde 1/2/3 knappen på sædet nede, for at køre sædet i sin egen position. Vores gamle 2010 Octavia gør dette af sig selv når man åbner førerdøren .. :(
Hvis du trykker på den profil 1/2/3 som er din, inden du sætter dig i sædet, vil du kun skulle trykke kort på den. (Dette gøres lige efter du åbner døren, også ved brug af Nøglefir betjening) Jeg kan i hvert fald gøre dette på min, efter den betydelig lavere personage har "lånt" bilen :)
Yes - det stemmer :)

Har fået parret den automatiske sædeindstilling med nøglen, således at den selv kører sædet på plads når man åbner førerdøren.
Forudsætningen er dog at man har låst op med fjernbetjeningen :| ... det ville være herrenice hvis det også virkede på KESSY-åbning, dvs hvor man bare lige rører indersiden af håndtaget.

Men det er så også det _eneste_ bilen med sin nuv. software kan koble til nøglen. Alt andet er "cross-user", så at sige..
I informationsmaterialet til den nye 3.0 sw skriver Skoda ... "personalisering af visse bilindstillinger".
Jeg er spændt på at se hvor meget de har lagt ind under brugerprofilen .. :)

Re: VAG MEB platformens software

: 19. aug 2022, 11:27
af SteenC
HansH skrev:
11. aug 2022, 11:31
Skoda begynder så småt at rasle med sablen mht udrulning af ME3 (3.0) softwaren..

https://www.skoda.dk/elbiler/enyaq-iv-s ... opdatering

Nyproducerede biler bliver udleveret med den nye sw, og i skrivende stund er der gang i opdateringerne til ID.3.
Hmmmm, nu er siden forsvundet ;) Gad vide om de har fortrudt opdateringerne :roll:

Re: VAG MEB platformens software

: 19. aug 2022, 20:15
af BrianDS
SteenC skrev:
19. aug 2022, 11:27
HansH skrev:
11. aug 2022, 11:31
Skoda begynder så småt at rasle med sablen mht udrulning af ME3 (3.0) softwaren..

https://www.skoda.dk/elbiler/enyaq-iv-s ... opdatering

Nyproducerede biler bliver udleveret med den nye sw, og i skrivende stund er der gang i opdateringerne til ID.3.
Hmmmm, nu er siden forsvundet ;) Gad vide om de har fortrudt opdateringerne :roll:
Semler har fundet ud af at de mangler en plastafdækning til batteriet, den ansvarlige har ikke lige fået kontrolleret at de var på lager, og den er så i restordre. Det er så vidt jeg kan forstå udskudt til 1/9, men det tør de nok ikke fortælle højt og tydeligt.

Værkstederne fik briefing om opdateringer i går (torsdag)

Re: VAG MEB platformens software

: 21. aug 2022, 22:19
af DanielB12
Wtf 🤣😂

Re: VAG MEB platformens software

: 21. aug 2022, 22:21
af Hallas
BrianDS skrev:
19. aug 2022, 20:15
SteenC skrev:
19. aug 2022, 11:27
HansH skrev:
11. aug 2022, 11:31
Skoda begynder så småt at rasle med sablen mht udrulning af ME3 (3.0) softwaren..

https://www.skoda.dk/elbiler/enyaq-iv-s ... opdatering

Nyproducerede biler bliver udleveret med den nye sw, og i skrivende stund er der gang i opdateringerne til ID.3.
Hmmmm, nu er siden forsvundet ;) Gad vide om de har fortrudt opdateringerne :roll:
Semler har fundet ud af at de mangler en plastafdækning til batteriet, den ansvarlige har ikke lige fået kontrolleret at de var på lager, og den er så i restordre. Det er så vidt jeg kan forstå udskudt til 1/9, men det tør de nok ikke fortælle højt og tydeligt.

Værkstederne fik briefing om opdateringer i går (torsdag)
Argh 1/9 er snart, hvis det ikke er 1/9 2023 :roll:

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 07:07
af BrianDS
Hallas skrev:
21. aug 2022, 22:21
...

Argh 1/9 er snart, hvis det ikke er 1/9 2023 :roll:
Ja, 1/9 er snart, men det er ikke 19/8, det er en udsættelse på 2 uger (indtil videre), fordi Semler ikke lige har tjekket at de har fået bestilt stumperne hjem...

De er i gang med fx ID.4, og imens den opdaterer står den og siger nogle lyde hele tiden, vildt underlig feature - og det kunne blive ret irriterende hvis fx to stod ved siden af hinanden ude af takt... 😂

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 07:24
af Hallas
Ja det ka jeg godt se. Det ville ski lyde som når konen har veninde på besøg. De snakker ski heller ikke i takt. Så det bliver bare larm. Men træls når man skal vente. Den følelse af at sådan noget burde de have styr på, det kan være så træls

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 08:19
af DanielB12
Skal de stadigvæk opdateres på værkstedet?
Det er noget af en operation må man sige. Er det manglende rettidig omhu ift designet af både bil og software eller hvad skyldes den store virak?

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 08:20
af HansH
Da pressemeddelelsen kom ud, ringede jeg til lokal Skoda.

Stephan, værkstedschef : "Vi kan sætte din Enyaq i kalenderen til 12.09. Så må vi jo håbe opdateringen er tilgængelig der...."

Lidt kryptisk svar, som jeg dog ikke udfordrede yderligere. Tænkte at det nok bare dækkede over, at da vi snakkede sammen (for en lille uge siden), var opdateringen nok ikke officielt frigivet fra fabrikken.
Men måske han allerede var informeret om at der var et problem med den plasticafdækning til batteriet... ?
Whatever.
12.09 passede så ikke helt optimalt for mig, så vi rykkede aftalen til 26.09

Er der ikke samme problem med den batteriafdækning på ID.3/4 ?

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 08:34
af BrianDS
HansH skrev:
22. aug 2022, 08:20
...
Er der ikke samme problem med den batteriafdækning på ID.3/4 ?
Det lyder ikke sådan, for de er i gang med ID.4

De fik besked den 18/8 omkring udrulning, og manglende plastikafdækning

Re: VAG MEB platformens software

: 22. aug 2022, 08:35
af BrianDS
DanielB12 skrev:
22. aug 2022, 08:19
Skal de stadigvæk opdateres på værkstedet?
Det er noget af en operation må man sige. Er det manglende rettidig omhu ift designet af både bil og software eller hvad skyldes den store virak?
Jeg tænker de er ramt af "den indiske bus", og så har de fokuseret andre steder, altså er softwaren til OTA opdateringer blevet skubbet, efter opdateringen til 2.4 på værkstedet, og udskiftning af 12V batteri som er nødvendig for at de kan udføre det, så skulle OTA være metoden fremover.