2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 06:08

Det var min forståelse, at Travel Assist skulle være i stand til følgende:
- styre bilen selv v.hj.a. Lane Assist (selvf med krav om hænderne på rattet hvert 20. sekund eller noget). "Almindelig" Lane Assist bliver til Adaptiv Lane Assist, når man trykker på Travel Assist, dvs hvor den selv holder bilen mellem de hvide linjer
- selv regulere hastighed op og ned v.hj.a. ACC's viden om hastighedsgrænser og skilteaflæsning, samt navi data om vejforløb

Eksempel på hvad jeg troede den kunne klare:
- man kører med 80 km/t ad en landevej, frem mod en rundkørsel
- ind mod rundkørslen bremser bilen selv ned til en hastighed der gør, at man ville kunne fortsætte ind i rundkørslen (forudsat der er fri bane, naturligvis) uden at man selv skal bremse
- man kører rundt i rundkørslen og ud af en "gren"
- når man er er drejet ud af rundkørslen og har rettet op, trykker man lige en gang på Travel Assist knappen på rattet, og så genoptager den SET hastighed og styring som inden rundkørslen

Det er nogenlunde sådan jeg også husker at Tonny's TM3 kan gøre det.

Imidlertid må jeg konstatere, efter nogle testkørsler, at den efter min smag slet ikke sænker farten nok til at kunne tage en rundkørsel.
Den fortæller lige så fint i displayet at man er på vej mod en rundkørsel, og den tager da også noget af farten af / bremser.
Jeg havde sågar en situation, hvor der er et sving/kurve lige inden indgangen til rundkørslen, og her fortæller den også lige så fint at man er på vej ind i et sving, hvor kortdata fortæller at det kan tages med 30 km/t. Så jeg forventer at den bremser ned til 30.

For det første synes jeg den bremsede for sent. Og for det andet, slet ikke nok.
I de scenarier jeg prøvede, var jeg simpelt hen nødt til at gribe ind og selv bremse, da jeg ikke turde give den mere snor. Efter min bedste vurdering, ville jeg være kørt galt, hvis jeg ikke havde hjulpet til.

Såå... enten vil den gerne tage disse vejforløb meget mere aggressivt end jeg vil, eller også fejlbetjener jeg systemet ... eller også har jeg måske bare misforstået hvad og hvor meget Travel Assist er tænkt til at gøre.

Håber at nogen med mere erfaring med systemet kan kaste lidt lys over det :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 06:31

Der er lidt forskel på hvor man kører, jeg har et par rundkørsler på vej på arbejde, og den første har en ekstra direkte bane, der tager den farten af lid tidligt og så kører jeg nærmest langsomt ind i sidebanen, den næste vil den gerne køre lidt stærkt, men det er også en stor fordelerring, så man kan i teorien godt køre 80 km/t.

Men sådan alt i alt, så virker systemet som du beskriver dine forventninger, men der er selvfølgelig undtagelser.

Der er forskel på hvilken driving mode man kører i, i forhold til hvor aggressivt bilen kører, jeg er dog ikke helt dus med hvilke forskelle der er.

Der er også mange indstillinger til assistenterne, måske der er noget hvor du kan fortælle den hvor aggressiv du gerne vil have den?
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 06:38

BrianDS skrev:
29. maj 2022, 06:31
Men sådan alt i alt, så virker systemet som du beskriver dine forventninger, men der er selvfølgelig undtagelser.
Godt. Tak for den afklaring.
Så det er altså helt normalt at man selv skal bremse den ned til "rundkørselshastighed".
Dvs den er lige knap så autonom som Tesla M3, er min konklusion.
Der er forskel på hvilken driving mode man kører i, i forhold til hvor aggressivt bilen kører, jeg er dog ikke helt dus med hvilke forskelle der er.
Bilen starter op i Normal, og jeg har kun prøvet den og så Eco. Alt andet lige burde de to jo være de mest "morfar" ... :)
Der er også mange indstillinger til assistenterne, måske der er noget hvor du kan fortælle den hvor aggressiv du gerne vil have den?
Tja....
Synes egentlig jeg har været sådan OK rundt omkring .. men er ikke lige stødt på noget der rimer på problematikken her..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 06:45

HansH skrev:
BrianDS skrev:
29. maj 2022, 06:31
Men sådan alt i alt, så virker systemet som du beskriver dine forventninger, men der er selvfølgelig undtagelser.
Godt. Tak for den afklaring.
Så det er altså helt normalt at man selv skal bremse den ned til "rundkørselshastighed".
Dvs den er lige knap så autonom som Tesla M3, er min konklusion.
Bilen kan selv bremse ned, måske ikke som Teslas helt autonome pakke, men nok til at den kan tage en rundkørsel uden du rører ved noget selv, men den kører lidt hurtigt i mange tilfælde.
Der er forskel på hvilken driving mode man kører i, i forhold til hvor aggressivt bilen kører, jeg er dog ikke helt dus med hvilke forskelle der er.
Bilen starter op i Normal, og jeg har kun prøvet den og så Eco. Alt andet lige burde de to jo være de mest "morfar" ... :)
Så er den nok bare lidt rigeligt frisk Billede
Men forskellen er så bare at når du selv har afbrudt den ved at bremse, så skal du slå travel assist til igen når du kommer rundt.
Der er gør Travel Assist så noget lidt underlig - som jeg forstår den, for den sætter den hastighed du kører, hvor jeg så oftest lige vipper med ACC resume, og så derefter Travel Assist.

Der er også mange indstillinger til assistenterne, måske der er noget hvor du kan fortælle den hvor aggressiv du gerne vil have den?
Tja....
Synes egentlig jeg har været sådan OK rundt omkring .. men er ikke lige stødt på noget der rimer på problematikken her..
Jeg har nok bare vænnet mig til det Billede
Jeg synes i hvert tilfælde bilen er rigeligt autonom, så jeg ønsker ikke den kører mere selv.
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af diskoboy » 29. maj 2022, 06:46

Hans - kan du huske mit indlæg i går vedr skilte ? :)

Jeg fortsætter lige :)

Det er sikkert gået op for de fleste at jeg bor i Roskilde Kommune. Her bør de sende deres medarbejdere på kursus :)

Mine biler har også Travel Assist. Bevares det heder det ikke men det er samme funktion fordi jeg jo fifler lidt i fritiden med at rode med dem.

Hastigheden omkring rundkørsler må også være defineret af kommunen. Enten med en specifik hastighed eller også bare at ‘her er en rundkørsel’

Konsekvent kan jeg ikke lade bilerne køre direkte ind i en rundkørsel her i kommunen men tager jeg nord på til Egedal kommune eller længere nord mod Helsinge er der intet problem.

Her kan jeg komme kørende med 80 km/t. Bilen bremser fint ned (til slut i 20’erne) og jeg kan køre ind i rundkørselen.

Gør jeg det her i byen er hastigheden 32-35 (kan ikke huske nøjagtigt). De 3-4-5-6 km/t betyder i min verden en forskel på om mine medpassagerer (hunden incl) nærmest skal flyve rundt.

Jeg tror teknologien pludselig har overhalet kvaliteten af kortmaterialet med flere længder. I hvert fald nogle steder her i landet. Og de eneste der kan gøre noget ved det er dem der laver det…. Og det er ikke VW/Skoda
These users thanked the author diskoboy for the post (total 2):
HansHBrianDS
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 06:55

BrianDS skrev:
29. maj 2022, 06:45
Der er gør Travel Assist så noget lidt underlig - som jeg forstår den, for den sætter den hastighed du kører, hvor jeg så oftest lige vipper med ACC resume, og så derefter Travel Assist.
Lige præcis! :)
Hvis du har haft SET hastighed på 80 inden runderen, og du så trykker Travel Assist på vej ud hvor du kun kører måske 45, så bliver ny SET hastighed på fartpiloten .... 45 :(
Det tog ikke lang tid at slå fast, at nemmeste procedure var at vippe fartpilotarmen til resume, og når den så igen er oppe på 80, så lige et tryk på Travel Assist på rattet.

Helt generelt:
Jeg må erklære mig enig med dig mht de her assistentsystemer.
Er klar over at de skal ses som et skridt på vejen mod autonom kørsel, at de netop kun er ASSISTENTsystemer, så man kan ikke fralægge sig noget ... osv osv osv.
Bottom line bliver dog, at jeg synes jeg skal bruge flere ressourcer på at få "samarbejdet" med dem til at fungere ... end jeg skal bruge på bare at styre bilen selv. Og så synes jeg lidt fidusen begynder at fordampe..

ACC har fået et dejligt løft opad i forhold til det jeg kender fra min gamle Passat, så det er rigtig fint.
Men Lane Assist og Travel Assist .... er vi ikke helt dér, hvor jeg er "vundet" endnu :)
These users thanked the author HansH for the post:
stadil
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 06:58

diskoboy skrev:
29. maj 2022, 06:46
Hans - kan du huske mit indlæg i går vedr skilte ? :)
Claus fortæller om kortdata...
Yes - det har jeg læst :)

Jeg føler bare ikke at det er årsagen her.
Som beskrevet i indlæg #1, så havde jeg i går en situation, hvor jeg kommer hen til en kurve/sving.
Bilen fortæller mig lige så fint i displayet, at der er et upcoming sving, og at max fart i det sving er 30 km/t. Dvs den har helt styr på hvilke begrænsninger den er på vej hen imod.
Jeg kan imidlertid garantere at bilen ikke selv havde bremset ned på 30, da den og jeg gik ind i det sving :(

Den situation fortæller mig at kortdata var up to date .. og at bilens assistentsystem var synderen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af diskoboy » 29. maj 2022, 07:04

På sådan en ny bil er der ikke en funktion du man vinge af i menuen så den gør?

På MQB’erne med pACC / Travel Assist gør den det automatisk hvis knappen er vinget af.

Derudover bruger jeg aldrig Travel Assist. Det vieker langt bedre at kode knappen fra.

Kører jeg med 80 km/t ind i en rundkørsel sænker den farten. Når jeg kører ud igen sætter den farten til det jeg må køre. Jeg skal ikke trykke på noget.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 07:07

diskoboy skrev:
29. maj 2022, 07:04
På sådan en ny bil er der ikke en funktion du man vinge af i menuen så den gør?

På MQB’erne med pACC / Travel Assist gør den det automatisk hvis knappen er vinget af.
Når du siger "så den gør" .... hvad mener du så .. gør hvad? ... bremser langt nok ned, eller hvad ?

Så er jeg nødt til at have et screenshot af den knap du vinger af, så jeg har noget konkret at gå efter :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 07:17


HansH skrev:
BrianDS skrev:
29. maj 2022, 06:45
Der er gør Travel Assist så noget lidt underlig - som jeg forstår den, for den sætter den hastighed du kører, hvor jeg så oftest lige vipper med ACC resume, og så derefter Travel Assist.
Lige præcis! :)
Hvis du har haft SET hastighed på 80 inden runderen, og du så trykker Travel Assist på vej ud hvor du kun kører måske 45, så bliver ny SET hastighed på fartpiloten .... 45 :(
Det tog ikke lang tid at slå fast, at nemmeste procedure var at vippe fartpilotarmen til resume, og når den så igen er oppe på 80, så lige et tryk på Travel Assist på rattet.
Jeg venter godt nok ikke på den kører 80 km/t, jeg vipper bare til resume, og så trykker jeg på Travel Assist, det virker fint.

Som @diskoboy skriver, så skal jeg ikke trykke på noget hvis jeg lader bilen selv køre igennem sving eller rundkørsler, og mange steder virker det fint, men der er også steder, som han også beskriver, hvor den bare har nogle underlige data. Jeg tænker måske også kortdata fortæller hvor langt der er til at tage farten af?

Helt generelt:
Jeg må erklære mig enig med dig mht de her assistentsystemer.
Er klar over at de skal ses som et skridt på vejen mod autonom kørsel, at de netop kun er ASSISTENTsystemer, så man kan ikke fralægge sig noget ... osv osv osv.
Bottom line bliver dog, at jeg synes jeg skal bruge flere ressourcer på at få "samarbejdet" med dem til at fungere ... end jeg skal bruge på bare at styre bilen selv. Og så synes jeg lidt fidusen begynder at fordampe..
Jeg har ikke problemer med samarbejdet, jeg synes som sagt det fungerer, og jeg synes også det fungerer bedre end mange andre nye biler jeg har prøvet.

ACC har fået et dejligt løft opad i forhold til det jeg kender fra min gamle Passat, så det er rigtig fint.
Men Lane Assist og Travel Assist .... er vi ikke helt dér, hvor jeg er "vundet" endnu :)
ACC har også fået et løft siden min Touran fra 2017, og Lane Assist har virkelig også fået et løft, både fra min Octavia fra 2014 til Touran fra 2017 og så til min ENYAQ fra 2021.

Jeg har ikke før haft biler med Travel Assist, og kortdata, men jeg er godt tilfreds, det fungerer i langt størstedelen af tiden, men jeg kører dog ikke med Travel Assist hele tiden, da jeg synes det er nok med den almindelige Lane Assist, Blind Spot og predictive ACC - som bilen kører med uden at trykke på Travel Assist.

Jeg er også holdt op med at køre i B og kører derfor i D i stedet, det giver også en anderledes kørsel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af diskoboy » 29. maj 2022, 07:46

Hvis jeg husker rigtigt så er HC_Variant er kodet til 2 i A5 kameraet.

Ændre man kodningen til 1 slår man Travel Assist fra men til gengæld virker Adaptiv Lane Assist automatisk 😂

PS - Lane Assist kan godt gøres uendelig så ikke den brokker sig efter 15-20 sekunder :) (send pb hvis du er int.)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af kGlerup » 29. maj 2022, 08:25

BrianDS skrev: Jeg er også holdt op med at køre i B og kører derfor i D i stedet, det giver også en anderledes kørsel.
Prøvede også at vænne mig til B i starten, men synes det er uharmonisk og bøvlet at køre med.
D mode + pACC er virkelig en super kombination som giver effektiv og behagelig kørsel Billede
These users thanked the author kGlerup for the post (total 2):
BrianDSHansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 09:03

kGlerup skrev:
29. maj 2022, 08:25
BrianDS skrev: Jeg er også holdt op med at køre i B og kører derfor i D i stedet, det giver også en anderledes kørsel.
Prøvede også at vænne mig til B i starten, men synes det er uharmonisk og bøvlet at køre med.
D mode + pACC er virkelig en super kombination som giver effektiv og behagelig kørsel Billede
Enig, men nu er jeg så heller ikke fan af one-pedal driving som jeg synes der er mange der fremhæver som værende det bedste, B-mode kan jeg acceptere, men jeg vil hellere køre i D, og så selv styre hvor meget den skal bremse og ikke bremse 😉
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
HansHkGlerup
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5571
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 367 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af GranTurismo » 29. maj 2022, 09:07

Det er jo i bund og grund slet ikke sjovt. Så jeg ved ikke hvorfor jeg sidder og griner.

Det er lidt en anden verden end bilerne i tråden om de gamle biler som "ingen" kan huske.

Hans, hvis du sætter en GoPro til at filme dig selv, sætter alt til Sport og tager et par rundkørsler... Så er det sgu mig der giver en Faxe Kondi.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 09:22

BrianDS skrev:
29. maj 2022, 09:03
kGlerup skrev:
29. maj 2022, 08:25
BrianDS skrev: Jeg er også holdt op med at køre i B og kører derfor i D i stedet, det giver også en anderledes kørsel.
Prøvede også at vænne mig til B i starten, men synes det er uharmonisk og bøvlet at køre med.
D mode + pACC er virkelig en super kombination som giver effektiv og behagelig kørsel Billede
Enig, men nu er jeg så heller ikke fan af one-pedal driving som jeg synes der er mange der fremhæver som værende det bedste, B-mode kan jeg acceptere, men jeg vil hellere køre i D, og så selv styre hvor meget den skal bremse og ikke bremse 😉
Fuldstændig enig med jer begge ! :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
kGlerupBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 09:24

GranTurismo skrev:
29. maj 2022, 09:07
Hans, hvis du sætter en GoPro til at filme dig selv, sætter alt til Sport og tager et par rundkørsler... Så er det sgu mig der giver en Faxe Kondi.
Hahaha...... :lol: :lol: Eventuelle problemer med hård mave vil alle være løst efter den tur !
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismoBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af kGlerup » 29. maj 2022, 09:35

BrianDS skrev:
kGlerup skrev:
29. maj 2022, 08:25
BrianDS skrev: Jeg er også holdt op med at køre i B og kører derfor i D i stedet, det giver også en anderledes kørsel.
Prøvede også at vænne mig til B i starten, men synes det er uharmonisk og bøvlet at køre med.
D mode + pACC er virkelig en super kombination som giver effektiv og behagelig kørsel Billede
Enig, men nu er jeg så heller ikke fan af one-pedal driving som jeg synes der er mange der fremhæver som værende det bedste, B-mode kan jeg acceptere, men jeg vil hellere køre i D, og så selv styre hvor meget den skal bremse og ikke bremse Billede
Tror vi er temmeligt enige.
Generelt nyder jeg at KØRE bil og foretrækker at assistent systemerne er en hjælp. Bryder mig ikke om at bilen overtager for meget kontrol.
Jeg har da prøvet at lade bilen styre farten gennem en rundkørsel, men synes ikke den gør det jævnt nok.
Men at lade den trille i D og selv styre nedbremsning via pACC, det spiller sgu max Billede
These users thanked the author kGlerup for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 09:47

kGlerup skrev:
29. maj 2022, 09:35
Generelt nyder jeg at KØRE bil og foretrækker at assistent systemerne er en hjælp. Bryder mig ikke om at bilen overtager for meget kontrol.
Jeg har da prøvet at lade bilen styre farten gennem en rundkørsel, men synes ikke den gør det jævnt nok.
Men at lade den trille i D og selv styre nedbremsning via pACC, det spiller sgu max Billede
Jeg ligger fuldstændig på linje (no pun intended) med dig Kent.

Jeg vil gerne selv styre bilen uden "hjælp" fra Lane Assist. Jeg vil også gerne en gang imellem have lov til at krydse en hvid linje med over 60 km/t, uden at skulle blinke for at undertrykke indblanding fra LA.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 09:50

HansH skrev:
kGlerup skrev:
29. maj 2022, 09:35
Generelt nyder jeg at KØRE bil og foretrækker at assistent systemerne er en hjælp. Bryder mig ikke om at bilen overtager for meget kontrol.
Jeg har da prøvet at lade bilen styre farten gennem en rundkørsel, men synes ikke den gør det jævnt nok.
Men at lade den trille i D og selv styre nedbremsning via pACC, det spiller sgu max Billede
Jeg ligger fuldstændig på linje (no pun intended) med dig Kent.

Jeg vil gerne selv styre bilen uden "hjælp" fra Lane Assist. Jeg vil også gerne en gang imellem have lov til at krydse en hvid linje med over 60 km/t, uden at skulle blinke for at undertrykke indblanding fra LA.
Enig, men jeg kan nu godt få min Lane Assist til at adlyde mig, uden jeg synes den griber for meget ind - men nu har jeg også øvet mig i 8 år Billede
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 09:53

BrianDS skrev:
29. maj 2022, 09:50
... jeg kan nu godt få min Lane Assist til at adlyde mig, uden jeg synes den griber for meget ind - men nu har jeg også øvet mig i 8 år Billede
Den øvelse mangler jeg så uden tvivl. Slog det fra efter kort tid med Passat'en..... "Det her klarer jeg selv!".
Og da vi fik Golf'en blev det også omgående slået fra...
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 09:57

HansH skrev:
BrianDS skrev:
29. maj 2022, 09:50
... jeg kan nu godt få min Lane Assist til at adlyde mig, uden jeg synes den griber for meget ind - men nu har jeg også øvet mig i 8 år Billede
Den øvelse mangler jeg så uden tvivl. Slog det fra efter kort tid med Passat'en..... "Det her klarer jeg selv!".
Og da vi fik Golf'en blev det også omgående slået fra...
Jeg besluttede mig for at "jeg vil" og som sagt synes jeg det er lykkedes, jeg synes ikke Lane Assist er irriterende, og jeg kan sagtens skifte bane osv uden gener, også selvom jeg ikke får blinket, man skal bare "mene det", så skal bilen nok høre efter.

Til gengæld var Lane Assist og Blind Spot et krav de sidste to gange jeg har købt bil...
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 09:57

Men - back on topic : @BrianDS ... jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du var her nu med din bil :)

Så kunne vi køre til de punkter hvor jeg har gjort mig mine observationer, og drage en direkte 1:1 sammeligning mellem hvordan din opfører sig, og hvordan min angriber de steder.
Jeg kan jo ikke lade være med at mistænke at jeg måske mangler et flueben et sted ... ud fra hvad I siger. Jeg synes godt nok det var et stykke fra hvad jeg vil kalde "bilen har kontrol over det, den kører måske bare lidt friskt" .... jotak :shock: :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 10:12

HansH skrev:Men - back on topic : [mention]BrianDS[/mention] ... jeg kunne virkelig godt tænke mig, at du var her nu med din bil :)

Så kunne vi køre til de punkter hvor jeg har gjort mig mine observationer, og drage en direkte 1:1 sammeligning mellem hvordan din opfører sig, og hvordan min angriber de steder.
Jeg kan jo ikke lade være med at mistænke at jeg måske mangler et flueben et sted ... ud fra hvad I siger. Jeg synes godt nok det var et stykke fra hvad jeg vil kalde "bilen har kontrol over det, den kører måske bare lidt friskt" .... jotak :shock: :D
Jo tak, det kunne være sjovt at prøve, jeg er dog ikke sikker på min bedre halvdel synes jeg skal på søndagstur og køre et par hundrede kilometer og så hun står med børnene BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ANAJ
Nyt medlem
Indlæg: 290
Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 159 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af ANAJ » 29. maj 2022, 10:26

HansH skrev:
Det er nogenlunde sådan jeg også husker at Tonny's TM3 kan gøre det.
Hans ved du om den havde udvidet autopilot? For min Y’er sætter ikke selv farten ned når jeg nærmer mig rundkørsler.

Til gengæld kan min fars A6 fra sidste år selv sætte farten ned når vi nærmer os en rundkørsel og farten op efterfølgende. Det fungerer perfekt


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author ANAJ for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 12:19

ANAJ skrev:
29. maj 2022, 10:26
HansH skrev:
Det er nogenlunde sådan jeg også husker at Tonny's TM3 kan gøre det.
Hans ved du om den havde udvidet autopilot? For min Y’er sætter ikke selv farten ned når jeg nærmer mig rundkørsler.
Arrghh.... I stand corrected. Af Tonny ! :D

Har lige talt med kilden, og han bekræfter at hans TM3 *ikke* selv sætter farten ned ind i en rundkørsel.
Den kan læse skilte og afpasse derefter ... men ingen afpasning efter vejforløb. Altså ikke noget 'predictive' der...
Hvis han kører på Self Driving, eller hvad det nu lige hedder på Tesla'sk, så kan den finde på at sætte farten ned i en kurve, hvis den føler at der er for stor G-påvirkning .. fordi kurven er lidt for skrap f.eks. Men ellers ikke.
Så jeg huskede forkert.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af Morten Hedensted » 29. maj 2022, 16:18

@HansH jeg er sikker på du mangler et flueben et sted. Vores ID.3 håndterer også en rundkørsel, uden indblanding, relativt fornuftigt. Det samme gennem en by med sving osv. Faktisk fungerer det også uden at aktivere travel assist.
Som jeg husker det, kan man vinge af om den skal følge skiltningen og om den skal følge vejens forløb. I vores Passat er det nemlig valgt aktivt fra.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 17:39

Morten Hedensted skrev:
29. maj 2022, 16:18
@HansH jeg er sikker på du mangler et flueben et sted..
Min opsætning af ACC ser således ud. Jeg kan ikke lige gennemskue hvor der skulle være flere flueben ... :?:
Jeg vil jo mene at det er Forudseende hensyntagen til vejforløb der skal "gøre det".... eller ?
Afsnit fra manual vist derunder.

20220529_183436.jpg
20220529_183436.jpg (104.83 KiB) Vist 1379 gange
Snap13.jpg
Snap13.jpg (50.57 KiB) Vist 1379 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 18:31

HansH skrev:
Morten Hedensted skrev:
29. maj 2022, 16:18
@HansH jeg er sikker på du mangler et flueben et sted..
Min opsætning af ACC ser således ud. Jeg kan ikke lige gennemskue hvor der skulle være flere flueben ... :?:
Jeg vil jo mene at det er Forudseende hensyntagen til vejforløb der skal "gøre det".... eller ?
Afsnit fra manual vist derunder.

20220529_183436.jpg
Snap13.jpg
Jeg studser over at din ACC afstand står til "lille", det er en forskel fra min, da jeg kører med middel (eller senest valgte)
Billede

Og lidt af de andre indstillinger
Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af HansH » 29. maj 2022, 20:54

BrianDS skrev:
29. maj 2022, 18:31
Jeg studser over at din ACC afstand står til "lille", det er en forskel fra min, da jeg kører med middel (eller senest valgte)
Men.. tror du godt nok at det kan have noget med problemstillingen at gøre ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: 2022 Skoda Enyaq - Travel Assist funktion

Indlæg af BrianDS » 29. maj 2022, 21:08

HansH skrev:
BrianDS skrev:
29. maj 2022, 18:31
Jeg studser over at din ACC afstand står til "lille", det er en forskel fra min, da jeg kører med middel (eller senest valgte)
Men.. tror du godt nok at det kan have noget med problemstillingen at gøre ?
Jeg ved det ikke, jeg synes det lyder underligt hvis det har noget med det at gøre, men det er da en forskel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"